صفحه 1:
سیستم های کششی +
۳ ALU
۳۹ 0 ee سازه های کابلی
2 03 سازه هاى جادرى
سازه های هوای فش a GF
سل چام موی مق رم تیا
سازه هایی با فرم منحنی طنابی(ازفرم های فعال) در برابر
بارهای وارده از شکل و ترکیبی استفاده می کنند که تتش های
.داخلی حاصله به صورت فشار و کشش داخلی باشد
صفحه 2:
{
ی امه
(ب) سهمی (لف) زنجیرواره
۱
:گرم مبحنیهای طنابی برای بارهای گسترده برروى كابلهاى معلق: (الف) زنجيرواره براى
بارهاب یکه در طول متحن ی کابل یکنواخت هستند و (ب) سهمی برای بارهای یکه به صورت یکنواخشت
در یک دهانة اققی وارد میشوند در جایی که نسبت دهانه به خیز د رنه از ۵ بیشتر است, تک لآن با
حالت قبل یکسان میباشد.
صفحه 3:
عکسالعمل های رنشی وفشارینسبت عکس با عمق میزان خی کال داد
صفحه 4:
سازه های کابلی alo ۳۶ 5
مقاومت کششی زیاد فولاد همراه با
کازایی كتقش :سادمجاعيث من :شود
که کابل فولادی به عنوان یک عنصر
سازه ای ایده ال برای پوشش دهانه
های بزرگ به کار رود.
کابل ها انعطاف پذیرند. زیرا قطر
آنهادر مقابل طولشان خیلی کوچک
است.انعطاف پذیری نمایانگر
مقاومت خمشی محدود است. زیزا
انعطاف پذیری از تنش های نامساوی
حاصل از خمش جلوگیری می کند و
باهاق کشعتی را به طوز یکشان
میان رشته های کابل تقسیم می کند.
این کار موجب می شود رشته های
LIS تا حد مجازشان تحت تاثیر تتش
واقع گردند.
صفحه 5:
نواع سازههای معلق.
صفحه 6:
فاصله عمودی بین تکیه گاهها و پایین ترین نقطه در کابل
wo wal. باشد
نیروی مایل در کابل در محل تکیه گاه می تواند به صورت
:ترکیب دو نیرو در نظر گرفته شود
نکن پرویعمودیکنه : _وایز: مه ساسا
صفحه 7:
سازه هایی با یک انحنا
صفحه 8:
نااشته میشود
سطح پل به وسیله یک جفت
كابل مضاعف زنجيرواره معلق / \
چم
we
رانش جانبى به وسيله ذابلهايى كه
در هر انتها قرار دارند خنتی میشود,
تا حبی که ستونها فقط بار عمودی
را انتقال می دهند.
(به علاوه نیروی جانبی باد و زلزل>
در برابر نيروى رانش داخلى ايجاد شده به سبب وجود كابلها به
وسيله يايه بتنى حجيم مقاومت مىشود
نمودار مسير باركذارى در بل معلق.
صفحه 9:
ايل فاق معلق
نمونه های اولیه اين پل ها در چین ؛ هند
و آمریکای جنوبی دیده شده
است.نمونه ای موجود در هند که
متشکل از طناب بافته شده ای از
جنس بامبو است که دهانه ای به طول
0 متر را می پوشاند. مسافران از
حلقه ای پایین رفته و از سمت مخالف
آن خود را به سمت بالا می کشند. در
نمونه های دیگر از دو طناب بلند به
.عنوان جان پناه استفاده شده است !
1
صفحه 10:
: بل جين VA Chain بونیون تاون, پنسیلوانیا؛ طراح : فایندلی) اولسن نمونه برای
یک یکردن یک سطح سختشده برای توزیع بارها روی طول بزرگی ا زكاب ل هاى نكي هكاهى است و
حرکت را به میزان زیاد ی کاهش میدهد.
صفحه 11:
:پل تاکومانرو
این پل با طول دهانه 850 متری
باریکترین سطح پل را که متشکل از .
دو خط ماشين رو و يك بياده رو بود
را نيز دارا بود. نسبت ارتفاع به دهانه
این پل فقط 1:350 بود.اين پل به
علت حرکت متناسب با نیروهای باد
به پل گالوپینگ گرتی ملقب شد.
سرانجام نیز همین بادهای ملایم
پاک بمتوجود آجدن تجتیر تیدید جر
سطح پل شدند که اين پیچش حرکت
موعن در طول آلّببه وجوا gel
باعث از هم گسیختگی کابل های
عمودی گردید و چون بار باقیمانده بر
روی پل بیش از حد ظرفیت بود در
نتيجه سطح بزرگی از دهانه مرکزی
درون آب ریخت.آنچه که مهندسین در
پیش بینی ol دچار اشتباه شدند ,
لرزش آثرودینامیکی پل بود که باعث
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
کارخانه کاغذساز یب و رگوذ1ا!۷ ۳۸۳۶6 81860)
صفحه 15:
)نما
(ج) نمودار مسير باركذارى
كارخاة كاغذسازى بوركو. (الف) مقطع سازة سفف, (ب) نصا و (ج) نصودار مسیر
بارگفاری.
صفحه 16:
(MINNEAPOLICE FEDERAL RESERVE 8۸۱ فدرا-لویزرو -مینا
۳
ا ا ا ليج ی
صفحه 17:
كيل زتجيروارء ستونها را در بالاو
اعضا معلق را در بابين كاه مي دار
HEA lh gles
عمودی را بای انتقال پار به بى
ul gs ald
صفحه 18:
: ساختمان فدرال ريزروه برش ايزومتريف با جزئات دیور ات
بخش فولادی اویزان کننده
صفحه 19:
:ترمینال دالاس
سقف به وسیله یک ردیف از
تیرهای اصلی بتنی با قواصل
2 متر از یکدیگر نگه داشته
هی نتنوند. ین نساختمان نقنبیه یه
یک كهواره معلق در بين ستون
هاى با فرم منحنى طنابى موازى
از جنس كابل فولادى و ينل هاى
بوشن ساخته:یسی که:بین آنها را
پوشانده است می باشد. لبه
بیرونی بام از بتن درجا است که
به شكل يك تير انتهايى براى
نكهدارى سه ستون از كابلهاى
بين تيرها طراحى شده
است.تيرهاى بتنى ستون هاى
عظیم طره شده موربی هستند
که در مقابل رانش داخلی کابل
های معلق مقاومت می کنند . هر
یک از 16 برج اصلی با ارتفاع
بیشتر,20 تن وزن از جنس فولاد
«مسطح دارند
صفحه 20:
وزن بايه اصلى با اتحراف به بيرون
رائش داخلى ناشى از سقف
زنجيرواره را متعادل مى تمايد
ساختمان ترمينال دالاس. (الف) مقطع و (ب) نمودار مسير با ركذارى.
صفحه 21:
صفحه 22:
سازه هایی با کابل مضاعف
قروو ومين ادال ديو
صفحه 23:
سه مقال از سازههایی با کابلهای دوتايى: مسير بارها را د ركابل معلق (سمت چپ) و
کابل تثبی تکننده (سمت راست) نشان می دهد.
صفحه 24:
سا نک نفرانسب ونیکا (UTICA AUDITO RIUM)
صفحه 25:
سازه wl با انحنای دو
نه
در این حالت از سازه های کابلی شبکه ای از AIS
های معلق و تثبیت کننده وجود دارند که فرمی با
انحنای مضاعف (فرم های آنتی کلاستیک) را نتیجه
می دهد.
صفحه 26:
(RALEIGH
EIGH ARENAQ LL) suv.
زمینورز
رصي
يك حلقه
فوسهای سهموی به منوا we
فشاری در برابرنیروی رانش درو 2
مقاومت می نمیند
كابلهاى معلق يار
وزن را تخمل
مىتمايند
كابلهاى نثبيت
SPS SPAS
0 Be
KS SEs
شت
میا رسیم اگزونومتری سازه
اكزونومشرى سازه
٠١ ؛ ميدان ورزشى رالى: ترد
تصویر
صفحه 27:
زمینبازءهاکیل8۱۱ ۷۵۱۶۳۵0۶۷)
دلنشگاه یبیل
صفحه 28:
i
:
4
4
3
رده 4
$3 &
gat f
sah
527
3 3
a
13
صفحه 29:
صفحه 30:
سیستم سازه ای سقق: این
استادیوم کابل مضاعف است
که در ظاهر رفتاری مانند
سازه های چادری دارد. سقف
های کابلی یک بخش مرکزی
برای مسابقات و یک فضای
وسیع با ایجاد سایبان در
مخوظه را فزاهم من سارف
این ساختمان دارای سازه ای
از پیش تنیده است که
خصوصیات کابل های
مضاعف برای مقاومت در
برابر نیروی باد را نیز دارد و
متشکل از کابل های فولادی
با ضخامت های متفاوت است
. شبکه عریض بام ترکیبی از
این کابل هاست که در هر
جهت با یک اتصال گیره ای در
نقاط تقاطع به یکدیگر مهار
.شده اند
صفحه 31:
تكيه كاه اصلى عمودى به وسیله دوازده ستون با لوله فولادی با ارتفاع ۳
متفير تامين كرديده است. اين ستون هاى عظيم در بشت جايكاه 7
تماشاچیان به منظور ایجاد دید مناسب قرار گرفته اند. کابل های مهار به .
صورت قطری از بالای هر ستون به خط الراس های شبکه کابلی کشیده ۱ " :
شده اند. شبکه کابلی از اين خط الراس ها بر روی جايكاه از طريق | أ
مجموعه کابلی زنجبرواره که به جهت مخالف استادبوم در هر انتها متصل |
تفنده آنذ , کشیده شده اند در نتیجهز تنایبانی زوق جایگاه ایجاد.می ننزد ۱
که نظر میهد
صفحه 32:
قلهها از بالای دیرکها
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
سازه های کابلی
در این سازه ها, سقف طره ای است که توسط کابل ها
مهار شده است.
کارخانه ی پت سنتر, ریچارد راجرز
صفحه 36:
2
هدف. ایجاد حداکثر انعطاف پذيري در ارتباط داخلي و استفاده از
فضاها , با تامین شبکه وسیع سازه اي از فضاهاي آزاد بدون ۱ -<
8اصلي طرح استفاده از ستون فقرات مركزي به عرض 9 متر و ۳"
ایجاد مجموعه اي از سازه هاي ۸ شکل با نماي شيشه اي مي باشد .
سیستم هاي تاسيساتي
روي قسمت مركزي
ساختمان و قاب هاي
معلی که از سازه اضلی:
ساختمان آویزان
هستند, قرار گرفته
اند.
صفحه 37:
در سازه اصلي يك قاب فولادي مستطیل شکل که بعنوان پایه اي
براي تير .4 شکل لوله اي بلند عمل میکند , استفاده شده است .
این سیستم تکیه گاه عمودي اصلي براي کل ساختمان مي باشد
ثیروی رو به بالای باد
صفحه 38:
صفحه 39:
موزه ی رنو:
نورمن فاستر
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
پل هزاره: نورمن فاستر
صفحه 44:
re a 1۳
ZZ
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
پل آلامیلو؛ سانتیاگو کالاتراوا
این پل زیبا براي نمایشگاه جهاني اکسپو 1992 طراحي شده
صفحه 49:
مهرهای قطری سطح پل را
نكاهمىدارند و رائش داخلى 9
aa ig lg وزن تبرهائ اصلى شيمحار در براير
راقش جانبى ايجاد شده به وسيله
كابلهاى مهار ماوت یناب
سطح بل رانش افقى را به
تير اصلى انتقال م دهد
صفحه 50:
بخش سواره رو اين پل 200
متر که به وسیله کابل هاي
قطري موازي که همه آنها
از يك طرف به دكل بلند
آویزان هستند, نگاه داشته
دکل با زآوية 58:درجه ذر
جهت مخالف قرار گرفته
اند. و نیاز به کابل هاي مهار
کننده .ذر Bile ذرگر با
برطرف مي نماید .
صفحه 51:
سطح پل که داراي سه خط ماشین رو
در هرطرف مي باشد در طرفين تير
اصلي به صورت طره اي اجرا شده
است.
ستون فقرات اصلي سطح يل يك تير
فولادي با مقطع شش ضلعي است.كه
به كابل هاي مهاري متصل شده است.
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54: