صفحه 1:
الرحیم
صفحه 2:
ارائه مطالب و نکات مهم درس :
ویژه دانشجویان رشته روانشناسي
تهیه و تنظیم :
صفحه 3:
مشخصات سم :
* کتاب : روان سنجي
* انتشارات: دانشگاه پیام نور
صفحه 4:
۰
و هو هو و
فهرست مطالب
۰ ۳ . ۱ وا alied
هم کی اسف Toco yeas
۱ ۱ ۱ ۱ geneween on acme
فصل چهارم
آ
iad سس کچ
فصل ششم
فصل هشتم :
خ ee ریب
es
صفحه 5:
فصل اول
* تاریخچه آزمونها
صفحه 6:
سابقه روان سنجي وآزمون سازي
آرمون:نسازي درروانشناسي سابقه اي fond
طولاني دارد. جیمز مك كين کتل(روانشناس
آمريكايي) در سال 10 1 ee
Kopel ز بای ول axl کار برد , و آلفرد
بینه نیز اولین آزمون روائي را (که آزمون هوش
.بود) در سال ۱۹۰۵ ارائه داد
صفحه 7:
تاریخچه آزمون سازي
گالتون در سال ۱۸۸۶ ويژگيهاي خاصی,از جمله دقت,توان
عضلاني و زمان واکنش را اندازه گيري مي كرد و با
استفاده از جدولهاي درصدي Go توانست توانايي فرد
را با گروه وي مقایسه کند. وق پیشگام استفاده از
فنون آماري در تحلیل ويژگيهاي فردي , و توسعه
آزمونهاي رواني است.
صفحه 8:
تاریخچه آزمون سازي
جیمز مك کین كتل .با تهيه آزمونهايي كه توانايي ساده
اي را اندازه كَيري مي كردند .به توسعه آزمون سازي و
همجنين كاربرد آسان و همكاني آزمونهاي رواني كمك
کرد.
عيب آزمونهاي jb ¢
بود.بنابراین ,با اجراي آزمونهاي 59 yo Garo
توانست در مورد وضعیت آزمودني نسبت به گروه اش
نظر دهد.
صفحه 9:
تاریخچه آزمون سازي
نخستین آزمون (به معناي امروزي آن) توسط بینه و سیمون
تهیه و ارائه شد. این آزمون .هوش را اندازه مي كرفت و
داراي بود.این آزمون در سال ۱۹۰۵ ارائه
شد.آزمون مذکور , تا کنون چندین بار تجربه شده
است.معروف ترین فرم تجدید نظر شده به آزمون
استنفرد-بینه مشهور است.
صفحه 10:
فصل دوم
ويژگيهاي آزمونها
صفحه 11:
تعریف آزمون رواني
آزمون رواني وسیله اي است که موفعيتي را فراهم مي
کند تا نمونه اي از رفتار برانگیخته شود و مورد اندازه
گر قرار گرد.
آزمون رواني
ايجاد شرايط براي ظهور رفتار
|
بروز نمونه اي از رفتار مورد اندازه گيري
سنجیدن رفتارهاي ظاهر شده
صفحه 12:
ويژگيهاي اصلي آزمون
در شرايطي میتوان گفت که يك آزمون رواني داریم که حداقل
داراي Sug aw زیر باشد:
zl
3
a (با ظرافت تشخيص)
ااعتبار | روايي | tis
صفحه 13:
تعریف اعتبار(یا پايايي)
اگر آزمونب را براي يك آزمودني چند بار اجرا کنیم نتایج
نسبتا یکسان و مشابهي به دست آيد
- اعتبار آزمون .بیانگر پايداري و ثبات نتایج يك آزمون در
اجراهاي متعدد است.
صفحه 14:
روشهاي اندازه گيري اعتبار يك آزمون
ادعاي سازنده آزمون مبني بر اين كه آزمون وي داراي
اعتبار است . کافي نيست ,و لازم است با استفاده از
روشها
روشها
يي مورد توافق ,اعتبار آزمون محاسبه شود.
يي اندازه كيري و تعيين اعتبار آزمون عبارتند از:
صفحه 15:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون
۱- روش Slo! مجدد آزمون
در روش Shel مجدد آزمون به منظور اندازه گيري اعتبار
آن . آزمون را دو بار ,و با فاصله زماني .اجرا مي
0
محاسبه مي کنیم .که آن مي نامند.« ضريب اعتبار»
/
تفسبر ضریب اعتبار به دست آمده . بیانگر وجود یا عدم
وجود اعتبار است.
صفحه 16:
سؤال:
آيا در اجراي مجدد آزمون ' ضريب اعتبار به ميزان ١ به
دست
Saul مي
باسخ:
صفحه 17:
زیرا عوامل متعددي همچون :
تمرین,خستگي ,وضعیت عاطفي ,و شرایط آزمون بر روي
نتایج آزمون در حال اجراي مجدد تاثر مي گذارد.
صفحه 18:
مراحل اجرايي محاسبه اعتبار آزمون به
روش اجراي مجدد:
| - آزمون جدید را اجرا کنید
۲- پس از اجراي اول. مجددا(همان ساعت .همان روز یا
چند روز بعد)همان آزمون را اجرا کنید.
بین نمرات اجراي اول آزمون و اجراي دوم آزمون ,
er همبستگي را براي ارزشيابي اعتبار آزمون تفسیر
لاا
صفحه 19:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون
۳۲- روش اجراي فرم موازي
در روش فرم موازي . ضریب همبستگي بین نتایج حاصل
از اجراي آزمون جدید و آزمونپ که از نظر درجه دشواري
, ضریب تشخیص , و محتواي Gig شبیه ن است .
ملاك تعيين مبزان اعتبار آزمون تلقي Go شود.
صفحه 20:
مراحل اجراي محاسبه اعتبار آزمون به
روش فرم موازي:
-١ فرم موازي آزمون جدید را بیابید.
۲- آزمون جدید و فرم موازي آن را بر روي يك گروه
آزمودني اجرا کنید.
۳ بین نمرات آزمون جدید و فرم موازي آن ضریب
۴- ضریب همبستگي به دست آمده را براي ارزشيابي اعتبار
آزمون جدید تفسیر کنید.
صفحه 21:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون
۳- روش دو نیمه کردن
روش دو نیمه کردن بر اساس ضریب همبستكي بين
نمره اي که آزمودني ها در دو نیمه از يك آزمون به
دست مي آورند . محاسبه مي شود. مثلاً نمره آزمودني
در سوالهاي فرد ونمره وق در سوالهاي زوج آزمون.
صفحه 22:
سوال:
چرا روش دو نیمه کردن به روش فرد- زوج مشهور است؟
: پاسخ
صفحه 23:
زیرا به طور معمول , در محاسبه اعتبار آزمون از طریق دو
نیمه کردن . پرسشهاي فرد در يك نیمه , و پرسشهاي
زوج در نیمه دیگر قرار مي pF
ضریب همبستگي بین نمره هاي آزمون ها در دو نیمه ,
معبار مناسبي براي برآورد اعتبار آزمون است.
صفحه 24:
فرمول اسپیرمن- براون
پس از محاسبه ضریب همبستگی Uy نمرات
تیه در دو نیمه آزمون , أعتبار نيمي از
آزمون محاسبه شده است. اعتبار کل آزمون از
طریق فرمول اسپیرمن - براون محاسبه مي
شود:
صفحه 25:
مراحل اجرايي محاسبه اعتبار آزمون به
روش دو نیمه کردن:
| - آزمون را اجرا کنید.
۲- نمره هاي آزمودنیها را در هر يك از دو نیمه آزمون(مثلا
در پرسشهاي فرد و پرسشهاي زوج) محاسبه کنید.
۳ ضریب همبستگي بین نمره هاي آزمودنیها را در دو
نیمه آزمون محاسبه کنید.
۴- ضریب همبستگي به دست آمده را در فرمول اسپرمن-
براون قرار دهید و ضریب همبستگب کل آزمون را
0- ضریب همبستگي په دست آمده را براي ارزشيابي اعتبار
صفحه 26:
روشهاي برآورد اعتبار آزمون
۴- روش کودر- ریچاردسون
در محاسبه اعتبار آزمون به روش کودر- ریچاردسون از
فرمول استفاده مي شود:
صفحه 27:
فرمول کودر-ریچاردسون
صفحه 28:
ويژگيهاي اصلي آزمون
اعتبار
از چهار آزمون زیر که بر روي ۳۰ نفر اجرا شده اند , کدام
آزمون داراي اعتبار بيشتري است؟
ضریب اعتبار آزمون 92A=
ضریب اعتبار آزمون < 758
ضریب اعتبار آزمون 65e=
ضریب اعتبار آزمون O5D=
صفحه 29:
چون ضریب اعتبار آزمون۸ بیش از سایر آزمونهاست.
بنابران آزمون داراي اعتبار بيشتري است.
صفحه 30:
ويژگي اصاي آزمون
تعریف روايي
منظور از روايپ این است که آزمون آن چه را که براي
اندازه گري آن ساخته شده است , اندازه بگیرد. مثلا
اگر آزمون براي اندازه گيري هوش ساخته شده
است .فقط هوش را اندازه بگیرد.
صفحه 31:
ويژگي اصلي آزمون
روايي
اگر آزموني براي اندازه گیری هوش ساخته شده است ,
ولي افراد درونگرا نمره بيشتري از آن به دست مي
آورند , این آزمون براي اندازه گيري هوش , روا نیست.
صفحه 32:
انواع روايي
روايي
ظاهره
روايي محتوا
روايي بيش
بين
روايي همزمان
روايي سازه
صفحه 33:
انواع روايي
روايي ظاهري
در روايي ظاهري . ميزان انطباق صورت ظاهر يرسشها با
موضوع مورد آزمون بررسي مي شود.
صفحه 34:
انواع روايي
روايي ظاهري
در روايى ظاهري به اين يرسش ياسخ داده مي شود كه
آيا يرسشها از لحاظ ظاهري با موضوعي كه آزمون براي
اندازه كبري آن ساخته شده است. انطباق دارد؟
صفحه 35:
انواع روايي
روايي ظاهري
در مجموعه پرسشهاي آزمون ویژه داوطلبان خلباني ,
پرسش زیر داراي روایپ نیست:
پرتقال فروشي ۱۰۰ کیلو پرتقال را از قرار کیلویپ ۲۰۰
تومان خرید و کيلويي ۳۵۰ تومان فروخت.مقدار سود
پرتقال فروش را حساب کنید.
صفحه 36:
انواع روايي
روايي ظاهري
در مجموعه پرسشهاي آزمون ویژه داوطلبان
خلباني ,پرسش زیر داراي روايي ظاهري است:
اگر هواپيمايي با سرعت ۹۵۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند ,
فاصله بدن تهران و بندر عباس را که حدود ۱۲۵۰
کیلومتر است در چه Gb Giro میکند؟
صفحه 37:
انواع روايي
روايي محتوا
آزموني داراي روايي محتواست كه يرسشهاي آزمون
كليه هدفهاي آزمون را مورد اندازه كَيري قرار دهند.
صفحه 38:
انواع روايي
روايي محنوا-
محتواي کتاب روانسنجي بر اساس ۵۰ هدف تنظیم شده
است. بنابراین اگر آزمونب براي تعیجن مبزان پیشرفت
تحصياي دانشجو در درس روانسنجي ساخته شود که در
آن به ازاي هر هدف يك پرسش تهیه شده باشد , این
آزمون داراي روايي محتواست.
صفحه 39:
انواع روايي
روايي پیش بین
براي تعيين روايي پیش بين آزمون. بين نتايج حاصل از
اجراي آزمون و نمره اي که بعدا به دست مي
آید ,ضریب همبستگي محاسبه مي شود و بر اساس
ضریب همبستگي به دست آمده . درباره روايپ آزمون
جدید , حکم داده مي شود.
صفحه 40:
ات روايي
روايي پیش بین-
اگر فرض شده است آزمون جدید , استعداد پیشرفت
تحصياي را
مي سنجد . مي توان این آزمون را در مهر ماه اجرا کرد و
سپس بین نتایج به دست آمده و معدل تحصيلي
ازمودنيها لك در تجر ماه ذال سدع تش رمي اند
صفحه 41:
انواع روايي
روايي همزمان
مي توان بين نتايج حاصل از Shel آزمون جدید و آزموني
که داراي روایپ است و همزمان با اجراي آزمون جدید ,
اجرا
مي شود . ضریب همبستگي محاسبه کرد . و آن را براي
تعيين روايي آزمون جديد , تعبير و تفسير كرد.
صفحه 42:
انواع روايي
روايي همرمان-
براي تعيين روايي آزمون جديد كه مدعي اندازه كيري
هوش است. این آزمون همزمان با آزمون هوش
استنفرد- بينه اجرا مي شود؛ و بين نتايج به دست آمده
از هر دو آزمون , ضریب همبستگي محاسبه مي شود.
ضریب همبستگي به دست آمده نشان دهنده مبزان
روایپ آزمون هوش جدید است.
صفحه 43:
انواع روايي
روايي سازه
* در صورتي كه نمره هاي حاصل از اجراي آزمون
به مفاهيم يا سازه هاي نظريه اي كه بر اساس
دن آزمون ساخته شده است '
مربوط باشد
آزمون مورد نظر داراي روايي سازه است .
صفحه 44:
انواع روايي
روايي سازه -
* اگر بر اساس نظریه هاي اضطراب " پرسشنامه
اي در زمینه اندازه گیري اضطراب ساخته شود "
این پرسشنامه در صورتب داراي روايي سازه
است که نمرات حاصل از آن به سازه ها مورد
اشاره Sla aybi jo مربوط به اضطراب ارتباط
داشته باشد.
صفحه 45:
ويژگي آزمون خوب
اگر نتایج Lob از اجراي آزمون بر روي يك گروه بزرگ را به
محور مختصات منتقل کنیم؛ هر چه قدر منحتي حاصل
به منحني طبيعي نزديك باشد , آزمون fui
است.
صفحه 46:
5.9 هاي اصاي آزمون
افراد در ويزكي هاي مختلف , تفاوت دارند , و يك آزمون
خوب بايد بتواند اين تفاوت ها را تميز دهد. هر جه قدر
كه آزمون توانايي بيشتري براي تميز تفاوت هاي
شخصي داشته باشد , از بيشتري برخوردار
است..
صفحه 47:
ويزگيهاي اصاي آزمون
آزموني حساس است که بتواند کوچکنرین تفاوت Uy دو
فرد را تمز دهد.
صفحه 48:
ويزگيهاي اصاي آزمون
هر جه قدر آزمون حساسيت بيشتري داشته باشد ٠ بهخر
مي تواند توانايي هاي فرد را . نسبت به هم , تمبز
دهد.
صفحه 49:
ويزگيهاي اصاي آزمون
از دو آزمونم وم ٠ با توجه به نمراتي كه آزمودنيها به
دست آورده اند , كدام آزمون حساستر است؟
نتایج آزمون۸ تعداد
1
تعداد.
نتایج آزمون ظ
oe 1 پاسخ
صفحه 50:
آزمون ۸ .
زیرا تفاوت میان آزمودنیها را دقیقتر نشان داده است.
صفحه 51:
رابطه وسعت رفتار و حساسیت آزمون
هر اندازه وسعت رفتارهايي که يك آزمون مي تواند اندازه
بگیرد , بیشتر باشد , به همان اندازه حساسیت این
آزمون کمتر خواهد بود.
صفحه 52:
رابطه وسعت رفتار و حساسیت آزمون
هر اندازه پدیده مورد اندازه Se محدودتر
باشد.حساسیت آزمون بهثر خواهد بود.
صفحه 53:
رابطه حساسیت آزمون 9
قدرت تشخیص سوالات
حستانست اروت مق
اسيت آزمون به قدرت تشخ ت آن آز
ان تشخيص سوالات آن آزمون
صفحه 54:
فصل سوم
اجرا و نمره گذاري آزمونها
صفحه 55:
ويژگيهاي فرعي آزمون
آزمون خوب , علاوه بر داشتن روايي , اعتبار و حساسیت .
باید از ويژگيهاي ديگري به شرح زیر برخوردار باشد:
صفحه 56:
| -آزمون باید به سهولت قابل اجرا باشد.
fe
صفحه 57:
۲-آزمون باید داراي دستورالحمل نوشته شده اي براي اجرا
باشد
p-
صفحه 58:
۳ آزمون باید داراي کلید و روش تصحیح و نمره گذاري
Gaul 0
دعر
صفحه 59:
- ازمون ري زا برا ی
مو بايد معيا .5 | براي مقايسه و ارزشيابي نتيجه
a 3 1 = 3 | يابي نتیج
صفحه 60:
اجراي دستورالعمل آزمون
مهمترین نکته در جریان اجراي آزمون , اجراي دقیق قواعد
و توصیه هاي دستورالعمل آزمون است.
صفحه 61:
عوامل موثر بر اجراي آزمون
دو عامل در فرایند اجراي آزمون بر عملکرد آزمودنب اثر
مي گذارد. این دو عامل عبارتند از:
1 2 ي
صفحه 62:
شرایط اجراي آزمون
در مورد اين كه مدت اجراي آزمون چه قدر باید باشد ,
قاعده اي GT وجود ندارد.
صفحه 63:
شرایط اجراي آزمون
موقع اجرا
موقع اجراي آزمون . زمانپ است که آزمودني از جنبه
جسماني و روانپ آماده اجراي آزمون باشد.
صفحه 64:
Se
ن اجرا مون جيست ۳ 9
آز
اي
S|
>I ما
جریان
=
ینده
یز ۱
آز 3
: باسخ
۰ با
صفحه 65:
وظیفه آزماینده در جریان اجراي آزمون این است که
دستورر | لحتمتل, | ز:مسورن و ۱ بسه: دافت | چتر ۱
we
صفحه 66:
در ابتداي برخي آزمونها نمونه اي از پرسشها داده شده
است. آزمودنیها با دادن پاسخ به این پرسشها , با
شیوه اجراي آزمون آشنا مي شوند.
صفحه 67:
سوال:
براك اشنا شدن آزمود:
ِ اشنا شدن آزمودني با شیوه اجر آزمو چه
Ppa fl clad بو eBay ae
: پاسخ
صفحه 68:
براي آشنا شدن آزمودني با شیوه اجراي آزمون , لازم است
تعدادي پرسش تمرینی به ابتداي آزمون اضافه شود.
صفحه 69:
سهولت نمره گذاري
در صورتب که پرسشهاي آزمون , پاسخ قطعا درست یا
غلط داشنه باشند ,نمره گذاری به سهولت آنجام مب
گیرد.این نوع نمره گذاري آزمون را , عيني گذاري نمره
_گویند.
صفحه 70:
نمره گذاري عيني آزمون.
پرسشهايي که به صورت چند گزینه اي تنظیم شده اند ,
مانند: چهار گزینه اي یا پرسشهاي صحیح- غلط , و یا
رسای له ام انوا بلق نامه با عبات ات
آزمونهایپ با نمره گذاري عيني نامیده مي شوند.
صفحه 71:
آیا پررسش زیر به صورت عيني نمره گذاري مي شود؟
پایتخت ايران کدام شهر است؟
: پاسخ
صفحه 72:
پرسش« پایتخت ايران کدام شهر اشت؟ به صورت عيني
تس گذاري مي شود . زیرا يك پاسخ قطعا درست دارد"
و آن شهر تهران است.
»
صفحه 73:
ويژگيهاي
]7 اعتبار
vila
ويژگيهاي
رمون
صفحه 74:
فصل چهارم
بیان نتایج آزمونها
صفحه 75:
درسان شایمتزپونجا نمی توان بو آسلس تیب اي که هر
از اجراي آزمون به دست مي آورد _ خاملانوازاهي
یا ويژگي او را ارزيابي کرد.
صفحه 76:
نمره خام چیست؟
نمره خام نمره اي است که فرد از اجراي آزمون خود به
دست
مي آورد. اين نمره مثلاً بيانكر تعداد ياسخهاي صحيحي
است كه آزمودنيها به يرسشهاي آزمون داده است.
صفحه 77:
تعریف هنجار (نورم)
هنجار یا نورم عبازنست از ميانگينهايي که از اجراي
آزمون در
گروه هاي بزرگ به دست مي آید.
صفحه 78:
هنجار (نورم)
هنجارهاي رشد ذهني
در هنجارهاي رشد ذهني ٠ رابطه نمره اي که فرد از
آزمون به
دست مي آورد (عقلي سن). و سن فرد ملاك ارزيابي
توانايي ذهني
او قرار مي كيرد.
صفحه 79:
سن عقلي يعني توانايي آزمودني در پاسخ گفتن به
پرسشهايي که
اکثر همسالان وق به آن پاسخ درست داده اند.
مثال:
صفحه 80:
سن عقلي. مثال
وقتي يك کودك ۱۰ ساله حداکثر مي تواند به پرسشهاي
کودکان ۸ ساله پاسخ دهد , سن عقلي او ۰ ۸ سال
است (هر چند که سن تقويمي او ۱۰ سال است)
صفحه 81:
سن تقويمي
سن تقويمي فرد (در مقایسه با مفهوم atl
Soo Sly
زماني است که از تولد فرد مي گذرد. سن تقويمي را بر
اساس
صفحه 82:
فرمول بهره هوشي
M.A
IQ =—.x100
9 C.A
بهره هوش -1.0
سن عقاي M.A=
صفحه 83:
رت نس
°
اتید J:
را
سن تقو برابر ب بهر
عقاي كودكي ب
ال ee
يمي
سن
9
عو
اگر ۴
۳
| قدر
a>
: پاسخ
۰ با
صفحه 84:
بهره هوشي.
اگر سن عقاي و سن
تقويمي كودكي برابر
باشد , بهره هوشی او بر
ات
0 1.9
معادل sac ۱۰۰ به دست
Go آید.
صفحه 85:
بیان نتایج آزمون ها _
استفاده از شاخصهاي اماري
Sly بیان نتایج آزمون ها . مي توان از شاخص هاي
آماري: میانگین و انحراف استاندارد استفاده کرد.
صفحه 86:
بیان نتایج آزمون ها
استفاده از میانگین و انحراف استاندارد
با استفاده از شاخص آماري میانگین و انحراف
استاندارد
مي توان جایگاه آزمودني را در كروه تعيين كرد.
صفحه 87:
بیان نتایج آزمون ها
کاربرد شاخصهاي اماري
شاخص هاي آماري , مانند میانگین و انحراف استاندارد ,
امکان مقایسه آ ز مود ني را نسبت به گروه مورد
آزمایش فراهم Go کند.
صفحه 88:
بیان نتایج آزمون ها
نمره be استاندارد
با نز دست ناشن مبانگین و ا نحر اف
استا ندارد گروه و
استاندارد نمره(یا نمره ) هر آزمودني محاسبه مي
شود.
صفحه 89:
تمره استاندا رد
نمره استاندارد يا نميره. نمره اي است كه بر اساس
آرمودني و ميانكين و انحراف استاندارد
گروه محاسبه
مي شود و به منظور مقایسه آزمودني با سایر افراد گروه
مورد استفاده قرار مي گیرد.
صفحه 90:
نمره آستاندارد-
بر اساس نمره استاندارد آزمودني در آزمونهاي مختلف ,
مي توان
آزمودني را با خودش مقا بسه کرد.
صفحه 91:
نمرات استاندارد-
براي ياسخ دادن به اين يرسش که آزمودني در رياضي با
استعدادتر
,و یا در استعداد هتري .موفقتر است ,از نمره استعداد
59 در دو
آزمون استعداد رياضي و هنري استفاده مي کنیم.
صفحه 92:
نموه استاندارد.
براي محاسبه نمره استاندارد "طبق فرمول , نمره آزمودني
را از میانگین گروه کسر مي کنیم و به انحراف استاندارد
گروه تقسیم مي کنیم.
فرمول :
صفحه 93:
نمره استاندارد - فرمول
2 نميه 2
> استانداردم رمع
آزمودني
میانگن گروه X=
>-انحرافاستاندايد كوم 5
صفحه 94:
محاسبه نمره استاندارد.
نمره آزمودني در آزمون استعداد رياضي ۲۵ است. در
صورتي که میانگین گروه ۳۵ و انحراف استاندارد آن ۱۵
باشد , نمره استاندارد آزمودني چه قدر است؟
: پاسخ
صفحه 95:
پاسخ :
نمره استاندارد آزمودني ,
طبق فرمول زیرصفر
pow)
pe
15
0
صفحه 96:
نمره استاندارد-
Ujy opoi در امتحانات فيزيك ۱۵ است. در صورتي که
میانگن کلاس ۱۲ و انحراف استاندارد , ۲ باشد , نمره
استاندارد بژن در امتحانات فيزيك را مشخص کنید.
ail
صفحه 97:
نمره استاندارد.
نمره استاندارد دانش آموزي که در درس فبزيك ۱۵ گرفته
است؛ و میانگین و انحراف استاندارد نمرات كلاسي به
ترتیب ۱۲ و ۲ باشد . طبق فرمول زیر , يك (۱) است.
2 ۱۲-ها و
۳
صفحه 98:
کاربرد نمره استاندارد-
نمره استاندارد آزمودني در آزمون استعداد رياضي ۱- و در
آزمون استعداد هنری. صفراست. بنابراین. آزمودني در
آزمون استعداد هنري موفقتر از آزمون استعداد رياضي
عمل کرده است.
:1 مثالا
صفحه 99:
کاربرد نمره استاندارد.
نمرات استاندارد آزمودني در آزمون استعداد ریاضي و
آزمون استعداد هنري. صفر(۰) است. بنابراین. این
آزمودني در استعداد رياضي به همان اندازه موفق است
js aS استعداد هنري.
صفحه 100:
بیان نتایج آزمون ها
نیمرخ رواني
نیمرخ رواني . نموداري است که به واسطه آن نتایج آزمون
به صورت تصويري بیان مي شود.
lio :
صفحه 101:
نیمرخ رواني.
نمودار زیر, نوعي نیمرخ رواني است
صفحه 102:
نیمرخ رواني.
نیمرخ رواني زیر, بیانگر مقایسه سه آزمودني در Shel
آزمون هوش ان Waal dine wait
صفحه 103:
نیمرخ رواني.
بيانكر مقايسة ب سه a آزمودنب در اجراي
sal dine =i
آزمون هوش |
مثال ۴:
صفحه 104:
نيمرخ رواني فوق- كه به نیمرخ al alta مشهور
است- بيانكر مقايسه سه آزمودني در اجراي
آزمون استنفرد- بينه است.
صفحه 105:
نیمرخ رواني.
نیمرخ رواني زیر- که به نیمرخ ستاره اي مشهور
است- بیانگر مقایسه سه آزمودني Shel ys
آزمون استنفرد- بینه است.
صفحه 106:
طبقه guy آزمونها
صفحه 107:
طبقه بندي آزمونها
ملاك هاي طبقه بندي آزمونها
آزمون ها بر اساس ملاك Gla مختلف طبقه بندي مي
شوند:
-۱ طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا
۲- طبقه بندي آزمونها از نظر
۳ طبقه بندي آزمونها از نظر
۴- طبقه Sai آزمونها از نظر
۵- طبقه بندي آزمونها از نظر
صفحه 108:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا
آزمونها را مي توان به دو روش اجرا کرد:
صفحه 109:
ی ۱ ۰ ۱۵9
آزمونهاي فردي
آزمونهاي فردي آزمونهايي هستند که درهر نوبت بر رو
يك
آزمودني قابل اجرا است.
:متا
صفحه 110:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا
آزمونهاي فردي-
آزمون استنفرد- بینه و آزمون مکعبها به صورت فردي hol
مي شوند.
صفحه 111:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا
آزمونهاي گروهي
آزمونهاي گروهي آزمونهايي هستند که در هر نوبت و
به
طور هم زمان Go توان بر رو بیش از يك آزمودنب hel
رد
00
صفحه 112:
طبقه بندي آزمونها از نظر روش اجرا
آزمونهاي گروهي.
پرسشنامه چند جنبه اي شخصيتي ام.ام.پي.آي ؛ و
پرسشنامه ۱۶
عاماي کتل, نمونه آزمونهايي هستند که به صورت گروهي
اجرا
Go شوند.
صفحه 113:
مزیت آزمونهاي گروهي
مزیت آزمونهاي گروهي نسبت به آزمونهاي فردي, صرفه
جويي
در زمان است. زیرا آزمون را مي توان در يك زمان بر روي
تحداد
Sobj از آزمودنیها اجرا کرد.
صفحه 114:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي
بيروني
آزمون ها از نظر ويژگيهاي بيروفي به دو گروه تقسیم
مي شوند:
1
er
صفحه 115:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي بيروني
)- آزمونهاي مداد- كاغذي
در اين نوع آزمونها , آزمودني به پرسشهاي آزمون به
صورت
کتبي پاسخ مي دهد.
0
صفحه 116:
آزمونهاي مداد- کاغذي.
اکثر آزمونماي پیشرفت تحصياي , مانند آزمونهايپ که در
نات پایان نیمسال تحصياي با آنها روبرو مي
شوید , از نوع آزمون هاي مداد- کاغذي هستند.
صفحه 117:
طبقه بندي آزمونها از نظر ويژگيهاي بيروني
۲-آزمونهاي عملي (یا ابزاري)
در این نوع آزمونها ,پرسشها به گونه اي مطرح شده اند ,
آزمودني معمولا باید با استفاده از ابزار خاصي به آنها
پاسخ گوید.
ae
صفحه 118:
آزمونهاي عملي(یا ابزاري).
در آزمون هوشي وکسار , تعدادي تصویر به آزمودني داده
مب و
تا آتها را به گونه اي در کنار هم قرار دهد تا بیانگر يك
واقحه
معني دار (مثلا بیان يك داستان) باشد.
صفحه 119:
طبقه بندي آزمونها از نظر استفاده از کلام
آزمونها بر حسب آن که در ارائه پاسخ به پرسشهاي jai Ul
به
اداي كلمات از سوي آزمودني دارد (بيان شفاهي يا
كفتاري) ويا
نیاز به کلام ندارد , به دو گروه تقسیم مي شوند:
| -
م 1
صفحه 120:
طبقه بندي آزمون ها از نظر استفاده از کلام
- آزمون هاي كلامي
آزمونهاي کلامي آزمونهايی هستند که آزمودني به
منظور
پاسخ دادن به پرسشهاي آن مازم به استفاده از کلام
است.
:مهنا
صفحه 121:
آزمون هاي كلامي.
بخشي از آزمون استنفرد- بينه به صورت كلامي اجرا مي
شود ,
به این صورت که آزمایشگر پرسشي را به صورت شفاهي
مي پرسد , و آزمودني به آن پرسش با استفاده از کلام
awh مي گوید. (همانند امتحانات شفاهي دانش آموزان)
صفحه 122:
طبقه بندي آزمون ها از نظر استفاده از کلام
۲- آزمون هاي غیر كلامي
آزمونهاي غیر کلامي آزمونوايي هستند که آزمودني
براي awh
sat به پرسشهاي تن از کلام استفاده نمي کند , و
معمولا
به صورت نوشتاري و یا ابزاري به آنها پاسخ مي گوید.
صفحه 123:
طبقه بندي آزمونها از نظر دقت
35 ساخ es
احا
آزموز
1 |1 نفل ,33
ونها از 5
نظر دقت ساخت به دو ؟
نها به دو كروه تق
تقسيم
مي
صفحه 124:
دسته بندي آزمونها از نظر دقت ساخت
۱- آزمونهاي معلم ساخته
تن دسته از آزمونهايي که معمولا توسط مدرسان ,در
مقاطع
مختلف تحصياي ,و به منظور اندازه گري پیشرفت
دانش آموزان و دانشجویان تهیه مي شوند ,به آزمونهاي
معلم ساخته مشهوراند.
صفحه 125:
طبقه بندي آزمونها از نظر دقت ساخت
¥- آزمونهاي استاندارد شده
آزمواتهاي. انا ندارد. 4608 دار ای
ویژ گيهاي زیر هستند:
- داراي نورم (هنجار) هستند
- در گروههاي بسیار بزرگ اجرا مي شوند
آزمودني با گروه بزرگ خود مقایسه مي شود
Gb - مراحل ویژه اي استاندارد شده اند
صفحه 126:
تفاوت آزمونهاي معلم ساخته و
آزمونهاي استاندارد شده
آزمونهاي استاندارد شده در مقایسه با آزمونهاي
معلم ساخته داراي ويژگيهاي زیر هستند:
۱- هدف ها و محتواي بسیار كلي را اندازه
مي گیر ند
۲ دار اي هتعار رنورع] هستند
صفحه 127:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه
آزمونها از نظر موضوع مطالعه به سه گروه تقسیم
مي شوند:
Dl
صفحه 128:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه
آزمونهای استعداد
آزمونهای استعداد به منظور اندازه گيري استصداد افراد,
مانند:"
هوش , استعداد فني . استعداد رياضي .استعداد مهارت
Gil ۵ ن
استهداد در به کار گیری ابزار , به کار برده مي شود.
صفحه 129:
آزمونهاي يادگيري.
آزمونهاي يادگيري آزمونهايي هستند که معلومات
اكتسابي و
ييشرفت آزمودني را در يك يا جند زمينه خاص اندازه كَيري
يادكري آزمونهاي انوا
صفحه 130:
انواع آزموز
زمونهای یادگیر
* آزموز
زمونها Sob
ne ي يادكيري به دو دست
led
مي
۰
1- آ ز
Sigg! 5
5 ۱ بي معلومات
مونهاي مها
7 ريم
صفحه 131:
طبقه بندي آزمونها از نظر موضوع مورد مطالعه
آزمونهاي شخصیت
آزمونهاي شخصیت آزمونهايي هستند که شخصیت فرد
| از
ال
جنبه هاي مختلف اندازه گيري مي کنند.
صفحه 132:
طبقه بندي آزمونها از نظر کارکرد
آزمونها از نظر کارکرد به دو گروه تقسیم مي شود:
-١ آزمونهاي كارايي
۲- آزمونهای شخصیت
صفحه 133:
آزمونهاي هوش
صفحه 134:
آزمونهاي هوش
معيارهاي نهیه آزمونهاي هوش
آزمونها بر اساس سه معیار تهیه مي شوند:
۳3 تعر یف هوش
۲- معيارهاي عینی
or اتتحخليل عنااملى
صفحه 135:
بیان نتایج آزمون هاي هوش
نتایج اجراي آزمون هاي هوش به چهار روش بیان مي شود:
۱- سن عقلي
۲ ضر يب هوش
۳- رتبه هاي درصدي
۴- نمره هاي استاندارد شده
صفحه 136:
آزمونهاي هوش
ويژگيهاي آزمون هوشي وکسلر کودکان
* آزمون هوشي وکسلر کودکان :
* - به دو قسمت:كلامي و تقسيم مي
شود.
* -از دوازده آزمون فرعي تشكيل شده است
* - نمره خام آزمودني 'به كمك يك جدول 'به نمره
صفحه 137:
بخشهاي کلامي آزمون هوشي وکسلر
کودکان
بخشهاي Goll آزمون هوشي وکسار کودکان عبارتند
ز:
- اطلاعات عمومی
درا عمومی ا
- متحاسبه عد داي
- نا بات
- لغات
- حافظه عددي
صفحه 138:
بخشهاي غيركلامي آزمون هوشي وکسلر
کودکان
بخشهاي غبركلامي أزمون هوش وكسار كودكان عبارتند از:
- تكميل تصاوير
- تنظيم تصاوير
- مكعبها
- الحاق قطعات
ae
- مازها
صفحه 139:
آزمونهاي غیر كلامي - فردي هوش.
تعدادي از آزمونهاي هوش غبر کلامي و فردي عبارتند از :
كو :1 ناف ۱ دمك: ا مود
صفحه 140:
آزمون آدمك گودایناف
براي اجراي این آزمون از کودك خواسته مي شود که شکل
بك ادمك را رسم رن
گذا رک نمره
صفحه 141:
نمره گذاري آزمون آدمك گودایناف
در نمره گذاري شکل آدمك.کشیدن اجزا اهمیت
به هر جزء کشیده شده - طبق دستورالعمل نمره
گذاري - يك امتیاز تعلق مي كيرد.
صفحه 142:
ماز یا لابیرنت پرتئوس
این آزمون از مجموعه اي ماز کاغذي تشکیل شده
است. طبق دستور العمل , به هنگام کشیدن
خطي که نقطه ورود را به نقطه خروج وصل مي
كند ٠ نباید به عقب باز كشت ويا به قسمت
بن بست وارد شد.
صفحه 143:
ويژگيهاي آزمون مکعبهاي رنگي
- ویژه کودکان ه تاه| ساله است.
از ۱| مکعب رنگي و ۱۷ تصویر تشکیل شده
- روي هر تصوير زمان لازم براي ياسخ كويي ثبت
شده است.
- امتيازهايي كه فرد از آزمون مي آورد به بهره
هوشي تبديل
صفحه 144:
آرمون هوش بزرگسالان
مقباس هوشي وکسلر (بزرگسالان)
آزمون هوشي وكسار بزركسالان از يازده قسمت تشكيل
شده است: 5 0 كران قطكات
-١ اطلاعات عمومي 1" رمز انو
۲- ادراك عمومي ste) et ©
۳ حافظه آني اعداد
۴- محاسبه عددي
0- تشابهات
۶ تنظیم تصاویر
۷- تکمیل تصاویر
۸ مکعبها
صفحه 145:
آزمونهاي هوش بزرگسالان
نمونه آزمونهاي گروهي
نمونه آزمون هاي هوشیپ بزرگسالان که به صورت
Gags قابل اجرا هستند عبارتند از:
- آزافوت نما
- ۱ زمون بشا
صفحه 146:
عوامل هوش
اسپرمن با استفاده از روش تحلیل عاماي به دو
عامل در هوش دست یافت:
_عامل عمومي -۱(عامل 9)
۲ (عامل 5)
صفحه 147:
عامل عمومي هوش( عامل»)
عامل عمومي هوش عاماي است كه در كليه
آزمونهاي ۱
هوش وجود دارد.
صفحه 148:
عاملاختصاصي هوث(عامل5)
عامل اختصاصي هوش, عاماي است که در هر
آزمون به
طور اختصاصي وجود دارد. وجود عامل اختصاصب
از
J
عدم وجود همیستگی کامل Cu آزمونما معلوم من
صفحه 149:
عوامل تشکیل دهنده هوش از دیدگاه
oo
طبق نظریه ترستون. هوش از هفت عامل تشکیل مي شود:
- استعداد کلامی
ee ea
۲ تلا
۴- تجسم فضا بي
۵- سيالي کلام
af سراعت درا
۷- حا فظه
صفحه 150:
صفحه 151:
انواع آزمونهاي استعداد
۱- آزمونهای دقت
- آزمونهاي خط زني حروف یا علائم
- آزمونهاي طبقه بندي
ِ - آزمونهاي زمان واکنش
۲- آزمونهاي حافظه
+ ۲
“Ff
ِ - آزمون سوله
۵- آزمونهاي سنجش هماهنگي حرکات
- آزمون سنجش هماهنگي دودست
- آزمون سنجش مهارت انگشتها
صفحه 152:
معر في آزمونهاي دقت
آزمون خط زني حروف يا علائم
در اين نوع آزمون. آزمودني مازم است از مجموعه
علائم allyl شده, علامت خاصي را - با زدن
خط بر روي آن - مشخص کند.
رورت ارم ۳
صفحه 153:
نمونه آزمون خط زني
درتمویر توت 4 ]ا بيدا كنيد ورهيآن صریدر ss
آزمودنيشیوه محاسبه دقت
صفحه 154:
شیوه محاسبه دقت آزمون
کل علائم درست خط
كل علائمي كه بايد خط مي Cian
خورد
صفحه 155:
آزمونهاي استعداد مكانيکي
يکي از انواع آزمونهاي استعداد مكانيکپ, آ ز مون
استعدا د
گنها زوم
صفحه 156:
ويژگيهاي آزمون استعداد مكانيكي مینه
سوتا
است.3 و ۸۵ - دارای دو فرم موازي
- هر فرم داراي 18 سوال است.
- نمونه برس
صفحه 157:
نمونه پرسش آزمون
صفحه 158:
يكي از انواع آزمونهاي استعداد تجسم فضاين.
زگيهاي آزمون
صفحه 159:
ويژگيهاي آزمون استعداد تجسم فضايي
سوله
- از ۳۰ قطعه به اشکال دایره و ستاره و مربع در
ايعاد مختلف تشکیل شده است,
- يك صفحه كه براي هر قطعه, جایگاهي پیش
ww شده است.
- آزمودني باید هر قطعه را در جایگاه خود در
صفحه قرار دهد.
صفحه 160:
عوامل تغییر دهنده ساخت استعدادها
مهمترین عواماي که ساخت استعدادها را تقیر مي
دهند عبارتند از:
+١ سحن
a eae
۴ جنس
صفحه 161:
آزمونهاي شخصیت
صفحه 162:
صفحه 163:
آزمون هاي شخصیت
پرسشنامه هاي شخصیت ممکن است علائق. نگرشها, ويا
مجموعه اي از صفات شخصیت را اندازه گبري کنند.
صفحه 164:
op bop Lag ۱ بي پر سشنامه چند جنبه اي
ay
oh
ع- ف مانندء
پرسشنامه کر تل و پرسشنامه 4(
صفحه 165:
- مشهورترین پرسشنامه شخصيتي است.
- از ۵0۰ پرسش تشکیل شده است.
, <صحیح>- آزمودني با انتخاب يکي از گزینه
های:
به يرسشها ياسخ مي گوید. <نمي دانم > 9
<غلط>
- صفات مختلف شخصيت ا اندازه مي ont از
جمله: افسردكي: «Spud ويزكيهاي مردانه -
زنانه. عدم تعادل رواتَج. هيپوكتدري, تعامل
اجتماعي. پارانویا. اسکیزوفرني.
صفحه 166:
پرسشنامه برن رویتر
- مشتمل بر ۱۳۵ پرسش است.
- پرسشنامه اي چند جنبه اي است.
- جنبه هاي مورد اندازه گيري عبارتند از:
تمایل به نوروتيك بودن
درون گرايي - برون گرايي
تسلط يا تسلیم در روابط شخصي
اعتماد به نفس
اجتماعي بودن
صفحه 167:
است.ظ و ۸داراي دو فرم -
به صورت فردي 8 به صورت گروهي و فرم ۸-
فرم
اجرا مي شود.
- این پرسشنامه براي پیش بینی: موقعیت
روان درماني به كار هيم رود.
صفحه 168:
- قابلیت | ie
بت اجرا به صورت گروهي دارد.
a = عيتي است و
شود.
= حاوي عع پر سر است.
- در موارد تشخیص به کا
- دو نوع اضطراب: آشکار
bl
J مي رود.
و نهان را اندازه مي گبرد.
صفحه 169:
پرسشنامه گیلفورد - زیمرمن
- پرسشنامه اي چند جنبه اي است و ۱۰ ویژگب را
اندازه گیري Go کند.
- نوع پرسشها و شیوه نمره گذاري, عيني است.
صفحه 170:
- مبزان نا بهنجاري فرد را ارزشيابي مي کند.
- براي تشخيص افرادي که اختلال شخصیت دارند
به کار مي رود.
صفحه 171:
آزمونهاي عيني شخصیت
مشهورترین آزمونهاي عيني شخصیت عبارتند از:
- مازها پا لابیرنت هاي پر تشوس
- آزمون ترسیم در آپینه
صفحه 172:
آزمونهاي فرافکن شخصیت
مشهورترین آزمونهاي فرانکن شخصیت عبارتند از:
۱- آز ر ور شا
1 (معر وف به آزمون
ea
8 (کود کان)
صفحه 173:
آزمون رورشاخ
- آزموني فرافکن است
- از ۱۰ کارت تشکیل شده است
- در هر کارت GSI a جوهر وجود دارد
- ۵ کارت سیاه- سفید , و ه کارت رنگي است
- اجراي آزمون به صورت انفرادي است
6 5506
صفحه 174:
تصاویر آزمون رورشاخ
صفحه 175:
آزموناندريافتموضوع (1.4.1)
- آزموني فرافکن است
- براي بررسي و شناسایپ نیازها و تمایلات افراد به کار
مي رود
- از ۳۰ كارت مصور و يك كارت سفيد تشكيل شده است
- نمونه عيني ندارد
صفحه 176:
صفحه 177:
آزمون دهکده هانري آرتوس
- آزموني فرافکن است
- از ۱۷۷ قطعه تشکیل شده است
- آزمودني به كمك قطعات يك دهکده مي سازد
- فرض براین است که ساخت شخصیت فرد در ساختمان
دهکده ساخته شده منعکس Go شود
صفحه 178:
Se oll cli آزمون
- آزموني فرافکن است
- آزمودني با شنیدن کلمات آزمایشگر, کلمه اي را بر زبان
مي آورد
فرض آزمون: وقتي کلمه اي موجب تداعي کلمه اي
بشود و این کلمه براي آزمودني بار عاطفي داشته باشد
.آزمودني به طور ناخود آگاه سعي Go کند آن کلمه را با
کلمه اي که بار عاطفي ندارد جایگزین کند
Dl
صفحه 179:
آزمون تکمیل جملات
- آزموني فرافکن است
- ازمجموعه اي جمله ناتمام تشکیل شده است
- آزمودني , جمله ناتمام را با عبارت خود ,تکمیل مي کند
صفحه 180:
آزمون ناكامي رونزوایک
- آزموني فرافکن است
- ویژه کودکان است
- از ۴] تصویر تشکیل شده است
- در هر تصویر بخشي از مكالمه بين دو نفر نوشته شده
است و آزمودني باید پاسخ فرد مقابل را بنویسد
نمونه پر سثر
صفحه 181:
نمونه تصویرآزمون ناكامي روزنزوایگ
صفحه 182:
آزمونهاي جامعه سنجي
آزمون جامعه سنجي وسیله اي است كه به كمك
آن مي توان افراد محبوب , مطرود , منزوي ؛
گروههاي فرعي و a طور كاي روابط موجود بين
اعضا گروه را مورد مطالعه قرار داد.
صفحه 183:
پایان
نكات مهم درس
عه مطالب 9
مجمو