صفحه 1:
صفحه 2:
عده آی مشغول دعا و نيايش بودند و نماز مستحبی می
خواندند. عده دیگری نیز در گوشه ای از مسجد
مشغول گفت و گوی علمی و يادگيري مسائل دینی خود
بودند. در همین هنگام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وارد
مسجد شد. همه مشتاقانه می خواستند ببینند که پیامبر خدا =
plas گروه را برای هم نشینی انتخاب م يکند. =
حضرت محمد صلى الله عليه و اله با مهربانى به حاضران در
مسجد نگاه کرد و فرمود:
اين افراد همگی مشغول انجام کارهای نیک هستند, اما
خداوند مرا برای تعلیم و آموزشمردم فرستاده است.
olin! این سخن را فرمود و به جمع علم جویان پیوست
صفحه 3:
پیامبر خدا در جامعه ای به پیامبری برگزیده شد که کسی به
علم و دانش اهمیت نمی داد و تنها تعداد اندکی از مردم توانایی
خواندن و نوشتن داشتند. در اين شرایط بود که ایشان با تشویق
موّمنان به فراگیری
دانش می فرمود:ای مردم, بدانید کسی که به دنبال فراگیری
8 دانش است, باهرقدمی که برمی دارد, در کارنامة اعمالش =e
تواب نک سال عباوت وشت می هوو, فرهتگان یال هداز را
زیر پای او می گسترانند و زمینی که زیر پای اوست برایش از
خداوند مهربان امرزش می طلبد رسول خدا دستور می داد تا
هر اسیری که به ده نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزد,
آزاد شود.
| از 1
eager اسان Pale عي ب
صفحه 4:
i ee 2 ۰ =
و قل رب زدنی علمّا
بگو, پروردگارا, دانش مرا بیفزا
صفحه 5:
امام صادق عليه الشلام درباره ارزش دانش می
فرمايد:كسى كه كارهايش را بدون دانش و بينش انجام
می دهد, مانند کسی است که به بیراهه می رود. هرجه
کند, |
شیر نها ل من کیب ات توب بسند که
نسبت به راه 1297 ae باشند؛ چراکه
پیدا كردن راه درست زندگی, بدون دانش و بيندش»
امكان يدير ب Sal
طلب علم بر هر اتساتى واجب است.
همانا خداوند علسم آصسوزان
وا دوست داوت.
صفحه 6:
مسلمانان كه راه سعادت خود را از پیامبر و خاندان
پاکش آموخته بودند, با عمل به سفارش های آنها,
تلاش خستگی ناپذیری را برای کشت دانش آغاز کردند؛
Je bite ی
a كوناكون درس امام صادق عليه السّلام شركت م
یکردند و هر گروهی به یادگیری یکی از رشته های
مشغول
بودند؛ شاگردانی که بعدها, دانشمندان بزرگی شدند و
نام برخی از آنها هنوز در بسیاری از دانشگاه های بزرق
ن شنیده می شود.
ee نید il ah GS (Gani ale جها هروا
صفحه 7:
سال ها نزد امام اق عليه ه السّلام
كسب علم مى كرد.
به ياد داشته باشیم. موفقیت های علمی مسلمانان
همواره در زمان هایی روی می داد که در کنار توچّه
ale cans a, oe و داش از احكام و الم اسایی
۶ج
صفحه 8:
مسا ها اه که sents Milly cel ae a
شده است, شاهد پیشرفت های بزرگی درزمینه های مختلف
علمى بوده ايم. به عنوان مثال دانش آموزان ايراني در اولین
دورة المبياد جهانى رياضى باوجود مشكلات زياد جنك تحميلى
توانستند از كشورهاى زيادى بيشى بكيرند. اين موققيت مقدمه
صفحه 9:
په نظر شما چرا پیامبر اکرم در مسجد, هم نشینی با
گروهی را انتخاب کرد
که به کسب علم و دانش مشغول بودند؟ |
به این روایات که از رسول اکرم و امیرمژمنان علیهما السْلام به دست ما رسیده
است
توجه كنيد و آنها را به موضوع مرتبط با آن وصل کنید.
۱ فراگیری دانش بر هر مسلمانی واجب است.
۲ در برابر کسی که از او علم می آموزید, فروتن باشید.
صفحه 10:
مردى نزد ييامبر اكرم ضلى الله عليه و آله آمد و
عرض كرد: اى رسولبيقجل فولموچیسکوکت كردن.
سيس جه؟ كوش فرا دادن.
= بعد چه؟ به خاطر سپردن. =a
بعد از آن چه؟ به آن عمل کردن.
سپس چه؟ آموزش آن به دیگران
دربارة اين حديث ارزشمند در کلاس گفت وگو کنید و
توضیح دهید جابه جایی درمراحل کسب دانش چه
نتایجی به همراه دارد
صفحه 11:
اين حدیث مراحل علم آموزی رابه ترتیب بیان می کند
که جابجایی درهریک باعث می شود علم اموزی به
درستی انجام
. نشودمثلا کسی که ساکت شود تواندچیزی
7 بشنودتابتواندان رابه خاطربسپارد
صفحه 12:
خوت را امتحان کن
1 عالمان چگونه مردم را از انحراف نجات می دهند؟
2 بیشترین پیشرفت های علمی مسلمانان در چه زمانی
روی داده است؟ با یک مثال ان
را توضیح دهید.
کارها بدون دانش و بینش چه نتیجه ای به دنبال
دارد؛
صفحه 13: