پرستاری و پیراپزشکی

آزمون عینی ساختاردار بالینی

صفحه 1:
آزمون عینی ساختاردار بالینی ‎Objective Structured‏ ‎Clinical‏ ‎Examination(OSCE)‏

صفحه 2:
شناخته شده ترین روش برای آزمودن مهارتهای بالینی آزمون بالینی ساختاردار عینی056 می باشد که بیش از هر آزمون بالینی دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است اين آزمون دردهه 197200 توسط هاردن وگلیسون معرفی شد دراین آزمون یک یا بیش از یک ابزار ارزیابی در طی 43 تا 60 ایستگاه جداگانه که در طی آنها آزمون دهنده با بیمار يا بیمار نما برخورد دارد مورد استفاده قرار میگیرد.معمولا هر ایستگاه 0970 قه طول میکشد گرچه ممکن است زمان هر ایستگاه بین 000 دقیقه باشد.دربین ایستگاهها آزمون دهندگان میتوانند نوشته های خود رادرباره بیماران تکمیل نمایند يا به پرسشهای کتبی مختصر درمورد بیماری که ویزیت کرده اند پاسخ دهند.

صفحه 3:
* تمام داوطلبان با یک ترتیب مشخص وبراساس یک برنامه یکسان وتعیین شده از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می کنند * ابزار. اولیه برای ارزیابی بیمار نما يا بیمار. استاندارد شده می باشد اما درآزمون به روش ]05 ابزارهای دیگری نیز مانند تفسیر. داده ها بااستفاده از موارد بالینی وسناریوهای بالینی وبا مانکن نیز بکار رفته است.

صفحه 4:
هر ایستگاه از سه حزء درست شده است: * ساقه (وظیفه یا همان صورت مسئله): * بهتر است از یک فرمت استاندارد برخوردار باشد بعنوان مثال میتوانند ابتدا نام بیمار»سن وی شکایت اصلی او وسپس شرایط را ذکر نمود.

صفحه 5:
چک لیست: در ازمون 056۴ عملکرد آزمون دهنده با چک لیست یا مقیاس درجه بندی شده اندازه گیری میشود. شیوه نمره دهی ‎UL‏ ساده وبدون ابهام باشد به گونه ای که مانع ازاعمال نظرات فردی درنمره دهی دربین آزمون گیرندگان شود سیستم نمره دهی باید به اندازه کافی شفاف باشد تا اين گونه نشود که آزمون دهنده هرگونه عمل کرد قادر به گرفتن نمره آن قسمت بشود. آیتم های ذکر شده درچک لیست عبارت است از اعمالی که انتظار می رود آزمون دهنده درقبال اطلاعات موجود درساقه انجام دهداین چک لیست سه ویژگی باید داشته باشد: الف-ازنظرسطح آموزشى متناسب باشد . ب- مبتنى بروظيفه باشد. ج-قابل مشاهده باشد تا آزمون كيرنده بتواند آنها را ارزيابى كند.

صفحه 6:
* طول چک لیستها بستگی به اين دارد که وظیفه بالینی آزمون دهنده چیست وچقدر زمان برا ی انجام آن وظیفه اختصاص يافته است »چه کسی قرار است به آن نمره دهد یا آن را تکمیل کند بعنوان مثال اگر قرار باشد برای یک ایستگاه 6 دقیقه ای شرح حال عضو هیئت علمی نمره دهد یک چک لیست 00 آیتمی را میتوان تهیه کرد درحالی که اگر قرار باشد یک بیمار نما يا بیمار این جك ليست را علامت بزیند بایدآیتم ها ی کمتری رادر آن گنجاند.

صفحه 7:
‎٠‏ اطلاعات آموزشی : برای اينکه بیمار های استاندارد شده قادر باشند که چک لیستها را بدرستی علامت بزنند باید کلیه اطلاعات لازم برای آنها مهبا گردد ودراختیارشان قرار كيرد ياسخ درست تمام جك ليستها را بايد در اختيار بيمارهاى استاندارد شده كه قرار است درنمره دهى نقشس داشته باشند قرار داد تمام متنى ريا كه بايد بازبى كند نيزبايد بصورت مكتوب دراختيار ايشان قرار داد.

صفحه 8:
فرمت ‎OSCE‏ به گونه ایست که ابزار استاندارد شده ای را برای موارد زیر فراهم میکند: شرح حال گرفتن ومعاینه فیزیکی مهارتهای ارتباطی با بیماران وخانواده آنها وسعت وعمق دانش فرد توانائی خلاصه کردن ومستند نمودن یافته ها توانانی مطرح کردن تشخیص افتراقی توانائی برنامه ریزی برای درمان بیمار -قضاوت بالینی براساس یادداشتهای بیمار

صفحه 9:
ویژگی های روان سنجی به کمک اين آزمون میتوان ارزیابی مهارت های بالینی را بطور مستقیم وبا روشی استاندارد روا وپایا انجام داد عواملی که موجب کاهش پایائی آزمون میشوند کم بودن تعداد ایستگاهها پا کم بودن وقت هر ایستگاه چک لیستها یا آیتم هانی که افتراق کمی دارند. بیمارانی که قابل اعتماد نباشند یا بیمار نماهائی که یکسان برای تمام آزمون دهندگان نقش ایفا ننمایند. آزمون گیرندگانی که نمره داده آنها براساس ملاکها ی عینی نباشد. مشکلات اجرائی (مانند پرستل نامنظم وسازمان نيافته يا پرسروصدا بودن اتاقها

صفحه 10:
جه كنيم تا آزمون روائی لازم را داشته باشد؟ برای روانی آزمون پاسخ به سه سوال زير بايد مثبت باشد: آيا مشكلات ارائه شده توسط بيمار يا بيمار نما مهم ومرتبط با برنامه أموزشى هست؟ آيا درايستكاهها مهارت هائى مورد آزمون قرار ميكيرند كه قبلا آموزش داده شده اند؟ آیا متخصصان محتوای ایستگاهها را بررسی ومرور کرده اند؟ برای اينکه ارزیابی به گونه معتبری انجام شود توصیه میشود که دراین أزمون بين <06 تا 6) ایستگاه طراحی گردد اگز تعداد اینتگاهها کمتراز ‎ID‏ باشد نمیتوان به اندازه کافی مباحث مهم را پوشش داد

صفحه 11:
مواردی که تباید از تب دل استفاده نمود: * اندازه گیری مهارتها یا توانانی های فرید درمورد ادامه مراقبت از بیمار که ویزیت مکرر بیماران را می طلبد. * برای ارزیابی مهارت فرد از نظر توانائی انجام فنون تشخیصی درمانی تهاجمی

صفحه 12:
* برای هر وظیفه یک نمره برای عملکرد داده میشود ومجموع نمرات نشان میدهد که فرد درآزمون قبول یا رد است معمولا دادن وزن به نمره ها از نظر آماری توصیه نمی شود

صفحه 13:
محدودینهای آزمون ]05 غالباً درایستگاهها جنبه های ایزوله ای از برخورد بالینی پ ارزیابی قرار میگيرند. | بر چکلیستهائیلختصاصویرلی‌هر وظیفه مبتنی‌لستکه غالا بر روی بودننت .= دارند درحالی د ب ا لفزليث 4 جرب ف ‎a‏ املب دن‌به لن صورتک متر کاربرد دارد ۱ محدودیت دربازی کردن نقش ها مانع از آن میشود که بیمار نما بتواند هر نوع مشکل بیمار را که لازم باشد بصورت نقش ایفا کند. ۴ برای لندازم گیری‌مهارتهاوی ا لنی‌خاص ب سیار سودمند لستلما برگزاریآن‌دشوار لستتنها در صورتی‌از نظر لقتصادی‌قرونبه صرفه ل که تاد ریا مداوملسر اب ‎Ried‏ مورد آزمون‌قرار گيرند. در اکثر موارد ‎OSCE‏ درمراکز پزشکی سرپائی برگزار میشود که مجهز به دوربین مدار بسته می باشد برا ی هر ايستكاه بايد اتاق جداگانه یا پارتیشن جداگانه ای درنظر گرفت. شک با بیمار مورد

صفحه 14:
راهنمای گام به گام برای بر گزاری آزمون نخستین گام: چه چیزی رامی خواهیم مورد آزمون قرار دهيم؟ باید بخاظر سپرد 056۳ برای آزمودن تمام جنبه های مهارت های بالینی مناسب نیست به عنوان مثال بهترین راه برای بررسی بعد دانش آزمون دهندگان فرمت ها ی کتبی می باشددر حالی که سایر جنبه های رفتار حرفه ای مانند توانائی کارگروهی درارزیابی های انجام شده درمحل کار

صفحه 15:
تعیین طرح کلی محتوای آزمون * موارد ی که مورد آزمون قرار می گیرد باید براساس اهداف یادگیری ومتناسب با سطح آموزشی آزمون دهندگان باشد منطقی است تتها مواردی مورد آزمون قرار گیرند که قبلا به آزمون دهندگان آموزش داده شده است همچنین باید عملی بودن آزمودن یک وظیفه خاص را در نظر داشت.بیماران واقعی را برای آزمودن مهارت ‎Ailes‏ ‏فیزیکی میتوان استفاده نمود درحالی که بیمار نماها برای آزمودن مهارتهای ارتباطی مناسب تر هستند.

صفحه 16:
گام دوم: نوشتن ایستگاهها ۰ باید ایستگاهها رااز مدت ها پیش از برگزاری آزمون نوشت تا فرصت برای مرور وبررسی آنها وجودداشته باشد گاهی ایستگاههانی که درهنگام نوشتن بسیار خوب به نظر مي رسیده است درهنگام مرور غير قابل اجرا بودن وغير عملى بودن أآنها أشكار ميشود. * در غالب ايستكاهها بايد فضاى كافى براى آزمون كيرنده»آزمون شونده بيمار يا بيمار نما وسايل يزشكى وجود داشته باشد درايستكاههائى كه تفسير داده ها يا تصاوير صورت مى كيرد نياز به وجود فضاى کمتری می باشد زیرا نیاز به وجود آزمون گ نده ويا بيماردرايستكاهها نيست شماره گذاری ایستگاهها بايد أنقدر ساده ومنطقی صورت > د كه حتى مضطرب ترين وعصبى ترين آزمون دهنده نیز بتواند براحتی مسیر ایستگاهها را پیدا کند.

صفحه 17:
هفت نکته درطراحی ایستگاهها: نوشتن ونصب دستورات واضح برای داوطلبان بر روی در ورودی هراتاق به گونه ای داوطلبان را دقیقا از آنچه باید درآن ایستگاه انجام دهند آگاه نماید. نوشتن دستورات وتوضیحات واضح برای آزمون گیرندگان درمورد هر ایستگاه این کار کمک میکند که آنهااز نقش ووظایفی که باید در هرایستگاه ایفا کنند آگاهی يابند. تهيه فهرست تجهیزاتی که برا ی هر ایستگاه لازم است

صفحه 18:
تعيين اينكه آيا اين ايستكاه نياز به بیمار واقعی دارد یا به بيمار نما نياز دارد(دراين صورت جزئيات آن شامل سن وجنس و..ذكر شود. تهیه ونگارش سناریونی را که بیمار نما بایداجرا کند. تنظیم برنامه هرایستگاه این برنامه باید شامل تمام جوانب مهم مهارتی که مورد آزمون قرار م یگرد شود. تعيين مدت زمان هر ایستگاه

صفحه 19:
گام سوم انجام هماهنگی های کاربردی ‎٠‏ بر حسب تعداد ایستگاهها وداوطلبان ممکن است بیش از یک مدار دریک زمان برقرار باشد بهتر است هرایستگاه در یک اتاق مجزا باشد زیر دراین صورت صدا کمتر خواهد بود وحریم خصوصی بیماران بیشتر مراعات میشود) ۱ ‏۰ به عنوان مثال میتوان آزمون رادردپارتمان بیماران سرپائی برگزار نمود اماد رصورت لزوم میتوان از سالن های بزرگ که ایستگاهها توسط پارتیشن های جاذب صدا از یکدیگر مجزا شده اند نیز استفاده کرد . ‏۰ محلها را باید از مدتها قبل برای آزمون رزرو نمود بهتراست درمجاور ایستگاه های ]05 اتاقهائی باشد تادانشجویان درآنجا گرد هم آیند وثبت نام آزمون شوندگان درآن جا انجام گیرد وتوضیحات لازم برای آنها داده شود.ممکن است نیاز به اتاقهانی باشد تا آنها بتوانند درفواصل آزمونها استراحت نمایند.

صفحه 20:
دعوت از استادان بهتراست از قبل به پزشکان پر مشغله ویار استادان اطلاع داده شود از تاریخها وزمانها برای آنها ارسال گردد تا آنها لب نمایند که درکدام تاریخ وزمان میتوانند حضور داشته باشند. آماده سازی بیمار نماها(بیماران استاندارد شده): هنگامی که طرح کلی آزمون تعیین شد باید فهرست بیمار نماها وبازیگرها را ثبت نمود وبرآی موعد مقرر با آنها قرارداد بست. شماره دهی به ایستگاهها باید هر ایستگاه شماره داشته باشد تا مانع وز سر درگمی درهنگام ‎Skis yak ply elt Lal ey‏ رابرای استراحت در فت. معمولا به ازای هر ۸0 دقیقه یک ایب ‎ol‏ | کرت مشود

صفحه 21:
تهیه فهرست تجهیزات: روز قبل برگزاری آزمون از ایستگاهها بازدید كنيد ومطمئن شوند كه تمام تجهیزات درست کار میکنند. تولید و آماده سازی اوراق امتحانی: تعداد دواطلبان را محاسبه نمائید وبه تعدادی بیش از تعداد داوطلبان برگه تهیه نمائید .وقت کافی برای مرور برگه ها قبل از تکثیر اختصاص یابد اگر تعداد دواطلبان زیاد است برگه هائی استفاده نمائید که امکان اسکن کردن آنها وجود داشته باشد.اگر علامت گذاری برگه ها با دست صورت مى كيرد بايد اطمينان حاصل کرد که وارد ک ردن علامتها درست صورت كرفته است.

صفحه 22:
۰ همکاری با پرسنل مرکزمهارتهای بالینی * اگر شما مرکز مهارتهای بالینی دارید بسیار. مهم است که پرسئل آنها را هم در برنامه ریزی مشارکت دهید در هر حال طراحی وبرنامه ریزی برای مدار ایستگاهها وچیدمان لازم برای آنها وشماره گذاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

صفحه 23:
در روز امتحان نشانه ها: كذاشتن علائم لازم در مسير بسيار اهميت دارد با نصب علائم محل اتاقهاى آزمون دهندگان بیماران ومحل آزمون را مشخص کنید به اين ترتیب افرادی كه با محیط آشنا نیستند میتوانند به آسانی راه خود را پیدا کنند. تمام ایستگاهها را باید با شماره های بزرگ علامت گذاری ومشخص نمود تا داور بتوانند براحتی مسیر ایستگاهها را دنبال کنند . زمان؛ _ ایده آل آنست از یک برنامه الکترونیک برای تعیین زمان استفاده شود اما به کارگیری یک ساعت زمان گیری ویک زنگ بلند دستی نیز قابل قبول است این نکته اهمیت دارد که تمام داوطلبان وآزمون گیرندگان بخوبی صدای زنگ را بشنوند تا بتوانند به سرعت با صدای زنگ به ایستگاه بعدی بروند.

صفحه 24:
کمک کننده با مارشال ها: یک بخش بسیار حیاتی برا ى اينكه امتحان 050 خوبی برگزار شود بستگی به وجود یک به اصطلاح ارتش کوچکی از افراد کمک کننده درجلسه دارد . افراد اين است که داوطلبان .آزمون گیرندگان بیمار نماها وبیماران را راهنمانی واطمینان حاصل نمایند که هرکس درجای درست خود قرار داد کار آنها شامل مراقبت از آسایش کلیه افراد درگیر درجریان امتحان نیز میشود. توزيع نوشیدنی وخوراکی درایستگاه استراحت باید توزیع نوشیدنی وخوراکی از آزمون دهندگان پذیرایی شود. توضیحات اولیه: دادن توضیحات لازم برای داوطلبان کمک کننده است ,تمام داوطلبان رادراتاقی گردهم آورید وضمن ثبت نام از آنها توضیحات لازم در باره برنامه کاری درآن روز را به شان بدهيد. بيان توضيحات لازم برای آزمون گیرندگا است بايد تاكيد كرد موبايلهاى خود را خاموش كنند. ضرورى است درباره اينكه جكونه بركه هاى نمره را علامت گذاری کنند ودرهرایستگاه جه كارى بكنند براى ايشان شرح داده شود.

صفحه 25:
پس از برگزاری آزمون جمع آوری برگ های علامت گذاری شده: برگه ها از نظر کامل پرشدن توسط آزمون گیرنده چک شوند. مراقبت از بیماران وبیمار نماها:بایداطمینان حاصل نمود جهت رساندن بیماران به منزلشان وسیله نقلیه فراهم شده است پرداخت بموقع حق الزحمه بیمار نماها موجب ترغیب آنها به مشارکت دردفعات آینده خواهد بود. نامه ها ى تشكر: اگر نامه های تشکر وقدردانی برای بیماران»آزمون گیرندگان وکمک کننده ها ارسال شود احتمال همکاری این افراد درآینده بیشتر خواهد بود.

صفحه 26:
بیمار نماها: بهتر است که از بیمار نماهای خوب آموزش دیده برای ایستگاههای مهارتها ی ارتباطی استفاده شود تا عملکرد آنها از کیفیت ثابتی برخوردار باشد. آموزش دادن بیمار نماها وداشتن عملکرد یکسان موجب افزايش پایانی آزمون میشوند.سناریوی بیمار نغاها باید از قبل آماده باشد ودر خضوز یک استاد مهارتهای ارتباطی نقش خود را بصورت آزمایشی ایفانمایند تا | گر ایرادی هست آن را اصلاح نمایند. در واقع استخدام وآموزش بیمارهای استاندارد شده از اهمیت بسیاری دربرگزاری 0502 برخوردار است.

صفحه 27:
۰ آزمون گیرندگان: ‎٠‏ برگزاری ‎OSCE‏ نیاز به تعداد زیادی آزمون گیرنده دارد این نکته هم میتواند به عنوان یک مزیت وهم به عنوان یک ضعف مطرح شود نقطه مثبت آن اين است که ارزیابی وآزمون توسط پزشکان صورت می گیرد اما نقطه ضعف آن دراين جا است که تعداد زیاد آزمون گیرندگان موجب کاهش عدالت وپایانی آزمون ميشود.

صفحه 28:
آموزش آزمون گیرندگان آموزش آزمون گیرندگان از نکاتی است که ارزش سرمایه گذاری دارد میتوان جلسات آموزشی نیم روزه برگزارکرد. دراين جلسات موارد زیر مورد بحث قرار میگیرد: -اصول ]050 نقش آزمون گیرندگان(نباید هیچگونه آموزشی درهنگام آزمون به آزمون دهندگان بدهند) -نمره داده به ایستگاههای فیلمبرداری شده -علامت گذاری درایستگاههای زنده روش تعیین استاندارد

صفحه 29:
* -خصوصیات بیماران ء بیماران در طی دفعات مکرر شرح حال گرفتن توسط آزمون دهندگان خسته میشوند وممکن است شرح حال یکسانی را دردفعات مختلف ارائه ندهند یا چیزهانی اضافه وکم کنند.استفاده از بیماران واقعي موجب افزایش چشمگیر روائی این آزمون میشود ایده آل آنست که از بیماران واقعی برای شناسانی نشانه های مزمن وشایع بالینی استفاده شود بزای "هر نشانه مزمن به چند بیمار نیاز دارید .حتی در مورد ز نمیتوان انتظار داشت كه تحمل مورد معاینه از 10 آزمون شونده راداشته باشد.ایده آل آنست که بیماران تعویض شوند تا به آنها فرصت کافی برای 1 تراحت داده شود.

آزمون عینی ساختاردار بالینی Objective Structured Clinical Examination(OSCE) • شناخته شده ترین روش برای آزمودن مهارتهای بالینی آزمون بالینی ساختاردار عینی osceمی باشد که بیش از هر آزمون بالینی دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است این آزمون دردهه 1970توسط هاردن وگلیسون معرفی شد • دراین آزمون یک یا بیش از یک ابزار ارزیابی در طی 12تا 20 ایستگاه جداگانه که در طی آنها آزمون دهنده با بیمار یا بیمار نما برخورد دارد مورد استفاده قرار میگیرد.معموال هر ایستگاه 10تا15 دقیقه طول میکشد گرچه ممکن است زمان هر ایستگاه بین 5تا30 دقیقه باشد.دربین ایستگاهها آزمون دهندگان میتوانند نوشته های خود رادرباره بیماران تکمیل نمایند یا به پرسشهای کتبی مختصر درمورد بیماری که ویزیت کرده اند پاسخ دهند. • تمام داوطلبان با یک ترتیب مشخص وبراساس یک برنامه یکسان وتعیین شده از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می کنند • ابز=ار= اولیه برای ارز=یابی بیمار نما یا بیمار= استاندارد شده می باشد اما درآزمون به روش OSCEابزار=های دیگری نیز مانند تفسیر= داده ها بااستفاده از موارد بالینی وسناریوهای بالینی وبا مانکن نیز بکار رفته است. هر ایستگاه از سه جزء درست شده است: • ساقه (وظیفه یا همان صورت مسئله): • بهتر است از یک فرمت استاندار=د بر=خوردار باشد بعنوان مثال میتوانند ابتدا نام بیمار،سن وی شکایت اصلی او وسپس شرایط را ذکر نمود. • • • • • • • چک لیست :در ازمون OSCEعملکرد آزمون دهنده با چک لیست یا مقیاس درجه بندی شده اندازه گیری میشود. شیوه نمره دهی باید ساده وبدون ابهام باشد به گونه ای که مانع ازاعمال نظرات فردی درنمره دهی دربین آزمون گیرندگان شود سیستم نمره دهی باید به اندازه کافی مشخص وشفاف باشد تا این گونه نشود که آزمون دهنده هرگونه عمل کرد قادر به گرفتن نمره آن قسمت بشود. آیتم های ذکر شده درچک لیست عبارت است از اعمالی که انتظار می رود آزمون دهنده درقبال اطالعات موجود درساقه انجام دهداین چک لیست سه ویژگی باید داشته باشد: الف-ازنظرسطح آموزشی متناسب باشد . ب -مبتنی بروظیفه باشد. ج-قابل مشاهده باشد تا آزمون گیرنده بتواند آنها را ارزیابی کند. • طول چک لیستها بستگی به این دار=د که وظیفه بالینی آزمون دهنده چیست وچقدر= ز=مان برا ی انجام آن وظیفه اختصاص یافته است ،چه کسی قر=ار است به آن نمر=ه دهد یا آن را تکمیل کند بعنوان مثال اگر قرار باشد برای یک ایستگاه 5دقیقه ای شرح حال عضو هیئت علمی نمره دهد یک چک لیست 25آیتمی را میتوان تهیه کرد درحالی که اگر قرار باشد یک بیمار= نما یا بیمار= این چک لیست را عالمت بز=ند بایدآیتم ها ی کمتری رادر آن گنجاند. • اطالعات آموزشی :برای اینکه بیمار های استاندارد شده قادر باشند که چک لیستها را بدرستی عالمت بز=نند باید کلیه اطالعات الزم برای آنها مهیا گردد ودراختیارشان قرار گیرد پاسخ درست تمام چک لیستها را باید در اختیار بیمارهای استاندارد شده که قرار است در=نمره دهی نقش داشته باشند قرار داد تمام متنی ر=ا که باید باز=ی کند نیزباید بصورت مکتوب در=اختیار ایشان قرار داد. • • • • • • • • فرمت OSCEبه گونه ایست که ابزار استاندارد شده ای را برای موارد زیر فراهم میکند: شرح حال گرفتن ومعاینه فیزیکی مهارتهای ارتباطی با بیماران وخانواده آنها وسعت وعمق دانش فرد توانائی خالصه کردن ومستند نمودن یافته ها توانائی مطرح کردن تشخیص افتراقی توانائی برنامه ریزی= برای درمان بیمار -قضاوت بالینی براساس یادداشتهای بیمار ویژگی های روان سنجی • • • • • • • به کمک این آزمون میتوان ارزیابی مهارت های بالینی را بطور مستقیم وبا روشی استاندارد روا وپایا انجام داد عواملی که موجب کاهش پایائی آزمون میشوند کم بودن تعداد ایستگاهها یا کم بودن وقت هر ایستگاه چک لیستها یا آیتم هائی که افتراق کمی دارند. بیمارانی که قابل اعتماد نباشند یا بیمار نماهائی که یکسان برای تمام آزمون دهندگان نقش ایفا ننمایند. آزمون گیرندگانی که نمره داده آنها براساس مالکها ی عینی نباشد. مشکالت اجرائی (مانند پرسنل نامنظم وسازمان نیافته یا پرسروصدا بودن اتاقها • • • • • • • چه کنیم تا آزمون روائی الزم را داشته باشد؟ برای روائی آزمون پاسخ به سه سوال زیر باید مثبت باشد: آیا مشکالت ارائه شده توسط بیمار یا بیمار نما مهم ومرتبط با برنامه آموزشی هست؟ آیا درایستگ=اهها مهارت هائی مورد آزمون قرار میگیرند که قبال ٌ آموزش داده شده اند؟ آیا متخصصان محتوای ایستگاهها را بررسی ومرور کرده اند؟ برای اینکه ارزیابی به گونه معتبری انجام شود توصیه میشود که دراین آزمون بین 14تا 18ایستگاه طراحی گردد اگر تعداد ایستگاهها کمتراز 10باشد نمیتوان به اندازه کافی مباحث مهم را پوشش داد مواردی که نباید از OSCEاستفاده نمود: • اندازه گیری مهارتها یا توانائی های فر=د درمورد ادامه مراقبت از بیمار که ویزیت مکرر بیمار=ان را می طلبد. • بر=ای ار=زیابی مهار=ت فرد از نظر توانائی انجام فنون تشخیصی درمانی تهاجمی • بر=ای هر وظیفه یک نمره برای عملکرد داده میشود ومجموع نمرات نشان میدهد که فرد درآزمون قبول یا رد است معموال دادن وز=ن به نمره ها از نظر آماری توصیه نمی شود محدودیتهای آزمون OSCE • • • • • • غالبا ٌ درایستگاهها جنبه های ایزوله ای از برخورد بالینی پزشک با بیمار مورد ارزیابی قرار میگیرند. چک==یسته=ائیا=ختصاصیب===را=یهر وظیفه= مبتنیا=ستک===ه= غ=ا==لبا ٌ ب===ر روی OSCEب===ر ل ک===املب===ودنت===اک=ید دارند درحا==لیک===ه= ب===ا ا=فزا=یشت===جربه= ف===رد ک===املب===ودنب===ه= آ=ن ص==ورتک===متر ک===اربرد دارد. محدودیت دربازی کردن نقش ها مانع از آن میشود که بیمار نما بتواند هر نوع مشکل بیمار را که الزم باشد بصورت نقش ایفا کند. OSCEب===را ی ا=ندازه= گ===یریمه=ارته=ایب===ا==لینیخ=اصب===سیار س==ودمند ا=ستا=ما ب===رگزاریآ=ندشوار ا=ستت===نه=ا در ص==ورتیاز ن==ظر ا=قتصادیمقرونب===ه= ص==رفه= ا=ست ک===ه= ت===ع=داد زیادیداوطلبدر ی==کمرتبه= مورد آزمونق==رار گ===یرند. در اکثر موارد OSCEدرمراکز پزشکی سرپائی برگزار میشود که مجهز به دوربین مدار بسته می باشد برا ی هر ایستگاه باید اتاق جداگانه یا پارتیشن جداگانه ای درنظر گرفت. راهنمای گام به گام برای برگزاری آزمون • نخستین گام :چه چیزی رامی خواهیم مورد آزمون قرار دهیم؟ • باید بخاطر سپر=د OSCEبرای آزمودن تمام جنبه های مهارت های بالینی مناسب نیست به عنوان مثال بهترین ر=اه برای بررسی بعد دانش آزمون دهندگان فرمت ها ی کتبی می باشددر= حالی که سایر= جنبه های ر=فتار حرفه ای مانند توانائی کارگروهی در=ارزیابی های انجام شده درمحل کار قابل برر=سی هستند. تعیین طرح کلی محتوای آزمون • موارد ی که مور=د آز=مون قر=ار می گیرد باید براساس اهداف یادگیری ومتناسب با سطح آموز=شی آزمون دهندگان باشد منطقی است تنها موار=دی مورد آزمون قرار گیر=ند که قبال به آز=مون دهندگان آموزش داده شده است همچنین باید عملی بودن آزمودن یک وظیفه خاص را در نظر داشت.بیماران واقعی را برای آزمودن مهارت معاینه فیزیکی میتوان استفاده نمود در=حالی که بیمار نماها بر=ای آزمودن مهارتهای ارتباطی مناسب تر هستند. گام دوم :نوشتن ایستگاهها • باید ایستگاهها رااز مدت ها پیش از برگزاری آزمون نوشت تا فرصت برای مرور وبررسی آنها وجودداشته باشد گاهی ایستگاههائی که درهنگام نوشتن بسیار خوب به نظر می رسیده است درهنگام مرور غیر قابل اجرا بودن وغیر عملی بودن آنها آشکار میشود. • در غالب ایستگاهها باید فضای کافی برای آزمون گیرنده،آزمون شونده بیمار یا بیمار نما وسایل پزشکی وجود داشته باشد درایستگاههائی که تفسیر داده ها یا تصاویر صورت می گیرد نیاز به وجود فضای کمتری می باشد زیرا نیاز به وجود آزمون گیرنده ویا بیماردرایستگاهها نیست شماره گذاری ایستگاهها باید آنقدر ساده ومنطقی صورت گیرد که حتی مضطرب ترین وعصبی ترین آزمون دهنده نیز بتواند براحتی مسیر ایستگاهها را پیدا کند. هفت نکته درطراحی ایستگاهها: • نوشتن ونصب دستور=ات واضح بر=ای داوطلبان بر= روی در ورودی هر=اتاق به گونه ای داوطلبان را دقیقا از= آنچه باید درآن ایستگاه انجام دهند آگاه نماید. • نوشتن دستورات وتوضیحات واضح برای آزمون گیرندگان درمورد هر ایستگاه این کار کمک میکند که آنهااز نقش ووظایفی که باید درهرایستگاه ایفا کنند آگاهی یابند. • تهیه فهرست تجهیزاتی که بر=ا ی هر ایستگاه الزم است • • • • تعیین اینکه آیا این ایستگاه نیاز به بیمار واقعی دارد یا به بیمار نما نیاز دارد(دراین صورت جزئیات آن شامل سن وجنس و..ذکر= شود. تهیه ونگارش سناریوئی را که بیمار= نما بایداجرا کند. تنظیم برنامه هرایستگاه این برنامه باید شامل تمام جوانب مهم مهارتی که مورد آزمون قرار م یگر=د شود. تعیین مدت زمان هر ایستگاه گام سوم: انجام هماهنگی های کاربردی • بر حسب تعداد ایستگاهها وداوطلبان ممکن است بیش از یک مدار دریک زمان برقرار باشد بهتر است هرایستگاه در یک اتاق مجزا باشد زیرا دراین صورت صدا کمتر خواهد بود وحریم خصوصی بیماران بیشتر مراعات میشود) • به عنوان مثال میتوان آزمون رادردپارتمان بیماران سرپائی برگزار نمود اماد رصورت لزوم میتوان از سالن های بزرگ که ایستگاهها توسط پارتیشن های جاذب صدا از یکدیگر مجزا شده اند نیز استفاده کرد . • محلها را باید از مدتها قبل برای آزمون رزرو نمود بهتراست درمجاور ایستگاه های OSCEاتاقهائی باشد تادانشجویان درآنجا گرد هم آیند وثبت نام آزمون شوندگان درآن جا انجام گیرد وتوضیحات الزم برای آنها داده شود.ممکن است نیاز به اتاقهائی باشد تا آنها بتوانند درفواصل آزمونها استراحت نمایند. • • • • • • • دعوت از استادان بهتراست از قبل به پزشکان پر مشغله ویار استادان اطالع داده شود بهتراست لیستی از تاریخها وزمانها برای آنها ارسال گردد تا آنها بتوانندانتخاب نمایند که درکدام تاریخ وزمان میتوانند حضور داشته باشند. آماده سازی بیمار نماها(بیماران استاندارد شده): هنگامی که طرح کلی آزمون تعیین شد باید فهرست بیمار نماها وبازیگرها را ثبت نمود وبرای موعد مقرر با آنها قرارداد بست. شماره دهی به ایستگاهها باید هر ایستگاه شماره داشته باشد تا مانع از بروز سر درگمی درهنگام تصحیح اوراق تجهیرات وافراد گردد باید ایستگاههائی رابرای استراحت در نظر گرفت .معموال به ازای هر 40دقیقه یک ایستگاه استراحت درنظر گرفته میشود. • تهیه فهرست تجهیزات: • روز قبل برگزاری آزمون از ایستگاهها بازدید کنید ومطمئن شوند که تمام تجهیزات درست کار میکنند. • • تولید وآماده سازی اوراق امتحانی: • تعداد دواطلبان را محاسبه نمائید وبه تعدادی بیش از تعداد داوطلبان برگه تهیه نمائید .وقت کافی برای مرور برگه ها قبل از تکثیر اختصاص یابد اگر تعداد دواطلبان زیاد است برگه هائی استفاده نمائید که امکان اسکن کردن آنها وجود داشته باشد.اگر عالمت گذاری برگه ها با دست صورت می گیرد باید اطمینان حاصل کرد که وارد ک ردن عالمتها درست صورت گرفته است. • همکاری با پرسنل مرکزمهارتهای بالینی • اگر= شما مرکز مهار=تهای بالینی دارید بسیار= مهم است که پر=سنل آنها را هم در= بر=نامه ریزی مشار=کت دهید در هر حال طراحی وبرنامه ریزی برای مدار ایستگاهها وچیدمان الزم برای آنها وشماره گذاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. • در روز امتحان • • • • • نشانه ها: گذاشتن عالئم الزم در مسیر بسیار اهمیت دارد با نصب عالئم محل اتاقهای آزمون دهندگان بیماران ومحل آزمون را مشخص کنید به این ترتیب افرادی که با محیط آشنا نیستند میتوانند به آسانی راه خود را پیدا کنند. تمام ایستگاهها را باید با شماره های بزرگ عالمت گذاری ومشخص نمود تا داوطلبان بتوانند براحتی مسیر ایستگاهها را دنبال کنند . زمان: ایده آل آنست از یک برنامه الکترونیک برای تعیین زمان استفاده شود اما به کارگیری یک ساعت زمان گیری ویک زنگ بلند دستی نیز قابل قبول است این نکته اهمیت دارد که تمام داوطلبان وآزمون گیرندگان بخوبی صدای زنگ را بشنوند تا بتوانند به سرعت با صدای زنگ به ایستگاه بعدی بروند. • • • • • • کمک کننده یا مارشال ها: یک بخش بسیار حیاتی برا ی اینکه امتحان OSCEخوبی برگزار شود بستگی به وجود یک به اصطالح ارتش کوچکی از افراد کمک کننده درجلسه دارد .وظایف این افراد این است که داوطلبان ،آزمون گیرندگان بیمار نماها وبیماران را راهنمائی کنند واطمینان حاصل نمایند که هرکس درجای درست خود قرار داد کار آنها شامل مراقبت از آسایش کلیه افراد درگیر درجریان امتحان نیز میشود. توزیع نوشیدنی وخوراکی درایستگاه استراحت باید توزیع نوشیدنی وخوراکی از آزمون دهندگان پذیرایی شود. توضیحات اولیه: دادن توضیحات الزم برای داوطلبان کمک کننده است .تمام داوطلبان رادراتاقی گردهم آورید وضمن ثبت نام از آنها توضیحات الزم در باره برنامه کاری درآن روز را به ایشان بدهید .بیان توضیحات الزم برای آزمون گیرندگان نیز مهم است باید تاکید کرد موبایلهای خود را خاموش کنند .ضروری است درباره اینکه چگونه برگه های نمره را عالمت گذاری کنند ودرهرایستگاه چه کاری بکنند برای ایشان شرح داده شود. پس از برگزاری آزمون • • • • • جمع آوری برگ های عالمت گذاری شده: برگه ها از نظر کامل پرشدن توسط آزمون گیرنده چک شوند. مراقبت از بیماران وبیمار نماها:بایداطمینان حاصل نمود جهت رساندن بیماران به منزلشان وسیله نقلیه فراهم شده است پرداخت بموقع حق الزحمه بیمار نماها موجب ترغیب آنها به مشارکت دردفعات آینده خواهد بود. نامه ها ی تشکر: اگر نامه های تشکر وقدردانی برای بیماران،آزمون گیرندگان وکمک کننده ها ارسال شود احتمال همکاری این افراد درآینده بیشتر خواهد بود. • بیمار نماها: • بهتر است که از بیمار نماهای خوب آموزش دیده برای ایستگاههای مهارتها ی ارتباطی استفاده شود تا عملکرد آنها از کیفیت ثابتی برخوردار باشد .آموزش دادن بیمار نماها وداشتن عملکرد یکسان موجب افزایش پایائی آزمون میشوند.سناریوی بیمار نماها باید از قبل آماده باشد ودر حضور یک استاد مهارتهای ارتباطی نقش خود را بصورت آزمایشی ایفا نمایند تا ا گر ایرادی هست آن را اصالح نمایند. • در واقع استخدام وآموزش بیمارهای استاندارد شده از اهمیت بسیاری دربرگزاری OSCEبرخوردار است. • آزمون گیرندگان: • برگز=اری OSCEنیاز= به تعداد زیادی آز=مون گیرنده دارد این نکته هم میتواند به عنوان یک مز=یت وهم به عنوان یک ضعف مطرح شود نقطه مثبت آن این است که ار=زیابی وآزمون توسط پزشکان صورت می گیرد اما نقطه ضعف آن دراین جا است که تعداد زیاد آزمون گیرندگان موجب کاهش عدالت وپایائی آزمون میشود. آموزش آزمون گیرندگان • • • • • • آموزش آزمون گیرندگان از نکاتی است که ارزش سرمایه گذاری دارد میتوان جلسات آموزشی نیم روزه برگزارکرد. دراین جلسات موارد زیر مورد بحث قرار میگیرد: اصول OSCEنقش آزمون گیرندگان(نباید هیچگونه آموزشی درهنگام آزمونبه آزمون دهندگان بدهند) نمره داده به ایستگاههای فیلمبرداری شدهعالمت گذاری درایستگاههای زنده-روش تعیین استاندارد • -خصوصیات بیماران • بیماران در طی دفعات مکرر شرح حال گرفتن توسط آزمون دهندگان خسته میشوند وممکن است شرح حال یکسانی را دردفعات مختلف ارائه ندهند یا چیزهائی اضافه وکم کنند.استفاده از بیماران واقعی موجب افزایش چشمگیر روائی این آزمون میشود ایده آل آنست که از بیماران واقعی برای شناسائی نشانه های مزمن وشایع بالینی استفاده شود برای هر نشانه مزمن به چند بیمار نیاز دارید .حتی در مورد اجتماعی ترین بیمار نیز نمیتوان انتظار داشت که تحمل مورد معاینه قرار گرفتن توسط بیش از 10آزمون شونده راداشته باشد.ایده آل آنست که بیماران تعویض شوند تا به آنها فرصت کافی برای استراحت داده شود. •

51,000 تومان