صفحه 1:
صفحه 2:
Rey SI ل ك6
0.S.C.E
Objective structured Clinical
examinations
ee}
صفحه 3:
در ارزشيابي باليني این موارد بايستي در نظر گرفته شود.
۰ گرفتن شرح حال
ا معاینه فیزیکی
1 مهارتهاي جمع آوري اطلاعات
> نوشتن ارزشيابي پذیرش بیمار
2 گزارش پیشرفت
كزارش خلاصه
ا 6 كت
0
ا لك كت
ادامه 1
لمیر
سس
صفحه 4:
۰ ادامه
در ارزشيابي باليني اين موارد بابستي در نظر كرفته شود.
۳ عمومي
3. دانش پایه ۳ :
ب 000
ادغام داده ها به منظور اراكه تشخیص افتراة
*. مهارتهاي تجزیه و تعلیل. 1 ۳
حل مستله و قضاوت بای
۱
Soest ee ero ee
بهداشتي و سلامي Da
مهارتهاي فني و يروسيجرال
لع
0000 ere
صفحه 5:
در ارزشيابي باليني این موارد بايستي در نظر گرفته شود.
بارتباطات توأم با دلسوزي با بیمار و
SL nD ا ed CE
corse tyre Pep]
نشان دادن تعهد در قبال يادكيري خود محور
Pe es ty aes 1 ا
(حيطه غير شناختي) > استقبال از دریافت بازخورد
درک محدودیت ها
رعايت جنبه هاي اخلاقي در زندكي حرفه اي
ا ل ا eed و يذيرش مسئوليت
000 ee er
صفحه 6:
تج isa 2 د شارك خطه
* عاطفي (نكرش)
ا
8 شناختي (slo)
1 SRC PCRS ei oa
صفحه 7:
صفحه 8:
نقشه طرحریزی شده از 9ایستگاه
OSCE
Start ۱: 2۳۰2
و6۲٩ او ۱8
Dr ee er
صفحه 9:
چرا از 625/7 در ارزيابي باليني استفاده مي کنیم ؟
به منظور داشتن پابابي *7] 1361121111" مناسب
این آزمون به خوبي قادر به سنجش :وانابي بالبني دانشجویان مي باشد
0
SOM wep eeEE Nee OWN FL) ۱
rae ee ead ol سما
ee ل os ee ا
ee ey Wen اا ل
صفحه 10:
iS)
051 موينولند تولنلييهاو دير را مورد
سنجش قرار دهد
توانايي جمع آوري ات
توانابي استدلال استنتاجي
فراهم كردن بازخورد مفيد براي عملكرد دانشجو
ا ل ل eRe
صفحه 11:
slat ign Peed npn Syn YTn
RU pe fe Boe sae رولیی) در حبطه هایزذیر مورد
مهارتهاي مصاحبه و گفتگو *
دانش ۴
تکنیکها ©
rer DL ae
توانليي استدلال در محیط واقعي "
(COO Raa nS MSS ا
مهارتهاي ارتباطي *
صفحه 12:
0007 sibs 284 a>
* در صورت وجود سایر روشها براي ارزيلبي صلاحیت
ات ۱۱۳۰۱۳۳۱۵۱۱۱
ا ا ف را ا ا Be ae ey a ae
يوزولفراد)دارد
ا ا ل ل ل OT See
چند گزینه اي با سابر آزمونهاي كتبي ارزيابي نمود
5220
Cee ere)
صفحه 13:
۱
ارائه توضیحات
انجام معاینات باليني
انجام يروسيجر ها
انواع ايستكاهها (5121:1012) بر
اساس موضوع =
> * ایستگاههاي کوتاه مدت (5 دقیقه اي) :
PP ree EDO) | ۱ 1
ی ۱
7
كا قتي 1
دادن بازخورد عملکرد به دانشجو مفید است)
انواع ایستگاهها | Ce
۳ 79
زمرت ان و . ۳
8 ایستگاه .. . .
Dr ea er
صفحه 14:
ويژگيهاي ایستگاهها در 05۳
. تعداد ابستگاهها 15 الی 20
ل eee ee ۱
دقيقه زمان كل امتحان بك ساعت و 40 دقيقه)
اا 02
. اگر بر حسب ضرورت فاصله بین ایستگاهها زباد باشد
بایستی بک ایستگاه. . نجانده شود.
eee)
صفحه 15:
نقش ممتحن در 056:15
ا ل اي ا ل كك د
* نمره دهي بر اساس فرم هاي مربوطه
* شرکت در اداره مطلوب آزمون
* اداره يك ازمون شفاهى
teers ae
GID es (ene Sele
۳
* در نظر گرفتن سطح (1.6۷61) آزمون
0000 eee ere
صفحه 16:
صفحه 17:
CT ON OTe) een ue
53-5
1 امکان ارزيابيبلنیتقربز همه اعد (هارتهاياتباطي
مهارتهاي عملي, با گيري ايستگاههاي نهر
ae ae 2
3.. امكان بازخورد مستقيم به استاد.و دانشججو
eee ee
5 استاتدارد بودن : همه دأوطلبين بأ بق آرمون متابه مواجه مي ون"
00 teeta
ين
525-55232100
۱
Oe Tri Isa are eRe Ea
Be ا
مج
تنوع و گوناگوني
Dae sl aie ek Ramet 0
ER
۳1۳9
١ تأثير عوامل ذهني در تهيه جك ليست ها
ee
[۱
eee ee ern
سنجش دیدگاهکليدانشجو از بیماربه سختي قابل ستجش فست*]
7 ناب تجام /۳/۵
eee eee ne
ey rem واقني وله میت یت
Free eye eer ca
32010100111111
Deeg er
صفحه 18:
SES SES) ا
Real Patient (i "بیمر ولقعي"
2 23162 511201113160 "بيمينا”“
02 ا ا HB Lc OPO NUN OscL Olav ee
Pea SLY > mr ا ا eer Gina meaty tte]
صفحه 19:
ا ا
0 1 07 2ك
محاسن و معايب بيمار واقعي و
Oe a cel ee ا nee
گواتر و هایپرتانسیون را بطور واضح شفاف ارائه دهد.
2 به سادگي در بسیاری از ایستگاهها در دسترس هستند [1
ERE) NINE
ee eS ل ل sy
Ce eal ree Sere tne sa)
در مجموع امتحاناتي که هم با پیمر نا و هم با بمار واقعي برگزار
0
بيمار نما
ener
Peery herd ay come eee Ty
مواجه هستیم
در صورت عدم دقت در انتخاب مناسب. شركت بيمار
در امتحان موجب سختي و نكراني براي وي مي شود
ممکن است بیماران در امتحاناتي که با تعداد
ياد دانشجو مواجه هستند (مثل 05)17)
ش52
رفتارهاي آنها ممكن است غير قابل آشكار
0
كند و شرايط كلي آنها وخيم تر شود
استانداردكردن بيمار واقعي كار دشواري است
بيمار واقعي نسبت به بيمار نماي آموزش
دیده ممکن است مشکلات فراوان
تطابق با تاربخچه پزشكي خود داشته باشد
در
000 ee er
صفحه 20:
ال رای
ewe IN eke ا re Sse EOL) CRN م
prope rca ere Ser eee en Perea r rm eK ST Lore
eed leon tee eee eee)
POR Nee aa a oe a Pa Por ae Pe ape Se cee
ات ae ce ee eee ae eed nC Sed
ل اي در POpy eer پ ۱ شبیه سازي شده مي
ا ل ا ا
7 2 0
0 ا ا Ee)
ل ا ا ا لي ل يت seg
00 ern nce Ee Ser se ies eer atte tone
۲ ۱ OTD elena ren)
000 eee
صفحه 21:
انواع ارزيابي باليني
ي باليني Pre 9
Practical/Clinical هه
OSCE .1 1 ارائه تز (پایان نامه)
S| OSPE 2 2
اذا 1
i Examination
Long Case 4 4 آزمون پیشرفت
P.M.P 5
Prey ove Sennen
(Modified)
سوالات جور كردني توسعه يافته
(Etended)
سوالات کوتاه پاسخ
eee se no) 00
صفحه 22:
Expert
Proficient
Competent
لا ا
Novice
5ب 1 0 1 1 21211111
صفحه 23:
انواع أزمونها در سنجش عملكرد
58 0 ل ل 1020۲۷ ۰ 20۲۷ 5120۲۷5 161015 میباشد
Btu ae ce) Cee
Observation .2
See eee cit ae eee rel
OSCE 4
Observation .1
BTEC ae
ال( 1
0و9
ae ا اك
ال 0
Observation ~ MME aon’ a
SOG GED تصمیم سازي. قضاوت
در یی
۱
CO) acs ee
bt) re ea
قانوني و اخلاقي اال ل
0508
آزمونها
en ee ot
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
آزمون باليني ساختارمند عيني
O.S.C.E
Objective structured clinical
examinations
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
در ارزشيابي باليني اين موارد بايستي در نظر گرفته شود.
.1مهارتهاي جمع آوري اطالعات
.2مهارتهاي ثبت و ارائه داده ها
گرفتن شرح حال
معاينه فيزيکي
نوشتن ارزشيابي پذيرش بيمار
گزارش پيشرفت
گزارش خالصه
توضيحات و ارائه هاي شفاهي
گزارش پيشرفت بيماران سرپايي
....ادامه
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
....ادامه
در ارزشيابي باليني اين موارد بايستي در نظر گرفته شود.
.3دانش پايه
عمومي
مشکالت اختصاصي مربوط به بيمار
.4مهارتهاي تجزيه و تح9ليل،
حل مسئله و قضاوت باليني
ادغام داده ها به منظور ارائه تشخيص افتراقي
استفاده از استداللهاي Back ward , Forward
.5مهارتهاي باليني
آموزش به بيمار و خانواده وي بر اساس مشکالت و مسايل موجود
بهداشتي و سالمتي
مهارتهاي فني و پروسيجرال
....ادامه
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
در ارزشيابي باليني اين موارد بايستي در نظر گرفته شود.
.6مهارتهاي بين فردي (حيطه غير شناختي)
ارتباطات توأم با دلسوزي با بيمار و
خانواده اش
ارتباطات حرفه اي با همکاران
.7نگرشهاي حرفه اي
(حيطه غير شناختي)
نشان دادن تعهد در قبال يادگيري خود محور
استقبال از دريافت بازخورد
درک محدوديت ها
رعايت جنبه هاي اخالقي در زندگي حرفه اي
داشتن حضور مناسب ،وقت شناسي و پذيرش مسئوليت
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
سنجش اهداف عيني در بيش از يک حيطه
• عاطفي (نگرش)
• سايکو موتور (مهارتها)
• شناختي (دانش)
قطع ًا هيچ ابزاري نمي تواند به تنهايي ،همه حيطه هاي
فوق ،تناسب داشته باشد
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
ايستگاه9 نقشه طرحريزي شده از
OSCE
Start
1
2
3
4
5
End
9
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
8
7
6
چرا از OSCEدر ارزيابي باليني استفاده مي کنيم ؟
• به منظور داشتن پايايي “ ”Reliabilityمناسب
• اين آزمون به خوبي قادر به سنجش توانايي باليني دانشجويان مي باشد
• قابليت و امکان تعيين دقيق محتوا ()Content
• قابليت مشاهده نمونه وسيع از فعاليتها ()Activities
• ايجاد تعامل ساختارمند بين ممتحن و دانشجو
• امکان استفاده از جداول و فهرستهاي نمره دهي ساختار مند
• عدم امکان سنجش صالحيتهاي باليني توسط آزمونهاي کتبي
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
OSCEم9يت99وا9ند ت99وا9ناي9يهايز9ير را م9ورد
س9نجشق9رار د9هد
.1توانايي جمع آوري اطالعات
.2توانايي استدالل استنتاجي
.3فراهم کردن بازخورد مفيد براي عملکرد دانشجو
.4توانايي نشان دادن ارتباط بين عملکرد و دانش ،دانشجو
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
9ن9بزار
OSCEم9يت99وا9ند ص9الح9يتهايب99ا9ليني(9ب99عنوا ا
9ب ت99أم9ينک99ننده 9ب99عضياز ا9نوا9ع
دارا9يپ99اياي9يم9ناس و
9ي در ح9يطه هايز9ير م9ورد س9نجشق9رار م9يد9هد.
روا9ي )
• مهارتهاي مصاحبه و گفتگو
• دانش
• تکنيکها
• مهارتهاي تشخيصي
• تواناي9ي استدالل در محيط واقعي
• مهارتهاي اداره ”مورد بيماري“ ()Case
• مهارتهاي ارتباطي
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
چه وقت نبايد OSCEاستفاده شود
• در ص9ورت وجود س9اير روشه9ا براي ارزياب9ي صالحيت
( )Competencyمورد نظر
• OSCEگ99را9نا9س9تو ن99ياز ب99ه م9ناب9ع ز9ياد (9ا9عم از
پ99ولو ا9فراد) دارد
• اهداف مربوطب9ه دان9ش را م9ي توان توسط آزمونهاي
چند گزينه اي يا ساير آزمونهاي کتبي ارزيابي نمود
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
انواع ايستگاهها ( )Stationبر
اساس موضوع
انواع ايستگاهها
از نظر زمان
انواع ايستگاهها
از نظر نوع
گرفتن شرح حال
ارائه توضيحات
انجام معاينات باليني
انجام پروسيجر ها
• ايستگاههاي کوتاه مدت ( 5دقيقه اي) :
(براي تأمين پايايي الزم به منظور تصميم گيري
در مورد قبولي/ردي دانشجو طراحي مي شود)
• ايستگاههاي بلند مدت ( 30 - 15دقيقه اي) ( :براي
دادن بازخورد عملکرد به دانشجو مفيد است)
.1ايستگاههاي روش
.2ايستگاههاي سؤال
.3ايستگاه استراحت
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
ويژگيهاي ايستگاهها در OSCE
.1تعداد ايستگاهها 15الي 20
.2زمان ايستگاهها 4الي 5دقيقه ( 20ايستگاه هر ايستگاه 5
دقيقه زمان کل امتحان يک ساعت و 40دقيقه)
.3فاصله ايستگاهها نزديک بهم حداکثر 30ثانيه
.4اگر بر حسب ضرورت فاصله بين ايستگاهها زياد باشد
بايستي يک ايستگاه استراحت گنجانده شود.
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
نقش ممتحن در OSCE
• مشاهده عملکرد دانشجو و قضاوت درباره آن
• نمره دهي بر اساس فرم هاي مربوطه
• شرکت در اداره مطلوب آزمون
• اداره يک آزمون شفاهي
• بازنويسي ايستگاهها
• دخالت در نقش بيمار نما ()SP
• آموزش
• در نظر گرفتن سطح ( )Levelآزمون
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
محاسن و معايب OSCEو SP
محاسن
O
S
C
معايب
.1امکان ارزيابي باليني تقريباً از همه ابعاد (مهارتهاي ارتباطي،
مهارتهاي عملي ،بکارگيري ايستگاههاي نادر)
.1تأثير عوامل ذهني در تهيه چک ليست ها
.2وجود عينيت از طريق (چک ليست)
.2گراني و نياز به افراد و منابع زياد
.3امکان باز خورد مستقيم به استاد و دانشجو
.3ايجاد استرس براي دانشجو
.4مورد استفاده بعنوان يک روش تدريس
.4ماهيت امتحان بصورت تقسيم بندي شده و جداجدا مي باشد ”
سنجش ديدگاه کلي دانشجو از بيمار به سختي قابل سنجش است“
.5استاندارد dبودن :همه داوطلبين با يک آزمون مشابه مواجه مي شوند
.5نياز به انجام PILOT
.6بعنوان يک روش مؤثر براي سنجش صالحيتهاي باليني و حل مسئله بيمار
مؤثر است
.7روش ارزيابي منصفانه اي است چون سؤاالت آن عيني است
.6بکارگيري آن براي تعدا زياد دانشجو مشکل است
.7استفاده از بيمار واقعي زياد ميسر نيست
.8براي ارزيابي مهارتهاي شناختي ،ارتباط و روان حرکتي روش مناسبي است
E
S
P
.9در اين روش بين دانشجو و محيط کار واقعي اش شرايط طبيعي بر قرار ميشود
.10شانس در آن دخالتي نداردd
.1
قابليت استفادdه هم براي تدريس و هم ارزيابي
.1
گران بودن (الزام پرداخت به بيمار يا بيمار نما)
.2
تنوع و گوناگوني
.2
نياز به کار و تالش فراوان در ايجاد و حفظ برنامه
.3
ابزار مناسب براي بررسي تعامل بين پزشک و بيمار
.4
امکان باز خورد مستقيم
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
رويکرد ارائه بيمار در آزمونهاي باليني
“عيdقdيمار واdd ”بReal Patient )1
“ماdنdيمارdd ”بSimulated Patient )2
لdامddيمار“ شddشينهايبdانd” ”جPatient Substitutes )3
يdه اdيانdيراdازddبيه سddکنها و شdانdا و مdهdدلd م،داd خشصdd پ،يديوdو
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
محاسن و معايب بيمار واقعي و بيمار نما
محاسن
معايب
R
.1مي تواند يافته هاي غير طبيعي مثل سوفل قلبي،
گواتر و هايپرتانسيون را بطور واضح شفاف ارائه دهد.
.1در بعضي ايستگاهها با محدوديت دسترسي
مواجه هستيم
A
.2به سادگي در بسياري از ايستگاهها در دسترس هستند
E
.2
در صورت عدم دقت در انتخاب مناسب ،شرکت بيمار
در امتحان موجب سختي و نگراني براي وي مي شود
L
.3ممکن است بيماران در امتحاناتي که با تعداد
.3هزينه هاي کمتري بواسطه عدم نياز به اياب و ذهاب
زياد دانشجو مواجه هستند (مثل )OSCE
مربوط به بيماران سرپايي به سيستم تحميل مي کنند
رغبتي به شرکت نداشته باشند
P
.4رفتارهاي آنها ممکن است غير قابل آشکار
A
برگزار
واقعي
بيمار
با
هم
و
نما
بيمار
با
هم
که
امتحاناتي
مجموع
در
.4
شدن باشد عالئم فيزيکي ممکن است تغيير
گرديده ،بيمار واقعي تجربيات کلي بهتري ارائه کرده است
T
کند و شرايط کلي آنها وخيم تر شود
I
E
N
T
.5استانداردکردن بيمار واقعي کار دشواري است
.6بيمار واقعي نسبت به بيمار نماي آموزش
ديده ممکن است مشکالت فراواني در
تطابق با تاريخچه پزشکي خود داشته باشد
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
خالصه OSCE
• از حدود 30س9ال قب9ل بعنوان ي9ک رويکرد پاي9ا Reliableدر ارزياب9ي مهارته9ا باليني
پاي9ه ( )Basicمورد اس9تفاده قرار گرفت9ه اي9ن امتحان داراي ي9ک س9اختار انعطاف پذير و
بر اساس چرخش بين ايستگاهها طراحي شده است
• در ه9ر ايس9تگاه دانشج9و ب9ا ي9ک ”بيمار“ ي9ا ”بيمار ش9بيه س9ازي“ شده براي ارائه
مهارتهاي اختص9اصي تعام9ل م9ي کن9د ه9ر چن9د رواي9ي مواجه9هب9ا بيمار واقع9ي از بيمار شبيه
س9ازي شده بيشت9ر اس9ت ام9ا بيمار ش9بيه س9ازي شده م9ي تواند بط9ور فوق العاده اي در
مورد مهارتهاي ارتباطي دانشجو ارزش گذاري نمايد
• طول زمان9ي ايس9تگاههاي OSCEممک9ن اس9ت کوتاه ( 5دقيق9ه اي) ي9ا بلند
( 15 -30دقيقه اي) باشد از نظ9ر تعداد هم بين 8تا 20ايستگاه ميتواند قابل قبول باشد
• نمره ده9ي بر اس9اس چ9ک ليس9تهاي مشتم9ل بر وظاي9ف اختص9اصي و ي9ا ترکي9بي از چک
ليست و مقياس درجه بندي اجرا شود نمره دهي به دانشجو مي تواند توسط مشاهده گر
(عضو هيئت علمي) يا بيمار يا بيمار نما تعيين گردد.
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
انواع ارزيابي باليني
Practical/Clinical
انواع ارزيابي هاي کتبي
OSCE .1
.1ارائه تز (پايان نامه)
OSPE .2
.2آزمون تشريحي
Practical .3
Examination
.3ارائه گزارش
Long Case .4
.4آزمون پيشرفت
P.M.P .5
.6سؤاالت تشريحي اصالح شده
()Modified
.7سؤاالت جور کردني توسعه يافته
()Etended
.8سؤاالت کوتاه پاسخ
.9سؤاالت کامل کردني
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
Does
Expert
Proficient
Shows
how
Knows how
Knows
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
Competent
Advanced beginner
Novice
انواع آزمونها در سنجش عملکرد
اشد99يب9 ← مKnows Shows how ← knows how کاز9زش99تپ9
) رک9ح9(کان9قلم99ع ن9ق9 در واOSCE
Port folio .1
Observation .2
Peer/self assessment .3
OSCE .4
Observation .1
Peer/self assessment .2
Port folio .3
OSCE .4
آزمونهاي کتبي.5
Port folio
Observation
آزمونهاي کتبي
OSCE
Peer/self assessment
.1
.2
.3
.4
.5
Observation
Port folio
Peer/self assessment
OSCE
آزمونهاي کتبي
MUI-Medical University Isfahan EDC Shahram Shayan
.1
.2
.3
.4
.5
توسعه شخصي
ارائه نقش حرفه اي
شامل
قضاوت،تصميم سازي
و استدالل باليني
نگرشها و مسئوليتهاي
قانوني و اخالقي
انجام دادن
Does