صفحه 1:

صفحه 2:
ضرورت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس 0- مهمترين حادثه قرن و عصرء پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن دفاع مقدس می باشد. ©-انتقال حماسه ها و عبرت ها به نسل های بعده سوم و چهارم ( انتقال میراث انقلاب و دفاع مقدس ) و دستاوردهلى أن. ©- شناخت شخصیت های موثر در انقلاب و دفاع مقدس ( سیاسی و نظامی ) <-تبیین مظلومیت ايران در جنگ و حمایت های همه جانبه ( سياسى » نظامی » مالی » تسلیحاتی ۰ مشاوره ۰ انسانی و... ) از عراق . 0 نقش مردم و جوانان داوطلب در جنگ .

صفحه 3:
ضرورت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس © © شناخت چهرها و جریان هلی داخلی و خارجی . ۰ م- تبیین جنایات جنگ ( سلاح های شیمیایی و قنل عام حلبچه ) بمباران شهرها و موشک باران. ۰ 0- ماندگاری حماسه ها و درس های دفاع مقدس © تبیین چتر امنیتی دفاع مقدس برجلمعه فعلی , * (0- جلوگیری از تحریف حقایق و واقعیت هلی دفاع مقدس. ۰ 0- پاسخ به سنوالات و رفع ابهامات جوانان از دفاع مقدس,

صفحه 4:
فصل اول :تبيين مفاهیم جنگ وجها ‎٠»‏ چيستي و چرايي جنگ ‏* جنگ, يكي از عناصر پایدار تاريخ است و علي رغم تلاش فراواني در طول تاريخ صورت كرفته. رسيدن به صلح مطلق سرابی بیش نيست. ‏* به طوري كه از سه هزار و جهارصد سال تاريخ ثبت شده جوامع انساني, حداکثرسیصد سال آن بدون جنگ و خونريزي سپري شده است. ‏© نی ملاسته بزرگي مانند افلاطون ( 447 72 ۳ ارسطو(322-348 ق.م) حقانیت جنگ را بصورت دفاعي ‎a‏ رسمیت شناخته و آن را ضروري دانسته اند. ‏* ارسطو به روشني مشخص مي کند که صلح غایت جنگ |

صفحه 5:
چيستي و چرايي جنگ بر اساس گزارش رئیس دادگستري بین المللي که در سال 1992 ميلادي منتشرکردا است تنها سالهاي 1910 و 1972 بدون جنگ و درگيري بوده است. مهم ترین درگيريهاي سده بیستم ميلادي زوي کره خاكي عبارت بودند از 1 جنگ جهاني اول که از تاریخ 4 اوت 1914 تا 11 نوامبر 1918 به مدت چهارسال کشید. 2 جنگ جهاني دوم که از اول سپتامبر 1939 ميلادي تا 7 مه 1945 به مدت 6 سال کشید. 3 جنگ کره که از 25 ژوئن 1950 ميلادي شروع و به مدت سه سال ادامه بدا ۰ 4 جنگ ویتنام که از 22 دسامبر 1961 آغاز گردید و تا 27 ژوئیه 1973 به مدت بازد» سا آدامه یاف 5 جنگ اول اعراب و اسرائیل که از 5 ژوئن 1967 به مدت شش روز نار ۳۳۰ اين جنگ همه ارتش هاي كشورهاي عربي زمین گیر و مضمحل شدند. 6 جنگ دوم اعراب و اسرائیل که در ششم اکتبر 1973 شروع شد وب ۰ 2 ۱۳ اف ار هر اع ا عدم فشي مراد با 7 جنگ ایران و عراق که از 22 سپتامبر 1980 با تهاجم ارتش متجاوز عراق به ایران آغاز شد و تا 20 اوت 1986 با برقراري آتش بس زیر نظر نبروهاي مدت 8 سال یا 2887 روز ادامه یافت.

صفحه 6:
s تعریف واژه جنگ * .تر مي بر, جامعه شناس آلمانی جنی رای ۳۷۰۰ داند که بین دو گروه سازمان یافته در جریان باشد. * يعني جنگ مستلزم شرایط تکامل تاربخي معین است بویژه وابسته به دولت و سازمانهاي شبه دولتي مي باشد * برخورد خشونت آمیز بین نيروهاي مسلح دو یا چند کشور پس از به بن بست رسیدن مذاکرات سياسي به منظور تحمیل اراده یا جلوگيري از تحمیل اراده يكي بر ديگري.

صفحه 7:
* فلاسفه غرب عمدتاً علل جنگ را در ذات انسان جستجو مي کنند و بر اين باورند که بقیه عوامل همانند عوامل اقتصادي. تشرایظ جغرافيايي و اختلافات تاریتی ۵ ۰۱ در همین عامل دارد. * فروید, روانشناس معروف معتقد است ريشه جنگ در وجود انسان است و ريشه این پدیده اجتماعي را اين گونه بیان کرده است ۰« ريشه تمایل به جنگ , در غریزه انسان نهفته است »

صفحه 8:
دانشمندان و صاحب نظران علوم انساني, علل پدیده جنگ را از ابعاد مختلف بیان کرده اند. 1- عدم موازنه قوا به معني بر هم خوردن موازنه به نفع يك طرف 2- تحول در قدرت اقتصادي 3- به وجود آمدن يك بسیج ملي و ايدئولوژيکي با نظر منفي نسبت ب وضع موجود 4- وسعت مرزهاي مشترك 5- تفكر يايان بخشيدن به اختلافات از طريق قوه قهريه.

صفحه 9:
مکاتب غربي و جنگ * درکلام مسیحیت اولیه , جنگ رد شده است. این جمله در کلام مسیح معروف است که: «اگر به طرف راست تو سيلي زدند طرف چپ را آماده کن » * حضرت مسیح علیه السلام نیز به امور مادي بي اعتنا بود. مسيحيت اوليه معتقد است کساني که ‎I reese isles‏ شمشیر استفاده مي کنند قطعاً به هلاکت خواهند ۱۳۳۲۲۱۳ از رسمیت یافتن دین مسیح در امپراطوري روم, تعالیم مسیح علیه السلام به فراموشي سپرده شد و با نفوذ کلیسا به دربار پادشاهان , جنگهاي ویرانگر آنها در پوشش عدالت خواهي و طرفداري از دین مسیح توجيه شد و جنگهاي صليبي نیز با همین عقیده به راه افتاد.

صفحه 10:
مکاتب غربي و جنگ * فرامین حضرت موسي علیه السلام که نشأت گرفته از ده فرمان خداوند بود انسانها را به نيك سرشتي و آزادانديشي توصیه مي كذ و از دزدي و شهادت دروغ. طمع و قتل و آدمكشي بر حذر مي دا ‎LI.‏ آمروزه صهیونیست ها با در دست داشتن اکثر مناطق و مرا اقتصادي جهان و بنگاههاي خبري که نماد آن رژیم صهيونيستي است از ايتي عليه بشریت فروگذار نمي کنند و جهان ر این حکومت نژادپرست بوده و هم اکنون نیز پشتیبان بی قید و شرط آن است.

صفحه 11:
a ‏اکثر فلاسقه غرب جنگ را اساس روابط انسانها مي دانند:‎ ‏ماكياولي معتقد است در راه رسیدن به مقصود؛‎ ۱۳۹۳۲۳۳۲۱۰ ‏دروعگويي, خیانت, آدمكشي, ويراني شهرها‎ ‏زنان مشروع است.‎ مارکسیسم براي توجیه جنگ , نظرات مخصوص به خود را دارد و باارائه يك تحلیل اقتصادی, دلیل همه جنگها را تا ۱۳۱۰۱۵ بخصوص وجود طبقه زیاده ‎bb‏ سرمايه داري مي داند. نكته مشتركي كه بين همه انديشه هاي غربي و ماركسيستي وجود دارد اين است كه همه آنها: جنگ را براي مطامع انساني, سود بیشتر, قدرت و شهرت مي دانند,اما هر يك با راه و روش خود.

صفحه 12:
نظام دفاعي اسلام * يكي از اصول مسلم تعلیمات اسلام و از مباني حقوق اسلامي , صلح و مسالمت است. گزینش نام اسلام براي اين آیین مقدس تأكيدي بر اين مدعاست. از دیدگاه اسلام هم جنگ تجاو زکارانه و هم تجاوز در جنگ محکوم است. * در آیه 65 سوره مبارکه انعام: مي فرماید * جنگ چيزي در ردیف صاعقه و زلزله و بلاهاي آسماني شمرده شده است. * و به همین دلیل هم در آیین الهي و شریعت مقدس اسلام تا آنجا که ممکن باشد از جنگ پرهیز میشود. جنگ در اسلام اصل نیست , اما در مقاطعي هم اجتناب ناپذیر است و نوعي استراتژي دفا محسوب ميشود.

صفحه 13:
ماهیت جهاد * واژه جهاد از ماده جهد به معني تلاش و کوشش همراه با تحمل مشقت براي رسیدن به هدف است. بنابراین * مفهوم واژه جهاد با مفهوم حقوقي جنگ متفاوت است. جهاد در فرهگ اسلامي یا جهاد اکبر است (مبارن بانخس) ۱ ۳۳۱۳۱۰ به معناي مبارزه کردن در راه خدا و براي خدا با دشمنان خدا مي باشد. * جهاد در معناي اخیر, يا جهاد با کفار و متجاوزان است یا جهاد پا منحرفین و باغیان علیه امام زمان كه در معني وسيع أن الزاما با جنگ و خونريزي همراه نیست , زیرا سعي و کوشش در راه خدا ن است بدون جنگ و خونريزي هم نتیجه بدهد. ۰ جهاد يكي از ارکان پنج گانه اسلام است که در کنار نماز و روز رکات آیده است؛

صفحه 14:
اهمیت جهاد * قرآن کریم در 33 مورد از واژه جهاد و در 38 مورد از واژه پیکا قتال در راه خدا یاد نموده است و از مجاهدان در راه خدا تمجید و متخلفان را نکوهش نموده است . آیات ديگري هست که معني و مفهوم آنها بر عظمت جهاد و پیکار در راه خدا گواهي مي دهد و اين همه تأکید. نشان دهنده عظمت اف است که اسلام وقرآن برای جهاد و بكار 7 ۱۳۱۱۱۳۱ است * نمونه هايي از اين موارد « آیه 4 از سوره صف , آیه 111 از سوره توبه و آیه 251 از سوره بقره»

صفحه 15:
اهداف جهاد * هدف در جهاد في سبیل الله ؛ گسترش قوانین الهي, بسط تو: و عدالت , دفاع از حق و از بين بردن شرك وستمگري است. ۶ فرید وجدي در دائره المعارف اسلامي مي نويسد: جهاد به خا سه هدف تشریع گردیده است: * 1 دفاع از جامعه اسلامي هر گاه خطري آن را تهدید کند که آیه شریفه 39 از سوره مبارکه حج را بعنوان شاهد ذکر نموده است. * 2 حمایت و دفاع از تبلیغ و دعوت اسلامي , بر اساس آیه شریفه 0 ار سوره بقره * 3 موسعه تشر اسلام , بر اساس آیه شریفه 38 از ۱۳

صفحه 16:
اقسام جهاد الف جهاد ابتدايي جهاد ابتدايي با هدف آزادسازي مردم تحت ستم انجام مي گیرد. فقهاي شیعه حضور پیامبر یا امام معصوم را در اين كونه جهاد لازم مي دانند. در اين نوع جهاد , كساني از سر راه برداشته مي شوند كه مانع از رسيدن ييام توحيد به مردم هستند و هنكامي كه اين مانع رفع شد اسلام براي تحميل خود به مردم هيجكونه اجباري به كار نمي برد و اكر جنين اتفاقي رخ دهد تخلف از دستورات اسلام است. در صدر اسلام از اين كونه موارد زیاد یافت مي شود که سرزمین هاي فتح شده تا مدتها بر کیش خود باقي مانده و در انجام مراسم عبادي خود آزاد بودند و با گذشت زمان وب سل خويش اسلام را پذیرفتند.

صفحه 17:
اقسام جهاد * ب جهاد دفاعي * جهاد دفاعي هنگامي مطرح مي شود که کشور اسلامي مورد تجاوز دشمنان قرار مي گیرد. در اینجاست که دفاع بر همه مسلما واجب مي شود و اين دفاع همه جانبه مسلمانان ؛جلو حرکت دش و دست اندازي به استقلال, آزادي, نوامیس و دارايي هاي مردم را مي گیرد و آنها را از حمله به سایر مسلمانان و ظلم و تعدي و به ريختن نظام اجتماعي ويا از بين بردن آیین حق باز مي دارد. * در جهاد دفاعي ,وجود پیامبر یا امام معصوم يا نائب خاص امام شرء نيست ؛ يعني اكّر امام يا نائب امام و يا حتي مجتهد و مرجع تقلید هم وجود نداشته باشد بر مسلماناني که مورد تجاوز قرار گرفته اند , واجب است خودشان دفاع را بعهده بگیرند و هیچ شرطي معتبر نیست بلکه با هر وسیله ممکن , دفاع واجب است و این است که بیشتر فقهاي اسلامي به آن فتوا داده اند.

صفحه 18:
۰ حضرت امام خميني (ره) مي فرمایند: هر گاه دشمن به سرزمین مسلمانان و يا به مرزهاي آنان حمله آورد که ترس از بین بردن ‎Lol‏ اسلام و جامعه اسلامي از آن مي رود , بر همه مسلمانان واجب است با هر وسیله ممکن به دفاع برخیزند و در این راه از پول و جان و مال دریغ نکنند. * در ادامه می فرمایند: اذن او یا اذن نائب خاصش يا نائب عام آن حضرت شرط نیست , بلکه بر هر مكلفي با هر وسیله اي بدون قید و شرط , دفاع واجب است

صفحه 19:
ع فد آخر * با عنایت به آنچه بیان شد چنگي که رژیم ديكتاتوري صدام حسین به نمايندگي از استکبار جهاني علیه انقلاب اسلامي به منظور تابودي انقلاب و سرنگوني نظام مقدس جمهوري اسلامي و تجزیه ایران و دست اندازي به منایع حياتي و نابودي استقلال کشور شروع کرد از مارد مشخص تجاوز به مملکت اسلامي و مسلمانان محسوب مي شود دقل جانات 1 بزرگ و شریف ایران در برابر متجاوزان از مصادیق بارز جهاد دفاعي و جهاد فل 1.27 الله د ونه همین زوي ار تجاوز غراق به ايران بعنوان: * « دفاع مقدس » و از دفاع ملت ایران با عنوان « جنگ تحميلي » ياد مي شود. * ملت يزرك ايران به تبع از اسلام و رهبري پیامبرگونه امام (ره) جنگ طلب نبودند اما در مقطعي از تاریخ خود مجبور شدند بجنگند , هرچند منادي صلح و وحدت بوده و هستیم اما ناگزیر بودیم بگوییم * «ما مرد جنگیم »

صفحه 20:

بسمه تعالی آشنایی با مبانی دفاع مقدس: )ما مدت هشت سال از حيثيت، ناموس ،دين و تماميت ارضي، مردم،انقالب و قرآن دفاع كرديم و چنين دفاعي مقدس است (. مقام معظم رهبري ضرورت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس • - 1مهمترین حادثه قرن و عصر ،پیروزی انقالب اسالمی و بعد از آن دفاع مقدس می باشد. • -2انتقال حماسه ها و عبرت 0ها ب0ه نسل های بعد ،سوم و چهارم ( انتقال میراث انقالب و د0فاع مقدس ) و دستاوردهای آن. • • -3شناخت شخصیت های موث0ر در انقالب و دفاع مقدس ( سیاسی و نظامی ) • -4تبیین مظلومیت ایران د0ر جنگ و حمایت های همه جانبه ( سیاسی ،نظامی ،مالی ، تسلیحاتی ،مشاوره ،انسانی و ) ...از عراق . - 5نقش مردم و جوانان داوطلب در جنگ . ضرورت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس • • • • • • -6شناخت چهرها و جریان ها0ی داخلی و خارجی . - 7تبیین جنایات جنگ ( سالح های شیمیایی و قتل عام حلبچه ) بمباران شهرها و موشک باران. -8ماندگاری حماسه ها و درس های دفاع مقدس -9تبیین چتر امنیتی دفاع مقدس برجا0معه فعلی . -10جلوگیری از تحریف حقایق و واقعیت ها0ی دفاع مقدس. -11پاسخ به سئواالت و رفع ابهامات جوانان از دفاع مقدس. فصل اول :تبيين مفاهيم جنگ وجهاد • • چيستي و چرايي جنگ جنگ ،يكي از عناصر پايدار تاريخ است و علي رغم تالش فراواني كه در طول تاريخ صورت گرفته ،رسيدن به صلح مطلق سرابی بیش نیست. • به طوري كه از سه هزار و چهارصد سال تاريخ ثبت شده جوامع انساني ،حداکثرسيصد سال آن بدون جنگ و خونريزي سپري شده است. • حتي فالسفه بزرگي مانند افالطون ( 372 447ق.م) و ارسطو( 322-348ق.م) حقانيت جنگ را بصورت دفاعي به رسميت شناخته و آن را ضروري دانسته اند. • ارسطو به روشني مشخص مي كند كه صلح غايت جنگ است. چيستي و چرايي جنگ • • • بر اساس گزارش رئيس دادگستري بين المللي كه در سال 1992ميالدي منتشركرده است تنها سالهاي 1910و 1972بدون جنگ و درگيري بوده است. مهم ترين درگيريهاي سده بيستم ميالدي روي كره خاكي عبارت بودند از: 1جنگ جهاني اول كه از تاريخ 4اوت 1914تا 11نوامبر 1918به مدت چهارسال طول كشيد. • 2جنگ جهاني دوم كه از اول سپتامبر 1939ميالدي تا 7مه 1945به مدت 6سال طول كشيد. • • 3جنگ كره كه از 25ژوئن 1950ميالدي شروع و به مدت سه سال ادامه پيدا كرد. 4جنگ ويتنام كه از 22دسامبر 1961آغاز گرديد و تا 27ژوئيه 1973به مدت يازده سال ادامه يافت. • 5جنگ اول اعراب و اسرائيل كه از 5ژوئن 1967به مدت شش روز طول كشيد كه در اين جنگ همه ارتش هاي كشورهاي عربي زمين گير و مضمحل شدند. • 6جنگ دوم اعراب و اسرائيل كه در ششم اكتبر 1973شروع شد و به مدت 20روز ادامه يافت و باز هم اعراب با عدم موفقيت مواجه شدند. • 7جنگ ايران و عراق كه از 22سپتامبر 1980با تهاجم ارتش متجاوز عراق به مرزهاي ايران آغاز شد و تا 20اوت 1988با برقراري آتش بس زير نظر نيروهاي سازمان ملل به مدت 8سال يا 2887روز ادامه يافت. تعريف واژه جنگ • پيتر مي ير ،جامعه شناس آلماني جنگ را نوعي نزاع مي داند كه بين دو گروه سازمان يافته در جريان باشد. • يعني جنگ مستلزم شرايط تكامل تاريخي معين است بويژه وابسته به دولت و سازمانهاي شبه دولتي مي باشد • برخورد خشونت آميز بين نيروهاي مسلح دو يا چند كشور پس از به بن بست رسيدن مذاكرات سياسي به منظور تحميل اراده يا جلوگيري از تحميل اراده يكي بر ديگري. ريشه هاي جنگ • فالسفه غرب عمدتا ً علل جنگ را در ذات انسان جستجو مي كنند و بر اين باورند كه بقيه عوامل همانند عوامل اقتصادي r،شرايط جغرافيايي و اختالفات تاريخي همه ريشه در همين عامل دارد. • فرويد ،روانشناس معروف معتقد است ريشه جنگ در وجود انسان است و ريشه اين پديده اجتماعي را اين گونه بيان كرده است «.ريشه تمايل به جنگ ،در غريزه انسان نهفته است » ريشه هاي جنگ • دانشمندان و صاحب نظران علوم انساني ،علل پديده جنگ را از ابعاد مختلف بيان كرده اند. • • -2تحول در قدرت اقتصادي • -3به وجود آمدن يك بسيج ملي و ايدئولوژيكي با نظر منفي نسبت - 1عدم موازنه قوا به معني بر هم خوردن موازنه به نفع يك طرف به وضع موجود • • -5تفكر پايان بخشيدن به اختالفات از طريق قوه قهريه. -4وسعت مرزهاي مشترك مكاتب غربي و جنگ • دركالم مسيحيت اوليه ،جنگ رد شده است .اين جمله در كالم مسيح معروف است كه« :اگر به طرف راست تو سيلي زدند طرف چپ را آماده كن » • حضرت مسيح عليه السالم نيز به امور مادي بي اعتنا بود. مسيحيت اوليه معتقد است كساني كه براي حل و فصل مسائل از شمشير استفاده مي كنند قطعا ً به هالكت خواهند رسيد .اما پس از رسميت يافتن دين مسيح در امپراطوري روم ،تعاليم مسيح عليه السالم به فراموشي سپرده شد و با نفوذ كليسا به دربار پادشاهان ،جنگهاي ويرانگر آنها در پوشش عدالت خواهي و طرفداري از دين مسيح توجيه شد و جنگهاي صليبي نيز با همين عقيده به راه افتاد. مكاتب غربي و جنگ • فرامين حضرت موسي عليه السالم كه نشأت گرفته از ده فرمان خداوند بود انسانها را به نيك سرشتي و آزادانديشي توصيه مي كند و از دزدي و شهادت دروغ ،طمع و قتل و آدمكشي بر حذر مي دارد ،اما امروزه صهيونيست ها با در دست داشتن اكثر مناطق و مراكز اقتصادي جهان و بنگاههاي خبري كه نماد آن رژيم صهيونيستي است از هيچ جنايتي عليه بشريت فروگذار نمي كنند و جهان مسيحيت نيز مادر اين حكومت نژادپرست بوده و هم اكنون نيز پشتيبان بي قيد و شرط آن است. مکاتب وجنگ • اكثر فالسفه غرب جنگ را اساس روابط انسانها مي دانند. ماكياولي معتقد است در راه رسيدن به مقصود؛ • دروغگويي ،خيانت ،آدمكشي ،ويراني شهرها و اسارت مردان و زنان مشروع است. • ماركسيسم براي توجيه جنگ ،نظرات مخصوص به خود را دارد و باارائه يك تحليل اقتصادي ،دليل همه جنگها را تعارضات طبقاتي بخصوص وجود طبقه زياده طلب سرمايه داري مي داند. • نكته مشتركي كه بين همه انديشه هاي غربي و ماركسيستي وجود دارد اين است كه همه آنها: • جنگ را براي مطامع انساني ،سود بيشتر ،قدرت و شهرت طلبي مي دانند،اما هر يك با راه و روش خود. نظام دفاعي اسالم • يكي از اصول مسلم تعليمات اسالم و از مباني حقوق اسالمي ، صلح و مسالمت است .گزينش نام اسالم براي اين آيين مقدس تأكيدي بر اين مدعاست .از ديدگاه اسالم هم جنگ تجاوزكارانه و هم تجاوز در جنگ محكوم است. • • در آيه 65سوره مباركه انعام :مي فرمايد • جنگ چيزي در رديف صاعقه و زلزله و بالهاي آسماني شمرده شده است. و به همين دليل هم در آيين الهي و شريعت مقدس اسالم تا آنجا كه ممكن باشد از جنگ پرهيز ميشود .جنگ در اسالم اصل نيست ، اما در مقاطعي هم اجتناب ناپذير است و نوعي استراتژي دفاعي محسوب ميشود. ماهيت جهاد • واژه جهاد از ماده جهد به معني تالش و كوشش همراه با تحمل مشقت براي رسيدن به هدف است .بنابراين • مفهوم واژه جهاد با مفهوم حقوقي جنگ متفاوت است .جهاد در فرهنگ اسالمي يا جهاد اكبر است (مبارزه بانفس) و يا جهاد اصغر به معناي مبارزه كردن در راه خدا و براي خدا با دشمنان خدا مي باشد. • جهاد در معناي اخير ،يا جهاد با كفار و متجاوزان است يا جهاد با منحرفين و باغيان عليه امام زمان كه در معني وسيع آن الزاما ً با جنگ و خونريزي همراه نيست ،زيرا سعي و كوشش در راه خدا ممكن است بدون جنگ و خونريزي هم نتيجه بدهد. • جهاد يكي از اركان پنج گانه اسالم است كه در كنار نماز و روزه و زكات آمده است. اهميت جهاد • قرآن كريم در 33مورد از واژه جهاد و در 38مورد از واژه پيكار و قتال در راه خدا ياد نموده است و از مجاهدان در راه خدا تمجيد و متخلفان را نكوهش نموده است . آيات ديگري هست كه معني و مفهوم آنها بر عظمت جهاد و پيكار در راه خدا گواهي مي دهد و اين همه تأكيد ،نشان دهنده عظمت و اهميتي است كه اسالم وقرآن براي جهاد و پيكار در راه خدا قائل است • نمونه هايي از اين موارد « آيه 4از سوره صف ،آيه 111از سوره توبه و آيه 251از سوره بقره» اهداف جهاد • هدف در جهاد في سبيل الله ؛ گسترش قوانين الهي ،بسط توحيد و عدالت ،دفاع از حق و از بين بردن شرك وستمگري است. • فريد وجدي در دائره المعارف اسالمي مي نويسد :جهاد به خاطر سه هدف تشريع گرديده است: • 1دفاع از جامعه اسالمي هر گاه خطري آن را تهديد كند كه آيه شريفه 39از سوره مباركه حج را بعنوان شاهد ذكر نموده است. • 2حمايت و دفاع از تبليغ و دعوت اسالمي ،بر اساس آيه شريفه 190از سوره بقره • 3توسعه نشر اسالم ،بر اساس آيه شريفه 38از سوره انفال. اقسام جهاد • • الف جهاد ابتدايي جهاد ابتدايي با هدف آزادسازي مردم تحت ستم انجام مي گيرد. فقهاي شيعه حضور پيامبر يا امام معصوم را در • اين گونه جهاد الزم مي دانند .در اين نوع جهاد ،كساني از سر راه برداشته مي شوند كه مانع از رسيدن پيام توحيد • به مردم هستند و هنگامي كه اين مانع رفع شد اسالم براي تحميل خود به مردم هيچگونه اجباري به كار نمي برد و اگر چنين اتفاقي رخ دهد تخلف از دستورات اسالم است .در صدر اسالم از اين گونه موارد زياد يافت مي شود كه • سرزمين هاي فتح شده تا مدتها بر كيش خود باقي مانده و در انجام مراسم عبادي خود آزاد بودند و با گذشت زمان و به ميل خويش اسالم را پذيرفتند. اقسام جهاد • • • ب جهاد دفاعي جهاد دفاعي هنگامي مطرح مي شود كه كشور اسالمي مورد حمله و تجاوrز دشمنان قرار مي گيرد .در اينجاست كه دفاع بر همه مسلمانان واجب مي شود و اين دفاع همه جانبه مسلمانان ؛جلو حركت دشمن و دست اندازي به استقالل ،آزادي ،نواميس و دارايي هاي مردم را مي گيرد و آنها را از حمله به ساير مسلمانان و ظلم و تعدي و به هم ريختن نظام اجتماعي و يا از بين بردن آيين حق باز مي دارد. در جهاد دفاعي ،وجود پيامبر يا امام معصوم يا نائب خاص امام شرط نيست ؛ يعني اگر امام يا نائب امام و يا حتي مجتهد و مرجع تقليد هم وجود نداشته باشد بر مسلمانrاني كه مورد تجاوز قرار گرفته اند ، واجب است خودشان دفاع را بعهده بگيرند و هيچ شرطي معrتبر نrيست بلكه با هر وسيله ممكن ،دفاع واجب است و اين مطلبي است كه بيشتر فقهاي اسالمي به آن فتوا داده اند. سخن حضرت امام خميني (ره) • حضرت امام خميني (ره) مي فرمايند :هر گاه دشمن به سرزمين مسلمانان و يا به مرزهاي آنان حمله آورد كه ترس از بين بردن اصل اسالم و جامعه اسالمي از آن مي رود ،بر همه مسلمانان واجب است با هر وسيله ممكن به دفاع برخيزند و در اين راه از پول و جان و مال دريغ نكنند. • • در ادامه می فرمایند: اذن او يا اذن نائب خاصش يا نائب عام آن حضرت شرط نيست ، بلكه بر هر مكلفي با هر وسيله اي بدون قيد و شرط ،دفاع واجب است گفته آخر • با عنايت به آنچه بيان شد جنگي كه رژيم ديكتاتوري صدام حسين به نمايندگي از استكبار جهاني عليه انقالب اسالمي به منظور نابودي انقالب و سرنگوني نظام مقدس جمهوري اسالمي و تجزيه ايران و دست اندازي به منابع حياتي و نابودي استقالل كشور شروع كرد از موارد مشخص تجاوز به مملكت اسالمي و مسلمانان محسوب مي شود .دفاع جانانه ملت بزرگ و شريف ايران در برابر متجاوزان از مصاديق بارز جهاد دفاعي و جهاد في سبيل الله بود و به همين روي از تجاوز عراق به ايران بعنوان: • • • « rدفاع مقدس » و از دفاع ملت ايران با عنوان « جنگ تحميلي » • ياد مي شود. ملت بزرگ ايران به تبع از اسالم و رهبري پيامبرگونه امام (ره) جنگ طلب نبودند اما در مقطعي از تاريخ خود مجبور شدند بجنگند ،هرچند منادي صلح و وحدت بوده و هستيم اما ناگزير بوديم بگوييم «ما مرد جنگیم » با تشکر از شما محقق :مهدی نیازی

51,000 تومان