علوم مهندسیگزارش‌های دولتیسایر

آسیب شناسی توسعه کمی آموزش مهندسی و چالش تضمینی کیفیت

صفحه 1:
موزش مهندسی و سومین کنفرانس آموزش مهندسی و توسعه پایدار انجمن آموزش مهندسی ایران- دانشگاه صنعتی شریف 4۸و آبان ۱۳۹۲ نسریننوشاهی رف منیعی زینب امينى جعفر توفيقى

صفحه 2:
"۰9 = موضوعات مورد بحث: © سیمای کمی آموزش مهندسی © سیاست های توسعه آموزش مهندسی در برنامه های توسعه آسیب های توسعه کمی آموزش مهندسی راهکارهای تضمین کیفیت آموزش مهندسی

صفحه 3:
25 ee توزیع دانشجوبان موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ pe 19 کشاورزی و

صفحه 4:
جایگاه دانشجوبان گروه فنی و مهندسی در کل دانشجویان کشور درصد دانشجویان کل کشور در گروه فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال دارند. #یعنی از ۴ میلیون ۳۶۸ هزار دانشجو, ۱ میلیون ۴۳۵ هزار نفر در این گروه به تحصیل اشتغال دارند. #دانشجویان علوم انسانی با ۴۴ درصد بیشترین و دانشجویان گروه علوم پزشکی با ۵ درصد کمترین تعداد دانشجویان را دارا

صفحه 5:
روند تعداد 28-89 138 99 1289-90 1390.91 1391-92 ۱۳۸۰-۲۱ الی ۱۳۹۱-۹۲ كل دانشجويان 1 كروه فنی و مهندسی ۳ 2813 6-87 1387 3-84 1284-85 1985-86 13; 3 en 979777 دانشجویان و گروه فنی و مهندسی از سال ت 8 1380-83 1381-82 1382-89 13 mem 352733, ‏مر‎ 459977

صفحه 6:
بررسی روند دانشجویان گروه فنی و مهندسی و کل دانشجویان کشور در ۱۲ سال گذشته #در سال تحصیلی ۰۱۳۸۰-۸۱ ۲۳ درصد دانشجویان کل کشور در گروه فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال داشتند که در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ این میزان به ۳۳ درصد افزایش یافته است. #متوسط نرخ رشد تعداد کل دانشجویان طی سالهای ۱۳۸۰-۸۱ الی ۰۱۳۹۱-۲ ۹/۸ درصد می‌باشد که این نرخ برای گروه فنی و مهندسی ۱۳/۴ درصد است. بنابراین سرعت رشد تعداه دانشجویان گروه فنی و مهندسی بیشتر از کل دانشجویان بوده است.

صفحه 7:
توزیع دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک جنسیت در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲

صفحه 8:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به 109 درصد دانشجویان گروه فنی و مهندسی را زنان تشکیل داده‌اند. .۴۳۸ درصد از کل دانشجویان کشور زن می‌باشند. زنان حضور کمتری در رشته‌های فنی و مهندسی نسبت به گروه‌های تحصیلی دیگر دارند.

صفحه 9:
توزبع دانشجوبان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصیلی و جنسیت در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ دکتری تخصصی کارشناسی ارشد

صفحه 10:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصيا #توزيع دانشجويان كروه فنى و مهندسى به تفكيك دوره تحصیلی عبارت است از: ۳۱ درصد در دوره کاردلنی» ۶۱ درصد در دوره کارشناسی» ۷ درصد در دوره کارشناسی ارشد و کمتر از ۱ درصد در دوره دکترای تخصصی. ‎vio®‏ درصد دانشجویان گروه فنی و مهندسی در تحصیلات تکمیلی به تحصیل اشتغال دارند. ‎

صفحه 11:
دستگاه اجرایی دانشگاهپیم نو دانشگاهجامععلمیکاربردی دانشگاهقنی و حرفه ای سایردستگاههایاجرایی وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی موسسات أموزش عالى غير دولتى - غير نمی جمع کاردانی 3739 97279 91122 903 17558 6 77218 44584 7 od 131817 110205 58937 7587 7635 399 419006 146359 88194 5 کارشناسی آرشد. 47779 ۳۳ 87 3271 737 40453 3570 97118 دکتری تخصصی 9109 15 232 71 1035 10 10472 توزیع تعداد دانشجوبان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲

صفحه 12:
بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی #دانشكاه آزاد اسلامى با ۴۴ درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را دارا می‌باشد. پس از آن موسسات آموزش عللی غیر دولتی و غیر انتفاعی با ۱۶ درصد و وزارت علوم. تحقیقات و فناوری با ۱۳ درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را دارند. درصد دانشجویان دکترای تخصصی گروه فنی و مهندسی در موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم به تحصیل اشتغال دارند

صفحه 13:
بررسی توزیع دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک استان ‎٩‏ استان تهران با بیش از ۱۵/۵ درصد بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است. ‏#تنها ۰/۷ درصد از دانشجویان گروه فنی و مهندسی در استان ایلام به تحصیل ‏اشتغال دارند ‏حدود ۵۵ درصد دانشجویان این گروه در استانهای تهران» اصفهان. فارس. خوزستان» مازندران. خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به تحصیل اشتغال دارند. ‏#استان های ایلام. خراسان شمالی و گلستان فاقد دانشجویان دوره دکترای تخصصی در گروه فنی و مهندسی هستند. ‏#بیش از ۶۵ درصد دانشجویان دکترای تخصصی لین گروه در استان تهران به تحصیل اشتغال دارند. ‎ ‎

صفحه 14:
توزیع تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک استان محل تحصیل و دوره تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲

صفحه 15:
aus lee al ook oat ‏مرن‎ 20742 13386 6412 30911 9416 5163 20919 53149 4756 3702 28841 '5190 33199 7418 10253 6697 28842 17877 5478 4587 16578 11352 6026 8700 18930 12483 26847 11900 8344 8795 8954 445847 16909 130032 7286 8732 57226 7733 56318 18004 25201 11380 59519 37273 9583 10310 31446 14294 11667 13471 26360 17827 57930 30873 10769 17484 16578 881945 281 68 10 770 a2 6834 63 459 123 26 352 91 367 139 34 104 172 17 62 60 126 10472 5 76441 32461 17479 119507 26514 10089 28673 223004 12347 13018 90878 13077 93697 26378 40307 11 93302 58745 15537 15527 51355 26602 18370 22459 46958 31137 003 4080 21514 27501 28611 11435382 we 5/33 2126 1/22 8/33 1/85 90۰ 2/00 15/54 0186 0/91 6/33 0/91 6/53 1/84 2/81 138 6/50 4/09 1/08 1/08 3/58 1/85 1/28 1/56 3/27 27 6/13 3/2 1/50 1/92 1/99 100/00

صفحه 16:
تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی در سال تحصیلی ‎۱۳۹۱-٩۹۲‏ ‏تعداد رشته محل های گروه فنی و مهندسی ‎sare‏ ‏کاردانی ۳۸ 6256 کارشناسی ۳۵ 7305 کی ای ۳-۸ 2067 دکتری تخصصی ‎wy‏ 680

صفحه 17:
تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ وزارت علوم. تحقيقات و فناورى دانشكاه بيام تور 1 دانشگاه فنی و حرفه ای درمان و آموزش پزشکی دانشگاهآزاد اسلامی موسات آموزش عالى غير دولتى - غير انتفاعه, ‎eo‏ 2398 577 11 2393 807 6256 2704 2۸۴ 1161 889 1450 2 36 1412 3197 8 791 636 59 217 38 86 82 355 4 26 5 5903 50 632 2828 2166 2 118 1239 16308 680 2067 7305

صفحه 18:
بررسی تعداد رشته و رشته محل‌ها در گروه فنی و مهندسی بیشترین تعداد رشته تحصیلی در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کاردانی است. ین رشته محل در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کارشناسی آشدانشگاه آزاد اسلامی با ۵۹۰۳ رشته محل, بیشترین رشته محل را در این گروه در بین سایر دستگاه های اجرایی دارا می‌باشد. #موسمات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم. تحقیقات و فناوری با ۵۸۴ رشته محل در دوره دکترای تخصصی. بیشترین تعداد رشته محل در این گروه را در بین سایر دستگاه‌های اجرایی دارد.

صفحه 19:
۵ رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی ‎SS‏ بيدسي يرق || ‎He‏ مهندسی عمران ۰ ۲۲۸ ۵ کامپیوتر و 11 ۲۴۸ مهندسی مکانیک ۱ ۱۷۸ مهنسی برق ۰ 1۸ آ مهندسی ۰ ۱۶ برق ۱۳ عمران مهندسی عمران ۱ ۱۳۶ امهندسی کامپیوثر | ۱۵۸ مهندسى يرق | ۱۷۸ ‎Wi.‏ iT, مهندسی شیمی ۰ ‎٩۹‏ مهندسی‌مکائیک ‏ 1۱۲ مهندسی عمران ‎Wi‏ ‏مکانیک مهندسی کامپوتر | ۸ | مهنسی‌منایع | ۸۶ | مهندسی ۸ مکانیک خودرو ۷ ‎a 9‏ ۷۵ ۷۹/۸ هتشر۵ ‏جم در ۵ جم در‎ Vi

صفحه 20:
انتخاب رشته هزار نفر اول داوطلبان گروه رباضی فیزیک در آزمون ‎eal‏ سال؟ ‎yar‏ حدم حدس 1۳۳۳ مهندسى برق مهندسى مكانيى مهندسى عمران مهندسی کامپیوتر مهندسی معماری دکتری پیوسته بیوتکنولوژی مهندسى شيمى ساير رشته ها yor vo ۳۳ ۵ ar ۲۵۶ ۷۵ ۲۳ ۱۵ ۵۴ vor AYA MAK ay) ۹۳۶ و vox AYA AMA ay.) ars ۹۳۶

صفحه 21:
تعداد رشته محل های ۵ رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گرو مهندسی در دوره های تحصیلی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند 7 ‏كارشتاسي | تعداف‎ Peres Ts 1 ‏مهنسی برق ۰ ۱۳۰ مهندسی‌عمران 128 مهندسی ۰ ۲۶۸ کامپیوتر و‎ 17 ‏کامپیوتر و‎ ‏مهندسی برق 102 مهندسی عمران ۰ ۲۸۱ برق‎ ٩٩ کیفکم ‏مهندس‎ ‏مهنسی عمران ۱ ۱۲۷ مهنسی کامپیوتر ۱ ۱۲۲ مهنسی‌برق ۲۵۱ الکتروتکنیک‎ TDs ‏عمران‎ vay ee) ۱ | eS ere | | ears Sale ‏مهندسی کامپیوتر " ۴۵ | مهندسی صنایع ۱ ا مهس منم | ۱۳ اف سور‎ و1 ۴۶ ۱۵۱۴ هتشر۵ ‏جع در‎ AV جمع در ۵ ر ۹۵ yar ۲۶۵ ۶۶ ay.

صفحه 22:
تَورَبع-تعداد ثبت نام شد کاقموسسات آموزش عالی کشور در گروه فنی و مهندسی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ دستگاه کاردانی کارشناسی کارشناسی دکتری جمع اجرایی ارشد تخصصی زن | ود چم اون عرد | جمع | زن | عرد مع زن عرد جع | ون عرد | جمع | فيصل 379 درو 4943 103 2017 3051 466 125 172 50 20 25 158 3565 5352 12/4 ‎Se‏ لق ل اق اال ل | ل 0 0 0 120 اس اه رمع جد ان تا اه اس ات ی 5 1 7 ° 892 .#2873395 910 2401 3511 320 5804 7607 مود 1 3 4 2 1 3 ارآ 2 8 4 2 ‎sear 3am io sai 3004 447‏ ‎ale‏ مم ورم دوس 32058 378 قد 1165 مد مد موف 8 ‎ona 2900 2607 33 2 2 as‏ ‏و 0 0 57 32 89 169 128 297 19 5 24 245 165 410 0/10 ‎ ‏568 2157 2725 150 3536 5043 ووم 122 187 و و و 214 5816 7956 19/2 ‏و ات ات اس ات ا 2 5 8 09 0 9 6 ,763 5040 5803 169 5776 7468 363 132 148 ,4 23 32 282 1196 1479 35/8 ‎ae ee‏ اد ان ات ادا ان او اليد 1 ‎100/ 4130 3162 967 30 23 62 361 266 954 2086 1492 594 1652 1380 271 00 56 87 69 13 8 7 71 29 2 60 04 56 12 68 44 ۰ ‎

صفحه 23:
توزیع تعداد دانش آموختگان موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی در سال تحصیلی ۱۳۹۰-۹۱ دستگاه | کارداتی || کارشتاسی |کارشناسی | دکتری = ‎EEE Eh ۳‏ ‎a‏ ‎lee‏ ایا ات ایا ار ها ‎[|S aE ee‏ و ‎sn‏ ورن 332 444 ویو 1393 214 505 رورم ور 41 48 716 167 مود ‎soe 30m 2 a7 710 past‏ 1 1 لع ا ا ‎sass 16h 229 152766 rete ees‏ و ‎7 oe 7 ‏سس سح سس سح ‎529 2172 357 9 9 9 9 ‏و م‎ 2506 1705 cor 29 PT a, ‎2390 2109 281 0 0 0 462 404 58 1773 1596 177 155 109 ‎242 124 118 0 0 0 95 54 41 147 70 77 0 0 ‎3471 2378 ‏ومد‎ 2687 1854 832 762 509 ae or at fe cl ian | te) lize, Ge pare ee |e ae 1136 961 5 269 7450 6237 121357 310 ‎| | ۳ | Se) ae ge le | es |e: ‎ ‎10 ‎2/41 ‎13/0 ‎10/6 ‎yo. ‏مدرو ‎14/6 ‎47/9 ‎

صفحه 24:
توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی و مرتبه علمی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ علوم انساتى علوم بايه علوم بزشكى فنی و مهندسی كشاورزى و داميزشكى هن جمع 705 738 638 345 28 3007 1519 1211 2032 1191 775 61 6789 8578 4755 6759 4657 3039 531 29021 28319 10125 3798 3583 7609 1928 1978 191 54 338 66 34 1416 21508 10660 13166 14433 6153 2632 68552 31/37 15/55 19/21 21/05 8/98 3/84 100

صفحه 25:
توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و مرتبه علمی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ وزارت علوم.تحقیقات و فناوری 551 1016 2843 5406 = دانشگاهپیام تور 40 101 49 0 .۰ 1/32 دانشگاه جامع علمی کاربردی - ات ان 50 0/35 داتشكاه فنى و حرفه ای اه 2 26 018 سایر دستگاههایاجرابی 3 26 209 136 18 2 ۰ 272 0/37 53 230 21 5 4 Sty tit ep ctu دانشكاه أزاد اسلامي 64 123 1385 _ 253 8 50/84 موسات آموزش عالی غیردولنی - غیرانقاقی ‏ 16 20 143 791 8 98 ۰ 678 جمع 638 1191 4657 750 | 338 14433 ۱

صفحه 26:
راه كارهاى ارتقاء كيفيت آموزش مهندسی #همکاری و مشارکت موسسات آموزش عللی در اجرای پروژه های بزرگ مملکتی به منظور نتقال تکنولوژی #ایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت در جهت رفع نیازهای آموزشی صنعت جام پروژه های صنعتی توسط دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری استفاده از امکانات بخش صنعت جهت پیشبرد آموزش و پژوهش در گروه فنی ومهندسی ® تخصیص بخشی از سرمایهگذاریهای صنعتی به تقوبت دانشگاههای فنی و مهندسی و ایجاد رشته های جدید در جهت تامین نیروهای مورد نیاز #تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها و بازسازی قسمتهای فرسوده شده طی دوره

صفحه 27:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی © توجه به تربیست دانشجویان فنی مهندسی در حوزه طراحی (طراحی مفهومی. طراحی پایه و طراحی تفصیلی) © توجه به تربیست دانشجویان در حوزه انتقال فناوری (دانشجویان مهارتهای لازم در انتقال فناوریهای مورد نیز را دریافت کنند)

صفحه 28:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی توجه به آماده سازی فارغ التحصیلان جهت اشتغال در واحد های تحقیق و توسعه برای حصول به فناوریهای جدید توجه به تشکیل مهارتهای کار آفرینی در دانشجویان فنی مهندسی توجه به ارائه آموزشها و دوره های میان رشته ای دانش محور نکردن صرف آموزش مهندسی وتوجه به افزایش توانمندیهای مهارتی و بینشی

صفحه 29:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی كسا رش دوره:های مهتذسی چند رشته ای ‎Multidisciplinary engineering‏ © توجه به مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی - حرفه ای دانشجویان مهندسی ‎career plans‏ © توجه به مهارتهای سبز در آموزش دانشجویان مهندسی 1126" ‎role of green skills in engineering‏ ‎education‏ توجه به شکل گیری توانمندی نوآوری در دانشجویان فنی مهندسی

صفحه 30:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی #اثر بخشی یادگیری مشارکتی به عنوان راهکاری برای تقویت کیفیت آموزش مهندسی 00۲9 00۳00616160165 ‏#توجه به شایستگیهای کانونی‎ (team work ,communication data o%je1 » analysis ,problem solving ) ‏مهندسی‎ # تقویت دوره های مشترک ارشد و دکتری با دانشگاههای موفق جهان در غالب پروژه های آموزشی و صنعتی بین المللی

صفحه 31:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی #باز نگری در هدف گذاری آموزش ها و برنامه های درسی فنی و مهندسی با رویکرد نیاز محوری و با حضور ذینفعان آموزش عالی اجرای برنامه های توسعه توانمندی های هیات علمی متناسب با تحولات آموزش مهندسی (۳۵۱011 ‎(Development‏ # استقرار نظام ارزیابی و بهبود سیاست ها و برنامه های آموزش مهندسی

صفحه 32:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی 6 جایگزینی شیوه های آموزشی یکطرفه و حافظه محور با شیوه ‎cla‏ یاد دهی - یادگیری فعال تقویت شیوه های یاد دهی- یادگیری مهارت محور در موازنه با شیوه های دانش محور Problem) gro stems 6 pF ob ‏تقویت شیوه های‎ (Based Learning

صفحه 33:
راه كارهاى ارتقاء كيفيت آموزش مهندسى #استفاده از شیوه های یادگیری تکنولوژی ‎(Technology - Based Learning),,>.‏ استفاده از خبرگان و متخصصان صنعت در برنامه ریزی های آموزش مهندسی و همچنین در فرآیند یاد دهی-یادگیری #بازنگری در شیوه های ارزشیابی دروس مهندسی ایجاد دفاتر تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه ها

صفحه 34:
راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی توسعه فرصت های شغلی برای دانش آموختگان فنی و مهندسی طراحی و استقرار نظام مهندسی مشابه سازمان نظام پزشکی #بازنگری و تقویت نظام کارآموزی و کارورزی

صفحه 35:
با تشکر از توجه شما

آسیب شناسی توسعه کمی آموزش مهندسی و چالش تضمین کیفیت سومین کنفرانس آموزش مهندسی و توسعه پایدار انجمن آموزش مهندسی ایران -دانشگاه صنعتی شریف 8و 9آبان 1392 نسرین نوشاهی رضا منیعی زینب امینی جعفر توفیقی موضوعات مورد بحث: سیمای کمی آموزش مهندسی سیاست های توسعه آموزش مهندسی در برنامه های توسعه آسیب های توسعه کمی آموزش مهندسی راهکارهای تضمین کیفیت آموزش مهندسی توزیع دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی در سال تحصیلی 1391-92 جایگاه دانشجویان گروه فنی و مهندسی در کل دانشجویان کشور 33درصد دانشجویان کل کشور در گروه فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال دارند. ‏یعنی از 4میلیون 368هزار دانشجو 1 ،میلیون 435هزار نفر در این گروه به تحصیل اشتغال دارند. ‏دانشجویان علوم انس انی ب ا 44درص د بیشترین و دانشجویان گروه علوم پزشکی با 5درصد کمترین تعداد دانشجویان را دارا می‌باشند. روند تعداد کل دانشجویان و گروه فنی و مهندسی از سال تحصیلی 1380-81الی 1391-92 بررسی روند دانشجویان گروه فنی و مهندسی و کل دانشجویان کشور در 12سال گذشته ‏در سال تحصیلی 23 ،1380-81درصد دانشجویان کل کشور در گروه فن ی و مهندس ی ب ه تحص یل اشتغال داشتن د ک ه در سال تحصیلی 1391-92این میزان به 33درصد افزایش یافته است. ‏متوسط نرخ رشد تعداد کل دانشجویان طی سالهای 1380-81الی 9/8 ،1391-92درص د می‌باش د ک ه ای ن نرخ برای گروه فنی و مهندسی 13/4درصد است .بنابراین سرعت رشد تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی بیشتر از کل دانشجویان بوده است. توزیع دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندس=ی به تفکیک جنسیت در سال تحصیلی 1391-92 بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک جنسیت 25درص د دانشجویان گروه فن ی و مهندسی را زنان تشکیل داده‌اند. 48درصد از کل دانشجویان کشور زن می‌باشند. ‏زنان حضور کمتری در رشته‌های فنی و مهندسی نسبت به گروه‌های تحصیلی دیگر دارند. توزیع دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصیلی و جنسیت در سال تحصیلی 1391-92 بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصیلی ‏توزی ع دانشجویان گروه فن ی و مهندس ی ب ه تفکیک دوره تحصیلی عبارت است از 31 :درصد در دوره کاردانی 61 ،درصد در دوره کارشناسی 7 ،درصد در دوره کارشناسی ارشد و کمتر از 1درصد در دوره دکترای تخصصی. 7/5درص د دانشجویان گروه فن ی و مهندس ی در تحصیالت تکمیلی به تحصیل اشتغال دارند. توزیع تعداد دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی 1391-92 جمع دستگاه اجرایی کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری تخصصی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری 3739 131817 47779 9109 110205 1221 15 دانشگاه جامع علمی کاربردی 97279 58937 87 0 تعداد دانشگاه پیام نور 19244 4 11144 1 15630 3 درصد 13/4 7/8 10/9 دانشگاه فنی و حرفه ای 91122 7587 0 0 98709 6/9 سایر دستگاههای اجرایی 903 7635 3271 232 12041 0/8 وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی 0 399 737 71 1207 0/1 دانشگاه آزاد اسالمی 17558 6 419006 40453 1035 3570 10 97118 10472 موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی جمع 146359 77218 44584 7 88194 5 63608 0 22715 7 14353 82 44/3 15/8 100 بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی ‏دانشگاه آزاد اسالمی با 44درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را دارا می‌باشد .پس از آن موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی با 16درص د و وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری با 13درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را دارند. 87درص د دانشجویان دکترای تخص صی گروه فن ی و مهندسی در موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم به تحصیل اشتغال دارند بررسی توزیع دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک استان استان تهران با بیش از 15/5درصد بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است. ‏تنها 0/7درصد از دانشجویان گروه فنی و مهندسی در استان ایالم به تحصیل اشتغال دارند ‏حدود 55درص د دانشجویان ای ن گروه در اس تانهای تهران ،اصفهان ،فارس، خوزس تان ،مازندران ،خراس ان رضوی و آذربایجان شرق ی ب ه تحصیل اشتغال دارند. ‏اس تا‌ن های ایالم ،خراس ان شمال ی و گلس تان فاقد دانشجویان دوره دکترای تخصصی در گروه فنی و مهندسی هستند. ‏بیش از 65درصد دانشجویان دکترای تخصصی این گروه در استان تهران به تحصیل اشتغال دارند. توزیع تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک استان محل تحصیل و دوره تحصیلی در سال تحصیلی 1391-92 استان محل تحصیل کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشد دکتری تخصصی جمع درصد آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایالم بوشهر تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیالن لرستان مازندران مرکزی هرمزگان همدان یزد جمع 20742 13386 6412 30911 9416 5163 10919 53149 4756 3702 28841 5190 33199 7418 10253 6697 28842 17877 5478 4587 16578 11352 6026 8700 18930 12483 26847 11900 8344 8795 8954 445847 48504 17819 10477 79798 16078 4864 16909 130032 7286 8732 57226 7733 56318 18004 25201 11380 59519 37273 9583 10310 31446 14494 11667 13471 26360 17827 57930 30873 10769 17484 16578 881945 6714 1188 580 8028 938 62 840 32989 296 521 4352 154 4057 930 4501 1643 4574 3591 468 626 3192 722 669 288 1564 823 3054 3290 2339 1162 2963 97118 481 68 10 770 82 0 5 6834 9 63 459 0 123 26 352 91 367 4 8 4 139 34 8 0 104 4 172 17 62 60 116 10472 76441 32461 17479 119507 26514 10089 28673 223004 12347 13018 90878 13077 93697 26378 40307 19811 93302 58745 15537 15527 51355 26602 18370 22459 46958 31137 88003 46080 21514 27501 28611 1435382 5/33 2/26 1/22 8/33 1/85 0/70 2/00 15/54 0/86 0/91 6/33 0/91 6/53 1/84 2/81 1/38 6/50 4/09 1/08 1/08 3/58 1/85 1/28 1/56 3/27 2/17 6/13 3/21 1/50 1/92 1/99 100/00 تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی در سال تحصیلی 1391-92 دوره تحصیلی تعداد رشته تعداد رشته محل کاردانی 318 6256 کارشناسی 315 7305 کارشناسی ارشد 308 2067 دکتری تخصصی 177 680 تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی 1391-92 دستگاه اجرایی کاردانی کارشناسی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری 70 889 کارشناسی ارشد 1161 دکتری تخصصی 584 2704 1412 36 2 1450 دانشگاه جامع علمی کاربردی 2398 791 8 0 3197 دانشگاه فنی و حرفه ای 577 59 0 0 636 سایر دستگاههای اجرایی 11 82 86 38 217 وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسالمی 0 5 26 4 35 2393 2828 632 50 5903 807 1239 118 2 2166 6256 7305 2067 680 16308 دانشگاه پیام نور موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی جمع جمع بررسی تعداد رشته و رش=ته محل‌ها در گروه فنی و مهندسی ‏بیشترین تعداد رشته تحصیلی در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کاردانی است. ‏بیشترین رشته محل در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کارشناسی است. ‏دانشگاه آزاد اسالمی با 5903رشته محل ،بیشترین رشته محل را در این گروه در بین سایر دستگاه های اجرایی دارا می‌باشد. ‏موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری با 584 رشته محل در دوره دکترای تخصصی ،بیشترین تعداد رشته محل در این گروه را در بین سایر دستگاه‌های اجرایی دارد. 5رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی در دوره های تحصیلی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند دکترای تخ=صصی درصد کارشناسی ارشد درصد کارشن=اسی درصد کاردانی درصد مهندسی برق 22% مهندسی عمران 22% مهندسی کامپیوتر و IT 25% کامپیوتر و IT 34% مهندسی مکانیک 17% مهندسی برق 18% مهندسی عمران 16% برق 13% مهندسی عمران 16% مهندسی کامپیوتر و IT 15% مهندسی برق 17% الکتروتکنیک 13% مهندسی شیمی 9% مهندسی مکانیک %12 مهندسی مکانیک 9% عمران 12% مهندسی کامپیوتر و IT 8% مهندسی صنایع 8% مهندسی صنایع 8% مکانیک خودرو 7% جمع در 5رشته 72% جمع در 5رشته 75% جمع در 5 رشته 75% جمع در 5رشته 79% انتخاب رشته هزار نفر اول داوطلبان گروه ریاضی فیزیک در آزمون سر=اسری سال 1392 رشته تحصیلی تعداد داوطلب درصد تعداد تجمعی داوطلبان درصد تجمعی مهندسی برق 497 49.7 497 49.7 مهندسی مکانیک 256 مهندسی عمران 75 مهندسی کامپیوتر 70 مهندسی معماری 23 دکتری پیوسته بیوتکنولوژی 15 25.6 7.5 7 2.3 1.5 753 828 898 921 936 75.3 82.8 89.8 92.1 93.6 مهندسی شیمی 10 1 946 94.6 سایر رشته ها 54 5.4 1000 100 تعداد رشته محل های 5رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی در دوره های تحصیلی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند دکترای تخصصی تعداد رشته محل کارشناسی ارشد تعداد رشته محل کارشناسی تعداد رشته محل کاردانی تعداد رشته محل مهندسی برق 130 مهندسی عمران 268 مهندسی کامپیوتر و IT 468 کامپیوتر و IT 331 مهندسی مکانیک 99 مهندسی برق 256 مهندسی عمران 381 برق 95 مهندسی عمران 127 مهندسی کامپیوتر و IT 122 مهندسی برق 351 الکتروتکنیک 183 مهندسی شیمی 45 مهندسی مکانیک 150 مهندسی مکانیک 182 عمران 265 مهندسی کامپیوتر و IT 45 مهندسی صنایع 81 مهندسی صنایع 132 مکانیک خودرو 66 جمع در 5رشته 446 جمع در 5رشته 877 جمع در 5رشته 1514 جمع در 5رشته 940 توزیع تعداد ثبت نام شدگان موسسات آموزش= عالی کشور در گروه فنی و مهندسی در سال تحصیلی 1391-92 کاردانی دستگاه اجرایی کارشناسی ارشد کارشناسی جمع دکتری تخصصی زن مرد جمع زن مرد جمع زن مرد جمع زن مرد جمع زن مرد جمع در=صد وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری 372 871 1243 103 38 2017 4 3051 2 466 1 125 92 172 53 50 3 20 14 25 17 158 74 3565 1 5152 5 12/4 7 دانشگاه پیام نور 0 0 0 720 6 8534 1574 0 231 385 616 0 3 3 743 7 8922 1635 9 3/96 دانشگاه جامع علمی کاربردی 892 1 3395 3 4287 4 910 2 2401 1 3311 3 3 84 87 0 0 0 180 26 5804 8 7607 4 18/4 2 دانشگاه فنی و حرفه ای 447 3 3094 6 3541 9 631 2167 2798 0 0 0 0 0 0 510 4 3311 3 3821 7 9/25 سایر دستگاههای اجرایی 58 320 378 124 1165 1289 186 998 118 4 15 12 4 13 9 383 2607 2990 0/72 وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی 0 0 0 57 32 89 169 128 297 19 5 24 245 165 410 0/10 موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی 568 6 2157 3 2725 9 150 70 3536 1 5043 1 653 122 5 187 8 0 1 1 214 09 5816 0 7956 9 19/2 6 دانشگاه آزاد اسالمی 763 4 5040 5 5803 9 169 28 5776 0 7468 8 363 9 112 17 148 56 90 23 9 32 9 282 91 1196 21 1479 12 35/8 1 جمع 271 44 1380 68 1652 12 594 56 1492 04 2086 60 954 2 266 29 361 71 62 7 23 86 30 13 967 69 3162 87 4130 56 100/ 00 توزیع تعداد دانش آموختگان موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی در سال تحصیلی 1390-91 دستگاه اجرایی کارشناسی کاردانی کارشناسی ارشد جمع دکتری تخصص ی زن مرد جمع زن مرد جمع زن مرد جمع زن مرد جمع زن مرد جمع درصد وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری 502 823 132 5 444 2 9497 1393 9 214 5 605 6 8201 74 41 0 48 4 716 3 1678 6 2394 9 10/1 1 دانشگاه پیام نور 10 7 17 266 7 3021 5688 1 1 2 1 6 7 267 9 3035 5714 2/41 دانشگاه جامع علمی کاربردی 766 6 152 65 229 31 164 1 6312 7953 0 0 0 0 0 0 930 7 2157 7 3088 4 13/0 4 دانشگاه فنی و حرفه ای 297 1 199 37 229 08 601 1785 2386 0 0 0 0 0 0 357 2 2172 2 2529 4 10/6 8 سایر دستگاههای اجرایی 46 109 155 177 1596 1773 58 404 462 0 0 0 281 2109 2390 1/01 وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی 0 0 0 77 70 147 41 54 95 0 0 0 118 124 242 0/10 موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی 252 8 509 8 762 6 832 6 1854 4 2687 0 76 144 220 0 1 1 109 30 2378 7 3471 7 14/6 6 دانشگاه آزاد اسالمی 476 9 310 23 357 92 121 39 6237 0 7450 9 593 269 2 3285 8 34 42 175 09 9611 9 1136 28 47/9 8 توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی و مرتبه علمی در سال تحصیلی 1391-92 جمع گروه تحصیلی استاد دانشیار استادیار مربی مربی آموزشیار تعداد درصد علوم انسانی 553 1519 8578 10125 733 21508 31/37 علوم پایه 705 1211 4755 3798 191 10660 15/55 علوم پزشکی 738 2032 6759 3583 54 13166 19/21 فنی و مهندسی 638 1191 4657 7609 338 14433 21/05 کشاورزی و دامپزشکی 345 775 3039 1928 66 6153 8/98 هنر 28 61 531 1978 34 2632 3/84 جمع 3007 6789 28319 29021 1416 68552 100 توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و مرتبه علمی در سال تحصیلی 1391-92 جمع دستگاه اجرایی استاد دانشیار استادیار مربی مربی آموزشیار وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری 551 1016 تعداد درصد 2843 988 8 5406 37/46 40 101 49 190 1/32 13 36 50 0/35 3 21 2 26 0/18 سایر دستگاههای اجرایی 3 26 209 136 18 392 2/72 وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی 4 5 21 23 53 0/37 دانشگاه آزاد اسالمی 64 123 1385 551 3 253 7338 50/84 موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی 16 20 143 791 8 978 6/78 338 14433 100 دانشگاه پیام نور 1 دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه فنی و حرفه ای جمع 4657 1191 638 760 راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی ‏همکاری و مشارک=ت مؤس=سات آموزش عال=ی در اجرای پروژه های بزرگ مملکتی به منظور انتقال تکنولوژی ‏ایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت در جهت رفع نیازهای آموزشی صنعت ‏انجام پروژه های صنعتی توسط دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری ‏اس=تفاده از امکانات بخ=ش ص=نعت جه=ت پیش=برد آموزش و پژوهش در گروه فنی ومهندسی ‏تخص=یص بخش=ی از س=رمایهگذاریهای ص=نعتی ب=ه تقوی=ت دانشگاههای فنی و مهندسی و ایجاد رشته های جدید در جهت تامین نیروهای مورد نیاز ‏تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها و بازسازی قسمتهای فرسوده شده طی دوره راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی توج ه ب ه تربی ت دانشجویان فن ی مهندس ی در حوزه طراح ی (طراحی مفهومی ،طراحی پایه و طراحی تفصیلی) توج ه ب ه تربی ت دانشجویان در حوزه انتقال فناوری (دانشجویان مهارتهای الزم در انتقال فناوریهای مورد نیاز را دریافت کنند) راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی ‏ ‏ ‏ ‏ توجه به آماده سازی فارغ التحصیالن جهت اشتغال در واحد های تحقیق و توسعه برای حصول به فناوریهای جدید توج ه ب ه تشکی ل مهارتهای کار آفرین ی در دانشجویان فن ی مهندسی توجه به ارائه آموزشها و دوره های میان رشته ای دانش محور نکردن صرف آموزش مهندسی وتوجه به افزایش توانمندیهای مهارتی و بینشی راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی ‏گسترش دوره های مهندسی چند رشته ای ‏Multidisciplinary engineering ‏توجه به مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی – حرفه ای دانشجویان مهندسی career plans ‏توجه به مهارتهای سبز در آموزش دانشجویان مهندسی The ‏role of green skills in engineering ‏education ‏توجه به شکل گیری توانمندی نوآوری در دانشجویان فنی مهندسی راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی ‏اثر بخشی یادگیری مشارکتی به عنوان راهکاری برای تقویت کیفیت آموزش مهندسی ‏توجه به شایستگیهای کانونی Core competencies (team work ,communication data ) analysis ,problem solvingدر آموزش مهندسی ‏تقویت دوره های مشترک ارشد و دکتری با دانشگاههای موفق جهان در غالب پروژه های آموزشی و صنعتی بین المللی راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی ‏باز نگری در هدف گذاری آموزش ها و برنامه های درسی فنی و مهندسی با رویکرد نیاز محوری و با حضور ذینفعان آموزش عالی ‏اجرای برنامه های توسعه توانمندی های هیات علمی متناسب با تحوالت آموزش مهندسی (Faculty )Development ‏استقرار نظام ارزیابی و بهبود سیاست ها و برنامه های آموزش مهندسی راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی ‏جایگزینی شیوه های آموزشی یکطرفه و حافظه محور با شیوه های یاد دهی – یادگیری فعال ‏تقویت شیوه های یاد دهی -یادگیری مهارت محور در موازنه با شیوه های دانش محور ‏تقویت شیوه های یاد گیری مسئله محور(Problem )Based Learning راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی ‏استفاده از شیوه های یادگیری تکنولوژی محور()Technology – Based Learning ‏استفاده از خبرگان و متخصصان صنعت در برنامه ریزی های آموزش مهندسی و همچنین در فرآیند یاد دهی-یادگیری ‏بازنگری در شیوه های ارزشیابی دروس مهندسی ‏ایجاد دفاتر تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه ها راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی ‏توسعه فرصت های شغلی برای دانش آموختگان فنی و مهندسی ‏طراحی و استقرار نظام مهندسی مشابه سازمان نظام پزشکی ‏بازنگری و تقویت نظام کارآموزی و کارورزی با تشکر از توجه شما

51,000 تومان