صفحه 1:
1 RVINCS pge rar acer] CRN ea eco)
* تعریف بهداشت محیط:
ا ا 1۱
۱
ارتقاء سلامت و نقش موثر کنترل عوامل محيطي در آن از مباحثي بوده که
از گذشته دور سيستمهاي بهداشتي و درماني به دنبال آن بوده اند. در این
ن استانداردهاي محيط سالم و تبيين شرابط زيست محيطي مطلوب جهت
ارتقاء سلامت از وظایف و رسالتهاي اصلي وزارت بهداشت و درمان آموزش
heey noes eee SHES eer ee T 00
Poe Ree Cann Peppa aro royU peconren titre reer eg
بيش از بك ميليارد نغر از مردم جهان دسترسي به آب آشاميدني سالم ندارند
Oa ل اا 0
PO Ne SON ae oni meter errr
سلامت مشخص كردد.
صفحه 2:
* شرح وظایف و فعاليتهاي واحد بهداشت محیط :
۱ کنترل بر بهسازی و بهداشت مراک تهیهه توزیع و فرروش مواد غذایی؛ اماکن عمومى و اماكن بين راهی
2 کنترل آب آشاميدني مناطق تحت پوشش از نظر ميكروبي و شيميايي و به صورت متناوب و اطمینان
از سلامت آب منطقه و آعلام نتیج به ارگانهاي مربوطه:
3. كلرسنجي روزانه و ثبت آن در پرونده كلرسنجي با قید مشخصات ایستگاه كلرسنجي و اعلام نتایج به
شبکه بهداشت و ارگانهاي مربوطه و در صورت لزوم گندزد؛
4. كنترل مواد غذايي و نمونه برداري از مواد غذايي مشکوك و ارسال آن به آزمایشگاه و معدوم نمودن
مواد غذايي فاسد بر آساس دستورالعملهاي مربوطه؛
5. اجيلي طرح یکنواخت سازي ماده 13 مواد خوردني و آشامدني و آرايشي و بهداشتي و اخذ مجوز
تعطیل آماکن و مراکز از شبکه بهداشت و درمان جهت تعطيلي آنها:
6 معرفي پیشه وران به آزمایشگاه و صدور کارت معاینه پزشكي جهت آنها طبق دستورالعملهاي
صفحه 3:
7 بازديد از مدارس و مراکز آموزشي و مهد کودکها
8. بازدید و کنترل استخرهاي شنا و حمامهاي سونا:
2 بازدید از آزمایشگاهها و مراکز بهداشتي درماني و مطبها و بیمارستانها از نظر وضعیت بهداشت محیط
10 بازديد از پارکها و ورزشگاهها و ترمینلها و تشکیل پرونده بهداشتي واعلام به سازمانها و مستولین
ذیریط و پيگيري تا حصول نتیجه مطلوب:
dL بررسي کنترل فاضلاب. زباله. هواء منابع آلوده کننده آنها و مکاتبه با ارگانهاي مربوطه؛
2. رسيدگي به شکایات در زمینه هاي مختلف بهداشتي:
3 سنجش يد در نمكهاي خوراكي يددلر بطور روزانه و نمونه برداري از نمكهاي يد دار و ارسال به
آزمایشگاه
صفحه 4:
4 مبارزه با حشرات و جوندگان ضمن بررسي كانونهاي آلوده و برآورد میزان سم مورد نظر با توجه
به میزان آلودگي و نظارت بر سم پاشي توأم با آموزشهاي لازم و طعمه گذاري؛
5. کنترل و پایش امور محوله پرستل تحت نظر و راهنمايي و ارشاد آنها جهت پیشبرد اهدا
بهداشتي و ارائه راهکارهاي مناسب؛
7 قدامات اضطراری هنگام وقوع بلایای طبیعی؛
۷ شرکت در جلسات بازآموزي و سمینارها طبق دستورالعملهاي مربوطه؛
18 بازدید از اماکن متبرکه و مساجد طبق دستورالعملها مربوطه؛
9. بازدید از جايگاههاي پمپ بنزین و پيگيري نواقص مربوطه؛
20. کنترل بهداشتي اردوگاهها و زندانها جهت ساماندهي وضعیت بهداشتي آنها:
21. شرکت در طرحهاي ملي و كشوري جهت هماهنگي لازم براي پیشبرد اهداف بهداشتي؛
صفحه 5:
آموزش بهداشت جهت کلیه رده ها توام با فعاليتهاي روزمره به طور چهره به چهره؛
. آموزش بهداشت دانشجوبان در مقاطع پزشكي و پيراپزشکي؛
+ نظارت بر دفع بهداشتی زباله در مناطق شهرری و روستایی و سایت جمع آوری و دفع زباله ها
5 نظارت بر احداث و بهسازی توالت خانوار های روستا
7 نظارت بر فعالیتهای آموزشگاه های صنوف؛
۷ تاسیس شورای حل اختلاف ویژء امور بهداشتی:
TA تاسیس اورژانض بهداشت محیط؛
lel th طررح ضربت
صفحه 6:
۱ اجرای روستای سالم؛
۲ بهسازی محیط روستا؛
۳ بر گزاری جلسات شورای بهداشت روستاء بخش و کار گروه بهداشت درمان و تامین اجتماعی شهررستان
4 نظارت بر فعاليت بهورزان در مورد کنترل کیفیت بهداشتي آب آشاميدني بهسازي ( محیط
روستاء منابع آب مثل چاه و چشمه. آبریزگاهها و ...) مرکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذايي.
بهداشت محیط منازل جلب مشارکت همگاني در جمع آوري و دفع بهداشتي زباله و فضولات و
كنترل كيفيت مواد غذايي و آموزش موازین بهداشت محيط و ...و گزارش نتیجبه مقمات ذیربط:
35 راهنماي و آموزش مردم و جلب مشارکت عمومي و همكاريهاي بین بخشي در زمینه اجراي
پروژه هاي شهر سالم؛
6. اجراي سایر دستورات مقام مافوق در زمینه اي مربوط به بهداشت محیط؛
۸ اجرای طمرح توسعه و تشدید مواد غذایی در غالب طرح ضربت؟
صفحه 7:
۸ اجرای طررح امنیت غذا؛
٩ اجراى طررح بسچ سلامت نوروزی؛
4۰ بازدید و نظارت از استخرهای شنا؛
۱ جمع آوری اطلاعات و آمار مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذايي و اماکن عمومي, آب
آشاميدني و تأسیسات آب و فاضلاب و .- و تکمیل فرمهاي مربوطه؛
۲ تجزیه و تحلیل آمار و شاخصهای بهداشت محیط.
صفحه 8:
؟ قوانین و مقررات بهداشت محیط :
+ om
آئین نامه بهداشت محیط 80%
ن نامه اجرائی قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی آشاميدني.
آرايشي و بهداشتي
4
* ماده 688 قانون مجازات اسلامي
صفحه 9:
مقدمه :
کنترل عوامل محیطی در ارتقای سلامت انسان نقش اساسی و کلیدی دارد و آلاینده های محیط که از تنوعء
گستردگی و پیچیدگی خاصی برخوردارند می تواتند هر سه بعد جسمی ؛ روانی و اجتماعی سلامت انسان را
با خطى مواجه سازند.
امروزه بيشتر اين آلاينده ها زائيده فعاليتهاى روز مره و یا فعالیتهای ویژه انسانها نظیس علوم؛ فنون «صنایع
و ارتقای سطح فناوری می باشند که در روند تولید آنها گاه علم و اراده انسان بصورت عمدیدخالت داشته و
3S اشی از عدم آ گاهی و اطلاع از پیامدهای نو هستند.
حفظ و صیانت از محیط مستلزع انضباط و رعایت نظم اجتماعی است و ضمانت اجرایی آن نیز وجود قوانین
و آئین نامه های قوی و محکمی است که اجرای آنها میتواند آثار سوء و زیاتبار آلودگی های محیطی را به
حداقل ممکن بساند.
در کشور ما قوانین و آئین نامه های متعدهدی در زمینه آب » هوا : فاضلاب ؛ مواد غذایی ؛ اماکن و موارد
تخلف زیست محیطی وجود دارد که اغلب آنها با بهداشت محیط مرتبط می باشند.
صفحه 10:
؟ آئین نامه بهداشت محیط:
اين آثين نامه در تاریخ ۲۹/6/۱۳۷۱ به تصويب هینت محترم وزیران رسیده و در حقیقت رئوس وظایف و
فعالیتهای بهداشت محیط کشور را تبیین نموده است .
* قانون مواد خوردنی ؛ آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب تیر مام"4 ۱۳
این قانون مشتمل بر ۱۸ ماده است که ماده ۱۳ آن نحوه کنتررل و برخورد با متخلفین مراکن تهیه توزیع ,
نگهداری «فروش و حمل و نقل مواد خوردنی؛ آشامیدنی ؛ آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی را مشخص می
سادد.
* قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد نوردنى » آشاميدنى و آرايشى و بهداشتى مصوب
۹ مجلس محترم شورای اسلامی
در این قانون آئین نامه ماده ۱۳ تکمیل و اصللاحات لازم در آن بعمل آمده است.
صفحه 11:
؟ آئین نامه بهداشت محیط:
وزارت بهداشته درمان و آموزش پنزشکی در اجرای بند (۲)ماده (۱) قانون تشکیللات و وظایف وزارت
بهداشت درمان و هینت محترع وزیرران در جلسه مورحنه ۲6/6/۷۱ بن به پیشنهاد شماره ۱۳۲۰ مورخه
۷۰ وزارت بهداشت- آموزش پنشکی (مصوبه ۳/۳/۹۷ مجلس شورای اسلامی ) آئین نامه بهداشت
محیط را به شرح زیر تصویب نمود :
۰ بهداشت محیط
. آب آشاميدني
٠ آلودگي آب آشاميدني
. کنترل بهداشتي
. مراکز کاربرد پرتوهاي یونساز در پزشکي
اماکن عمومي
۰ مراکز تهیه. توزیع. نگهداري و فروش مواد خوردني, آشامید:
و بهداشتي
. مراکز آموزشي و تربيتي
صفحه 12:
sai uneasy asta أ
بهداشت محیط -1-1
بهداشت محیط عبارتست از کنترل عواملی از محیط زندگی که به گونه ای روی سلامت جسمی - روانی و
اجتماعی اسان تاثیر میگذارند.
2-- آب آشاميدني
باشد و مصمرف آن غارضه سوثى در كوتاه مدت يا دراز مدت در انسان ایجاهنکند.
1-3- آلودكي آب آشاميدني
و بيولوذيكى آب
براى مصبرف انسان زيان آور سازد.
1-4- كنترل بهداشتي
منظور از كنترل بهداشتى, بازديد و بررسى بهداشتى مراكن مشمول اين
ضوابط بهداشت محيطى مى باشد.
صفحه 13:
1-5- مراکن کاریررد پررتوهای یونساز در پزشکی:
مراک کاریرد پرتوهای یونساز در پزشکی مراکنزی هستند که با استفاده از پرتوهای یونساز زیر نظس
مسئولین متخصص مربوطه به تشخیص یا درمان بیمار ها ررداسته و شامل مراکن رادیو لوژی
رادیوتراپی ورادیو ایزوتوپ می باشد.
۱-6- اماکن عمومی:
اماکن عمومی عبارتند از : اماکن متب که و زیارتگاهها - زاثرسراها -هتل ها -متل ها مساضرخانه ها -
پانسیونها - آسایشگاههای سالمتدان. آرایشگاهها -حمامها حمامهای سونا - استخر های شنا سینماها -
ياركها مراكن تفرريحهاى سالم باشكاههاى ورزشى ترمينال هاى وسايل حمل و نقل عمومی و مسافرتی -
توالتهاى عمومى كورستانها ومانند اين موارد.
1-7- مراكن تهيه توزيع نكهدارى و فروش مواد حنوردنى , آشامیدنی و بهداشتی:
ذ اری و فروش مواد خوردنی , آشاميدنى و بهداشتى عبارتند : از كليه كارخانه ها
ها اماكن و مغازه ها بى كه به كونه اى نسبت به تهيه توزيع تكهدارى و
فروش مواد حنوردنى آشاميدنى و بهداشتى اقدام نمايند.
صفحه 14:
1-8- مراكن بهداشتى درمانىة
مراكن بهداث اشتى درماني عبارتند از بيمارستانها آسايشكاهها زايشكاهها مطب ها درمائكاهها -
RANE تشخيص طبى بخشهای تزریقات و پانسمان . آسایشگاههای معلولین - طب هسته اى -
فينزيوترابى راديولوذى و مانتد اينها.
1-9- مراكن آموزشى و ترييتىة
مراكن آموزشى و تررنيتى عبا تند از مدارس آمو ز شكاههاى تحصيلى حوزه هاى علميه دانشکده ها -
خوابكاههاى مراكن آموزشى يرو رشكاهها مراكز تربيتى شبانه روزى ندامتكاهها و
صفحه 15:
2 واقداقو:
هر اقدامی که تهدیدی بررای بهداشت عمومى شناخته شود ممنوع مى باشد وزارت بهداشت درمان و آموزش
رشکی موظف است پس از تشخیص هر مورد از مواردی که در حيطه وظايف وزارت مى باشد راسا اقدام
قانونی معمول و در سایر موارد موضوع را به مراجع ذیرربط جهت انجاماقدامهایقانونی فوری اعلام نماید .
ان از مقرررات بهداشت عمومی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گررفت.
3 ماده سه :
آلوده كردن آب آشاميدنى عمومى ممنوع است و با متخلفان مطابق مقرررات رفتار خواهد شد. وزارت
بهداشت - درمان و آموزش پزشکی به منظور حنظ سلامت و بهداشت مردع مکلف است کینیت آب آشامیدنی
عمومی از تقطه آبگیری تا مصرف را از نظر بهداشتی تحت نظارت مستمر قرار دهد.
1- تبصره یک :
وظایف و اختیارهای سازمان حفاظت محیط زیست در پیشگیری و جلوگیرری از آلودگی متابع آبموضوع
ماده ( 3 ) قانون توزیع عادلانه آب و آئین نامه های اجرایی آن همچنان قابل اجراست
صفحه 16:
2 تبصره دو :
سازمانها و مسسه های دولتی و خصوصی تامین کننده آب آشامیدنی عمومی
معیارهای بهداشتی اعلام شده توسط وزارت بهداشت- درمان و آموزش پشکی بوده و باید همه اطلاعات لازم
برای بیررسی مورد یا موارد و تسهیلات بازدید از تاسیسات را در اختیار وزارت قرار دهند.
3- تبصره سه :
وزارت بهداشت -درمان و آموزش پزشکی به منظور کنتررل آب آشامیدنی عمومی در مراحل مختلف توزيع ,
آزمایشگاههای مراک بهداشت استان - شهررستان و مرا کن بهداشتی درمانی را برای ارائه خدمت در این زمینه
تجهین می نماید.
صفحه 17:
4. ماده چهار :
به منظور جلوكيرى از روند رو به رشد آلودگی منابع آبهای سطحی و زيرزمینی اعم از چاهها رودخانه ها -
اتها جشمه ها آب مصرفى شهر و روستا کمیته ای با نام کمیته حناظت از منابع آب آشامیدنی زیر AB
استاندار با عضویت مدیرران و رسای ادارات کل : ۱ بهداشت , درمان و آموزش پززشکی ۲- سازمان حذا
محيط زيست 7 سازمان آب منطقه ای استان 4 جهاد سازندگی استان ۵ ببرنامه و بودجه استان PICS EN
فاضلاب استان بتشكيل مى شود تا موارد زي را بررسى و اقدام نمايد :
*ل تخاذ تصميم راجع به خارج نمودن بعضى از منابع تامين آب آشاميدنى از سرويس كه ب اساس كدزارش
اداره كل بهداشت محيط آلوده شده اند( اعم از چاهها , چشمه ها ب قناتها و...).
aba} تدابیس لازم جهت حفاظت از منابع آب آشامیدنی موجود بر اساس دستورهایی که توسط دستكاههاى
ذیریط پیشنهاد می شود و به تصویب کمیته می رسد.
لازم به منظور حنظ حریم مناطقی که در آینده بررای تامین آب شهرها از طرريق دستكاههاى
ذيربط بيشنهاد مى شود.
تصميم در رابطه با بحرانهایناشی از آلودگی منابع آب و چگونگی مقابله به آنها.
صفحه 18:
مره
در ابتدا اداره کل بهداشت محیط موظف است نواقصی را که موجب آلودگی منابع آب میگردد به دستگاه ذیربط
اعلام کند تا راسا نسبت به رفع آن اقدام نماید
در صورتی که امکانات دستگاهها ببرای رفع نواقص کفایت ننماید مراتب در کمیته یاد شده مطرح خواهد شد.
مص
وزارت بهداشت و درمان و آموزش يرزشكى بمنظور حفظ بهداشت عمومى مكلف است بر رسيهاى لازم را در مورد
تائیس های هوای استنشاقی و سایر مواد موش بر انسان معمول دارد و نسبت به ارائه توصیه های ضروری به
مراجع ذیریط اقدام نماید.
0 ماده شش :
Sls کاربرد پرتوهای یونساز در پزشکی مظف به همکاری و ارائه آمار و اطلاعات و فراهم نمودن
تسهيلات بمنظور بررسى دزيمترى و بهسازى جهت انجام وظیفه کارشناسان وزارت بهداشت درمان و
آموزش پرشکی می باشند . با متخلفان برابر مقررات قانونى مربوطه ( قانون تعزيرات ) رفتار خواهد شد .
صفحه 19:
7 ماده هفت :
وزارت بهداشت. درمان و آموزش پززشکی مکلف است مار بهداشتی , درمنی- آموزشی و 2
عمومی مراک تهيه , توزیع , نگهداری و فروش مواد خوردنی , آشامیدنی و بهداشتی را از نظر ضوابط و
مقرررات بهداشت محیطی کنترل و با متخلفان از دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی وزارت برابى مقررات
قانونی مربوطه ( قانون تعزیررات ) رفتار نماید.
8 ماده هشت :
مراجع صادر کننده پرروانه کسب مرراکز تهیه , توزیع , نكهدارى وفروش مواد خوردنی , آشامیدنی و بهداشتی و
اماکن عمومی موظفند ضمن رعایت ضوابط مرربوط به خود , مقرررات و توصیه های اعلام شده توسط وزارت
بهداشت , درمان و آموزش پزرشکی را نیز در اين زمینه رعایت نموده و قبل از صدور پروانه کسب , نظریه
بهداشتی از اين وزارتخانه کسپ نمایند.
2 ماده نه :
وزارت بهداشت -درمان و آموزش پزشکی علاوه بر وظیفه قانونی مبارزه با ناقلین بیماریها عهده دار نظارت بر
ام مبارزه با بنديايان , جوندگان و حیوانهای ناقل بیماریها نی می باشد . مرراجع ذیرربط ملزع به رعایت
دستورالعملهای بهداشت محیطی این وزارتخانه در این مورد هستند.
صفحه 20:
: ماده ده IO
بمنظور پیشگیرری از شیوع بیماریهای منتقل شده بوسیله بند پایان و حیوانهای
جلوگیررخ از آلودگی محيط بد ستتوع و مواد شیمیایی و بر مبورت انکان رنوشهای مبارزه از طريق پهسازی
محيط ارجح بوده و دستگاههای اجرائی ذیرربط موظف به بهسازی کانونهای جلب و تکثیر بندپایان و حیوانهای
برابس توصیه ها و دستورالعملهای وزارت بهداشت- درمان و آموزش پنرشکی می باشن
at
شهرداری ها مکلند در تنظیم روشهای جمع آوری حمل و دفع زبله شهر و ساير خدمات شهرى دستورالعملها
و توصیه های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع ذیربط را رعایت نمایند.
صفحه 21:
1 .ماده بازده :
صدور مجوز ورود و ترخیص و کنترل بهداشتی هر نوع دام و فراورده های حام دامی با توجه به نص
مواد (۸۰۷.4۳-۲ )قانون سازمان دامپزشکی کشور (مصوبه سال ۱۳۵۰ )که موخر ب قانون مواد خوردنی
و بهداشتی است علی الاطلاق و در تمام مراحل اعم از تولید- توزیع و عررضه از لحاظ پیشگیرری و مبارزه
اریها ی دامی و بیماریهای مشترک انسان و دام بر عهده سازمان دامپزشکی می باشد.
طبیعی است چنانچه عرضه فراورده های خام دامی موجب بیماریها ی مختص انسان شود وهمچنین
مواردی که در فراورده های ام دامی تفییراتی داده شود که مواد حاصل شده فراورده خام دامی
نگردد مسئولیت کنترل بهداشتی بر عهده وزارت بهداشت. درمان آموزش پزشکی است که مطابق قانون
مواد خوردنی وبهداشتی (مصوبه ۱۳۲ ) و اصلاحات آن انجام خواهد شد.
صفحه 22:
صّ ءماده دوازده :
وزارت بهداش
روستاها ضمن آموزش گسترده بابسیچ مرردم و جلب همکاری بین بخشی در زمیته مسائل بهداشت
از قبیل جمع آوری و حمل و دفع بهداشتی زبله دفع بهداشتی مدفوع و کود حیوانی بهسازی معابر و
جداسازی محل نگهداری دام و رن گان از محل سکونت , نظارت و پیگیرری لاز را داشته و همچنین در
جهت بهسازی منابع و کنتترل کیفی آب آشامیدنی -جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلایها - کنترل اماکن عمومی
و مراكن تهيه , توزيع , نكهدارى و فروش مواد غذابی اقدام نماید.
صفحه 23:
* آیین نامه اجررایی قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی دآشامیدنی ؛ آرایشی و بهداشتی :
ده 13 قانون مواد نوردنی آشامیدنی» آرایشی و بهداشتی مصوب سال ۱۳۹3/۹/۲۲ به شرح زیم اصلاح
تخلف از مقررات بهداشتی نظیر عدم رعایت بهداشت فردی , وضع ساختمانی , وسایل کار ممنوع است و مستوجب مجازات می باشد
مقررات بهداشتی مربوط به مراکز تهب و تلد نکهداری توزیع فروش و حمل و لقل مواد خوردنی . آشامیدنی آرایشی و
بهداشتی و اماکنعمومی در آثبن نامه اجرائى ابن ماده تعبين خواهد شد . تخلف از مقررات مد کور ستوجبمجازانهای بازدارنده از
بيست و ينج هزار 250000 تپاتصد هزار ( 5000000 ) ريال جربعه تقدى به ازاء هر مورد نقض مقررات بهداشتی خواهد بود
عبزان مجازتهای باد شده بر اساس نرخ تورم ( هر سسال بكث بار ) بنا به اعلام بانكث مرکزی جمپوری اسلامی ايران و تائيد هيات
وزبران قابل افزایشاست.
مأمورینی که از طرف وزارت بهداشت . درمان و آموزش پزشکی براك نظارت بهداشتى اماكن ومراكز موضوع اين ماده تعبين مى
شوند مکلفند متخلفین از مقررات بهداشتی را با کر موارد تخلف باتنظبم گزارشی به مسوّول بهداشت محل ععرفی نمایند , سول
بهداشت محل در صورت تائيد كزارش به صاحب مركز ويا مسؤولين مربوطه اخطار مى نمايد تا نسبت به رفع نواقص بهداشتى در
عهلت تعبين شده اقدام كند در صورت عدم رفع موارد تخلف ؛ دستور تعطيل محل و مهر و موم و بالاكث و مهر آنرا صادر می نماد
و يس از برطرف شدن نواقص و تائيد مسؤول بهداشت محل از واحدمربوطه رفع تعطيل و فكث مهر و موم خواهد شد . در تعام موارد
مد کورپرونده جهت رسیدگی به داد که صالحه ارجاع می گردد.
مقررات بهداشتی . وظایف و سوولیتهای سوول بهداشت محل و مأمورین نظارت ۰ مدت زمانهایلازم برای رفع نواقص بهداشتی و
بر مربوطه در اجرای این ماده واحده در آئین نامه اجراییین فنون مشخص خواهد شد.
صفحه 24:
تبصره یک :
صاحبان مان مزبور در صورتی که اقدامات انجام شده را خلاف قانون و مترراتبداندمیتونند
به مرجع قضايى صالح شكايت نمايند.
أنبصوه افق :
مأمورین انتظامی موظفند در تما مراحل اجراى عملیات بازرسی» تعطیل و مهم وموم يا لاك ومس كردن
محل » همکاری لازم را با مأمورین وزارت بهداشت» درمان و آموزش پنزشکی بهعمل آورند -
vice pia
این قانون توسط وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پزشکی تدوین میگرردد Sle nb oT
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سینردهم آذر ماه یکهزار و سیصدو
هنتاد و نه مجلس شورای اسالامی تصویب و در تاریخ ۲۰/۹/۱۳۷۹ به تأئید شورای
صفحه 25:
در اجرای تبصره سه قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردني. آشاميدني: آرايشي و
بهداشتي آذر ماه 1379 مجلس محترم شورای اسلامي , بدینوسیله آئین نآمه اجرايي
ماده مذکور را مشتمل بر 5 فصل 95 » ماده 54 . تبصره و 46 بند بشرح ذیل تصویب مي
نماید :
* فصل اول : بهداشت ضردى
* فصل دوم : شرایط ساختمانی و بهداشتی مراک تهیه تولید ؛ توزیع .نگهداری و فروش مواد
غذایی و اماکن عمومی
© فصل سوم : وسایل و لوازع کار
* فصل جهارم : وظایف مسئول بهداشت محل و مأمورین نظارت و تكاليف صاحب یا مدیر محلهای
مشمول قانون
* فصل ينجم : طبقه بندی اماکن و مراکنر و کارگاهها و کارخانجات از لحاظ شمول مواد این آئین
ثامه
صفحه 26:
ماده 1۸۸ قانون مجازات اسلامی
"هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل
آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده» دفع غیس
بهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید ء ريختن مواد مسموم
کننده در رودخانه ها و زباله در خیابانها, کشتار غیر مجاز داع»
استفاده غیر مجاز فاضلاب خام پا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب
برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشد و مرتکبین چنانچه طبق
قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا يك سال
محکوم خواهند شد.
صفحه 27:
تبصره یک :
تشخیص این که اقدام مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می شود یا نيس و
نين اعالام جرم مذ کور بعهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزرشکی و سازمانحفاظت محیط زیست
باشد.
مى با
تبصره دو :
منظور از آلودگی محیط زیست عبارتست از پخش يا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یاخاک یا زمین به
مییانی که کیفیت فییزیکی ؛ شیمیایی يا بیولوژیک آن را بطوری که به حال انسان یاسایر موجودات
زنده یا گیاهان يا آثار يا ابنيه مض باشد تفییس دهد. .
صفحه 28:
ن اصلاح Naya ماده ۸۱۸" قانون مجازات اسلامی (تعزی رانا مصوب ۲/۳/۱۳۷
ماده واحده - تبصره۱ ماده WA قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات) مصوب ۲/۳/۱۳۷۵ مجلسشورای
اسلامی به شرح زیر اصلاح می گرردد :
تبصره يعد
تشخیص اینکه اقدام مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته میشود و نیز غیر
مجاز بودن كشتار دام و دفع فضولات دامی و اعلام جر مذکور حسب مورد برعهده وزارت
بهداشت » درمان و آموزش پزرشکی - سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپشکی خواهد بود
قانون فوق مشتمل بى ماده واحده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ هشتم مرداد ماه یکهنزار و سیصد و
هفتاد و شش مجلس شورای اسالامی تصویب و در تاریخ ۱۹/۵/۱۳۷۲ به تائید شورای نگهبان رسیده
است.
صفحه 29:
آشنايي با اصول ،قوانين و مقررات بهداشت محيط
• تعريف بهداشت محيط:
بهـداشـت محيـط عبارت اسـت از کنتـرل عواملى از محيط زندگى که به گونه
اى بر روى سالمت جسمى ،روانى و اجتماعى انسان تاثير مى گذارند.
ارتقاء سالمت و نقش مؤثر كنترل عوامل محيطي در آن از مباحثي بوده كه
از گذشته دور سيستمهاي بهداشتي و درماني به دنبال آن بوده اند .در اين
بين استانداردهاي محيط سالم و تبيين شرايط زيست محيطي مطلوب جهت
ارتقاء سالمت از وظايف و رسالتهاي اصلي وزارت بهداشت و درمان آموزش
پزشكي به شمار مي رود .لزوم بررسي و شناخت كامل مخاطرات محيطي و در
نظر گرفتن يك تهديدات سنتي و مدرن هنگامي خود را مي نماياند كه بدانيم
بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان دسترسي به آب آشاميدني سالم ندارند
و حدود 350ميليون نفر از امكانات بهسازي محيط زندگي برخوردار نمي
باشند .مسائلي از اين قبيل باعث مي شود تا اهميت نقش بهداشت محيط در
كنترل بيماريها و ارتقاء سالمت مشخص گردد.
• شرح وظايف و فعاليتهاي واحد بهداشت محيط :
.1کنترل بر بهسازي و بهداشت مراکز تهيه ،توزيع و فروش مواد غذايي ،اماکن عمومي و اماکن بين راهي
.2كنترل آب آشاميدني مناطق تحت پوشش از نظر ميكروبي و شيميايي و به صورت متناوب و اطمينان
از سالمت آب منطقه و اعالم نتايج به ارگانهاي مربوطه؛
. 3كلرسنجي روزانه و ثبت آن در پرونده كلرسنجي با قيد مشخصات ايستگاه كلرسنجي و اعالم نتايج به
شبكه بهداشت و ارگانهاي مربوطه و در صورت لزوم گندزدايي آب؛
. 4كنترل مواد غذايي و نمونه برداري از مواد غذايي مشكوك و ارسال آن به آزمايشگاه و معدوم نمودن
مواد غذايي فاسد بر اساس دستورالعملهاي مربوطه؛
.5اجراي طرح يكنواخت سازي ماده 13مواد خوردني و آشامدني و آرايشي و بهداشتي و اخذ مجوز
تعطيل اماكن و مراكز از شبكه بهداشت و درمان جهت تعطيلي آنها؛
. 6معرفي پيشه وران به آزمايشگاه و صدور كارت معاينه پزشكي جهت آنها طبق دستورالعملهاي
صادره؛
.7بازديد از مدارس و مراكز آموزشي و مهد كودكها
.8بازديد و كنترل استخرهاي شنا و حمامهاي سونا؛
.9بازديد از آزمايشگاهها و مراكز بهداشتي درماني و مطبها و بيمارستانها از نظر وضعيت بهداشت محيط
. 10بازديد از پاركها و ورزشگاهها و ترمينالها و تشكيل پرونده بهداشتي واعالم به سازمانها و مسئولين
ذيربط و پيگيري تا حصول نتيجه مطلوب؛
. 11بررسي كنترل فاضالب ،زباله ،هوا ،منابع آلوده كننده آنها و مكاتبه با ارگانهاي مربوطه؛
.12رسيدگي به شکايات در زمينه هاي مختلف بهداشتي؛
.13سنجش يد در نمكهاي خوراكي يددار بطور روزانه و نمونه برداري از نمكهاي يد دار و ارسال به
آزمايشگاه
. 14مبارزه با حشرات و جوندگان ضمن بررسي كانونهاي آلوده و برآورد ميزان سم مورد نظر با توجه
به ميزان آلودگي و نظارت بر سم پاشي توأم با آموزشهاي الزم و طعمه گذاري؛
. 15كنترل و پايش امور محوله پرسنل تحت نظر و راهنمايي و ارشاد آنها جهت پيشبرد اهداف
بهداشتي و ارائه راهكارهاي مناسب؛
.16اقدامات اضطراري هنگام وقوع بالياي طبيعي؛
.17شركت در جلسات بازآموزي و سمينارها طبق دستورالعملهاي مربوطه؛
.18بازديد از اماكن متبركه و مساجد طبق دستورالعملها مربوطه؛
.19بازديد از جايگاههاي پمپ بنزين و پيگيري نواقص مربوطه؛
. 20كنترل بهداشتي اردوگاهها و زندانها جهت ساماندهي وضعيت بهداشتي آنها؛
.21شركت در طرحهاي ملي و كشوري جهت هماهنگي الزم براي پيشبرد اهداف بهداشتي؛
.22آموزش بهداشت جهت كليه رده ها توام با فعاليتهاي روزمره به طور چهره به چهره؛
.23آموزش بهداشت دانشجويان در مقاطع پزشكي و پيراپزشكي؛
.24نظارت بر دفع به=داشت=ي زباله در مناطق شهري و روستايي و سايت جمع آوري و دفع زباله ها
.25نظارت بر احداث و بهسازي توالت خانوار هاي روستايي؛
.26نظارت بر فعاليتهاي آموزشگاه هاي صنوف؛
.27تاسيس شوراي حل اختالف ويژه امور بهداشتي؛
.28تاسيس اورژانس بهداشت محيط؛
.29اجراي طرح ضربت
.30اجراي طرح شهر سالم
.31اجراي روستاي سالم؛
.32بهسازي محيط روستا؛
.33برگزاري جلسات شوراي بهداشت روستا ،بخش و کارگروه بهداشت درمان و تامين اجت=ماعي شهرستان
.34نظارت بر فعاليت بهورزان در مورد كنترل كيفيت بهداشتي آب آشاميدني ،بهسازي ( محيط
روستا ،منابع آب مثل چاه و چشمه ،آبريزگاهها و ) ...مركز تهيه و توزيع و فروش مواد غذايي،
بهداشت محيط منازل جلب مشاركت همگاني در جمع آوري و دفع بهداشتي زباله و فضوالت و
كنترل كيفيت مواد غذايي و آموزش موازين بهداشت محيط و ....و گزارش نتايج به مقامات ذيربط؛
. 35راهنماي و آموزش مردم و جلب مشاركت عمومي و همكاريهاي بين بخشي در زمينه اجراي
پروژه هاي شهر سالم؛
.36اجراي ساير دستورات مقام مافوق در زمينه اي مربوط به بهداشت محيط؛
.37اجراي طرح توسعه و تشديد مواد غذايي در غالب طرح ضربت؛
.38اجراي طرح امنيت غذا؛
.39اجراي طرح بسج سالمت نوروزي؛
.40بازديد و نظارت از استخرهاي شنا؛
. 41جمع آوري اطالعات و آمار مراكز تهيه و توزيع و فروش مواد غذايي و اماكن عمومي ،آب
آشاميدني و تأسيسات آب و فاضالب و ...و تكميل فرمهاي مربوطه؛
.42تجزيه و تحليل آمار و شاخصه=اي بهداشت محيط.
• قوانين و مقررات بهداشت محيط :
آئين نامه بهداشت محيط
آئين نامه اجرائي قانون اصالح ماده 13قانون مواد خوردني ،آشاميدني،
آرايشي و بهداشتي
ماده 688قانون مجازات اسالمي
مقدمه :
كه از تنوع،
اساسي و كليدي دارد و آالينده هاي محيط
سالمت انسان نق=ش
محيطي در ارتقاي
عوامل
كنترل
انسان را
سالمت
سه بعد جسمي ،رواني و اجتماعي
خاصي برخوردارند مي توانند هر
گستردگي و پيچيدگي
با خطر مواجه سازند.
،صنايع
ويژه انسانها نظير علوم ،فنون
آالينده ها زائيده فعاليتهاي روز مره و يا فعاليتهاي
امروزه بيشتر اين
داشته و
بصورت عمدي
دخالت
علم و اراده
انسان
مي باشند كه در روند توليد آنها گاه
فناوري
و ارتقاي سطح
گاهي نيز ناشي از عدم آگاهي و اطالع از پيامدهاي نو هستند.
آن نيز وجود قوانين
اجرايي
ضمانت
است و
اجتماعي
حفظ و صيانت از محيط مستلزم انضباط و رعايت
نظم
محيطي را به
اجراي آنها ميتواند آثار سوء و زيانبار آلودگي هاي
است
كه
محكمي
قوي و
نامه هاي
و آئين
ممكن برساند.
حداقل
آب ،هوا ،فاضالب ،مواد غذايي ،اماكن و موارد
زمينه
نامه هاي متعددي در
در كشور ما قوانين و آئين
اغلب آنها با بهداشت محيط مرتبط مي باشند.
كه
محيطي وجود دارد
زيست
تخلف
بهداشت محيط:
آئين
نامه
•
رئوس وظايفو
رسيده و در حق=يقت
وزيران
محترم
هيئت
تصويب
نامه در تاريخ 24/4/1371
به
آئين
اين
نموده است .
بهداشت محيط كشور را تبيين
فعاليتهاي
مصوب تير ماه1346
قانون مواد خوردني ،آشاميدني و آرايشي و بهداشتي
•
،توزيع ،
نحوه كنترل و برخورد با متخلفين مراكز تهيه
آن
كه ماده 13
است
ماده
مشتمل بر 18
اين
قانون
،فروش و حمل و نقل مواد خوردني ،آشاميدني ،آرايشي و بهداشتي و اماكنعمومي را مشخص مي
نگهداري
سازد.
قانون اصالح ماده 13قانون مواد خوردني ،آشاميدني و آرايشي و بهداشتي مصوب
•
13/9/1379مجلس محترم شو=راي اسالمي
آمده است.
بعمل
الزم در آن
تكميل و اصالحات
نامه ماده13
قانون آئين
در اين
بهداشت محيط:
آئين
نامه
•
وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي در اجراي بند ( )2ماده ( )1قانون تشكيالت و وظايف وزارت
بهداشت ـ درمان و هيئت محترم وزيران در جلسه مورخه 24/4/71بنا به پيشنهاد شماره 1320مورخه
11/2/70وزارت بهداشت -آموزش پزشكي (مصوبه 3/3/67مجلس شوراي اسالمي ) آئين نامه بهداشت
محيط را به شرح زير تصويب نمود :
.1بهداشت محيط
.2آب آشاميدني
.3آلودگي آب آشاميدني
بهداشت محيط
آئين نامه
.4کنترل بهداشتي
.5مراکز کاربرد پرتوهاي يونساز در پزشکي
.6اماکن عمومي
.7مراکز تهيه ،توزيع ،نگهداري و فروش مواد خوردني ،آشاميدني
و بهداشتي
.8مراکز آموزشي و تربيتي
.1ماده يک -تعاريف
-1-1بهداشت محيط :
بهداشت محيط عبارتست از كنترل عواملي از محيط زندگي كه به گونه اي روي سالمت جسمي ـ رواني و
اجتماعي انسان تاثير ميگذارند.
-1-2آب آشاميدني :
آب آشاميدني آب گوارايي است كه عوامل فيزيكي ـ شيميايي ـ وبيولوژيكي آن در حد استانداردهاي مصوب
باشد و مصرف آن عارضه سوئي در كوتاه مدت يا دراز مدت در انسان ايجاد نكند.
-1-3آلودگي آب آشاميدني :
آلودگي آب آشاميدني عبارتست از تغيير خواص فيزيكي ـ شيميايي و بيولوژيكي آب به گونه اي كه آن را
براي مصرف انسان زيان آور سازد.
-1-4کنترل بهداشتي :
منظور از كنترل بهداشتي ,بازديد و بررسي به=داشتي مراكز مشمول اين آئين نامه به منظور اعمال
ضوابط بهداشت محيطي مي باشد.
-1-5مراكز كاربرد پرتوهاي يونساز در پزشكي:
مراكز كاربرد پ=رتوهاي يونساز در پزشكي مراكزي هستند كه با استفاده از پرتوهاي يونساز زير نظر
مسئولين متخصص مربوطه به تشخيص يا درمان بيماريها پرداخته و شامل مراكز راديو لوژي
ـراديوتراپ=ي وراديو ايزوتوپ مي باشد.
-1-6اماكن عمومي:
اماكن عمومي عب=ارتند از :اماكن متبركه و زيارتگاهها ـ زائرسراها ـ هتل ها ـ متل ها ـ مسافرخانه ها ـ
پانسيونها ـ آسايشگاههاي سالمندان ـ آرايشگاهها ـ حمامها ـ حمامهاي سونا ـ استخر هاي شنا سينماها ـ
پاركها ـ مراكز تف=ريحهاي سالم ـ باشگاههاي ورزشي ـ ترمينال هاي وسايل حمل و نقل عمومي و مسافرتي ـ
توالتهاي عمومي ـ گورستانها و مانند اين موارد.
-1-7مراكز تهيه ـ توزيع ـ نگهداري و فروش مواد خوردني ,آشاميدني و به=داشتي:
مراكز تهيه ـ توزيع ـ نگهداري و فروش مواد خوردني ,آشاميدني و بهداشت=ي عبارتند :از كليه كارخانه ها
– كارگاهه=ا ـ سردخانه ها ـ اماكن و مغازه ها يي كه به گونه اي نسبت به تهيه ـ توزيع ـ نگهداري و
فروش مواد خوردني ـ آشاميدني و بهداشتي اقدام نمايند.
-1-8مراكز بهداشتي ـ درماني:
مراكز بهداشتي درماني عبارتند از بيمارستانها ـآسايشگاهها ـ زايشگاهها ـ مطب ها ـ درمانگاهها ـ
آزمايشگاههاي تشخيص طبي ـ بخشهاي تزريقات و پانسمان ـ آسايشگاههاي معلولين ـ طب هسته اي ـ
فيزيوتراپي ـ راديولوژي و مانند اينها.
-1-9مراكز آ موزشي و تربيتي:
مراكز آموزشي و تربيتي عبارتند از مدارس ـ آموزشگاههاي تحصيلي ـ حوزه هاي علميه ـ دانشكده ها ـ
هنرستان ها ـ خوابگاههاي مراكز آموزشي ـ پرورشگاهها ـ مراكز تربيتي شبانه روزي ندامتگاهه=ا و
مهدهاي كودك.
.2
ماده دو :
هر اقدامي كه تهديدي براي بهداشت عمومي شناخته شود ممنوع مي باشد وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش
پزشكي موظف است پس از تشخيص هر مورد از مواردي كه در حيطه وظايف وزارت مي باشد راسا اقدام
قانوني معمول و در ساير موارد موضوع را به مراجع ذيربط جهت انجام اقدامهاي قانوني فوري اعالم نمايد .
متخلفان از مقررات بهداشت عمومي تحت پيگرد قانوني قرار خواهند گرفت.
.3
ماده سه :
آلوده كردن آب آشاميدني عمومي ممنوع است و با متخلفان مطابق مقررات رفتار خواهد شد .وزارت
بهداشت ـ درمان و آموزش پزشكي به منظور حفظ سالمت و بهداشت مردم مكلف است كيفيت آب آشاميدني
عمومي از نقطه آبگيري تا مصرف را از نظر بهداشتي تحت نظارت مستمر قرار دهد.
-1تبصره يک :
وظايف و اختيارهاي سازمان حفاظت محيط زيست در پيشگيري و جلوگيري از آلودگي منابع آب ـ موضوع
ماده ( )46قانون توزيع عادالنه آب ـ و آئين نامه هاي اجرايي آن همچنان قابل اجراست
-2تبصره دو :
سازمانها و مؤسسه هاي دولتي و خصوصي تامين كننده آب آشاميدني عمومي مؤظف به رعايت همه ضوابط و
معيارهاي بهداشتي اعالم شده توسط وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشكي بوده و بايد همه اطالعات الزم
براي بررسي مورد يا موارد و تسهيالت بازديد از تاسيسات را در اختيار وزارت قرار دهند.
-3تبصره سه :
وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشكي به منظور كنترل آب آشاميدني عمومي در مراحل مخت=لف توزيع ,
آزمايشگاههاي مراكز بهداشت استان ـ شهرستان و مراكز بهداشتي ـ درماني را براي ارائه خدمت در اين زمينه
تجهيز مي نمايد.
.4
ماده چهار :
به منظور جلوگيري از روند رو به رشد آلودگي منابع آبهاي سطحي و زيرزميني اعم از چاهها ـ رودخانه ها ـ
قناته=ا ـ چشمه ها ـ آب مصرفي شهر و روستا كميته اي با نام كميته حفاظت از منابع آب آشاميدني زير نظر
استاندار با عضويت مديران و رؤساي ادارات كل 1 :ـ به=داشت ,درمان و آموزش پزشكي 2ـ سازمان حفاظت
محيط زيست 3ـ سازمان آب منطقه اي استان 4ـ جهاد سازندگي استان 5ـ برنامه و بودجه استان 6ـ شركت آب و
فاضالب استان ,تشكيل مي شود تا موارد زير را بررسي و اقدام نمايد :
•ا تخاذ تصميم راجع به خارج نمودن بعضي از منابع تامين آب آشاميدني از سرويس كه بر اساس گزارش
اداره كل بهداشت محيط آلوده شده اند ( اعم از چاهها ,چشمه ها ,قناتها و.)...
• اتخاذ تدابير الزم جهت حفاظت از منابع آب آشاميدني موجود بر اساس دستورهايي كه توسط دستگاههاي
ذيربط پيشنهاد مي شود و به تصويب كميته مي رسد.
• اتخاذ تدابير الزم به منظور حفظ حريم مناطقي كه در آينده براي تامين آب شهرها از طريق دستگاههاي
ذيربط پيشنهاد مي شود.
• اتخاذ تصميم در رابطه با بحرانهاي ناشي از آلودگي منابع آب و چگونگي مقابله به آنها.
تبصره :
در ابتدا اداره كل بهداشت محيط موظف است نواقصي را كه موجب آلودگي منابع آب ميگردد به دستگاه ذيربط
اعالم كند تا راسا نسبت به رفع آن اقدام نمايد.
در صورتي كه امكانات دستگاهها براي رفع نواقص كفايت ننمايد مراتب در كميته ياد شده مطرح خواهد شد.
.5
ماده پنج :
وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي بمنظور حفظ بهداشت عمومي مكلف است بررسيهاي الزم را در مورد
تاثير هاي هواي استنشاقي و ساير مواد مؤثر بر انسان معمول دارد و نسبت به ارائه توصيه هاي ضروري به
مراجع ذيربط اقدام نمايد.
.6
ماده شش :
مراكز كاربرد پرتوهاي يونساز در پزشكي مؤظف به همكاري و ارائه آمار و اطالعات و فراهم نمودن
تسهيالت بمنظور بررسي دزيمتري و به=سازي جهت انجام وظيفه كارشناسان وزارت بهداشت ـ درمان و
آموزش پزشكي مي باشند .با متخلفان برابر مقررات قانوني مربوطه ( قانون تعزيرات ) رفتار خواهد شد .
.7
ماده هفت :
وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشكي مكلف است مراكز بهداشتي ,درماني ـ آموزشي و تربيتي ـ اماكن
عمومي ـ مراكز تهيه ,توزيع ,نگهداري و فروش مواد خوردني ,آشاميدني و بهداشتي را از نظر ضوابط و
مقررات بهداشت محيطي كنترل و با متخلفان از دستورالعمل ها و توصيه هاي بهداشتي وزارت برابر مقررات
قانوني مربوطه ( قانون تعزيرات ) رفتار نمايد.
.8ماده هشت :
مراجع صادر كننده پروانه كسب مراكز تهيه ,توزيع ,نگهداري وفروش مواد خوردني ,آشاميدني و به=داشت=ي و
اماكن عمومي مؤظفند ضمن رعايت ضوابط مربو=ط به خود ,مقررات و توصيه هاي اعالم شده توسط وزارت
بهداشت ,درمان و آموزش پزشكي را نيز در اين زمينه رعايت نموده و قبل از صدور پروانه كسب ,نظريه
بهداشتي از اين وزارتخانه كسب نمايند.
.9
ماده نه :
وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشكي عالوه بر وظيفه قانوني مبارزه با ناقلين بيماريها عهده دار نظارت بر
امر مبارزه با بندپايان ,جوندگان و حيوانه=اي ناقل بيماريها نيز مي باشد .مراجع ذيربط ملزم به رعايت
دست=ورالعملهاي بهداشت محيطي اين وزارتخانه در اين مورد هستند.
.10ماده ده :
بمنظور پيشگيري از شيوع بيماريهاي منتقل شده بوسيله بند پايان و حيوانهاي ناقل بيماري و همچنين
جلوگيري از آلودگي محيط به سموم و مواد شيميايي و در صورت امكان روشهاي مبارزه از طريق بهسازي
محيط ارجح بوده و دست=گاههاي اجرائي ذيربط موظف به بهسازي كانونهاي جلب و تكثير بندپايان و حيوانه=اي
ناقل برابر توصيه ها و دستورالعملهاي وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشكي مي باشند.
تبصره :
شهرداري ها مكلفند در تنظيم روشهاي جمع آوري ـ حمل و دفع زباله شهر و ساير خدمات شهري دستورالعملها
و توصيه هاي وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشكي و ساير مراجع ذيربط را رعايت نمايند.
.11ماده يازده :
صدور مجوز ورود و ترخيص و كنترل بهداشتي هر نوع دام و فراورده هاي خام دامي با توجه به نص
مواد (2ـ3ـ4ـ7ـ)8قانون سازمان دامپزشكي كشور (مصوبه سال )1350كه مؤخر بر قانون مواد خوردني
و بهداشتي است علي االطالق و در تمام مراحل اعم از توليد ـ توزيع و عرضه از لحاظ پيشگيري و مبارزه
با بيماريها ي دامي و بيماريهاي مشترك انسان و دام بر عه=ده سازمان دامپزشكي مي باشد.
طبيعي است چنانچه عرضه فراورده هاي خام دامي موجب بيماريها ي مختص انسان شود وهمچنين
مواردي كه در فراورده هاي خام دامي تغييراتي داده شود كه مواد حاصل شده فراورده خام دامي تلقي
نگردد مسئوليت كنترل بهداشتي بر عهده وزارت بهداشت ـ درمان آموزش پ=زشكي است كه مطابق قانون
مواد خوردني وبهداشت=ي (مصوبه )1346و اصالحات آن انجام خواهد شد.
.12ماده دوازده :
وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشكي از طريق شبكه هاي بهداشتي ـ درماني و خانه هاي بهداشت در
روستا ها ضمن آموزش گسترده بابسيج مردم و جلب همكاري بين بخشي در زمينه مسائل بهداشت محيطي
از قبيل جمع آوري و حمل و دفع بهداشتي زباله ـ دفع بهداشتي مدفوع و كود حيواني ـ بهسازي معابر و
جداسازي محل نگهداري دام و پرندگان از محل سكونت ,نظارت و پيگيري الزم را داشته و همچنين در
جهت بهسازي منابع و كنت=رل كيف=ي آب آشاميدني ـ جمع آوري و دفع بهداشت=ي فاضالبها ـ كنترل اماكن عمومي
و مراكز تهيه ,توزيع ,نگهداري و فروش مواد غذايي اقدام نمايد.
قانون مواد خوردني =،آشاميدني ،آرايشي و بهداشتي :
اصالح ماده 13
• آيين نامه اجرايي قانون
اصالح
شرح زير
به
مصوب سال 1346/4/22
قانون مواد خوردني ،آشاميدني ،آرايشي و بهداشتي
ماده واحد :ماده 13
مي گردد:
ماده : 13
مجازات مي باشد .
مستوجب
است و
ممنوع
وسايلكار
فردي ،وضع ساختماني ،
بهداشت
بهداشتي نظير عدم
رعايت
مقررات
تخلف از
نقل مواد خوردني ،آشاميدني ،آرايشي و
حمل و
،نگهداري ،توزيع ،فروش و
بهداشتي مربوط به مراكز تهيه و توليد
مقررات
بازدارنده از
مجازاتهاي
مستوجب
مقررات مذكور
تخلف از
تعيين خواهد شد .
ماده
اين
اماكنعمومي در آئين نامه اجرائي
بهداشتي و
مقررات بهداشتي خواهد بود .
نقدي به ازاء هر مورد نقض
ريال جريمه
بيست و پنج هزار ( )25000تاپانصد هزار ( )500000
هيأت
ايران و تائيد
جمهوري اسالمي
مركزي
بانك
يك بار ) بنا به اعالم
سال
مجازاتهاي ياد شده بر اساس نرخ تورم ( هر سه
ميزان
افزايشاست.
قابل
وزيران
تعيين مي
ماده
اين
موضوع
اماكن ومراكز
نظارت بهداشتي
براي
بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي
وزارت
طرف
مأموريني كه از
مسؤول
محل معرفي نمايند .
بهداشت
مسؤول
باتنظيم گزارشي به
بهداشتي را با ذكر موارد تخلف
مقررات
متخلفين از
شوند مكلفند
نواقص بهداشتي در
مسؤولين مربوطه اخطار مي نمايد تا نسبت به
رفع
صاحب مركز و يا
تائيدگزارش به
صورت
محل در
بهداشت
ياالك و مهر آنرا صادر مي نمايد
محل و مهر و موم و
تعطيل
رفع موارد تخلف ،دستور
عدم
صورت
شده اقدام كند در
تعيين
مهلت
فك مهر و موم خواهد شد .در تمام موارد
تعطيل و
رفع
محل از واحدمربوطه
بهداشت
مسؤول
برطرف شدن نواقص و تائيد
پس از
و
ارجاع مي گردد.
دادگاه صالحه
جهت رسيدگي به
مذكور پرونده
نواقص بهداشتي و
براي
رفع
زمانهايالزم
مدت
نظارت ،
مأمورين
محل و
بهداشت
وظايف و مسؤوليتهاي
مسؤول
مقررات بهداشتي ،
مشخص خواهد شد.
اين
قانون
اجرايي
آئين نامه
واحده در
اين
ماده
سايرامور مربوطه در اجراي
تبصره يک :
انجام شده را خالف قانون و مقررات بدانند مي توانند
اقدامات
كه
صاحب=ان مراكز مزبور در صورتي
شكايت نمايند.
قضايي صالح
مرجع
به
تبصره دو :
كردن
بازرسي ،تعطيل و مهر و موم يا الك و مه=ر
عمليات
اجراي
مراحل
انتظامي موظفند در تمام
مأمورين
عمل آورند .
به
بهداشت ،درمان و آموزش پزشكي
وزارت
الزم را با مأمورين
محل ،همكاري
تبصره سه :
ميگردد
تدوين
پزشكي
بهداشت ،درمان و آموزش
قانون توسط وزارت
اجرائي اين
نامه
آئين
ماه يكهزار و سيصدو
سيزدهم آذر
مورخ
يكشنبه
علني روز
جلسه
واحده در
مشتمل بر ماده
قانون فوق
رسيدهاست.
نگهبان
به تأئيد شوراي
تصويب و در تاريخ 20/9/1379
شوراي اسالمي
مجلس
هفتاد و نه
در اجرای تبصره سه قانون اصالح ماده 13قانون مواد خوردني ،آشاميدني ،آرايشي و
بهداشتي آذر ماه 1379مجلس محترم شورای اسالمي ،بدينوسيله آئين نامه اجرايي
ماده مذکور را مشتمل بر 5فصل ، 95ماده ، 54تبصره و 46بند بشرح ذيل تصويب مي
نمايد :
بهداشت فردي
اول :
فصل
•
تهيه ،توليد ،توزيع ،نگه=داري و فروش مواد
فصل دوم :شرايط ساختماني و بهداشتي مراكز
•
عمومي
غذايي و اماكن
وسايل و لوازم كار
فصل سوم :
•
صاحب يا مدير محلهاي
نظارت و تكاليف
محل و مأمورين
بهداشت
مسئول
وظايف
فصل چهارم :
•
مشمول
قانون
كارخانجات از لحاظ شمول مواد اين آئين
بندي اماكن و مراكز و كارگاهها و
طبقه
پنجم :
فصل
•
نامه
ماده 688قانون مجازات اسالمي
شناخته شود از
قبيل
بهداشت عمومي
هر اقدامي كه تهديد عليه
دفع غير
آلوده ،
آب آشاميدني يا توزيعآب آشاميدني
آلوده كردن
ريختن مواد مسموم
انساني و دامي و مواد زايد ،
بهداشتي فضوالت
كننده در رودخانه ها و زباله در خيابانها ،كشتار غير مجاز دام ،
هاي فاضالب
خانه
خام يا پسآب تصفيه
استفاده غير مجاز فاضالب
چنانچه
طبق
ممنوع مي ب=اشد و مرتكبين
كشاورزي
براي مصارف
حبس تا يك سال
شديدتري نباشند به
خاص مشمول مجازات
قوانين
محكوم خواهند شد.
تبصره يک :
شناخته مي شود يا خير و
زيست
عمومي و آلودگي محيط
بهداشت
عليه
اقدام مزبور تهديد
كه
اين
تشخيص
حفاظت محيط زيست
پزشكي و سازمان
بهداشت درمان و آموزش
وزارت
جرم مذكور بعهده
نيز اعالم
مي باشد.
تبصره دو :
آب يا هوا ياخاك يا زمين به
به
عبارتست از پخش يا آميختن مواد خارجي
منظور از آلودگي محيط زيست
انسان ياساير موجودات
حال
به
كه
آن را بطوري
فيزيكي ،شيميايي يا بيولوژيك
كيفيت
كه
ميزاني
ابنيه مضر باشد تغيير دهد. .
زنده يا گياهان يا آثار يا
(تعزيرات)ـ مصوب2/3/1375
مجازات اسالمي
قانون اصالح تبصره 1ماده 688قانون
شوراي
تعزيرات) مصوب 2/3/1375مجلس
اسالمي (
مجازات
واحده -تبصره 1ماده 688قانون
ماده
مي گردد :
شرح زير اصالح
به
اسالمي
تبصره يک :
ميشود و نيز غير
شناخته
عمومي و آلودگي محيط زيست
بهداشت
عليه
اينكه اقدام مزبور تهديد
تشخيص
وزارت
اعالم جرم مذكور حسب مورد برعهده
فضوالت دامي و همچنين
مجاز بودن كشتار دام و دفع
دامپزشكي خواهد بود .
حفاظت محيط زيست و سازمان
پزشكي -سازمان
بهداشت ،درمان و آموزش
هشتم مرداد ماه يكهزار و سيصد و
مورخ
علني روز چهارشنبه
جلسه
واحده در
مشتمل بر ماده
قانون
فوق
رسيده
به تائيد شوراي نگهبان
تصويب و در تاريخ 19/5/1376
اسالمي
شوراي
هفتاد و شش مجلس
است.