صفحه 1:
منایع مطالب درسي مفاهیم و موارد مدیریت استراتژيك | فرد دیوید. ترجمه وفا غقاریان .- موسسه مدیریت صنعتي. برنامه ريزي استراتزيك براي سازمانهاي دولتي و غیرانتفاعی | جان ام پرایسون. مترجم عباس منوریان.- مرکز آموزش مدیریت دولتي: تهران, 1372. برتامه ريزي استراتزيك / دکتر محمد رضا حميدي زاده .- سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انساني دانشگاهها (سمت): تهران, 1380. مدیریت استراتژيك «فرایند استراتژی» | جمیز براین کوبین, هنري مینتس ‎Sy‏ رابرت جیمز. ترجمه محمد صاثبي.- مرکز آموزش مدیریت دولتي: تهران, 1376. مباني مدیریت / توشته استیفن پي. رابینز و دیوید اي. دي ستزو. ترجمه دکترسید محمد اعرابي, محمد علي حمید رفيعي و بهروز اسراري ارشاد.- دفتر پژوهشهاي فرهنگي: تهران, 1379. + گردآوري : دفتر طرح و برنامه + عليرضاقاسمي كارشناس برنمه ريزي = بهار 0666

صفحه 2:
ou = i wai ‏استراتژي‎ «استراتژي صرفا بهتر کار کردن نیست . استراتژي انجام همان کارها به طريقي ‎x‏ متفاوت است. ‏و .6 .0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
مدیریت استراتژيك عبارت است از: هنر و علم تدوین, اجرا و ارزيابي تصمیمات همه جانبه به منظور توانمندسازي سازمان در دستيابي به اهداف مورد نظر.

صفحه 4:
اصطلاحات مدیریت استراتزيك مد ری ار مترادف است با : برنامه ريزي ارت مروت کت > بیشتر در محيطهاي دانشگاهی استفاده مي نامه ريزي | ستراتژيك > بیشتر در طراحی سازمان استفاده مي سود. شود. ب

صفحه 5:
فرآیند برنامه ريزي استراتژيك ‎ee ets‏ رس بو ندوین استراتژي ) اجراي استراتژي ( ارزيايي استراتژي

صفحه 6:
افق سازمانى وعاموربتن هه | فرصتها و تهديدات حم نقاط قوت الاعف هط | اهداف بلند مدت رس استراتزيهاي ممكن هع | انتخاب استراتژي مهوت

صفحه 7:

صفحه 8:
محیطظ تا داخل | اقدامات اصلاحي ها تله

صفحه 9:
استرانژيك 1 استراتژیست 2 افق سازمانی / موه 3 ماموریت سازمانی/ یت 4 فرصتها و تهدیدات محيطي 5. نقاط قوت و ضعف داخلي

صفحه 10:
اصطلاحات مهم در برنامه ريزي استراتژيك 8 اهداف سالیانه 9 سیاسما ao

صفحه 11:
اصطلاحات مهم در برنامه ‎SD‏ ‏استراتژيك (ادامه) ele pie) ‏معصولاً در سطوح بالاي سازماني هستند‎ ٩ ‏>به گردآوري, تجزیه و تحلیل و سازماندهي اطلاعات كمك‎ ‏مي کنند.‎ ‏>روند صنعت و رقابت را دنبال مي کنند.‎ ‏کننده را طراحي مي کنند.‎ in jou ‏الگوهاي‎ > ‏>قدرت عملکرد بخش‌ها و کل سازمان را ارزيابي مي کنند.‎ aa

صفحه 12:
اصطلاحات مهم در برنامه ريزي استراتژيك (ادامه) افق سا زمانی میدن ‎٩‏ ای سارماسی اس بعان سول ات کم تسام حواهیم ‏به کجا برسیم؟* ‏>افق سازمانی اولین گام در برنامه ريزي استراتژيك است. ‏>اغلب يك جمله بيش نيست. مثلاً: ‏آافی سارعای مارسین ی حامی مدنی فعال و ادا ان (مرکز توانمندسازی سازمانهای جامعه مدنی ایران) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
اصطلاحات مهم در برنامه ريزي استراتژيك (ادامه) مأموریت سا زمانی مسححر) © ا 0 "ماموریت سازمانی ما اطلاع رسانی و توانمندسازی سازمانهای جامعه مد ابران است (مرکز توانمندسازی سازمانهای جامعه مدنی)

صفحه 14:
اصطلاحات مهم در برنامه ريزي استراتزيك ‎(estat)‏ یدات 6 عوامل محيطي به میزان زيادي در خارج از حیطه اختیارات سازعان است و سازعان شامل موارد زير فى باشد: >عوامل اقتصادي > الك اما >عوامل فرهنكي > عوامل جمعيتي ae

صفحه 15:
استراتژيك (ادامه) يدات >عوامل سياسي >عوامل حكومتي >عوامل تكنولوزيك >روندها و وقايع رقابتي

صفحه 16:
اصطلاحات مهم در برنامه ريزي حت زيكث (ادامه) ‎a ۰‏ قاط وی و ار و يذيري ‎te es‏ 00 ازمانهاى غیردولتی در ‏>نقاط قوت و ضعف ‎g‏ ره تجزيه و تحليل فعاليتهاي سازمان در زمينه‌هاي زیر مشخص مي شود: ‏سازمان (منایع انسانی / مالی / فنی) ‏8 مدیریت ‏# ارتباط با ذی نفعان / مخاطبان ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
اصطلاحات مهم در برنامه ريزي استراتزيك دمم اهداف بلندمدت: * اهداف بلند مدت اهدافی است که از عا لطر داريم. *چهارچوب زماني: 2 تا 5 سال

صفحه 18:
استراتزيك (ادامه) اهداف بلند مدت ( که بت سای از جیردت و زر نزن در افق زماني بیش از یکسال است. > جهت‌گيريهاي اساسي > ارزيابي سازمان > ایجاد هم‌افرايي > مشعص تردن اولينها > هماهنگي متمرکز زيربناي مدیریت اثر بخش را فراهم مي سازد.

صفحه 19:
ع اعد . لء اهداف بلندمدتث جه خصوصياتي دارد؟ ‎Lig eas‏ ستجل است ‏وتات اس ‏یل موم اب ‏جسورانه است ‏ا 00 ‏ی ‏تام واتهان ساریان را ماس میک ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
اصطلاحات مهم در برنامه ريزي استراتژيك (ادامه) 9استرانژیها اقدامات بالقوه‌اي هستند که موففیت آنها در گروي تصميم‌گيري مدیران در سطوح بالا و صرف مقادیر قابل توجهي از منابع سازمان است. eo

صفحه 21:
/ اصطلاحات مهم درمديريت استراتژيك (ادامه) نف رانا ادامه #استراتزیها سار وكاري است که ار ط ری قیآن اهداف بلندمدت محقق مي یابد.

صفحه 22:
اصطلاحات مهم درمدیریت استراتژيك (ادامه) اهداف سالیانه 9براي دستيابي به اهداف بلندمدت, تعیین اهداف کوتاه مدت امري ضروري است. > اهداف سالیانه مبنايي براي تحصیص منابع است > اهداف سالیانه مي بايستي در سطح سازمان, بخشها و فعالیتها مشخص شود

صفحه 23:
اصطلاحات مهم درمدبریت استراتژيك ‎(aol)‏ اهداف سالیانه(ادامه 9اهداف سالیانه مي بايستي دستيابي به نتایج مشخصي در زمینه هاي زیر را در برداشته باشند: > مديريت >> امور مالي و حسابداري رز رنه > تحقیق و توسعه > سيستمهاي اطلاعاتي

صفحه 24:
اصطلاحات مهم درمدیریت استراتژيك (ادامه) ساستها ساسا جکوتکی ا ا ‎PaO Lin‏ و يك عامل مهم در اجراي استراتژي ‎a‏ شمار مي آیند. > سیاستها يك خط راهنما براي تصمیم گيري هستند > سیاستها مي بايستي براي سطح کل سازمان . بخشهاي سازمان و سطح عملياتي تدوین شوند. > سیاستها, هماهنگي و ساز گاري بین بخشهاي سازماني را امکان‌پذیر عي ار

صفحه 25:
الگوي جامع مدیریت استراتزيك ‎Oo‏ سس سس سس سس سم سم سم مس ‏ارزيابي ‏داخلی ‎ ‎ ‏اهداف ‏پلندمدت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ارزيابي ‏خارجي ‎ ‎ ‎wee eee ee eB ee ee ee ee ‏الس‎ ‎< ‏سازماتما ‏ماموريت ‎ ‎> ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
چرا برخي از سازمانها از رویکرد ساختار تشويقي ضعیف ‎Sly‏ مدیران 9 مدیریت استراتژيك اتلاف وقت تلقي مي شود مدیریت استراتژيك پرهزینه تلقي مي شود 9 سازمان تنبل است و آمادگي حرکت ندارد #مدیران از وضع موجود راضي است #8به ضرورت داشتن یک برنامه استراتژیک آگاه نیستند #توان طراحی برنامه ریزی استراتژیک را ندارند

صفحه 27:
چرا برخي از سازمانها از رویکرد برنامه‌ريزي استراتژيك استفاده نمي 6 ترس از شکست @ اطمینان به نفس بیش از اندازه 9 تجارب نامطلوب گذشته © فقدان محیط رقابتي © ترس از ناشناخته ها © بدكماني به رويكردهاي جديد مديريتي

صفحه 28:
موانع و نارسایی های برنامه ریزی ae @ استفاده ازمدیریت استراتژيك ‎sly‏ تسلط بیشتر بر منابع و مدیریت سازمان 9 برنامه ريزي استراتزيك براي پاسخگويي به مقام مافوق 9 حرکت شتابزده از ماموریت به تدوین استراتژي 6 عدم توفیق در برقراري ارتباط با کارکنان ‎٩‏ تصمیم گيريهاي بدون اساس متضاد با برنامه استراتزيك ‏9 فقدان حمایت مدیران ارشد ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
دامهاي مدیریت استراتژيك(ادامه) عدم توفیق در ارزيابي استاندارد عملکرد ۰ واگذاري کار به کارشناسان ستادي ‎a)‏ جاي مدیران ارشد) © عدم مشارکت افراد کليدي سازمان © عدم توفیق در ایجاد جو مشارکت و همدلي 6 بوروكراسي شدید خلاقیت و انعطاف را از بين مي برد.

صفحه 30:
الگوي برنامه ریزی استراتزیک ‎Oo‏ سس ست ست ست ست ست سس ست ست سس ست ست ست ست ‎ ‎ ‏ارزيابي ‏داخلی ‎ ‎ ‎< ‏اهداف ‏احزاي استراتز کل کون سازمانم ‎ ‏ماموريت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎> ‏ارزيابي ‏خارجي ‎ ‎ ‎wee eee ee eB ee ee ee ee ‏الس‎ ‎280 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 31:
استراتژي در عمل "یا نوآوري و یا هیچ. هیچ چیز به اندازه موفقیت زود از بین نمي‌رود." —Oill Guporitp—

صفحه 32:
استراتژي در عمل يك استراتژیست مي‌بايستي از4 مورد زیر اجتناب کند - مدیریت بر مبناي وضع موجود: > "اگر امروز مشكلي نيست, كاري هم نبايد كرد!“ - مدیردت عکس ااعملی؛ ؟ مديراني که به جاي کنش, واکنش نضان مي‌دهند دائم در بعران قرار دارند - مدیریت بر ميناي خوش‌بيني زیاد: > نتایج ارزشمند هیچگاه راحت به دست نميآيد - مدیریت بر مبناي فضاوت هاي دهني: * تصمیم گيري نمي‌بايستي بر مبناي كلي‌گويي مبهم باشد

صفحه 33:
استراتژي در عمل استراتزبهاي Integration Strategies * يكيارجهسازي رو به جلو ‎Forward‏ ‎integration‏ ! 5 * يكيارجهسازي رو به عقب ‎Backward integration‏ Horizontal integration ..451 sjluaz LS, ۶

صفحه 34:
استراة نژي در عمل استر اند Intensive Strategies * رسوخ در جامعه مدنی ‎Market)‏ ‎(penetration‏ * توساف زاجم عمهم‌جایع(امعاتیج‌لار (development (Product development)wlLa> ‏گسترش‎ 6

صفحه 35:
استراتژي در عمل استر اند ‎ee‏ Diversification Strategies * تنوع گرايي همگون ‎(diversification Orwewic)‏ Conglomerate) uy sSoal wlS Egii * (diversification * تنوع گرايي افقي ‎Horizontal)‏ ‎(diversification‏ 6

صفحه 36:
استراتژي در عمل استراتژ تداذ ‎Defensive Strategies‏ ۴ مشارکت ‎(Joint venture)‏ ۶ کاهش ‎(Retrenchment)‏ (Divestiture) ‏واگذاري‎ * (Liquidation) Jail ٠

51,000 تومان