آشنایی با مدل مبنا (تحلیل دوره عمر سازمان)
اسلاید 1: به نام خداعنوان درس: آشنايي با مدل مبنا (تحليل دوره عمر سازمان)Organizational Life Cycle
اسلاید 2: نقشه راهنماي مدل مبنا
اسلاید 3: در پايان مطالعه اين درس خواهيد توانست: با مفهوم دوره عمر سازماني و نمودار آن آشنا شويدموقعيتهاي مختلف در دوره عمر سازماني را تشريح کرده و ويژگيهاي هر يک را بيان کنيدعارضههاي هر موقعيت در دوره عمر سازماني را تشريح کنيدبا مدل کاربردي براي تعيين موقعيت شرکتها در دوره عمر آنها آشنا شويد
اسلاید 4: مجموعه آمادهسازي تدوين
اسلاید 5: طبيعت مشکلاتحسيپيچيدهآسيب رسانانتقاليبلهبلهخيرخير
اسلاید 6: مفاهيم اوليه در دوره عمر سازمان
اسلاید 7: نمودار دوره عمر سازمان
اسلاید 8: پيري و جواني
اسلاید 9: دوره ايجاد و عارضه رابطه نافرجامشرکت هنوز متولد نشده استرد و بدل شدن حرفهاي بسيارساخت فکري تعهدات و ايدههانياز به يک پيشاهنگ و قهرمان صحنه کارميزان تعهدات برابر با حجم کار
اسلاید 10: دوره طفوليت و عارضه مرگ در طفوليتزمان تولد= زمان اجراي بخشي از تعهدات شركانياز به يك بنيانگذار.مديريت در بحران.نياز به نقدينكي و علاقه و تعهد بنيانگذار.صميمي بودن فضاي شركت.محدود بودن مقررات، سيستم، سلسله مراتب.رهبري و اداره سازمان توسط بنيانگذار.تلاش و بي خوابي هاي بسيار.
اسلاید 11: دوره رشد سريع و عارضه تله بنيانگذارگرايش به بازار نه بازاريابي.احساس غرور.سود درصد ثابتي از فروش.عدم تمركز زدايي.رفتار عكس العملي سازمان بجاي رفتار پيش دستانه(استفاده از فرصتها).محصول به فروش رفته فاقد تضمين كيفيت است.ناكافي بودن نيروي آموزش ديده.بعضا بحران در رهبري ( بجاي كنترل محيط توسط سازمان،محيط و فرصتهاسازمان را كنترل و هدايت مي كند).كار خيلي زياد.بحران در مديريتدرآمد سازمان برابر با هزينههاي جاريتبديل ايدهها به عمل
اسلاید 12: دوره بلوغ و عارضههاي آنمستقل از بنيانگذارمديران حرفهاي بجاي بنيانگذاركار حساب شده تر بجاي كار بيشتر.كيفيت محصول بجاي توليد بيشتر.مديريت حرفه اي و اجرايي بجاي مديريت نوآوري.ايجاد فرصتها.ايجاد سيستم ها.
اسلاید 13: دوره تکاملوجود سيستم هاي تخصصي– حرفه اي و ساختار سازماني.نهادي بودن تفكر خلاق.تامين نيازمندي مشتريان.بگونه اي قابل پيش بيني، توان اجرايي خود را افزايش مي دهد.قدرت رشد در هر دو زمينه فروش و سودآوري را بدست مي آورد.داراي بودجه اي رو به افزايش و تفاوت بين بودجه و عملكرد بسيار اندك
اسلاید 14: دوره ثباتانتظار كمتري براي رشد وجود دارد.سازمان به دنبال دسترسي به بازارهاي جديد نيست.شروع تاكيد شديد به دستاوردهاي گذشته بجاي نظر به آينده.نسبت به هرگونه تغيير در سازمان بد گماني بوجود مي آيد.افرادي كه مطيع اوامر هستند تشويق مي شوند.توجه بيش از حدي به روابط بين پرسنل سازماني بعوض توجه به پذيرش خطرعلاقه افراد به طولاني شدن جلسات و کاهش بودجه تحقيقات
اسلاید 15: دوره اشرافيتپول در جهت كنترل سيستم، سود آوري و تشكيلات مصرف مي گردد.تشريفات در لباس ، القاب وسنت ها رواج پيدا مي كندكسي به “چه كاري؟” و”چرايي؟ “ امور كاري ندارد و اينكه در گذشته “ چگونه “انجام شد مورد تاكيد است. گرچه كاركنان نسبت به حيات سازمان علا قمندند ولي شعار آنها اين است كه ”حرکت ايجاد نکن، کار طبق روال انجام گيرد“ سازمان از نظر نقديندگي ثروتمند است.
اسلاید 16: نمودار اتکا به خود/خارج در دوره عمر
اسلاید 17: بوروکراسي اوليه براي رفع مشكل ،بجاي پاسخ به “چه بايد كرد؟” “ تاكيد بر چه كسي مقصر است“ دارند كشمكش، از پشت خنجر زدن و مبارزه تن به تن بسيار رايج است.جنون سوء ظن سازمان را فرا مي گيرد.تمام توجه به ميدان جنگ داخلي معطوف است و مشتري يك مزاحم بشمار ميرود
اسلاید 18: بوروکراسيسازمان داراي سيستمهاي فراوان و عملكرد ناچيز است.سازمان پيوستگي با محيط خارج ندارد و تمام توجه آن به خودش معطوف است.هيچ گونه كنترلي بر سازمان نمي شود.مشتريان براي انجام امور خود بايد روشهاي پردردسر را طي كنند و بالاخره از طريق روش فرعي به نتيجه ميرسند از دست دادن مداوم سهم خود از بازار. رواج “ چه كسي مقصر است ؟ “خروج نيروهاي خلاق.رواج بد گماني ها و بر خوردهاي داخلي.
اسلاید 19: مرگ
اسلاید 20: اختيارات و مسووليتها در منحني دوره عمر
اسلاید 21: مجموعه آمادهسازي تدوين
اسلاید 22: فهرست منابع و مراجع]1[ اديزس، ا.؛ دوره عمر سازمان، ترجمه سيروس، ك.م.، انتشارات اميركبير چاپ سوم، 1383.]2[کاسکو، ب.؛ تفکر فازي، ترجمه غفاري ع. و ديگران، تهران، دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي، چاپ دوم، بهمن 1380.]3[ هال، ر. اچ.؛ سازمان، ساختار، فرايند و رهآوردها، ترجمه پارساييان ع. و اعرابي، س. م.، تهران، دفتر پژوهشهاي فرهنگي، چاپ اول، 1376.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.