علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

طراحی و مدل کردن مؤلفه ها

tarahi_va_model_kardane_moalefeha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طراحی و مدل کردن مؤلفه ها”

طراحی و مدل کردن مؤلفه ها

اسلاید 1: طراحي و مدل کردن مؤلفه هافصل 7معماري نرم افزار هاي بزرگدانيال مؤذناستاد: دکتر عبدالله زاده

اسلاید 2: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر2معرفيدر اين فصل به معرفي ديدگاه هاي مربوط به ساختار، واسطه ها، وابستگي ها و ديناميسزم مؤلفه ها مي پردازيم.اين ديدگاه ها براي تيم هاي پياده سازي وقتي که به مستندسازي ساختار مؤلفه هاي زمان اجرا و تعاملات بين آنها مي پردازند مهم است.ديدگاه هاي اين فصل کاري به پراکندگي مؤلفه ها نداشته و به تعاملات منطقي بين آنها مي پردازند.

اسلاید 3: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر3توسعه مؤلفه محورداراي مزاياي بسياريست:کاهش زمان توليد و افزايش کارايي سيستمامکان استفاده از مؤلفه هاي پيش ساختهامکان ساخت و تست مستقلانه اجزاء سيستماضافه کردن و تغيير اجزاء سيستم هزينه و ريسک کمتري داردجاگيري مؤلفه ها از ديد سيستم مخفي مي شود.کاهش وابستگي اجزاء سيستم به هم و به زيرساخت سخت افزاري و امکان ارتقاء مستقلانه مؤلفه ها و زيرساخت هامدل هاي پياده سازي متنوع در دسترس است:COMCORBAJava Beans.Netمدل هاي مختلف پياده سازي توأمان قابل استفاده اند ولي در صورت امکان از ابتدا يکي انتخاب و شروع به آموزش، تجربه و... پردازيد.

اسلاید 4: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر4تعاريفدر UML سه نوع مؤلفه داريم:مؤلفه هاي زمان کامپايلمؤلفه هاي زمان لينکمؤلفه هاي زمان اجرامؤلفه هاي زمان لينک و کامپايل، کتابخانه کد اشيا و فايل هاي اجرايي مي باشند.مؤلفه هاي زمان اجرا، نمونه هاي حاضر در حافظه از ساختار هاي زمان ساخت مي باشند.ديدگاه هاي معرفي شده به خواص زمان اجراي مؤلفه ها مي پردازند.

اسلاید 5: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر5تعريف مؤلفهمجموعه اي فيزيکي از ساخت هاي شيءگرا يا تابعي که کارآيي سيستم را ازطريق مکانيزم هاي ارتباطي مشخص شده فراهم مي کند.شامل مجموعه اي از درگاه ها(port) و واسط ها(interface) است که ارتباط با ديگر مؤلفه ها از طريق آنها فراهم مي شود.به صورت برنامه اجرايي، کتابخانه هاي زمان اجرا(DLL)يا ديگر تکنولوژي هاي بسته بندي زمان اجرا تحويل داده مي شود.

اسلاید 6: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر6تعريف مؤلفهيک مؤلفه حتماً داراي اين خواص مي باشد:سرويس را از طريق واسط ها، درگاه ها و پروتکل هاي تعامل به خوبي تعريف شده در اختيار مي گذارد.حالت و رفتار هردو را محفوظ(encapsulate) مي کند.فقط به يک زيرساخت مؤلفه يا سيستم عامل براي راه اندازي و ارتباط با ديگر مؤلفه ها وابسته است.يک مؤلفه معمولاً داراي اين خواص است:به جاي توليد، معمولاً خريداري مي شود.در پروسس يا رشته اجراي مجزا اجرا مي شود.از روش هاي محو مکان استفاده مي کند.داراي تنظيمات متنوع است که بر رفتار آن تأثير مي گذارد.مستقل از ديگر مؤلفه ها ساخته ، تست و تحويل مي شود.با تفکرات شيءگرا ساخته مي شود.به زبان خاصي وابستگي ندارد، لذا ايجاد سازگاري مي کند.

اسلاید 7: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر7جايگاه مؤلفه ها در زير سيستم هاهر مؤلفه از فقط يک زيرسيستم نشأت مي گيرد.زير سيستم هايي که در زمان ساخت موجوديت هايي را براي مؤلفه فراهم مي کنند،زير سيستم منشأ محسوب نمي شوند.واسط يک مؤلفه ، يک نمونه از واسط زيرسيستم منشأ است.مؤلفه هاي مرکب، مجموعه اي مؤلفه ها را دريک مؤلفه منطقي گرد مي آورند و امکان مدل کردن مجموعه اي مؤلفه ها را در سطح بالا تري از انتزاء فراهم مي کنند.معمولاً يک مؤلفه، واحد جايگزيني براي سيستم محسوب مي شود.

اسلاید 8: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر8جايگاه مؤلفه ها در زير سيستم هاکليد دستيابي به تعريفي موفق از معماري بوسيله مؤلفه ها، اين است که تمام مؤلفه ها داراي ساختار و مکانيزم ارتباطي به خوبي تعريف شده اي باشند، که بتوان با استفاده از آنها مجموعه اي از مؤلفه ها را، براي دستيابي به مجموعه اي از کاربرد هاي سيستم ترکيب کرد.مؤلفه ها معمولاً در ابتداي طراحي ”ابتدايي ” هستند و در طول فرآيند هاي طراحي تکميل مي شوند، مگر آنهايي که از ابتدا کاملاً شناخته شده اند مثل سيستم هاي legacy

اسلاید 9: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر9ارتباطات و واسطه هادو نوع ارتباط بين مؤلفه ها قابل تعريف استاز طريق واسطه ها(interface)از طريق پيغام رساني(messaging)واسطه ها در UML کلاس کليشه شده اي (stereotyped) است که بوسيله آن مؤلفه هاي خارجي مي توانند با مؤلفه فراهم کننده آن ارتباط برقرار کنند.در روش پيغام رساني ، نوع پيغام، پروتکل حاکم و پورت ها تعريف مي شوند و از طريق آنها ارتباط برقرار مي شود.

اسلاید 10: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر10ديدگاه مؤلفه

اسلاید 11: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر11واسط هاواسط ها به صورت متدهايي در کلاس هايي که براي مشتري(client) خارجي فراهم مي شوند، پياده مي شوند.براي تعريف واسط ها از زبان مخصوصي استفاده مي شود مثل IDLبراي پياده سازي واسط ها از مکانيزم هايي نظير COM/DCOM ،CORBA ، JMI و... استفاده مي شود.هنگام استفاده از واسط ها، مؤلفه ها به واسط ها وابسته مي شوند.استفاده از واسط ها، مکانيزم pull ايجاد مي کند.با استفاده از واسطه ها ارتباط دوبه دو بين مؤلفه ها برقرارمي شود.معمولاً درخواست هاي متوقف کننده (synchronous)با واسطه ها پياده مي شوند.

اسلاید 12: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر12وابستگي مؤلفه ها در واسط ها

اسلاید 13: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر13پيغام رسانيشامل 3 جز است:درگاه هاپروتکل حاکم بر ارتباطنوع پيغامدرگاه نوعي کلاس کليشه است که ارتباطات نوع خاصي پيغام را فراهم مي کند.درگاه نوع پيغام دريافتي و ارسالي را مشخص مي کند.مکانيزم پيغام رساني ارتباط چند جانبه بين مؤلفه ها را فراهم مي کند.استفاده از پيغام امکان درخواست هاي متوقف نکننده(Asynchronous) را فراهم مي کند.استفاده ازپيغام رساني، مکانيزم push را ايجاد مي کند.با استفاده از مکانيزم پيغام رساني ،مؤلفه ها به نوع پيغام و زيرساخت ارتباطي وابسته مي شوند.

اسلاید 14: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر14وابستگي مؤلفه ها در پيغام رساني

اسلاید 15: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر15شماي ديدگاه مؤلفه با در نظر گرفتن مکانيزم ها

اسلاید 16: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر16ديدگاه تعامل مؤلفه هاتعاملات زمان اجراي مؤلفه ها را بوسيله نمودارهاي sequence و state در سطح مؤلفه نشان مي دهد.هدف: تأييد اعتبار ساختار طراحي از طريق سير در پويايي نرم افزار.زمان بکارگيري: در طول عمر پروژه، ابتدا در حين تحليل و طراحي فراهم مي شود، ولي در زمان توسعه مي تواند استفاده و بسط داده شود.ذي النفع ها: تيم معماري نرم افزار، تيم مهندسي سيستم هاي نرم افزاري، هدايت گران طراحي زيرسيستم ها، توسعه گرانقابليت توسعه: براساس سناريو ها مي توان بوسيله مؤلفه هاي مرکب آنرا توسعه داد.رابطه با ديگر ديدگاه ها: مي بايست با ديدگاه مؤلفه، پروسس و قرارگيري(deployment) سازگار باشد.

اسلاید 17: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر17ديدگاه تعامل مؤلفه هااز نمودارهاي تعامل اشياء(object interaction) قابليت توسعه بيشتري دارد،زيرا جزييات اشياء نشان داده نمي شوند.براي نمايش مؤلفه هاي خريداري شده(COTS) و سيستم هاي قديمي (legacy) بسيار مناسب است.

اسلاید 18: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر18Component Interaction Viewpoint w/Sequence diagram

اسلاید 19: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر19Component Interaction Viewpoint w/State diagram

اسلاید 20: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر20مدل سازي حالت مؤلفه هاديدگاه حالت مؤلفه وسيله اي جهت ارائه حالات داخلي وفعاليت هاي يک يا چند مؤلفه و شفافيت درون رفتار مؤلفه(ها) را فراهم مي آورد.رفتار را به دو صورت مي توان مستند کرد:نمايش حالات بالقوه مؤلفه و انتقال بين اين حالاتنمايش گردش کنترل از يک فعاليت به ديگري

اسلاید 21: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر21ديدگاه حالت مؤلفههدف: مدل کردن حالت يک ياگروهي از مؤلفه هازمان بکارگيري: در طول عمر پروژه، ابتدا در حين تحليل و طراحي فراهم مي شود، ولي در زمان توسعه مي تواند استفاده و بسط داده شود.ذي النفع ها: تيم معماري نرم افزار، تيم مهندسي سيستم هاي نرم افزاري، هدايت گران طراحي زيرسيستم ها، توسعه گران و تست کننده ها.قابليت توسعه : ديدهاي براساس حالت براي يک مؤلفه مي توانند به مؤلفه هاي مرکب توسعه پيدا کنند.ديد هاي بر اساس فعاليت مي توانند بر يک يا چند مؤلفه اعمال شوند.ارتباط با ديگر ديدگاه ها:مي بايست با ديدگاه هاي پويا ،همچنين تعريف واسط و پيغام سازگار باشند.

اسلاید 22: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر22مدل سازي حالت مؤلفه توسط حالات بالقوهيک حالت بخشي از زندگي يک مؤلفه است که در حين آن مؤلفه مجموعه اي از فعاليت ها را انجام مي دهد.ورود به يک حالت پس از اتمام حالتي ديگر يا دريافت يک واقعه(event)مي باشد.خروج از يک حالت پس از اتمام فعاليت يا دريافت يک واقعه مي باشد.ديدگاه حالت محور تغيير حالات براي يک مؤلفه را معين مي کند.حالات با بوجود آمدن يک مؤلفه شروع و با معدوم شدن آن پايان مي يابند.در هر حالت مجموعه از فعاليت ها نشان داده مي شود.

اسلاید 23: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر23مدل سازي حالت مؤلفه توسط حالات بالقوه

اسلاید 24: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر24مدل سازي حالت توسط تغيير فعاليت ها اين ديدگاه انتقال از يک فعاليت به ديگري را براي مؤلفه نشان مي دهد.حالات شامل يک فعاليت مي باشند و با تکميل حالت ديگري، شروع مي شوند.مي توان فعاليت هاي مرتبط مؤلفه ها مختلف را در ساختارهاي شبيه خطوط شنا دسته بندي کرد و بدين وسيله انتقال بين فعاليت هاي گروهي از مؤلفه ها را نمايش داد

اسلاید 25: دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات- دانشگاه صنعتی امیرکبیر25مدل سازي حالت توسط تغيير فعاليت ها

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید