تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۴۴ اسلاید ۴۴ اسلاید که بصورت کامل و به بهترین شکل تمامی مطالب مرتبط با این بنای زیبا را نمایش میدهد. در این فایل از نظر معماری ، پیشینه تاریخی و زیبایی شناسی به تحلیل و بررسی (به همراه تصاویر مرتبط با متن) پرداخته شده است.

asalmohamadi78i

صفحه 1:
به نام خدا رس *نام پروژه بررسى معمارى و تزيينات تماشاگه زمان * نام و نام خانوادگی دانشجو : * شماره دانشجویی: *نام استاد : "دانشگاه :

صفحه 2:

صفحه 3:
كليدوازه هاه موزه»زمان» فرهنگ

صفحه 4:
این اثر در تاریخ ۲ بیمن ۱۳۸۲ با شمارة ثبت ۱۰۸۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده لست. "تماشاگه زمان" مجموعه‌ای از ابزارهای زمان‌سنجی و گاه‌شماری است که در محوطه‌ای به گستره ۵۰۰۰ مترمربع و عمارتی با زیزبدای ۷۰۰ مترفریع ننازماندهی له است. این موزه به عنوان نحستین موزه مناست در ابران شتاخته .می‌شود.

صفحه 5:
معد مه در زمانی نه چندان دور در تمام شهرها اعلب ساختمان ها با خشت خام, گچ و کاهگل بنا شد و ‎elle‏ به ‎bs cant Gl Ae Sas Gun pe‏ زا و راردا 3 ر قالب تناسبات دليدير تركيب با كاشى» چوب و با نگ و مصالحی مشابه ترکیب شدع و معماران ینار آنها برای پرشفا مان ها کمک گرفیم اند اسان میرات مرگ و هرهای علی و اسلا هار ماکان برد كا مقا ما به امات لاذه ده أن لقره افتخارات ملی ومیهنی ماست. در مجموع شهر آیرانی برای مردم اين سرزمین با خصو: معين ‎oles‏ معماری رون ‎Satin OG ana Ie‏ وقانى هر تفي بار بطق ‎So fis Sa,‏ بد. به ويزه هنرى كه از زندكى روزمره بر كنار نباشد. دنياى هنر در خود فر و8 سيار دبك ر فا تدههاى أجته اف 1 زنست و ها واه جدا اس ‎ele: PAS Claus‏ خودآثار هنرى بيافريند. وفادارى و علاقهمندى به خاطر ملى و قومى در هنر ايرانى نيروئى است که ساخار زهنی ونظام فرهنگی را همواره حقظ میکدمنج الهام وافعن تجريه عشق به مبدا ‎Be‏ ‏و هر عرضه بروز و طرح أنتجريه تلقى فنشده است. تجرنهاق كه شترهاى مختلف أ ‎diag‏ ‎Glass las US eee‏ "دري ها وخرة عاسو شك قا اشكفة لد لان وا ايه ره شك ‎Beall‏ مكارت انراق 1د ها كد ‎lai‏ ‏پوشاندهاحجام وجداكتتده أنهاازيكديكر نيست يلكه بعنوان بى عنصر كامل درمعمارى أيران بكار أقتهة| نكت فقعاری وا علی به ضتوان اراس وديف افضا ها تا خلی وبعاما ند هئ ة انها زه متظور

صفحه 6:
تاریخجه بح موزه زمان شهر تهران از لحاظ جغرافيايى در شمال خیابان ولیعصر و در ابتدای خیابان زعفرانیه ماقم شده است: ساختمان دو طبفه ماع موزه زمان یی حدود 00 ماله و قدیمی ‎Gls {cul‏ عمر این باغ در اصل ‏ لفره فاجار زان محمدشاه ( اضراندین شاه می‌رسد. اقا مهدي سا را و رال م صقر مات سید اوزیان زا خریداری کرده است. اين ساختمان با ۷۰۰ مترمریع زیزبنا , در محوطه ای به مساحت ۶۰۰ هزار مترمریع فرار اش و رگد هه قاری یک طبقة إن ‎PLT OR Ue Heals Bus‏ ‎nl anil ale 1‏ سیر اخواواه بشن آن عزرو ان ديقو رك عقاوم سنارف واه ات یک طبقه دیگر بر روی آن با اسکلت آهنی داد و این کار تزدیک به ۱۵ سال زمان بردا مهندس بنکدار, ههندس ای ساختیا ‎Gh ys laser e or pico sliuil wiser‏ تامشعول ‏ کازبودند. ماکان ‎sacha SL cols vad Ib ei cule sleet‏ كر تددر كيش در نيال :1345 حجري تجتن ارجام الک ری ای مه وا ان وت كم خی آنها حدود 40 نفر بود. از طراحان کچبریل مى توان به حا عبدالکریم نویدتهرانی, استاد فرهاد یحیی پور و حاج علی شیخی اشاره کرد. گچ بری های انجام شده در این بنا تلفیقی از ابرائق وز فونكن الست" ‎ee‏ ا 2 و حاشیه آنها ترکیبی از سبک قاجاربه و سبث جديد است.

صفحه 7:
باغ و عمارت تماشاگه زمان در محدوده جفرافیایی شهرستان شمیرانات قرار دارد. شهرستان شمترانات :در شعال اشتان تهران تن 100 و51 تا 45 ما5 طول حفرافیانی شرف و 35510 تا 0 و 35 عرض شمالی واقع گردیده است. طول این شهرستان 56 کیلومتر شرقی غربی (از گردنه کارا سیاه پلاس در جنوب دریاچه لار) و عرض أن 35 كيلومتر شمال لالان تا پل تقاطع بزرگراه بابایی تا بزرراه تهرانپارس ر شمال غربی درکه سر شاخه های الى جنوبى از (كوه الان كردن در کسجک) مرسم‌اشد.

صفحه 8:

صفحه 9:
مصالح و روش های تزئین: ترئنات ‎las‏ کانه اوه دوره اشلافى "اران شف اكارى ‏ آحر کارت نكم بر کاشیکاری ما

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
ضلع جنوبی بنا(در زمان های متفاوت)

صفحه 13:
تزئینات هنر كج برى دوره قاجار: هنرٍ گچ بری در دوره قاجار رونق فوق العاده ای به خود كرفت, به علت مسافرت پادشاهان قاجار به فرنگ از هن برى أرويا تقليدهابى در كاع های شاهی بخصوص در سر ستون سازبها گلوس سازیها و سقی ساز ها در نقیدها هر نتوانست جای هنر و نقوش بسیار پر هن اصیل آیرانی, بخصوص نقشهای اسلیمی و ختابی و ‎ok‏ ات گرفته از سرینجه با دوق هنرمندان ایران زمین می باشد را در گچبری بناهای ایران زمین بكيرد. البنه در ان يرهه از زمانه در هنر ‎aS‏ بری خلاقیت نوآوری های بسیار چشمگیری از طرف هنرمندان كج ير در آثار و ابنيه به خصوص منازا مسکونی سلقی ‎Olpl Gig pil 9 «sige,‏ بديدار كيلتت كه به واقع هر يك "از انار به جای‌قانده خود ‎(QA Joie ysl‏ پر ارزش از هتر با فلسفه و خرد و فرهنگ هنرمندان ایران است. از می ان آثار فراوان گچ بری این دوره می توان به برع‌مالف كاء إزعرد ا تحستان قوام در كار و مكوتس ای او کچ قفراه با کج بری قاه جاب طباطيانة ‎clases ol,‏ كاشان لمزاه با تواییهای شتکوی در بتاهاى ثاذ شدم و بسباریاز باه و آثاز دیگرایران باد کرد ‎sim‏ گچبری از هنرهای ارزشمندی به شمار می رود که پیشینه ای طولانی دارد. از قدیمی ترب ری های موجود می توان ‎cl ants a‏ دز کاخ نیشانور کازرون كه مريوط به دوره ی ساشانیان است اشاره نمود: ی در زمان ‎cs Ol sua asa Neus seas cust ciel‏ دذان مكاح فسان انجارة كرك ان هت ور مار فتحعلی شاه به اوج خود رسید آما پس از ناصزالدین شاه تا دهه دوم حکومت رضا شاه دچار رکود شد. ذر ذهه ی دوم حکومت رضاشاه آين هنر دوباره رونق رفت. ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
گچبری بنای حاج حسین خداداد: ماما اه خسن ‎teh at Catia as ala Slee‏ اه سال ق داد و موی اع كه ‎ebay‏ واقع شده به دور ى محمد شاه .و تاصرالدين ناه فاجار برمى گرود تخیر ار الام ا بنا تلفيقى أز سبك ايراتى و فرنكى است و حدود10 سال به طول انجاميد. ‎te‏ ‎Siler Glace Muang‏ هاو د ا ير كي اك د قسمتهایی از داخل بنا نظیرٍ سقف طبقه ‎Owl‏ 9 ستونها بر روى ‎Sab ots‏ انجام گرفته که كذالقة : عاضح ار ‎etal oni pr SES NES‏ + أذاجل دور اه بر 0 در کاخ گلستا ‎Sok onal Costs Boe (ale Coe ee ae‏ ‎se esos ges GS 1‏ که شود هتری آفرشیند تلف فى نیو نقاشان افلاوه بر اشنا ‎ule jm UV‏ و رنگ: هنر كجبرى را نيز به خوبى مى داتستند, ر: بکار رفته بر روی گچبری ها بسیار دقیق و زیبا ‎ion‏ ل يا ‎gene‏ 3۳ شده بود.

صفحه 15:
سر ستون تراس ذمونه كجبر ى

صفحه 16:
سقف پذیرایی ‎Cal‏ فضائ د ‎

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
دیوار اتاق اصفهانی

صفحه 20:
کاشی کاری در دوره ی قاجار قاجارها به توسعه بناهای صفویه پرداختند (همچون مجموعه شاه نعمت اله ولی در ماهان) و اکثرا به تقلید شیوه آنها روی آوردند. ساخت بعضی از مجموعه ها آغاز کیت هجوت تجو راهم تن کرمان که ول ات های هفت رنگ و گچبری کامل شد. دروازه های تزئینی در ورودی شهرها باء تزئین کاشی کاری و با تقشهای نی زو ایا و همچتی نقش یر و خورشیر انجام زا تاسیسات نظامی و بازارها با کاشی های پر زرق و برق و با رنگهای جدید کاشی همچون زرد و قرمزء تزئین گشت. سيك تزئينى قاجار نسبت به دورف شین جدید و متنوع بود و به دليل نقوذ هنر غرب و رواج نوعى تقليد بى مايه رو وو مو ل د ا فق ديه ‎ee‏ الیل ار ‎Se Toe pe a‏ امو ‎SCRE Te‏ جز قیداز ‎Sut i ant‏ و ره کردن ‎ow boas Sleek A patan 8 9 Joi Joel sn ci‏ سنتی و تقشهای اصیل راادست قانه ابداعات ‎asec Shaw's‏ قزار می ده وحون محال و زسیه وشدو. ‎yeaa cand Lp Joos‏ وشالك خویش راد رترندهآبگه داش و اداسد رام تاممآوزان هتر در گذشته می "یت درقوزان قاجاربه برتژوی کتیبه های کاشی, شعرهای شاغران بع خط تستقليق نقش و نقنش های گل و ان رای مب ای ای هی و ریک پا رگ کل تارامانی 1 کپی هایی از مجلات مصور از گذشته حماسی و افسانه ‎volar asl‏ اروپالیان. صحنه هایی از زندگي جد ارویایی و کارت پستال های نقاشی شده از مناظر طبیعی هستند شکل می

صفحه 21:
دز اواخر دوره قاجاریه و سپس با تغییر حکومت به مشروطه کار مرمت بعضی از بناهای صفویه آغاز گشت. رواج اقتصادی بیشتر شده و با تکنولوژی نو و مبادله هایی کی راک یی لای عتارم را کردندو به خارج و داخل مملکت عرضه نمودند, اما در این هنگام جنگ جهانی دوم دیگر بار شالوده هنری را از هم گسست و مدت زمانی هنر متوقف شد تا دوباره روابط بين كشورها به حال عادى بركشت و رواج بازار هنر از نو فرصتى به هنر مندان داد. اگرچه نوآوربهایی نشان داده شد ولی كاشيكارى ايران در اين دو دهه از كم و كيف خوبی برخوردار نبود و کاشی به دو شکل معرق و هفت رنگ به نمایش گذاشته شد و با ورود مواد صنعتی جدید برای پوشش ساختمان ها نظیر سیمان و غیره بازار هنر کاشیکاری از رونق می افتد دردهه های اخیر پوشش قسمتی ازساختمان ها را با كاشى بآ سفال تزئين كر ده اند اما كيفيت اينها قابل قياس با هنر كاتشكارى كذرشة تست رز هم وق توافت جایگاه طري ها رگ ‎plier tind connor emi cons‏ که در کاشیکاری, گره چینی معقلی و سایر رشته های مربوط رنج ‎mi‏ ‏پس از دیگری بدورد حیات گفتند و میراث بی همتای تجربیات خویش رآ با خود chm كور فرزد ‎aS‏ افراوق دشهر سر یه ایفگونه استادان کمعر امسترمی منود ۶ انوره قاجار

صفحه 22:
کاشی کاری بنای حاج حسین خداداد از تزبينات ديكر بناى حاج حسین خداداد کاشی کاری می باشد.که از این هنر در اتاق اصفهانی,ساختمان انتهابى اك( تمان كا اكاك حسین خد را /زیواز های رام سرت ال باع استا شرن ات" کاشی کاری به کار رقته در هر یک از قسمت هاى مختلف ‎Ly‏ ات های دوره ی قاجار می باشد. این کاشی ها در چهار گوشه ی اتاق ,کنار در ودز کنار طاقچه های اتاق استفاده شده است. دیگر ساختمانی که در آن کاشی استفاده شده است اتاق کار حاج حسین خداداد در انتهای باغ مق باشد. تصاویر تتوطه راد متفجات بعدامشاهده ميكترة

صفحه 23:
دیوارهای داخلی باغ

صفحه 24:
سرویس های انتها ی باغ ی

صفحه 25:
کاشی های به کار رفته در اين بنا ,کاشی معقلی است. در بناء تزبينات ديوار هاى باع نيز مورد توجه واقع شده است.نماى ديوارهاى ذاخلى باغ از كشي هفت رنگ و داراى طرح ,كل و بوته مى باشد.نماى ديوار بيرونى باغ از کاشی معقلی وساده تر از نماى ديوار داخل باغ مى باشد. علاوه بر بنا هاي ذکر شده ,دیگر بنای دارای تزیینات كاشى كاري .سرويس بهداشتی واقع در ضلع جنوب غربی باغ می باشد.که در قسمت بالای در سرویس به کار رفته است. دبوار خارجی اناق كار حاج حسين خداداد. دیوارهایخارجی باغ

صفحه 26:
آجر کاری بنای حاج حسین خداداد: ‎eee‏ ا ی ان ی ی ‎ol So‏ كارت را در يناري > در انتهاى باع مشاهده ا ‎a‏ ‏ترسات بای آنهای أجر و كاشى قيروره اى در كثار يكد اشوقع كانس ‎alk‏ كبن طن در ميان لمن ناوي أبن و ‎ ‏تصاویری از آجر کاری دیوارهای خارجی باغ. ‎ ‎

صفحه 27:
تاریخچه گره چینی : گر خی بویت از هترهای ظریعی است ده ار اوایل تون اسلای د وان رادت بو ات برعی پزوهشگران احگال دادی اند استفایه آرراین هار دوران علقاتغاسی آغار درو درافرن ‎a ou ees Gas Sms kG‏ ول شندو ار ستان زمار بت بران رسیی )یز اساس شواهد و آثار موجود هنر گره چینی در معماری ایران به دوره سلجوقی و صفوی باز می گردد و خاستگاه آن نیز شهر اصفهان بوده است. از اين سبک کار به طور معمول در ساخت ‎op AGES.‏ مقابر, منابر و از مشبک در پنجره های منازل و کاخ ها و نزده ها لفقا زو مى شده است ار دووان صفوی به تیم بیش ها رركن در حون ‎ols‏ فشيك تا شده و ذر اصطلاح به «ارسى» مشهور شد, هنرهای چوبی پس از صفویه به خصوص در دوران نه تنها تکأمل فنی نداشت بلکه با افت قنی نیز روبرو شد. آلبته هنر آارسی سازی در این دوره به اوج خود رسید. به طور کلی از چوب و قرآورده های آن در بناهای صد سال اخبر به عنوان موثر در ستون های چوبی, پوشش سقف های دوجداره خارجی و توفال سازی, در ساختن پنجره ی ارسی و پنجره های ظریف با کارهای هنری مختلف گره سازی , قواره بری و غیره استفاده شده است

صفحه 28:
نمونه هایی ازگره چینی دروپنجره در دوره قاجاریه

صفحه 29:
تزئینات دروینجره بنای حاج حسین خداداد: در وينجره ها در ابن بنا صلنايه ذيكر در و ينجره در خانه های دوره قاجار است ,وهمانند آنها از يشيتليه هاى رتكور براي إنغكا 50 قل فخا ففاد شر بات رنه ی اصلی درها زج هار تکیت او ومرية بد سورت اياك ارون ام ار ات درب سرويس اناق خواب بنجره سرتاسی راه پل

صفحه 30:
قسمتى ازدرب ورودى اصلى قسمتى ازدرب اناق شخصى

صفحه 31:
آثینه کاری بنای حاج حسین خداداد: oop pls ‏تست سوت‎ yo ain ‏كارك سب به أ بر در فسعث های‎ auf ‏سفت ازروزى الست كدر دو ظرف فزودى ودر هم لإفقف: ناكار قد داشت ون وان‎ كاري د كك بعص د وارهاى اجا هی مه او شاد وك د كار ورگ اک ل ‎LS‏ الراك زيرا تلفي أبن ذو كالح لصوتن نجام اليد 5 تعکانتن توز آیته بر رو: ‎a‏ نخدا بر بت و62 تور در تفت شده: 1 ‎HO‏ 5 درفضای تقسیم لوستر فضای ورودی سس تست سس مس سس سس

صفحه 32:
لوسترآئینه کاری شده در فضای ورودی.

صفحه 33:
ورودی: نا ارات سه ورزودى الوه جه سای جفرافتانى فى باشد وزو ورركر که دای ور دات گچبری قراوان مى باشد در صلع جنوب قرار دارد. ‎ol‏ ورودن مسما ه وال پذبرا 1 اين در وارد می شدند ه مى ‎ub‏ كه احتمالا ميهمانان افرادى غير از افراد خانه از ورودى غربى ورودى ‎ar‏

صفحه 34:
وی ری پس از ورود به بنا (از در غربی) پذیرایی در سمت چپ (جنوب) قرار دارد. سقف | آینه کا کاری و گچبری, شکوه و زب ‎qe ae ee‏ ری نجره هي درون ‎aS‏ ‏3 باز مى شود اين در هما ارد می شدند. در قسمت ذبرابى درى وجود دارد كه بم عنوان | ۳-۳ ‎et‏ 56 اد و نسيت 4 إتاقهاق ‎eile‏ مساحت پیشتری است که آین ‎eee eae oil‏ ا ‎Mare ee‏ درب پذیرابی

صفحه 35:
‎aay es cle‏ اط و مس ی اه ‏اخته شده است ‎ ‎

صفحه 36:
اتاق اصفمانی (مهمان) اين اتاق دارای تزئینات فراوان و بسیار با شکوه می باشدو طرح گچبری های این اتاق ‎aid 5‏ از ‎Rigi se‏ عالق ذا بدى اصفهاك د نه سني صقو فى باد 227 انر اناق تاوف لسار بای هک قابلوی فیس اخیری كك مره 16 فتفیف در كر شان سد ‎NE toe Lacie‏ کار شده است كه در اين روكش نود ونه درصد مس ویک درصد طلاً به کار رفته است. طراحی و اجرای روت دیوار ها از هنر بری استفاده شده أست. همجنين شیشه های ‎ol‏ به دلیل جلوكيرى ‎١‏ = 2 2 ونه أى أاست اناق اصفهاني 000000 ‏ا‎ ase arc Pa افزون بر جنبه زيبا شتاسانه, كاركرد هاى ديكرى نيز داشته و اين نشان از تدبير هنرمند ايرانى دارد كه

صفحه 37:
در قسمت , محراب تابلوی ؟ ج کاری شده حتما نظرتان جلب می کند. آين آثر, معروف به تابلوی رعس توسط 3 كان بهادرى ارا ‎ae‏ ند ی جرا هت و در آن طرح آدم و حوا ل طور کی طراحي نم می قصاهای عمارت ‎pial‏ از معماری ‎sell‏ فرنگی است. حديين خداداد 5 ككش بودن 1 الاقم زيادى قوش ‎col ul‏ لت اند وار اس از رن تارقف ‎slates‏ ی اشتفاد کرده ند ‘ 3

صفحه 38:
3 a 3

صفحه 39:
تصاویر یشتر:

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:
۰ Glo *معماری خانه های ایران.ص(60 *هنر صفوی» زند» ‎lal‏ بند اول» ‎PO Ge‏ * هنر صفويه؛ زندء قاجارء بند اول و دوم ص 69 *سایت دانشگاه آزاد واحد تبریز)3۱/].3:1۳] ۷۷۷۷۷۷۰ *معماریخانه های اير انی» بند دوم ص 69 8 *معماری خانه های ایراتی» ص 160-00 *هپلینبراندمعماری اسلامی ایران فرشاد بهزاد. فصلنامه هنرء شماره 28 بهار 1374 ص

10,000 تومان