علوم مهندسیمکانیک،هوافضا و مهندسی پزشکی

آشنایی با بهره برداری از سپریتور روغن روانکاری توربین بخار

صفحه 1:
آشنایی با بهره برداری از سپریتور روغن روانکاری توربین بخار

صفحه 2:
آشنایی با سیستم سپریتور ۱ و روش بهره برداری از آن ار سزیور بای جداسازی آب و ذرات جامد که در روش رواکاری نزن ودود دار اسفده می شود آب جداشده از روغن به طور ‎ane ae eee teense) ae‏ قوند منز ‎Jp clue Qin essen a‏ كه لحن عل فر اه عبر روش سيد دده ‎Spy‏ از ‎Pe Sr‏ ‎Meso es‏ SiS IT 5a in a in a ‏رن‎ GT MA ‏كرون فيد مير كور بت لاس اس تیمک‎ SSIES a See Se GIA cag pat ‏لم تي د م‎ oe ‏خارج می کرد‎ ‎Asal‏ یل دهنده سپریتور: ‎ois aruba‏ و موز زوسن ‏هن ده ی یم هت وس سدع زیم یی ری مود به همم ود و مره رز ری وهی در فشار بيشتر از 8362 عمل مى ‎Sis‏ ‏قوجه: اين پمپ هر گز نباید بدون روغن در مداز قرار کیرد و در اولین استارت بوسیله نازل که در ساکشن آن وجود دارد پر از روغن میٍ شود علاوه بر این برای جلوگیری ار استارت خشک پمپ یک سوئیج فلو در ساگشن آن در نظر کرفته شده است ‏هبتر : إل هيتر براى كرم كردن روخن ورودی به سيريتور استفاده مى شود كه داراى 6 المنت مى باشد لبن المنتت ها در يك مخزن قرار کرفنه ند وبرای جلوگیزی رجا حاب و کنات .آه را دلاللوله های ماقطی قرار وله اند ‏جانچه نار به كرم كردن سريع روخن باشد می تون هر مرحله هبتر را در مدز قرار داد ‏گر رو واي عجري که در ساکفي ‎MT Sioa at gga‏ فد هیدرها در مدا قرار دمن هرد ‏توجه: رای نان از برقرار شدن جران رون در حین اقا حرارت :همه اد هیترها بح از سارت قیدپمپ در مدار قزر دده شود در ماه دمای روش بان ات و با به هر سیب

صفحه 3:
۳سولو سه راهه : توسط ولو سه راهه روغن یا به طرف سپریتور می آید وی از مسیر دیگری بدون اینکه وارد سپریتور شود بر می گردد توجه : گر در زمن بهره برداری روغن ورودی به سپریتور آنقدر زیاد شود که باعث خروج روفن همراه با آب جدا شده گردد ولو سه راهه تغییر وضعیت داده و سپریتور را ای پاس می کند ۶-سلوتونید ولو های سیستم : در مسیر روغن ورودی به سپریتور یک سلوتونید ولو قرار دارد که در مراحل راه انداری سيريتور به طور اتومات باز می شود و بعد از گذشت۳۰ تئیه از اتمام مراحل راه اندازی سپریتور سلوتونید ولو مسیر آب سيل باز مى شود ه-ولو دستى قابل تنظيم : براى تنظيم فشار خروجى سيريتور ودر تتیجه فصل مشترک آب و روغن از ولو دستی که در مسیر روغن خروجی از سپریتور قرار دارد استفاده می شود فشار ایجاد شده در خط خروجی توسط یک گیج محلی که قبل از ولو مذکور قرار داید ن شان داده می شود توجه : فشار ایجاد شده توسط این ولو باید بين ۴-۱ 02۲ باشد که مقدار ‎Dar p‏ در شرايط معمول ييشنهاد مى شود

صفحه 4:
۶-کنترل کننده جریان اور فلو : جریان آب خروجی از لوله مربوطه توسط كنترل كننده جريان اور فلو كنترل مى شود اين لوله تقريبا به شكل الا مى باشد که یکی از ساقه های عمودی آن برای جمع آوری آب و ساقه عمودی دوم محلى براى نصب سوئيج فلو مى باشد و دو لوله دري لوله لا شکل متصل شده که به صورت به قسمت خالی و خمیده ٍسته درین می دهند توجه :مقدار آب درین شده پین ۰۵۰۰.۰۱ مقدار کل فلوی روغن می باشد اگر فلوی خروجی به صورت غیر عادی زیاد شود (بهعنون مال زمانیکه آب سیل کننده قطع شود روغن همراه آب جدا شده خارج می شود در اين مواقع سونيج فلو عمل كرده و ولو سه راهه تغير وضعيت داده و روغن به مسير باى باس مى رود ) بال كنترل : باثل كتترل يكك جعبه ساخته شده از ورق استيل مى باشد كه در جلوى سپریتور تصب شده است و برای محافظت از اجزاء داخل آن مجهز به یک درب می باشد. روی درب مربوط بهپانل کلیدهای مورد نیز بهره برداری » لامپ سیگنالها و بوش بانون تریپ و یک آمپرمتر مربوط به جریان موتور نصب شده است قوجه : موتوره و هیر با واژ ۴۶۰-۳۸۰ ولت کار می کنند و سانوئید ولوها با ولاز ۲۳۰ ۸6 ۷ لذا رعایت نکات ایمنی در زمان کار و با تعمیرات اجتاب ناپذیر می باشد

صفحه 5:
-اقدامات قبل لز استارت. قبل از استارت دقت شود كه مخزن روغن سهريتور بر باد ( حداقل سابت كلاس مربوطه تا قيمه روغن داشته بش .) ©- اقل از استارت از تميز بودن قيف و نصب صحيح أن و همجنين بسته بودن جفت ها و بيجهاى مربوط به كاور اطمينان حاصل شود 0-(ستگاه از ظر نشتی بررسی شود ‎ah‏ الترمز دستكاه أزاد شود ‎ ‎ ‏اترمزمخزن و سايت كلاس ©خرتند هوازدايى( جهت اولين استارت ) : ‏را هرگیری 10 ۸۵256/214003 باز شود تا روغن وارد يمب شو ‎Eid oy HOE‏ شود(ولو ورودى روغن 012/210/00210 هله بطو اتومات باز مى شود . ). ‏.ند منتظر ملد تا روغن از ولو هاگیری ‎LO‏ ۸256/214003خا | ‎ ‎Pod dala ‏©-ولو آب سيل كننده باز شود. ‎AA254/2VO03LO 3140-0‏ باز شود فيديمب استارت شود ‏0 سپریتور استارت شود (بين 5-3 1010 طول مى كشداتا مراحل راء اتدازى سپرتور طی شود ) ‏0-0 هبتر توسط كليد مرحله اول استارت شود ‎BI)‏ دماى روغن خيلى بايين بود ربا نياز به كرم شدن سريع روغن بود مى توان مراحل بعدى را نيز استارت كرد ). ‎rast ‎ ‎ ‏ار قدرت بالا بيد روى وضعيت 0351 و مرحله هلى ديكر روى وضعيت ‎regulating‏ قرار داده شوند همجنين ست بوينت هر دو ترموه ‏امنامب ( 50 6*) نیم ده اند ‏0.0 بعد از آدكه زمان راه ادازى تمام شد و دما حدق به مقدار 40 ۹6 رسيد ولو سه راهه 88050/21000110 تغير وضعيت دادم و لامب سيكثال مربوط يه أماده بودن سهريتور براى بهره بردارى روش مى شود

صفحه 6:
۳ب وسیه ور ۸۵254/2۷00310 رب توج به كيج 00502/38001160 فثار روغن بين 0۲۴-۱ تنظیم شود . ۸-۳ اکنون سوئچ فلو فعال شده و جریان آب سیل کننده مورد نیاز در زمان بهره برداری را کنترل بي كن ( أكر ميزان آب در خروجى خيلى افزايش يابد أب سيل قط مى شويوو ولوسه را تغيير وضعيت مى دهد و سبريتور باى باس مى شود در جنين مواقعى لامب سيكنال مربوط به فالت روشن مى شود كه وضعيت غير فعال بودن سبريتور را نشان مى دهد .) ۴-مسائلی که در حین کار باید بطور مداوم چک شوند : ۱-۴ دمای روغن ورودی ۲-۴ سطح تانکک جمع آوری آب ۲-۴صدا و ویبرشن سپریتور ۴-۴ فشار روغن خروجی ۵-۴ جریان موتور ۵- فرآیند شات دان : ۱-۵ خارج کردن پمپ تغذیه روغن ۲-۵ خارج کردن سپریتور ۵ ترمز دستگاه به طرف بالا ب رگردانده شود .

صفحه 7:
شماره ۳-خروجی آب جدا شده شماره ع-وزودی آب سیل شماره ۲-خروجی روغن تصفیه شده 4۳۱۵۷ CHART ۶ - فلو چارت سیستم

صفحه 8:
8 a 49 © © 9 a ‏آمپرملن‎ - ‏تشاندهنده ساعت کارگرد.‎ -۱ )۱- ۰ ( ‏کلید استارت‎ -۲ a 855 ‏لامب سيكتال تشاتدهنده در مدار بودن دستكاه‎ - 2 rer Load ‏ع - لامب سيكتال نشاتدهنده وضعیت‎ @) ae ‏لامپ سیتنال نشاندهنده در مدار بودن سيستم آب سيل‎ - 5 ‏کلید 0۴۴ - 603 ورود روغن به دسگاه‎ - ۶ ‏لامب سيكنال نشاندهنده وضعیت ولو مسیر ورود روغن.‎ - ‏لامب سیکنال نشاندهنده قالت سیستم آب سیل ۱ - لامب سيكتال هيتر شماره جبار‎ - ‏يوش باتون توقف افطراری‎ - ١ 17 ‏کلید استارت (۱-۰) پمپ تغذیه‎ - ٩ hal ‏لامپ سیکنال نشاندهنده در مدار بودن پمپ تغذیه ۲ - سوئيج‎ - ۰ ‏لامپ سیکنل نشاندهنده تریپ پمپ تغذیه ۶ - کلید تست لامپ ها‎ -۱ ‏لامپ سیتنل نشاندهنده عدم وجود فلو ۵ - لامپ سیکنال آماده بودن دستگاه‎ - VY ۳- لامپ سیکنال نشاندهنده آلارم با بودن دمای زوغن 6- کلید مربوط به ‎pu‏ شماره یک (860۱01۵66 - 0 - ‎(Basic‏ ‏۵ - لامپ سیکنال هبتر شماره یک ۱۶ - کلید مربوط به هیتر شماره دو (0188ا869 - 0 - ع51ه8) ۷- لامپ سیتنال هیتر شماره دو - كليد مربوط به هیتر شماره ‎(Basic - 0 - Regulat) au‏ ‎٩‏ - لامپ سیکنال هیتر شماره سه ۰ - کلید مربوط به هیتر شماره چهار (اا869۱0 - 0 - 82516

صفحه 9:
-توقف اضطراری : اکر در سپریتور در طول بیره برداری ویبریشن خیلی زیاد شد بايد بلافاصله بوش باتون تریپ شود و سیستم با قیف پر از روغن از مدار خارج گردد . توجه : از آنجایی که در چنین مواقعی احتمال خطر زیاد است لذا تا توقف کامل سپریتور به دستگاه نزدیک نشوید . رسوبات درون یک سبد که در قیف وجود دارد ‎-٩‏ بیرون آوردن رسوبات از سپر سپریتو, نبا باید موارد زیر انجام شود ‏جمع آوری می شود و برای خروج ‏۱-۹ توقف کامل سپریتور ‎۲-٩‏ باز کردن قیف ‏۲-۹ بیرون آوردن سبد و خالی کردن آن ‎-٩‏ بعد از تمیز کاری سبد آثرا در جای خود قرار داده و قیف بسته شود ‏تذکر : دوره تمیز کاری سبد بستگی به روغن تصفیه شده و میزان کثیفی آن دارد ولی بیتر است هر بار که سپریتور در مدار قرار گرفت و روغن را تصفیه کرد اين سبد تمیز شود .

آشنایی با بهره برداری از سپریتور روغن روانکاری توربین بخار آشنایی با سیستم سپریتور و روش بهره برداری از آن شرح : از سپریتور برای جداسازی آب و ذرات جامد که در روغن روانکاری توربین وجود دارد استفاده می شود آب جدا شده از روغن به طور پیوسته در زمان بهره برداری از سپریتور خارج می شود و ذرات جامد بایستی بعد از متوقف کردن دستگاه از آن خارج شوند سپریتور برای تصفیه روغن به آب سیل کننده نیاز دارد که بایستی قبل از آنکه مسیر روغن تغذیه کننده سپریتور باز گردد مسیر مربوط به آب سیل در مدار قرار داده شود . در درون قیف سپریتور تعدادی دیسک تنظیم کننده وجود دارد که از آنها برای تنظیم فصل مشترک بین روغن و آب جدا شده استفاده می شود .نکته مهم در مورد دیسکها ،انتخاب مناسب قطر آنهاست زیرا اگر این کار درست انجام نشده باشد روغن همراه با آب جدا شده خارج می گردد . اجزاء تشکیل دهنده سپریتور : پمپ تغذیه کننده دستگاه و موتور محرک آن : پمپ تغذیه این دستگاه یک پمپ screwمی باشد که از نوع پمپهای جابه جایی مثبت به شمار می رود و مجهز به یک ریلیف ولو می باشد که در فشار بیشتر از bar 6عمل می کند توجه :این پمپ هرگز نباید بدون روغن در مدار قرار گیرد و در اولین استارت بوسیله نازل که در ساکشن آن وجود دارد پر از روغن می شود عالوه بر این برای جلوگیری از استارت خشک پمپ یک سوئیچ فلو در ساکشن آن در نظر گرفته شده است . هیتر :از هیتر برای گرم کردن روغن ورودی به سپریتور استفاده می شود که دارای 4المنت می باشد این المنتت ها در یک مخزن قرار گرفته اند و برای جلوگیری از ایجاد حباب و کربنات ،آنها را داخل لوله های محافظی قرار داده اند . چنانچه نیاز به گرم کردن سریع روغن باشد می توان هر 4مرحله هیتر را در مدار قرار داد . اگر روی سوئیچ جریان که در ساکشن فیدپمپ نصب شده است آالرمی باشد هیترها در مدار قرار نمی گیرند . توجه :برای اطمینان از برقرار شدن جریان روغن در حین انتقال حرارت ،همیشه باید هیترها بعد از استارت فیدپمپ در مدار قرار داده شوند (در زمانیکه دمای روغن پائین است و نیاز به هیتر می باشد) . - 3ولو سه راهه :توسط ولو سه راهه روغن یا به طرف سپریتور می آید و یا از مسیر دیگری بدون اینکه وارد سپریتور شود بر می گردد . توجه :اگر در زمان بهره برداری روغن ورودی به سپریتور آنقدر زیاد شود که باعث خروج روغن همراه با آب جدا شده گردد ولو سه راهه تغییر وضعیت داده و سپریتور را بای پاس می کند . - 4سلونوئید ولو های سیستم :در مسیر روغن ورودی به سپریتور یک سلونوئید ولو قرار دارد که در مراحل راه انداری سپریتور به طور اتومات باز می شود و بعد از گذشت 20ثانیه از اتمام مراحل راه اندازی سپریتور سلونوئید ولو مسیر آب سیل باز می شود - 5ولو دستی قابل تنظیم :برای تنظیم فشار خروجی سپریتور و در نتیجه فصل مشترک آب و روغن از ولو دستی که در مسیر روغن خروجی از سپریتور قرار دارد استفاده می شود فشار ایجاد شده در خط خروجی توسط یک گیج محلی که قبل از ولو مذکور قرار دارد ن شان داده می شود . توجه :فشار ایجاد شده توسط این ولو باید بین bar 4-1باشد که مقدار bar 2در شرایط معمول پیشنهاد می شود . -6کنترل کننده جریان اور فلو :جریان آب خروجی از لوله مربوطه توسط کنترل کننده جریان اور فلو کنترل می شود این لوله تقریبا به شکل uمی باشد که یکی از ساقه های عمودی آن برای جمع آوری آب و ساقه عمودی دوم محلی برای نصب سوئیچ فلو می باشد و دو لوله درین به قسمت خالی و خمیده لوله uشکل متصل شده که به صورت پیوسته درین می دهند . توجه :مقدار آب درین شده بین 0.5-0.01مقدار کل فلوی روغن می باشد . اگر فلوی خروجی به صورت غیر عادی زیاد شود ( به عنوان مثال زمانیکه آب سیل کننده قطع شود روغن همراه آب جدا شده خارج می شود در این مواقع سوئیچ فلو عمل کرده و ولو سه راهه تغییر وضعیت داده و روغن به مسیر بای پاس می رود ) . پانل کنترل :پانل کنترل یک جعبه ساخته شده از ورق استیل می باشد که در جلوی سپریتور نصب شده است و برای محافظت از اجزاء داخل آن مجهز به یک درب می باشد روی درب مربوط به پانل کلیدهای مورد نیاز بهره برداری ،المپ سیگنالها و بوش باتون تریپ و یک آمپرمتر مربوط به جریان موتور نصب شده است توجه :موتورها و هیتر با ولتاژ 460-380ولت کار می کنند و سلنوئید ولوها با ولتاژ V AC 230لذا رعایت نکات ایمنی در زمان کار و یا تعمیرات اجتناب ناپذیر می باشد اقدامات قبل از استارتقبل از استارت دقت شود که مخزن روغن سپریتور پر باشد ( حداقل سایت گالس مربوطه تا نیمه روغن داشته باشد ). 1 -2قبل از استارت از تمیز بودن قیف و نصب صحیح آن و همچنین بسته بودن چفت ها و پیچهای مربوط به کاور اطمینان حاصل شود . 3-1دستگاه از نظر نشتی بررسی شود 1 -4ترمز دستگاه آزاد شود . ترمزمخزن و سایت گالس -2فرآیند هوازدایی( جهت اولین استارت ) : 1-2ولو هواگیری AA256/2H003 LOباز شود تا روغن وارد پمپ شود 2-2فید پمپ استارت شود(ولو ورودی روغن AA012/2W002LOبطور اتومات باز می شود ) . 3-2باید منتظر ماند تا روغن از ولو هواگیری AA256/2H003 LOخارج شود . -3مراحل استارت : 1-3ولو آب سیل کننده باز شود . 2-3ولو AA254/2V003LOباز شود . فیدپمپ استارت شود . 4-3سپریتور استارت شود (بین min 5-3طول می کشد تا مراحل راه اندازی سپریتور طی شود ) 5-3هیتر توسط کلید مرحله اول استارت شود ( اگر دمای روغن خیلی پایین بود و یا نیاز به گرم شدن سریع روغن بود می توان مراحل بعدی را نیز استارت کرد ) توجه :مدار قدرت باال باید روی وضعیت basicو مرحله های دیگر روی وضعیت regulatingقرار داده شوند همچنین ست پوینت هر دو ترموستات روی عدد مناسب ( )℃ 50تنظیم شده باشد . 6-3بعد از آنکه زمان راه اندازی تمام شد و دما حداقل به مقدار ℃ 40رسید ولو سه راهه AA050/2W001LOتغییر وضعیت داده و المپ سیگنال مربوط به آماده بودن سپریتور برای بهره برداری روشن می شود . 7-3به وسیله ولو AA254/2V003LOو با توجه به گیج CP502/3A001LOفشار روغن بین bar 4-1تنظیم شود . 8-3اکنون سوئیچ فلو فعال شده و جریان آب سیل کننده مورد نیاز در زمان بهره برداری را کنترل می کند ( اگر میزان آب در خروجی خیلی افزایش یابد آب سیل قطع می شود و ولو سه راهه تغییر وضعیت می دهد و سپریتور بای پاس می شود در چنین مواقعی المپ سیگنال مربوط به فالت روشن می شود که وضعیت غیر فعال بودن سپریتور را نشان می دهد ). -4مسائلی که در حین کار باید بطور مداوم چک شوند : 1-4دمای روغن ورودی 2-4سطح تانک جمع آوری آب 3-4صدا و ویبرشن سپریتور 4-4فشار روغن خروجی 5-4جریان موتور -5فرآیند شات دان : 1-5خارج کردن پمپ تغذیه روغن 2-5خارج کردن سپریتور 5ترمز دستگاه به طرف باال برگردانده شود . – 6فلو چارت سیستم شماره -2خروجی روغن تصفیه شده شماره -3خروجی آب جدا شده شماره -4ورودی آب سیل :کنترل پانل – 0آمپرمتر –1نشاندهنده ساعت کارکرد – 2کلید استارت ( ) 1 – 0 – 3المپ سیگنال نشاندهنده در مدار بودن دستگاه ‏Over Load – 4المپ سیگنال نشاندهنده وضعیت – 5المپ سیگنال نشاندهنده در مدار بودن سیستم آب سیل – 6کلید ON – OFFورود روغن به دستگاه – 7المپ سیگنال نشاندهنده وضعیت ولو مسیر ورود روغن – 21المپ سیگنال هیتر شماره چهار – 8المپ سیگنال نشاندهنده فالت سیستم آب سیل – پوش باتون توقف اضطراری 22 – 9کلید استارت ( )1-0پمپ تغذیه – 23سوئیچ اصلی – 10المپ سیگنال نشاندهنده در مدار بودن پمپ تغذیه – 24کلید تست المپ ها –11المپ سیگنال نشاندهنده تریپ پمپ تغذیه – 25المپ سیگنال آماده بودن دستگاه – 12المپ سیگنال نشاندهنده عدم وجود فلو –13المپ سیگنال نشاندهنده آالرم باال بودن دمای روغن –14کلید مربوط به هیتر شماره یک () Basic – 0 – Regulate – 15المپ سیگنال هیتر شماره یک – 16کلید مربوط به هیتر شماره دو ()Basic – 0 – Regulat –17المپ سیگنال هیتر شماره دو – 18کلید مربوط به هیتر شماره سه ()Basic – 0 – Regulat – 19المپ سیگنال هیتر شماره سه – 20کلید مربوط به هیتر شماره چهار ()Basic – 0 – Regulat توقف اضطراری :اگر در سپریتور در طول بهره برداری ویبریشن خیلی زیاد شد بایدبالفاصله بوش باتون تریپ شود و سیستم با قیف پر از روغن از مدار خارج گردد . توجه :از آنجایی که در چنین مواقعی احتمال خطر زیاد است لذا تا توقف کامل سپریتور به دستگاه نزدیک نشوید . -9بیرون آوردن رسوبات از سپریتور :رسوبات درون یک سبد که در قیف وجود دارد جمع آوری می شود و برای خروج آنها باید موارد زیر انجام شود 1-9توقف کامل سپریتور 2-9باز کردن قیف 3-9بیرون آوردن سبد و خالی کردن آن 4-9بعد از تمیزکاری سبد آنرا در جای خود قرار داده و قیف بسته شود تذکر :دوره تمیزکاری سبد بستگی به روغن تصفیه شده و میزان کثیفی آن دارد ولی بهتر است هر بار که سپریتور در مدار قرار گرفت و روغن را تصفیه کرد این سبد تمیز شود .

51,000 تومان