پزشکی و سلامت

قضاوت در مورد پزشکی جدید

pezeshkiye_jadid_tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “قضاوت در مورد پزشکی جدید”

قضاوت در مورد پزشکی جدید

اسلاید 1: www.tabaye.ir

اسلاید 2: قضاوت در مورد پزشکی جدیداصالت تاریخی؟مبانی علمی؟ آفات و نارسایی ها ؟ابزار نظام سلطه ؟

اسلاید 3: طب جدید یا طب رایج؟آیا طب رایج حاصل پیشرفت و تکامل طب قدیم است؟آیا اقتضای زمان حکم می کند که از طب رایج تبعیت کنیم؟آیا واژه «طب مکمل» صحیح است؟

اسلاید 4: تعصبات مذهبی مسیحیان نسبت به مسلمانانپنج قرن تدریس طب سنتی ایران در اروپاگوستاولوبون:«حقيقت امر اين است كه پيروان اسلام، از مدت طولانى در زمره‏ شديدترين دشمنان اروپا محسوب مى‏شدند. اگر در زمان شارل مارتل و ايام جنگ‏هاى صليبى يا جلوى قسطنطنيه، تيغ‏هاى آبدار آنان قلوب ما را جريحه‏دار نكرده باشد، بيشتر از همه، تمدن آنان، كه در نهايت درجه‏ى كمال بوده است ما را سرافكنده ساخته و در حقيقت پست و حقير كرده است و گويا مدت زيادى از آن زمان نگذشته باشد كه از فشار پنجه‏ آنان نجات پيدا كرده‏ايم. بين ما و مسلمين يك سلسله تعصباتى است كه از مدت‏هاى طولانى، بطور توارث جمع شده و جزء طبيعت ما گرديده و اگرچه بعضى اوقات آن را مخفى نگاه مى‏داريم ولى در اعماق قلب ما رسوخ كرده و سخت و شديد است و اين باعث مى‏شود كه در تاريخ تمدن اروپا سهمى را كه مربوط به دانشمندان اسلامى است، عموماً انكار كنيم. بدبختانه از ساليان دراز در ما چنين القا كرده‏اند كه تمام علوم و فنون قديمه از يونان و روم سرچشمه گرفته. بعضى‏ها عار دارند اقرار كنند، مسلمانان سبب شده‏اند كه اروپاى مسيحى از حال توحش و جهالت خارج شود لذا آن را مكتوم نگاه مى‏دارند ولى اين نظر به حدّى بى‏اساس و تأسف‏آور است كه به آسانى مى‏توان آن را رد كرد.»

اسلاید 5: پترارك نويسنده و شاعر ايتاليايى: «اى مردم نادان، بعد از دمستن، فصيحى مثل سيسرون پيدا شد. هومر كه رفت، به جاى او ويرجيل آمد ولى شما مى‏گوييد كه در علوم و ادبيات كسى نمى‏تواند با مسلمين برابرى كند و به جاى آنان قرار گيرد... ما اينك بر تمام اقوام و ملل دنيا تفوق حاصل كرده‏ايم ليكن شما مى‏گوييد به استثناى مسلمانان! واى از حماقت ما! امان از اين جنون و بى‏عقلى! هان! ايتاليا. آيا تو در خوابى؟ آيا تو مرده‏اى؟» [54 ص 737]

اسلاید 6: علوم يونانى را جانشين علوم اسلامى ساختند و دانشمندان معروف يونان قديمرا به جاى دانشمندان بزرگ اسلام كه غالباً ايرانى بودند، نشاندند و بر سر زبانها انداختند زيرا هرچه باشد، يونان در عين حال كه يك كشور اروپايى بود، اختلاف مذهب با ساير كشورهاى اروپايى نداشت. بنابراين اروپاييان با يك تصميم فورى و قاطع، خود را از يوغ تمدن عرب و اسلام نجات دادند و به تمدن قديم يونان دودستى چسبيدند و اين تمدن را از مفاخر باستانى خود به شمار آوردند.اين اقدام درباره‏ى تمام علوم و فنون عملى گرديد و از جمله در دانش پزشكى،تاليفات بقراط و جالينوس، جاى قانون ابن سينا را گرفت...»

اسلاید 7: سيريل الگود : «ضربت مهلك بر طب عرب از هر جهت فرود آمد. در ايتاليا لئوناردو داوينچى (متوفى 1519)، گرچه لغات عربى را به كار مى‏برد ولى مانند ساير متخصصان تشريح، براى بر انداختن اصول تشريح ابن سينا قيام كرد. در شهر بال، پاراسلسوس(متوفى 1541)، چندان از عربى‏دانان گريزان بود كه كتاب قانون ابن سينا را در ملاء عام آتش زد. رابله نوشت: چه بوالفضول طبيبانند كه امروز هم، شفا را در داخل قوطى‏هاى عطاران عرب مى‏جويند و سرانجام هاروى در سال 1628 كتاب خود را درباره‏ى حركت قلب منتشر و مرگ طب عرب را تسريع كرد. در دوره‏ى خاندان استوارت (اوايل قرن 17)، خواندن آثار عربى نشانه‏ى شارلاتانى بود.بدين ترتيب ملاحظه مى‏شود كه دنياى آن زمان تا چه اندازه به استادان بزرگى كه علوم يونانى را از ورطه‏ى فراموشى نجات داده و اكنون وسيله‏ى سودجويى اهل تزوير شده بودند، با چشم ناسپاسى نگريسته است.»

اسلاید 8: پاراسلس و تولد طب شیمیایی(قرن 16 م)زمينه‏ لازم براى بروز تعصبات مذهبى و قومى مسيحيان نسبت به مسلمين را فراهم كرد.تمايل اروپا براى نجات از سلطه‏ى فرهنگ و تمدن اسلامى به نقطه‏ى اوج رسيده بوداز طرف ديگر، طب قديم يونان هم جايگزين مناسبى براى طب ابن سينا نبود. پاراسلسوس نهايت سوء استفاده را از موقعيت موجود نمود و اعلام كرد كه طب طبيعى كه شامل طب بقراط، جالينوس، ابن سينا و رازى مى‏شود مردود است و از اين پس بايد كيمياگرى را وارد طب نمود. نظرات او گرچه در ابتدا مخالفينى پيدا كرد ولى چون اروپا در شرايطى به سر مى‏برد كه هركس بيشتر شجاعت داشت و تيشه‏اى محكم‏تر به ريشه‏ى علوم اسلامى مى‏زد، شهرت بيشترى مى‏يافت، در نهايت به سخنان او تن در دادند و بدين ترتيب مسير طب طبيعى به سوى طب شيميايى منحرف شد.»

اسلاید 9: «با كمال بى‏باكى به شما مى‏گويم كه موهاى پشت گردن من بيش از همه‏ دانشمندان شما معلومات دارد. تكمه‏هاى كفش من از ابن‏سينا خردمندتر است و ريش من از آكادمى شما تجربه‏ى بيشترى دارد...شما با پيروى از عقايد پزشكان پيشين چنين خيال مى‏كنيد كه چيزى از پزشكى مى‏دانيد و حال آنكه ابداً چنين نيست. كليد اصلى پزشكى و به ويژه درمان شناسى قبل از هر چيز در كيمياگرى است. اى پزشكان كه به خود عطر مى‏زنيد، دستكش‏هاى سفيد را از دستتان و حلقه‏هاى طلا را از انگشتان خود به درآريد. در آزمايشگاه و در ميان ذغال‏ها غوطه‏ور شويد. شب و روز در آتش كار كنيد. از اين راه با مشاهده و تجربه، معلوماتى مفيد و مثبت براى درمان بيمارى‏ها پيدا خواهيد كرد.»

اسلاید 10: «اين شماييد كه بايد بر جاى پاى من قدم بگذاريد و من نيستم كه بايد از شما پيروى كنم... من سلطان پزشكى در جهان خواهم شد و در قلمرويى كه منفرمانرواى آن هستم، شما همه كمر بسته به خدمت خواهيد ايستاد. نام مرا به تمسخر ياد مى‏كنيد؟ شما را وا مى‏دارم كه كثافت بخوريد!»پى‏يرروسو:«وى دزدى حيله‏گر بود. تمام اروپا را گردش كرد و به تناسب موقعيت، گاهى خود را طبيب و زمانى جادوگر و گاهى استاد ناميد و عاقبت هم در شهر بال يك كرسى تدريس فيزيك و پزشكى به دست آورد.»

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید