صفحه 1:
صفحه 2:
خب ۱7
سم
ازادى درأ
دين
صفحه 3:
خب ۱7
مقدمه
#بحث آزاد است.
©لزوما به یک نتيجه واحد نخواهیم رسید.
صفحه 4:
#با توجه al ay لا اکراه فی الدین (بقره 256) در پذیرش
دين اكراهى نيست
اما:
1. امر به معروف و نهى از منكر واجب است.
2. جهاد با كفار واجب است.
3. عذاب اخروى براى كسانى كه دين حق را انتخاب نكرده
و كافر شده اند.
4. عذاب دنيوى براى مرتد از دين اسلام كه اعدام مى
صفحه 5:
خب ۱7
ازادى در انتخاب دين
© دو مقدمه:
#یک. منظور از آزادی:
*- آزادی تکوینی نیست چون اختیار ذاتی انسان بدیهی است.
- آزادی تشریعی است یعنی با توجه به اوامر الهی آیا ما در پذیرش
دین آزاد هستیم یا مجبور؟
38 منظور از دین:
+ همه اذیان حون پلور اشنم Saal Jel Mar 6 Mae
a abe دليل اجتماع نقیضین
نقلا:و مَنْ يِب بیغ غیْر الاشلام دیناً قلن يُقْبَلَ مِنْهُ و هُوَ في 8531 Be
Sia JOB) pata
6- بلکه دین یک دین خی است به اسم اسلام.
صفحه 6:
ازادى در انتخاب دين
#تلقی دنیای غرب (بعد از رنسانس) و روشنفکران غربزده:
© عمل بد کلیسا در قرون وسطا (1000سال)
#سکولاریسم: دین و هر گونه امور غیبی از ساحت زندگی جداست.
*#پوزیتیوسم: فقط تجربه معرفت زا است.(نفی وحی و عقل و شهود)
#امانیسم: انسان محور همه چیز است.
#لیبرالیسم: انسان دز آمور فردی آراد آزاد است.
#دموکراسی: انسان در امور اجتماعی آزادیش محدود به آزادی
دیگران است.
#تسامح و تساهل: حق هیچ گونه تذکری نسبت به دیگری نیست.
*پلورالیسم: حقابیت همه اذیان و تجات آنها در قيامت
نسبیت در اخلاق: همان خوب است که سلیقه من تعیین کند.
صفحه 7:
۱7 rl
<< peel
#مفهوم آزادی؟
*آزادی یعنی نبود مانع
© مانع بودن مانع بستكى به هدف دارد.
#يس آزادى يعنى نبودن مانع در راه هدف
#لذا آزادی دارای دو رکن است:
© تسليم به هدف
© عصيان در برابر مانع
#هدف چیست؟
*بهتر شدن, بینهایت, در همه زمینه ها كمال
#نتیجه: آزادی یعنی نبود مانع در راه كمال
صفحه 8:
اص سس
ازادی
# کمال مطلق: خدا
* مانع: غیر خدط
#آزادى - قولوا لا اله الله تفلحواء
< رستگاری< رستن< رها شدن
تبیین فلسفی: خدا خود عالی ماست و تسلیم او شدن, تسلیم خود شدن است
weal walle af 1 2
LEH of 38 yl 5 مِنَ القيّ قم بَكْفْرْ بالطّاعوت و يُؤْمِنْ باللّهِ
الْغژوة وی لا الفصام لها و ال Bile Som (256)بقره
#*من از آن روز که دریند توام آزادم. پادشاهم که به دست تو اسر افتادم
* حافظ از جور تو حاشا که بگرداند روی. من از آن روز که دربند توام آزادم
# قفس گشودي ام و اختیار بخشيدي! همین که از قفست پر زدم زمین خوردم.
صفحه 9:
#تبیین رابطه آزادی انسان با لااکراه فی الدین:
#یک: آزادی یعنی نبود مانع در راه کمال
#دو: گوهر اصلی دین توحید است یعنی همان كمال مطلق
#سه: كمال وقتى واقعا کمال است که اختیاری باشد و
ایمان به خدا وقتی اجباری باشد اصلا ایمان نیست.
#بنابراین لا اکراه فی الدین یعنی:
#دین اصلا قابلیت اجبار ندارد نه اينکه در دین اجبار نکن!
صفحه 10:
#رابطه لا اکراه فی الدین با امر به معروف و نهی از منکر!
#تفکیک بین آزادی فکر و آزادی عقیده
#آزادی فکربله!
۴آزادی عقیده ناشی از تفکر بله!
۴آزادی عقیده ناشی از غیر تفکر خیر!!!
#عقیده هر کس حتی برای خودش هم محترم نیست!!
#نقد کار کوروش و ملکه الیزابت
#کار حضرت ابراهیم علیه السلام
صفحه 11:
#رابطه لااکره قی الذین با جهاد
© فقط جهاد دفاعی مشروع است:
#دفاع از حق
#خود یا دیگری, مال, جان, آبرو, آزادی , دین , توحید,
ملاس و1
#جهاد آرادببخش در اسلام مشروع است:
a5] lo 5° باون في سَبيلٍ الله و الْمُسْتَصَْفِينَ من
ارجا و اساء و ولدان ال لون نا آشرخنا من
جده الق لام ال و شل لنا من للك و
SIT So تصيراً (75)نسا
صفحه 12:
#رابطه لا اکراه فی الدین با مجازات اخروی
مجازات ها:
قراردادی
عمل و نتيجه
عين oe [
وم تچ کل تفس ما عولت من gobs ofS و ما Ge Get
سَوء تَوَد لؤان بينها و بَيتَةُ أقدا 3
aul 5 رف پالعباد (30)آل عمران
(7) 853 133 955 lade “labs p05
صفحه 13:
#رابطه لا اکراه فی الدین با ارتداد. ممنوعیت نشر کتب
ose ie alle
#ارتداد جرم سیاسی - اجتماعی است نه جرم عقیدتی
#بنابراین اگر کسی از دین برگردد و حتی تبلیغ در مراکز
علمی بکند استقبال میشود,
#کرسی های آزاد اندیشی
#ارتداد برگشت از ضروریات است وگرنه در مسائل ظنی
هیچ اشکالی ندارد که نظر خود را مطرح کند.
صفحه 14:
9اه فیها سْْحاتك
اللْهُمّ و تَحِيَتُهُمْ فيها سَلامٌ
Sella ables jl
از A eee
(10)یونس
بسم الله الرحمن
الرحیم
آزادی در انتخاب
دین
مقدمه
بحث آزاد است.
لزوما به یک نتیجه واحد نخواهیم رسید.
شبهات موجود در بحث:
با توجه به آیه ال اکراه فی الدین (بقره )256در پذیرش
دین اکراهی نیست
اما:
.1امر به معروف و نهی از منکر واجب است.
.2جهاد با کفار واجب است.
.3عذاب اخروی برای کسانی که دین حق را انتخاب نکرده
و کافر شده اند.
.4عذاب دنیوی برای مرتد از دین اسالم که اعدام می
باشد.
آزادی در انتخاب دین
دو مقدمه:
یک .منظور از آزادی:
- آزادی تکوینی نیسHت چوHن اخHتیار ذاتی HانسHان بدیهی اسHت.H
- آزادی تشHریعی اسHت Hیعنی با توجHه به اوامر الهی آیا ما در پذیرشH
دین آزاد هسHتیم یا مجبور؟
دو :منظور از دین:
- همه ادیان نیست HچHون پلورالیسم عHقال و نقال باطHل Hاست:H
عقال :به دلیل اجتماع نقیضHین
ن يُقْب َ َ
ن
ه وَ هُوَ فِي اآْل ِ
خ َرةِ ِ
ل ِ
ن يَبْت َ ِغ غَي ْ َر اِإْل ْ
من ْ ُ
نقال:وَ َ
م َ
سHالم ِ دينا ً فَل َ ْ
م ْ
رين ()85آل عمران
سH
الْخHا ِ
َ
- بلکه دین یک دین حHق است Hبه اسم اسالم.
آزادی در انتخاب دین
تلقی دنیای غرب (بعد از رنسانس) و روشنفکران غربزده:
عمل بد کلیسا در قرون وسطا (1000سال)
سکوالریسم :دین و هر گونه امور غیبی از ساحت زندگی جداست.
پوزیتیوسم :فقط تجربه معرفت زا است(.نفی وحی و عقل و شهود)
امانیسم :انسان محور همه چیز است.
لیبرالیسم :انسان در امور فردی آزاد آزاد است.
دموکراسی :انسان در امور اجتماعی آزادیش محدود به آزادی
دیگران است.
تسامح و تساهل :حق هیچ گونه تذکری نسبت به دیگری نیست.
پلورالیسم :حقانیت همه ادیان و نجات آنها در قیامت
نسبیت در اخالق :همان خوب است که سلیقه من تعیین کند.
آزادی در انتخاب دین
مفهوم آزادی؟
آزادی یعنی نبود مانع
مانع بودن مانع بستگی به هدف دارد.
پس آزادی یعنی Hنبودن مانع در راه هدف
لذا آزادی دارای دو رکن است:
تسلیم به هدف
عصیان در برابر مانع
هدف چیست؟
بهتر شHدن ،بینهایت ،در همه زمینه ها= Hکمال
نتیجه :آزادی یعنی نبود مانع در راه کمال
آزادی
کHمال مطلق :خHداH
مانع :غیر خHداH
آزادی = قولوا ال اله الله تفلحوا،
فلح= رستگاری= رستن =Hرها شدن
تبیین HفلسHفی :خدا خود عالی ماست و تHسلیم او شدن ،تسHلیم خود شدن است
که عین آHزادی Hاست.
الر ْ
ن Hبِاللَّهِ
وت وَ يُْؤ ِ
ن يَكْف ُْر بِالطَّاغ ُ ِ
شد ُ ِ
ي فَ َ
م ْ
م ْ
ن Hالْغَ ِّ
م َ
ن ُّ
ين قَد ْ تَبَي َّ َ
ال ِإكْHراه َ فِي الد ِّ ِ
س َ
م ()256بقره
ك Hبِالْعُ ْروَةِ اHلْوُثْقى ال َ ان ْ ِفصا َ
ه َ
م َ
سميعٌ عَلي ٌ
م لَها وَ الل َّ ُ
فقد است َ ْ
من از آن روز که دربند توام آزادم .پادشاهم که به دسHت تو اسیر افتادم
حافظ از جور تو حاشHا کHه بگرداند روی .من Hاز آن روز که دربند توام آHزادم
قفس گشHودي ام و اختيار بخشHيدي! همين كHه از قفست پر زدم زمين خوردم.
تبیین رابطه آزادی انسان با الاکراه فی الدین:
یک :آزادی یعنی نبود مانع در راه کمال
دو :گوهر اصلی دین توحید است یعنی همان کمال مطلق
سه :کمال وقتی واقعا کمال است که اختیاری باشد و
ایمان به خدا وقتی اجباری باشد اصال ایمان نیست.
بنابراین ال اکراه فی الدین یعنی:
دین اصال قابلیت اجبار ندارد نه اینکه در دین اجبار نکن!
رابطه ال اکراه فی الدین با امر به معروف و نهی از منکر!
تفکیک بین آزادی فکر و آزادی عقیده
آزادی فکربله!
آزادی عقیده ناشی از تفکر بله!
آزادی عقیده ناشی از غیر تفکر خیر!!!
عقیده هر کس Hحتی برای خودش هم محترم نیست!!
نقد کار کوروش و ملکه الیزابت
کار حضرت ابراهیم علیه السالم
رابطه الاکره فی الدین با جهاد
فقط جهاد دفاعی مشروع است:
دفاع از حق
خود یا دیگری ،مال ،جان ،آبرو ،آزادی ،دین ،توحید،
سالمت و...
جهاد آزادیبخش در اسالم مشروع است:
ن
فين ِ
ست َ ْ
م ال تُقاتِلُو َ
م ْ
ن في َ
بيل اللَّهِ وَ ال ْ ُ
وَ ما لَك ُ ْ
م َ
ضع َ َ
س ِ
الرجال و النساءِ و الْولْدان الَّذين يقُولُون ربنا َأ
ن
م
نا
ج
ر
خ
ْ
ِ َ ِّ
َ َ َّ
َ َ
ِ ْ ِ ْ
ِ
ِّ
َ ِ
هذه الْقَرية الظَّالِم َأ
َ
ُ
ن لَدُن ْ َ
جعَ ْ
ْ
ل
م
نا
ل
ل
ع
ج
ا
و
ها
ل
ه
ْ
ِ
ْ َ ِ
ِ ِ
ك وَلِيًّا وَ ا ْ
َ
ْ
ْ
َ
ِ
ن لَدُن ْ َ
ك نَصيرا ً ()75نسا
لَنا ِ
م ْ
رابطه ال اکراه فی الدین با مجازات اخروی
مجازات ها:
قراردادی
عمل و نتیجه
عین عمل
جد ُ ك ُ ُّ
ن
ف
ل نَ ْ
ن َ
ت ِ
ضرا ً وَ ما ع َ ِ
ت ِ
س Hما ع َ ِ
ح َ
م ْ
يَوْ َ
مل َ ْ
خيْرٍ ُ
مل َ ْ
م تَ ِ
م ْ
م ْ
ٍ
سوءٍ تود لَو َأن بينها و بينه َأ
َّ
ً
ً
ُ
ِّ
ه َو
س
ف
ْ
ن
ه
الل
م
ك
ر
ذ
ح
ي
و
عيدا
ب
دا
م
َ
ُ
ُ َ َ ُ
َ ُ َ ُ ُ
َ َ ُّ ْ َّ َ ْ َ َ َ ْ َ ُ َ
ف بِالْعِباد ِ ()30آل عمران
ه َرُؤ ٌ
الل َّ ُ
مثْقا َ
م ْ
خيْرا ً ي َ َره ُ ()7
ل ذ َ َّرةٍ َ
ل ِ
ن يَعْ َ
فَ َ
م ْ
رابطه ال اکراه فی الدین با ارتداد ،ممنوعیت نشر کتب
ضاله ،فیلم ،عکس ...
ارتداد جرم سیاسی – اجتماعی است نه جرم عقیدتی
بنابراین اگر کسی از دین برگردد و حتی تبلیغ در مراکز
علمی بکند استقبال میشود،
کرسی های آزاد اندیشی
ارتداد برگشت از ضروریات است وگرنه در مسائل ظنی
هیچ اشکالی ندارد که نظر خود را مطرح کند.
سبْحان َ َ
ك
فيها
م
ه
وا
ع
د
ْ
ُ
َ
ُ
ْ
َّ
م
ال
س
فيها
م
ه
ت
ي
ح
ت
و
م
ه
َ ٌ
الل ُ َّ َ َ ِ َّ ُ ُ ْ
َأ
ْ
م
ه
وا
ع
د
ر
خ
آ
و
ْ
ُ
ِ
مد ُ
ن ال َ
َ
ح ْ
ْ
ِ
ُ
َ
َ
ْ
َّ
مين
عال
ال
ب
ر
ه
ل
ل
ِ
ِ
ِّ
َ
َ
()10یونس