آشنایی با ادبیات معاصر ایران
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آشنايی با ادبيات معاصر ايران
- آشنایی با ادبیات
- آشنایی با ادبیات ایران
- آشنایی با ادبیات معاصر
- ادبیات
- ادبیات ایران
- ادبیات معاصر
- ادبیات معاصر ایران
- انواع ادبی
- پاورپوینت
- پاورپوینت آشنايی با ادبيات معاصر ايران
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- فارسی
- نثر
- نثر فارسی
- نظم
امتیاز
آشنایی با ادبیات معاصر ایران
اسلاید 1: دکتر کوپا1بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: دکتر کوپا2دانشگاه پیام نور
اسلاید 3: دکتر کوپا3دانشكده علوم انسانيرشته زبان و ادبيات فارسي
اسلاید 4: دکتر کوپا4آشنايي با ادبيات معاصر ايران مولف:هرمز رحيميان تهيه كننده اسلايد:دكتر فاطمه كوپا تعداد واحد:2 از سري انتشارات آزمايشي متون درسي
اسلاید 5: دکتر کوپا5اهداف كلي درسهدف كلي از درس آشنايي با ادبيات معاصر ايران آشنايي دانشجوبا ادبيات ايران و انواع ادبي در آستانه مشروطيت،عهد مشروطيت و ادبيات داستاني در نيم قرن اخير و گويندگان مطرح اين دوران است
اسلاید 6: دکتر کوپا6اهداف رفتاريانتظار مي رود كه دانشجو پس از مطالعه اين درس بتواند بهنحوي مستدل درباره انواع ادبي در عهد مشروطيت و نيم قرن اخير بحث كند و اطلاعاتي نسبتا مبسوط درباره گويندگان ايندوران و آثار آنها ارائه دهد.
اسلاید 7: دکتر کوپا7فصل اول قرن سيزدهم و رستاخيز ادبی
اسلاید 8: دکتر کوپا8دورنمای گذشته نثر فارسی-آغاز انحطاط ادبی از قرن هشتم به بعد وادامه آن تا اوايل قرنسيزدهم هجری(قرن رستاخيز ادبی).-تاليف تاريخ وصاف در اوايل قرن هشتم به وسيله وصاف الحضره نخستين مفسد بزرگ زبان (از ديدگاه ادوارد براون).
اسلاید 9: دکتر کوپا9دورنمای گذشته نثر فارسی 2-افراط در لفاظی، سجع پردازی وآوردن كلمات عربی و تركیمغولی در تاريخ وصاف.-مقلدان وصاف الحضرة: ميرزا مهدی خان استر آبادی منشی نادر شاه و مولف دو كتاب جهان گشای نادری و دره نادره.
اسلاید 10: دکتر کوپا10دورنماي گذشته نثر فارسی 3-گرايش به دشوار و پيچیده نويسی تا اواسط قرن سيزدهم قمری.-توجه منشيان به مغلق نويسی حتی در نامه های رسمی درباری.-تمايل برخی نويسندگان از جمله قائم مقام فراهانی به ساده نويسی.
اسلاید 11: دکتر کوپا11بازگشت 1-قرن سيزدهم هجری: قرن رستاخيز ادبی، تجدد ادبی، نهضت ساده نويسی،دوره بيداری،نوزايی ادبيات. -وجه تسميه به بازگشت:عدم ايجاد سبك جديد، تصميم برخی از شاعران و نويسندگان ايرانی به كنارگذاشتن شعر و نثر متكلف ومصنوع و استفاده ار زبان ساده و مردمی.
اسلاید 12: دکتر کوپا12عوامل موثر در تغيير سبك-توجه ويژه عباس ميرزا قائم مقام فراهانی به تجديد نظردربسياري از امور از آن جمله تاسيس نخستين دستگاه چاپ و اعزام محصل به اروپا.-خروج تدريجی روشنفكران از محيط بسته آن دوره وقرار گرفتن در جريان تحولات نوين جهان.
اسلاید 13: دکتر کوپا13نهضت ساده نويسی1-رواج نهضت ساده نويسی در نثر فارسی در اواخر قرن سيزدهم و اوايل قرن چهادهم قمری در داخل و خارج ايران.-نمايندگان عمده نهضت ساده نويسی عبارتند از: طالبوف،زين العابدين مراغه ای،آقاخان كرمانی،ميرزا حبيب اصفهانی و.....
اسلاید 14: دکتر کوپا14نهضت ساده نويسی 2-ظهور نخستين ريشه های ساده نويسی درنيمه اول قرن سيزدهم درنثر قائم مقام و پيروان او:فاضل خان گروسی،ميرزا تقی علیآبادی و .....-تبعيت پيروان قائم مقام از نثر بينابين (نه فنی همچون تاريخ وصاف نه ساده امروزی).
اسلاید 15: دکتر کوپا15نهضت ساده نويسی 3توجه پيروان قائم مقام به نثر ساده و مرسل همراه با انشايی روانو شيرين توام با سجعی ملايم بدون تصنع و فاضل نمايی،آوردنجمله های كوتاه،با واژگانی آهنگين شبيه به گلستان سعدی.
اسلاید 16: دکتر کوپا16قائم مقام فراهانیوی درجوانی نزد پدراديب و دانشمند خود ميرزا عيسی تربيت يافتوسپس در تهران به خدمت دولت درآمد.مدتی بعد از آن در تبريز دردفتر عباس ميرزا مشغول به نويسندگی شد و وظايف پدر(وزارتعباس ميرزا) را نيز بر عهده گرفت.
اسلاید 17: دکتر کوپا17نثر قائم مقام-نثر قائم مقام، احياگر نثر ساده و شيرين سده های چهارم و پنجم فارسی است كه تبلور آن در گلستان ديده می شود.-مختصات نثر قائم مقام:كوتاهی جمله ها،آوردن كلمات قرينه مسجع،سجع پردازی به شيوه گلستان،آراستگی و پاكيزگی (بدون لفاظی و اطناب.
اسلاید 18: دکتر کوپا18آثار قائم مقام-ديوان شعر:بالغ بر سه هزار بيت.-مثنوي جلايرنامه.-منشآت:شامل چند رساله و اخوانيات(نامه های دوستانه).
اسلاید 19: دکتر کوپا19فصل دوم ادبيات ايران در آستانه مشروطيت
اسلاید 20: دکتر کوپا20عوامل نثر در ايجاد مشروطيتتاسيس چاپخانهورود اولين دستگاه چاپ به ايران به پايمردی عباس ميرزا وابوالقاسم قائم مقام و چاپ نخستين كتاب تحت عنوان فتح نامه درباره جنگ ايران و روس.
اسلاید 21: دکتر کوپا21مطبوعات 1-انتشار اولين روزنامه تحت عنوان كاغذ اخبار در سال هزار ودويست و پنجاه دو قمری در ايران كه بعد ها به دستورامير كبيرتحت عنوان وقايع اتفاقيه دوباره داير شد.-انتشار همين روزنامه به صورت مصور (ده سال بعد) تحت عنوان روزنامه دولت عليه ايران.
اسلاید 22: دکتر کوپا22مطبوعات 2-چاپ و انتشار روزنامه اختر در استانبول تحت نظر آقاخانكرمانی و ميرزا مهدی خان تبريزی و .....-انتشار روزنامه قانون در لندن به مديريت ميرزا ملكم خانناظم الدوله.-نشر روزنامه حكمت و ثريا در قاهره.
اسلاید 23: دکتر کوپا23مطبوعات 3-انتشار هفته نامه حبل المتين دركلكته،بزرگترين و مشهورترينروزنامه خارج از ايران با تكيه بر مسئله حاكميت قانون، تغيير حكومت و استقرار مشروطه.-شهرت هفته نامه حبل المتين به عنوان اتحاد اسلام.
اسلاید 24: دکتر کوپا24اعزام محصل به فرنگ-اعزام نخستين گروه ايرانيان به انگلستان به ابتكار عباس ميرزا و تحصيل آنها در رشته های مهندسی ،شيمی ،پزشكی ،علوم طبيعی،فلسفه،زبان و.....-ايجاد دارالفنون ازسوی تعدادی از دومين گروه اعزامی به انگلستان.
اسلاید 25: دکتر کوپا25تاسيس مدارس جديد 1-تاسيس دارالفنون به عنوان نخستين و مهم ترين اين مدارس به همت امير كبير در تهران.-استخدام گروهی از استادان اتريشی و آلمانی برای دارالفنون (غالبا پزشك و نظامی).
اسلاید 26: دکتر کوپا26تاسيس مدارس جديد 2-حضور تعدادی از فرهيختگان ايرانی در كنار استادان فرنگی بهعنوان مترجم و دستيار و يا مولف و مترجم كتب درسی (ميرزاملكم خان،محمد حسين فروغی).-برخی ديگر ازاين مدارس عبارتند از:مدرسه مشيريه،سپهسالاردارالفنون تبريز،علوم سياسی تهران و......
اسلاید 27: دکتر کوپا27روشنفكران1-روشنگری مردم از سوی روحانيون روشنفكر نيك انديش آزادیخواه.-پيوستن گروهی از روحانيون به نهضت ساده نويسی در ايرادخطابه ها.-رهبری آزادی خواهان اصفهان از سوی سيد جمال الدين واعظاصفهانی از خطيبان برجسته مشروطه.
اسلاید 28: دکتر کوپا28روشنفكران 2-نشر افكار نوين ازسوی دانشجويان ايرانی اعزامی به فرنگ.-بر پايی كانون های روشنفكران مهاجرايرانی به قفقاز،مصرلندن،كلكته.-انتشار آثاری همچون كتاب احمد، سياحت نامه ابراهيم بيگجهت بيداری مردم.
اسلاید 29: دکتر کوپا29لحن خطابی نثر فارسی (مخاطبان نويسندگان عصر پيش از مشروطه)-نويسندگان و شاعران:آنها كه به شيوه قديم مينويسند و می سرايند.-رجال سياسی:دولتمردان يا به اعتباری بازوهای استبداد.-مردم:فراخواندن مردم به يك اصلاح بنيادی.
اسلاید 30: دکتر کوپا30تم ها يا موضوع های نثر در عصر مشروطيت1-آزادی و آزادی خواهی(دموكراسی).-وطن،وطن دوستی يا عشق وطن(ناسيوناليزم).-تجدد خواهی،عدالت جويی،حمايت از قانون.-اصطلاح حكومت،توجه به ارزش مطبوعات.
اسلاید 31: دکتر کوپا31تم های نثر....2-انتقاد از همه كس و همه چيز.-سنت شكنی و مبارزه با باورهای خرافی.-توجه به نحوه زندگی و تمدن اروپاييان.-توجه به تعليم و تربيت(كتاب احمد).
اسلاید 32: دکتر کوپا32مختصات لفظی نثر(شكل يا فرم)1-رواج شكل بازسازی و امروزی شده نثر ساده و مرسل قديم(سده های چهارم و پنجم).-اخذ عناصر كلام از گفتار مردم.-به كارگيری مفردات و تركيبات ساده.-آوردن جمله های كوتاه.
اسلاید 33: دکتر کوپا33مختصات لفظی نثر2-پي ريزی ادبيات داستانی واقع گرايانه اجتماعی.-نفوذ تعدادی از لغات تركی قفقازی،روسی ،تركی واستانبولیدر نثر فارسی.-به كارگيری برخی از واژگان مخالف قياس صرفی:اموراتاستقلاليت،ارذل ترين.
اسلاید 34: دکتر کوپا34انواع ادبی در نثر فارسی پيش از مشروطيتانواع ادبی قديم:ادب حماسی،غنايی،نمايشی و تعليمی.انواع ادبی جديد:داستان بلند يا رمان،داستان كوتاه،قصه تمثيلی،مقاله ادبی، نمايشنامه،ترجمه،نقد ادبی،خاطره،يادداشت روزانه.
اسلاید 35: دکتر کوپا35انواع ادبی در دوره مشروطه-نمايشنامه،داستان،مقاله،ترجمه.-نقد ادبی به معنای علمی آن و به سبك اروپايی هنوزدراين دورهايجاد نشده است هرچند رگه هایی از آن در نامه آخوند زاده به ميرزا آقا تبريزی ديده ميشود.
اسلاید 36: دکتر کوپا36نمايشنامهادب نمايشی يا دراماتيك بر دو نوع است:تراژدی:(غمنامه يا سوگنامه)در موضوع مرگ و ناكامی قهرمانانبر دو نوع است كلاسيك يا سنتی،جديد.كمدی:(شادی نامه) كه نمايشی با طنز و شوخی است بر دو نوع است عالی يا سطح بالا،پست يا عاميانه.
اسلاید 37: دکتر کوپا37تفاوت مهم تعزيه يا شبيه خوانی با نمايش-اطلاع پيشاپيش مخاطب داستان تعزيه از شرح ما وقع در مقابلعدم آگاهی بيننده از ما وقع نمايشنامه.-وحدت زمان و مكان موضوع در تعزيه (همچون نمايشنامه هایكلاسيك يونانی و رومی) درمقابل تفاوت موضوع و زمان و مكاندر نمايشنامه.
اسلاید 38: دکتر کوپا38نمايش در ايران 1آغاز اين امر در ايران با ترجمه نمايشنامه های مولير و اجرایآن همراه بود. محل اجرای نمايش در تالاری در دارالفنون به گنجايش 300 نفر بوده است.(نمايش به صورت كمدی و صرفابرای خاندان سلطنتی اجرا می شده است.(
اسلاید 39: دکتر کوپا39نمايش در ايران 2-قرار گرفتن نمایشنامه های ميرزا فتحعلی آخوند زاده در شمارنخستين نمايشنامه های ايرانی به سبك غربی(آخوند زاده پيشوای نمايشنامه نويسی جديد آذربايجان بود).
اسلاید 40: دکتر کوپا40برخی از تاليفات آخوند زاده-پاسخ به فيلسوف روم.-عقيده جان استوارت ميل درباره آزادی..-ملای رومی و مثنوی او.-يادداشت های انتقادی.-رساله ايراد.
اسلاید 41: دکتر کوپا41نمايشنامه های ميرزا آقای تبريزی-سرگذشت اشرف خان حاكم عربستان.-طريقه حكومت زمان خان بروجردی.-حكايت كربلا رفتن شاهقلی ميرزا.زبان اين نمايشنامه ها ساده و بی تكلف و كوتاه و همراه با ايجازاست.
اسلاید 42: دکتر کوپا42داستانآثار طالبوف1:-كتاب احمد يا سفينه طالبی،به شيوه اميل اثر ژان ژاك روسو درباب تعليم و تربيت.-مسالك المحسنين: سفرنامه ای خيالی در باب اخلاق، اجتماع واصول تعليم و تربيت.
اسلاید 43: دکتر کوپا43آثار طالبوف 2-مسائل الحيات:درباره مسائل پيچيده سياسی،حقوقی،اجتماعیو فلسفی.-پند نامه ماركوس قيصر روم:ترجمه روسی به فارسی.-رساله فيزيك:رساله ای مختصر در علم فيزيك.-نخبه سپهری:خلاصه ناسخ التواريخ درباره زندگی نبی اكرم(ص) و ......
اسلاید 44: دکتر کوپا44آثار زين العابدين مراغه ایسياحت نامه ابراهيم بيگ:-سفرنامه ای تخيلی وداستان وار،مشتمل برسه جلد،بالحنی تند وپر خاشگر در خصوص مفاسد اجتماعی، اخلاقی،رشوه خواریدزدی و دريوزگی .-اثر پذيرفتگان از اين كتاب عبارتند از:انتقاد شوندگان، مردممتوسط.
اسلاید 45: دکتر کوپا45ترجمهنخستين آثارترجمه درايران عبارتند از:تاريخ پطركبير،شارلدوازدهم و اسكندر كبير.كتب ترجمه شده پس از تاسيس درالفنون:تشريح بدن انسان،معالجات چشم،علم هندسه،علم مساحت و....
اسلاید 46: دکتر کوپا46رمان های ترجمه شده صدر مشروطيتسه تفنگدار،كنت مونت كريستو،لوئی چهاردهم،روبينسونكروزوئه،سفرهای گاليور،تلماك.
اسلاید 47: دکتر کوپا47ميرزا جيب اصفهانیمترجم كتاب سرگذشت حاجی بابای اصفهانی تاليف جيمز موريه در انتقاد ازآداب وسنن ايرانيان با نثری سليس،منسجم،لطيف سادهو فنی همچون گلستان با افزودن آيات،احاديث،مثلها واصطلاحات به متن اصلی.
اسلاید 48: دکتر کوپا48بخش دوم فصل اول نگاهی به ادبيات معاصر ايران از مشروطيت تا 1320ش
اسلاید 49: دکتر کوپا49نگاهی به ادبيات معاصر ايران...1-گرايش نسبی لحن تند و خطابی نثر فارسی به آرامش پس ازپيروزی نهضت مشروطه.-بازتاب گسترده درون مايه های نثر سالهای پيش از مشروط يعني:آزادی خواهی،وطن دوستی،خرافه ستيزی،تجدد خواهی.
اسلاید 50: دکتر کوپا50نگاهی به ادبيات معاصر ايران...2-خلق آثاری نوين از سوی نيما يوشيج بنيانگذار شعرنو فارسی و محمد علی جمال زاده پيشوای داستان كوتاه فارسی به سبكجديد. -نشر مقالات انتقادی علی اكبر دهخدا تحت عنوان چرندوپرنددر روزنامه صور اسرافيل به عنوان بنيانگذار طنز جديد در ادب فارسی.
اسلاید 51: دکتر کوپا51نگاهی به گرايش های ادبی سال های 1320-1300ش-تسلط سانسور سياه در اين دو دهه بر شعر و نثر فارسی.-روی آوردن اكثر اهل قلم به شعر و نثر خنثی و به اصطلاحبی خطر.-تصحيح،تنقيح متون و شرح و حاشيه نويسی ادبا برديگر آثارادبی(فروغی،دهخدا،قزوينی،آشتيانی).
اسلاید 52: دکتر کوپا52نگاهی به گرايش های ادبی ...2باستان گرايی:گرايش به ايران باستان، نژاد پرستی، وطن پرستیافراطی(تجليل شاهانی همچون كوروش،داريوش و نادر به عنوانمنجی)نوشتن رمان های تاريخی،بزرگداشت مفاخر ملی و پرداختنبه فردوسی و شاهنامه.
اسلاید 53: دکتر کوپا53نگاهی به گرايش های ادبی ...3-مخالفت های آشكار و پنهان با بعضی ازاحكام دين، طرح آزادیزنان،بزرگ نمايی پاره ای از خرافات.-آلمان گرايی:هواداری ازآلمان هيتلری ودشمنی با روس وانگليسمبتنی بر انديشه نژاد پرستانه هيتلر در خصوص برتری نژاد آريايی.
اسلاید 54: دکتر کوپا54نگاهی به گرايش های ادبی ...4گرايش ازلونی ديگر:خلق آثاری متفاوت از لحاظ شكل و مضمون(سبك) از سوی صادق هدايت و نيما با گرايش به عمق و نگرشیعميق تر از انديشه های كليشه ای(هنر ناب در شكل و مضمون).
اسلاید 55: دکتر کوپا55انواع ادبی در نثر مشروطيت تا 1320شدر اين دوره علاوه بر داستان،نمايشنامه،سفرنامه خيالی،روزنامهنگاری(مقاله نويسی)و ترجمه كه در آستانه مشروطيت آغاز شدهو رواج يافته بود، انواع ادبی جديد تری مانند داستان كوتاه ، رمان و نقد ادبی نيز پديد آمد.
اسلاید 56: دکتر کوپا56فصل دوم انواع ادبی در نثر مشروطيت تا 1320ش
اسلاید 57: دکتر کوپا57روزنامه نگاری و طنز پردازیدهخدا1:-يكی از شاخص ترين چهره های فرنگی سياسی دوره مشروطيت وپس از آن،طنز پرداز و روزنامه نگاری توانا،اديبی فاضل و محققیبرجسته.-كمال يافتن نهضت ساده نويسی به وسيله دهخدا با نوشتن مقالاتچرند و پرند.
اسلاید 58: دکتر کوپا58دهخدا 2-راه گشايی مقالات روايی(دهخدا) جهت نگارش مجموعه داستانیيكی بود و يكی نبود جمال زاده.-انتشار مقالات دهخدا با امضاهای مستعار،به ويژه (دخو).-اقدام موثر دهخدا درانتشار روزنامه های صور اسرافيل وسروش.
اسلاید 59: دکتر کوپا59آثار دهخدا1-امثال و حكم:شامل مثلها،كلمات قصار،به همراه ريشه های تاريخیو شان نزول آن ها به شيوه الفبايی.-لغت نامه:كتابی دايره المعارف گونه و مفصل ترين كتاب لغت واعلام و معارف اسلامی در زبان فارسی است.
اسلاید 60: دکتر کوپا60آثار دهخدا 2مقالات دهخدا:مشتمل بر 2 جلد:جلد اول:چرند و پرند،مجمع الامثالدخو،هذيان های من.جلد دوم:مقالات صوراسرافيل مقالات سروش مقالات روزنامه هایباختر امروز و اطلاعات.
اسلاید 61: دکتر کوپا61آثار دهخدا3ديوان دهخدا:مشتمل بر اشعار طنز و جد و سخنان منظوم دهخدابا مضامين عاميانه و طنز آميز.تصحيحاتی در ديوان سيد حسن غزنوی-ترجمه روح القوانين.تحقيقی درباره ابوريحان بيرونی-ترجمه عظمت و انحطاط روميان.
اسلاید 62: دکتر کوپا62سبك دهخدا در نثرسبك دهخدا در نثر بردو شيوه است:نگارش با زبانی ساده وبی پيرايه برای عوام الناس (به دور از آرايه های لفظی و معنوی و لغات مهجور). شيوه دوم:در اين آثار ضمن رعايت سلامت و استحكام سخن بهواسطه استفاده از زبان عربی،نثر از محدوده درك عامه فراترمی رود (شيوه مقالات علمی دهخدا).
اسلاید 63: دکتر کوپا63علت اصلي كاربردهاي صرفي قديمي در آثار دهخدا و هم عصران او-كثرت مطالعات در نظم و نثر قديم و متون عربي.-رسميت اين شيوه در نوشته هاي تحقيقي و رسالات علمي.-عدم امكان آوردن مطالب علمي در نثر ساده داستاني و نثر طنزي(عوام فهم).
اسلاید 64: دکتر کوپا64سيد اشرف الدين گيلاني1-مدير و دبير روزنامه نسيم شمال،روزنامه اي ادبي و فكاهي درقطعي كوچك و مورد اقبال همه قشرهاي مردم(پير و جوان،باسوادو بي سواد.-شهرت فراگير سيد اشرف به شاعر ملي عهد انقلاب مشروطه.
اسلاید 65: دکتر کوپا65سيد اشرف الدين...2-ارزش نسبتا پايين شعرنسيم شمال ازديدگاه زيبا شناختي هنري.-پايين آمدن شعر نسيم شمال تا حد نظم شعار گونه به واسطهلحن خطابي،انتقادي او.
اسلاید 66: دکتر کوپا66داستان كوتاه 1-غلبه جهاني داستان كوتاه بر ديگر انواع ادبي در قرن اخير.-شكل گرفتن داستان كوتاه به معني امروزي در قرن نوزدهم.-توجه جدي ادگار آلن پوبه داستان كوتاه به عنوان اولين نويسنده.
اسلاید 67: دکتر کوپا67داستان كوتاه 2-مطرح شدن داستان كوتاه از سوي ادگار آلن پو به عنوان يكنوع ادبي.-تحرير نخستين داستان هاي كوتاه فارسي به وسيله محمد عليجمال زاده تحت عنوان يكي بود و يكي نبود.
اسلاید 68: دکتر کوپا68داستان كوتاه 3-ارتقاء داستان كوتاه به عنوان نوع نو پديد ادبي به وسيله صادقهدايت،بزرگ علوي،صادق چوبك و جلال آل احمد.-نزديك شدن داستان كوتاه به هنر ناب به وسيله امثال صادق هدايت،محمود دولت آبادي و هوشنگ گلشيري.
اسلاید 69: دکتر کوپا69محمد علي جمالزاده1شهرت جمال زاده به عنوان پيشواي نوول نويسي فارسي به دليلبه كارگرفتن آگاهانه تكنيك داستان نويسي اروپايي و دميدن روحايراني در آن و صيقل دادن هنر باستاني داستان سرايي مردميايران با روش غربي.
اسلاید 70: دکتر کوپا70محمد علي جمال زاده 2-تحصيل جمال زاده(در دوره متوسطه)در لبنان.-ادامه تحصيل جمال زاده دردانشگاههاي لوزان و ديژون دررشته حقوق.-حضور در برلين به دعوت عده اي از روشنفكران ايرانيمخالف استبداد قاجار.
اسلاید 71: دکتر کوپا71محمد علي جمال زاده3-انتشار روزنامه رستاخيز به وسيله جمال زاده در كرمانشاه-همكاري جمال زاده درانتشار مجله سياسي،فرهنگي كاوه(نوشتن مقالاتي در زمينه سياست، اقتصاد،ايران شناسي،فرهنگ و ادب).
اسلاید 72: دکتر کوپا72محمد علي جمال زاده4-انتشار نخستين كتاب جمال زاده تحت عنوان گنج شايگان يا اوضاعاقتصادي ايران.-انتشار مجموعه داستان كوتاه يكي بود و يكي نبود در سال 1300شمسي.-چاپ داستان كوتاه فارسي شكر است در همان سال.
اسلاید 73: دکتر کوپا73آثار جمال زادهدارالمجانين،راه آب نامه،صحراي محشر،سروته يك كرباس،تلخو شيرين،كهنه و نو،شور آباد،غير از خدا هيچ كي نبود و قصه ما به سر رسيد و.....
اسلاید 74: دکتر کوپا74ويژگي هاي نثر جمال زاده1-سادگي و رواني و دوري از تعقيد و تكلف.-استفاده از واژگان،تركيبات،اصطلاحات،مثل ها، تكيه كلام هاو دشنام هاي زبان محاوره.-بهره گيري جمال زاده از شيوه ابداعي دهخدا در ساده نويسي.
اسلاید 75: دکتر کوپا75ويژگي هاي نثر جمال زاده2-تفاوت شيوه جمال زاده در ساده نويسي با تبعيت از سبك غربيان.-تثبيت شيوه ادبي جمال زاده درنثر داستاني صادق هدايت وصادقچوبك. -بيان طنز آلود جمال زاده در انتقاد از بي اعتنايان به ساختمانزبان فارسي.
اسلاید 76: دکتر کوپا76ويژگي هاي نثر جمال زاده 3انتقاد جمال زاده در داستان هاي رجل سياسي،دوستي خاله خرسهدر دل ملاقربان علي، بيله ديگ بيله چغندر و ويلان الدوله ازاوضاع سياسي، فرهنگي، اقتصادي و باورداشت هاي خرافي عوام و ....
اسلاید 77: دکتر کوپا77صادق هدايت1-شهرت آثار صادق هدايت به عنوان تبلور هنري داستان نويسيمعاصر ايران.-ارتقاء آثار هدايت از مرز انتقاد سطحي و سخنوري و توصيفبه تجسم و تصوير سازي ناب.
اسلاید 78: دکتر کوپا78صاق هدايت 2تاثير مطالعات هدايت در زمينه هاي فرهنگ ايران باستان وانديشه هاي آريايي و تفكر بودايي و مكتب هاي جديد ادبي وروانشناسي غرب از يك سو و گرايش او به مكتب ادبيسوررئاليسم از سوي ديگر بر شخصيت مستعد و استثنايي او.
اسلاید 79: دکتر کوپا79صادق هدايت 3-اشتغال صادق هدايت در هيئت تحريريه مجله موسيقي،مترجميهنركده هنرهاي زيبا.-حضور و مشاركت هدايت درگروه ربعه متشكل ازبزرگ علويمسعود فرزاد و مجتبي مينوي.
اسلاید 80: دکتر کوپا80صادق هدايت 4-اهميت دهه پاياني حيات هدايت ازلحاظ تاريخ،سياسي و اجتماعيواجتماعي و فرهنگي ايران.-هدايت همواره تلاش ميكرد كه با توصيف صادقانه واقعيت،تصوراتي را كه انديشه حاميان وضع موجود بر آنها استواربود،در هم شكند، تصوراتي از قبيل به سامان بودن اوضاع وسعادت مندي توده ها.
اسلاید 81: دکتر کوپا81آثار هدايت1داستان:زنده به گور،سه قطره خون،علويه خانم،سايه روشن،بوفكور،سگ ولگرد،ولنگاري و حاجي آقا.
اسلاید 82: دکتر کوپا82آثار هدايت2ترجمه:يادگار جاماسب، كارنامه اردشير بابكان، گزارش گمان شكن،گجسته ابالش،شهرستان ايران(فارسي ميانه)مسخ(فرانتس كافكا)ديوار(ژان پل سارتر).
اسلاید 83: دکتر کوپا83آثار هدايت3تحقيق:فوايد گياه خواري،ترانه هاي خيام،نيرنگستان.انسان وحيوان فولكلور(فرهنگ توده).نمايشنامه:مازيار،پروين دختر ساسان،افسانه آفرينش.
اسلاید 84: دکتر کوپا84آثار هدايت4سفرنامه: اصفهان نصف جهان،روي جاده نمناك،توپ مرواري و نمايشنامه هاي ديگر كه پيش از اقدام به خودكشي سوزانده است.
اسلاید 85: دکتر کوپا85بوف كور-تاييد بوف كور به عنوان شاهكار ادبي،هنري قرن در ميان اهلادب ورد آن به عنوان اثري گمراه كننده از سوي گروهي ديگر.-پيچيدگي و ابهام بوف كور به دليل سمبوليك بودن آن.-شرح بوف كوربه وسيله دكتر شميسا براساس مكتب روان شناسييونگ.
اسلاید 86: دکتر کوپا86ويژگي هاي نثر هدايت1-بهره گيري از لحني ساده و پيراسته از صنايع ادبي در وصفمناظر وشخصيت ها.-ناديده گرفتن موازين دستوري در پاره اي از موارد.-استفاده از نثري زنده و تپنده.
اسلاید 87: دکتر کوپا87ويژگی های نثر هدايت2-سخن گفتن شخصيت هاي داستان متناسب با ميزان تحصيلاتو فهم و موقعيت اجتماعي به ويژه در حاجي آقا وعلويه خانمولنگاري وتوپ مرواري. -تنوع گسترده لحن و گفتار شخصيت ها.
اسلاید 88: دکتر کوپا88ويژگي هاي طنز هدايت-شوخ طبعي،بذله گويی،لودگي،لطيفه پراني هاي هدايت علي رغمتفكر جدي وفلسفي او.-ابعاد انتقادي وژرف طنز هدايت.-وغ وغ ساهاب مثل اعلاي نگرش طنز آميز هدايت.
اسلاید 89: دکتر کوپا89بزرگ علوي1-اشتهار بزرگ علوي به عنوان مبتكر نوشتن ادبيات زندان.-كتاب پنجاه و سه نفر نخستين اثر بزرگ علوي در زمينه ادبياتزندان است.-حضور بزرگ علوي در گروه ربعه:هدايت،مينوي وفرزاد.
اسلاید 90: دکتر کوپا90بزرگ علوي2-اشتعال شوق داستان نويسي در وجود علوي به وسيله صادق هدايت.-مجموعه داستان كوتاه چمدان نخستين اثر بزرگ علوي است.-برخي از آثار علوي عبارتند از: ورق پاره هاي زندان ،پنجاه و سه نفر، چشمهايش و.......
اسلاید 91: دکتر کوپا91ويژگي هاي نثر علوي-به كارگيري نثري ساده وانشايي روان و بازتاباندن فرهنگ عامهو ناكامي هاي آنان.-پيروي علوي از از سلوك قلمي جمال زاده و هدايت.-نگرش ديگر گونه شخصيت هاي علوي نسبت به شخصيت هايهدايت.
اسلاید 92: دکتر کوپا92آثار بزرگ علوي و برخي ويژگي هاي آن1-نامه ها،فرهنگ فارسي به آلماني،كاشانه و موريانه.-عبارات تصنعي مجموعه چمدان علي رغم سعي نويسنده درساده نويسي و تلاش در به كارگيري زبان و فرهنگ عامه.-حضور برخي از عناصر قديمي در نثر علوي.
اسلاید 93: دکتر کوپا93آثار علوي2-نمود و بروز هنر داستان نويسي علوي در چشمهايش.-برخورداري چشمهايش از پرداختي قوي و جاذبه اي درخور توجه.-بهره گيري از نثري ساده،بي تكلف و گيرا در چشمهايش.
اسلاید 94: دکتر کوپا94آثار علوي3-مجموعه ميرزا مشتمل بر پنج داستان كوتاه:آب،ميرزا،تحت الحنكي،احسن القصص،در به در.-داستان احسن القصص،شكل بازسازي شده قصه حضرت يوسف(ع)است.
اسلاید 95: دکتر کوپا95آثار علوي4-موريانه:شرح خاطرات يك ساواكي(آميزه اي از خيال و واقعيت)است اما كتاب هاي ديگر او مبتني بر واقعيت محض هستند.-استفاده از جمله هاي كوتاه اصطلاحات و تكيه كلام هاي عاميانهمشابه نثر اواخر دوره نويسندگي جلال آل احمد.
اسلاید 96: دکتر کوپا96رمانرمان،روايتي طولاني است به نثر ومبتني بر جعل و خيال شايديكي از انگيزه هاي (سرودن) داستان به جاي (نوشتن) آن درگذشته،مسئله عدم جواز ورود عناصر خيال انگيز در نثر بودهاست.
اسلاید 97: دکتر کوپا97داستان هاي بلند منثور ادبيات فارسيشاهنامه منثور ابومنصوري،داراب نامه طرسوسي،سمك عيار،بختيار نامه،فرج بعد از شدت.
اسلاید 98: دکتر کوپا98انواع رمانتاريخي،اجتماعي،انديشه اي ،حادثه اي ،جنايي ،تمثيلي ،سياسي ،يا روانشناختي.-همه رمان هاي دوره مورد مطالعه ما از نوع تاريخي و اجتماعيبه شمار ميروند.
اسلاید 99: دکتر کوپا99رمان تاريخي1-رغبت و تمايل نخستين رمان نويسان دوره مورد مطالعه ما بهرمان تاريخي به دليل بي خطر بودن آن.-تعظيم و ستايش پادشاهاني چون كوروش،داريوش، انوشيرواندر رمان هاي تاريخي اوليه به دليل احساسات ناسيوناليستي.
اسلاید 100: دکتر کوپا100رمان تاريخي2شمس وطغرا، نخستين رمان تاريخي،نوشته محمد باقر ميرزا خسروي،مشتمل بر سه جلد درباره ماجراجويي هاي مغولاندرايران قرن هفتم وبا زبان ومضموني بي نظير و با استشهادبه اشعاري از شاعران بزرگ ايران.
اسلاید 101: دکتر کوپا101رمان تاريخي 3-رمان عشق و سلطنت يا فتوحات كوروش كبير نوشته شيخ موسيكبودر آهنگي.-رمان داستان باستان يا سرگذشت كورش نوشته ميرزا حسن خانبديع.
اسلاید 102: دکتر کوپا102رمان تاريخي4دام گستران يا انتقام خواهان مزدك وداستان ماني نقاش به قلم عبد الحسين صنعتي زاده كرماني.
اسلاید 103: دکتر کوپا103رمان تاريخي 5-مظالم تركان خاتون نوشته حيدر علي كمالي.-دليران تنگستاني نوشته محمد حسين ركن زاده آدميت.-آشيانه عقاب نوشته زين العابدين موتمن و ......
اسلاید 104: دکتر کوپا104رمان اجتماعي1نوشتن اين گونه رمان ها در نخستين دهه قرن خورشيدي حاضر (1304 شمسي به بعد)صورت گرفت وآن هم به دليل سانسور درقالب توسل به نماد،استعاره وكنايه نمود پيدا مي كرد (نيما يوشيجو صادق هدايت).
اسلاید 105: دکتر کوپا105رمان هاي اجتماعي2رمان هاي اجتماعي اين عهد بيشتر بازتاب مفاسد اجتماعي وانحرافات اخلاقي زنان و مردان طبقه اشراف آن هم بدون ريشه يابي جامعه شناختي يا سياسي آن است.
اسلاید 106: دکتر کوپا106رمان اجتماعي 3اولين رمان اجتماعي فارسي،تهران مخوف نوشته مشفق كاظمياست (هدف نويسنده ،انعكاس اوضاع نابسامان برخي از زنانايراني در سال 1300 بوده است).
اسلاید 107: دکتر کوپا107رمان اجتماعي4-رمان هاي اجتماعي پيرو و مقلد تهران مخوف عبارتند از:روزگار سياه،انتقام،انسان و اسرار شب.-رمان اجتماعي ديگر شهرناز نوشته يحيي دولت آبادي است.
اسلاید 108: دکتر کوپا108رمان اجتماعي 5ديگر رمان هاي اجتماعي عبارتند از:-مجمع ديوانگان نوشته صنعتي زاده كرماني.-جنايات بشر به قلم ربيع انصاري.-هما پريچهر و زيبا نوشته محمد حجازي.
اسلاید 109: دکتر کوپا109رمان اجتماعي 6-تفريحات شب،تلاش معاش،اشرف مخلوقات نوشته محمد مسعود.-فرنگيس به قلم سعيد نفيسي.-فتنه، هندو نوشته علي دشتي.
اسلاید 110: دکتر کوپا110موضوع و درون مايه رمان هاي اجتماعي-داستان غم انگيز بي هويتي و بلاتكليفي زنان جامعه ايران. ويژگي زبان نوشتاري يا نثر اين گونه رمان ها:-سادگي و رواني و ادامه سبك سه چهار دهه قبل.
اسلاید 111: دکتر کوپا111نمايشنامهموانع كار:-عقيده عامه مردم در خصوص پست و ضد اخلاق بودن بازيگري.-اجبار گردانندگان نمايشها دراستفاده ازبازيگران قفقازي و روسي.-سپردن نقش زنان به مردان بازيگر يا زنان غير مسلمان.
اسلاید 112: دکتر کوپا112هيئت ها و مجامع نمايشيهيئت هاي نصر،جامعه باربد،نكيسا-تاسيس هنرستان تآتر.نمايشنامه هاي معروف:-جعفر خان از فرنگ آمده نوشته حسن مقدم.-شب هزار و يكم به قلم رضا كمال شهرزاد.
اسلاید 113: دکتر کوپا113آثار رضا كمال شهرزاد-عباسه خواهر امير،گلهاي حرم،عروسي ساسانيان يا خسرو و شيرين.-ترجمه نمايشنامه هاي قفقازي:افسانه عشق،اصلي و كرم ياكمربند سحر آميز.
اسلاید 114: دکتر کوپا114موضوع پژوهش هاي ادبي و تحقيقات تاريخيتصحيح انتقادي متون،نوشتن شرح و حواشي و مقدمه بر آثارگذشته،نگارش كتب تاريخ ادبيات، تاريخ اجتماعي و سياسي،ترجمه و تفسير متون فارسي ميانه و اوستايي.
اسلاید 115: دکتر کوپا115پارسي سره نويسيتحقيق در (پالايش زبان)و ساختن واژگان پارسي به جاي واژگانبيگانه را سيد احمد كسروي بر عهده گرفت و كتابي تحت عنوانزبان پاك نوشت اما نوشته هاي او خالي از تصنع نبود.
اسلاید 116: دکتر کوپا116ترجمه و تفسير متون فارسي ميانه و اوستايياين امر با رواج افكار ناسيوناليستي آغاز شد،نخستين كسي كه بهاين كار همت گماشت ابراهيم پور داوود بود.صادق هدايت نيزبهدليل انس به انديشه هاي ايران كهن به اين كار پرداخت.
اسلاید 117: دکتر کوپا117محمد علي فروغي-فرزند محمد حسين فروغي،مدير و معلم مدرسه علوم سياسيتهران.-موسس شركت فرهنگ،نماينده و رئيس مجلس نخست وزيرايران تحت عنوان ذكاء الملك.-نويسنده كتاب سير حكمت در اروپا.
اسلاید 118: دکتر کوپا118آثار محمد علي فروغي-حكمت سقراط در زمينه فلسفه.-آيين سخنوري در فن خطابه.-تصحيح كليات سعدي،رباعيات خيام،تاريخ مختصر ايران،دورهمختصر فيزيك،مجموعه مقالات.
اسلاید 119: دکتر کوپا119ويژگي هاي نثر فروغي-رعايت جانب اعتدال و تاكيد بر جنبه آموزشي كار.-عدم تاييد سره نويسي و افراط در به كارگيري واژه هاي عربيو اروپايي.-بهره گيري از نثري ساده و روان و دلنشين.
اسلاید 120: دکتر کوپا120احمد بهمنيار-متولد كرمان و انتشار دهنده روزنامه دهقان.-موسس روزنامه فكر آزاد در مشهد.-متصدي كرسي معقول و منقول و زبان عربي در دانشگاه تهران.
اسلاید 121: دکتر کوپا121آثار بهمنيارتحفه احمديه، تصحيح مجموعه منشآت محمد بن مويد بغدادي بهنام التوسل الي الترسل،تصحيح تاريخ بيهق،تصحيح اسرار التوحيدترجمه زبده التواريخ.
اسلاید 122: دکتر کوپا122ويژگي نثر بهمنيار-اديبانه و تا حدودي كهنه.-به كارگيري قواعد زبان عربي درمتون نثرجمع هاي مكسر(امثله،امكنه)مطابقه صفت و موصوف در تانيث (تقديرات مشكله،تعليماتجديده).
اسلاید 123: دکتر کوپا123اقبال آشتياني-اتمام تحصيلات در مدرسه دارالفنون.-تدريس در مدارس عالي تهران،دارالفنون،مدرسه علوم سياسي و .....-ادامه تحصيل در دانشگاه سوربن.-عضويت در فرهنگستان ايران.
اسلاید 124: دکتر کوپا124آثار آشتيانيتاريخ مغول، وزراي سلاجقه، خاندان نوبختي، ميرزا تقي خانامير كبير،ترجمه سه سال در دربار ايران،تصحيح بيان الاديانمجمع التواريخ،ديوان امير مغزي،مقالات مجله يادگار.
اسلاید 125: دکتر کوپا125محققان ديگر اين دورهعلامه قزويني،ملك الشعراي بهار، مجتبي مينوي، بديع الزمان فروزانفر،سعيدنفيسي،رشيد ياسمي، علامه دهخدا، ابراهيم پورداوود،احمد كسروي و....
اسلاید 126: دکتر کوپا126نقد ادبينقد ادبي،ارزش يابي آثار ادبي است كه تنها به نشان دادن معايبو محاسن اثر محدود نمي شود،بلكه منتقد با داشتن تخصص درمقوله هاي ادبي واسطه خواننده و اثر ادبي مي شود و نكاتظريف و ديرباب را به خواننده نشان مي دهد.
اسلاید 127: دکتر کوپا127معايب فقدان نقد ادبي-ظهور هرج و مرج در حوزه ادبيات.-توليد آثار ضعيف و مبتذل به نام آثار برجسته و والاي ادبي.-عدم امكان تشخيص سره از ناسره در آثار ادبي.
اسلاید 128: دکتر کوپا128پيشينه نقد ادبي در ايراناين مقوله دستاورد كمتر از يك قرن اخير است.در ادب قديم شواهد نقد ادبي به صورت نقد ذوقي،سنتي در خرده گرفتنشاعراني همچون عنصري،غضايري به آثار ديگران ديده مي شود.
اسلاید 129: دکتر کوپا129نقد جديد به شيوه اروپايينخستين نمونه در نوشته هاي ميرزا فتحعلي آخوند زاده به ويژه در نامه اي با عنوان مكتوب به ميرزا آقا تبريزي(نقد نمايشنامهاشرف خان ميرزا آقا تبريزي)ديده ميشود.
اسلاید 130: دکتر کوپا130نقد ادبي روشمند به شيوه اروپايي-آغاز گران نقد ادبي جديد در ايران عبارتند از:تقي رفعت،نيما يوشيج.منتقدين ديگر عبارتند از:فاطمه سياح،لطفعلي صورتگر، دكترزرين كوب،محمد حقوقي، دكتر رضا براهني و....
اسلاید 131: دکتر کوپا131بخش سوم فصل اول
اسلاید 132: دکتر کوپا132از 1320 تا 1332اين دوره،دوره پا گرفتن نهضت هاي فكري و جريان هاي روشنفكري تاريخ معاصر ايران است.نويسندگان اين عهد عبارتند از:صادق چوبك،جلال آل احمدابراهيم گلستان و محمود اعتماد زاده.
اسلاید 133: دکتر کوپا133سبك دوره و سبك شخصيسبك نثر داستان نويسان عصر پيشين(سبك دوره)دراين دوره به (زبان خاص يا سبك شخصي) تبديل مي شود اين تلاش در نثرجلال آل احمد،صادق چوبك و ابراهيم گلستان به ثمر ميرسد.
اسلاید 134: دکتر کوپا134مجله و روزنامه هاي اين عهدروزنامه هاي حزبي يا مرامي:مردم و چلنگر.نثر اين روزنامه ها به دليل مخاطبان آن(مردم عامي كم سواد)ساده و صريح است.مجله هاي ادبي:سخن،پيام نو،كبوتر صلح و خروس جنگي.
اسلاید 135: دکتر کوپا135ترجمه-رواج ترجمه آثار ادبي روسي-ادبيات سوسياليستي.ترجمه داستان هاي نويسندگان آمريكايي:ارنست همينگوي،ويليامفاكنر وتاثير آن در آثار آل احمد،چوبك وگلستان.
اسلاید 136: دکتر کوپا136از كوتاي 32 به بعدترجمه:خشم و هياهو(ويليام فاكنر)،وداع با اسلحه(همينگوي)، دنكيشوت(سروانتس)،جنگ و صلح(تولستوي)،سرخ و سياه(استاندال).
اسلاید 137: دکتر کوپا137تحقيقات حماسي و شاهنامه پژوهياين امر به همت مستشرقاني مانند موله و نولدكه آغاز شد و بهدست محققاني همچون دكتر اسلامي ندوشن،دكتر رجايي بخاراييو.....رواج يافت.
اسلاید 138: دکتر کوپا138نمايشنامه نويسانعلي نصيريان،بهمن فرسي،غلامحسين ساعدي،بهرام بيضايي،بيژن مفيد،علي حاتمي،اكبر رادي.
اسلاید 139: دکتر کوپا139فصل دومنظري به ادبيات داستانی در نيم قرن اخير
اسلاید 140: دکتر کوپا140صادق چوبك-متولد بوشهر،دانش آموخته كالج آمريكايي در تهران.-نمايش و نمود رذيلت،پلشتي،تيره روزي،فساد و فحشاء در ناتوراليسم چوبك.-بهره گيري چوبك از نثري آكنده از كلمات چركين،مهوع و آلوده به دشنام.
اسلاید 141: دکتر کوپا141آثار صادق چوبكخيمه شب بازي،انتري كه لوطيش مرده بود،تنگسير،روز اول قبر،سنگ صبور،چراغ آخر.
اسلاید 142: دکتر کوپا142ويژگي هاي نثر چوبكنفوذ و سرزندگي، برخورداري از توصيف هاي تازه و موثر،حضور واژگان مردمي،تركيبات و مثل هاي عاميانه،واقع گرايياصرار در به كار بردن كلمات ناپسند.
اسلاید 143: دکتر کوپا143ويژگي هاي جلال آل احمدذهن كنجكاو، نگاه دقيق و وسيع،صراحت بيان، صداقت گفتار،صميميت رفتار،شجاعت قلم،نويسنده اي درد آشناو متعهد.
اسلاید 144: دکتر کوپا144سفرنامه هاي جلال آل احمداورازان،تات نشين هاي بلوك زهرا،جزيره خارك،در يتيم خليج فارس،سفر به ولايت عزرائيل (اسرائيل) ،سفر روس،خسي درميقات،سفر آمريكا و اروپا.
اسلاید 145: دکتر کوپا145همكاري مطبوعاتي جلال آل احمد -مديريت داخلي هفته نامه بشر و مجله ماهانه مردم.-مديريت روزنامه شاهد مجله علم و زندگي هفتهنامه مهرگان.-سرپرستي ماهنامه كتاب ماه.-همكاري با مجله هاي تحقيقات اجتماعي، جهان نوو........
اسلاید 146: دکتر کوپا146نكات قابل توجه در خسي در ميقات-از جهت تداوم خط فكري جلال(سرخوردگي ازفرهنگ غربيو بازگشت به فرهنگ قومي و بومي و اسلامي).-رسيدن نثر جلال به اوج شكوفايي خود در اين اثر.
اسلاید 147: دکتر کوپا147سلوك قلمي جلال-جلال آل احمد را مي توان يكي از پر نويس ترين نويسندگانمعاصر به شمار آورد.-آثار آل احمد عبارتند از:قصه و داستان،مشاهدات و سفرنامهمقالات،ترجمه،خاطرات و نامه ها.
اسلاید 148: دکتر کوپا148آل احمد:ديد و بازديدديد و بازديد:شامل ده داستان كوتاه با موضوع انتقاد از مسائل اجتماعي و باورهاي قومي با ديدي سطحي و نثري طنز آلودو خام با زباني ميانه زبان رسمي و زبان گفتار.
اسلاید 149: دکتر کوپا149آل احمد:از رنجي كه مي بريماز رنجي كه ميبريم:مجموعه هفت داستان كوتاه و نشانگر گرايشنثرجلال به انسجام و پختگي و مشتمل بر قصه هايي از شكست در مبارزات كارگري حزب توده و به سبك رئاليست سوسياليستي و با محتواي مرامي.
اسلاید 150: دکتر کوپا150آل احمد:سه تارسه تار:مجموعه سيزده داستان كوتاه در فضايي لبريز از شكستو ناكامي قشرهاي فرودست جامعه.زن زيادي:حاوي يك مقدمه و نه داستان كوتاه درباره قشر هاي مختلف و متضاد زنان(مرفه،سنت زده و تباه شده).
اسلاید 151: دکتر کوپا151آل احمد :سرگذشت كندوهاسرگذشت كندوها:نخستين داستان نسبتا بلند جلال با شروعيبه سبك قصه هاي سنتي ايراني درباره شكست مبارزاتسياسي سالهاي 29 تا 31 حزبي.
اسلاید 152: دکتر کوپا152آل احمد:مدير مدرسه1-حاصل انديشه هاي خصوصي و برداشت هاي سريع عاطفي ازحوزه اي بسيار كوچك اما بسيار موثر فرهنگ و مدرسه به رغممولف.-بيان مطالب از سوي نويسنده در چارچوبي خاص و با شكلينهايي و اعتماد كامل نويسنده به خود.
اسلاید 153: دکتر کوپا153ويژگي هاي نثر مدير مدرسه 2-سادگي و نزديكي به زبان محاوره همراه با چاشني هايي ماهرانهاز اصطلاحات،مثل ها،تشبيه ها و كنايات كوچه و بازار.-بيان تشبيهاتي كه نمايانگردرون ناسازگار وعصبي را وي است.
اسلاید 154: دکتر کوپا154مختصات نثر جلال در نوشته هاي دهه سي و چهل او-آوردن جمله هاي كوتاه بي آغاز و انجام متداول يا به اصطلاح(بي سر و بي دم)متكي بر حدس و گمان خواننده.-خرد شدن اجزاي جمله و آوردن صفت يا قيد و جز آن درجملهاي مجزا و موخر(يارو رسيد.هن هن كنان).
اسلاید 155: دکتر کوپا155آل احمد:نون و القلم:داستاني بلند و تاريخي مربوط به اوايلحكومت صفويان و با زباني نسبتا كهنه.نفرين زمين:رماني روستايي و بازتابي از جريان هاياصطلاحات ارضي.سنگي برگوري:رماني كوتاه و آخرين اثر داستاني آل احمد در درد بي فرزندي.
اسلاید 156: دکتر کوپا156مقالات و كتاب هاي تحقيقيگزارش ها،حزب توده سر دو راه،هفت مقاله،غرب زدگي،كارنامه سه ساله،ارزيابي شتاب زده،يك چاه و دو چاله،درخدمت و خيانت روشنفكران،گفتگوها.
اسلاید 157: دکتر کوپا157ترجمهعزاداري هاي نامشروع،محمد آخرالزمان،قمار باز(داستايوفسكي)بيگانه و سوء تفاهم (آلبر كامو) ، دست هاي آلوده(ژان پل سارتر)بازگشت از شوروي(آندره ژيد).
اسلاید 158: دکتر کوپا158خصوصيات نثر جلال-پر نفس،شتابزده،كوتاه،برا،نافذ و در نهايت ايجاز.-شجاعت كم نظير نويسنده در شكستن برخي از سنن ادبي وقواعد دستور زبان فارسي(اوج آن در نامه هاست).
اسلاید 159: دکتر کوپا159داستان نويسان ديگر1-سيمين دانشور:آتش خاموش و سووشون.-علي محمد افغاني:شوهر آهو خانم و.....-غلامحسين ساعدي:چوب به دست هاي ورزيل،عزاداران بيل و ترس و لرز.
اسلاید 160: دکتر کوپا160داستان نويسان ديگر2-بهرام صادقي:سنگر،قمقمه هاي خالي و ملكوت.-جمال مير صادقي:مسافر هاي شب،شب چراغ،شب هاي تماشاو گل زرد،درازناي شب و..........-احمد محمود:غريبه ها،همسايه ها، داستان يك شهر،مدار صفردرجه و........
اسلاید 161: دکتر کوپا161داستان نويسان ديگر3-صمد بهرنگي:تلخون،كچل كفتر باز،پسرك لبو فوش،يك هلو وهزار هلو،ماهي سياه كوچولو.-هوشنگ گلشيري:شازده احتجاب، شب شك، نمازخانه كوچكمن،آيينه هاي دردار.
اسلاید 162: دکتر کوپا162داستان نويسان ديگر4رضا براهني:چاه به چاه،آواز كشتگان،رازهاي سرزمين من.نويسندگان ديگر:اسماعيل فصيح،صفدر تقي زاده،نادر ابراهيميمنيرو رواني پور،امين فقيري،تقي مدرسي و..........
اسلاید 163: دکتر کوپا163محمود دولت آبادي-نويسنده مردمي ايران،تبلور هنري يك دوره و به اوج رسانندهرمان روستايي.-نويسنده دو اثر برجسته و جهاني جاي خالي سلوچ و كليدر و آثار ديگري از قبيل:روز و شب يوسف،سليمان و مرد ، تنگناعقيل،از خم چنبر،سفر و.....
اسلاید 164: دکتر کوپا164ويژگي هاي نثر دولت آبادي-زندگي،جذابيت، اثر گذاري،قدرت وصف كم نظير(به چشمآوردن همه قهرمان ها در پيش روي خواننده).-به كارگيري واژگان كهن خوش تلفظ فارسي.-اهميت كليدر در بازتاباندن حقيقت زندگي روستانشينان خراسان.
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.