آسیب شناسی توسعه کمی آموزش مهندسی و چالش تضمین کیفیت
اسلاید 1: آسیب شناسی توسعه کمی آموزش مهندسی و چالش تضمین کیفیت سومین کنفرانس آموزش مهندسی و توسعه پایدار انجمن آموزش مهندسی ایران- دانشگاه صنعتی شریف 8و9 آبان 1392نسرین نوشاهیرضا منیعیزینب امینیجعفر توفیقی
اسلاید 2: موضوعات مورد بحث:سیمای کمی آموزش مهندسیسیاست های توسعه آموزش مهندسی در برنامه های توسعهآسیب های توسعه کمی آموزش مهندسیراهکارهای تضمین کیفیت آموزش مهندسی
اسلاید 3: توزیع دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی در سال تحصیلی 92-1391
اسلاید 4: جایگاه دانشجویان گروه فنی و مهندسی در کل دانشجویان کشور 33 درصد دانشجویان کل کشور در گروه فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال دارند. یعنی از 4 میلیون 368 هزار دانشجو، 1 میلیون 435 هزار نفر در این گروه به تحصیل اشتغال دارند.دانشجویان علوم انسانی با 44 درصد بیشترین و دانشجویان گروه علوم پزشکی با 5 درصد کمترین تعداد دانشجویان را دارا میباشند.
اسلاید 5: روند تعداد کل دانشجویان و گروه فنی و مهندسی از سال تحصیلی 81-1380 الی 92-1391
اسلاید 6: بررسی روند دانشجویان گروه فنی و مهندسی و کل دانشجویان کشور در 12 سال گذشته در سال تحصیلی 81-1380، 23 درصد دانشجویان کل کشور در گروه فنی و مهندسی به تحصیل اشتغال داشتند که در سال تحصیلی 92-1391 این میزان به 33 درصد افزایش یافته است.متوسط نرخ رشد تعداد کل دانشجویان طی سالهای 81-1380 الی 92-1391، 9/8 درصد میباشد که این نرخ برای گروه فنی و مهندسی 13/4 درصد است. بنابراین سرعت رشد تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی بیشتر از کل دانشجویان بوده است.
اسلاید 7: توزیع دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک جنسیت در سال تحصیلی 92-1391
اسلاید 8: بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک جنسیت 25 درصد دانشجویان گروه فنی و مهندسی را زنان تشکیل دادهاند.48 درصد از کل دانشجویان کشور زن میباشند.زنان حضور کمتری در رشتههای فنی و مهندسی نسبت به گروههای تحصیلی دیگر دارند.
اسلاید 9: توزیع دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصیلی و جنسیت در سال تحصیلی 92-1391
اسلاید 10: بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصیلی توزیع دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دوره تحصیلی عبارت است از: 31 درصد در دوره کاردانی، 61 درصد در دوره کارشناسی، 7 درصد در دوره کارشناسی ارشد و کمتر از 1 درصد در دوره دکترای تخصصی.7/5 درصد دانشجویان گروه فنی و مهندسی در تحصیلات تکمیلی به تحصیل اشتغال دارند.
اسلاید 11: توزیع تعداد دانشجویان گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی 92-1391دستگاه اجراییکاردانیکارشناسیکارشناسی ارشددکتری تخصصیجمعجمعدستگاه اجراییکاردانیکارشناسیکارشناسی ارشددکتری تخصصیتعداددرصدوزارت علوم، تحقیقات و فناوری373913181747779910919244413/4دانشگاه پیام نور1102051221151114417/8دانشگاه جامع علمی کاربردی972795893787015630310/9دانشگاه فنی و حرفه ای91122758700987096/9سایر دستگاههای اجرایی90376353271232120410/8وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی03997377112070/1دانشگاه آزاد اسلامی17558641900640453103563608044/3موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی7721814635935701022715715/8جمع44584788194597118104721435382100درصد31/161/46/80/7100
اسلاید 12: بررسی دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با 44 درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را دارا میباشد. پس از آن موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی با 16 درصد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با 13 درصد بیشترین تعداد دانشجو در این گروه را دارند.87 درصد دانشجویان دکترای تخصصی گروه فنی و مهندسی در موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم به تحصیل اشتغال دارند
اسلاید 13: بررسی توزیع دانشجویان گروه فنی و مهندسی به تفکیک استان استان تهران با بیش از 15/5 درصد بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی را به خود اختصاص داده است.تنها 0/7 درصد از دانشجویان گروه فنی و مهندسی در استان ایلام به تحصیل اشتغال دارندحدود 55 درصد دانشجویان این گروه در استانهای تهران، اصفهان، فارس، خوزستان، مازندران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به تحصیل اشتغال دارند.استان های ایلام، خراسان شمالی و گلستان فاقد دانشجویان دوره دکترای تخصصی در گروه فنی و مهندسی هستند. بیش از 65 درصد دانشجویان دکترای تخصصی این گروه در استان تهران به تحصیل اشتغال دارند.
اسلاید 14: توزیع تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک استان محل تحصیل و دوره تحصیلی در سال تحصیلی 92-1391
اسلاید 15:
اسلاید 16: تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی در سال تحصیلی 92-1391دوره تحصیلیتعداد رشتهتعداد رشته محلکاردانی3186256کارشناسی3157305کارشناسی ارشد3082067دکتری تخصصی177680
اسلاید 17: تعداد رشته محل های تحصیلی در گروه فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و دوره تحصیلی در سال تحصیلی 92-1391دستگاه اجراییکاردانیکارشناسیکارشناسی ارشددکتری تخصصیجمعوزارت علوم، تحقیقات و فناوری7088911615842704دانشگاه پیام نور14123621450دانشگاه جامع علمی کاربردی2398791803197دانشگاه فنی و حرفه ای5775900636سایر دستگاههای اجرایی11828638217وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی0526435دانشگاه آزاد اسلامی23932828632505903موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی807123911822166جمع62567305206768016308
اسلاید 18: بررسی تعداد رشته و رشته محلها در گروه فنی و مهندسی بیشترین تعداد رشته تحصیلی در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کاردانی است.بیشترین رشته محل در گروه فنی و مهندسی مربوط به دوره کارشناسی است.دانشگاه آزاد اسلامی با 5903 رشته محل، بیشترین رشته محل را در این گروه در بین سایر دستگاه های اجرایی دارا میباشد.موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با 584 رشته محل در دوره دکترای تخصصی، بیشترین تعداد رشته محل در این گروه را در بین سایر دستگاههای اجرایی دارد.
اسلاید 19: 5 رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی در دوره های تحصیلی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند
اسلاید 20: انتخاب رشته هزار نفر اول داوطلبان گروه ریاضی فیزیک در آزمون سراسری سال 1392
اسلاید 21: تعداد رشته محل های 5 رشته ای که بیشترین تعداد دانشجویان گروه فنی و مهندسی در دوره های تحصیلی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند
اسلاید 22: توزیع تعداد ثبت نام شدگان موسسات آموزش عالی کشور در گروه فنی و مهندسی در سال تحصیلی 92-1391دستگاه اجراییکاردانیکاردانیکاردانیکارشناسیکارشناسیکارشناسیکارشناسی ارشدکارشناسی ارشدکارشناسی ارشددکتری تخصصیدکتری تخصصیدکتری تخصصیجمعجمعجمعجمعدستگاه اجراییزنمردجمعزنمردجمعزنمردجمعزنمردجمعزنمردجمعدرصدوزارت علوم، تحقیقات و فناوری3728711243103382017430512466112592172535032014251715874356515152512/47دانشگاه پیام نور000720685341574023138561603374378922163593/96دانشگاه جامع علمی کاربردی89213395342874910224011331133848700018026580487607418/42دانشگاه فنی و حرفه ای4473309463541963121672798000000510433113382179/25سایر دستگاههای اجرایی5832037812411651289186998118415124139383260729900/72وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی000573289169128297195242451654100/10موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی568621573272591507035361504316531225187801121409581607956919/26دانشگاه آزاد اسلامی7634504055803916928577607468836391121714856902393292829111962114791235/81جمع2714413806816521259456149204208660954226629361716272386301396769316287413056100/00
اسلاید 23: توزیع تعداد دانش آموختگان موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی در سال تحصیلی 91-1390دستگاه اجراییکاردانیکاردانیکاردانیکارشناسیکارشناسیکارشناسیکارشناسی ارشدکارشناسی ارشدکارشناسی ارشددکتری تخصصیدکتری تخصصیدکتری تخصصیجمعجمعجمعجمعدستگاه اجراییزنمردجمعزنمردجمعزنمردجمعزنمردجمعزنمردجمعدرصدوزارت علوم، تحقیقات و فناوری50282313254442949713939214560568201744104847163167862394910/11دانشگاه پیام نور107172667302156881121672679303557142/41دانشگاه جامع علمی کاربردی766615265229311641631279530000009307215773088413/04دانشگاه فنی و حرفه ای29711993722908601178523860000003572217222529410/68سایر دستگاههای اجرایی461091551771596177358404462000281210923901/01وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی00077701474154950001181242420/10موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی252850987626832618544268707614422001110930237873471714/66دانشگاه آزاد اسلامی476931023357921213962370745095932692328583442175099611911362847/98جمع1849272262907543007010319513326529149351122658345153451559185259236818100/00
اسلاید 24: توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک گروه تحصیلی و مرتبه علمی در سال تحصیلی 92-1391گروه تحصیلیاستاددانشیاراستادیارمربیمربی آموزشیارجمعجمعگروه تحصیلیاستاددانشیاراستادیارمربیمربی آموزشیارتعداددرصدعلوم انسانی55315198578101257332150831/37علوم پایه7051211475537981911066015/55علوم پزشکی738203267593583541316619/21فنی و مهندسی6381191465776093381443321/05کشاورزی و دامپزشکی345775303919286661538/98هنر286153119783426323/84جمع300767892831929021141668552100
اسلاید 25: توزیع تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی کشور در گروه تحصیلی فنی و مهندسی به تفکیک دستگاه اجرایی و مرتبه علمی در سال تحصیلی 92-1391دستگاه اجراییاستاددانشیاراستادیارمربیمربی آموزشیارجمعجمعدستگاه اجراییاستاددانشیاراستادیارمربیمربی آموزشیارتعداددرصدوزارت علوم، تحقیقات و فناوری551101628439888540637/46دانشگاه پیام نور40101491901/32دانشگاه جامع علمی کاربردی11336500/35دانشگاه فنی و حرفه ای3212260/18سایر دستگاههای اجرایی326209136183922/72وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی452123530/37دانشگاه آزاد اسلامی6412313855513253733850/84موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی162014379189786/78جمع63811914657760933814433100
اسلاید 26: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسیهمکاری و مشارکت مؤسسات آموزش عالی در اجرای پروژه های بزرگ مملکتی به منظور انتقال تکنولوژیایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت در جهت رفع نیازهای آموزشی صنعتانجام پروژه های صنعتی توسط دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتریاستفاده از امکانات بخش صنعت جهت پیشبرد آموزش و پژوهش در گروه فنی ومهندسیتخصیص بخشی از سرمایهگذاریهای صنعتی به تقویت دانشگاههای فنی و مهندسی و ایجاد رشته های جدید در جهت تامین نیروهای مورد نیازتجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها و بازسازی قسمتهای فرسوده شده طی دوره
اسلاید 27: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی توجه به تربیت دانشجویان فنی مهندسی در حوزه طراحی (طراحی مفهومی، طراحی پایه و طراحی تفصیلی) توجه به تربیت دانشجویان در حوزه انتقال فناوری (دانشجویان مهارتهای لازم در انتقال فناوریهای مورد نیاز را دریافت کنند)
اسلاید 28: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی توجه به آماده سازی فارغ التحصیلان جهت اشتغال در واحد های تحقیق و توسعه برای حصول به فناوریهای جدید توجه به تشکیل مهارتهای کار آفرینی در دانشجویان فنی مهندسی توجه به ارائه آموزشها و دوره های میان رشته ای دانش محور نکردن صرف آموزش مهندسی وتوجه به افزایش توانمندیهای مهارتی و بینشی
اسلاید 29: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی گسترش دوره های مهندسی چند رشته ای Multidisciplinary engineeringتوجه به مدیریت و برنامه ریزی مسیر شغلی – حرفه ای دانشجویان مهندسی career plans توجه به مهارتهای سبز در آموزش دانشجویان مهندسی The role of green skills in engineering educationتوجه به شکل گیری توانمندی نوآوری در دانشجویان فنی مهندسی
اسلاید 30: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی اثر بخشی یادگیری مشارکتی به عنوان راهکاری برای تقویت کیفیت آموزش مهندسی توجه به شایستگیهای کانونی Core competencies (team work ,communication data analysis ,problem solving ) در آموزش مهندسی تقویت دوره های مشترک ارشد و دکتری با دانشگاههای موفق جهان در غالب پروژه های آموزشی و صنعتی بین المللی
اسلاید 31: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی باز نگری در هدف گذاری آموزش ها و برنامه های درسی فنی و مهندسی با رویکرد نیاز محوری و با حضور ذینفعان آموزش عالیاجرای برنامه های توسعه توانمندی های هیات علمی متناسب با تحولات آموزش مهندسی (Faculty Development)استقرار نظام ارزیابی و بهبود سیاست ها و برنامه های آموزش مهندسی
اسلاید 32: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی جایگزینی شیوه های آموزشی یکطرفه و حافظه محور با شیوه های یاد دهی – یادگیری فعال تقویت شیوه های یاد دهی- یادگیری مهارت محور در موازنه با شیوه های دانش محورتقویت شیوه های یاد گیری مسئله محور(Problem Based Learning)
اسلاید 33: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی استفاده از شیوه های یادگیری تکنولوژی محور(Technology – Based Learning)استفاده از خبرگان و متخصصان صنعت در برنامه ریزی های آموزش مهندسی و همچنین در فرآیند یاد دهی-یادگیریبازنگری در شیوه های ارزشیابی دروس مهندسیایجاد دفاتر تجاری سازی تکنولوژی در دانشگاه ها
اسلاید 34: راه کارهای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی توسعه فرصت های شغلی برای دانش آموختگان فنی و مهندسیطراحی و استقرار نظام مهندسی مشابه سازمان نظام پزشکیبازنگری و تقویت نظام کارآموزی و کارورزی
اسلاید 35: با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.