علوم انسانی و علوم اجتماعی

جنگ روانی و اثرات روانشناختی آن

jange_ravani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جنگ روانی و اثرات روانشناختی آن”

جنگ روانی و اثرات روانشناختی آن

اسلاید 1: جنگ روانی و اثرات روانشناختی

اسلاید 2: جنگ روانی واثرات روانشناختی آن تعریف جنگ روانی :عبارت است از استفاده از تبلیغات یا سایر مفاهیم وابزار روانی به منظور زیر نفوذ قرار دادن یا در هم نمودن افکار .تحلیل روحیه و غیره از جانب یک دشمن .تاریخچه جنگ روانی :جنگ روانی قدمتی به اندازه تاریخ جنگ در جامعه بشری دارد ودر گذشته طرفین در گیر در جنگ از فنون مختلفی جهت فریب رقیبان خود استفاده کرده اند.رجز خوانی .معرفی خود و اجداد سلف .فریب لشگر دشمن توسطیغمبر اسلام به هنگام فتح کعبه و بر افراختن آتش بر فراز کوهستانهای اطراف شهر .فریب لشگر ”مدیانها“ توسط ”کیدئون“ .توصیه ”سون تزو“به استفاده از شایعه در جنگ .بر سر نیزه قراردادن قرآن توسط عمروعا ص و... از مصادیق عملیات روانی در تاریخ است که در در گیریهای نظامی وسیاسی شاهد بوده ایم . امروزه دشمن از طریق امپریالیسم خبری عملیات روانی را در سطح کسترده ای دنبال می کند که مشتمل بر چهار خبر گزاری می باشد که عمده اخبار و اطلاعات را تامین و منتشر می سازد . .اعتبار کردن دشمن به عنوان یک منبع خبری موثق .

اسلاید 3: خبر گزاریهایی که عمده اخبار را تامین می کند :1- آسو شیتد پرس آمریکایی که روزانه بیش از 17 میلیون کلمه خبری مخابره میکند . 2- یونایتد پرس آمریکایی که روزانه بیش از 11 میلیون کلمه خبری منتشر می سازد. 3- رویتر انگلیسی با حجم بیش از 5/1 میلیون کلمه خبری در روز فعالیت می کند4- فراسن پرس فرانسوی روزانه بیش از 11 میلیون کلمه خبری را منتشر می کند در مجموع حدود 40 میلیون کلمه خبری توسط این چهار خبر گزاری در جهان مخابره می شود .

اسلاید 4: اهداف جنگ روانی جنگ روانی دارای اهداف کوتاه مدت و دراز مدت می باشد .اهداف کوتاه مدت :1- تبلیغات استراژیکی 2- تبلیغات رزمی 3- انتشار اخبار خاص 4- فریبهای کنترل شده و سازمان یافته واز پیش طراحی شده دشمن 5- تبلیغات پنهانی اهداف دراز مدت :انتشار پیوسته نظرات خاص از راههای گوناگون به منظور تقویت سیاست خارجی وبالا بردن وجهه و پرستیژ خود وجلب عواطف دوستانه و حمایت از خود .

اسلاید 5: هدفهای کلی جنگ روانی عبارتند از :1- فراهم آوردن کامل اخباری که مخاطبین جنگ روانی به آن دسترسی ندارند .2- متقاعد کردن مخاطب وشنونده در مورد حقیقت و صحت اخبار منتشره .3- تفسیر اخبار در محدوده حقیقت به طوری که هدف اصلی تبلیغات را فراهم وتقویت کند .4- بی اعتبار کردن دشمن به عنوان یک منبع خبری موثق .زمانی که اخبار مهم کم باشد تمایل بر آن است که حوادث کوچک را بی اندازه بزرگ کنند بهتر از همه آن است که امر گزارش اخبار را کم کرده و بیشترین وقت را به تفسیر آن اخبار اختصاص دهیم .

اسلاید 6: اهداف نظام جنگ روانی :1- تضعیف روحیه مقاومت دشمن . 2- تحت الشعاع قرار دادن اراده مقاومت دشمن . 3- انهدام روحیه مقاومت دشمن .4- وادار کردن به تسلیم به عنوان تنها راه رهایی . 5- کوتاه کردن طول مدت جنگ . 6-تشویق نیروهای خودی به مقاومت در مناطقی که از دشمن به تصرف نیروهای خودی در آمده است . 7- عرضه اصول اساسی یک صلح به اصطلاح عادلا نه . 8- بی اعتبار کردن حقیقت در نزد دشمن . 9- القاء این مطلب که پس از تسلیم با دشمن به خوبی رفتار می شود . 10- پشتیبانی مادر موریت نظامی . 11- کنترل مردم مناطقی از دشمن که به دست نیروهای خودی افتاده است .

اسلاید 7: عوامل موثر بر موفقیت در جنگ روانی : 1- توصیف روشن اهداف وتوافق دقیق روی عکس العملها یی که می خواهد به وجود آورد . 2- درک آگاهانه همدردانه از شنوندگان یعنی عالم بر شرایط شنوندگان . شرایط ذهنی . ایده ها . ترس ها علایق و مسایل مورد تنفر آنها .3- استفاده ماهرانه از زبان و عقاید آنان به منظور جلب اعتماد وعلاقه مخاطبین .4-دسترسی مسئولین عملیات روانی به اطلاعات جاسوسی و حوادث و افکار عمومی مخاطبین . 5- تمرکزبرنامه ریزی عملیات جنگ روانی و جلو گیری از دخالت برنامه ریزی و اجرای سایر دستگاه ها . 6- پیش بینی پیامدهای تبلیغی . اجرای جنگ روانی و استفاده از آن در طرح ریزی جنگ روانی . 7- خارج کردن اطلاعات از اخبار طبقه بندی شده و در دسترس قرار دادن آن برای مبارزه تبلغاتی 8- تبلیغات برای تفهیم بیشتر بایستی برانگیزنده علاقه و توجه مخاطب باشد . 9- تا جایی که ممکن است اخبار منتشره حقیقت داشته باشد تا موجب اعتبار عملیات روانی و جلب اعتما مخاطب باشد .

اسلاید 8: عوامل موثر بر موفقیت در جنگ روانی :10- استفاده به موقع از مطالب تبلیغاتی دشمن در زمانی که به کاهش اعتبار دشمن کمک می نماید 11- اسفاده به موقع از تبلیغات سفید وسیاه . 12- استفاده از رهبران صاحب اعتبار برای تسهیل انتشار پیام . 13- زمانبندی دقیق عملیات جنگ روانی . 14- تبلیغات روانی در جبهه داخلی می بایستی از ایجاد امیدهایی که به وسیله حوادث آینده ممکن است بر باد رود جلو گیری کند . 15- تبلیغات جبهه داخلی در حد لازم ایجاد اضطراب کند تا مرحله بسیج و آمادگی مهیا باشد . 16- تبلیغات جنگ روانی در جبهه داخلی بایستی تاثیر ناکامی ها و نومیدی ها را کاهش دهد .

اسلاید 9: اثرات روانشناختی جنگ روانی :فیلیپ دوفلیس معتقد است که جنگ روانی در انسان موجب ادواری خویی یا روان پریشی می گردد و جنگ روانی یز طریق مواجه کردن فرد با موضوعات تبلیغی متفاوت فرد را در حالات متناوبی از هیجان و افسردگی قرار می دهد . جنگ روانی شکاف عمیقی بین باورهای شخصی فرد و افکار عمومی جامعه ایجاد می کند و نهایتا موجب گسیختگی بین اندیشه و عمل شده فرد را همواره در یک حالتی از نومیدی و تردید و ضعف اراده قرار می دهد که بهترین زمینه برای القاء می باشد . در جهت مثبت می تواند احساسی از امنیت ودرستی در فرد بوجود آورده آن را افزایش دهد و افراد را جهت تشریک مساعی در فعالیتهای سیاسی و نظامی متناسب با مصالح حکومت و جامعه سوق دهد . اینک به چند نمونه از اثرات روانشناختی جنگ روانی میردازیم .

اسلاید 10: انتقال بار عاطفی به مخاطبان جنگ روانی :اگر بار کلمات بار خنثی را با کلماتی که دارای بار منفی یا بار خنثی باشند همراه گردانیم (اصل مجاورت ) و تکرار کنیم (اصل تمرین ) موجب اصل سومی به نام اصل تداعی می گردد به گونه ای که در موفقیت های بعدی خاطره یکی از آن دو خاطره دیگری را متبادر به ذهن می کند. بنابراین در جنگ روانی دائما پیامهای خنثی را با پیامهایی که بار منفی دارند ترکیب و برای مخاطبین منتشر کرده و در نتیجه موجب ایجاد و تقویت نگرش منفی مخاطبین می شود. ذهن انسان ابتدا بار عاطفی پیامهای دریافتی را ارزیابی میکند . سپس به ساختار آنها اجازه ورود می دهد و این اصل در روانشناسی پذیرفته شده است که بر اساس بار عاطفی کلمات و پیامها می توان افکار عمومی را تغییر ویا شکل داد.

اسلاید 11: القای افسردگی ونا امیدی ایجاد تزلزل در روحیه مسئولین .سلب اعتماد به خود .احساس عدم کفایت آنها سلب روحیه مقاومت در مردم و ایجاد رخوت و سستی از اتباع این اثر می باشد . برای القای افسردگی و نا امیدی سعی می شود تصویر نا مطلوبو نا متوازنی نسبت به انتظارات موجود از موفقیت و شرایط ارائه شده و متقلبلا دور از دسترس معرفی کردن آرزوها . ایده آل های فردی و جامعه را معرفی کند . برای حصول به اهداف فوق به سه شیوه عمل می نمایند : 1- بزرگ نمایی نقاط ضعف 2- کوچک نمایی امکانات و دستاوردها 3- ایجاد استرس و فشار روحی ونهایتا درماندگی .از طریق برجسته کردن نقاط ضعف و عدم امکان دسترسی به یک پیروزی افتخار آفرین و پوچ نشان دادن اهداف جنگی همواره استرس وار بر فرد می گرردد که سه مرحله را طی می کند :1- مقابله با استرس 2- مرحله مقاومت 3- در ماندگی وقتی فرد در مرحله اول ودوم نتواند موفق شود وحجم استرس وارده افزون گردد وارد مرحله در ماندگی شده ودر نتیجه کاهش روحیه او آمادگی لازم را برای تسلیم فراهم می کند .

اسلاید 12: روش تا ثیر زدایی طبق نظریه لوین هر فرد در یک محیط محصور شده زندگی می کند که اطراف آن را محیط خارجی فرا گرفته است در این محیط زندگی . فرد با فضاهای حسی . ادراکی و فضای روانی زندگی می کند . بنیان فضای حسی وادراکی را نیازهای فرد و بنیان فضای روانی را ارزشهای حاکم بر بینش فرد تشکیل می دهد . فضای روانی فرد حائز بیشترین اهمیت است زیرا هم رفتار در آن فضا به وقوع می پیوندد و هم تابعی است از شرایط موجود در آن . تشکیل یا تفسیر در این فضاها به عوامل خارجی از جمله محرکها بستگی دارد . در جنگ روانی هر پیام یا خبر را می توان محرک خاص فرض کرد که پخش آن می تواند فضاهای روانی افراد جامعه را متاثر کند یا تغییر دهد . اصولا در تبلیغات یا پخش خبرها و پیام های همراه با بار منفی به تزریق عواطف خاص در درون فضای روانی فرد مبادرت ورزیده یک فضای منفی را ایجاد نمایر و بالعکس (مثبت سازی ) .

اسلاید 13: ایجاد وحشت وارعاب ساده انگاری است اگر فرض شود که یک تهدید در هر جایی ودر هر زمانی می تواند موثر باشد . اصولا زمان تهدید شرایط موجود در موقعی خاص و بحرانی که تهدید آن شرایط و در آن موقعیت رخ می دهد . نوع تهدید . توانایی انجام تهدید . عوارض وپیامدهای اجرایی تهدید ... از اهم ویژگیهای ملحوظ شده و عوامل موثر در بهینه سازی این روش است . وسایل ارتباط جمعی در جنگ روانی برای ایجاد ترس ووحشت در مخاطبین سعی می کند ویژگیهای مطلوب خبر مثلا تازگی خبر . جذابیت و قدرت نفوذ آن . شدت بار عاطفی . زمان انتشار . تکرار ونحوه انتشار خبر در این موارد را بالترین حد ممکن برساند . در این زمینه توجه به نقاط ضعف مخاطب اصلی (مردم ومسئولین یک کشور ) از اهم عوامل موثر است . در یک تهدید مستقیم و یا غیر مستقیم باید آستانه تحریک پذیری و متعاقبا آستانه مقاومت بررسی شود .

اسلاید 14: روش ایجاد اطمینان شرطی ایجاد زمینه مساعد جهت افکار عمومی و تبدیل آنها به نگرش های خاص با ذکر اخبار جدید و تازه و با مانورخبری خاص توجه شنوندگان را به پیام های خود جلب کرده وبا بهره گیری از اصول روان شناختی احساس اطمینان شرطی را در شنوند گان خود نسبت به موضوع (ییامها ) به وجود می آورد . در خاتمه موفقیت جنگ روانی را می توان از طریق تاثیر بر پدیده های روانی – اجتماعی که مستقیما بر رکود جنگ اثر می گذا رد بررسی کرده این پدیده ها عبارتند از : روحیه مخاطبین جایگاه جنگ در نظام آموزشی حاکم بر جامعه . نگرش مردم نسبت به پایگاه اجتماعی نظامیان . فاصله زندگی روزمره با زندگی نظامیگری . گستره اعتراضات ضد جنگ . تعارضات حل نشده مرد م عدم وحدت کلمه . فاصله روانی بین مردم ودشمن . مبهم بودن هویت دشمن . ترس و وحشت . عدم شوق وانگیزه . انزوا و گوشه گیری . فقدان اطمینان و نهایتا توطئه سکوت در زمینه جنگ و طرح موضوعات اخلاقی وارزشی علیه آن .

اسلاید 15: محدودیت های جنگ روانی 1- جنگ روانی نبایستی در گیر عمالیت نظامی شود .2- با حرکت ها و عملیات سیاسی و نظامی هماهنگی داشته باشد . 3- جنگ روانی یک سلاح مستقل نیست و به تنهایی معجزه نمی کند . 4- بایستی پیرو سیاست خارجی و استراتژی نظامی باشد .5- در شرایط عادی بایستی تبلیغات آشکار بر منفی ارجح باشد . 6- استفاده از وسیله های صحیح تبلیغاتی . مثلا در امور تاکتیکی (تبلیغات برای گروه خاص) رادیو وسیله ضعیفی است در حالیکه رادیو برای تبلیغات استراتژیک مناسب است . 7- ارجحیت واولویت اخبار نسبت به موعظه .

اسلاید 16: خلاصه ای از جنگ روانی اصولا جنگ دارای دو بخش اصلی است :1- بخش فیزیکی جنگ . 2- بخش غیر فیزیکی جنگ (بخش روانی جنگ ) .از طرفی انسان نیزه دارای دو بعد یا دو بخش اصلی است :1- بعد جسمانی (جسمانی یا مادی ):جسم انسان فرع بر روح ویا ابزار روح است 2- بعد غیر مادی (معنوی و روانی ) :بعد معنوی وروحی انسان بعد اصلی بوده ودارای نقش اصلی نیز می با شد . در حقیقت دارای جنبه مدیریت وفرماندهی است . بنا بر این : الف- در بخش فیزیکی جنگ بعد مادی انسان وارد در گیری می شود که در کنار آن تسلیحات وتجهیزات فیزیکی و نظامی قرار دارند .ب – در بخش غیر فیزیکی جنگ بعد روانی انسان وارد جنگ می شود که در کنار آن روشها وابزارهای اطلاعاتی و روانی قرار دارند .

اسلاید 17: تعریف جنگ روانی :مجموعه ای از طرحها روشها و اقداماتی که برای تاثیر گذاری مثبت یا منفی بر روی تفکر . روحیه ودر نتیجه اراده طرف دیگر وبه منظور وادار ساختن وی به انجام برخی امور در راستای حداکثر پشتیبانی از اهداف و منافع ملی و حداقل کردن احتمال شکست طراحی و اجرا می شود .

اسلاید 18: ادامه اهداف جنگ روانی :الف – به دلیل هجوم اطلاعاتی وروانی دشمن . نمی تواند از اطلاعات موجود . تحلیل جامعی استخراج نماید .ب- واقعیتهای اساسی در جریان جنگ را نمی تواند درک کرده و در یابد .پ- در اطلاعات موجود شک می کند .ت- در ارزیابی توان خویش دچار ابهام وتردید می گردد که آیا رویارویی با دشمن کافی است یا خیر ؟ث- در مطلوبیت یا عدم مطلوبیت عملیات خود تردید می کند . ج- قادر به تصمیم گیری صحیح و به موقع نمی باشد . چ- نمی تواند از همه امکانات و توانا ییهای خود به نحو مطلوب و کارامد استفاده نماید . یعنی در بکار گیری توان خود با تردید ابهام و عدم قطیت روبرو می باشد .

اسلاید 19: اهداف جنگ روانی :هدف اصلی جنگ روانی تاثیر گذاری بر روی تفکر و اندیشه طرف مقابل است که از این طریق می تواند بر روی اراده وتصمیم گیری وی اثر بگذارد . لذا می توان دو هدف عمده را برای جنگ روانی بر شمرد :1- تاثیر گذاری منفی (نا مطلوب) بر مخاطب و دوستان ومتحدین وی (ایجاد اختلال در تفکر و اراده مخاطب ) 2- تاثیر گذاری مثبت (مطلوب) بر افکار عمومی خودی و دوستان و متحدین . از آنجا که جنگ روانی در فرآیند تبادل اطلاعات صورت می گیرد . طرفی که هدف جنگ روانی قرار گرفته است به دلیل مواجهه با اطلاعات دستکاری شده (نا درست . مبهم . صحیح عمدی و ... )با ابهامات و عدم قطعیت های زیاد روبرو می شود که برخی از آنهابه شرح زیر می باشد:

اسلاید 20: اهمیت جنگ روانی :اصولا انسانها دارای یک وضع مطلوب و ایده آل هستند ودارای یک وضع موجود و همیشه تلاش می کنند که از وضع موجود به وضع مطلوب برسند . آنه ذاتا به سمت مطلوب گرایش داشته و آن را در رویای خود می بینند و می پرورانند.حال اگر میان مطلوبیت روانی فرد و وضع موجود وی ویا در مسیر وضع موجود به مطلوبیت روانی وی شکاف ویا اختلالی ایجاد شود تعادل روانی و روحی وی به هم می خورد . این وضعیت منجر به بروز اثر روانی در وی می گردد . لذا فرد باید همواره احساس آرامش روانی داشته باشد تا بهتبع آن جسم وی نیز کارش را خوب انجام دهد . یعنی روان سالم به فیزیک بدن فرمان سالم می دهد .-بخشی از این شکاف وعدم تعادل ذهنی و بخشی از آن عینی است .هیتلر :از قلم خبر نگاران بیش از صدای مسلسل ها می ترسم . بوش پدر : صرف یک دلار در تبلیغات بهتر از 100دلار در تسلیح و نظامیگری است .ناپلئون بنا پارت : روحیه 75/0 کار بقیه عوامل تنها 25/0 است . یا جنگ همه اش روحیه است و جز آن نیست .

اسلاید 21: خلاصه ای از جنگ روانی: چرخه عمل جنگ روانی---- تعریف اهداف ---- تعیین روشها ---- 1- آماج اطلاعات قرار دادن 2- تکرار و آب وتاب دادن 3- ایجاد جاذبه پذیرش اطلاعات 4- پذیرش مخاطب---- ایجا د اختلال در ذهن و روان آماج تضعف روحیه وروان ---- تضعیف اراده 1- بی تعادلی 2- بی تصمیمی 3- مخالفت 4- تسلیم

اسلاید 22:

اسلاید 23: عوامل تضعیف کننده روان و روحیه :عوامل در ونی (داخلی)1- انسان2- محیط عوامل بیرونی (خارجی)1- انسان 2- محیط -محرومیت عینی (محرومیتی که واقعا وجود دارد)-محرومیت ذهنی (احساس محرومیت)محرویت مطلقمحرومیت نسبیسر خوردگی

اسلاید 24: محرومیت مطلق محرومیت نسبی محرومیت از شغل وپست سازمانیمحرومیت از شان ومقام محرومیت از احترام و آبرو محرومیت از علم و دانش مورد نیاز محرومیت از ارزشها و حقوق (انسانی و مادی)محرومیت از رفاه لازم (کار . مسکن . همسرو...محرومیت از آرامش و آسایش مورد نیاز محرومیت از رشد و توسعه

اسلاید 25: سر خوردگیخشم و عصبانیتاقدام فعالاقدام غیر فعال

اسلاید 26: خشونت وپرخاشگری بی تفاوتی(فردی وسازمانی )اعتراض نقد مخرب وناسالم دسیسه وتوطئه کار شکنی آشکار و پنهان شورش و آشوب بی انگیزگی و بی علاقگیخود کشی (خود زنی و دگر زنی) وقت کشی واتلاف وقتبزه های اجتماعی مختلف عدم استفاده از فرصتها اتلاف منابع وامکانات اعتصاب وتحصن غیبت کاری وبی نظمی اداری باز خرید وباز نشستگی ترور شخصی دیگران اقدام فعالاقدام غیر فعال

اسلاید 27: فرایند جنگ روانیپیام دهنده( عامل)اهداف . خواستها ونیازهاویژگیهای پیام دهندهپیام گیرنده (مخاطب)خواستها و نیازهای مخاطبویژگیای مخاطبپیام محتوای پیام ویژگیهای پیام زمینه پیام سازمان پیاموسیله ارتباطابزارهای شنیداریابزارهای دیداریابزارها مکتوب

اسلاید 28: مصادیق و اقدامات جنگ روانی 1- بزر گنمایی (برای تهییج مردم علیه یک موضوع یک اقدام یک جریان و یا یک شخصیت)2-کوچک نمایی(برای تهییج مردم یک موضوع یک اقدام یک جریان و یا یک شخصیت )3- اتهام وتهمت زدن مثل : شرور . شیطانی .محور شرارت . قساوت . عامل جنگ و فتنه و ...(برای ترور شخصیت و تنزل منزلت رهبران . مدیان و فرمانهان وسایر افراد تاثیر گذار ) .4- شایعه سازی و شایعه پراکنی مثل:القای بیهوده بودن مقاومت ونظایرآن(برای تفرقه و تشتت)5-توسل به رعب و وحشت (تهدید و ترساندن)برای تضعیف روحیه و اراده ی مردم و تسلیم، فرار یا مخالفت آنها با حکومت.6-توسل به تطمیع و پاداش (برای تحریک مردم به همراهی با دشمن)7-توسل به جاذبه سازی (مثل تبلیغ عشق و خوشبختی)برای اغوا و همراه سازی مردم.8-ایجاد نگرانی از آینده و سرنوشت (برای ایجاد یاس در مردم )9-ایجاد نگرانی از وضعیت خانواده(برای سست کردن ارده ی مردم)10-رفع علاقه از پیروان(برای تنها گذاشتن رهبران اصلی مردم-نظیر ماجراهای صدر اسلام و...)11-ترور شخصیت افراد متنفذ (برای تنزل جایگاه و نقش آنها در نزد افکار عمومی )12-تبلیغات ویژه در ایام ویژه (برای ایجاد تهییج و جاذبه در مردم )13-تبلیغ جواز تامین و زندگی خوب (برای همراه سازی )14-تشویق و ترغیب

اسلاید 29: زمینه های تقویت کنندهء جنگ روانی در داخل(1)-نقاط ضعف(2)-آسیب پذیرها-عدم وجود شفافیت در اطلاع رسانی -عدم اطلاع رسانی به موقع -تعدد و تفرق مراکز اطلاع رسانی -ندادن اطلاعات صحیح و دقیق به افکار عمومی -وجود بی عدالتی های اجتماعی -وجود شکاف های طبقاتی، زبانی ،دینی ،قومی و ...-عدم تبیین و توجیه عقلانی و علمی افکارعمومی -نامشخص بودن اهداف و مبانی جنگ روانی -عدم و جود توانایی های متقاعد سازی افکار عمومی و توجه نکردن به ان-عدم استفاده از روش ها و ابزار های کار آمد برای توجیه افکار عمومی -در یک راستا نبودن مراکز تصمیم گیری و اطلاع رسانی ملی نا کار آمدی دستگاه های مسئول.

اسلاید 30: راههای مقابله با عملیات روانی دشمن :1- باور کردن و باوراندن اهیت . جایگاه و کار کردهای جنگ روانی در جامعه . 2- تعریف سازمان و ساختار مناسب و مطلوب برای بر عهده گرفتن عملیات مقابله (وجود سازمان پاسخگو )3- تعریف هدف ماموریت و وظیفه برای سازمان مذکور (هدفمند مقابله کردن ). 4- جمع آوری نخبگان و متخصصین عملیات روانی در سازمان مذکور . 5- شناسایی زمینه ها و بسترهای آسیب و ضعف خودی . 6- شناسایی زمینه های جنگ روانی . 7- تامین فنون روشها و ابزارهای مناسب وکار آمد (مطلوب) . 8- تعیین زمینه ها و موضوعات مناسب برای جنگ روانی .

اسلاید 31: 9- اجرا : الف- عملیات پدافندی (مصون سازی خودی) ب- عملیات آفندی(حمله به دشمن ومقابله با او)1- عملیات باز دارندگی(کاهش زمینه های آسیب پذیری حذف نقاط ضعف)2- عملیات پیشگیری (اطلاع رسانی دقیق. صحیح . به موقع )3- عملیات پیش دستی( قبل از تهاجم روانی دشمن به وی تهاجم شود )4- عملیات دفاعی(در برابر تهاجم روانی دشمن ایستادگی شود) 5- عملیات تهاجمی(در برابر تهاجم روانی دشمن تهاجم شود )

اسلاید 32: در یک کلام می توان گفت که برای مقابله موثر با جنگ روانی دشمن :باید به انتظارات افکار عمومی پاسخ درست داد. انتظارات جامعه تجلی هنجارهای مسلطی هستند که محیط اجتماعی و فرهنگی آنها را تعیین می کند .مبنای انتظارات استحقاق است و جامعه مستحق ارزشهای در خور خود است .باید فرصتهای ارزشی را برای افراد فراهم کرد .

اسلاید 33: شایعه : انواع شایعه 1- انواع شایعه :الف- شایعات خزنده . ب- شایعات آتشین. پ- شایعات غواص .2- شایعات بر اساس انگیزشهای روان شناختی :الف- شایعات تنفر آمیز . ب- شایعات هراس آور . پ- خصمانه .3- مثلا در هنگام وقوع حادثه 3 نوع شایعه رواج می یابد :الف- شایعات ترس آور ب- شایعات خصمانه پ- شایعات بی کفایتی مدیران

اسلاید 34: راههای مقابله با شایعه :1- اطلاع رسانی دقیق و سریع 2- مداخله رهبران و افراد مورد وثوق و اطمینان مردم در اطلاع رسانی 3- تکذیب سریع وشفاف 4- ایجاد زمینه های تشفی خاطر و ارضای برخی از آرزوها و امیال 5- رفع شرایط وحشت انگیز 6- ایجاد آرامش وامنیت

اسلاید 35: مثال دیگر: تبلیغات به عنوان یک حربه جنگ روانی :1- اظهارات نا درست با این اعتقاد که حقیقت محض اند .2- دروغهای عمومی .3- به اشتباه انداختن یا القای یک امر باطل (فریب) .4- کتمان حقیقت . 5- تحریف اخبار .

اسلاید 36: دبیرستان استقلال.آموزش وپرورش منطقه 15 تهرانتهیه کننده و گرد آورنده :زهره سید علیپور کد پرسنلی :90151326

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید