علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکیسبک زندگیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

پاورپوینت عوامل روانی اجتماعی موثر بر سلامت نیروی کار

صفحه 1:
‎I‏ انی اجتماعی موثر بر تیآ سین نیروی کار 6

صفحه 2:
مقدمه زندگی ماشینی امروزه باعث افزايش بیماریهای روانی شده است. 6 کارگران از نوعی ناراحتی روحی رنج میبرند. عوامل متعددی برای افزایش اختلالات روانی ناشی از کار عنوان شده است که از همه مهمتر مشکل تطابق انسان با کار است. علاوه بر علل ناشی از کار محیط زندگی امروزه/خستگی مفرط/شیوه زندگی/ مشکلات مادی و اجتماعی/ شهرنشینی/اعتیاد و سایر ناهنجاریهای رفتاری در ایجاد اختلالات روانی موثر است.

صفحه 3:
استرس شغلی میبا هر یکی از مشکلات فزاینده بهداشت حرفه ای شاغلین شد. یکی از دلایل عمده هزینه های سلامت و بهره وری شد. انسانی در طول زندگی کاری خود مواردی از استرس شغلی را تجربه میکند. موارد خفیف ان بر راندومان کاری میتواند اثر مثبت داشته باشد ولیکن موارد شدید ان بر بازدهی کاری اثر منفی دارد.

صفحه 4:
استرس شغلی استرس شغلی میتواند اثرات سوء روانی و فیزیولوژیک بدنبال داشته باشد. استرس شغلی میتواند بربهره وری کاری/ زندگی شخصی و روابط بین فردی افراد تاثیر سوء بگذارد. فاکتورهای شغلی متعددی میتواند باعث استرس در محیط کار شود.

صفحه 5:
استرس مجموع واکنش های جسمی/ روحی روانی ذهنی و رفتاری است که ارگانیسم انسان در برابر عوامل درونی یا بیرونی بر هم زننده ثبات و تعادل طبیعی و درونی بدن نشان میدهد. استرس یا فشار درونی را میتوان حاصل محرک هایی دانست که عکش آلعمل:فردرا برای شا زگارق تزعی 1 استرس شغلى استرسى ابت كه فرد معينى بر سر شغل مشخصی دستخوش ان بسته به تجربه فرد شاغل میزان قدرت و ضعف او در مواجهه با شرايط موجود:و شخصيت او ست دجار تى شود شامل مشكلات روانى/جسمانى و رفتارى مى باشد.

صفحه 6:
JOB DEMAND CONTROL MODEL ۱ Job Decision Latitude Figure 1. Karasek’s Job Demand Control Model

صفحه 7:
The Psychosocial Work Environment 43 FIGURE 2-2 ‘The occupational distribution of psychological demands and decision latitude (LS. mates and females, N— 4,495) 2 ‏ا‎ Pen ۰. ۲ ‏اس یه‎ ene Barca sor econ rine ‏متشه لد‎ ‏یه‎ مه ی ۳۳ i= © SoURCH: Data from Quality of Employment Surveys 1969, 1972, 197. Fi

صفحه 8:
استرسورهای شغلی عوامل و ویژگیهای شغلی که ممکن است باعث استرس شود 1/ ویژگیهای نقش 2 ویژگیهای شغل محوله 3 جو و ساختار سازمانی 4 پیشرفتهای شغلی 5 خصوصیات محیط کار و نوبت کاری

صفحه 9:
ویژگیهای نقش ° ناسازگاری نقش " ابهام نقش > عدم وجود منابع کافی جهت انجام کار ۰ تدم وجود تواناین کاقی جهت انجام کار

صفحه 10:
ویژگیهای شغل محوله " بار زیاد کمی وکیفی کار 7 بار کم کمی و کیفی کار 7 پذیرفتن مسئولیت زندگی سایر افراد 7 قدرت کم تصمیم گیری

صفحه 11:
جو سازمانی © عدم وجود ارتباط کافی 7 اختلاف بین فردی 7 تعارض با اهداف سازمان > تغییر در سازمان

صفحه 12:
" پذیرفتن مسئولیت جدید فراتر از میزان اموزش 7 فقدان فرصت پیشرفت " بیکاری

صفحه 13:
خصوصیات محیط کار * مواجهات فیزیکی " مواجهات شیمیایی " مواجهات ارگونومیکی سر و صدا bg, © 7 خطرات ایمنی 7 محیط کار کثیف

صفحه 14:
عوامل اجتماعی و فردی در استرس جدول هولمز راهه رویدادهای اتفاق افتاده برای فرد نمره میدهند مثبت یا منفی نمره ها جمع شده و هر چقدر نمره بالاتر باشد میزان و شدت استرس وارده بیشتر خواهد بود. اگر جمع نمره بین 200 تا 300 باشد 9650 اين افراد بیمار میشوند. اگر جمع این نمره بیشتر از 300 باشد 9679 افراد به خطر ميافتد.

صفحه 15:
سنجش استرس زندگی (جدول هولمز/راهه 33ایتم) 1 2 3 مرگ همسر طلاق متارکه در زناشویی دوره زندانی درم مهو تروك موده حادثه يا بيمارى شخصى ازدواج اخراج از کار 100 73 65 63 63 53 50 47

صفحه 16:
نوبت کاری در کشورهای صنعتی 15تا20 9۵ از نیروی کار در کارهای نوبتی و یا شیفت شب اشتغال دارند. عوامل موثر بر کارگر نوبت کار حمل ونقل به کار مواجهه های فیزیکی مواحهه های شیمیایی عوامل ایمنی دسترسی به غذا محیط اجتماعی دسترسی به مراقبت طبی

صفحه 17:
بیماریهای مرتبط با استرس بیماریهای قلبی عروقی کارگران دارای بیش از یک شغل ناسازگاری نقش رضایت شغلی اعتماد نفس فشار خون افزایش کلسترول توتال و کاهش کلسترول مفید

صفحه 18:
بیماریهای مرتبط با استرس " بیماریهای گوارشی زخم معده 7 اختلالات كوارشى © كوليت اولسراتيو " سندرم روده تحریک پذیر ۵ پنوستت < اختلال اشتها

صفحه 19:
سترس یهای مرتبط با | بیمارب * سایر بیماریها © ديابت سر درد © اسم ede ues ‏روخىرو جتنيمى‎ ae ۳ ‏خستگی رو‎ i 3 " بیماریهای پوستی

صفحه 20:
پیشگیری و مدیریت استرس اولین قدم شناسانی عواضل استرین رای ‎GB hiss‏ عوامل استرس زای اجتماعی و عوامل زمینه ساز فردی میباشد. قدم دوم رفع عوامل استرس زا میباشد. قدم سوم پیشگیری از بروز اثرات ناشی از استرس است.

صفحه 21:
پیشگیری و مدیریت استرس پیشگیری و مدیریت استرس و کاهش عوارض ان با 1 اقدامات فردی 2 اقدامات سازمانی 3 مهندسی اجتماعی

صفحه 22:
2 پیشگیری و مديريت استرس اقدامات فردی شیوه های مداخله در استرس و کاهش يا حذف اثار استرس ابن شيوه ها در داخل محيط كار يا خارج از ان به كار بسته ميشود 1 منبع و منشاء استرس را از ميان بردارند 2/ اثر ان را كاهش دهند 3 بر ارزیابی فرد از عامل استرس زا تاثیر بگذارند و ان را تغيير دهند. 4/ با كمك اين شيوه ها فرد بتواند بر احساس ناراحتى هاى درونى خود چیره شود و از شدت آنها بکاهد. هدف کلی از این اقدامات اموزش دادن مهارتهای تازه ای به افراد آست تا توانایی خود را بالا برده و بتوانند با سامان دادن محیط خود استرس را کاهش دهند.

صفحه 23:
پیشگیری و مدیریت استرس اموزش رکن اساسی راههای مداخله در استرس میباشد. انواع اموزش در فیلد استرس شغلی 1 اموزش فردی برای مقابله با استرس 2 اموزش مدیران در باره اهمیت طراحی شغل 3 اگاهی دادن به کارکنان در خصوص علل شغلی اختلالات روانی

صفحه 24:
شیوه های فردی مقابله با استرس " شهامت اموزی " از بین بردن ناسازگاری " تصمیم گیری و مهارت حل مشکل 7 اموزش مهارت بين فردى > مديريت زمان 7 مشخص كردن هدف و اولویتها

صفحه 25:
شیوه ‎sk‏ سازمانی مقابله با استرس کاهش فشار و بار کار سازماندهی مجدد وظایف محوله جهت تصمیم گیری و خلاقیت کارگر بهبود روابط سازمانی گسترش برنامه های مساعدت کارگران و اگاهی سرپرستان از استرس مشاوره فردی و گروهی بهبود شرایط محیطی/ایمنی و ارگونومی محیط کار

عوامل روانی اجتماعی موثر بر سالمت نیروی کار مقدمه ○ زندگی ماشینی امروزه باعث افزایش بیماریهای روانی شده است. ○ 20%کارگران از نوعی ناراحتی روحی رنج میبرند. ○ عوامل متعددی برای افزایش اختالالت روانی ناشی از کار عنوان شده است که از همه مهمتر مشکل تطابق انسان با کار است. ○ عالوه بر علل ناشی از کار محیط زندگی امروزه/خستگی مفرط/شیوه زندگی /مشکالت مادی و اجتماعی/ شهرنشینی/اعتیاد و سایر ناهنجاریهای رفتاری در ایجاد اختالالت روانی موثر است. استرس شغلی ○ یکی از مشکالت فزاینده بهداشت حرفه ای شاغلین میباشد. ○ یکی از دالیل عمده هزینه های سالمت و بهره وری میباشد. ○ هر انسانی در طول زندگی کاری خود مواردی از استرس شغلی را تجربه میکند. ○ موارد خفیف ان بر راندومان کاری میتواند اثر مثبت داشته باشد ولیکن موارد شدید ان بر بازدهی کاری اثر منفی دارد. استرس شغلی ○ استرس شغلی میتواند اثرات سوء روانی و فیزیولوژیک بدنبال داشته باشد. ○ استرس شغلی میتواند بربهره وری کاری /زندگی شخصی و روابط بین فردی افراد تاثیر سوء بگذارد. ○ فاکتورهای شغلی متعددی میتواند باعث استرس در محیط کار شود. تعریف استرس ○ استرس مجموع واکنش های جسمی /روحی روانی ذهنی و رفتاری است که ارگانیسم انسان در برابر عوامل درونی یا بیرونی بر هم زننده ثبات و تعادل طبیعی و درونی بدن نشان میدهد. ○ استرس یا فشار درونی را میتوان حاصل محرک هایی دانست که عکس العمل فرد را برای سازگاری بر می انگیزد. ○ استرس شغلی استرسی است که فرد معینی بر سر شغل مشخصی دستخوش ان میگردد. ○ بسته به تجربه فرد شاغل میزان قدرت و ضعف او در مواجهه با شرایط موجود و شخصیت او ممکن است دچار مشکالتی شود که شامل مشکالت روانی/جسمانی و رفتاری می باشد. JOB DEMAND CONTROL MODEL استرسورهای شغلی ○ ○ ○ ○ ○ ○ عوامل و ویژگیهای شغلی که ممکن است باعث استرس شود /1ویژگیهای نقش /2ویژگیهای شغل محوله /3جو و ساختار سازمانی /4پیشرفتهای شغلی /5خصوصیات محیط کار و نوبت کاری ِویژگیهای نقش ○ ناسازگاری نقش ○ ابهام نقش ○ عدم وجود منابع کافی جهت انجام کار ○ عدم وجود توانایی کافی جهت انجام کار ویژگیهای شغل محوله ○ بار زیاد کمی وکیفی کار ○ بار کم کمی و کیفی کار ○ پذیرفتن مسئولیت زندگی سایر افراد ○ قدرت کم تصمیم گیری جو سازمانی ○ عدم وجود ارتباط کافی ○ اختالف بین فردی ○ تعارض با اهداف سازمان ○ تغییر در سازمان پیشرفتهای شغلی ○ پذیرفتن مسئولیت جدید فراتر از میزان اموزش ○ فقدان فرصت پیشرفت ○ بیکاری خصوصیات محیط کار ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ مواجهات فیزیکی مواجهات شیمیایی مواجهات ارگونومیکی سر و صدا بوها خطرات ایمنی محیط کار کثیف عوامل اجتماعی و فردی در استرس ○ ○ ○ ○ ○ جدول هولمز راهه رویدادهای اتفاق افتاده برای فرد نمره میدهند مثبت یا منفی نمره ها جمع شده و هر چقدر نمره باالتر باشد میزان و شدت استرس وارده بیشتر خواهد بود. اگر جمع نمره بین 200تا 300باشد %50این افراد بیمار میشوند. اگر جمع این نمره بیشتر از 300باشد %79افراد به خطر میافتد. سنجش استرس زندگی (جدول هولمز/راهه 33ایتم) ردیف وقایع زندگی ارزش نمره 1 مرگ همسر 100 2 طالق 73 3 متارکه در زناشویی 65 4 دوره زندانی 63 5 مرگ عضو نزدیک خانواده 63 6 حادثه یا بیماری شخصی 53 7 ازدواج 50 8 اخراج از کار 47 نوبت کاری ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ در کشورهای صنعتی 15تا % 20از نیروی کار در کارهای نوبتی و یا شیفت شب اشتغال دارند. عوامل موثر بر کارگر نوبت کار حمل ونقل به کار مواجهه های فیزیکی مواحهه های شیمیایی عوامل ایمنی دسترسی به غذا محیط اجتماعی دسترسی به مراقبت طبی بیماریهای مرتبط با استرس بیماریهای قلبی عروقی کارگران دارای بیش از یک شغل ناسازگاری نقش رضایت شغلی اعتماد نفس تیپ شخصیتی فشار خون افزایش کلسترول توتال و کاهش کلسترول مفید بیماریهای مرتبط با استرس ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ بیماریهای گوارشی زخم معده اختالالت گوارشی کولیت اولسراتیو سندرم روده تحریک پذیر یبوست اختالل اشتها بیماریهای مرتبط با استرس ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ سایر بیماریها دیابت سر درد اسم کمر درد کاهش میل جنسی خستگی روحی و جسمی بیماریهای پوستی پیشگیری و مدیریت استرس ○ اولین قدم شناسایی عوامل استرس زای محیط کار/ عوامل استرس زای اجتماعی و عوامل زمینه ساز فردی میباشد. ○ قدم دوم رفع عوامل استرس زا میباشد. ○ قدم سوم پیشگیری از بروز اثرات ناشی از استرس است. ○ پیشگیری و مدیریت استرس پیشگیری و مدیریت استرس و کاهش عوارض ان با /1اقدامات فردی /2اقدامات سازمانی /3مهندسی اجتماعی پیشگیری و مدیریت استرس ○ اقدامات فردی شیوه های مداخله در استرس و کاهش یا حذف اثار استرس این شیوه ها در داخل محیط کار یا خارج از ان به کار بسته میشود تا ○ /1منبع و منشاء استرس را از میان بردارند /2اثر ان را کاهش دهند / 3بر ارزیابی فرد از عامل استرس زا تاثیر بگذارند و ان را تغییر دهند. / 4با کمک این شیوه ها فرد بتواند بر احساس ناراحتی های درونی خود چیره شود و از شدت انها بکاهد. هدف کلی از این اقدامات اموزش دادن مهارتهای تازه ای به افراد است تا توانایی خود را باال برده و بتوانند با سامان دادن محیط خود استرس را کاهش دهند. ○ ○ ○ ○ ○ ○ پیشگیری و مدیریت استرس ○ اموزش رکن اساسی راههای مداخله در استرس میباشد. انواع اموزش در فیلد استرس شغلی /1اموزش فردی برای مقابله با استرس /2اموزش مدیران در باره اهمیت طراحی شغل /3اگاهی دادن به کارکنان در خصوص علل شغلی اختالالت روانی شیوه های فردی مقابله با استرس ○ ○ ○ ○ ○ ○ شهامت اموزی از بین بردن ناسازگاری تصمیم گیری و مهارت حل مشکل اموزش مهارت بین فردی مدیریت زمان مشخص کردن هدف و اولویتها شیوه های سازمانی مقابله با استرس ○ ○ ○ ○ ○ ○ کاهش فشار و بار کار سازماندهی مجدد وظایف محوله جهت تصمیم گیری و خالقیت کارگر بهبود روابط سازمانی گسترش برنامه های مساعدت کارگران و اگاهی سرپرستان از استرس مشاوره فردی و گروهی بهبود شرایط محیطی/ایمنی و ارگونومی محیط کار

35,000 تومان