کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریتکنولوژی

مقدمه ای بر مدیریت تکنولوژی

صفحه 1:
جلسه دوم: مقدمه اي برمدیریت تكنولوژي مقدمه اي بر مدیریت تکنولوژي

صفحه 2:
فهرسث مطالب تاريخ و تکنولوژي تعريف تكنولوزيء اجزاي تکنولوژي رابطه علم. تکنولوژي و دانش طبقه بندي تکنولوژي مدیریت تکنولوژي

صفحه 3:
تاريخ و تكنو لوزي ۱ > 2 ميليون سال طول كشيد تأأنسان جادرنشين در شرق آفريقاي مركزي به كشاورز ساکن با قدرت استفاده از ابزار و حیوانات تبدیل شود. - چندین هزار سال طول كشيد تا ابزارهاي چون چرخ و ارابه,چرخ آبي و دستگاه هاي مكانيكي ابداع شود. > در كمتراز 2قرن ابداع موتور بخار و سيستم كارخانه اي و انقلاب صنعتي به وقوع نت - انسان در هیچ زماني از تاریخ زندگي بر کره زمین تا این حد تحت تاثیر تکنولوژي نبوده است.

صفحه 4:
اعصار تکامل انساني و حاکمیت تکنولوژي

صفحه 5:
چرخه موج بلند تكنولوژي ۳ خلافیت ‎ees‏ مارد یه ‏اقتصاددان روسي کندراتیف(۳۳)) نوساناتي در بين سال هاي 1900 تا 1930 در اقتصاد كشورهاي غربي رخ داده كه معلول اثر موج بلند تکنولوژيکي است. ‎Deusck pes‏ كرهم 7م03 و سنكدص>0 00 نيز تكنولوزي جديد بايه و خلاقيت و نوآوري را موجب بروز جرخه هاي بلند مدت توسعه اقتصادي ميدانستند. ‏بتس فرايند يشت موج بلند را حاصل تعامل بین تکنولوژي جدید. فرصت هاي تجاري مخلوق تكنولوژي جدید و افزایش مازاد بر نیاز سرمایه می‌دانست.

صفحه 6:
چرخه موج بلند تكنولوژي رويدادهاي چرخه بلند تکنولوژي: اكتشافات علمي سه نوآوري تكنولوزيكي نوآوري تكنولوزيكي سه خلق محصولات جديد محصولات جدید > بازارها و صنايع جديد بازارها و صنايع جديد > نوآوري در محصولات و فرايندها و كسترش بازار بلوغ تكنولوزي رقابت توليد مازاد ركود اقتصادي افزايش رقابت توليد مازاد رکود اقتصادي اکتشافات علمي(جايگزيني تکنولوژيکي)

صفحه 7:
در عصر حاضر تغییرات تکنولوژيك بسیار سریع تر از گذشته در حال رخ دادن است و سرعت بروز اکتشافات علمي و دلنش بیش از پیش گردیده است. تمامي شواهد حاكي از ز آن ا است که تكنولوژي در آینده تا بيشتري بر اقتصاد خواهد داشت

صفحه 8:

صفحه 9:
تعریف تكنولوژي تمام دانش, محصولات. فرایندهاء ابزارهابروش ها و سیستم هایی که در جهت خلق و ساخت کالاها و ارائه خدمات بکارگرفته می‌شود. > روش انجام کار توسط ما بزاري است که بوسیله آن مي توانیم به اهداف خود دست يابيم. - اجراي عملي دانش و ابزاري که به كمك تلاش و سعي آدمي مي‌آید. - دانشی است براي ساخت کالاهاء ارائه خدمات و بهبود نحوه استفاده از منابع محدود و با ارزش

صفحه 10:
اجزاي تکنولوژي - سخت افزار: ساختار فیزیکی و آرایش منطقی تجهیزات يا ماشین آلاتی که قرار است براي انجام وظایف لازم مورد استفاده قرار گیرد. ۱ نرم افزار: دانش نحوه استفاده از سخت افزار براي انجام وظایف لازم - مغزافزار: توجیه فنی و یا دلایل استفاده از تکنولوژي به شیوه اي خاص. - دانش فنی: دانش یا مهارت فنی بکارگرفته شده درباره انجام درست کارها. - اين جزء مستقل از سطوح دیگر بوده و تمامي آن ها را در بر مي‌گیرد. - نرم افزارها و مغزافزارها جزء دارايي هاي ناملموس شرکت ها محسوب مي‌گردند.

صفحه 11:
مولفه‌هاي اصلي فتاور ‎S‏ ‏ل ابزار لازم براي توليد (Production - Tools and Facilities) ‏به مولفه‌اي از فتّاوري اطلاق مي‌گردد که به صورت شيئي نمایان‎ ‏می‌گردد و شامل کلیه ابزارها و تجهیزات ذ زيكي مي‌باشد که عملیات‎ ‏تبدیل داده‌ها به ستانده ها را در فرآیند تولید عهده‌دار است.‎ ‏لأ مهارت و تجربيات لازم براي نوليد‎ (production - skills and experience ) ‏به مولفه‌اي اطلاق مي‌گردد که به صورت انسان نمایان مي‌گردد و‎ ‏به ستانده‌ها‎ Wools ‏شامل كليه مهارتهاء توانائيهاى لازم براى تبديل‎ ۲ ۳ ۰ ‏در خط تولید مي‌باشد.‎ این تجربیات به شکل تخصص. خلاقیت و نوآوربهاي انساني ظهور مي‌کند.

صفحه 12:
3 ate ‏مولفه‌های اصلی فناوری ادامه)‎ ‏لا اطلاعات لازم برای تولید‎ (Production -Facts and Information) ‏به مؤلفه اي از فناوري اطلاق مي‌گردد که در شکل اسناد و مدارك نمایان‎ ‏مي‌شود که عملیات تبصیل‎ (facts) ‏مي‌گردد و شلمل کلیه اشکال از وآقعیت‌ها‎ ‏داده‌هابه ستانده‌ها را عهده‌دار است. لین اطلاعات به شکل » طراحي. اعداد.‎ ‏مشخصات مشاهده‌ها. روابط. معادلات و منحني‌ها خود را نشان مي‌دهند.‎ ‏لا مدیریت لازم براي تولید‎ dinkage Production- Arrangement and ) ‏به مولفه‌اي از فتاوري اطلاق مي‌گردد که به شکل ساختار و سازمان نمایان‎ ‏مي‌شود و شأمل چارچوب‌هاي مورد نیاز براي تبدیل داده‌ها به ستانده‌ها‎ ‏مي‌باشد.‎ لین ساختارهاابه شکل سیستم‌ها. گروه‌بندی‌ها. سازماندهي‌هاء شبکه‌ها و فعاليتهاي مديريتي ظاهر مي‌گردد. .. " ‎١‏

صفحه 13:
فرهنگ سياسي و اجتماعي ملي 9 فرهنى علوم و فثاوري ملي فعاليت تبديل هر نوع منابع داده 1 0 فناوری عنصر موّثر در تبدیل منابع

صفحه 14:
رابطه علم دانش و تکنولوژي دانش اطلاعات نیست اما تمامي آن چيزي است که ذهن آدمي توانسته است از میان حجم انبوهي از اطلاعات درك کند. ۴ نش رجسته لیدر جموریطاهاتو بستبرلینتسوسعه دلنشرو ف-ژوریدارد. میزان اطلاعات در هر 5 سال دو برابر مي‌شود.

صفحه 15:
طبقه بندي تكنولوژي - تكنولوژي را مي‌توان از رويكردهاي مختلفي طبقه بندي نمود: تکنولوژي جدید(ج سمح1): هرنوع تكنولوژي جدید تولید شده كه اثر بازري بر روش توليد کالاها و ارائه خدمات توسط يك شركت دارد. الزامي بر جديد بودن آن در كل جهان نيست بلكه كافي است براي شرکت جدید باشد. ممکن است این تكنولوژي سال ها تكنولوزي جديد تكنولوزي نوظهور پیش طراحي شده باشد اما در موقعيتي جدید معرفي شده و بکارگرفته شود. تكنولوزي نوظهور(»!ده1 بد 2)): هرنوع تكنولوزي كه هنوز به طور كامل تجاري نشده و به بازار عرضه نشده است. ممکن است در حال حاضر کاربرد آن محدود باشد اما در آیندهتکامل يابد. نظير نانو. مهندسي إنتيلئه ابررسانايي. و كاريرد اينترنت به جاي كامبيوتر. تاثير اين نوع تكنولوژي بر جامعه بیش از ناع دیگر است.

صفحه 16:
طبقه بندي تكنولوژي تکنولوزي ‎sae ee sly ik Perk) tae‏ از اين نوعا تكنولوژي لازم است ويژگي هايي در سازمانبرقرر باشد: 1) درصد بالايي از کارکتان را افراد متخصص و دانشمند تشکیل| 2) سرعت تغییر تكنولوژي نسبت به دیگر صنایع بیشتر 3) رقابت در صنعت به واسطه توآوري تكنولوژيکي شکل مي‌گیرد 4) سهم بودجه 380) این گونه شرکت ها بالاست. تكنولوزي كسترده(+!د1 ممعرا: در بخش وسيمي از جامعه انساني گسترده شده و صنايعي با ويژگي هاي ذیل از اين نوع تكنولوزي بهره مي كيرئد: 1) كاركنان مهارت هاي باييني دارند. 2) از عملیات نیمه خودکار یا دستي استفاده مي‌شود. ‎GB‏ مخارج تحقيقاتي 4 _پایه تکنولوژيك صنعت ثابت است. ‎cane )5‏ نيازهاي اساسي انسان نظیر غذاه مسکن و پوشاك را برآورده مي‌سا ‎

صفحه 17:
طبقه بندي تكنولوژي ewe نكنولوژي متوسط(۲ ()): از جهت ويژگي هاي توسعه اي بینابین دو دسته قبلي قرار مي‌گيرد. 1( تكنولوژي مرتیط با كالاهاي مصرفي در اين دسته قرار م يكيرد. © این نوع تكنولوژي بالغ بوده و بیشتر و راحت تر تحت تأثیر انتقال تكنولوژي قرار مي‌گيرد. تكنولوژي مناسب(1۱۳75 ۳۳۲۷۳8۲ 1(۳۲۳): در مورد هرسه سطح قبلي مي‌توان این صفت را به تكنولوژي نسبت داد. تناسب به معناي هماهنگي بین سطح تكنولوزي و منابع لازم جهت بهره برداري از آن هاست.

صفحه 18:
طبقه بندي تكنولوژي تکنولوژي کدگذاري شده((51/ ل۳(): فرم تكنولوزي استاندارد شده اي از تكنولوژي براي انتقال به تمامي کاربران است. این نوع تكنولوژي را مي‌توان در قالب رمزهايي کدگذاري نمود و در زمینه هاي مختلف بکارگرفته و توسعه داد. منتد نقشه مهندسي از محصول تكنولوزي کدگذاري شده تکنولوزي خاموش تكنولوژي خاموش(57" 1"۳#): دانشي است نامدون اساس تجارب و مهارت هاي غير قابل كدكذاري تبيين شده و انتقال مي يابد. انتقال آن از طريق تعامل منبع و میزبان ممكن بوده و شبيه سازي مي كردد. مانند جرابي طرح يك نقشه مهندسي از محصول نانوشته كه به روشي يكسان براي كاربران بيان نشده و بر -تكنولوزي كدگذاري شده به کاربران مي‌گوید که يك ابزار چگونه کار مي‌کند اما هميشه نمي كويد كه جرا اين كونه عمل مي‌کند. -مغز افزارمي‌تواند بخشي از دانش پنهان باشد که در اذهان طراحان جاي گرفته و بر اساس تجربیات ند مي گردد.

صفحه 19:
تكنولوژي و خلق ثروت مدیریت فثاوري تأکید بر " فثاوري" بعنوان عامل اصلي " تولید ثروت" دارد. مفهوم * "بیش از پول است. بلکه فاكتورهايي از قبیل ارتقاء دانش» سرمايه‌هاي فكري, کاربرد موثر منابع» حفظ و نگهداري محیط طبيعي و سایر فاكتورهايي که در افزایش استاندارد زندگي بشر موثرند را شامل مي‌گردد. “توليد ثروت

صفحه 20:

صفحه 21:
مدیریت نوآوری و مدیریت فناوری ‎i‏ مدیریت نوآوري نوآوري يريت نواور: ‏ار ] ‏سب اس اختراع مدیریت فناوري ‏خلق ثروت در گرو مدیریت نوآوري و فناوري است

صفحه 22:
مدیریت نواوري در رابطه با خلق و توسعه ايده‌هاي جدید است . در حالي که مدیریت فناوري بر تحصیل و بكارگيري نوآوري‌هاي موجود متمرکز است.

صفحه 23:
سطوح مدیریت تکنولوژي

صفحه 24:
تتبديل تكنولوزة تيازهاي بازار pps beh سس استانداردهاي زندگي‌مسائل اجتماعي و زیست محيطي

صفحه 25:
دانش‌هاي اصلي مورد نیاز مدیریت فتاوری رشته‌هايآمدیریت کسب و10 مدیریتفتاوری[1 ‎MOT‏ * فتاوری مرتبط با امور بلند رشته‌های مبتني بر داش مدت / راهبردی رشته‌هاي مبتني بر دانش * حسابداري * سیاست علم و فتاوری * رشته‌هاي علوم مالس * فرايند توأوريهاي تکنولوزیکی .موی مور مديريت ‎sae ease‏ اوری محصوا * بازاريابي * زیرساخت ‎ye 9 RED‏ * فتاوری تولید / فرایند * فتاوری اطلاعات * قوانين تجارت 7 ورك * فثاوری علوم محيطي * دوره زندكي محصول / فرايند * برنامهريزي و بيش بيني فتاوری * انتفال فتاوری * آنالیز فتاوری و اقتصاد * مدیریت پروژه‌هاي فني * تص‌ميم‌گيري مالي و تکنولوژیکی * موضوعات بهره‌وري و کیفیت * موضوعات آموزش و پرورش * موضوعات فتاوری و فرهنتگٍ اجتماعي - انساني * آناليز ريسك فتاوري * مدیریت فتاوری در خدمات

صفحه 26:
‎Ce pre‏ تکنولوژي در سطح سازمان ‏- دانش بین رشته اي است که رابط بین رشته هايي که خالق تكنولوژي هستند و رشته هايي که آن را تبدیل به ثروت مي‌نمایند. مي‌باشد. ‏مباحثي جون: ‏مطالعه نحوه خلق تكنولوزي ‏مطالعه نحوه بهره برداري از تكنولوزي در راستاي خلق فرصت مطالعه نحوه يكبارجه سازي استراتزي تكنولوزي و استراتزي تجاري مطالعه نحوه استفاده از تكنولوزي براي كسب مزيت رقابتي ‏مطالعه نحوه افزایش انعطاف پذيري سیستم هاي توليدي. خدماتي از طریق تکنولوژي

صفحه 27:
مديريت تكنولوزي منافع ملي و استراتژيك سازمان ها را در بر مي‌گیرد. واقعیت آن است که مدیریت سازمان ها بیش از توجه به جوانب استراتژيك به بعد عملياتي و دستيابي به اهداف کوتاه مدت توجه دارند. * مدیریت تکنولوژي فعالیت هاي مختلف سازمان را در بر مي‌گیرد: تحقیق و توسعه * طراحي * تولید بازاريابي * مالي * کارکنان ۴ اطلاعات مديريت تكنولوزي راهكاري جهت تلفيق كارا و اثربخش علم و تجارت و عرضه به بازار در قالب محصوات و خدمات جديد است كه به خلق ثروت ختم مي‌گردد.

صفحه 28:
اشکال مختلف توانمندی فناوری در سطح بنگاه لا ۲ ,_ ‎(investment Capability‏ ( عنایت به کلیه مهارتهاي مورد نیاز براي اجراي يك پروژه صنعتي دارد. این توانمندیها شامل : مشخص کردن موضوع. آماده‌سازي. طراحي: استقرار ماشین‌آلات و شروع عملیات مي‌باشد. لس ..... .. ‎(Production Capability)‏ شامل کلیه توانمندیها و مهارتهاي لازم براي بهره‌برداري از يك پروژه به صورت موثر و کارا مي باش توانمندی نو ‎Innovation Capability)‏ ( شامل کلیه توانمندیها از" اختراع" (ایجاد بسك ایده. محصول و فرآیند) تا "نوآوري" اولین کاربرد تجاري اختراع) و اصلاح آن مي‌شود. ‎(Linkage Capability). |...‏ شامل مهارتهاي مورد نیاز براي تبادل اطلاعات اعسم از تبادل اطلاعات و دانش بین مصرف‌کنندگان و ایجادکنندگان فناوري .

صفحه 29:
اف اضف وگ فا و نف اقا فک PTO eooee ‏رل‎ Toes / 000 ۵ cove eoooen. ome sveree ooverey / ۰ 4 * 1 ١ ‏8068م ” 4 به‎ ١ 99۰ oe +} ۳ ‏ل‎ ‎oreo, 1۹۹ 4 / 5 ‏و‎ 0 ۰ 0 onoaay ag ten ovitoae ‏و‎ ‎5 0 S108 ۰ oe one 000 ‏ممم‎ 606 901 1) INTERNAL FACTORS 2) EXTERNAL FACTORS 3) INTERNATIONAL

صفحه 30:
مدیریت فناوری در سطح ملی تعریف 00 در سطح ملي عبارت است از: حوزه اي از دانش که با اعمال سياست‌هاي مناسب, توسعه فتّاوری را بحث و بررسي و آن را بکار مي‌گیرد و بر روي جامعه سازمان و طبیعت تأثیر مي‌گذارد. هدف این حوزه از دانش ایجاد انگیزه نوآوري» ایجاد رشد اقتصادي و تقویت کاربردهاي فتاوری در جهت بهره‌مندي انسان در سطح ملي است. مدیریت فتّاوري تأکید بر نقش آن دسته از سياست‌هاي عمومي دارد که در پیشرفت علوم و فتّاوري موثرند.

صفحه 31:

صفحه 32:
مفهوم توسعه فتاوري به طور كلي توسعه فناوري ناظر بر تمامي تلاشها و فعاليتهايي است که براي ارتقاء سطح فتاوري صورت مي گيرند. این تلاشها ممکن است به خلق يك فتاوري جدید منجر شده و یا فتاوري موجود را بهبود بخشد. توسعه فتاوري در نهايت به توسعه منابع انسانيء توسعه و بهبود فرآيندها و نهايتا به افزايش بهره وري در انجام امور توليدي و یا خدماتي مي انجامد.

صفحه 33:
دو دیدگاه در برنامه ريزي ‎(S298‏ دیدگاه اول: توسعه فتاوري داراي ماهی قلي نیست و صرفا حاصل توسعه اقتصادي است لذا برنامه ريزي توسعه فتاوري بي مفهوم است و فتاوري فقط براساس عملکرد فاكتورهاي بازاراتفاق افتاده ورشد و ارتقاء مي یابد.

صفحه 34:
دیدگاه دوم: هیچ برنامه ريزي در سطح کلان اقتصادي کارساز نخواهد بود مگر آن که برنامه ريزي علوم و فتاوري را در خود ادغام کرده باشد. در این دیدگاه فتاوري را علت توسعه ولحاظ کردن برنامه ريزي توسعه فتاوري را لازمه توسعه مي داند. به طور خلاصه توسعه فتاوري رابطه متقابل با توسعه و جزئی تفکيك ناپذیر از لن است و در حقیقت مي توان لن را يك سیستم فرعي از توسعه اقتصادي-اجتماعي در نظر گرفت.

صفحه 35:
راهبرد هاي توسعه فتاوري 1- انتقال مجموعه کاملي از فتاوري هاي موجود از خارج. 2- تولید همه فتاوري ها در داخل. 3- انتقال برخي وتولید برخي دیگر.

صفحه 36:
راهبرد انتقال مجموعه کامل از خارج محاسن : ؟ بیدرنگ به نتیجه مي رسد. * وقت وانرژي جامعه مصروف اختراع دوباره نمی شود. ۴ لازم نیست منتظربمانیم جامعه دانش كافي جهت ایجاد فتاوري جدید بدست آورد. معایب : * وابستگي دائم به كشورهاي خارجي. ۴ عدم توسعه فتاوری در دراز مدت.

صفحه 37:
راهبرد تولید تمامي فتاوري در داخل محاسن : ۶ اتكاي به نفس. * به كارگيري توان ومنابع داخلي. * تقویت بخش هاي مختلف داخلي مات * فرایند توسعه فتاوري بسیار کند اتفاق مي افتد. * هزینه گزاف براي کشور.

صفحه 38:
راهبرد انتقال برخي وتولید برخي دیگر محاسن : * توسعه ورشد فتاوري سریع. * هزینه کم. * کاهش شکاف فتاوري با كشورهاي پیشرفته. © توسعه ورشيد اقتصادى سزیع,

صفحه 39:
ممكن است.مرگزیه محصولي قابل عرضه یه بازار تیدیل نشود. پذیرش اختراع اختراع توآوري اکتشافات علمي بازار ارزش تجاري فوري ندارد

صفحه 40:
نوآوري و تکنولوژي انواع نوآوري نوآوري در محصول وعد وماك نوآوري در فرایند نوآوري در سیستم يك نوآوري باید موجب خلق ارزش شود و ارزش از سوي مشتري تعریف مي‌گردد.

جلسه دوم: مقدمه اي برمديريت تكنولوژي مقدمه اي بر مديريت تكنولوژي 1 فهرست مطالب • • • • • تاريخ و تكنولوژي تعريف تكنولوژي ‌،اجزاي تكنولوژي رابطه علم ،تكنولوژي و دانش طبقه بندي تكنولوژي مديريت تكنولوژي تاريخ و تكنولوژي 2ميليون سال طول كشيد تا انسان چادرنشين در شرق آفريقاي مركزي به كشاورزساكن با قدرت استفاده از ابزار و حيوانات تبديل شود. چندين هزار سال طول كشيد تا ابزارهاي چون چرخ و ارابه‌،چرخ آبي و دستگاه هايمكانيكي ابداع شود. در كمتر از 2قرن ابداع موتور بخار و سيستم كارخانه اي و انقالب صنعتي به وقوعپيوست. انسان در هيچ زماني از تاريخ زندگي بر كره زمين تا اين حد تحت تاثير تكنولوژينبوده است. عصر بيوتكنولوژي اعصار تكامل انساني و حاكميت تكنولوژي عصر اطالعات عصر فضا عصر الكترونيك عصر هسته اي عصر الكتريسيته عصر بخار عصر آهن عصر برنز عصر سنگ چرخه موج بلند تكنولوژي • نوآوري /كارآفريني خالقيت • تكنولوژي مازاد سرمايه فرصت هاي تجاري • اقتصاددان روسي كندراتيف()Kondratieff نوساناتي در بين سال هاي 1900تا 1930در اقتصاد كشورهاي غربي رخ داده كه معلول اثر موج بلند تكنولوژيكي است. منش ،‌Menschگرهم Grahamو سنگه Sengeنيز تكنولوژي جديد پايه و خالقيت و نوآوري را موجب بروز چرخه هاي بلند مدت توسعه اقتصادي مي‌دانستند. بتس فرايند پشت موج بلند را حاصل تعامل بين تكنولوژي جديد ‌،فرصت هاي تجاري مخلوق تكنولوژي جديد و افزايش مازاد بر نياز سرمايه مي‌دانست. چرخه موج بلند تكنولوژي رويدادهاي چرخه بلند تكنولوژي: نوآوري تكنولوژيكي اكتشافات علمي خلق محصوالت جديد نوآوري تكنولوژيكي بازارها و صنايع جديد محصوالت جديد نوآوري در محصوالت و فرايندها و گسترش بازار بازارها و صنايع جديد افزايش رقابت بلوغ تكنولوژي توليد مازاد رقابت ركود اقتصادي توليد مازاد اكتشافات علمي(جايگزيني تكنولوژيكي) ركود اقتصادي در عصcر حاضcر تغييرات تكنولوژيcك بسcيار سcريع تcر از گذشته در حال رخ دادن اسcت و سcرعت بروز اكتشافات علمcي و دانcش بيش از پيش گرديده است. تمامcي شواهcد حاكcي از آcن اسcت كcه تكنولوژي در آينده تاثيرات بيشتري بر اقتصاد خواهد داشت. 1970 انقالب تكنولوژيك مديريت تكنولوژي كامپيوترهاي شخصي سايبرنتيك سيستم هاي 1980 اجتماعي توسعه تكنولوژي توليد 1960 اتوماسيون سيستم هاي 1950 اطالعاتي شبيه سازي تئوري طراحي پردازش از راه دcور كامپيوتري كردن 1940 تحقيق در عمليات بهره وري تحليل آماري شبكه هاي ارتباطياقتصاد مهندسي 1920 عوامل انساني آرايش و استقرار كنترل توليد ماشين 1900 پرداخت هاي انگيزشي برنامه ريزي 1880 مديريتي مفاهيم سازماني كارسنجي مديريت علمي 1880 قطعه كاري تقسيم كار توليد انبوه اتحاديه هاي كارگري جامعه كشاورزي انقالب صنعتي تعريف تكنولوژي تمام دانش‌ ،محصوالت ،فرايندها ‌،ابزارها‌،روش ها و سيستم هايي كه در جهت خلق وساخت كاالها و ارائه خدمات بكارگرفته مي‌شود. روش انجام كار توسط ما ابزاري است كه بوسيله آن مي توانيم به اهداف خود دست يابيم. اجراي عملي دانش و ابزاري كه به كمك تالش و سعي آدمي مي‌آيد. دانشي است براي ساخت كاالها‌ ،ارائه خدمات و بهبود نحوه استفاده از منابع محدود وبا ارزش اجزاي تكنولوژي سخت افزار :ساختار فيزيكي و آرايش منطقي تجهيزات يا ماشين آالتي كه قرار استبراي انجام وظايف الزم مورد استفاده قرار گيرد. نرم افزار :دانش نحوه استفاده از سخت افزار براي انجام وظايف الزم. مغزافزار :توجيه فني و يا داليل استفاده از تكنولوژي به شيوه اي خاص. دانش فني :دانش يا مهارت فني بكارگرفته شده درباره انجام درست كارها. اين جزء مستقل از سطوح ديگر بوده و تمامي آن ها را در بر مي‌گيرد. -نرم افزارها و مغزافزارها جزء دارايي هاي ناملموس شركت ها محسوب مي‌گردند. مؤلفه‌هاي اصلي ف ّناوري ‏ ابزار الزم براي توليد ( )Production - Tools and Facilities به مؤلفه‌اي از ف ّناوري اطالق مي‌گردد كه به صورت شيئي نمايان مي‌گردد و شامل كليه ابزارها و تجهيزات فيزيكي مي‌باشد كه عمليات تبديل داده‌ها به ستاند ‌ه ها را در فرآيند توليد عهده‌دار است. مهارت و تجربيات الزم براي توليد ( )production – skills and experience به مؤلفه‌اي اطالق مي‌گردد كه به صورت انسان نمايان مي‌گردد و شامل كليه مهارت‌ها ،توانائيهاي الزم براي تبديل داده‌ها به ستانده‌ها در خط توليد مي‌باشد. اين تجربيات به شكل تخصص ،خالقيت و نوآوريهاي انساني ظهور مي‌كند.  مؤلفه‌هاي اصلي فناوري (ادامه) اطالعات الزم براي توليد ()Production -Facts and Information بDه مؤلفDه اي از ف ّناوري اطالق مي‌گردد كDه در شكDل اسDناد و مدارك نمايان مي‌گردد و شامDل كليDه اشكال از واقعيت‌هDا ( )factsمي‌شود كDه عمليات تبديDل داده‌هDا بDه سDتانده‌ها را عهده‌دار اسDت .ايDن اطالعات بDه شكDل ،طراحي ،اعداد، مشخصات مشاهده‌ها ،روابط ،معادالت و منحني‌ها خود را نشان مي‌دهند. ‏ مديريت الزم براي توليد ( )linkage Production- Arrangement and بDه مؤلفه‌اي از ف ّناوري اطالق مي‌گردد كDه بDه شكDل سDاختار و سDازمان نمايان مي‌شود و شامDل چارچوب‌هاي مورد نياز براي تبديDل داده‌هDا بDه سDتانده‌ها مي‌‌باشد. ايDن سDاختارها بDه شكDل سDيستم‌ها ،گروه‌بندي‌هDا ،سDازماندهي‌ها ،شبكه‌هDا و فعاليتهاي مديريتي ظاهر مي‌گردد. فرهنگ سياسي و اجتماعي ملي و فرهنگ علوم و ف ّناوري ملي روDابط بين الملل و محدوديتها فعاليت تبديل هر نوع منابع ستانده ها دادهه ا ف ّناوري ف ّناوری عنصر مؤثر در تبديل منابع روابط بين الملل و محدوديتها رابطه علم ‌،دانش و تكنولوژي دانش اطالعات نيست اما تمامي آن چيزي است كه ذهن آدمي توانسته است از ميانحجم انبوهي از اطالعات درك كند. توسعه تكنولوژي توسعه دانش ‏cيcطcالعاتو بccنابراcيcنتccوسcعه ITنccقشبccرجcسته اcيدر جcمع‌آور ا ‌آورcيدارد. داcنcشو فccن ميزان اطالعات در هر 5سال دو برابر مي‌شود. توسعه علم اطالعات دانش تكنولوژي طبقه بندي تكنولوژي تكنولوژي را مي‌توان از رويكردهاي مختلفي طبقه بندي نمود:تكنولوژي جديد( :)New Techهرنوع تكنولوژي جديد توليد شده كه اثر بازري بر روش توليد كاالها و ارائه خدمات توسط يك شركت دارد .الزامي بر جديد بودن آن در كل جهان نيست بلكه كافي است براي شركت جديد باشد .ممكن است اين تكنولوژي سال ها پيش طراحي شده باشد اما در موقعيتي جديد معرفي شده و بكارگرفته شود. تكنولوژي تكنولوژي جديد تكنولوژي نوظهور تكنولوژي نوظهور( :)Emerging Techهرنوع تكنولوژي كه هنوز به طور كامل تجاري نشده و به بازار عرضه نشده است .ممكن است در حال حاضر كاربرد آن محدود باشد اما در آينده تكامل يابد .نظير نانو ،مهندسي ژنتيك ‌،ابررسانايي و كاربرد اينترنت به جاي كامپيوتر .تاثير اين نوع تكنولوژي بر جامعه بيش از انواع ديگر است. طبقه بندي تكنولوژي تكنولوژي پيشرفته( :)High Techبراي بهره مندي از اين نوع تكنولوژي الزم است ويژگي هايي در سازمان برقرار باشد: تكنولوژي تكنولوژي پيشرفته تكنولوژي گسترده تكنولوژي متوسط )1درصد بااليي از كاركنان را افراد متخصص و دانشمند تشكيل دهند. )2سرعت تغيير تكنولوژي نسبت به ديگر صنايع بيشتر است. )3رقابت در صنعت به واسطه نوآوري تكنولوژيكي شكل مي‌گيرد. )4سهم بودجه R&Dاين گونه شركت ها باالست. تكنولوژي گسترده( : )Low Techدر بخش وسيعي از جامعه انساني گسترده شده و صنايعي با ويژگي هاي ذيل از اين نوع تكنولوژي بهره مي‌گيرند: )1كاركنان مهارت هاي پاييني دارند. )2از عمليات نيمه خودكار يا دستي استفاده مي‌شود. )3مخارج تحقيقاتي پايين است. )4پايه تكنولوژيك صنعت ثابت است. )5صنعت نيازهاي اساسي انسان نظير غذا ‌،مسكن و پوشاك را برآورده مي‌سازد. طبقه بندي تكنولوژي تكنولوژي تكنولوژي پيشرفته تكنولوژي گسترده تكنولوژي متوسط تكنولوژي متوسط( :)Medium Techاز جهت ويژگي هاي توسعه اي بينابين دو دسته قبلي قرار مي‌گيرد. )1تكنولوژي مرتبط با كاالهاي مصرفي در اين دسته قرار مي‌گيرد. )2اين نوع تكنولوژي بالغ بوده و بيشتر و راحت تر تحت تاثير انتقال تكنولوژي قرار مي‌گيرد. تكنولوژي مناسب( :)Appropriate Techدر مورد هرسه سطح قبلي مي‌توان اين صفت را به تكنولوژي نسبت داد. تناسب به معناي هماهنگي بين سطح تكنولوژي و منابع الزم جهت بهره برداري از آن هاست. طبقه بندي تكنولوژي تكنولوژي كدگذاري شده( :)Codified Techفرم استاندارد شده اي از تكنولوژي براي انتقال به تمامي كاربران است .اين نوع تكنولوژي را مي‌توان در قالب رمزهايي كدگذاري نمود و در زمينه هاي مختلف بكارگرفته و توسعه داد .مانند نقشه مهندسي از محصول تكنولوژي تكنولوژي كدگذاري شده تكنولوژي خاموش تكنولوژي خاموش( :)Tacit Techدانشي است نامدون و نانوشته كه به روشي يكسان براي كاربران بيان نشده و بر اساس تجارب و مهارت هاي غير قابل كدگذاري تبيين شده و انتقال مي‌يابد .انتقال آن از طريق تعامل منبع و ميزبان ممكن بوده و شبيه سازي مي‌گردد .مانند چرايي طرح يك نقشه مهندسي از محصول تكنولوژي كدگذاري شده به كاربران مي‌گويد كه يك ابزار چگونه كار مي‌كند اما هميشه نمي گويد كه چرا اين گونهعمل مي‌كند. مغز افزار مي‌تواند بخشي از دانش پنهان باشد كه در اذهان طراحان جاي گرفته و بر اساس تجربيات آن ها تعريفمي گردد. تكنولوژي و خلق ثروت مديريت فنّاوري تأكيد بر “ فنّاوري” بعنوان عامل اصلي ً توليد ثروتً دارد .مفهوم “توليد ثروت ً ازً پول است .بلكه فاكتورهايي از قبيل “بيش ارتقاء دانش ،سرمايه‌هاي فكري ،كاربرد مؤثر منابع ،حفظ و نگهداري محيط طبيعي و ساير فاكتورهايي كه در افزايش استاندارد زندگي بشر مؤثرند را شامل مي‌گردد. مديريت تكنولوژي تكنولوژي نيروي انساني بازار خلق ثروت سياست عمومي و زيست محيطي منابع طبيعي سرمايه مديريت نوآوری و مديريت فناوری نوآوري مديريت نوآوري انتشار اختراع مديريت فناوري خلق ثروت در گرو مديريت نوآوري و فناوري است مديريHت نوآوري در رابطHه بHا خلHق و توسعه ايده‌هاي جديد است . در حالHHي كHHه مديريHHت فناوري بر تحصHHيل و بكارگيري نوآوري‌هاي موجود متمركز است. سطوح مديريت تكنولوژي مديريت تكنولوژي فردي سازماني ملي مديريت تكنولوژي خلق يا خريداري تكنولوژي تبديل تكنولوژي نيازهاي بازار نيازعاي اجتماعي محصول مشتري استانداردهاي زندگي‌،مسائل اجتماعي و زيست محيطي دانش‌هاي اصلي مورد نياز مديريت ف ّناوری رشته‌هايمديريت كسبوكار رشته‌هاي مبتني بر دانش * حسابداري * مالي * مديريت * بازاريابي * اقتصاد * قوانين تجارت مديريتفنّاوری ‏MOT * فنّاوری مرتبHHHط بHHHا امور بلنHHHد مدت /راهبردي * سياست علم و فنّاوری * فرايند نوآوريهاي تکنولوژيکی * مديريت تحقيق و توسعه * زيرسHHHاخت R&Dو مديريHHHت تغيير * كارآفريني تکنولوژيکی * دوره زندگي محصول /فرايند * برنامه‌ريزي و پيش‌بيني فنّاوری * انتقال فنّاوری * آناليز فنّاوری و اقتصاد * مديريت پروژه‌هاي فني * تصHHHHHHميم‌گيري مالHHHHHHي و تکنولوژيکی * موضوعات بهره‌وري و كيفيت * موضوعات آموزش و پرورش * موضوعات فنّاوری و فرهنHHHHHگ اجتماعي -انساني * آناليز ريسك فنّاوري * مديريت فنّاوری در خدمات ‏مهندسیوعلم رشته‌هاي مبتني بر دانش * رشته‌هاي علوم * فنّاوری مواد * فنّاوری محصولH * فنّاوری توليد /فرايند * فنّاوری اطالعات * فنّاوری علوم محيطي مديريت تكنولوژي در سطح سازمان دانش بين رشته اي است كه رابط بين رشته هايي كه خالق تكنولوژي هستند و رشتههايي كه آن را تبديل به ثروت مي‌نمايند ،مي‌باشد. رشته هاي علوم و مهندسي مديريت تكنولوژي رشته هاي مديريت بازرگاني مباحثي چون: مطالعه نحوه خلق تكنولوژي مطالعه نحوه بهره برداري از تكنولوژي در راستاي خلق فرصت مطالعه نحوه يكپارچه سازي استراتژي تكنولوژي و استراتژي تجاري مطالعه نحوه استفاده از تكنولوژي براي كسب مزيت رقابتي -مطالعه نحوه افزايش انعطاف پذيري سيستم هاي توليدي ،خدماتي از طريق تكنولوژي مديريت تكنولوژي منافع ملي و استراتژيك سازمان ها را در بر مي‌گيرد. واقعيت آن است كه مديريت سازمان ها بيش از توجه به جوانب استراتژيك به بعد عملياتي و دستيابي به اهداف كوتاه مدت توجه دارند. • • • • • • • • ميگيرد: مديريت تكنولوژي فعاليت هاي مختلف سازمان را در بر ‌ تحقيق و توسعه طراحي توليد بازاريابي مالي كاركنان اطالعات .مديريت تكنولوژي راهكاري جهت تلفيق كارا و اثربخش علم و تجارت و عرضه به بازار در قالب محصوات و خدمات جديد است كه به خلق ثروت ختم مي‌گردد. اشكال مختلف توانمندي فناوري در سطح بنگاه توانمندي سرمايه‌گذاري ) )Investment Capability عنايت به كليه مهارتهاي مورد نياز براي اجراي يك پروژه صنعتي دارد .اين توانمنديها شامل :مشخص كردن موضوع ،آماده‌سازي ،طراحي ،استقرار ماشين‌آالت و شروع عمليات مي‌باشد. توانمندي توليد ( )Production Capability شامل كليه توانمنديها و مهارتهاي الزم براي بهره‌برداري از يك پروژه به صورت مؤثر و كارآ مي‌باشدD. توانمندي نوآوري () Innovation Capability شامDل كليDه توانمنديهDا ازً اختراعً (ايجاد يDك ايده ،محصDول و فرآينDد) تDا “نوآوري“ (اولين كاربرد تجاري اختراع) و اصالح آن مي‌شود. توانمندي ارتباط ()Linkage Capability شامDل مهارتهاي مورد نياز براي تبادل اطالعات اعDم از تبادل اطالعات و دانDش بين مصرف‌كنندگان و ايجاد‌كنندگان فناوري . FACTORS WHICH AFFECT FTC M ACRO ECO N VARI G O VER P O L IC Y LO CAL S .& T . IN F R A S . E D U C A T. SY STE M CO M P. W IT H IN C O U N TR Y O W NER STR U . PACE O F TE C H C HAN G E FTC S TA R R Y & C U L TU R E F IR M ' S S IZ E M ANAG . ROL E IM P A C T O F F O R E IG N TE C H. 1) INTERNAL FACTORS 2) EXTERNAL FACTORS 3) INTERNATIONAL ACCESS TO F O R E IG N TE C H. مديريت ف ّناوری در سطح ملی تعريف MOTدر سطح ملي عبارت است از :حوزه اي از دانش كه با اعمال سياست‌هاي مناسب ،توسعه فنّاوری را بحث و بررسي و آن را بكار مي‌گيرد و بر روي جامعه سازمان و طبيعت تأثير مي‌گذارد. هدف اين حوزه از دانش ايجاد انگيزه نوآوري ،ايجاد رشد اقتصادي و تقويت كاربردهاي فنّاوری در جهت بهره‌مندي انسان در سطح ملي است .مديريت فنّاوري تأكيد بر نقش آن دسته از سياست‌هاي عمومي دارد كه در پيشرفت علوم و فنّاوري مؤثرند. Exchange Rate GNP Change Price Size of industrial sector R&D Subsidies NTC Venture Capital institution Goverment policy مفهوم توسعه ف ّناوري بcه طور كلcي توسcعه ف ّناوري ناظcر بر تمامcي تالشهcا و فعاليت‍‍هايcي اسcت كcه براي ارتقاء سcطح ف ّناوري صcورت مcي گيرند .ايcن تالشهcا ممكcن اسcت بcه خلcق يcك ف ّناوري جديcد منجcر شده و يcا ف ّناوري موجود را بهبود بخشد .توسccعه ف ّناوري در نهايccت بccه توسccعه منابccع انسccاني، توسcعه و بهبود فرآيندهcا و نهايتcا بcه افزايcش بهره وري در انجام امور توليدي و يا خدماتي مي انجامد. دو ديدگاه در برنامه ريزي ف ّناوري ديدگاه اول: توسcعه ف ّناوري داراي ماهيcت مسcتقلي نيسcت و صcرفا حاصcل توسcعه اقتصcادي اسcت لذا برنامcه ريزي توسcعه ف ّناوري بcي مفهوم اسcت و ف ّناوري فقcط براسcاس عملكرد فاكتورهاي بازار اتفاق افتاده ورشد و ارتقاء مي يابد. ديدگاه دوم: هيcچ برنامcه ريزي در سcطح كالن اقتصcادي كارسcاز نخواهcد بود مگcر آcن كccه برنامccه ريزي علوم و ف ّناوري را در خود ادغام كرده باشد .در ايcccن ديدگاه ف ّناوري را علcت توسcعه ولحاظ كردن برنامcه ريزي توسcعه ف ّناوري را الزمه توسعه مي داند. بcه طور خالصcه توسcعه ف ّناوري رابطcه متقابcل بcا توسcعه و جزئcي تفكيcك ناپذيcر از آcن اسcت و در حقيقcت مcي توان آcن را يcك سcيستم فرعcي از توسعــــه اقتصادي-اجتماعي در نظر گرفت. راهبرد هاي توسعه ف ّناوري -1انتقال مجموعه كاملي از ف ّناوري هاي موجود از خارج. -2توليد همه ف ّناوري ها در داخل. -3انتقال برخي وتوليد برخي ديگر. راهبرد انتقال مجموعه كامل از خارج محاسن : • بيدرنگ به نتيجه مي رسد. • وقت وانرژي جامعه مصروف اختراع دوباره نمي شود. • الزم نيست منتظربمانيم جامعه دانش كافي جهت ايجاد ف ّناوري جديد بدست آورد. معايب : • وابستگي دائم به كشورهاي خارجي. • عدم توسعه ف ّناوري در دراز مدت. راهبرد توليد تمامي ف ّناوري در داخل محاسن : • اتكاي به نفس. • به كارگيري توان ومنابع داخلي. • تقويت بخش هاي مختلف داخلي. معايب : • فرايند توسعه ف ّناوري بسيار كند اتفاق مي افتد. • هزينه گزاف براي كشور. راهبرد انتقال برخي وتوليد برخي ديگر محاسن : • توسعه ورشد ف ّناوري سريع. • هزينه كم. • كاهش شكاف ف ّناوري با كشورهاي پيشرفته. • توسعه ورشد اقتصادي سريع. ممكن است هرگز به محصولي قابل عرضه به بازار تيديل نشود پذيرش اختراع اختراع اكتشافات علمي نوآوري بازار ارزش تجاري فوري ندارد خريد يا ناديده گرفتن نوآوري نوآوري و تكنولوژي • انواع نوآوري نوآوري در محصول نوآوري در خدمات نوآوري در فرايند نوآوري در سيستم • يك نوآوري بايد موجب خلق ارزش شود و ارزش از سوي مشتري تعريف مي‌گردد.

51,000 تومان