آشنایی با مدیریت مشارکتی
اسلاید 1: ”مديريت مشارکتی“بهار 87
اسلاید 2: مقدمه: گذشتهمدير = اربابامروزمدير = کارگزار
اسلاید 3: تعريف : مشاركت از لحاظ لغوي شركت دادن،با هم شريك شدن،سهيم شدن،انجام كار گروهي و نيز بهره برداري گروهي است.مشاركت را مي توان فرايند درگيري كاركنان در تصميم هاي استراتژيك / تاكتيكي سازمان به حساب آورد كه به صورت رسمي / غير رسمي در فرم مستقيم / غير مستقيم و با درجه، سطح و حدود مشخصي اتفاق مي افتد.مديريت عبارت است از هماهنگ كردن منابع انساني و مادي براي نيل به هدف.
اسلاید 4: مديريت مشاركتيعبارت است از مجموعه گردش كار و عملياتي كه تمام كاركنان و زيردستان يك سازمان را،درروند تصميم گيريهاي مربوط به آن سازمان دخالت ميدهد و شريك ميسازد.
اسلاید 5: اهداف مديريت مشارکتيايجاد روحيه خود فرماني و خود كنترلي برقراري اعتماد به نفس فراهم آوردن زمينه هاي رشد و توسعه و ابتكار ايجاد روحيه تعاون ارتقاء سطح كيفي كاهش تعارضات ايجاد احساس رضايت سهیم کردن کارکنان در تصمیم گیریايجاد تعلق
اسلاید 6: ويژگي هاي مديريت مشارکتي ايجاد همدلي، همدردي و همسويي بين مديريت و كاركنان مداخله مشترك مديريت و كاركنان در امور سازمان شفاف سازي هدف و توسعه فرهنگ
اسلاید 7: افزايش انگيزههاي پرسنل افزايش بهرهوري ارضاءشغلي بهبود ارتباطات افزايش مهارتهاي شغلي افزايش انعطافپذيري افزايش خلاقيتو . . .مزاياي مديريت مشارکتي
اسلاید 8: ويژگي هاي سازمان مشارکت جورقابت كامل و فشرده دسترسي مديران به دانش گسترده احترام به افراد كار گروهي روابط دائمي و بلند مدت كاركنان استقبال مديران از عامل تغيير
اسلاید 9: معايب كار تيمي اصطكاك در تقسيم كار و تصميمگيري كاهش بازدهي، بخصوص در ابتداي شكلگيري تيمها مشكل همسو كردن اهداف فردي، گروهي و سازماني به تعويق افتادن اجراي كار به بهانه نظرخواهي و مشاركت توجيه سوء مديريت و نبود رهبري
اسلاید 10:
اسلاید 11:
اسلاید 12: موانع اجرای نظام مشارکتيفقدان شرايط مناسب براي مشاركتموانع و راه بندهاي فرهنگي مشاركت موانع و راه بندهاي سازماني مشاركتوجود پيش فرضهاي نادرست در مورد مشاركت كاركنان عدم باور و اعتقاد كاركنان به نظام مشاركت ضعف و عدم تثبيت مديران عدم توجه مديران به سهم كاركنان از منافع حاصل از مشاركتعدم مشاركت كاركنان در سازمانها احساس عدم تعلق كاركنان به سازمان
اسلاید 13:
اسلاید 14: مفهوم سازي و بسترسازي فرهنگي حدود 90 درصد از عوامل موفقيت نظام مديريت مشاركت جو را در كشور ما تشكيل مي دهد. مديريت بر مبناي احترام انساني به جاي رفتار خشک و رئيس مآبانه باور و شکوفا کردن استعداد ها ايجاد فضاي مناسب ثبات مديريت و کارکنان لزوم آموزش و بستر سازي
اسلاید 15: نظام پيشنهاد ها يكي از روشهاي موثر در تغيير شرايط كار و ايجاد زمينه مناسب براي مشاركت كاركنان است. عواملي در فرهنگ ما وجود دارد كه نظام هاي پيشنهادها را به صورت خودكار به بيراهه مي برد. يكي از اين عوامل «نقد گريزي افراد و عادت به قضاوت سطحي در مورد ديگران بدون داشتن اطلاعات كافي» است .عامل فرهنگي دوم كه نقش مهمي در بيراهه رفتن نظامهاي پيشنهادها در كشورما دارد، «كبيره نگري» موجود در تفكر اغلب ماست.
اسلاید 16: نتيجه : به دليل اينكه نظام مديريت مشاركت جو سبب افزايش بهره وري و كارآيي سازمان وهمچنين سلامت فضاي سازماني و افزايش همكاري بين اعضاي سازمان و نيز كاهش ضايعات مي گردد، اجراي اين نظام (باتوجه به شرايط سازمان ) از جمله امتيازات سازماني محسوب مي شود. در ضمن به جهت جلوگيري از انحرافات ، تشخيص و تعيين موانع برسرراه نظام مشاركت و موارد آسيب زننده به اجراي صحيح آن لازم به نظر مي رسد.
اسلاید 17:
اسلاید 18: منابع :http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1453607 http://imi.ir/tadbir/tadbir-115/article-115/3.asphttp://www.soheil-abedi.blogfa.com/86024.aspxhttp://www.refahnews.com/detail.asp?id=216http://www.khorasanshprisons.ir/farsi/news.php?news_id=52655http://www.bankrefah.ir/fa/researches/suggestions/sa01.asphttp://www.kayhannews.ir/841203/5.htmhttp://www.trec.co.ir/trec/template/default.asp?urlhttp://www.iran-newspaper.com/1386/860508/html/report.htmhttp://www.qazvinprisons.ir/farsi/View_Article.php?id=1001
اسلاید 19: طوسي ، محمدعلي . مديريت و مشاركت كاركنان . تهران : مركز آموزش مديريت دولتي ، 1379 .مديريت مشاركت جو . نوشته لورن بلونكت و رابرت فورنيه ، مترجم محمد علي طوسي . تهران : انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي ، 1378 .طوسي ، محمدعلي . مشارکت و مدیریت مشارکت جو . تهران : سازمان مدیریت صنعتی ، 1382 . مديريت مشارکتپذير بر اساس نظام پيشنهادها . مجيد شيخ محمدی / محمدرضا توليت زواره . تهران : انستیتو ایزایران ، 1384 .
اسلاید 20: منابع برای مطالعه بيشتر : مديريت مشارکت جو، اجرای سپردن اختيار نويسنده: لورن پلونکت و رابرت فورنيه- مترجم: محمد علی طوسی محل نشر: تهران- تاريخ نشر: 1383/02/30 قيمت : 14000 جلد: شوميز نوع اثر: افست- زبان کتاب: فارسی نوبت چاپ: 3 - تيراژ: 1500 شابک: 964-338-01-6 قطع: رقعي
اسلاید 21: مشارکت و مديريت مشارکت جو گردآورنده: دکتر محمد علی طوسی ناشر: سازمان مديريت صنعتی محل نشر: تهران- تاريخ نشر: 1382/05/01 قيمت : 15000 جلد: مقوايي نوع اثر: گردآوري- زبان کتاب: فارسی نوبت چاپ: 2 - تيراژ: 3300 شابک: 964-6175-52-X - تعداد صفحه: 192 قطع: وزيري چکيده: يکی از راههای مديريت که هم اکنون به صورت تنها راه اداره کردن سازمانهای عمومی و خصوصی به شمار می آيد، شيوه مديريت مشارکت جو است. مديريت مشارکت جو، به همسويی انديشه ها و توانمندی کارکنان پرداخته و خرد جمعی گروهی را می پروراند و بدين ترتيب، مسئوليت و وظيفه شناسی را از فرد به گروه منتقل می کند.
اسلاید 22: مديريت مشارکتپذير بر اساس نظام پيشنهادها گردآورنده: مجيد شيخ محمدی / محمدرضا توليت زواره ناشر: انستيتو ايز ايران محل نشر: تهران- تاريخ نشر: 1384/02/09 قيمت : 27000 جلد: شوميز نوع اثر: گردآوري- زبان کتاب: فارسی نوبت چاپ: 2 - تيراژ: 1500 شابک: 964-7249-48-9 - تعداد صفحه: 284 قطع: وزيري چکيده: در اين مجموعه، مطالبی درباره مديريت مشارکتپذير با اين موضوعات فراهم آمده است :پيش نيازهای مديريت مشارکتی يا اهرمهای ضروری برای مشارکتپذير ساختن سازمان، مراحل اجرای نظام پيشنهادها در يک سازمان، آييننامه اجرايی مناسب برای نظام پيشنهادها، عوامل موفقيت يا اقتضائات نظام پيشنهادها و عوامل بازدارنده يا موانع ذهنی و عينی در اثر بخشی نظام پيشنهادها .اين مطالب برگرفته از مصاحبههای مختلف با صاحب نظران، مقالات خارجی، و مقالات عرضه شده در همايشهای مرتبط با نظام پيشنهادها تدوين شده است .
اسلاید 23: با تشکر از توجه شماپايان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.