خلاصه مفید فصل دوم جامعه اموزش و پرورش استاد علاقه بند
اسلاید 1: جامعه شناسی آموزش و پرورشآموزش و پرورش، فرایندی ز گهواره تا گور است؛ در هر جامعه و گروهی یافت می شود :از اجتماعات صنعتی تا غیر صنعتی ، از محیط های روستایی تا شهری ،از گروه های سنی خردسالان تا بزرگسالان ؛ و اشکال گوناگونی دارد : از یادگیری بر اساس تجربه های زندگی تا آموزش و پرورش آموزشگاهی. بنابراین، آموزش و پرورش یک پدیده اجتماعی است و مثل هر پدیده اجتماعی ، مورد مطالعه جامعه شناسی است.جامعه شناسی ، به زبان ساده ، مطالعه پدیده های اجتماعی است. پرسشهایی که جامعه شناسی مطرح می کندفرضیه هایی که ارایه می دهد ، داده هایی که جمع آوری می کند ، نتیجه گیری هایی که به عمل می آورد، 1
اسلاید 2: 2و نظریه هایی که پیشنهاد می کند ، به کنش و واکنشها و تاثیرات متقابل انسان و جامعه مربوط می شوند . پس ، جامعه شناسی برای کشف الگوهای مشترک یا متفاوت زندگی ، در قلمرو پردامنه زندگی انسان در گروه ها و جامعه ها به مطاله و تحقیق می پردازد.علاوه بر جامعه شناسی ، رشته های دیگر علوم اجتماعی و رفتاری نیز ، با جوانب مختلف زندگی گروهی و اجتماعی انسان ، از جماه آموزش و پرورش ، سروکار دارند. در واقع، فهم سنجیده تر و درست تر رفتار انسان در موقعیت های اجتماعی ، مستلزم استفاده از رویکرد میان ریشه ای یا چند ریشه ای است. بنابراین ، نباید
اسلاید 3: 3تصور کرد که جامعه شناسی در مطالعه آموزش و پرورش ، بر رشتهای دیگر برتری دارد ، بلکه باید اذعانکرد که جامعه شناسی ، به ویژه ، رشته ای مفید و جامعه برای مطاله آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی بوده نقطه شروع مناسبی برای توصیف پدیده های اجتماعی موثر بر آموزش و پرورش محسوب می شود. جامعه شناسی ، یکی از چند رشته ای است که به فهم ماهیت و منش پیچیده آموزش و پرورش یاری می رساند و وجه تمایز آن با رشته های دیگر ، در نوع پرسشها و روش های تحلیلهای آن است. محتوا و روش جامعه شناسیجامعه شناسی چه محتوایی دارد و از چه روشهایی برای مطالعه پدیده های اجتماعی استفاده می کند؟
اسلاید 4: 4اینکلس (1964) در کتاب جامعه شناسی چیست؟ محتوای جامعه شناسی را در چهار بخش اصلی، به شرح زیر خلاصه می کند:1_ تحلیل جامعه شناختی : روش پژوهش جامعه شناختی و کاربرد آن به منظور تحلیل ساختار و کارکرد های فرهنگ جامعه.2_ واحد های نخستین زندگی اجتماعی : موضوعهایی نظیر شخصیت ، گروهها و جامعه ؛ و ماهیت اجتماعی هر یک از آنها.3_نهاد های اجتماعی اصلی : روابط ساختنمد اجتماعی ، نظیر خانواده ، دین ، آموزش و پرورش ، هنر ، و قانون.4_فرایندهای اجتماعی بنیادی : نظیر تعاون اجتماعی ، تضاد اجتماعی ، نظارت اجتماعی ، تغییر اجتماعی ، یگانگی اجتماعی ، کجروی اجتماعی ، و ارتباط اجتماعی.
اسلاید 5: 5این طبقه بندی وسیله مناسبی برای تلقی آموزش و پرورش به عنوان یک پدیده اجتماعی است : 1) تحلیل جامعهشناختی ساختار ها و کارکرد های آموزش ، می تواند برای جامعه شناسان و کارشناسان آموزش و پرورش ، مفید و پر ثمر باشد؛ 2) آموزش و پرورش ، با تعادی از واحد های نخستین زندگی اجتماعی رابطه دارد : یادگیری فردی ، تربیت خانوادگی ، آموزش گروهی ، و انتقال اندوخته معرفتی جامعه؛ 3) آموزش و پرورش یکی از نهادهای اجتماعی اصلی است ؛ و 4) فرایندهای اجتماعی بنیادی ، عملا، در محیطهای آموزشی ، قابل مشاهده اند.وجود این موارد دال بر آن است که جامعه شناسی میتواند ، به طرق مختلف ، در پژوهش و مطاله آموزش و پرورش
اسلاید 6: 6مدد کار باشد, و آموزش و پرورش ، زمینه مناسب و با ارزشی برای تحقیق جامعه شناختی به شمار می رود.جامعه شناسی ، علم است و از این رو ، در مطالعه پدیده های اجتماعی ، از روش علمی استفاده می کند. مطالعه و پژوهش جامعه شناختی ، مبنی بر نظریه است. نظریه ، کوششی است برای توضیه ، تعمیم ، و پیش بینی پدیده ها.نظریه ، تبیینها و استدلالهای ساختمندی برای کاربرد در موقعیت های واقعی فراهم می کند. برای توضیح پدیده هایا هدایت پژوهشها ، از نظریههای مختلف می توان استفاده کرد . نظریه به تحقق جهت می دهد ، داده های مورد نیاز را معین میکند ، و بالاخره ، تفسیر داده ها را تحت تاثیر قرار می دهد . بنابراین ، جامعه شناس ، با راهنمایی
اسلاید 7: 7
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.