ایزو در واقع مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین المللی استاندارد می باشد که یک مجمع بین المللی از سازمان های استاندارد کشورهای عضو، آن را تشکیل می دهد. کلمه ISO از عبارت ISOS که کلمه ای یونانی است گرفته شده و به معنا هم شکل و یکسان می باشد.علت این نامگذاری هم می تواند این باشد که سازمان ایزو بدنبال یکسان سازی استانداردها در سطح جهان می باشد تا ارتباط بین کشورها در تجارت و ارتباطات آسان تر شود. سازمان ایزو از کمیته های مختلفی تشکیل شده است که کار آنها بررسی و تدوین استانداردهای مرتبط با آن کمیته می باشد.

ملیکا

صفحه 1:
استانداردهای ایزو

صفحه 2:
۶ مدیریت کیفیت > اصول مدیریت کیفیت > استانداردهای ایزوچیست؟ ۴انواع ایزو * تعریف استاندارد ایزو9001 ۱50 چیست؟ ۴ استاندارد ایزو9001 سخن اخر

صفحه 3:
ابتدا قبل از اینکه به مبحث ایزو و استاندادها بپر کیفیت آشنا می شویم: 7

صفحه 4:
مدیریت کیفیت تضمینی است برای پایدار بودن محصولات و خدمات سازمانها و یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید وخدمات است. گرچه سابقه آن به آبتدای تایخ نیز میرسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن 20 است. بر طبق یکی ازنگرشها :مدبریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بودهاست. این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل ميشود. بدین ترتیب طبف وسیعی از فعاليتها را شامل میگردد . از جمله فعالیثهای مربوط به مدیریت کیقیت یکی ثضمین کیفیت و یکن کنترل کیفیت است: مدیربت کیفیت شامل.چهار حوژه اصلی میباشد که عبارتند از؛ برنامهریزی کیفیت؛ تضمین کیفیت, کنترل کیفیت و بهبود کیفیت: آمروزه مدیریت کیفیت نهتنها جوزه تولید. 7 ا ا 5 ‎tT‏

صفحه 5:
مدیریت کیفیت . بر هشت اصل استوار است . ۱ هشتگانه مدیریت کیفیت ۰ چارچوبی را تشکیل میدهند که حرکت به سمت یر بر ل استوار صو یر ارچوبی ر ‎d‏ بر بهبود اثربخشی در یک سازمان را ممکن می گرداند . این اصول بدان هدف تدوین شده و شکل گرفته اند که به سازمانها در دستیابی به موفقیت یاری رسانفف.. در اینجا به اختصار مهم ترین رفن مطروحة ذر این اصول را مورف بروسن قزار میذاهیم. ۱ :مشنتری گرایی : تدوام حیات: هر سازمانی به مشتریان آن وابسته است و به همین دلیل هر سازمانی باید نیازهای فعلی و آئی این مشتریان را درک کند و خواستها و الزامات ایشان را تأمین نماید و در جهت فراتر رفتن از انتظارات ایشان بکوشد.

صفحه 6:
۲.رهبری رهبران ایجاد کننده ثبات در اهداف و تعیین کننده مسیر حرکت سازمان هستند . مدیریت ارشد بايد با اعمال رهبری و اقدامات خود . محیطی را در سازمان ایجاد نماید که در آن زمینه لازم برای مشارکت کامل کارکنان در دستیابی به اهداف سازمان فراهم آید و یک سیستم مدیریت کیفیت بتواند به طور موثر عمل نماید ۳ . مشارکت کارکنان : در تمامی سطوح یک سازمان . کاررکنان . اجزاء اصلی آن را تشکیل می دهند . مشارکت کامل کارکنان باعث خواهد شد توانایی های ایشان در جهت تأمین منافع سازمان به کار گرفته شود و مشارکت کارکنان مزایای بسیاری برای سازمانها به همراه خواهد داشت. ۴ . نگرش فرآیندی: برای دستیابی موثرتر به نتایج مطلوب باید سازمانها بیاموزند به جای مدیریت فعالیت های مجزا و بخش شده . فعالیت ها و منابع سازمان را در قالب فرآیندهای مرتبط به هم مدیریت کنند . اين کار مستلزم دستیابی به یک نگرش فرآیندی است . به عمل شناسایی و مدیریت نظام مند فرآیندهای موجود در یک سازمان و به ویژه تعاملات میان فرآیندها (نگرش فرآیندی) گویند .

صفحه 7:
۵ نگرش سیستمی در مدیریت : شناسایی.درک و اداره فرآیندهای مرتبط با یکدیگر به مثابه یک سیستم. به اثر بخشی و کارآیی سازمان در دنتیابی به اهداف آن کمک می نباید:: ۶ . بهبود مستمر:هدف از از بهبود مستمر یک سیستم مدیریت کیفیت.افزایش احتمال ارتقاء سطح رضایت مشتریان و سایر طرف ‎gle‏ ذینفع است ۷ . نگرش واقع گرایانه در تصمیم گیری: تصمیمات موثر بر اساس تحلیل داده ها و اطلاعات حاصل میگردد واستفاده از این تکنیک های آماری می تواند به پیشرفت سازمان کمک کند. ۸ . ارتباطات سودمند متقابل با تأمین کننده : سازمان و تأمین کنندگان آن به یکدیگر وابسته اند و ارتباط سودمند متقابل ميان آنها به هر دو در جهت افزایش توان ایجاد ارزش افزوده کمک می نماید.

صفحه 8:
استاندارد ۳ ۳ ايزو در واقع مخفف ‎International Organization for Standardization © Le‏ به مفهوم سازمان بين المللی استاندارد می باشد که یک مجمع بین المللی از سازمان های استاندارد کشورهای عضو آن را تشکیل می دهد. کلمه 0 از عبارت 1505 که کلمه ای یونانی است گرفته شده و به معنا هم شکل و یکسان می باشد.علت این نامگذاری هم می تواند این باشد که سازمان ایزو بدنبال یکسان سازی استانداردها در سطح جهان می باشد تا ارتباط بین کشورها در تجارت و ارتباطات آسان تر شود. سازمان ایزو از کمیته های مختلفی تشکیل شده است که کار آنها بررسی و تدوین استانداردهای مرتبط با آن کمیته می باشد. سازمان بین المللی 150 متشکل از شبکه ای از موسسات استاندارد ملی از ۱۵۷ کشور در سراسر دنیا می باشد که بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو - سوییس فعالیت می کند که وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را برعهده دارد. برخی عضو اصلیء برخی عضو ناظر .سازمان ايزو از کمیته های مختلفی تشکیل شده است که کار آنها بررسی و تدوین استانداردهای مرثبط با آن کمیته می باشد.بعنوان مفال کمیته هایی مغل محیط زیست کیفیت .و ۰.۰

صفحه 9:
استاندارد ‎ree‏ چیست؟ سازمان ایزو یک موسسه غیر دولتی است. یعنی هر یک از اعضای آن الزاما نماینده ملی کشور خود نیستند. استاندارد ایزو یک نقش مهمی بین بخش های خصوصی و عمومی ایفا می کند. چون که اعضای اصلی آن در دولت یا موسسات دولتی دارای سمتی هستند و یا نماینده دولت می باشند. دیگر اعضا که نقش خصوصی دارند. نقش مهمی در ارتباطات صنعتی دارند و در نتيجه با دولت ها در تعامل مستقیم قرار دارند در واقع ایزو مانند یک پل لرتباطی عمل می کند که هم سبب رضایت کسب و کارها شده و هم درخواست عموم را تامین می نماید. در ایران هم مرکز ملی تایید صلاحیت ایران بعنوان نمایندگی در ایران می باشد. که زیر مجموعه سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی می باشد و می توانید با مراجعه به سایت 151۴۱۰0۲9 اخبار و اطلاعات مرتبط را دریافت نمایید. تا کنون بیش از ۱۷۰ هزار استاندارد توسط سازمان ایزو منتشر شده است که در حوزه های مختلف و در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرد. AZES ISO ‏ات‎

صفحه 10:
استاندارد 1509001 این استاندارد بر سیستم مدیریت کیفیت تأکید نموده و در تمام سازمانهای تولیدی و خدماتی با اندازه کوچک و بزرگ قابل کاربرد است. سازمانهایی که قصد استقرار سیستمهای مدیریت و اخذ گواهینامه ایزو ۹۵۱0 رادارند بهتر است ابتدا ایزو 1 را در سازمان خود پیاده سازی نمایند . استاندارد ایزو ۹00۱ بهنوعی پایه سایر استانداردهای مدیریتی است . استاندارد 15014001 استاندارد ایزو 14001 , سیستم مدیریت محیطزیست بر کاهش و کنترل آلایندههای محیطزیست ناشی از کسب وکار شما تأکید مینماید . سازمان:هایی که طرّق:قرارداد:با مشغریان آنها شرکت نقت + گاز و پتروشیمی: و غمرانن میب شند:غموماً از استاندارد ایزو 14001 میتوانند استفاده نمایند

صفحه 11:
استاندارد 15045001 استاندارد ایزو ۰۴۵۰۰۱ سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است با پیادهسازی این استاندارد خطرات وحوادث ثاشی از کار کاهش و کنترل میشود لین استاندارد در سال ۲۰۱۸ منتشر میشود و جایگزین استاندارد1 1800 0۳۱۹/۹5)سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می شود عموماً پیمانکاران و سازمانهایی که پروژههای نفتی . گاز و پتروشیمی و عمرانی رالنجام میدهند از این استاندارد جهت کاهش ریسک و خاطرات ناشی از کاراستفاده مینمایند این سازمان با بهکارگیری این استاندارد به مشتریان خود اطمینان خاطر میدهند که فعالیتهای خود را بر اساس الزامات ایمنی و بهداشت شغلی اجرا مینمایند . همچنین این استاندارد در بیمارستانها . مراکز خرید و سازمانهای کوچک و بزرگ نیز بکار گرفته ميشود. استاندارد 418000009 این ‎RY SLES‏ لقنا ‎tage‏ سیستتم مذایریت رسینگی له شکایت مقتری, ابا بهکازفیری این استانتارد «سیستم رسیلاکن ور پاستگویی به شکایت مشتری نظاماند خواهد شد این استاندارد برای تمام سازمانها قابل کاربرد است این استاندارد راهنما می در ایران برای این استاندارد راهتما نیز توسط شرکتهای گواهی دهنده گواهینامه صادر ميشود.

صفحه 12:
۴ استاندارد 15010004 این استاندارد یک راهنما برای سیستم رضایتمندی مشتریان است با بهکارگیری این استاندارد سیستم رضایتمندی مشتریان بهصورت نظامند اجرا خواهد شد .این استاندارد برای تمام سازمانها قابل کاربرد است این استاندارد راهنما می در ایران برای این استاندارد راهنما نيز توسط شرکتهای گواهی دهنده گواهینامه صادر ميشود * استانداره 15013484 ایزو ۱۳۳۸۵ استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پرشکی است این استاندارد برای سازمانهای تولید کننده و ارائهدهنده خدمات تجهیزات پزشکی کاربرد دارد این استاندارد علاوه بر للزامات ‎٩۰۰۱‏ 1500 از الزامات خاص تجهیزات پزشکی نیز تشکیلشده است .

صفحه 13:
“ استاندارد 15029001 استاندارد ایزو ۰۲۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است و برای سازمانهایی که درزمینه نقت و گاز و پتروشیمی فعالیت مینمایند کاربرد دارد . * استاندارد 15022000 ایزو ۲۲۰۰۰ .سیستم مدیریث کیفیت در صنایع غذایی اس این استاندارد برای سازمانهایی که درزمینه صنایع غذایی فعالیت مینمایند کاربرد دارد

صفحه 14:

صفحه 15:
1 ISO ۹ 9001:2015

صفحه 16:
5010 استاندارد ايزو 4001 را استاندارد سيستم مديريت كيفيت مى نامند. بدين معنى كه اين استاندارد به دنبال ايجاد سیستمی است که کیفیت را در سراسر سازمان مدیریت کند. همانطور که می دانید. معنای مدیریت را برنامه ریزی: کنترل: هدایت و نظارت میدانند و در ایزو ‎٩۰۰۱‏ قرار است این اقدام ها با رویکرد کیفیت انجام شود. در نوامبر ۲۰۰۸ سازمان جهانی استاندارد اقدام به معرفی مجموعه بازنگری شده استانداردهای مدیریت کیفیت بر مبنای مدل فرآیندی نمود. در اين مدل جديد تاكيد بر رضایت مشتری و بهبود مستمر است. این استاندارد مجموعه ای از مقررات است که در سطح بین المللی معتبر شناخته می شود و شرکت ها از آن به منظور بهبود کیفیت محصول یا خدمات خود در درون سازمان استفاده می کنند. در سال ۲۰۱۵ نيز اين استاندارد تغيبر ويرايش يافت و مدیریت ریسک و مدیریت دانش. نگرش استراتژیک و مواردی دیگر نیز به اين استاندارد اضافه شد.

صفحه 17:
استاندارد ایزو9001 اين سيستم با تمرکز بر فرآیندهای کلیدی موجب شناسایی نقاط ضعف سازمان شده و با تکنیک های موجود قادر به ريشه یابی آنها خواهد بود. سیستم خود ارتقا بوده و به مرور زمان اثر بخشی خود را نشان داده و روند ‎bles‏ خواهد نمود. سازمان های دارای اين سیستم مدیریتی خود ارزیاب بوده و در بازه های زمانی معینی پرسنل. سازمان خود را مورد ارزیابی قرار داده و نقاط ضعف و قوت را شناسایی می نماید و براساس روش های علمی موجود قادر به حل آن ها خواهد بود. مشتری مداری این سیستم از یکی از بزرگترین مزایای آن می باشد که قادر خواهد بود تا هر نوع سلیقه ای را در مشتریان شناسایی و با تمرکز بر آنها رضایت مشتریان را تاحد وسیعی پوشش می دهد. بود در فرآیندهای کاری سازمان را

صفحه 18:
از آنجا که در کشور ما بسیاری از سازمان های تولیدی و خدماتی . سیستم های کیفیت خود را بر اساس این استانداردها طراحی و اجرا نموده اند و یا در حال استقرار استانداردهای مذکور هستند و با توجه به لزوم تأمین الزامات استاندارد در سالهای آتی » ضروری است که مدیران و کارکنان سازمان ها با الزامات و خواسته های این استانداردها آشنا باشند.

39,000 تومان