آشنایی با سامانه دانش هم افزا
اسلاید 1: بسم الله الرحیم الرحیمآشنایی با سامانه دانش هم افزاویرایش آذر 93www.hamafza.co
اسلاید 2: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 3: قابلیتهای یک سامانه دانش مطلوبتوجه به همه ابعاد کیفیت: جامعیت، یکپارچگی، صحت، دقت، آشکاری، بههنگام بودنپوشش انواع فعالیتهای دانشی؛ به ویژه: فعالیتهای گروهی، تعاملات اجتماعی و شبکهسازیانتقال هوشمندانه اطلاعات و دانشانجام نقشهای متعدد در یک فضای کاریمدیریت دانش شخصیسازگاری و انعطاف پذیری فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 4: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coفعالیتهای دانشی به کرات به عنوان یک فعالیت اصلی یا جانبی در فعالیتهای روزانه انجام میشوند؛ تا حدی شبیه تار و پود. مدیریت دانش فراتر از ایجاد جزیرهای برای برخی از فعالبتهای جانبی (مانند ثبت و ذخیره تجربیات) است؛ برای پیاده سازی کامل مدیریت دانش باید تمامیماموریتها، فعالیتها و ساختارها را در نظر گرفت و از ایدههای مدیریت دانش برای همه بخشها و سازوکارها بهره برد.
اسلاید 5: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coدر سامانه دانش همافزا ۱۱ بخش اصلی که برای بسیاری از افراد و سازمانها کاربرد دارند به طور پیش فرض طراحی و آماده شده اند. بخشهای پیش آماده عبارتاند از: قران کریم، دانشنامه، اسناد، اشخاص، آموزش، رویداد، پرسوجو، بحث، داده، بازار، سفر.این بخشها برای مدیریت دانش فردی کافی و کامل هستند. برای سازمانها و جوامع، میتوان بخشهای جدیدی را (مثلا مدیریت فناوری) طراحی نموده و قابلیتهای نرمافزار را متناسب با نیازهای خاص آنها پیکرهبندی کرد.
اسلاید 6: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coتفکیک بخشها برای تقویت کارکردهای تخصصی انجام شده است؛ هر بخش به طور ویژه برای دستیابی به برخی از اهداف و اجرایی شدن برخی از راهبردها طراحی میشود.بخشها سامانه هم افزا، به لحاظ محتوایی و ابزاری کاملا یکپارچه هستند.مثال: نام مقالات، کتابهای تالیف یا ترجمه شده، دوره های آموزشی تدریس شده، پرسش های مطرح شده یا پاسخ داده شده هر کاربر در زبانه معرفی (در صفحه شخصی او) به طور خودکار درج شده و قابل کلیک است. از طرف دیگر، در صفحه مقالهها و کتابها نیز نام نویسندگاه یا مترجمان متصل به صفحه آنها است؛ البته اگر عضو سامانه باشند.
اسلاید 7: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coبخش دانشنامهبخش دانشنامه برای تولید و انتشار دانش یکپارچه طراحی شده است.در این بخش با استفاده از سامانه مفاهیم، ساختار تقسیم بندی و چارچوب ها محتوای یکپارچه و متناسب با نیاز مخاطبان شکل می گیرد که علاوه بر تامین بخش قابل ملاحظه ای از آگاهی های موردی، به زمینه ای سازی اطلاعات کمک بسیار زیادی می کند.نرم افزار این بخش شبیه یک ویکی است. .
اسلاید 8: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coبخش اسناد بخش اسناد برای بایگانی و بازیابی انواع اسناد طراحی شده است.استفاده از برچسب های (کلید واژه های) استاندارد در این بخش، کارایی و اثربخشی بازیابی اطلاعات را افزایش می دهد. هر سند (مقاله، کتاب، قانون و ...) می تواند مورد پرسش، اظهار نظر و بحث قرار گیرد. با استفاده از امکانات شبکه های اجتماعی (مانند دیوار، دنبال کردن و ...) در این بخش، تعامل مناسبی بین مولفان و صاحب نظران برقرار می شود..
اسلاید 9: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coبخش اشخاص بخش اشخاص برای معرفی و تعامل افراد، گروهها و سازمانها در قالب شبکه اجتماعی طراحی شده است.بخش اشخاص امکانات تعاملی زیادی فراهم می کند که افزایش آگاهی و توزیع مناسب اطلاعات را در پی دارد. انواع کارهای گروهی مانند کانون تفکر، اجتماع یادگیری، اجتماع عمل و سازو کارهایی مانند استاد و شاگردی و جانشین پروری در بخش اشخاص پیش بینی شده و زیرساخت های لازم برای آنها فراهم می شود. این بخش امکان ایجاد کتابخانه های تخصصی را برای انواع موضوعات فراهم می کند.
اسلاید 10: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coبخش اشخاص بخش اشخاص برای معرفی و تعامل افراد، گروهها و سازمانها در قالب شبکه اجتماعی طراحی شده است.بخش اشخاص امکانات تعاملی زیادی فراهم می کند که افزایش آگاهی و توزیع مناسب اطلاعات را در پی دارد. انواع کارهای گروهی مانند کانون تفکر، اجتماع یادگیری، اجتماع عمل و سازو کارهایی مانند استاد و شاگردی و جانشین پروری در بخش اشخاص پیش بینی شده و زیرساخت های لازم برای آنها فراهم می شود. این بخش امکان ایجاد کتابخانه های تخصصی را برای انواع موضوعات فراهم می کند.کارهای گروهیمطرح کردن اخبار تخصصی و تحلیل آنها اطلاع رسانی درباره رویدادها (همایش ها، نمایشگاه ها و ...) فرصت های کاری، پروژه ها و ...شناسایی مسائل، بیان ایده ها بیان تجربه ها پاسخ به سوالهای کاربراننقد و تحلیل ایده ها، دستاوردها، فعالیت ها و ...تدوین گزارش های تخصصیمعرفی کتابها و مقالات برجسته، صاحب نظران، انجمن ها و سازمان های مرتبط، ارائه چکیده نتایج پژوهش ها یافتن افراد و سازمان های مرتبط و دعوت آنها به همکاری
اسلاید 11: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coبخش آموزشبخش آموزش برای درونی سازی دانش طراحی شده است. بخش آموزش هم افزا قابلیت مدیریت آموزش و یادگیری الکترونیکی با انواع روش ها را فراهم می کند.فرایندهای آموزشی پیش بینی شده: محتوایی: تعریف دوره های آموزشی، درس ها و ارائه ها و تنظیم محتوا و ...اداری: ثبت نام، اعلام نمرات، حضور و غیاب، آزمون، انواع گزارش ها از آمار آموزشی و ...ارتباطی: معرفی دوره، درس و ارائه، ارسال و دریافت تکالیف، اجتماع یادگیری، ارتباط مجازی، انتشار محتوای تدریس و ...یکپارچگی محتوای آموزشی با بخش دانشنامه و اسناد به هم راستایی آموزش با دانش تولید شده کمک می کند. .
اسلاید 12: فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coبخش پرس و جودر این بخش فضایی برای طرح پرسش و پاسخ فراهم است.در این بخش کاربران میتوانند پرسشهای خود را بپرسند و به پرسشهای دیگران پاسخ دهند.انتقال دانش به روش پرسش به چندین دلیل بهتر از ثبت تجربیات است.تقاضا محور است، هم افزایی دانش را افزایش می دهد و ...
اسلاید 13: سامانه مفاهیمتعریف مفاهیم و برقراری روابط بین آنها(هم ارزی، عام و خاص، کل و جزء و ...) سامانه مفاهیم را شکل می دهد.اگر فقط روابط بین مفاهیم (بدون تعریف آنها) برقرار شود، اصطلاحنامه (تزاروس) شکل خواهد گرفت. آثار استفاده از سامانه مفاهیم: استحکام دانشبهبود مفاهمه بین افرادافزایش یکپارچگی مفهومیبین معلوماتمفاهیم اجزاء سازنده دانش هستند. فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 14: تقسیم بندیتفکیک موضوعات و برقراری رابطه ببن آنها ساختار تقسیم بندی را شکل می دهد.آثار استفاده از ساختار تقسیم بندی مناسب عبارتند از:کاهش همپوشانیها و دوباره کاریهاشناسایی خلاها و کمبودهایکپارچگی موضوعی بین معلومات فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 15: چارچوبهاچارچوب، یکپارچه کننده محتواهای بالادستی در یک موضوع به صورت عام است.چارچوب از یک طرف دربردارنده مفاد محتواهای بالادستی (مانند قوانین، مقررات، نظریهها، ایدهها و ...) هستند که در طراحی یا توصیف یک موضوع باید مورد توجه قرار گیرند؛ و از طرف دیگر یک موضوع عام بوده و مشخصات مصادیق خود را بیان میکنند.آثار استفاده از چارچوبها عبارتند از:افزایش سرعت و کیفیت جذب اطلاعات و دانشبهبود کیفیت دانشبهبود کارایی در تولید دانشانباشت دانشاشتراک دانشفراهم شدن مبنایی برای بررسی تطبیقی فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coچارچوب هاقانونسند سندسندسندنظریهایدههدفگزارشاشتراککاربرد
اسلاید 16: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعامل ابزارهای تدوینابزارهای وظیفهیکسان و قابل استفاده در همه بخش هابرخی از ابزارها برای قسمتی از یک متن نیز قابل استفاده هستند. فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 17: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه یادداشت علامت گذاری چوب الف دنبالملاحظه پسندبارگیریچاپ تاریخچهابزارهای تعامل ابزارهای تدوینابزارهای فعالیت فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 18: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعاملنظرپرسشبازنشراشتباهمعرفیتماسهمکاریحلقهابزارهای تدوینابزارهای فعالیت فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 19: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعاملابزارهای تدوینموضوع جدیدحذفتنظیماتویرایشدرجمطلب جدیدابزارهای فعالیت فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 20: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعاملابزارهای تدوینموضوع جدیدحذفتنظیماتویرایشدرجمطلب جدیدابزارهای فعالیت فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coتجمیع صفحات بهره مندی از ویژگی های تنظیم ترتیبی صفحات در کنار تنظیم فرامتنیبرای تولید کتاب؛ تولید فصلنامهمی توان صفحات وب را در قالب فصل ها و پیوست های یک کتاب تعریف نمود. کتابها در لحظه درخواست از کنار هم گذاری آخرین ویرایش صفحات تولید می شوند.کتاب های برخط! واقعا برخط!
اسلاید 21: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعاملابزارهای تدوینموضوع جدیدحذفتنظیماتویرایشدرجمطلب جدیدابزارهای فعالیتامکانات ویرایشگر ایجاد فهرست به طور خودکارشماره دهی خودکار به جداول، نمودارها و تصاویراصلاح اشتباه های تایپی، نیم فاصله و نشانه گذاریاتصال پایگاه دادهتعیین نوع ویرایش (اصلاح نگارشی، محتوایی و ...)ذخیره موقت، ذخیره و انتشار نسخه بندیاتصال فرم پیوست کردن فایلمحرمانگی (قسمتی از یک متن، کل موضوع) فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 22: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعاملابزارهای تدوینابزارهای فعالیتوظایف موردیوظایف روالاقدامتطبیق مفاهیم فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 23: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعاملابزارهای تدوینابزارهای فعالیتوظایف موردیوظایف روالاقدامتطبیق مفاهیم فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coفعالیت های موردینقش افراد تعریف شده و فعالیت های (بر حسب متن یا موضوع) با افراد ارجاع می شود. پس از اعلام انجام فعالیت، ارجاع کننده باید انجام کار را تایید کند.
اسلاید 24: نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعاملابزارهای تدوینابزارهای فعالیتوظایف موردیوظایف روالاقدامتطبیق مفاهیم فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coفرایندهابرگزاری همایش، دریافت و داوری مقالاتپروژه های پژوهشی و ...می توان برای مراحل فرایند فرم هایی طراحی کرد و روند فعالیت ها را مدیریت نمود.
اسلاید 25: نرم افزار - ناوبری روش های دسترسی درگاه ها برچسب هاشبکه هاپیوندهای درون متنکادرهای ناوبری جستجودیوارکتاب های برخط فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 26: بررسی تطبیقی هم افزا با سایر سامانه هابرخی یک شبکه اجتماعی هستند، مانند فیس بوک؛برخی امکانات شبکه اجتماعی با بازار کار را با هم دارند، مانند لینکداین؛برخی پرسش و پاسخ هستند، مانند استک اورفلو؛برخی پایگاه اسناد هستند، مانند نورمگز؛ برخی مدیریت آموزش هستند، مانند مودل؛برخی ویکی هستند، مانند ویکی پدیا؛و...هم افزا هم ویکی دارد، هم آموزش، هم پایگاه اسناد، هم پرس و جو، هم شبکه اجتماعی و .... فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 27: بررسی تطبیقی هم افزا با سایر سامانه هایک شبکه اجتماعی هستند، مانند فیس بوک؛امکانات شبکه اجتماعی با بازار کار را با هم دارند، مانند لینکداین؛پرسش و پاسخ هستند، مانند استک اورفلو؛پایگاه اسناد هستند، مانند نورمگز؛ مدیریت آموزش هستند، مانند مودل؛برخی ویکی هستند، مانند ویکی پدیا؛و...هم افزا هم ویکی دارد، هم آموزش، هم پایگاه اسناد، هم پرس و جو، هم شبکه اجتماعی و ....قابلیت های ابزاری هم افزا بسیار بیشتر از ویکیپدیا است.ویکیپدیا قابلیت های یادداشت، علامت گذاری، نمایش گراف، فرایند، چند زبانه ای بودن موضوعات، دنبال کردن و ... را ندارد. زیرساختهای محتوایی هم افزا قوی تر از ویکیپدیا است.ساختار تقسیم بندی ویکیپدیا مبتنی بر فهرست ها و رده ها است که تداخل های زیادی دارند. چارچوب های ویکی پدیا بیشتر به تنظیم صفحات اشاره دارند و کمتر به محتوا می پردازند.حجم و زبان محتوا در ویکیپدیا بسیار گستردهتر است؛ هم افزا در ابتدای راه است! فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 28: بررسی تطبیقی هم افزا با سایر سامانه هایک شبکه اجتماعی هستند، مانند فیس بوک؛امکانات شبکه اجتماعی با بازار کار را با هم دارند، مانند لینکداین؛پرسش و پاسخ هستند، مانند استک اورفلو؛پایگاه اسناد هستند، مانند نورمگز؛ مدیریت آموزش هستند، مانند مودل؛ویکی هستند، مانند اکثر پروژه های بنیاد ویکیمدیا؛و...هم افزا هم ویکی دارد، هم آموزش، هم پایگاه اسناد، هم پرس و جو، هم شبکه اجتماعی و ....هم افزا مهم ترین قابلیت های شبکه های اجتماعی را دارد:صفحه معرفیدیوارحلقهگروهدنبال کردن، پسندیدن، اشتراک گذاری اما هنوز به لحاظ قابلیت ها به شبکه هایی مانند فیس بوک و لینکداین نرسیده است.هم افزا در ابتدای راه است! فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 29: هم افزا همه ابعاد سامانه دانش را پوشش می دهد.هم افزا فراتر از ابزارهای متعارف مدیریت دانش است.چارچوب ها، مفاهیم، ساختار تقسیم بندی و نرم افزار هم افزا فضایی متفاوت و پیشبرنده را پدید می آورند. فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coمثال: مستند سازی تجاربمستند سازی تجربیات تنها یکی از راهبردهای مدیریت دانش است اما گاهی تصور می شود که همه مدیریت دانش است. افراد انگیزه، توانایی و آگاهی لازم برای مستند سازی را ندارند.تاکید افراطی بر مستند سازی (با پاداش یا تنبیه) مدیریت دانش را ملال آور می کند.مستند سازی، عرضه محور است نه تقاضا محورمعمولا بازیابی و بهره برداری از تجربیان ثبت شده به خوبی انجام نمی شود؛ تلاش زیاد برای هیچ!انتظار بیش از حد از دستاوردهای «مستندسازی تجربیات» و عدم پرداختن به راهبردهای مکمل و لازم، این راهبرد مهم را کم اثر میکند. سایر روش های انتقال دانش (پرس و جو، تعاملات گروهی، جانشین پروری،استاد شاگردی و ...) هم باید مورد توجه باشند.
اسلاید 30: هم افزا همه ابعاد سامانه دانش را پوشش می دهد.هم افزا فراتر از ابزارهای متعارف مدیریت دانش است.چارچوب ها، مفاهیم، ساختار تقسیم بندی و نرم افزار هم افزا فضایی متفاوت و پیشبرنده را پدید می آورند. فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.coمثال: مستند سازی تجارب معمولا بخش زیادی از دانش کارکنان به صورت نهفته باقی می ماند که نه تنها قابل استفاده در سایر امور سازمان نیستند بلکه با خروج یا بازنشستگی کارکنان به کلی از دست می روند. در هم افزا روش های متعددی برای به اشتراک گذاری تجربیات پیشبینی شده اند: بیان تجربیات با نوشتن مطلب در شبکه اجتماعی پاسخ به پرسشهای سایر کاربراناظهار نظر، بیان ایده، طرح مسائل و ذکر تجربیات درباره موضوعات ثبت تجربه به صورت ایجاد یک سند جدیدبرای نظم دهی به دانش تا حد امکان باید مطالب موجود اصلاح و تکمیل شوند؛ اما اگر مبحث جدیدی باید مطرح شود، می توان یک سند جدید ایجاد نمود.
اسلاید 31: هم افزا امکان انجام همه فعالیتهای دانشی با روشهای متعدد را فراهم میکند. فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 32: هم افزا همه ابعاد سامانه دانش را پوشش می دهد.هم افزا فراتر از ابزارهای متعارف مدیریت دانش است.چارچوب ها، مفاهیم، ساختار تقسیم بندی و نرمافزار همافزا فضایی متفاوت و پویا پدید می آورند. فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
اسلاید 33: ما سامانهای هماهنگ و جامع طراحی نمودهایمتا به افراد و سازمانهایی که مایلند مدیریت دانش را به صورتی کارا و اثربخش پیادهسازی نمایند، کمک کنیم.برای اطلاعات بیشتر درباره سامانه دانش همافزا، وبگاههای زیر را ببینید:www.hamafza.cowww.hamafza.irو با ما تماس بگیرید.88993158 02133 فناوران مدیریت علم هم افزا www.hamafza.co
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.