خطاطی و تندیس‌گری

پاورپوینت خوشنویسی ، تاریخچه ، انواع و مبانی و اصول خط

این فایل مطالبی را در زمینه ی خوشنویسی، تاریخچه ی خط ، انواع خط، ابزار خوشنویسی، قالبهای اجرایی خوشنویسی، و خط تحریری ارائه می نماید.

احسان افخمی

صفحه 1:
تار یخچه ی خط. انواع خطوط. مبانی و اصول خط تهیه کننده : احسان افخمی [ | اسفند 1403

صفحه 2:
هدف از بادگیری خط تحریری چرا باید خوشخط باشیم ضیحات اولیه و مهم نحوه ی بدست گرفتن قلم و وضعیت بدن اصول اولیه ی خط

صفحه 3:
مقدم ‎1a‏ ‏خط نستعلیق دومین خط خاص ایرانیان می‌باشد که پس از خط تعلیق در در اواخر سده هشتم و اوایل سده نهم هجری یعنی در عهد تیموری‌پابه عرصه وجود گذاشت. ابداع خط نستعليق رابه مير على تبریزی (درگذشت ۸۵۰ هق) نسبت داده‌اند.در رساله‌های قدیمی خوشنویسی داستانی نقل شده که میرعلی شبی در خواب پرواز غازهای وحشی را دید و حرکات سیال نستعلیق را از حرکات نرم بدن لین پرندگان هنگام پرواز الهام گرفت.میرعلی غبریزی در اولیل قرن نهم هجری و همزمان با تیمور گورکلنی می‌زیسته است. هر چند پیش از او نمینه هلیی ابتدلیی از نستعلیق موجود است اما نقش میرعلی-تبریزی در تدهین نستعلیق آنچنان مهم و اساسی بود که استادان بعدی از وی به عنوان ابداع .کننده نام برده‌اند

صفحه 4:
حدیثی در مورد خط : حضرت امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: «الخط الحسن للفقیر مال و للغنی جمال و للحکیم کمال». لاخط نیکو برای فقیر. مال و برای غنی جمال و برای بزرگان کمال است.ل شعری در مورد خط : پنج چیز است که تا جمع نگردد در خط هست خطاط شدن نزدخردمند محال دقّت طبع و وقوفی ز خط و خوبی دست طاقت محنت و اسباب کتابت بکمال كر ازين ينج یکی راست قصوری حاصل ندهد فایده گرسعی نمائی صد سال مير على هروى

صفحه 5:
:ابزار مهم و اصلی خوشنویسی عبارتند از قلم‌نی نوع مرغوب آن از نی‌های دزفولی (برای قلم‌های ریز و متوسط) یا نی خیزران (برای درشت‌نویسی) تهیه می‌شود. *_کاغذ که در گذشته به صورت دستی ساخته می‌شد و مراحل تولید و پرداخت پیچیده‌ای داشت. امروزه کاغذهای گلاسه برای نوشتن مناسبترند. * مركب كه بليد مخصوص خوشنویسی باشد. بیش از همه مرکب مشکی وپس از ن قهوه‌ای کاربرد دارد. برای کارلیی بهتر و بیشتر می‌توان چند قطره آب مقطر یا گلاب را به مرکب و ليقه اضافه کرد. اینکار موجب جذب بیشتر مر کب بر روی قلم می‌شود و برای اجرای بهتر حروف کشیده بسیار موّثر است. * سایر ابزار: دوات. ليقه. قلمتراش, قطزن. سنگ تیزکن قلمتراش, قلمدان. زیرمشق از نوع فوم ویا چرمی. مسطره. ابزار به‌هم زدن ليقه و مرکب. قاشق مخصوص آب ریختن در دوات یا قطره چکان.

صفحه 6:
تاریخچه خط و خوشنویسی: .اولین خط در جهان . خط هیروگلیف یا تصویری بود سومریان (حدود ۲۵۰۰ا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد)با ابداع خط میغی دوره‌ای را آغاز کردند که به ‎٠‏ عنوان آغاز خط نویسی شهرت دارد .قبل از اسلام خطوط مختلفی از جمله میخی و پهلوی و اوستائی در ایران رواج داشته است با ظهور دین اسلام نیاکان ما الفبا و خطوط اسلامی را پذیرا شدند و به اين ترتیب خط متداول آن زمان که نزدیک دو قرن قبل از اسلام شکل گرفته بود خط کوفی و نسخ قدیم بود.این دو خط. خود از دو خط قبطی و سریانی اخذ شده بودند.

صفحه 7:

صفحه 8:
تاریخچه خوشنویسی: در اولیل قرن چهارم سال ۳۱۰ هجری قمری لبن مقله بیضاوی شیرازی خطوطی را بوجود آورد که به خطوط اصول معروف شد که عبارتند از محقق - ربحان - ثلث - نسخ - رقاع و توقیع که وجه تملیز آنها اختلاف در شکل حروف و کلمات و نسبت سطح و دور در هر کدام می باشد و برای لین خطوط قواعدی وضع کرد و ۱۳ اصل نوشت : ترکیب-کرسی-نسبت-ضعف-قوت -سطح-دور-صعود مجازی-نزول . مجازی -اصول -صفا و شآن

صفحه 9:

صفحه 10:
تاریخچه خوشنویسی: در ایران پس از فتح اسلام, خطّاطی به شیوة نسخ وجود داشت. در زمان حکومت ابلخانیان» اوراق مدكب کتاب‌ها نخستین بار با نقش‌های تزیینی زینت یافت. در زمان حکومت تیموریان در ایران؛ خط و خوشنویسی به اوج کمال خود رسید. در ایران نیز برای امور مذهبی مانند کتابت قرآن يا احادیث و روایات و همچنین کنیبه‌نویسی مساجد و مدارس مذهبی بیشتر از خطوط ثلث و نسخ بهره می‌گرفتند که نزد اعراب رواج بیشتری دارد. هرچند ایرانیان در این قلم‌ها نیز شیوه‌هایی مجزا و مختص به خود آفریده‌اند. خط تعلیق را می‌توان نخستین خط ایرانی دانست. خط تعلیق که ترسل نیز نامیده می‌شد از اوایل قرن هفتم پا به عرصه گذاشت و حدود یکصد سال دوام داشت تعلیق از ترکیب خطوط نسخ و رقاع 3 رد خواجه ناج ‎ae Ss‏ ممت سر رن ‎ree‏ ‎Fa Aree‏ ع فوصت راو 2 ‎ite, Zs‏ ی ‎snes Tg set ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
ریخچه خوشنویسی: در قرن هشتم (۸۵۰ هجری قمری) میرعلی تبریزی با ترکیب خط نسخ و تعلیق, خط نستعلیق را بنیان نهاد. مشهورترین خطاط قرن در لین دوره بایسنقر میرزا بود. که بسیار مورد اقبال واقع شد و موجب تحول عظیمی در هنر خوشنویسی شد. خطی که حدود یک دلنگ سطح و مابقی لّن دور است و نام آّن در لثر کثرت استعمال به نستعلیق تغییر پیدا کرد. بنابه گفته اساتید خوشنویسی, لین خط از جمله زیباترین و ظریفترین و مشکلترین خطوط فارسی و می توان گفت که عروس خطوط فارسی است. چس از میرعلی تبریزی پسرش میرعبدالد و بعد از او میرزا جعفر تبریزی و اظهار تبریزی در تکلمل خط نستعليق كوششهاى فراوان كردند.نا نوبت به سلطانعلی مشهدی رسید که خدمات شایانی به اين هنر اصيل نمود. اساتيد زیادی بعد از سلطانعلی مشهدی در تکامل خط مذکور زحمات فراولنی کشیدند همانند میرعلی هروی. errr ry

صفحه 12:
تاریخچه خوشنویسی: بعد از حدود یک قرن. در سال ۱۰۲۴ هجری قمری خوشنویس نامی و آشنای همه. میرعمادالحسنی معاصر شاه عباس صفوى ات و سبکی در خط نستعلیق بوجود آورد که پس از گذشت قریب ۴۰۰ سال این پا به عرصه ظهور نهاد که با نبوغ خود سبک هنوز مورد استفاده و الهام بخش خوشنویسان است. او پایه خط را به جائی نهاد كه از زمان پیدایش خط نستعلیق تا کنون هنرمندی خوشنویس را یارای برابری با او نبوده است.

صفحه 13:
همزمان,با میرعماد . هنرمند بزرگ دیگری چون علیرضا عباسی رقیبی برای او بشمار می‌رفت که علاوه بر خط نستعلیق خفی و جلی در خط ثلث نیز استاد بود. اکثر کتیبه‌های مساجد و بناهای تاریخی اصفهان به خط ثلث و یا به سرپرستی او انجام شده است. قرن‌های نهم. دهم و یازدهم هجری قمری را می‌توان دوران درخشان در هنر خوشنویسی دانست.

صفحه 14:
تاریخچه خوشنویسی: در اواسط قرن یازدهم سومین خط خللص ابرلنی یعنی شکسته نستعلیق به دست مرتضی قلی خان شاملو, حاکم هرات از خط نستعلیق ابداع شد. علت بيدا لین نوع خط تند نويسى و راحت نويسى و ديكر. ذوق و خلاقيت ايرلنى ذكر شده است.به عنوان مثال بعد از پیدایش خط تعلیق. ايرانيان به خاطر سرعت در كتابت. شكسته تعليق آنرا ز بوجود آوردند. خط شکسته نستعلیق به دست میرزا شفیعا هرلتی کاملتر شد و درویش عبدالمجید طالقانی قواعد جدیدی وضع نمود و آن را به كمال نوشت.

صفحه 15:
تاریخچه خوشنویسی: در قرن ۱۲ در دوره قاجاریه خطاطان بزرگی پا به عرصه میدان نستعلیق و دیگر اقلا نهادند و سختیهای این هنر ظریف را بجان خریدند و در توسعه آن کوشیدند که اسامی معروفترین آنها از آن زمان تاکنون به شرح ذیل می باشد : وصال شیرازی- احمد شاملو مشهدی -- میرزا غلامرضا اصفهانی - میرزا محمدرضا کلهر - محمدحسین عمادالکتاب

صفحه 16:
تاریخچه خوشنویسی: چهار تن از خوشنویسان نامی که در چهار خط ثلث, نسخ. نستعلیق و شکسته نستعلیق به ارکان اربعه هنر خوشنویسی مشهور شده‌اند عبارتند از؛ در خط ثلث : جمال الدین یاقوت ( 698 هجري قمري) در خط نسخ : میرزا احمد نيريزي (اواسط قرن 12) در خط نستعلیق : میرعماد الحسني (1024 هجري قمري)

صفحه 17:
تاریخچه خوشنویسی: در دوره ی معاصر نیز اساتید خط نستعلیق در اعتلای ن کوشش های زیادی نمودهلند و آثار بدیعی خلق کرده لند . از بين آنها عى توان.به سيدحسن میرخانی - سیدحسین میرخانی - على اكبر كاوه -حسن زرين خط - غلامحسين اميرخانى - عباس اخوين و كيخسرو خروش اشاره کرد.

صفحه 18:
قالب های اجرایی اشب‌سلی شا نیام ار "۳ و ‎“Labrie d‏ دوسطرنويس سطرنويس ی

صفحه 19:
قالب های اجرایی خوشنویسی:

صفحه 20:
‎sl WL‏ اجرایی خوشنویسی:

صفحه 21:
انواع خطوط خوشنویسی: کلک‌هایا خطوط مختلفی که در زمان‌ها و سرزمین‌های مختلف اسلامی رلیچ بوده و اغلب آن‌ها کم و بیش به حیات خود ادامه می‌دهند عبارتند از: جلی. جلی دیولنی. دیولنی. رقاع (رقعه). ریحانی.

صفحه 22:
شیوه نقاشیخط از دهه ۳۰ و ۴۰ توسط برخی هنرمندان ایرلنی اعم از خوشنهیس و نقاش شکل گرفته است و لین هنرتا به امروز به حیات خود ادامه داده است. نقاشیخط به معنای ساده آن. ترکیبی از خوشنویسی و نقاشی است و شیوه ای است که مخاطب را با تلفیقی از هنر مدرن و سنتی در دنیای امروز آشنا می کند و هنرمند را در عرصه وسیعی از نوگرلیی قرار می‌دهد تا بتولند با تکنیک‌های خلاقانه‌ای که در لین مسیر تجوبه می‌کندبه‌نو آوری و شکل‌گیری لین شیوه بپردازد و حتی لین شیوه رابا رعایت فرم و مفهوم عینی با سبک‌های انتزاعی سوق دهد.

صفحه 23:
اکنون رشته نقاشیخط در عرصه هنرهای تجسمی ایران جایگاه ویژه ای یافته است و برتعداد خوشنویسانی که به لین شیوه مدرن از خوشنویسی روی می آورند. افزوده می شود تا هنرمندان لین رشته توانلیی های هنری خود را به همراه قابلیت های هنر خطاطی و نیز نقاشی بهتر به مخاطبان و علاقه مندان هنر نشان دهند. هنرمندان معاصری همچون فرامرز پیلارام. رضا مافی. حسین زنده رودی, محمد احصایی. نصرالله افجه ای و جلیل رسولی از جمله مهمترین افرادی هستند که نقش موثری در ایجاد و رشد رشته نقاشیخط ایفا کرده

صفحه 24:
خط تحریری : چرا باید خوش خط باشیم به ۵ دلیل: ‎.١‏ ارتباط بهتر با دیگران ‏۲ _ جایگاه بهتر در شغل و جامعه ‏۳ _ استفاده از خط خوش در شبکه های اجتماعی ۴ ایجاد شغل و کسب درآمد ‎۵ ‎٠‏ ایجاد حس و حال خوب ‎

صفحه 25:
خط تحریری : توضیحات ضروری خط نستعلیق تحریری دو گونه است: ۱- با ضخامت متغیر مانند خط نستعلیق اصلی و ۲- با ضخامت یکنواخت . #نحوه صحیح وضعیت بدن و گرفتن قلم با دست ۲ * تمرین هر روزه حتی یک ربع احترام به راهنمایی های معلم 9 ۲ ‎yo Joo”‏ طبق آموزش ها برای نتیجه گیری کامل( سلیقه ای عمل نکردن)

صفحه 26:
خط تحریری : نحوه ی صحیح بدست گرفتن مداد یا خودکار ۹ 4 بل صحیح

صفحه 27:
خط تحریری : اصول خوشنویسی 1 زمينه: خط زمينه يا خط کرسی . خطی است که انتهای حروف و کلمات معمولا" بر روی آن قرار گرفته . مانع کج شدن سطر می گردد. رعایت شیب کلمات : کلیه ی حروف و کلمات با یک شیب ملایم از بالای خط زمینه شروع و کم کم به این خط نزدیک می شوند تا آخرین حرف در جای مناسب خود قرار گیرد.هر چقدر یک کلمه از حروف بیشتری تشکیل شده باشد. فاصله ی اولین حرف آن با خط زمینه بیشتر خواهد بود. رعایت فاصله: فاصله ی بین حروف و کلمات نسبت به همدیگر تا آخرین حرف نوشته شده کم و زیاد نشود. رعایت تناسب : کلیه ی حروف و کلمات موجود در یک مجموعه باید باید با یکدیگر تناسب و هماهنگی داشته باشند و کوچک و بزرگ نشوند. حرف انتهایی در بالای خط زمینه: در پایان هر سطر . حرف آخر یا کلمه ی آخر . هميشه کمی بالاتر از خط زمینه قرار می گیرد. تمرین همراه با دقت : اگر انجام تمرین همراه با دقت و فکر باشد خیلی زودتر به نتیجه می رسید. تمرین زیاد لزوما خط شما را خوب نمی کند.

صفحه 28:
منایع: + https://elearnpars.org/article/Calligraphy-History-article + https://www.hamshahrionline.ir/news/129213 + https://www.khoshnevisan.com + https://www.limoonad.com/course/199317 + https://www.limoonad.com/course/199950 + https://elearnpars.org/article/Calligraphy-History-article ۰ https://honarfardi.com/public-skills/calligraphy-training/styles/ * https://www.100honar.com

صفحه 29:
با سپاس از توجه شما

خوشنویسی تاریخچه ی خط ،انواع خطوط ،مبانی و اصول خط تهیه کننده :احسان افخمی اسفند 1403 فهرست: • • • • • مقدمه ابزار خوشنویسی تاریخچه ی خوشنویسی انواع خط خط تحریری • • • • • • تعریف خط تحریری هدف از یادگیری خط تحریری چرا باید خوشخط باشیم توضیحات اولیه و مهم نحوه ی بدست گرفتن قلم و وضعیت بدن اصول اولیه ی خط مقدم ه: خ/ط نس/تعلیق دومی/ن خ/ط خاص ایرانیان می‌باش/د ک/ه پ/س از خ/ط تعلی/ق در در اواخ/ر سده هشتم و اوایل س/ده نه/م هجری یعن/ی در عه/د تیموری پ/اب/ه عرص/ه وجود گذاشت .ابداع خ/ط نس/تعلیق راب/ه می/ر علی ت/بریزی (درگذش/ت ۸۵۰ه‍/.ق) نس/بت داده‌اند.در رس/اله‌های قدیم/ی خوشنویس/ی داس/تانی نق/ل شده که میرعل/ی شب/ی در خواب پرواز غازهای وحش/ی را دی/د و حرکات س/یال نستعلیق را از حرکات نرم بدن ای/ن پرندگان هنگام پرواز الهام گرفت.میرعل/ی ت/بریزی در اوای/ل قرن نه/م هجری و همزمان با تیمور گورکان/ی می‌زیس/ته ‌اس/ت .ه/ر چن/د پی/ش از او نمون/ه های/ی ابتدای/ی از نس/تعلیق موجود اس/ت ام/ا نقش میرعل/ی ت/بریزی در تدوی/ن نس/تعلیق آنچنان مه/م و اس/اسی بود ک/ه استادان بعدی از وی به عنوان ابداع .کننده نام برده‌اند حدیثی در مورد خط : حضرت امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند« :الخط الحسن للفقیر مال و للغنی جمال و للحکیم کمال»《 ،خط نیکو برای فقیر ،مال و برای غنی جمال و برای بزرگان کمال است》. شعری در مورد خط : پنج چيز است كه تا جمع نگردد در خط هست ّ خطاط شدن نزدخردمند /محال دقِتّ طبع و وقوفي ز خط و خوبي دست اسباب كتابت بكمال ِ طاقت محنت و ِ گر ازين پنج يكي راست قصوري حاصل ندهد فايده گرسعي نمائي صد سال میر علی هروی ابزار خوشنویسی: :ابزار مهم و اصلی خوشنویسی عبارتند از • قلم‌نی نوع مرغوب آن از نی‌های دزفولی (برای قلم‌های ریز و متوسط) یا نی خیزران (برای درشت‌نویسی) تهیه می‌شود. • کاغ/ذ ک/ه در گذشت/هب/ه ص/ورت دس/تی س/اخته می‌ش/د و مراح/ل تولی/د و پرداخ/ت پیچیده‌ای داشت .امروزه کاغذهای گالسه برای نوشتن مناسبترند. • مرک/ب ک/ه بای/د مخص/وص خوشنویس/ی باشد .بی/ش از هم/ه مرک/ب مشکی و پ/س از آ/ن قهوه‌ای کاربرد دارد .برای کارای/ی بهتر و بیشتر می‌توان چند قطره آب مقطر یا گالب را به مرکب و لیقه اضافه کرد .اینکار موجب جذب بیشتر مرکب بر روی قلم می‌شود و برای اجرای بهتر ِحروف کشیده بسیار مؤثر است. • س/ایر ابزار :دوات ،لیق/ه ،قلمتراش ،قط‌زن ،س/نگ تیزک/ن قلمتراش ،قلمدان ،زیرمش/ق از نوع فوم و ی/ا چرم/ی ،مِسطره ،ابزار به‌هم زدن لیقه و مرکب ،قاشق مخصوص آب ریختن در دوات یا قطره چکان. تاریخچه خط و خوشنویسی: .اولین خط در جهان ،خط هیروگلیف یا تصویری بود س/ومریان (حدود 2500ت/ا 3000س/ال قب/ل از میالد)ب/ا ابداع خ/ط میخ/ی دوره‌ای را آغاز کردن/د ک/ه به .عنوان آغاز خط نویسی شهرت دارد .قبل از اسالم خطوط مختلفی از جمله میخی و پهلوی و اوستائی در ایران رواج داشته است ب/ا ظهور دین اس/الم نیاکان ما الفبا و خطوط اس/المی را پذیرا شدند و به این ترتی/ب خط متداول آن زمان که نزدیک دو قرن قبل از اس/الم شکل گرفته بود خط کوفی و نسخ قدیم بود.این دو خط ،خود از دو خط قبطی و سریانی اخذ شده بودند. تاریخچه خط و خوشنویسی: خط تصویری ( هیروگلیف ) خط کوفی خط میخی خط نسخ قدیمی تاریخچه خوشنویسی: در اوايل قرن چهارم س/ال 310هجري قمري اب/ن مقل/ه بيضاوي شيرازي خطوطي را بوجود آورد كه به خطوط اص/ول معروف ش/د كه عبارتند از محق/ق – ريحان – ثلث – نس/خ – رقاع و توقيع كه وج/ه تمايز آنه/ا اختالف در شكل حروف و كلمات و نس/بت س/طح و دور در ه/ر كدام م/ي باش/د و براي اين خطوط قواعدي وضع كرد و 12 اص/ل نوش/ت :تركيب-كرسي-نسبت-ضعف-قوت-سطح-دور-صعود مجازي-نزول .مجازي-اصول-صفا و شأن تاریخچه خوشنویسی: خط محقق خط ثلث خط ریحان خط رقاع خط نسخ خط توقیع تاریخچه خوشنویسی: در ایران پس از فتح اسالم ،خطّاطی به شیوهٔ نسخ وجود داشت .در زمان حکومت ایلخانیان ،اوراق ه2ب کتاب‌ه2ا نخس2تین بار ب2ا نقش‌های تزیین2ی زین2ت یافت .در زمان حکوم2ت تیموریان در ایران ،خط و مذ ّ خوشنویس2ی ب2ه اوج کمال خود رس2ید .در ایران نی2ز برای امور مذهب2ی مانن2د کتاب2ت قرآ2ن ی2ا احادیث و روایات و همچنی2ن کتیبه‌نویس2ی مس2اجد و مدارس مذهب2ی بیشت2ر از خطوط ثل2ث و نس2خ بهره می‌گرفتند ک2ه نزد اعراب رواج بیشتری دارد .هرچن2د ایرانیان در ای2ن قلم‌ه2ا نی2ز شیوه‌های2ی مجزا و مخت2ص به خود آفریده‌اند .خ2ط تعلیق را می‌توان نخستین خط ایران2ی دانست .خ2ط تعلیق که ترسل نیز نامیده می‌شد از اوای2ل قرن هفت2م پ2ا ب2ه عرص2ه گذاش2ت و حدود یکص2د س2ال دوام داش2ت تعلی2ق از ترکی2ب خطوط نسخ و رقاع ب2ه وجود آم2د و کس2ی ک2ه ای2ن خ2ط را قانونمن2د کرد خواج2ه تاج س2لمانی بود .ک2ه بعده2ا ب2ه وسیله .خواجه عبدالحی منشی استر ابادی بدان قواعد و اصول بیشتری بخشیده شد خط تعلیق تاریخچه خوشنویسی: در قرن هشتم ( 850هجري قمري) میرعلی تبریزی با ترکیب خط نسخ و تعلیق ،خط نستعلیق را بنیان نهاد .مشهورتری/ن خطاط قرآ/ن در ای/ن دوره بایس/نقر میرزا بود .ک/ه بس/یار مورد اقبال واقع شد و موجب تحول عظیمی در هنر خوشنویسی شد. خط/ی ک/ه حدود ی/ک دان/گ س/طح و مابق/ی آ/ن دور اس/ت و نام آ/ن در اث/ر کثرت اس/تعمال به نستعلیق تغییر پیدا کرد. بن/ا ب/ه گفت/ه اس/اتید خوشنویس/ی ،ای/ن خ/ط از جمل/ه زیباتری/ن و ظریفتری/ن و مشکلترین خطوط فارسی و می توان گفت که عروس خطوط فارسی است. پ/س از میرعل/ی ت/بریزی پس/رش میرعبداهلل /و بع/د از او میرزا جعف/ر ت/بریزی و اظهار تبریزی در تکام/ل خ/ط نس/تعلیق کوشش‌های فراوان کردن/د ت/ا نوب/تب/ه س/لطانعلی مشهدی رس/ید که خدمات شایانی به این هنر اصیل نمود. اس/اتید زیادی بع/د از س/لطانعلی مشهدی در تکام/ل خ/ط مذکور زحمات فراوان/ی کشیدن/د همانند میرعلی هروی. تاریخچه خوشنویسی: بعد از حدود یک قرن ،در سال 1024هجری قمری خوشنویس نامی و آشنای همه ،میرعمادالحسنی معاصر شاه عباس صفوی پا به عرصه ظهور نهاد که با نبوغ خود تغییرات و سبکی در خط نستعلیق بوجود آورد که پس از گذشت قریب 400سال این سبک هنوز مورد استفاده و الهام بخش خوشنویسان است. او پایه خط را به جائی نهاد که از زمان پیدایش خط نستعلیق تا کنون هنرمندی خوشنویس را یارای برابری با او نبوده است. تاریخچه خوشنویسی: همزمانب/ا میرعماد ،هنرمن/د بزرگ دیگری چون علیرض/ا عباس/ی رقیبی برای او بشمار می‌رف/ت ک/ه عالوه بر خ/ط نس/تعلیق خف/ی و جل/ی در خط ثلث نیز استاد بود. اکث/ر کتیبه‌های مس/اجد و بناهای تاریخ/ی اص/فهان ب/ه خ/ط ثل/ث و ی/ا به س/رپرستی او انجام شده اس/ت .قرن‌های نه/م ،ده/م و یازدهم هجری قمری را می‌توان دوران درخشان در هنر خوشنویسی دانست. تاریخچه خوشنویسی: در اواس/ط قرن یازده/م س/ومین خ/ط خال/ص ایران/ی یعنی شکس/ته نس/تعلیق به دس/ت مرتض/ی قل/ی خان شاملو ،حاکم هرات از خط نستعلیق ابداع شد. عل/ت پیدای/ش ای/ن نوع خ/ط ،تن/د نویس/ی و راح/ت نویس/ی و دیگ/ر ،ذوق و خالقی/ت ایران/ی ذک/ر شده اس/ت.ب/ه عنوان مثال بعد از پیدایش /خط تعلیق ،ایرانیان به خاطر سرعت در کتابت ،شکسته تعلیق آنرا نیز بوجود آوردند. خ/ط شکس/ته نس/تعلیق به دست میرزا شفیعا هرات/ی کاملتر شد و دروی/ش عبدالمجید طالقانی قواع/د جدیدی وضع نمود و آن را به کمال نوشت. تاریخچه خوشنویسی: در قرن 12در دوره قاجاريه خطاطان بزرگي پا به عرصه ميدان نستعليق و ديگر اقالم نهادند و سختيهاي اين هنر ظريف را بجان خريدند و در توسعه آن كوشيدند كه اسامي معروفترين آنها از آن زمان تاكنون به شرح ذيل مي باشد : وصال شيرازي -احمد شاملو مشهدي –– ميرزا غالمرضا اصفهاني – ميرزا محمدرضا كلهر -محمدحسين عمادالكتاب تاریخچه خوشنویسی: چهار تن از خوشنویسان نامی که در چهار خط ثلث ،نسخ ،نستعلیق و شکسته نستعلیق به ارکان اربعه هنر خوشنویسی مشهور شده‌اند عبارتند از: در خط ثلث :جمال الدين ياقوت ( 698هجري قمري) در خط نسخ :ميرزا احمد نيريزي (اواسط قرن )12 در خط نستعليق :ميرعماد الحسني ( 1024هجري قمري) در خط شكسته نستعليق :درويش عبدالمجيد طالقاني ( 1185هجري قمري) تاریخچه خوشنویسی: در دوره ی معاص/ر نی/ز اس/اتید خ/ط نس/تعلیق در اعتالی آ/ن کوش/ش های زیادی نموده ان/د و آثار بدیع/ی خل/ق کرده ان/د .از بی/ن آنه/ا م/ی توان ب/ه سيدحسن ميرخاني – سيدحسين ميرخاني – علي اكبر كاوه –حسن زرين خط – غالمحسين اميرخاني – عباس اخوين و كيخسرو خروش اشاره کرد. قالب های اجرایی خوشنویسی: دوسطرنویس ی سطرنویس ی کتیبه قالب های اجرایی خوشنویسی: سیاه مشق کتابت قالب های اجرایی خوشنویسی: ترکیبی چلیپا انواع خطوط خوشنویسی: نه/ا و سرزمین‌های کلک‌ه/ا ی/ا خطوط مختلف/ی ک/ه در زما ‌ مختل/ف اس/المی رای/ج بوده و اغل/ب آن‌ه/ا ک/م و بی/ش به حیات خود ادامه می‌دهند عبارتند از: کوف/ی ،بنای/ی ،نس/خ ،ثل/ث‌‌ ،محق/ق ،تعلی/ق ،توقیع ،اجازت، جل/ی ،جل/ی دیوان/ی ،دیوان/ی ،رقاع (رقع/ه) ،ریحانی، س/نبلی ،آندلس/ی ،س/یاق ،شجری ،شکس/ته ،نستعلیق، شکسته نستعلیق‌‌،معلی. خط معلی نقاشیخط : شیوه نقاشیخ/ط از ده/ه 30و 40توس/ط برخ/ی هنرمندان ایران/ی اع/م از خوشنوی/س و نقاش شکل گرفت/ه اس/ت و ای/ن هن/ر ت/ا به امروز به حیات خود ادامه داده است. نقاشیخط به معنای ساده آن ،ترکیبی از خوشنویسی و نقاشی است و شیوه ای است که مخاط/ب را با تلفیقی از هنر مدرن و س/نتی در دنیای امروز آشن/ا م/ی کن/د و هنرمن/د را در عرص/ه وس/یعی از نوگرای/ی قرار می‌ده/د ت/ا بتوان/د با تکنیک‌های خالقانه‌ای ک/ه در ای/ن مس/یر تجرب/ه می‌کن/دب/هن/و آوری و شکل‌گیری ای/ن شیوه بپردازد و حت/ی ای/ن شیوه راب/ا رعایت فرم و مفهوم عینی با سبک‌های انتزاعی سوق دهد. نقاشیخط : اکنون رشته نقاشیخط در عرصه هنرهای تجسمی ایران جایگاه ویژه ای یافته اس+ت و برتعداد خوشنویس+انی ک+ه ب+ه ای+ن شیوه مدرن از خوشنویس+ی روی می آورن+د ،افزوده م+ی شود ت+ا هنرمندان ای+ن رشت+ه +توانای+ی های هنری خود را به همراه قابلیت های هنر خطاطی و نیز نقاشی بهتر به مخاطبان و عالقه مندان هنر نشان دهند. هنرمندان معاص+ری همچون فرامرز پیالرام ،رض+ا ماف+ی ،حسین زنده رودی ،محم+د احص+ایی ،نص+راهلل افج+ه ای و جلی+ل رس+ولی از جمل+ه +مهمترین افرادی هس+تند ک+ه نق+ش موثری در ایجاد و رش+د رشت+ه +نقاشیخ+ط ایفا کرده اند. خط تحریری : چرا باید خوش خط باشیم به 5دلیل: .1ارتباط بهتر با دیگران .2جایگاه بهتر در شغل و جامعه .3استفاده از خط خوش در شبکه های اجتماعی .4ایجاد شغل و کسب درآمد .5ایجاد حس و حال خوب خط تحریری : توضیحات ضروری ‏خط نستعلیق تحریری دو گونه است -1 :با ضخامت متغیر مانند خط نستعلیق اصلی و -2با ضخامت یکنواخت . ‏نحوه صحیح وضعیت بدن و گرفتن قلم با دست ‏تمرین هر روزه حتی یک ربع ‏احترام به راهنمایی های معلم ‏عمل کردن طبق آموزش ها برای نتیجه گیری کامل( سلیقه ای عمل نکردن) خط تحریری : نحوه ی صحیح بدست گرفتن مداد یا خودکار غلط صحیح خط تحریری : اصول خوشنویسی .1رعایت خط زمینه :خط زمینه یا خط کرسی ،خطی است که انتهای حروف و کلمات معموال" بر روی آن قرار گرفته ،مانع کج شدن سطر می گردد. .2رعایت شیب کلمات :کلیه ی حروف و کلمات با یک شیب مالیم از باالی خط زمینه شروع و کم کم به این خط نزدیک می شوند تا آخرین حرف در جای مناسب خود قرار گیرد.هر چقدر یک کلمه از حروف بیشتری تشکیل شده باشد ،فاصله ی اولین حرف ان با خط زمینه بیشتر خواهد بود. .3رعایت فاصله :فاصله ی بین حروف و کلمات نسبت به همدیگر تا آخرین حرف نوشته شده کم و زیاد نشود. .4رعایت تناسب :کلیه ی حروف و کلمات موجود در یک مجموعه باید باید با یکدیگر تناسب و هماهنگی داشته باشند و کوچک و بزرگ نشوند. .5حرف انتهایی در باالی خط زمینه :در پایان هر سطر ،حرف آخر یا کلمه ی آخر ، همیشه کمی باالتر از خط زمینه قرار می گیرد. .6تمرین همراه با دقت :اگر انجام تمرین همراه با دقت و فکر باشد خیلی زودتر به نتیجه می رسید .تمرین زیاد لزوما خط شما را خوب نمی کند. :منابع • • • • • • • • https://elearnpars.org/article/Calligraphy-History-article https://www.hamshahrionline.ir/news/129213 https://www.khoshnevisan.com https://www.limoonad.com/course/199317 https://www.limoonad.com/course/199950 https://elearnpars.org/article/Calligraphy-History-article https://honarfardi.com/public-skills/calligraphy-training/styles/ https://www.100honar.com با سپاس از توجه شما موفق باشید
30,000 تومان