آموزشادبیات و زبان

ادبیات فارسی دهم - ستایش

با سلام و درود تعداد اسلایدها ۱۳ متن ستایش با توضیحات و نکات ادبی با انیمیشن ها و رنگ بندی مناسب

radman

13 صفحه
494 بازدید
15 خرداد 1402

صفحه 1:

صفحه 2:
مولفین کتاب درسی شما » ادبیات فارسی را به ۳ قلمرو . (شاخه) تقسیم کرده اند ا 55 اح

صفحه 3:
Stanek Pugh تل رزاق عر بيدا و ينحان + ۳ oe ‏زعي لیا ز و ۷ و نم‎ ۵ بو و وقت بحسار آلى بديداد a ‏ورغ دوت اتدازى سوى فاك‎ كل اذ شوق ته خرن در اد ات ‎ar‏ جنل کم لس از ای ‎pe a =} ‎ ‎(i ‎۳ ‎ ‎ ‏تام کرد ار ‎a ۲ 4‏ ‎١‏ مام ‎J BS‏ ‎Tie 1‏ آم ‎Se Hoi‏ زرك بيك فر ور کار ‎ft‏ ‏وى خلان حر ‎ober we‏ تيل مم ‎wer‏ تم نام ‎meal‏ رده برداری ز (شار هسب ‎Seas Sit of‏ ‎teh Pt‏ يتين انك بوكب ‎deo‏ ‎oF Aide Fs dod‏ ‏اليهى نامه, عطارنیشابوری ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
بسه نسام کسرددگار هسلفلاک كدبيدا كرد آهماز كفى1 ۰ ۱ 1 خاي 8 قلمرو زباني به نام : فعل « شروع مي كنم يا آغاز مي كنم » به قرينه ي معنوي حذف شده است ۱ ‎ds bili aie,‏ ل رات اس 7 2 ص 22227 اسان سيهر هفت افلاك : هفت آسمان , جمع آمدن « افلاك » ازويژگي هاي زباني متون گذشته . است .امروزه « هفت فك » گفته مي شود پیداکرد: آشکارکرد , در اين جا به مفهوم آفرید و خلق کرد كفي از خاك: يك مشت .خاک قلمرو ادبي افلاك و خاك . تلمیح : به آیه ( خلق الانسان من صلصال کالفخار) دارد , انسان را از گلی خشك همچون سفال آفرید واج آرايي حرف ك هفت افلاک : مجاز از همه موجودات قلمرو معناین . سخنم را به نام آن خداوندي آغاز مي کنم که آفریننده ي آسمان ها است .خداوندي که از مشتي خاك انسان را آفریده است AR

صفحه 5:
کی فضل‌خود را بار ها کسن زوحمت بسکفنظر درکار حاکن _2 قلمرو زباني فضل بخشش احسان نيكويي رحمت‌مهرباني ب خشایشو عفو مخصوص‌خداوند- ‎col gral 5‏ جناسن اقصاختلافن یار و کار مراعاتتظیر: ف ضلو رحمت يك نظر درکارِ ما کن : کنایه از توچه وعنایت کردن دل آرايي مصیت او صامت رز ‏قلمرو معناین ‎٠‏ معنى بيت : بروردكارا فصل خودت را كمك و ياورها فراريده وبا ركمنت به كارهاوكردارهاتوكة كن مفهوم : درخواست بخشش الهي . طلب لطف و رحمت خداوند ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
معن ی روردگارا ! تو روزی‌دهنده ي همه ي موجودآشکاروپنهان(مجازا همه ي موجودابب وآفریننده هر لنسان ‎Ub‏ ی

صفحه 7:
نهی‌کویا ز تسو کام وزبلنم تسویسی‌هم آشکارا هم 4 .زٍ :هيل ز ] (صوب) اداتق ‎gua‏ تناسب : گویا , کام : زبان Met ae ‏ناسو أو‎ آفرين جه خوشاست ا کام: سقفدهان مجاز : آشکار و نهان من مجاز از کل وجود تلمیج به علم | سببق درنگ ویایر بمن‌است) ظاهر- ب ا

صفحه 8:
‎Se SE‏ کنایه پرده از رخسار ب-رداشتر: کنابه از لشکار کرد / واج آرابي : ار ‎Sippel‏ ‎ ‎1 a ae Siig eae a (pal satay ‏ا ا وا توا‎ ‏.مفهوم: تجلّیو جلوه ي آفریدگار در هستي همه ي هستین‌شانه اجاز زیبایی‌خداوند است ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
فروغ رویسندازیسویخاک عجلیبنتث‌ها سازی‌سوی‌خاک _6 فروغ : برتو روشنايي نقش شکل عجایبی قش: ها ترکیبوصفيمقلوب ن قش‌هاي عجایب: ج عجیب ؛ چيزهاي شگفت آور و بدیع , شگفتي ها ا ساي ايت تقش ها : استعاره از زيبابي هاي طبيعت ( كل ها و 3 0 معنن پروردگارا ااگر روشنایی‌چهره ي زیبایترا برجهانتابانیت‌صویرها و نشانه هاهشگفتآور و تازه او وسم مفهوم: در بیانت شأنگیری(پ رورش افتن) اشیاي‌عالم از پرتو وجود خدا/ زیبای‌آفرینش از پسرتو جماللهی

صفحه 10:
ك(لوشوقتو خنطرهر بهليست از كتشينكهاوبيشمليست 7 شوق: آرزومندي لشتیاق دلبستگي خنديدنكل منظور شکوفا شدنگل بیشمار : آن که شمرده نشود . از آنش, ‎Sy‏ هاي بي شمار است: جابه جايي ضميرشخصي پیوسته» از آن جهت رنگ هایش بي شمار است تناسب شوق تشخيص: خندانيودنكل خندان ‎So ge ENS‏ ‎nd] ey Per cer 0‏ ۱ حسن تعلیل : علت خيالي و شاعرانه که براي رنگ هاي بي شمار گل آورده شده است ‏ردكارا ! كلبه سببارزومنديو دلب ستگیبه تودر بهار شكوقا إسنو به علتاشتياقيه- ‏ايش شمردنينيست -مفهوم: عشقبه خداوند موجدؤيباي يدب ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
هر آرزوصفیکه گسويم؛ بسیشاز نی بسقبرجانم که بسیشکجان‌جلنی_8 وصف: تشریح. توصیف, ستایش یقین : اطمینان, اعتقاد وحور عوج ‎ee ne‏ ار : آن معن ی روردگارا ! هرستایش‌و توصیفیکه در وصفت و ب‌گویم , تو از آن‌هستي و من‌مطمئن‌هستم- ‎ami‏ جانجانها فسني مفهوم” ‎ines‏ سود ختاوند و تاتولنرلنسازاز دوكیشناضتی/ . خداوند روح و حقیقنب شر و

صفحه 12:
نمرجلنم» نمرجلنم, لهی تودلنیو تو دلنی آرچه خواهی_9 pln ny Ge ‏لمر الي ل م‎ aes oes Ge ‏ا‎ مدلنيكه جكونه بايد تورا وصفكرد)

صفحه 13:
عطار فریدلین ابوحامد محقد عظار نیشابوری (۵۴ ۶۱۸۰ قمری) یکی از عرفان و شاعران ايرانى بلندنام ادبيات فارسی در پایان سدهٌ ششم و آغاز سدةٌ هفتم است. او در سال ۵۴۰ هجری برابر با ۱۱۴۶ میلادی در نیشابور زلده شد. وی یکی از پرکرترین شاعران ارانی به شمار می‌رود و بنا به نظر عارفان در زمینه عرفانی از مرتب‌ی بلابرخوردر بوه‌است. > | https://ganjoor.net/attar

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان