صفحه 1:
صفحه 2:
شنوایی شناسی
گردآورندگان:
ناهيد حاتمى فرن
مهتا برزويى
(دانشجويان شنوايى شناسى ورودى 64)
Les rev | ل
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
تعریف
Bye ا rel aie ee
سنجش كاستى عملكرد شنوايى و توانبخشى أن است. از جمله
0 ا pe mee ees Coe
6 ل ل ceed en eee
0 On eye Cr ome en iar re)
جكونكى يردازش اطلاعات دريافتى از حس شنوايى در دستكاه
افق سر
صفحه 6:
صفحه 7:
1 ie es oe omen en Perey)
Peet اش eae SCTE SOY Coed)
از اختلالات شنوايى و تعادل و توانبخشى به موقع 0
افراد دجار آسيب شنوايى و مديريت طراحى وسائل و
تجهيزات شنوايىشناسى مىيردازد. از جمله اين اقدامات
bergen eyecare a ا لت
اديولوزيكى در جراحى كاشت حلزون شتنوايى اشاره نمود.
ات را
را را
صفحه 8:
رزش ها و باورها
ال زا ره PCr ge ity sus Lwin yin,
ree 0 cen eee ee ep ل
حياتى شنوايى در يادكيرى زبان» كفتار و مهارت هاى ارتباطى و نيز
ارتقا سطح سلامت. که ازمهمترین اهداف سازمان بهداشت جهانی و
RST noe nen iP sre Shree monn
يزشكى است, سعى دارد با تربيت افراد مجرب و متعهد در حيطه علوم
ا ال 2
ا ا ال ا ا ل 0
صفحه 9:
رد
#در طی جنگ جهانی دوم سربازانی که دچار مشکل کم شنوایی میشدند
برای ارزیابی مشکل شنوایی و توانبخشی آن به متخصصینی ارجاع
میشدند که امروزه با عنوان شنواییشناس از آنان نام پرده میشود. در
|
LES EES ا ار ا Te |e ۱
غتار و معلمين تاشنوليان است. به Pee fee
اولین بار از عبارت شنواییشناسی استفاده کرد. اما یکی از کسانی که در
ee eC ee SL ai toe ia م ا
iy |
صفحه 10:
زر ار را و ۱
تاكنون داشته استء امكان ادامه تحصيل در آن تا درجه دكترا وجود
دارد و نه تنها تاكنون از اهميت آن كاسته نشده استء بلكه به واسطه
stele reer angele ores er aera ۱
توفيقات بشر در غلبه بر بيمارى ها- جايكاه جديدى يافتهاست.
1۱ ا NGF cer were ec Ie eee ED arco B ros
نظیر هند. امریکاء استرالا؛ ترکیه. مصر و تا مقطع دکتری تخصصی
دا
صفحه 11:
" شنوایی شناسی در ایران
Ree ry SCS Se NP ie rene ae
شاخه هاى علوم يزشكى است كه از قدمت آن بيش از سه دهه مى كذرد.
cae) ا Fe eS
SS Ee an ee eee Eee) ال
RSs Se SO a a Se er aE
التحصيل در مقطع كارشناسى و ٠٠١ فارغ التحصيل در مقطع كار
۱
صفحه 12:
این رشته تحصیلی در ایران نسبتا نو پا بوده و اولین بار درسال ۱۳۵۵
در مقطع كارشناسى در دانشكده علوم توانبخشى كه در آن زمان به
See es bee Si eee تاسیس ل ل (البته قبل از
آن چند دوره در مقطع کاردانی در دانشگاه شهید بهشتی تدریس شده
است) و سبس ينج دانشكاه علوم يزشكى تهران. شهيد بهشتى؛ اهوازن
همدان و زاهدان؛ از سال 177/١ در مقطع كارشناسى ارشد در دانشگاه
علوم يرشكى ايران و سيس تهران و اخيرا شهيد بهشتى و از سال
ل ا ال eR
بهزیستی و توانبخشی انجام می شود.
06
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
ee eee ate see وطایت و
علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی کلینیک شنوایی شناسی و
تعادل اين كروه. خدمات زير را به بيماران ارائه مى نمايد:
ا ا كت
ارزیابی عملکرد گوش میانی
آزمون های فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک شنوایی شناسی
OAE ,AEP ,ASSR
آزمون های بررسی سیستم تعادل
خدمات تجويز سمعك هاى بيشرفته ديجيتال
۳
ارائه خدمات مشاوره ارزيابىء درمان اختلالات كفتار و زبان
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
درس هاى اين رشته در طول تحصيل:
#دروس پایه:
و
Serene eS OSS ORCS Sa ACE So
ES a Saad ا ا الت
ey ean ocr be eee I Pe 0
كمى هاى اوليه. بيوشيمى؛ فارماكولوزىء مبانى علم كفتان روش
ل ۱
صفحه 22:
ee
5 57 e
دروس تخصصی:
eee rl ee See Cae ل ل ل
ole ile soles هاى كوش Jy OTOL Gas
CP SS eRe) bee OS ee ae 20
ار
راديولوزى سروكردن. شنوايى شناسى تشخيصى. فيزيوياتولوزى
elton tes ل ار ا ۱
ارزیابی سمعک و ساير وسايل كمك شنوايىء بيمارى هاى اطفال»
مبانی آزمون های الکتروفیزیولوژیک. روش های توانبخشی, تربیت
شنوايى؛ مديريت در شنوايى شناسى. الكترونيك در تجهيزات
ded ا ا ا كت
تخصصی. سمینار شنوایی, پروژه. کارآموزی
صفحه 23:
ا ا 0
CO که اس ري OREN Ie
در سراسر جهان بريا ميشود فدراسيون جهانى ناشنوايان هدف از
3 ا yer eaee)
و اشارهء آگاه سازی مقامات و سیاستمداران جامعه شنوا و
همچنین عموم مردم از دستاوردها و مشکلاتی میداند که جامعه
ناشنوایان با آنها روبه روست.
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26: