صفحه 1:
به نام خدا عنوان درس دوازدهم : آشنايي با مدل مبنا انتخاب و اولويت‌بندي استراتژي‌ها ‎Strategies Selection‏ & ‎Prioritization‏

صفحه 2:
نقشه راهنمای مدل مبنا ] Strategic Managomont Mc ‘abena Management & Panning for Energy & industry

صفحه 3:
در پایان مطالعه این درس خواهید :توانست * ضرورت اولويت‌بندي استراتژي‌ها را تشريح كنيد " با مدل 9090500 براي اولويت‌بندي استراتژي‌ها آشنا شوید * با مدل لیتج براي اولويت‌بتدي استراتژي‌ها آشتا شوید

صفحه 4:
مجموعه تدوین و توصیف ۳ ney 1 | تعیین امچاف کیفی ‎i‏ و 1 ترسيم نقيثه اهداف ات ‎tN)‏ ل تسا مت ‎

صفحه 5:
1 ضرورت اولويت‌بندي تشد "اولويت بندي استراتزيها در مرامل بعدي ميتواند زمينه را براي اولويت بندي يروزدهاي استراتزيك و همهنين ميزان تخصيص بودجه به هر يك را مشخص كند. "51 ناكزير باشيم بين دو استراتزي. يكى را بركزينيم (به هر ‎dads‏ ‏رتبه جذابيت هر استراتزي. ميتواند ملاكي مهم در اين ‎CBI‏ ‏باشد. "۳ 1 ۴ولويت‌بندي و رتبه‌بندي جذابیت هر استراتژي. مي‌تواند در راستاي تخصیص منابع محدود به استراتژي‌هايي با جذابیت بیشتر مفید باشد

صفحه 6:
مجموعه تدوین و توصیف ۳ ney 1 | تعیین امچاف کیفی ‎i‏ و 1 ترسيم نقيثه اهداف ات ‎tN)‏ ل تسا مت ‎

صفحه 7:
معيارهاي 3696۳60 در اولويت‌بندي استراتژي‌ها (وتدهاي آتي محیط (مثل روندهاي اقتصادي. سياسي. اجتماعي و غیره) بر پياده‌سازي و اجراي آن استراتژي, اثر مخربي بر جاي نگذارد. (وندهاي آتي درون سازمان (مثل پارامترهايي که در تملیل عوامل دروني بحث شد) بر پياده‌سازي و اجراي آن استراتژي اثر مخربي بر جاي نگذارد. در واقع در این روش ریسک روندهاي محيطي و دروني بر استراتژي مورد سنجش قرار مي‌گیرد و هر استراتژي که با ریسک كمتري مجاجه شود از جذابیت و در نتیجه اولویت بيشتري برخوردار مي‌شود. لذاء تعیین روندهاي آتي عوامل محيطي و دروني, از ورودي‌هاي مهم ماتریس (306<0) محسوب مي‌شود.

صفحه 8:
روش‌هاي پيش‌بيني روندهاي محيطي ‎(ETOP)‏ روند روند فاكتورهاي محيطي با در نظر گرختن امتداد روند گذشته. پيش‌بيني مي‌شود. پیش‌فرض این روش این است که:. "آینده از روند گذشته پيروي مي‌کند معایب : براي همه فاکتورها روند گذشته مومود نیست. ۷همواره به طور قطع نمي‌توان مدعي شد که آینده از روند ماکم بر گذشته پيروي مي‌کند روش نظریات کارشناسان از كارشناسان برجسته در هر فاكتور خاص (سياسي. اقتصادي و ....) خواسته ميشود با در نظر گرفتن مجموعه اطلاعات خود. روند آتي عوامل مربوطه را پيش‌بيني نمایند. ‎eee‏ 4 3 7همواره دسترسي به یک نمونه مناسب از کارشناسان در مورد هر فاکتور وجود ندارد. در صورت بالا بودن انمراف استاندارد این نظریات و متنوع بودن آنان. نمي‌توان در مورد روند آتي فاکتور نظري قطعي ارایه داد. 9 "نظر کارشناسان عاري ازفطا نیسحتد

صفحه 9:
روش‌هاي پيش‌بيني روندهاي محيطي ‎(ETOP)‏ + شده و پس از تملیل آنها از طرق اي یا رياضي, روش, نگاه نکردن به پدیده‌ها به صورت روایط خطي ‎gle‏ و معلولي است و مجموعه اثرات ابل فاکتورها بر یکدیگر را مورد توجه قرار مي‌دهد. لیکن انجام تملیل‌ها فرايندي بسیار اه وقت‌گیر و مستعد خطا است و شاید هزینه انجام اين » از نتايج حاصله از لن باشد. استفاده از اين روش. در این مرهله ارزش اقتصادي ندارد. فرضيه‌سازي در مدل مبنا ابتدا با مشاهده روند گذشته. مي‌توان به هدسي اولیه (فرضیه صفر) در مورد فاکتور نائل شد. ليكن با توجه به این که آینده همواره امتداد روند گذشته نیست به این امر اکتفا نکرده و مجموعه عوامل متقابل اثرگذار بر یکدیگر شناسايي مي‌شوند .با در نظر گرفتن رمند هر یک از فاكتورهاي خوق, در صورتي که مجموعه هدسیات (فرضیات صفر) یکدیگر را تایید کردند. بر صهت فرض صفر صمه گذارده مي‌شود. در غیر این‌صورت. با مراجعه به نظریات کارشناسان امر (از طریق بانک‌هاي اطلاعاتي در دسترس یا نهایتا مصاهبه)؛ در مورد فاکتور پيش‌بيني لازم صورت ميكيرد. " اگر چرفي اختراع شده باشد ديكر تلاش نمي شود تا جرخ. مجدداً اختراع كردداا

صفحه 10:
فرضيه‌سازي روندهاي دروني (9696)) در مدل مبنا = تکیه بر قضاوت اعضاي کمیته راهبري ‎all”‏ پاسخ در قللب کلید واژه‌هايي مون افزایش. کاهش. ثلبت و نامشخص و ‎ope‏ ‏"پيش‌بيني اعضاي کمیته راهبري از عوامل مهم دروني سازمان. نشانگر تصويري است که آنها در ذهن خود از آینده شرکت ایجاد کرده‌اند. این تصویبگرچه ممکن است بر تمليل‌هاي منطقي استوار نباشد. اما شاید بتواند به ‎gai ome‏ آینده واقعي را پيش‌بيني کند. ”عوامل مالي 9 توليدي نظیر میزان فروش, تولید. خبيد و غيره. معمولاً در هر شبكتي به صورت علمي (براي امر برنامهريزي توليد. کنترل موجودي و ....) صورت مىكيرد كه در اين قسمت. از اين اطلاعات استفاده مىشود. ”آنهه در ارتباط با قضاوت اعضاي كميته راهبري ارايه كرديد. براي يارامترهايي است که شاید هیچ‌گاه اندازه‌كيري نمي‌شود. 1

صفحه 11:
51% هر یک از روندها (محيطي و دروني) بر هر استراتزي سنجش شده و به صورت يك عدد نوشته مي‌شود. “از مداول فریمن, پیش از اولويت‌بندي استراتژي‌ها. براي تصميم‌گيري در مورد حففا یا مذف یک استراتژي استفاده مي‌شود. “اول بايد فرضيه‌هاي عوامل دروني و محيطي خلاصه شده و سيس اين جداول تكميل شود عيضم وجروب جع ستون مربوط به عوامل فرضیه پارامتر | ‎are‏ فرضی بارا م افرضيه يارامتر | قرضیهپارامتر ۲ are) جیح ارب استراقزی استراتزی‌ها ‎sr] sy] si‏ ees) ترضیه‌های عرامل محيطى سنجش استراتژي‌ها با روندها (جداول فریمن) دروفی جدول: منجش امتراتزی‌ها با روندها لجداول فریمن) Sn

صفحه 12:
در محل تلاقي هر سطر (يك روند) با هر ستون (استراتژي)؛ ‎oy Gore‏ 5- تا +5 قرار مي‌گیرد. این عدد بیان‌گر شدت و نوع تأثیر روند مربوطه بر کن استراتژي است. ‎a‏ چنانچه آن )359 (روند عوامل محيطي و دروني) بر استراتژي مریوطه تأثیر سوء داشته باشد. عددي منفي درج مي‌شود. ‎dle:‏ باشد عدد صفر درچ شده و (مثبت) داشته باشد. عددي مثبت ‎ap‏ مي‌شود. ‏گر چنانچه جمع جبري اثرات روندهاي محيطي و دروني بر استراتژي خاصي. منفي یا صفر بود. نشانگر كن است كه استراتژي مربوطه با ‎dig)‏ آینده ناسازگار ‎cus!‏ بايد از مجموعه استراتژي‌ها: هذف گردد. ‏۷در صورتي که جمع جبري مریوطه عددي مثبت بود استراتژي مربوطه در مجموعه استراتژي‌هاي سازمان حفظا ميكبدد ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
ماتریس 00600 ابزاري براي كمّي کردن جذابیت استراتژي‌ها در فرایند برنامه‌ريزي استراتژیک است. خروبي این ابزاد همان استراتژي‌هاي شرکت به ترتیب اولویت خواهد بود. ورودي این جدول, ستون‌هاي رتبه و وزن است. پس از تکمیل ستون‌هاي رتبه و وزن. ستون امتیاز موزون شده بدست مي‌آید كك در نهايت باعث مشخص شدن اولویت استراتژي‌ها خواهد گردید. روش اجرايي 0600 عرامل کلی: اتصادی ad ae ‏فرهتكياجماس‎ ‏يعت محيطى‎ تكوترذيكى eel wets ‏تا تن‎ gh ‏رات‎ a نی <| > Sal ‏مر‎ رام اي عوامل دروثى جدولة ایس سا ‎Cg ely SPM ad‏ تایه Sa. ور

صفحه 14:
”تعيين درجه اهميت عوامل محيطي و عوامل دروني به نموي که مجموع درجه اهمیت برابر با 0 شود (ستون دوم) "مقایسه درجه اهمیت عوامل محيطي با هم و عوامل دروني با هم به نموي که مجموع هر یک پرابر 100 شود 7باید درجه اهمیت هر عامل, ضریدر بر مجموع ماصل‌ضرب درجه اهمیت عامل ستون دوم به نموي که مجموع کل 100 شود نتایج ماصل از این ستون (ستون آخر). مستقیما وارد ستون رتبه در ماتریس (3600*0) خواهد شد. ee درجه اميت تعیین ستون رتبه ماترس 60686۴0 ers ‏خط مشی‎ ‏كا ركتان‎ درجه امبیت درصد اهميت از جدول: اعميت كذارى عامل كلبدى در رقبه بندى 05510 (براى تعيين ستون رتبه)

صفحه 15:
تعیین ستون وزن ماتریس ‎ACPO‏ 9 تعیین رتبه جذابیت نهايي "ودي دیگر ماتریس (3096۳6), ستون وزن است. این ستون از جدمل فریمن ‎alg‏ مي‌شود ”ميتوان با محاسبه ستون امتیاز موزون و انمام يكسري محاسبات, رتبه جذابیت هر استراتژي )| که مبناي اولويت‌بندي آنهاست, محاسبه كرد. ‎oY‏ مراجعه به جدول فریمن ميتوان مثلاً مشخص کرد که: استراتژي شماره 1 در مقابل مجموعه پارامترهاي فاکتور اقتصادي چه امتيازي را كسب نموده است (از طریق جمع جبري پاسخ‌هاي داده شده). در این صورت این ‎sac‏ )| در ستون وزن و در تقاطع عامل اقتصادي و استراتژي شماره 1 قرار مي‌دهيم. این کار را براي تک‌تک سلول‌هاي ستون وزن ماتریس ‎e451 GEO‏ مي‌دهيم. در نهایت با حاصلضرب رتبه در وزن, و جمع آن‌ها براي هر استراتژي, رتبه جذابیت یا همان اولویت استراتژي مشخص مي‌شود

صفحه 16:
روش لینچ در اولوبت‌بندي استراتژي‌ها پاراتر ‎Le pte tee lal ot ae pee thee eal‏ ضاي مشترى خواهد مات راهيرة مربوطه با شرایط فعلی و محیطی امروژ خارج از سازمان منطیق و مرافق است ‎hap oe mae BS ‏رقابتى إيجاد كند‎ ‏راعبرد مربرطه مى تراتد اعداف سازمائى را جرآورده سازد‎ BONS ‏راعيرد مربوطه از شواهد و دادمعايى بدست آمدء‎ ‏مصداق مارئد‎ ‏ريسك تداوم اراق راهيرة مربوطة فر‎ ‏نوااییهای فملی سازان: مفول است‎ asl » jew Oly a ‏این راهره: با تتیر شرایط‎ cel gla! ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎+ ‎11 ‎3 ‎4 ‎+ ‎ ‎1 ‎1 ‎+ ‎+ ‎3 ‎01 ‎1 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
1 فهرست منابع و مراجع نكم ]1 [ديويد. ف.1آر.؛ "مديريت استراتثيك'. ترجمه پارساییان. ع. و اعرابي. س.م.. دفتر پژوهش هاي فرهنگي. چاپ چهارم. ۰1383 ] [دکتر علي‌رضا علي‌اهمدي»؛ برنامه‌ريزي استراتژیک"؛ انتشارات تولید دانش, 1382.

به نام خدا عنوان درس دوازدهم : آشنايي با مدل مبنا انتخاب و اولويت‌بندي استراتژي‌ها & Strategies Selection ‏Prioritization نقشه راهنماي مدل مبنا در پايان مطالعه اين درس خواهيد :توانست استراتژيها را تشريح کنيد ‌ ضرورت اولويت‌بندي با مدل QSPMبراي اولويت‌بندي استراتژي‌ها آشنا شويد با مدل لينچ براي اولويت‌بندي استراتژي‌ها آشنا شويد مجموعه تدوين و توصيف اولويتبندي ‌ ‌ ضرورت ‏ اس!تراتژيها در مراح!ل بعدي مي‌توان!د زمينه را براي ‌ اولويتبندي ‌ اولويتبندي پروژه‌هاي اس!تراتژيک و همچني!ن ميزان تخص!يص بودجه ‌ به هر يک را مشخص کند. ‏اگ!ر ناگزي!ر باشي!م بي!ن دو اس!تراتژي ،يک!ي را برگزيني!م (ب!ه ه!ر دليل)، اس!تراتژي ،مي‌توان!د مالک!ي مه!م در اين انتخاب ‌ رتب!ه جذابي!ت ه!ر باشد. ‏ رتبهبندي جذابي!ت ه!ر اس!تراتژي‌ ،مي‌توان!د در راستاي اولويتبندي و ‌ ‌ اس!تراتژيهايي ب!ا جذابي!ت بيشت!ر مفيد ‌ تخص!يص مناب!ع محدود ب!ه باشد مجموعه تدوين و توصيف معيارهاي QSPMدر اولويت‌بندي استراتژي‌ها روندهاي آتي محيط (مثل روندهاي اقتصادي ،سياسي ،اجتماعي و غيره) بر پياده‌سازي و اجراي آن استراتژي ،اثر مخربي بر جاي نگذارد. روندهاي آتي درون سازمان (مثل پارامترهايي که در تحليل عوامل دروني بحث شد) بر پياده‌سازي و اجراي آن استراتژي ،اثر مخربي بر جاي نگذارد. در واقع در اين روش ،ريسک روندهاي محيطي و دروني بر استراتژي مورد سنجش قرار مي‌گيرد و هر استراتژي که با ريسک کمتري مواجه شود از جذابيت و در نتيجه اولويت بيشتري برخوردار مي‌شود .لذا: وروديهاي مهم ‌ تعيين روندهاي آتي عوامل محيطي و دروني ،از ميشود. ماتريس QSPMمحسوب ‌ روش‌هاي پيش‌بيني روندهاي محيطي ()ETOP روش تحليل روند روند فاکتورهاي محيطي با در نظر گرفتن امتداد روند گذشت!ه ،پيش‌بيني مي‌شود .پيش‌فرض اين روش اين است! که" ،:آينده از روند گذشته پيروي مي‌کند معايب! : ‏براي همه فاکتورها روند گ!ذشته موجود نيست!. ‏همواره به طور قطع نمي‌توان مدعي شد که آينده از روند حاکم بر گذشته پيروي مي‌کند روش نظريات کارشناسان از کارشناسان برجسته در هر فاکت!ور خاص (سياسي ،اقتصادي و )....خواسته مي‌شود با در نظر گرفتن مجموعه اطالعات خود ،روند آتي عوامل مربوطه را پيش‌بيني نمايند. معايب “ ‏همواره دسترسي به يک نمونه مناسب! از کارشناسان در مورد هر فاکتور وجود ندارد. ‏در صورت باال بودن انحراف استاندارد اين نظريات و متنوع بودن آنان ،نمي‌توان در مورد روند آتي فاکتور نظري قطعي ارايه داد. ‏نظر کارشناسان عاري ازخطا نيست!. روش‌هاي پيش‌بيني روندهاي محيطي ()ETOP روش پويايي‌هاي سيستم مت!غي!رهاي مؤث!ر بر ي!ک عام!ل خاص شناس!ايي شده و ب!ا تشکي!ل مجموع!ه کامل!ي از رواب!ط عّلي و معلولي ،حلقه‌هاي ( )loopعّلي و معلولي تشکي!ل شده و پس از تحليل آنها از طرق نظري يا رياضي، روند آتي فاکتور پيش‌بيني مي‌شود .حسن اين روش ،نگاه نکردن به پديده‌ها به ص!ورت روابط خطي عّل!ي و معلول!ي اس!ت و مجموع!ه اثرات متقاب!ل فاکتوره!ا بر يکديگ!ر را مورد توجه قرار مي‌دهد. تحليله!ا فرايندي بس!يار پيچيده ،وقت‌گي!ر و مس!تعد خط!ا اس!ت و شايد هزينه‌ ‌ ليک!ن انجام اي!ن انجام اي!ن پيش‌بيني ،از نتاي!ج حاص!له از آ!ن بيشت!ر باشد .اس!تفاده از اي!ن روش ،در اي!ن مرحله ارزش اقتصادي ندارد. فرضيه‌سازي در مدل مبنا ابتدا ب!ا مشاهده رون!د گذشت!ه ،مي‌توان ب!ه حدس!ي اولي!ه (فرضي!ه ص!فر) در مورد فاکتور نائل شد. ليک!ن ب!ا توج!ه ب!ه اي!ن ک!ه آينده همواره امتداد رون!د گذشت!ه نيس!ت ب!ه اي!ن ام!ر اکتفا نکرده و مجموع!ه عوام!ل متقاب!ل اثرگ!ذار بر يکديگ!ر شناس!ايي مي‌شون!د .با در نظ!ر گرفت!ن رون!د ه!ر يک از فاکتورهاي فوق ،در صورتي که مجموعه حدسيات (فرضيات صفر) يکديگر را تاييد كردند ،بر صحت! فرض صفر صحه‌گذارده مي‌شود .در غير اين‌ص!ورت ،با مراجعه به نظريات کارشناسان امر (از طريق بانک‌هاي اطالعاتي در دسترس يا نهايتًا مصاحبه) ،در مورد فاکتور پيش‌بيني الزم صورت مي‌گيرد. اگر چرخي اخت!راع شده باشد ديگر تالش نمي‌شود تا چرخ ،مجددًا اختراع گردد!! فرضيه‌سازي روندهاي دروني ( )SAPدر مدل مبنا ‏تکيه بر قضاوت اعضاي کميته راهبري ‏اراي!ه پاس!خ در قال!ب كلي!د واژه‌هاي!ي چون افزاي!ش ،كاه!ش ،ثاب!ت و نامشخص و غيره ‏پيش‌بيني اعضاي کميت!ه راه!بري از عوام!ل! مه!م درون!ي س!ازمان ،نشانگر تص!ويري اس!ت ک!ه آنه!ا در ذه!ن خود از آينده شرک!ت ايجاد کرده‌اند .اين تص!وير!گرچه ممک!ن! اس!ت بر تحليل‌هاي منطق!ي اس!توار نباش!د ،ام!ا شاي!د بتوان!د به بهترين نحو ،آينده واقعي را پيش‌بيني کند. ‏عوام!ل مال!ي و توليدي نظي!ر ميزان فروش ،تولي!د ،خر!ي!د و غيره ،معموالً در هر شر!کت!ي ب!ه ص!ورت علم!ي (براي ام!ر برنامه‌ريزي تولي!د ،کنترل موجودي و )....صورت ميشود. ميگيرد که در اين قسمت ،از اين اطالعات استفاده ‌ ‌ ‏آنچ!ه در ارتباط ب!ا قضاوت اعضاي کميت!ه راه!بري اراي!ه گردي!د ،براي پارامترهايي است که شايد هيچ‌گاه اندازه‌گيري نمي‌شود. سنجش استراتژي‌ها با روندها (جداول فريمن) ‏اث!ر ه!ر ي!ک از روندها (محيط!ي و درون!ي) بر هر اس!تراتژي س!نجش شده و به ص!!ورت ي!!ک عدد نوشته مي‌شود. ‏از جداول فريم!ن ،پيش از اولويت‌بندي استراتژي‌ها، براي تصميم‌گيري در مورد حف!ظ ي!ا حذف ي!ک استراتژي استفاده مي‌شود. ‏اول بايد فرضيه‌هاي عوام!ل درون!ي و محيطي خالص!ه شده و س!پس اين جداول تکميل شود نحوه تکميل جداول فريمن ‏در محل تالقي هر سطر (يك روند) با هر ستون (استراتژي) ،عددي بين -5تا 5+ قرار مي‌گيرد .اي!ن عدد بيان‌گ!ر شدت و نوع تٌاثي!ر رون!د مربوط!ه بر آ!ن استراتژي است. چنانچه آن روند (روند عوامل محيطي و دروني) بر استراتژي مربوط!ه تٌاثير سوء داشت!ه باشد .عددي منف!ي درج مي‌شود ،چنانچ!ه آ!ن رون!د بر اس!تراتژي مربوطه بياث!ر باش!د عدد ص!فر درج شده و چنانچ!ه رون!د بر آ!ن اس!تراتژي تٌاثير تقويت‌كننده ‌ (مثبت) داشته باشد ،عددي مثبت درج مي‌شود. ‏اگ!ر چنانچ!ه جم!ع ج!بري اثرات روندهاي محيط!ي و درون!ي بر اس!تراتژي خاصي، منف!ي ي!ا ص!فر بود ،نشانگ!ر آ!ن اس!ت ک!ه اس!تراتژي مربوط!ه ب!ا رون!د آينده ناسازگار است .لذا ،بايد از مجموعه استراتژي‌ها ،حذف گردد. ‏در ص!ورتي ک!ه جم!ع ج!بري مربوط!ه عددي مثب!ت بود ،اس!تراتژي مربوطه در ميگر!دد مجموعه استراتژي‌هاي سازمان حفظ ‌ روش اجرايي QSPM ماتريس QSPMابزاري براي کم ي کردن جذابي!ت استراتژي‌ها ّ! در فراين!د برنامه‌ريزي استراتژيک اس!ت .خروج!ي اين ابزار ،همان اس!تراتژيهاي شرک!ت ب!ه ترتيب ‌ اولويت خواهد بود. ورودي اي!ن جدول ،س!ت!ون‌هاي رتبه و وزن اس!ت! .پ!س از تکمي!ل س!ت!ون‌هاي رتب!ه و وزن ،ستون امتياز موزون شده بدس!ت مي‌آيد ک!ه در نهايت باعث! مشخص شدن اولويت‌ اس!تراتژي‌ها خواهد گرديد. تعيين ستون رتبه ماتريس QSPM ‏تعيين درجه اهميت عوامل محيطي و عوامل دروني به نحوي که مجموع درجه اهميت‌ برابر با 100شود (ستون دوم) ‏مقايسه درجه اهميت عوامل محيطي با هم و عوامل دروني با هم به نحوي که مجموع هر يک برابر 100شود ‏بايد درجه اهميت هر عامل، ضربدر بر مجموع حاصل‌ضرب درجه اهميت عامل ستون دوم به نحوي که مجموع کل 100شود نتايج حاصل از اين ستون (ستون آخر) ،مستقيمًا وارد ستون رتبه در ماتريس QSPMخواهد شد‌. تعيين ستون وزن ماتريس QSPMو تعيين رتبه جذابيت نهايي ‏ورودي ديگر ماتريس ،QSPMستون وزن است .اين ستون از جدول فريمن وارد مي‌شود ميتوان با محاسبه ستون امتياز موزون و انجام يکسري محاسبات ،رتبه ‌  جذابيت هر استراتژي را که مبناي اولويت‌بندي آنهاست ،محاسبه کرد. ‏با مراجعه به جدول فريمن مي‌توان مث ًال مشخص کرد که: استراتژي شماره 1در مقابل مجموعه پارامترهاي فاکتور اقتصادي چه امتيازي را کسب نموده است (از طريق جمع جبري پاسخ‌هاي داده شده) .در اين صورت ،اين عدد را در ستون وزن و در تقاطع عامل اقتصادي و استراتژي شماره 1قرار تکتک سلول‌هاي ستون وزن ماتريس QSPMانجام ميدهيم .اين کار را براي ‌ ‌ ميدهيم. ‌ ‏در نهايت با حاصلضرب رتبه در وزن ،و جمع آن‌ها براي هر استراتژي ،رتبه جذابيت يا همان اولويت استراتژي مشخص مي‌شود روش لينچ در اولويت‌بندي استراتژي‌ها ک!!ام!ال 2- : م!خا!لف م!خا!لف1- : م!متنع 0 : م!وا!ف!ق1+ : ک!!ام! ًال 2+ : م!وا!ف!ق فهرست منابع Aو مراجع ][ 1ديويد ،ف.آر.؛ "مديريت استراتژيك" ،ترجمه پارساييان ،ع .و اعرابي ،س.م ،.دفتر پژوهش هاي فرهنگي ،چاپ چهارم.1383 ، علياحمدي.؛ "برنامه‌ريزي ][ 2دکتر علي‌رضا ‌ استراتژيک" ،انتشارات توليد دانش.1382 ،

51,000 تومان