صفحه 1:
رح

صفحه 2:
آزمایش (آز ال ماناو رس متا نشجو : فائزه شبانيان

صفحه 3:
آزمایش یادگیری از راه کوشش و خطا هدف آزمایش از راه کوشش و خطاء بررسی یادگیری از راه کوشش و خطا می باشد. ‎AP YUL: gilt Rely 4 ۳ 5‏ استفانه مهو دا ماه 5 بهترین وسیله ای که برای مطالعه یادگیری از راه کوشش و خطا از آن استفاده می شود ماز یا لابیر: است. # یادگیری ماز مستلزم راه حل های تصادفی و تمرینی است. "" یادگیری حسی-حرکتی معرف یادگیری های کوشش و خطایی است. # ماز در لغت یعنی پرچین و شکن و دالانهای پر پیچ و خم. ماز معرف کلیه یادگیری های حسی حرکتی است. ‎

صفحه 4:
* آزمایش تا آنجا ادامه پیدا می کند که آزمودنی بتواند ۳ بار متوالی مسیر ماز را بدون خطا طی کند. "1 برای رسم منحنی خطاها و منحنی زمانها» تمرین های متوالی را روی محور »« ها و خطاها و زمان ها را روی محور رر ها رسم می کنند. "ا منحنی ها مسیر نزولی را نشان می دهند که یادگیری با کاهش تدریجی خطاها صورت می گیرد. اگر تمرین ها خیلی زیاد باشد (بیشتر از ۱۰ تمرین) مجموعه نتایج را به صورت ۳ يا ۵ تمرین متوالی گروه بندی می کنند.

صفحه 5:
آزمودنی باید ماز ذهنی پترسون را به کمک حافظه خود یاد بگیرد. پس از یادگیری ماز ذهنی ۶ شاخه ایء آزماینده بر حسب سن آزمودنی ماز ذهنی ۰۸ ۱۰ یا ۱۲ شاخه تی رسم می کند. عدد صحیح نباید در همع موارد اولین یا در همه موارد آخرین عدد باشد. 1# در آزمایش کوشش و خطا رسم منحنی همیشه سیر نزولی دارد و کاهش تدریجی خطاها را نشان می دهد. "ا آزماينده هميشه بايد اعدادی به آزمودنی بگوید که به یک دوراهه مربوط می شوند.

صفحه 6:
آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی تکرار یک فعالیت باعث یادگیری کلامی یا حرکتی می شود. هدف آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی» فاصله زمانی بین تمرین هاء از تکرار متوالی آنها بازدهی بیشتر دارد. # یادگیری بدون فاصله زمانی بین تمرین ها را "یادگیری فشرده" يا "یادگیری متراکم" گویند. * یادگیری همراه با فاصله زمانی بین تمرین ها را " یادگیری توزیعی" گویند. ‎i 0999 mn‏ 1 ۱ "ا یادگیری توزیعی نسبت به یادگیری فشرده سریع تر و بهتر صورت می گیرد. ۸ ‎i‏ سیر تا ۲ ج نله 4<

صفحه 7:
وسایل آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی "ا اوراق حاوی ‎٩‏ حرف بی صدا که به روش تصادفی انتخاب شده اند و کرونومتر. -=_= "" حروف به صورت نامرتب ولى فراوانى يكسان ارائه مى شوند 42 تعداد كل حروف در آزمون برابر است. 1# هر حرف داراى كدى است كه بالاى صفحه نوشته شده است. # آزمودنى از جب به راست و از بالا به يايين و سطر به سطر بيش مى رو و در زير هر حرف كد آن را می نویسند. آزمایش باید به صورت گروهی انجام شود. #* برای احرای این آزمایش حداقل به ۲۰ آزمودنی نیاز است که با روش تصادفی به دو گروه تقسیم می شوند.

صفحه 8:
* ابتدا یادگیری فشرده و سپس یادگیری توزیعی را مورد بررسی قرار می دهند. # آزمودنی ها باید به مدت ۲۰ دقيقه کار کند» ۱۰ دقیقه بدون فاصله زمانی و ۱۰ دقیقه با فاصله زمانی. بعد از ۱۰ دقيقه اول یک دقيقه استراحت است. * آزماینده پایان هر دقيقه یک ضریه به میز می زند و آزمودنی باید تا آنجا که رسیده اند خط بکشند. 8 آزماینده پس از اطمینان از اینکه آزمودنی دستورالعمل را به خوبی فهمیده اند» اوراق آزمایش را توزیع می کند. در ده دقيقه دوم» یک دقيقه کار و نیم دقيقه استراحت است ( یادگیری توزیعی) هنگام استراحت آزمودنی باید اوراق خود را پشت و رو وارونه بگذارد.

صفحه 9:
تحلیل نتایج آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی مراحل کار را روی محورءر ها و تعداد حروف کد شده در هر دقيقه را روی محور بر ها قرار میدهیم. منحنی به دست آمده به دو صورت مورد مقایسه قرار می گیرد : ۱- کمّی : به کمک اعداد و ارقام ۲- کیفی : شکل ظاهر منحنی "1 مقایسه نتایج دو گروه در ده دقيقه اول منحنی ها یادگیری توزیعی را کارآمدتر از یادگیری فشرده نشان می دهد 1# منحنی یادگیری همیشه سیر صعودی دارد. ‎a‏ ‏منحنی موقعیت اول همیشه بهتر از منحنی موقعیت دوم سير صعودی نشانمی دهد. #ل نیمه دوم منحنی ها مربوط به نتایج گروه در ۱۰ دقيقه دوم است.

صفحه 10:
‎H‏ مقایسه دو نیمه ی دوم منحنی ها یادگیری توزیعی را سریع تر از یادگیری فشرده نشان می دهد. ‏بازده نهایی زمانی بهتر است که یادگیری ابتدا به صورت فشرده و بعد به صورت توزیعی باشد. ‏#* مقایسه های کمی : میانگین های دو گروه در دقیقه اول محاسبه می شود. اگر تفاوت معنی دار نباشد هر دو گروه ابتدای کار مثل هم بوده اند. اگر در مراحل بعدی تفاوت دیده شود در اثر شیوه کار است. ‏"" اگر در دقيقه اول تفاوت دیده شود نشان می دهد که دو گروه از اول معادل نبوده اند و تفاوت های بعدی بايد بر اساس تفاوت اولیه تفسیر شود. ‏معنی دار بودن تفاوت میانگین های دو گروه را در دقیقه دهم مقایسه میکنیم. و تفاوت آن ها در دقيقه ۲۰ نشان از اثر شروع کار است.

صفحه 11:
آزمايش يادكيرى و انتقال دو جانبه " هدف اين آزمايش : ‎-١‏ يادكيرى در سطح ياسخ دهنده انجام نمى كيرد. ‏۲- یادگیری در سطح اتصال هایی که بين اطلاعات حسى و فرمان هاى حركتى و مركز عصبى برقرار مى شود به وجود مى آيد. "ذا وقتى يادكيرى قبلى موجب تسهيل يادكيرى بعدى شود انتقال صورت كرفته است. ‏"ا وقتى يادكيرى يك كار و با يك عضو (مثلاً دست راست) يادكيرى همان كار با عضو قرنيه (دست جب) را تسهیل کند انتقال دو جانبه صورت گرفته است. ‏"1 در آزمایش یادگیری و انتقال دو جانبه؛ انتقال دو جانبه از طریق ترسیم در آبینه مورد مطالعه قرار می گیرد.

صفحه 12:
وسایل آزمایش یادگیری و انتقال دوجانبه " وسایل آزمایش : یک عدد آیینه. ۱۴ برگ حاوی ستاره های دوجداره»کرنومتر. #" هر خطی که رسم نشده باشد یک خطا به حساب خواهد آمد و نیز هر نوع تماس با دیواره های ستاره و بیرون آمدن از آن خطا محسوب می گرد. آزمودنی باید با دستی که مهارت ندارد (معمولاً دست چپ) و در جهت خلاف عقربه های ساعت شروع به ترسیم کند. آزماینده کل زمان صرف شده را اندازه گیری می کند. اهمیت انتقال دوجانبه. از طریق مقایسه ۳ تمرين آخر دست عير ماهر با تمرين اول همان دست آشكارمى شود. # برای بررسی یادگیری با دست ماهرء تحول خطاها و زمان ها مورد مقايسه قرار مى كيرد.

صفحه 13:
8 هدف آزمایش : آشکار ساختن مزاحمت یادگیری های قبلی در کسب عادت های حسی-حرکتی تازه. منع قبلی یا تداخل : وقتی که یادگیری جدید در اثر یادگیری قبلی دشوار شود. ال تداخل بر دو نوع است : ۱- تداخل یادگیری قبلی در بعدی ۲- تداخل یادگیری بعدی در قبلی برای اینکه عامل مهارت و آشنایی قبلی با توزیع کارت ها خنثی شود آزمایش مقدماتی در ده تمرین انجام می كيرد و پس از آن ۳ دقيقه استراحت به آزمودنی داده می شود. آزمایش واقعی در ۲ مرحله انجام می گیرد. "ا در آزمایش واقعی در صورت مشاهده خطا آزماینده از آزمودنی می خواهد که کارت را بردارد و در جای مناسب قرار دهد

صفحه 14:
"ا هر تمرین آزمایش منع قبلی شامل توزیع ۱۰ کارت است. #" در مرحله اول آزمایش واقعی آزمودنی ۱۵ تمرین انجام می دهد و پس از هر تمرین یک توقف ۳۰ ثانیه ای دریافت می کند. "1 برای اینکه نا مرتبی اوراق» زمان صرف شده را تحت تاثیر قرار ندهد لازم است فرد ثالثی با دقت تمام کارت های توزیع شده را مخلوط کند. اگر منحنی مرحله دوم در بالای منحنی مرحله ی اول قرار گیرد وجود عامل منع قبلی یا مزلحمت عادت قبلی در کسب عادات تازه تایید خواهد شد.

صفحه 15:
"1 هدف آزمایش : مطالعه منع بعدی و آشنایی با روش گروه کنترل است. # منع بعدی یا مزاحمت یادگیری های بعدی در یادآوری آموخته های قبلی عبارت است از مشکلی که بین یک یادگیری و کاربرد آن در اثر یک یادگیری تازه به وجود می آید. منظور از کاربرد یادگیری» یادآوری یا بازشناسی آن است. هر اندازه میزان شباهت یادگیری اولیه و یادگیری تازه بیشتر باشد قدرت منع بعدی به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

صفحه 16:
* آزمایش منع بعدی از نوع آزمایشات واقعی در روانشناسی تجربی می باشده زیرا یک متغیر مستقل را دستکاری تا اثر آن روی متغیر وابسته مورد مطالعه قرار گیرد. فرضیه آزمایش یادگیری های بعدی در یادآوری یادگیری های قبلی مزاحمت ایجاد می کند. "ا متغییر مستقل یادگیری های بعدی و متغییر وابسته یادگیری های قبلی است. * در اين آزمایش با هدف جلوگیری از خستگی و طولانی تر کردن فاصله زمانی بین یادگیری و یادآوری به گروه آزمایش ۵ دقيقه استراحت داده می شود.

صفحه 17:
اگر میانگین یادآوری به طور معنی داری کمتر از میانگین یادگیری باشد. فراموشی اتفاق افتاده است. * اگر میانگین یادآوری بیشتر از میانگین یادگیری باشد؛ بهبود خود به خودی صورت گرفته است. میانگین دو گروه در فهرست () مقایسه می شود اگر تفاوت آنها معنی دار نباشد. دو گروه معادل خواهند بود. برای مقایسه گروه آزمایشی با گروه کنترل» ۳ استودنت در مورد گروه های مستقل و برای مقایسه گروه آزمایش با خود یا گروه کنترل با خود از آزمون ۳ استودنت در مورد گروه های همتا استفاده می کنند.

صفحه 18:
آزمايش ياداورىء بازشناسى و بازآموزى هدف آزمایش : نشان دادن اینکه یادگیری می تواند به ۳ صورت يادآورىء بازشناسى و صرفه جويى در با زآموزی تجلی کند. یادآوری به فعل درآوردن آموخته ها است. * بازشناسی : وقتی که بدون یادآوری خود به خودی به هنگام مواحه شدن با یک ادراک فعلی تعلق آن را با تجربه های قبلی و خود تشخیص دهیم. صرفه جویی در بازآموزی : وقتیکه با زآموزی سریع تر از یادگیری اولیه صورت می گیرد. وقتی که کلمات» جملات» ایبات» حرکات؛ اعمال و جيزهاى ديكرى كه قبلاً آموخته ايم را به فعل درآوريم» یادآوری صورت گرفته است.

صفحه 19:
؛ آزمايش يادآورىء بازشناسى و بازآاموزى لا دو فهرست ۳۰ کلمه ای و ۱۰۰ کلمه ای که هر دو را آزماینده تهیه می کند. 1# فیرست ۱۰۰ کلمه ای به طور تصادفی با فورست ۳۰ کلمه ای مخلوط شده اند. #" آزماینده ۳۰ کلمه اول را می خواند هر کلمه در یک تانیه خوانده می شود بعد از ۲ بار قرائت» آزمودنی ها بايد به یاد بیاورند(یادآوری) آزماینده بعد از هر مرحله اول هر۳ ثانیه یک کلمه می خواند و کلمات مرحله قبل در اين مرحلهتکرار می شوند.

صفحه 20:
آزمودنی باید تشخیص دهد کدام کلمات تکراری است (بازشناسی) ‎Ml‏ در قسمت دوم این آزمایش از اوراق کدگذاری استفاده می شود و کرنومتر. ‏اگر نتیجه آزمایش بالاتر از نتیجه ای باشد که در جریان آزمایش یادگیری فشرده و یادگیری توزیعی به دست آمده باشد (یادافزایی) صورت گرفته است. ‏* اگر تعداد آزمودنی ها زیاد باشد نتایج آن ها را بر حسب اینکه یادگیری فشرده را پیش یا پس از یادگیری توزیعی انجام داده اند به دو گروه تقسیم می شوند.

صفحه 21:
آزمایش یادگیری ارادی و یادگیری اتفاقی در یادگیری ارادی فرد به طور آگاهانه تصمیم به یادگیری مطلب یا فعالیتی مى كيرد. نگرش نسبت به یک کار؛ کارآیی در انجام آن کار را تعیین می کند. ‎of‏ ‏يادكيرى ارادى كارآمدتر از یادگیری اققی ست. فرد در يادكيرى ارادى از فعات هی متعدد بهره می گیرد. یادگیری اتفاقی حالتی نسبی دارد و در برخی مواقع کارآمدتر از یادگیری ارادی است. "" اگر در یادگیری اتفاقی سازمان دهی بوجود آوریم و از ابزار مناسب استفاده کنیم» یادگیری اتفاقی به یادگیری ارادی نزدیک و گاهی کارآمدتر خواهد شد.

صفحه 22:
یک فهرست ۵ کلمه ای برای یادگیری؛ یک فهرست ۲۰۰ کلمه ایبرای بازشناسی و کرنومتر. * در آزمون یادگیری ارادی آزماینده می گوید کلمات خوانده شده را به دقت گوش کنید» چون بعداً باید آنها را به خاطر بیاورید. هر کلمه در ۶ ثانیه خوانده می شود. اين آزمون ۳/۵ دقیقه طول می کشد. "ا در آزمون یادگیری اتفاقی آزماینده به آزمودنی ها می گوید می خواهیم یک آزمون تداعی انجام دهد. "ا هر کلمه در ۶ ثانیه خوانده می شود و باید در اين ۶ ثانیه نداعی و نوشتن آن صورت گیرد.

صفحه 23:
"ا در حالت دوم یادگیری اتفاقی آزماینده می گوید می خواهم آزمون دقت انجام دهم. * میانگین یادآوری ها مقایسه می شود نشان می دهد که یادآوری در کدام حالت بهتر و کارآمدتر بود. میانگزن باژشنانسی:ها با یکنیگر مقایسة.می شنوند کارآمذینسبی حالتا های مختلف را تشنان می دهد "1 زمانی که میانگین بازشناسی ها با یادآوری ها مقایسه می شوند ۰ نشان می دهد که یادگیری آسان ثر است یا بازشناسی,

صفحه 24:
منظور از یادگیری متراکم چیست؟ الف) یادگیری با فاصله زمانی ب) یادگیری بدون فاصله زمانی ج) یادگیری توزیعی د) یادگیری بهتر

صفحه 25:

صفحه 26:
"ا اكر ميانكين یادآوری بیشتر از میانگین یادگیری باشد در اين صورت می گویم: الف) فراموشی اتفاق افتاده ب) بهبود خود به خودی صورت گرفته ج) یادگیری موثر نبودع د) یادآوری صورت گرفته

صفحه 27:

صفحه 28:

39,000 تومان