کسب و کاراقتصاد و مالیمدیریت و رهبری

آشنايی با قانون برگزاری مناقصات (ويژه مديران سطوح عملياتی و ميانی)

صفحه 1:

صفحه 2:
درسنامه آشنايي با قانون بر گزاري مناقصات ویژه مدیران سطوح عملياقي و میانی

صفحه 3:
مقدمه معاونت توسعه مدیریت و س‌مایه انسانی رییس جمهور در راستای توانمندسازی کارمندان و مدیرران» طبراحی و اجرای بمرنامه های آموزشی کاریمردی را به عنوان یکی از اهداف راهبردی و کلان به منظور بهبود و ارتفای سطح کمی و کینی عملکرد فرردی و سازمانی و توسحه مهارتها و توانایی های انجام کار را در دستور کار قرار داده است. مجموعه آموزشی را که پیش رو دارید.محتوای آموزشی یکی از عناوین دوره های آموزشی مالی و محاسباتی ویژه مدیرران» تحت عنوان «آشنایی با قانون برگزاری مناقصات» است که بای مدیرران ((سطوح عملیاتی و میانی .با توجه به مییران " ساعت آموزش» تدوین شده است. در این مجموعه سعی شده بر موضوعات و مواد قانونی که مرتبط با وظایف و مأموریتهای مدیران سطوح عملیاتی و میانی است» اشاره شود.مدیران می توانند جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتم به منابع معرضی شده و آیین نامه هاو دستور العملهاى مرتبط و مورد اشاره در متن» مراجعه نمایند.

صفحه 4:
فصل اول موادي از قانون برگزاري مناقصات

صفحه 5:
تعاریف و مفاهیم مناقصه: فررایندی است رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر ( طبق اسناد مناقصه ), که در آلن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گرری که کمترین قیمت متناسب را پيشنهاد کررده باشد ‏ واگذار و مناقصه گرار : دستگاه موضوع بند ( ب ) ماده ( ۱ ) این قانون که مناقصه را بر گزار می ‎BLS‏ مناقصه گر: شخصی حقیقی یا حقوقی است که اسناد مناقصه را دریافت و دررمناقصه ش کت می کند. کمیته فنی بازر گانی : هیاتی است با حداقل سه عضو خبرره فنی بازرگانی صلاحیتدار که از سوی مقام مجاز دستگاه مناقصه گنزار انتخاب می شود و ارزیابی فنی باز رگانی پيشنهادها و ساییر وظايف مقرر دراين قانون را برعهده مى كيررد. ارزیابی کیفی مناقصه گران: عبارت است از ‎ae‏ ان انجام تعهدات مناقصه گران که از

صفحه 6:
ارزیابی فنی باز رگانی پيشنهادها: فرایندی است که درآن مشخصات ‏ استانداردها ؛ كارايى » دوام و ساير ویثرگی های فتی باز رگانی پیشنهادهای مناقصه گران بر‌رسی » ارزیابی و پیشنهادهای قابل قبول بر‌گزیده می شوند. ارزیابی مالی : فرایندی است که در آ- من مناسب تررین قیمت به شرح مندرج در ماده (۲۰ ) این قانون از بین پيشنهادهانی که ازنظم فنی باز ر گانی پذيرفته شده اند ؛ بسگزیده می شود. ارزیابی شکلی: عبارت است از بررسی کامل بودن اسناد و امضای آنها» غیر‌مشروط و خوانا بودن پيشنهاد قیمت : انحصار درمعامله عبارت است ازیگانه بودن متقاضی شرکت در معامله که به طرق زیس تعیین می شود. - اعلان هیات وزیران براى كالاها و خدماتى كه در انحصار دولت است. - انتشار آگهی عمومی و ایجاب تنها یک متقاضی بای انجام معامله بر‌نامه زمانی مناقصه: + اتف آن زهان و مهلت بمگزراری مراحل مختلف

صفحه 7:
طبقه بندي معاملات (ماده 3): معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله) به سه دسته معاملات کوچك: معاملاتی که کمتم از بیست و پنج میلیون و هشتصد و سی هزار (۲۵۰۳۰۸۰۰ ) ریال باشد. معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده و از دویست و پنجاه و هشت میلیون و سیصد هزار (۲۵۸۸۳۰۰,۰۰۰ ) ریال تجاوز معاملات بزرگ: معاملاتي که مبلغ بر آورد اولیه آنها دویست و ینحاه و هشت 1 بزر اتی که مبلغ بر ورد او لب ویست و پنجاه و هشت میلیون و سیصد هار (۲۵/۸۰۳۰۰,۰۰۰ ) ریال و بیشتر باشد.

صفحه 8:
بسا رات امور اقتصادی و دارلیی مکلف است در ابتدای هر سال تضاب ‎e‏ ناب شاخس بیای کلاما و خدمات اعلام شده توسظ باد مركزي جمهوري اسلامي ایران. جهت تصویب به هیأت وزیران پيشنهاد نماید . + 2 میلع تصاب ايراي معاملات کوچك و متوسط میلغ مورد الم و خر ل ا پرآوردی واعد متفاضی معامله اي باشه. تبصره 3- مبلغ یا برآورد معاملات مشمول هر يك از نصاب‌هاي فوق نباید با تفکيك اقلامي که به طور متعارف يك مجموعه واحد تلقي مي‌شوند. به نصاب پایین‌تر برده شود.

صفحه 9:
طبقه بندي انواع مناقصات (ماده4): الف - مناقصات از نظر مراحل بررسي به انواع زیر طبقه بندي مي‌شوند: مناقصه يك مرحله‌اي: مناقصه اي است که در ن نيازي به ارزيابي فني بازرگلني پيشنهادها نباشد در لين مناقصه پاكتهاي پيشنهاد مناقصه گران در ‎Blan‏ لان یله برندم متاقسه تعبی مي‌شود/ مناقصه دو مرحله‌اي: مناقصه‌اي است که به تشخیص مناقصه گزار» بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد در این مناقصه. کمیته فني بازرگاني تشکیل مي‌شود و نتایج ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را به مناقصه گزارش مي‌کند و براساس مفاد ماده (19) این قانون برنده مناقصه

صفحه 10:
پ- مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران به انواع زیر طبقه بندي مي شوند: 1- مناقصه عمومى: مناقصداي است كه در آن فراخوان مناقصه از طريق أكهى عمومي به اطلاع مناقصه گران مي‌رسد. 2- مناقصه محدود: مناقصه‌ای است که در آن به تشخیص و مسئولیت بالاترین طفام تاه متاقسد گذار. محدودیت برگزاری متاقطه عبومل ار ذکررادله تأیید شود فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه براي مناقصه گران یار دای عط موغع مولم (13) 4 )27( £451 قادون رماع مناقصه گران مي‌رسد.

صفحه 11:
کمیسیون مناقصه (ماده 25 الف- کمیسیون مناقصه از اعضاي زیر تشکیل مي‌شود: رییس دستگاه مناقصه گذار یا نماینده وي ذیحساب يا بالاترین مقام مالی دستگاه مناقصه گذار حسب مورد شول فني دستگاه مناقصه گذار یا واحدي که مناقصه به درخواست وي برگزار مي‌شود. ب- در مناقصات مربوط به شهرداري‌ها. از سوي شوراي شهر يك نفر به عنوان ناظر در جلسات کمیسیون مناقصه شرکت خواهد کرد.

صفحه 12:
ج- کمیسیون با حضور هر سه نفر اعضاي مزبور رسمیت دارد و تمام اعضاء مکلف به حضور در جلسه و ابراز نظر هستند. تصمیمات کمیسیون با رأي اکثریت اعضاء معتبر خواهد بود. د- در مناقصات دو مرحله اي کمیسیون مناقصه با حضور رییس دستگاه مناقصه گزار تشکیل مي‌شود 3 ه- اعضاء کمیسیون مناقصات در شركت‌هاي دولتی با انتخاب هیأت مدیره

صفحه 13:
اهم وظايف کمیسیون مناقصه به شرح زیر است: الف- تشکیل جلسات کمیسیون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه ب- بررسي پيشنهادهاي مناقصه گران از نظر کامل بودن مدارك و امضاي آنها و نیز خوانا بودن و غیر مشروط بودن پيشنهادهاي قیمت (ارزيابي شكلي) ج- ارزيلبي پيشنهادها و تعیین پيشنهادهاي قلبل قبول طبق شرایط و اسناد د- ارجاع بررسي فني ييشنهادها به كميته فني بازرگانی در مناقصات دو مرحله اي ه- تعیین برندگان اول و دوم مناقصه (طبق ضوابط مواد 19 و 20 این قانون)

صفحه 14:
برگزاری مناقصات فرآیند برگزاری مناقصات (ماده 9): فرآیند برگزاري مناقصات به ترتیب شامل مراحل زیر است: الف- تأمین منابع مالی ب- تعیین نوع مناقصه در معاملات بزرگ ( يك مرحله‌اي یا دو مرحله‌اي عمومي پا محدود) ج- تهیه اسناد مناقصه ۱ ارزيابي كيفي مناقصه گران در صورت لزوم هی فراخوان ساقصله و- ارزيابي پيشنهادها برنده مناقصه و انعقاد قرارداد

صفحه 15:
تأمین منابع مالی (ماده 10) الف- انجام معامله به هر طریق مشروط بر آن است که دستگاه‌هاي موضوع بند (ب) ماده (1) این قانون به نجو مقتضي نسبت به پیش بيني منابع مالي ‎c) GkL) yo ulik‏ داد اطفینان اجاصال زو مرلشبا دز استاه آمرتبط اقی/ شک ‎J ‏باشد ‏ب- موضوع پیش بيني منبع مللي و نحوه ضمان تأخیر تعهدات براي انجام معامله بايد به صراحت در شرایط و اسناد مناقصه از سوي دستگاه مناقصه گزار ‏قید و تعهد شود ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
روش ها انجام مناقصه (ماده 011: متاقصه به طرق زیر انجام مي شود: للف- در معاملات کوچك. کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالاء خدمت یا حقوق) درباره بهاي لّن تحقیق نماید و با ل اذ اح قاكدوز ا مشخص و +4 شحیص و ستو امي ووو معامله را با تأمين كيفيت به كمترين بهاي ممكن انجام دهد. ب- در معاملات متوسط. كاريرداز يا مأمور خريد بايد با توجه به كم و كيف ‎ls (gle Ly ease! Nis) MULL ppg‏ بهاي آن تحقیی نماد وب رعلیت صرفه و صلاح و اغذ حداقل سه فقره استعلام کتبي با ۰ مورد نظر, چنانچه بهاي به دست آمده مورد تأیید مستول واحد تدارکا ۳ 0

صفحه 17:
تبصره 7 چنانچه مسئولیت واحد تداركاتي بر عهده کارپرداز واحد باشد امضاي نامبرده به منزله امضاي مسئول واحد تداركاتي است در صورتي که دستگاه اجرليي فاقد کارپرداز باشد مي‌توان وظلیف مندرج در ین قانون را به متصدیان پست‌هاي مشابه سازماني و یا به مأمور خرید محول نمود . ج- در معاملات بزرگ به يکي از روش‌هاي زیر عمل مي‌شود: 1- برگزاري مناقصه عمومي از طریق انتشار فراخوان در روزنامه‌هاي کثیرالانتشار

صفحه 18:
ارزیابی کیفی مناقصه گران (ماده 12): الف- در ارزيابي كيفي مناقصه گران باید موارد زیر لحاظ شود: 1 تضمین کیفیت خدمات و محصولات . داشتن تجربه و دانش در زمینه مورد نظر ‎Ee‏ اد ‏. توان مالي متقاضي براي انجام کار در صورت لزوم ‏. داشتن پروانه کار یا گواهینامه های صلاحیت.در صورت لزوم ‎ ‎

صفحه 19:
پر ارريابي ب 1- تعیین معيارهاي ارزبابي و اهمیت نسبي معیارها PN ۵ 3- دریافت. تکمیل و ارسال اسناد ارزيابي از سوي متقاضیان و اناد آدر یافت شده و تعیین امتیاز هر يك از مناقصه گران وت بندي آنها الك کزان ‎lz SL‏ | به کارفرما و امتیازات وله /آفبا (تهیه ليست كوتاه) 6- مستندسازي ارزيابي كيفي مناقصه كران ج- سازمان مديريت و برنامهريزي كشور مكلف است با همكاري دستكادهاي اجرليي حداكثر سه ماه يس از تصويب لين قانون آييننامه اجرليي ارزيا كيفي مناقصه كران را با رعايت موازين مقرر در اين ماده كه بيانكر اا تصویب هیلت وزیران برساند.(جهت اطلاع بیشتر به آیین نامه مربوطه

صفحه 20:
فراخوان مناقصه (ماده 13): الق امفاد! فراخوان مناقصه حداقل باید شامل موارد زیر باشد: نام و نشاني مناقصه گزار نوع» کمیت و کیفیت کالا یا خدمات نوع و مبلغ تضمین شرکت در مناقصه محلء زمان و مهلت دریافت اسناد. تحویل و گشایش پيشنهادها مبلغ پرآورد شده معامله و مباني لّن (درصورتي که تعیین لن میسر یا به مصلحت باشد)در مواردی که فهرست بهای پایه وجود دارده برآورد مربوط

صفحه 21:
حداقل در یکی از 0 ار كشوري ۷ ‎WAY sca‏ منتشر گردد. ج- مناقصه گذار مي‌تولند علاوه بر موارد مذکور در بند (ب) لین ماده از طریق سایر رسانه‌هاي گروهي و رسانه‌هاي ارتباط جمعي یا شبكه‌هاي اطلاع رساني نیز فراخوان را منتشر نماید د- در صورتي که نیاز به برگزاري مناقصه بين‌المللي باشده یا استفاده از تسهیلات اعتباري خارجي مطرح باشد. بلید با کسب مجوزهاي مربوط و با رعایت موازین قانون حداکثر استفاده از توان فني و مهندسي. توليدي و صنعتي و اجرايي کشور در اجراي پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب 12/12/1375 آگهي مربوط در يکي از روزنامه‌هاي کثیرالانتشار و حداقل يك نوبت در يكي از روزنامه‌هاي انگليسي زبان داخل

صفحه 22:
للف- هيج يك از از شرکت کنندگان در مناقصه. جز در مواردي که در اسناد مناقصه ييش بینی شده باشد. نمى توانند بيش از يك ييشنهاد تسليم ب- شركت كنندكان در مناقصه؛ اسناد مناقصه و بيشنهادهاي خود را بايد در پاکت هاي جداکلنه لاك و مهر شده شامل تضمین (پاکت الف) پیشنهاد فني بازرگلني (پاکت ب) و پیشنهاد قیمت (پاکت ج) بگذارند و همه پاکت ‎Gus Nis‏ مناسب و لاك و مهر شده قرار دهند. ج- مناقصه گزار موظف است در مهلت مقرر همه پيشنهادهاي ارائه شده شرکت کنندگان را چس از دریافت. ثبت و تا جلسه بازگشليي, از پاکت ها صیانت نماید. د- هرگونه تسلیم. تحویل. اصلاح. جايگزيني و یا پس گرفتن پيشنهاد بلید

صفحه 23:
الف- ‎ANN‏ مناقصه گران در زمان و مکان مقرر گشوده مي شود. ب- مراحل گشایش پیشنهادها به شرح زیر است: .1 تهیه فهرست اسامي دریافت کنندگان اسناد. (پیشنهاد دهندگان)» حاضران و شرکت کنندگان در جلسه ‎٠‏ بازکردن پاکت تضمین (پاکت الف) و کنترل آن ‏بازکردن باکت فني بازركاني بزکدن پیشنها.قیمت و کنترل از ظر کملبودن درك و امضاي آنها و کنارگذاشتن پيشنهادهاي غیرقابل قبول در مناقصات يك مرحله اي ‏ِ تحویل پاکت هاي فني بازرگلني به کمیته فني بازرگلني در مناقصات دو مرحله اي ‏. تهیه و تنظیم و امضاي صورتجلسه گشایش پيشنهادها توسط کمیسیون ‎ ‎

صفحه 24:
7 تحویل پاکت هاي قیمت و پاکت تضمین پيشنهادهاي رد شده به مناقصه گزار براي استرداد به ذی‌نفع ج- در صورت برگزاري مناقصه دومرحله اي. زمان و مکان تشکیل جلسه گشلیش پیشنهادهای قیمت. درجلسه گشلیش پاکت ها اعلام خواهد شدء اين مدت فقط براي يك بار تا سقف مدت اعتبار پيشنهادها قلبل تمدید است در لين صورت ياكت هاى قيمت در يك لفاف لاك و مهر شده توسط دستگاه مناقصه گزار صیانت مي شود در مناقصات يك مرحله اي» پيشنهادهاي قیمت بي درنگ گشوده و براساس ماده (20) این قانون برنامه مناقصه تعیین می شود. د- دستگاه مناقصه گزار مکلف است از مناقصه گران یا نمایندگان آنها جهت حضور در جلسه گشایش پيشنهادهاي مالی دعوت نماید.

صفحه 25:
ارزیابی مالی و تعیین برنده مناقصه (ماده 20): 0 باشده به عنوان برنده اول اعلام خواهد شد و برنده دوم در صورتي اعلام مي شود که تفاوت قیمت پيشنهادي وي با برنده اول. کمتر از مبلغ تضمین باشد روش ارزيلبي مللي بلید در اسناد مناقصه به صورت مشروح با ذکر نحوه تأثيرگذاري ارزيابي فني بازرگاني بر قیمت اعلام شود. ب- پس از گشودن پاکت هاي قیمت. چنانچه بررسي قیمت ها و تجزیه و کنترل مبلني آن لازم باشد. کمیسیون مناقصه مي تولند بررسي ن را به کمیته فني بازرگلني ارجاع نملید و کمیته فني بازرگلني حداکثر ظرف دو هفته نتیجه ارزيايي را به کمیسیون مناقصه اعلام مي کند.

صفحه 26:
ج- پس از گشودن پيشنهادهاي قیمت. تضمین برنده اول و دوم. نزد مناقصه گزار نگهداري و تضمین سایر مناقصه گران بازگردنده مي شود. د- در مناقصات بین المللی مناقصه گران داخلی نسبت به مناقصه گران خارجی ترجیح دارند. نحوه ترجیح مناقصه گران ‎belo‏ در اسناد مناقصه قید خواهد شد. مناقصاتی که در آنها رعلیت لین قاعده به مصلحت نباشد. باید از سوي شوراي اقتصاد تأیید شود.

صفحه 27:
انعقاد قرارداد (ماده 21): الف* قرارداد با برنده مناقصه. بلید پیش از پایان مدت اعتبار پيشنهادها منعقد شود. لین مدت حداکثر براي يك بار و برابر مدت پیش بيني شده در اسناد مناقصه قلبل تمدید است. بعد از عقد قرارداد تضمین پیشنهاد دهنده دوم مسترد می گردد. ‎rnes‏ رن او در هلت پیش بینی شدم در اسیتاه) 4 باه کم جنانجه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع نملید و یا ضمانت انجام تعهدات ‏را ارلئه ننملید. تضمین مناقصه وي ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد مى گردد. در صورت امتناع نفر دوم تضمین وي نیز ضبط و مناقصه تجدید ‏خواهد شد. ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
مستندسازی و اطلاع رسانی (ماده 23): ال وی موطفب الست ظرف مدت یك سال بانك اطلاعات و پایگاه ملی اطلاع ایا فسات را ایجاد و اطلاعات و اسناد زیر را ثبت و نگهداری کثف؛ ‎ans‏ ۱ / اب اهاز کمیسیون: متاقصه گران و حاضران/ در/ تلا مناقصات | . خلاصه اسناد مناقصه > ووش و مراحل ارزيابي کيفي مناقصه گران و نیج ارزيابي ‎WS)‏ . صورتجلسات و نتایج ارزيابي ها . نام مشخصات و نحوه انتخاب برنده پا برندگان مناقصه

صفحه 29:
ب- مناقصه كزار موظف است اطلاعات موضوع بند (للف) اين ماده و نيز همه اسناد مناقصه رابه نحوي مطمئن بايكلني و نكهداري و نسخه اي از آن را براي نك اطلاعات مناقصات ارسال ‎ag‏ ‎re‏ اطلاعات کلیه معاملات اعم از مناقصه و ترك مناقصه- جز آن دسته از معاملاتي که به تشخیص هیلت وزیران باید مستور بملند- باید از طریق ‏شبکه ملي اطلاع رساني مناقصات در اختیار عموم قرار گیرد. ‏د- حداکشر ‎ae‏ ماه 1 از تصویب این قانون. آیین نامه اجرايي نظام مستندسازي و اطلاع رساني مناقصات از سوي سازمان مدیریت و برنامه ريزي کشور با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. ‎ ‎

صفحه 30:
تجدید و لغو مناقصه (ماده 24): الف- مناقصه در شرایط زیر تجدید مي گردد: 1 کم بودن تعداد مناقصه گران از حدنصاب تعیین شده در اسناد مناقصه . امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد . پایان مدت اعتبار پيشنهادها 2 3 4. رأي هيأت رسيدكي به شكايات 5 ‎٠.‏ بالابودن قيمتها به نحوي كه توجيه اقتصادي طرح منتفي كردد. ‎ ‎

صفحه 31:
ب- مناقصه در شرایط زیر لغو مي شود: 1 نیاز به کالا یا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد. 2 تغییرات زيادي در اسناد مناقصه لازم باشد و موجب تغییر در ماهیت مناقصه گرده 3 پيشامدهاي غیرمتعارف نظیر جنگ زلزله. سيل و مانند آنها ‎ole oh A‏ رسيدگي به شکایات ‏2 تشخیص کمیسیون مناقصه مبني بر تباني بين مناقصه كران ج- مناقصه گزار بلید تجدید و یا لغو مناقصه را مطلبق ماده (22) لين قانون به ‎ ‎

صفحه 32:
ترك تشریفات مناقصه(ماده 27): در مواردي که انجام مناقصه براساس گزارش توجيهي دستگاه مناقصه گزار به تشخيص يك هيلت سه نفره مركب از مقامات مذکور درماده (28) ای قانون ميسر نباشد. مي توان معامله راجه طريق ديكري انجام داد و در اين رت هيأت ترك تشريفات مناقصه با رعليت صرفه و صلاح دستكاه ترتيب انجام لين كونه معاملات راجا رعليت ساير مقررات مربوط در هر مورد براي يك نوع کالا با خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود.

صفحه 33:
موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه (ماده 29): در موارد زیر الزام به برگزاري مناقصه نیست و دستگاه هاي اجرايي مندرج در بند (ب) ماده (1) این قانون مي توانند بدون انجام تشریفات مناقصه. معامله مورد نظر را انجام دهند: للف- خرید اموال منقول, خدمات و حقوقي که به تشخیص و مسوولیت وزد بالاترین مقام دستگاه اجرایی در مرکز و یا استان و یا مقامات مجاز طرف آنها متحصر به فرد (انحصاري) بوده و داراي انواع مشابه نباشد. ب- خرید, اجاره به شرط تمليك یا اجاره گرفتن اموال غیرمنقول که به تشخیص و مسوولیت وزیر و یا بالاترین مقام دستگاه اجرليي در مرکز و يا استان و يا مقامات مجاز از طرف آنها با كسب نظر از هيلت کارشناسان رسمي ‎eh‏ حداقل ‎bs wee‏ هيأت كارشناسان خبره مربوظه در

صفحه 34:
۳ ee ee ‏صلاح تعيينا‎ Go go eal ‏کمتر با حقوقي که رخ هاي نها ار طرت‎ شده باشد. د- تعمیر تجهیزات و ماشین آلات ثلبت و متحرك و تأمین تجهیزات و ماشین آلات صرفاً جایگزین و مرتبط با تداوم تولید در واحدهاي توليدي به نحوي که شامل توسعه واحد نگردد به تشخیص و مسوولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگله اجرليي در مرکز وی استان و یا مقامات مجاز از طرف آنها با رعایت صرفه و صلاح کشور ه- خرید خدمات مشاوره اعم از مهندسي مشاور و مشاوره فني بازرگاني مشتمل بر مطالعه» طراحي و یا مدیریت بر طرح و اجرا و نظارت و یا هر نوع خدمات مشاوره اي و کارشناسي, آیین نامه این بند جهت تعیین ‎ee‏ ی ۲ تصویب این قانون به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ريزي کشور به

صفحه 35:
و- خدمات فرهنگي و هنري, آموزشي و ورزشي و نظایر لن به تشخیص و مسوولیت وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرليي که امکان برگزاري مناقصه مقدور نباشد با رعایت صرفه و صلاح کشور ز- خرید قطعات يدكي براي تعویض ویا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشین آلات ثابت و متحرك موجود و همچنین ادوات و ابزار و وسایل اندازه گيري دقیق و لوازم آزمایشگاه هاي علمي و فني و نظلیر آن که تأمین آن با تشخیض بالاترین مقام اجرليي از طریق مناقصه امکان پذیر نباشد. با تعیین بهاي مورد معامله از ‎ee‏ حداقل يك نفر کارشناس رشته مربوط که 4 مورد توسط وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرليي در مرکز و یا استان و با مقامات مجاز از طرف آنها انتخاب مي شود. ح- در مورد معاملات محرمانه به تشخیص هلت وزیران با رعایت صرفه و صلاح کشور

صفحه 36:
فصل دوم قانون حداکثر استفاده از توان فني و مهندسي. توليدي و صنعتي اجرايي کشور در اجراي پروژه‌ها و ایجاد (تسهیلات به منظور صدور خدمات) مصوب 12 اسفند ماه 1375

صفحه 37:
ماده 3- تاریخ تصویب این قانون ارجاع کارهاي خدمات مهندسي مشاور و پيمانکاري ساختماني. تأسيساتي, تجهيزاتي و خدماتي صرفاً به مؤسسات و درک‌های داخلیي میار است و در صورت عدم امکان با ها دستگاه اجرايي و تصویب شوراي اقتصاد از طریق مشارکت شرکت‌هاي ايراني- خارجي مجاز خواهد بود حداقل سهم ارزشي کار طرف ايراني پنجام و يك درصد (۶051) خواهد بود

صفحه 38:
7777۳۳۳۳۲۳۳۳ ae ass ea ANS ‏داخل کشور تولید و ارایه می‌شود با قابلیت تولید و ارایه دارد. مورد‎ ‏استفاده قرار دهد در هر حال حداقل پنجاه و يك درصد (7051) از ارزش‎ کار بايستي در داخل انجام پذیرد و کارفرما مکلف است بر لین امر نظارت نماید. موارد استثنا پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه بايستي به تصویب شورای اقتصاد برسد. تبصره 2- پیمانکار ايرلني و یا مشارکت ايرلني- خارجي صرفا مجاز است بخش پا بخشهايي از کار را به واحدهاي تخصصي به صورت دست دوم واگذار نملید و نمي‌تولند تمامي قرارداد را یکچابه صورت دست دوم واگذار نماید.

صفحه 39:
*** قانون بر‌گزاری مناقصات * قانون حدا کش استفاده از توان فنی و مهندسیءتولیدی و صنعتی و اجرایی کشور * آشنایی با قوانین و مقرررات (ویثره مدیرران,ذیحسابان و کارشناسان مالی دستگاههای اجرایی )

درسنامه آشنايي با قانون برگزاري مناقصات ويژه مديران سطوح عملياتي و ميانی مقدمه معاون ت توس عه مديري ت و س رمايه انس اني ريي س جمهور در راس تاي توانمندس ازي كارمندان و مديران ،طراح ي و اجراي برنام ه هاي آموزش ي كاربردي را ب ه عنوان يك ي از اهداف راه بردي و كالن ب ه منظور بهبود و ارتقاي س طح کم ي و کيف ي عملکرد فردي و س ازماني و توس عه مهارته ا و تواناي ي هاي انجام کار را در دس تور کار قرار داده است. مجموع ه آموزش ي را ك ه پي ش رو داري د،محتواي آموزش ي يك ي از عناوي ن دوره هاي آموزش ي مال ي و محاس باتي ويژ ه مديران ،تح ت عنوان «آشناي ي ب ا قانون برگزاري مناقصات» است كه براي مديران «سطوح عملياتي و مياني» ،با توجه به ميزان 6ساعت آموزش ،تدوين شده است. در اي ن مجموع ه س عي شده بر موضوعات و مواد قانون ي که مرتب ط ب ا وظاي ف و مأموريتهاي مديران سطوح عملياتي و مياني است ،اشاره شود.مديران مي توانند جهت مطالع ه و كس ب اطالعات بيشت ر ب ه مناب ع معرف ي شده و آيي ن نام ه ه ا و دستورالعملهای مرتبط و مورد اشاره در متن ،مراجعه نمايند. فصل اول موادي از قانون برگزاري مناقصات تعاريف و مفاهيم مناقصه :فرايندي است رقابتي براي تامين كيفيت مورد نظر ( طبق اسناد مناقصه ) ،كه در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گري كه كمترين قيمت متناسب را پيشنهاد كرده باشد ،واگذار مي شود. مناقصه گزار :دستگاه موضوع بند ( ب ) ماده ( ) 1اين قانون كه مناقصه را برگزار مي نمايد مناقصه گر :شخصي حقيقي يا حقوقي است كه اسناد مناقصه را دريافت و درمناقصه شركت مي كند. كميت ه فن ي بازرگاني :هياتي است ب ا حداق ل سه عض و خبره فن ي بازرگاني صالحيتدار كه از سوي مقام مجاز دستگاه مناقصه گزار انتخاب مي شود و ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها و ساير وظايف مقرر دراين قانون را برعهده مي گيرد. ارزياب ي كيف ي مناقص ه گران :عبارت اس ت از ارزياب ي توان انجام تعهدات مناقص ه گران ك ه از سوي مناقصه گزار يا به تشخيص وي توسط كميته فني بازرگاني انجام مي شود. ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها :فرايندي است كه درآن مشخصات ،استانداردها ، كارايي ،دوام و ساير ويژگي هاي فني بازرگاني پيشنهادهاي مناقصه گران بررسي ، ارزيابي و پيشنهادهاي قابل قبول برگزيده مي شوند. ارزياب ي مال ي :فرايندي اس ت ك ه در آ ن مناس ب تري ن قيم ت ب ه شرح مندرج در ماده ( ) 20اي ن قانون از بي ن پيشنهادهائ ي ك ه ازنظ ر فن ي بازرگان ي پذيرفت ه شده ان د ، برگزيده مي شود. ارزيابي شكلي :عبارت است از بررسي كامل بودن اسناد و امضاي آنها ،غيرمشروط و خوانا بودن پيشنهاد قيمت انحصار :انحصار درمعامله عبارت است ازيگانه بودن متقاضي شركت درمعامله كه به طرق زير تعيين مي شود. اعالن هيات وزيران براي كاالها و خدماتي كه در انحصار دولت است. انتشار آگهي عمومي و ايجاب تنها يك متقاضي براي انجام معاملهبرنام ه زمان ي مناقص ه :س ندي اس ت ك ه در آ ن زمان و مهل ت برگزاري مراح ل مختل ف مناقصه ،مدت اعتبار پيشنهادها و زمان انعقاد قرارداد مشخص مي شود. طبق ه بندي معامالت (ماده :)3معامالت از نظر نصاب (قيمت معامله) به سه دسته ميشوند: تقسيم ‌ معامالت كوچ ك :معامالت ي ك ه كمت ر از بيس ت و پن ج ميليون و هشتص د و س ي هزار ( )25،830،000ريال باشد. معامالت متوسط :مـعامالتي كه مبلغ مورد معامله بيش از سقف مبلغ معامالت كوچك بوده و از دويست و پنجاه و هشت ميليون و سيصد هزار ( )258،300،000ريال تجاوز نكند. معامالت بزرگ :معامالتي كه مبلغ برآورد اوليه آنها دويست و پنجاه و هشت ميليون و سيصد هزار ( )258،300،000ريال و بيشتر باشد. تبصره -1وزارت امور اقتصادي و دارايي مكلف است در ابتداي هر سال نصاب معامالت را براس اس شاخ ص بهاي كااله ا و خدمات اعالم شده توس ط بانك مركزي جمهوري اسالمي ايران ،جهت تصويب به هيأت وزيران پيشنهاد نمايد . تبصره -2مبلغ نصاب براي معامالت كوچك و متوسط مبلغ مورد معامله و در ميباشد. معامالت عمده مبلغ برآوردي واحد متقاضي معامله ‌ نصابهاي فوق نبايد با ‌ تبصره -3مبلغ يا برآورد معامالت مشمول هر يك از ميشوند ،به نصاب تفكيك اقالمي كه به طور متعارف يك مجموعه واحد تلقي ‌ پايينتر برده شود. ‌ طبقه بندي انواع مناقصات (ماده:)4 ميشوند: الف -مناقصات از نظر مراحل بررسي به انواع زير طبقه بندي ‌ مناقص ه ي ك مرحله‌اي :مناقص ه اي اس ت ك ه در آ ن نيازي ب ه ارزياب ي فني بازرگاني پيشنهادها نباشد در اين مناقصه پاكتهاي پيشنهاد مناقصه گران در ميشود. يك جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعيين ‌ مناقصه دو مرحله‌اي :مناقصه‌اي است كه به تشخيص مناقصه گزار ،بررسي فن ي بازرگان ي پيشنهاده ا الزم باش د در اي ن مناقصه ،كميته فن ي بازرگاني ميشود و نتاي ج ارزيابي فن ي بازرگان ي پيشنهاده ا را ب ه كميسيون تشكي ل ‌ ميكند و براساس مفاد ماده ( )19اين قانون برنده مناقصه مناقصه گزارش ‌ ميشود. تعيين ‌ ب -مناقص ات از نظ ر روش دعوت مناقص ه گران ب ه انواع زي ر طبقه بندي ميشوند: ‌ مناقصهاي است كه در آن فراخوان مناقصه از طريق آگهي ‌ -1مناقصه عمومي: ميرسد. عمومي به اطالع مناقصه گران ‌ مناقصهاي است كه در آن به تشخيص و مسئوليت باالترين ‌ -2مناقصه محدود: مقام دستگاه مناقصه گذار ،محدوديت برگزاري مناقصه عمومي با ذكر ادله تأيي د شود فراخوان مناقص ه از طري ق ارس ال دعوتنام ه براي مناقصه گران ص الحيتدار براس اس ضواب ط موضوع مواد ( )13و ( )27اي ن قانون به اطالع ميرسد. مناقصه گران ‌ كميسيون مناقصه (ماده :)5 ميشود: الف -كميسيون مناقصه از اعضاي زير تشكيل ‌ رييس دستگاه مناقصه گذار يا نماينده وي ذيحساب يا باالترين مقام مالي دستگاه مناقصه گذار حسب مورد مسئول فني دستگاه‌ مناقصه گذار يا واحدي كه مناقصه به درخواست وي ميشود. برگزار ‌ ب -در مناقصات مربوط به شهرداري‌ها ،از سوي شوراي شهر يك نفر به عنوان ناظر در جلسات كميسيون مناقصه شركت خواهد كرد. ج -كميسيون با حضور هر سه نفر اعضاي مزبور رسميت دارد و تمام اعضاء مكلف به حضور در جلسه و ابراز نظر هستند ،تصميمات كميسيون با رأي اكثريت اعضاء معتبر خواهد بود. د -در مناقص ات دو مرحل ه اي كميس يون مناقص ه ب ا حضور ريي س دستگاه ميشود . مناقصه گزار تشكيل ‌ شركتهاي دولتي با انتخاب هيأت مديره ‌ هـ -اعضاء كميسيون مناقصات در ميباشد. ‌ وظايف كميسيون مناقصه (ماده )6 اهم وظايف كميسيون مناقصه به شرح زير است: الف -تشكيل جلسات كميسيون مناقصه در موعد مقرر در فراخوان مناقصه ب -بررسي پيشنهادهاي مناقصه گران از نظر كامل بودن مدارك و امضاي آنها و نيز خوانا بودن و غير مشروط بودن پيشنهادهاي قيمت (ارزيابي شكلي) ج -ارزيابي پيشنهادها و تعيين پيشنهادهاي قابل قبول طبق شرايط و اسناد مناقصه د -ارجاع بررس ي فن ي پيشنهاده ا ب ه كميت ه فن ي بازرگان ي در مناقصات دو مرحله اي هـ -تعيين برندگان اول و دوم مناقصه (طبق ضوابط مواد 19و 20اين قانون) و -تنظيم صورتجلسات مناقصه برگزاري مناقصات فرآيند برگزاري مناقصات (ماده :)9 فرآيند برگزاري مناقصات به ترتيب شامل مراحل زير است: الف -تأمين منابع مالي ب -تعيي ن نوع مناقص ه در معامالت بزرگ ( ي ك مرحله‌اي يا دو مرحله‌اي عمومي يا محدود) ج -تهيه اسناد مناقصه د -ارزيابي كيفي مناقصه گران در صورت لزوم هـ -فراخوان مناقصه و -ارزيابي پيشنهادها ز -تعيين برنده مناقصه و انعقاد قرارداد تأمين منابع مالي (ماده )10 الف -انجام معامله به هر طريق مشروط بر آن است كه دستگاه‌هاي موضوع بند (ب) ماده ( )1اين قانون به نحو مقتضي نسبت به پيش بيني منابع مالي معامله در مدت قرارداد اطمينان حاصل و مراتب در اسناد مرتبط قيد شده باشد ب -موضوع پيش بيني منابع مالي و نحوه ضمان تأخير تعهدات براي انجام معامله بايد به صراحت در شرايط و اسناد مناقصه از سوي دستگاه مناقصه گزار قيد و تعهد شود روش‌هاي انجام مناقصه (ماده :)11 مناقصه به طرق زير انجام مي شود: الف -در معامالت كوچك ،كارپرداز يا مأمور خريد بايد با توجه به كم و كيف موضوع معامل ه (كاال ،خدم ت ي ا حقوق) درباره بهاي آ ن تحقي ق نماي د و با رعايت صرفه و صالح و اخذ فاكتور مشخص و به تشخيص و مسئوليت خود، معامله را با تأمين كيفيت به كمترين بهاي ممكن انجام دهد. ب -در معامالت متوسط ،كارپرداز يا مأمور خريد بايد با توجه به كم و كيف موضوع معامل ه (كاال ،خدم ت ي ا حقوق) درباره بهاي آ ن تحقي ق نماي د و با رعايت صرفه و صالح و اخذ حداقل سه فقره استعالم كتبي با تأمين كيفيت مورد نظر ،چنانچه بهاي به دست آمده مورد تأييد مسئول واحد تداركاتي يا مقام مسئول همتراز وي باشد ،معامله را با عقد قرارداد يا اخذ فاكتور انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعالم كتبي ممكن نباشد با تأييد مسئول ميشود. تداركاتی يا مقام مسئول همتراز وي ،به تعداد صفحات موجود کفايت ‌ تبص ره – چنانچ ه مس ئوليت واح د تداركات ي بر عهده كارپرداز واح د باشد امضاي نامبرده به منزله امضاي مسئول واحد تداركاتي است در صورتي كه ميتوان وظايف مندرج در اين قانون را به دستگاه اجرايي فاقد كارپرداز باشد ‌ متصديان پست‌هاي مشابه سازماني و يا به مأمور خريد محول نمود . ميشود: ج -در معامالت بزرگ به يكي از روش‌هاي زير عمل ‌ -1برگزاري مناقص ه عموم ي از طريق انتشار فراخوان در روزنامه‌هاي كثيراالنتشار -2برگزاري مناقصه محدود ارزيابي كيفي مناقصه گران (ماده :)12 الف -در ارزيابي كيفي مناقصه گران بايد موارد زير لحاظ شود: .1تضمين كيفيت خدمات و محصوالت .2داشتن تجربه و دانش در زمينه مورد نظر .3حسن سابقه .4توان مالي متقاضي براي انجام كار در صورت لزوم .5داشتن پروانه کار يا گواهينامه های صالحيت،در صورت لزوم ب -مراحل ارزيابي كيفي مناقصه گران به شرح زير است: -1تعيين معيارهاي ارزيابي و اهميت نسبي معيارها -2تهيه اسناد ارزيابي -3دريافت ،تكميل و ارسال اسناد ارزيابي از سوي متقاضيان -4ارزيابي اسناد دريافت شده و تعيين امتياز هر يك از مناقصه گران و رتبه بندي آنها -5اعالم اسامي مناقصه گران صالحيتدار به كارفرما و امتيازات و رتبه آنها (تهيه ليست كوتاه) -6مستندسازي ارزيابي كيفي مناقصه گران دستگاههاي ‌ ج -سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور مكلف است با همكاري اجرايي حداكثر سه ماه پس از تصويب اين قانون آيين‌نامه اجرايي ارزيابي كيف ي مناقص ه گران را ب ا رعاي ت موازي ن مقرر در اي ن ماده ك ه بيانگر اندازهگيري و روش ارزياب ي مناقص ه گران باش د تهي ه و به ‌ شاخص‌هاي تصويب هيأت وزيران برساند(.جهت اطالع بيشتر به آيين نامه مربوطه فراخوان مناقصه (ماده :)13 الف -مفاد فراخوان مناقصه حداقل بايد شامل موارد زير باشد: نام و نشاني مناقصه گزار نوع ،كميت و كيفيت كاال يا خدمات نوع و مبلغ تضمين شركت در مناقصه محل ،زمان و مهلت دريافت اسناد ،تحويل و گشايش پيشنهادها مبلغ برآورد شده معامله و مباني آن (درصورتي كه تعيين آن ميسر يا به مصلحت باشد)در مواردي كه فهرست بهاي پايه وجود دارد ،برآورد مربوط ميشود. طبق فهرست ياد شده تهيه ‌ ب -فراخوان مناقصه عمومي بايد به تشخيص مناقصه گذار دو تا سه نوبت حداق ل در يك ي از روزنامه‌هاي كثيراالنتشار كشوري ي ا استان مربوط منتشر گردد. ميتواند عالوه بر موارد مذكور در بند (ب) اين ماده از طريق ج -مناقصه گذار ‌ ساير رسانه‌هاي گروهي و رسانه‌هاي ارتباط جمعي يا شبكه‌هاي اطالع رساني نيز فراخوان را منتشر نمايد د -در ص ورتي ك ه نياز ب ه برگزاري مناقص ه بين‌الملل ي باش د ،ي ا استفاده از تسهيالت اعتباري خارجي مطرح باشد ،بايد با كسب مجوزهاي مربوط و با رعايت موازين قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي ،توليدي و صنعتي و اجراي ي كشور در اجراي پروژه‌ها و ايجاد تسهيالت به منظور صدور خدمات مصوب 12/12/1375آگهي مربوط در يكي از روزنامه‌هاي كثيراالنتشار و حداقل يك نوبت در يكي از روزنامه‌هاي انگليسي زبان داخل شرايط تسليم و تحويل پيشنهادها (ماده :)16 الف -هيچ يك از شركت كنندگان در مناقصه ،جز در مواردي كه در اسناد مناقصه پيش بيني شده باشد ،نمي توانند بيش از يك پيشنهاد تسليم كنند. ب -شركت كنندگان در مناقصه ،اسناد مناقصه و پيشنهادهاي خود را بايد در پاكت هاي جداگانه الك و مهر شده شامل تضمين (پاكت الف) پيشنهاد فني بازرگاني (پاكت ب) و پيشنهاد قيمت (پاكت ج) بگذارند و همه پاكت ها را در لفاف مناسب و الك و مهر شده قرار دهند. ج -مناقص ه گزار موظ ف اس ت در مهل ت مقرر هم ه پيشنهادهاي ارائه شده شركت كنندگان را پس از دريافت ،ثبت و تا جلسه بازگشايي ،از پاكت ها صيانت نمايد. د -هرگونه تسليم ،تحويل ،اصالح ،جايگزيني و يا پس گرفتن پيشنهاد بايد به گشايش پيشنهادها (ماده :)18 الف -پيشنهادهاي مناقصه گران در زمان و مكان مقرر گشوده مي شود. ب -مراحل گشايش پيشنهادها به شرح زير است: .1تهيه فهرست اسامي دريافت كنندگان اسناد( ،پيشنهاد دهندگان) ،حاضران و شركت كنندگان در جلسه .2بازكردن پاكت تضمين (پاكت الف) و كنترل آن .3بازكردن پاكت فني بازرگاني .4بازكردن پيشنهاد قيمت و كنترل از نظر كامل بودن مدارك و امضاي آنها و كنارگذاشتن پيشنهادهاي غيرقابل قبول در مناقصات يك مرحله اي .5تحويل پاكت هاي فني بازرگاني به كميته فني بازرگاني در مناقصات دو مرحله اي .6تهيه و تنظيم و امضاي صورتجلسه گشايش پيشنهادها توسط كميسيون .7تحويل پاكت هاي قيمت و پاكت تضمين پيشنهادهاي رد شده به مناقصه گزار براي استرداد به ذي‌نفع ج -در ص ورت برگزاري مناقص ه دومرحل ه اي ،زمان و مكان تشكي ل جلسه گشايش پيشنهادهاي قيمت ،درجلسه گشايش پاكت ها اعالم خواهد شد، اين مدت فقط براي يك بار تا سقف مدت اعتبار پيشنهادها قابل تمديد است در اين صورت پاكت هاي قيمت در يك لفاف الك و مهر شده توسط دس تگاه مناقص ه گزار ص يانت م ي شود در مناقص ات ي ك مرحله اي، پيشنهادهاي قيم ت ب ي درن گ گشوده و براس اس ماده ( )20اين قانون برنامه مناقصه تعيين مي شود. د -دستگاه مناقصه گزار مكلف است از مناقصه گران يا نمايندگان آنها جهت حضور در جلسه گشايش پيشنهادهاي مالي دعوت نمايد. ارزيابي مالي و تعيين برنده مناقصه (ماده :)20 الف -هنگام ارزيابي مالي ،مناقصه گري كه مناسب ترين قيمت را حائز شده باشد ،به عنوان برنده اول اعالم خواهد شد و برنده دوم در صورتي اعالم م ي شود ك ه تفاوت قيم ت پيشنهادي وي ب ا برنده اول ،كمت ر از مبلغ تضمين باشد روش ارزيابي مالي بايد در اسناد مناقصه به صورت مشروح با ذكر نحوه تأثيرگذاري ارزيابي فني بازرگاني بر قيمت اعالم شود. ب -پس از گشودن پاكت هاي قيمت ،چنانچه بررسي قيمت ها و تجزيه و كنترل مباني آن الزم باشد ،كميسيون مناقصه مي تواند بررسي آن را به كميته فني بازرگاني ارجاع نمايد و كميته فني بازرگاني حداكثر ظرف دو هفته نتيجه ارزيابي را به كميسيون مناقصه اعالم مي كند. ج -پس از گشودن پيشنهادهاي قيمت ،تضمين برنده اول و دوم ،نزد مناقصه گزار نگهداري و تضمين ساير مناقصه گران بازگردانده مي شود. د -در مناقص ات بي ن الملل ي ،مناقص ه گران داخل ي نس بت ب ه مناقصه گران خارجي ترجيح دارند .نحوه ترجيح مناقصه گران داخلي ،در اسناد مناقصه قيد خواهد شد .مناقصاتي كه در آنها رعايت اين قاعده به مصلحت نباشد، بايد از سوي شوراي اقتصاد تأييد شود. انعقاد قرارداد (ماده :)21 الف -قرارداد با برنده مناقصه ،بايد پيش از پايان مدت اعتبار پيشنهادها منعقد شود .اين مدت حداكثر براي يك بار و برابر مدت پيش بيني شده در اسناد مناقصه قابل تمديد است .بعد از عقد قرارداد تضمين پيشنهاد دهنده دوم مسترد مي گردد. ب -قرارداد با برنده اول در مهلت پيش بيني شده در اسناد ،منعقد خواهد شد چنانچه برنده اول از انعقاد قرارداد امتناع نمايد و يا ضمانت انجام تعهدات را ارائه ننمايد ،تضمين مناقصه وي ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد مي گردد .در صورت امتناع نفر دوم ،تضمين وي نيز ضبط و مناقصه تجديد خواهد شد. مستندسازي و اطالع رساني (ماده :)23 الف -دولت موظف است ظرف مدت يك سال بانك اطالعات و پايگاه ملي اطالع رساني مناقصات را ايجاد و اطالعات و اسناد زير را ثبت و نگهداري كند: .1فراخوان مناقصه .2نام و مشخصات اعضاي كميسيون ،مناقصه گران و حاضران در جلسات مناقصات .3خالصه اسناد مناقصه .4روش و مراحل ارزيابي كيفي مناقصه گران و نتايج ارزيابي آنها .5صورتجلسات و نتايج ارزيابي ها .6نام ،مشخصات و نحوه انتخاب برنده يا برندگان مناقصه ب -مناقصه گزار موظف است اطالعات موضوع بند (الف) اين ماده و نيز همه اسناد مناقصه را به نحوي مطمئن بايگاني و نگهداري و نسخه اي از آن را براي بانك اطالعات مناقصات ارسال كند. ج -اطالعات كليه معامالت اعم از مناقصه و ترك مناقصه -جز آن دسته از معامالتي كه به تشخيص هيأت وزيران بايد مستور بماند -بايد از طريق شبكه ملي اطالع رساني مناقصات در اختيار عموم قرار گيرد. د -حداكث ر ش ش ماه پ س از تص ويب اي ن قانون ،آيي ن نام ه اجرايي نظام مستندسازي و اطالع رساني مناقصات از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد. تجديد و لغو مناقصه (ماده :)24 الف -مناقصه در شرايط زير تجديد مي گردد: .1كم بودن تعداد مناقصه گران از حدنصاب تعيين شده در اسناد مناقصه .2امتناع برندگان اول و دوم مناقصه از انعقاد قرارداد .3پايان مدت اعتبار پيشنهادها .4رأي هيأت رسيدگي به شكايات .5باالبودن قيمتها به نحوي كه توجيه اقتصادي طرح منتفي گردد. ب -مناقصه در شرايط زير لغو مي شود: .1نياز به كاال يا خدمات موضوع مناقصه مرتفع شده باشد. .2تغييرات زيادي در اسناد مناقص ه الزم باشد و موج ب تغيي ر در ماهيت مناقصه گردد .3پيشامدهاي غيرمتعارف نظير جنگ ،زلزله ،سيل و مانند آنها .4رأي هيأت رسيدگي به شكايات .5تشخيص كميسيون مناقصه مبني بر تباني بين مناقصه گران ج -مناقصه گزار بايد تجديد و يا لغو مناقصه را مطابق ماده ( )22اين قانون به آگاهي همه مناقصه گران برساند. ترك تشريفات مناقصه(ماده :)27 در مواردي كه انجام مناقصه براساس گزارش توجيهي دستگاه مناقصه گزار به تشخيص يك هيأت سه نفره مركب از مقامات مذكور درماده ( )28اين قانون ميسر نباشد ،مي توان معامله را به طريق ديگري انجام داد و در اين صورت هيأت ترك تشريفات مناقصه با رعايت صرفه و صالح دستگاه ترتيب انجام اين گونه معامالت را با رعايت ساير مقررات مربوط در هر مورد براي يك نوع كاال يا خدمت تعيين و اعالم خواهد نمود. موارد عدم الزام به برگزاري مناقصه (ماده :)29 در موارد زير الزام به برگزاري مناقصه نيست و دستگاه هاي اجرايي مندرج در بن د (ب) ماده ( )1اي ن قانون م ي توانن د بدون انجام تشريفات مناقصه، معامله مورد نظر را انجام دهند: الف -خريد اموال منقول ،خدمات و حقوقي كه به تشخيص و مسؤوليت وزير يا باالترين مقام دستگاه اجرايي در مركز و يا استان و يا مقامات مجاز از طرف آنها منحصر به فرد (انحصاري) بوده و داراي انواع مشابه نباشد. ب -خري د ،اجاره ب ه شرط تملي ك ي ا اجاره گرفت ن اموال غيرمنقول ك ه به تشخيص و مسؤوليت وزير و يا باالترين مقام دستگاه اجرايي در مركز و يا استان و يا مقامات مجاز از طرف آنها با كسب نظر از هيأت كارشناسان رسمي دادگستري حداقل سه نفر و يا هيأت كارشناسان خبره مربوطه در صورت نبود كارشناسان رسمي انجام خواهد شد. ج -خريد اموال منقول و غيرمنقول ،كاال و خدمات با قيمت تعيين شده يا كمتر يا حقوقي كه نرخ هاي آنها از طرف مراجع قانوني ذي صالح تعيين شده باشد. د -تعمير تجهيزات و ماشين آالت ثابت و متحرك و تأمين تجهيزات و ماشين آالت صرفاً جايگزين و مرتبط با تداوم توليد در واحدهاي توليدي به نحوي كه شامل توسعه واحد نگردد به تشخيص و مسؤوليت وزير يا باالترين مقام دستگاه اجرايي در مركز و يا استان و يا مقامات مجاز از طرف آنها با رعايت صرفه و صالح كشور هـ -خري د خدمات مشاوره اع م از مهندس ي مشاور و مشاوره فن ي بازرگاني مشتمل بر مطالعه ،طراحي و يا مديريت بر طرح و اجرا و نظارت و يا هر نوع خدمات مشاوره اي و كارشناسي ،آيين نامه اين بند جهت تعيين ضوابط ،موازين و معيارهاي خدمات مشاوره حداكثر ظرف سه ماه پس از تصويب اين قانون به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به و -خدمات فرهنگي و هنري ،آموزشي و ورزشي و نظاير آن به تشخيص و مسؤوليت وزير يا باالترين مقام دستگاه اجرايي كه امكان برگزاري مناقصه مقدور نباشد با رعايت صرفه و صالح كشور ز -خريد قطعات يدكي براي تعويض و يا تكميل لوازم و تجهيزات ماشين آالت ثابت و متحرك موجود و همچنين ادوات و ابزار و وسايل اندازه گيري دقيق و لوازم آزمايشگاه هاي علمي و فني و نظاير آن كه تأمين آن با تشخيص باالترين مقام اجرايي از طريق مناقصه امكان پذير نباشد ،با تعيين بهاي مورد معامله از سوي حداقل يك نفر كارشناس رشته مربوط كه حسب مورد توسط وزير يا باالترين مقام دستگاه اجرايي در مركز و يا استان و يا مقامات مجاز از طرف آنها انتخاب مي شود. ح -در مورد معامالت محرمانه به تشخيص هيأت وزيران با رعايت صرفه و صالح كشور فصل دوم قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي ،توليدي و صنعتي اجرايي كشور در اجراي پروژه‌ها و ايجاد (تسهيالت به منظور صدور خدمات) مصوب 12اسفند ماه 1375 ماده -3تاريخ تصويب اين قانون ارجاع كارهاي خدمات مهندسي مشاور و پيمانكاري ساختماني ،تأسيساتي ،تجهيزاتي و خدماتي صرفاً به مؤسسات و شركت‌هاي داخل ي مجاز اس ت و در ص ورت عدم امكان با پيشنهاد شركتهاي ‌ دستگاه اجرايي و تصويب شوراي اقتصاد از طريق مشاركت ‌ ايران ي -خارج ي مجاز خواه د بود حداق ل س هم ارزش ي كار طرف ايراني پنجام و يك درصد ( )%51خواهد بود تبصره -1طرف قرارداد موظف است كليه لوازم و تجهيزات و خدماتي را كه در ميشود ي ا قابلي ت تولي د و ارايه دارد ،مورد داخ ل كشور تولي د و اراي ه ‌ استفاده قرار دهد در هر حال حداقل پنجاه و يك درصد ( )%51از ارزش كار بايستي در داخل انجام پذيرد و كارفرما مكلف است بر اين امر نظارت نمايد ،موارد استثنا پس از تأييد سازمان برنامه و بودجه بايستي به تصويب شوراي اقتصاد برسد. تبصره -2پيمانكار ايراني و يا مشاركت ايراني -خارجي صرفا مجاز است بخش يا بخشهايي از كار را به واحدهاي تخصصي به صورت دست دوم واگذار نميتواند تمامي قرارداد را يكجا به صورت دست دوم واگذار نمايد. نمايد و ‌ منابع: قانون برگزاري مناقصات ‏قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي،توليدي و صنعتي و اجرايي كشور ‏آشنايي با قوانين و مقررات (ويژه مديران،ذيحسابان و کارشناسان مالي دستگاههاي اجرايي)

51,000 تومان