صفحه 1:
آشنایی با معماری اسلامی
استاد : سرکار خانم مریم فتهی
«دالشهويان + عباس معصومی و علن فداین
صفحه 2:
: هدف از معماری
ا طراحى و ساخت يك بنا
پاسخگویی به نیازها در یک بنا
تزئینات زیبا در ساخت یک بنا
: معماری ۳ عرصه دارد
#لابینش؛ که شیوه های معماری را به وجود می آورد ۰
© رن
e
e a
صفحه 3:
: شش عنصر اصلی و پایه در معماری اسلامی
صفحه 4:
.اولین بنایی که می توان به عنوان معماری اسلامی از آن یاد کرد» مسجدالنبی است
:اصول حاکم بر معماری مسجد النبی
#لجهت قبله بعنوان اصلی ترین محور در ساختمان مسجد
لاتوجه به خودبسندگی « تامین مصالح بومی و همخوانی با بناهای اطراف
الا عایت سلسله مراتب ( ورودی» صحن و شبستان)
4p 4a اقلیم و شرایط محیطی
القدرونكرايى
الإرهيز از بيهودكى
#لانيارش « استحكام بنا
#مردم واری « تناسبات انسانی
صفحه 5:
:سیر تحول معماری مسجد در ایران
.معماری مساجد ایرانی بعنوان الگویی برای کشورهای همجوار مطرح بوده است
.مسجد فهرج اولین و تنهاترین مسجدی است که تا امروز باقی مانده است
.پلان مسجد تاریخانه دامغان» عربی است. قوسها به شکل گهواره یا طاق آهنگ هستند.
.در سه سمت حیاط هم ایوان وجود دارد
مسجد جامع اردستان» اول شبستانی بود ولی بعدها با تخریب برخی از ستونهاء تبدیل
به مسجد ایواندار شده است.() ایوانه)
صفحه 6:
: فضاهای تشکیل دهنده یک مسجد
جلوخان
بيش طاق
درگاه
jie
دالان
سرویس بهداشتی و وضوخانه
ols!
رواق
صحن
شبستان
گنبدخانه
محراب
صفحه 7:
صفحه 8:
:اجزاى يك قوس
:تيزه
.بالاترین نقطه در قوسهای ایرانی را که معمولا دارای تیزی هستند؛ نیزه می گویند
صفحه 9:
:فراز
.بالاترین نقطه درقوسهای رومی را که معمولا دارای تیزی نیستند. فراز می گویند
صفحه 10:
.نقطه شروع قوس روی ستون یا دیوار را پای قوس می گویند
صفحه 11:
:شانه
قوسها معمولا از ترکیب چند کمان با مراکز مختلف رسم می شوند. شانه به محل
,پایان کمان اول و شروع کمان دوم گفته می شود
صفحه 12:
: خیز گنبد يا محور
بلندای قوس» خیز آن است و از آنجا که اين خط فرضىء قوس را به دو نیمه قرینه
.هم تقسیم می کند» محورنامیده می شود
صفحه 13:
: دهانه
.دهانه قوس جایی را می پوشاند که از دو طرف به پای قوس منتهی شود
صفحه 14:
: نصف دهانه
.از محور تا پای قوس را نصف دهانه می گویند
صفحه 15:
:ساق يا كردن
هنكامى كه قوس از ياى قوس مقدارى به طور عمودى به سمت يايين مى آيدء قوس
.را نمايان تر و چشمگیرتر می گرداند و همچنین امکان نورگیری را فراهم می سازد
این مقدار پایه عمودی را ساق یا گردن می نامند
صفحه 16:
: شکم یا خاک انداز
آن مقدار از قوس که معمولا در قوسهای گنبدی شکل از دهانه جلوتر می زند.
.یا خاک انداز می نامند
"4
صفحه 17:
:اجرای قوس
:عموما قوس هارا با استفاده از قالب یا ریسمان مى سازند به اين ترتیب که
.الف) دیوار یا ستون یا پای قوس آماده می شود
.ب) محور را با یک چوب یا لوله بلند درجای خود به اندازه مورد نظر مسنقر می نماین
.ج) مرکز یا مراکز قوس را دقیقا معین کرده و بوسیله میخ ثابت می کنند
د) قالب را از چوب یا گچ و به اندازه قوس در مقیاس یک در یک می سازند و در
.اجرا مرتبا صحت عمل را با اين قالب می سنجند
در هنگام کار در رسمی بندی و کاسه سازی و... وجود چنین قالبی بسیار ضروری !
چون نقاط اتصال قوسها به هم بر روی این قالب مشخص میشود و صحت عمل تضمین
.می گردد
۰) رج به رج آجرچینی را توسط ریسمان که هم افقی و هم در جهت قوس می چرخد
.ادامه می دهند
صفحه 18:
اقوس يا توايا
الف) به مركز ياى قوس و شعاع دهانه؛ قوس مى زنيم.( ساده ترين قوس)
.ب) به همين ترتيب نيمه ديكر قوس را رسم كرده تا دور كامل شود
صفحه 19:
وه پا تر پای شنکسته
قوسهای شکسته همواره کم خیزتر از قوس اصلی هستند که همانند قوس پا تو پ
رسم می شوند. با این تفاوت که مرکز را به مقدار دلخواه به سمت محور؛ تو نشسته
.و شعاع مرکز پای قوس زده می شود
صفحه 20:
8 قوس © و © دايره
.الف) نصف دهانه را به © قسمت مساوى تقسيم مى كنيم
.ب) محور را به © قسمت تقسيم مى كنيم
.ج) از ياى قوس به نقطه فراز وصل كرده و عمود منصف آنرا رسم مى كنيم
.د) محل تقاطع اين عمود منصف و محورء مركز قوس است
.ه) به اين مركز و شعاع مركز تا ياى قوس كمان مى زنيم
.و) به اين ترتيب نيمه ديكر قوس رسم شده و دور كامل مى شود
صفحه 21:
قرقال 0 و 6 بیضی
.الف) نصف دهانه را 6 قسمت و محور را 0 قسمت می کنیم
.ب) مرکز اول بر روی تقسیم *4 از پای قوس قرار دارد
ج) به مرکز اول و شعاع مرکز تا پای قوس کمان زده تا عمودی را که از تقسیم یک اخراج شده» در
شانه قطع شود
.د) ازشانه تا فرازوصل كرده وعمود منصف آنرا رسم مى كنيم تا مركز © از تقاطع آن با محوريدست آي
.ه) به مركز © و شعاع مركز 0 تا شانه» قوس می زنیم تا كمان كامل شود
صفحه 22:
لاس و © دايره
مثل قوس © و © دايره رسم مى شود با اين تفاوت كه روی محورءبه 6۶ قسمت
,تقسیم می شود. هرجه خيز كمتر باشدء مركز دورتر است
صفحه 23:
#اس © و *6 بيضى
مثل قوس © و © بيضى رسم مى شود با اين تفاوت كه محور را به “© قسمت تقسيم
.مى كنيم و مركز اول روى تقسيم © است
هرچه تقسیمات محور کم شود یعنی خیز کمتر باشد. مركز اول به سمت شانه
.نزدیکتر می شود
صفحه 24:
تقال كنبد 60-)- ©
.الف) نصف دهانه را به © قسمت تقسيم مى كنيم
.ب) محور به © قسمت تقسيم مى شود
.ج) مركز اول روى تقسيم |) از محور قرار دارد
د) به مركز اول و شعاع يايه» قوس زده تا عمودى را كه از تقسيم نصف ياى قوس كه اخراج شده
.در شانه قطع كند
ه) مركز دوم به اندازه 60 قسمت زیر پای قوس قرار دارد به این مرکز و شعاع. مرکز دوم تا شانه
.قوس می زنند تا نقطه تیزه بدست آید
صفحه 25:
قاس گنبد 0 در 6
.الف) دهانه را به © و محور را به © قسمت تقسیم مى کنیم
.ب) از تمام تقسيمات» عمود خارج مى كنيم تا جدول كامل شود
ج) مرکز اول بر روی تقسیم اول از محور است. به اين مرکز و شعاع؛ مرکز 0 تا پای قوس کمان
.زده تا عمودی را که از پای قوس زده شده است را در شانه قطع کند
.2( مرکز دوم به اندازه یک قسمت زیر پای قوس قرار دارد_
.) به مرکز 0 و به شعاع شانه» قوس میزنیم تا تیزه بدست آید
صفحه 26:
اصول معماری ایرانی
صفحه 27:
:اصول معماری ایرانی
عم «مردم واری « تناسبات انسانی
عم پرهیز از بیهودگی
هم «نیارش « استحکام
اتن خود بسندگی
© درونكرايى
صفحه 28:
:هوادم واری
یعنی رعایت مقیاس انسان به عبارت دیگر طراحی بر اساس نیاز انسان بگونه ای
که مساحت فضاها ضریبی از ابعاد انسانی بوده و یا در وپنجره ها باتوجه به ابعاد
.و اندازه های انسانی ساخته شده باشد
این تناسبات در تک تک عناصر و ارتفاع آنها رعایت می شود و به همین دلیل
انسان» خیلی زود با معماری و عناصر ساختمان» انس می گیرد و دلبستگی پیدا
.می کند
صفحه 29:
سپر هیز از بیهودگی
این اصل در معماری قبل از اسلام نیز وجود داشته است و پس از اسلام نیز
.همواره مورد تائید و استفاده قرار گرفته است
از آنجایی که هنر و زیبایی در معماری ایران پیوسته خریدار داشته است؛ لذا
.به فراوانی از عناصر تزئینی استفاده شده است
بطور مثال کاشی که در بسیاری از بناها بکار رفته است. البته اين عنصر نه
.فقط برای زیبایی که دلایل دیگری در کاربرد آن وجود داشت
صفحه 30:
نمونه های بسیار قدیمی کاشی را می توان در معبد چغازنبیل در 49 قرن قبل از
میلاد و به رنگ آبی مشاهده کرد. این عنصر بدلیل مقاومتی که داشته است در
مکانهایی که تماس زیادی با انسان داشته و در اثر سایش پس از مدتی از بین
.می رفته انده بکار گرفته می شد
.به جهت خشت خام» در برابر باران با آجر و یا کاشی از آن محافظت می شده است
ام ادر با تا اکن چا ان و با صاستی Fd) می
.پوشش رویین گنبدها نیز به همین دلیل از کاشی ساخته می شود
وجود نقش و نگارهای مختلف( گل و بوته) از بروز شکاف و ترک جلوگیری
.می کرده است
صفحه 31:
كنيارش
اين واژه که در معماری گذشته بکار می رفته است. به معنی مجموعه چیزهایی
»که نگهدارنده ساختمان می باشد» گفته می شد. بعبارت دیگر نیارش شامل استاتي
.علم ساختمان و شناخت مصالح می باشد
معتاران آیر لقن لاه بر مر احی» ,مخاشبات ذقیق بقا ورب خوبی می داد و
.پایداری یک بنا درعین حال زیبایی بعنوان یک شاخص مطرح بوده است
صفحه 32:
سجن اسل
از عنصرى به نام ييمون در نيارش استفاده مى شده است. ييمون وسيله اى براى
.سهولت در كار و جهت دادن به تمامى اندازه ها در نيارش بوده است
hy wall معطازان Gai paral yl By ودرغين حال
طرح هایشان دارای هماهنگی و تنوع بوده است» بگونه ای که در هیچکدام از بناها
اثری از تقلید مطلق مشاهده نمی شود
صفحه 33:
.تامین مصالح از نزدیکترین مکان و با ارزان ترین قیمت را خودبسندگی می گویند
,بدینترتیبکار با سرعتبیشتریلنجام میشد -
.مصالح با طبیعتلطر لف همخولنیی_یشتر یدلشته لست.
مرمتو تعمير بناها با توجه به دسترسىطظ بسه مصا 3
0 ی الج لصلیدر تمامیدورم ظ -
صفحه 34:
:بوم آورد
تامین مصالح مرغوب در خود محل ساختمان» بطور مثال انواع مصالح چون گچ
و آهک بدست آمده از معادن محل و بکارگرفته مى شده است مگر اینکه مصالح
.محلی از مرغوبیت لازم برخوردار نبوده باشد
:ایدری
:مصالحی که از خود محل» گرفته شده و در همان محل و بنا استفاده می شده است
صفحه 35:
: دوونگرایی
:در ساخت یک بنا و نحوه ارتباط آن با فضای خارج دو حالت پدید می آید
الف) کوشک یا پاویون که به بنایی برونگرا مصطلح شده است. این نوع ساختمان
مختص مناطق خوش آب و هوا و معتدل است. اطراف بنای برونگرا آزاد بوده و
.از نور و هوای مطلوبی برخوردار می باشد
ب) در بناهای درونگرا اندامهای ساختمان و دیوارهای خارجی ارتباط مستقیم بنا را
با فضای خارجی قطع می کند و عنصری به نام حیاط تامین کننده نور وهوای طبیعی
.می باشد. تنها فضای مرتبط با دنیای خارج هشتی است
.هشت» به معناوییرونجسته و بیرونپریدم لست»
صفحه 36:
آشتانی با شیوه های معماری Oly!
صفحه 37:
از ویژگیهایاٍیرلنیان« لعتقاد بسه تقلید خوبو بسهتر دلنسترناز لبتکار بد » لست
در معمرعایرلن7 شبوه ذاریم که با هم پ بوستگیت اسه انه
تمدن های قدیمی oll gt!
عیلامی ها
مرکز تسمدنآنها شهر شوش وده لست
آنها خدلیخود را لینشوشینا مین امیدند.
.شوش يكى از كهن ترين مراكز تمدن جهان به شمار مى آيد. قبل از آرياييهاء عیلامیان
قدرتمقتدر ایرانسود.
عیلهیان ساختیگورلتوا از سومریانتقلید کرهند.
صفحه 38:
زیگورات چفازنبیل
این معبد 1250 سال قبل از میلاد در شهر دورانتاش و به فرمان اونتاشء پادشاه
عیاهیساخته شد.
این بنا دارای 5 طبقه و 53 متر ارتفاع بود و هرطبقه مستقلا روی زمین قرار داشت
آزبیزیفته لستکه طبقاته و SG
طبقه 5 جایگاه بتها بود که در آن تزئینات بسیاری از قبیل کاشی های لعابی سبز و
.سفید که گاهی رگه های کاشی معرق طلایی و نقره ای هم در آن دیده می شده
در بند آجرها نیز از قیر استفاده می کردند که نشان از عایقکاری است.بکار رفته ا
صفحه 39:
در قسمتشرقزیگورلنتکاخ ها و لتاقهایتشریفاتو پذیرلییوجود دلشت
دز زیز یگی از کاخها 5 سبرداب پیدا شده است که در داخل آنها خاکستر اجستاه:دیده
شده و لیرنشانمیدهد که عیلمیها مرددگانخود را میسوزلندند.
در سا(640 ق.م درحمله آشور لین ویرلنمیشود.
صفحه 40:
اور اتورها
در شمه ربایرانو لطرلفماکو و شم ل[آذربایجانمستقر بسودند.
ساغتمانهائهود .را بنا ستتك م سناختعه
خانه هاى روستايى شان در دو طبقه و در ارتفاع زياد « كلاوه » نام داشت كه
برلوورود به لزاز نرهبازلستفادم مىكردند.
صفحه 41:
شیوه های معماری ایرانی
0 پارسی : از زمان مادها تا حمله اسکندر ( 9 ق.م تا 9 ق.م)
پارتی : بعد از حمله اسکندر با تاسیس اشکانیان تا اواخر ساسانیان ( تا قرن © و ©)
_خرلسانی : بسعد از لسلام در لیران(زمانخسرو پسرویز)
عم رازی : از لوایل قرن 6 تا حمله مغول ( قرن ۲
40 _آذری : از قرن ۵ تا قرن ae
اصفهانی : از قرن 00 تا قرن 9) هجری
ل Ga اختلاط : از اواسط سلطنت ناصرالدین شاه تا اواسط پهلوی (رضا شاه)
صفحه 42:
شيوه بارسى
تساومیخ:
اومیاکو سلسله مادها را در ange SA pg Typ Bla
مادها در سلل550 ق.م منقرضمیگردد.
کاس 339 ويم سلاسلة رمه تایه
آنها نقاط مثبتهر قوم را كرفته و آنرا تكميلكرهه و لستفادم مى'
از اوراتورهاء مغمارى سنكى؛ از عيلافى هاء طاقها و تكنيكهائ بكار
يفته در جغاينبيل! ياد گرفتند.
بدين ترتيب بنياد شيوه معمارى يارسى ازهمان بناهاى ساده مناطق ©
غربهشلإغربىإيرلن نشاتكرفت
صفحه 43:
ویژگیهای شیوه بارسی
استفاده از سنگ های بریده و پاکتراش و صیقلی و مرغوب
آماده کردن پای بست بنا با لاشه سنگ و احداث بنا بر روی سکو
نهادن ستونها در حداکثر فاصله ممکن و با ارتفاع زیاد و آرایش سرستونها
بشش سقف با فرسب « پل و تیر » و تیرچه های چوبی سخت و درودگری شده
ساختن فرش کف با بهترین مصالح
آرایش طارمی « نرده پله ». پلکانهای کوتاه و مالرو با نقشهای برجسته و کنگره
ساختن دیوارهای جداکننده با خشت خام و آرایش داخلی آنها با رنگ و کاشی لعابدار
ارتباط آشپزخانه با بنای اصلی توسط راهروهای پنهانی
تعبیه سایه بان و آفتابگیر ضروری برای ساختمان
صفحه 44:
8 8 8 8 8 8 8
معرفیسر ضواز نار :
فش eel neta
پاسارگاد - فارس
کاخ آپادانای داریوش 7 شوش
پل شهرستان 7 اصفهان
کتیبه بیستون. - گرمانشاه
گنجنامه - همدان
آسیابهای شوشتر 7 خوزستان
صفحه 45:
اين بنا به فرمان داريوش اول و در سال 518 ق.م در مرودشت و در دامنه كوه
مبخرداء رحمعه بلسيارائزا مسري لسع بناشيه
كار ساخت آن در طول حكومت يسر او خشايارشاه اول و نوه اش اردشير اول جمعا
به مدت120 سالادلمه یافتو تا 200 سال(هورد لستفاده قرار كرفت
وسعتساختمان135000 متر مربع و بسیر8 تا 18 متر از ک فدشلرتفاع دارد.
صفحه 46:
تالا لصلیکاخ لپادلنا دارلی36 ستونسه قطر 2 متر و ایتفاع 20 ۱
در بااقستونها گوهاینر پشتبسه همقرار گرفته لند.
پلکان ورودی 111 پله دارد که 69 متر طول. 0.38 متر عرض و 0.1 متر ارتفاع
دایند.
صفحه 47:
تخیوارها اد خشت بوکه که روغ آتها را با كاشى لعانتار من پوشاندنة
.در ها و پنجره ها از چوب و با روکش سیم و زر می ساختند
SSIS ga AG odd p/p Wy پیرآمون ساختمانها ربا باغه هایی
صفحه 48:
لینکتیبه در کرمانشاه قرار دارد و متعلقیه دویم هخامنشیانلست
برجسته.ای است که تصویر داریوش را ذر حالیکه 9 اسیر را نزد او آورده اند
صفحه 49:
۰
از ماعمترین کسیدهای میجی است كدبوسيله:دازيوس :وتسرس sa, Lee
دیکی از صخره:های کوه الوند کنده نشده است
لبعاد آن1.5 در 2.5 مترلستو 30 سانتیمتر عمقدارد.
صفحه 50:
عمر آنها 1200 سال است و تجلیگاه هنر ایرانیان در استفاده از نیروی آب است
که در زیر شهر قرار گرفته لند.
صفحه 51:
پل شهرستان - اصفهان
هو هو و و و و و
این پل با سنگ وملات ساروج ساخته شده است که پایه آن متعلق به هخامنشیان و
قسمتهایف وقانیآنمتعلقیه دیاامه و سلاجقه لست
صفحه 52:
قوم پرتوآ« پارت» یکی از شعب آریایبهاست که در کتیبه داریوش
به آنها « پرتو» گفته اند که شامل خراسان فعلی؛ ماوراء النهر و
افغانستان بوده است
اين شيوه بعد از حمله اسكندر معمول شد و تا قرن 3و 4 هجرى
أطمه حلشت
صفحه 53:
تحمیل فرهنگ یونانی به مردم ایران
ازدواج ده هزار سرباز یونانی با زنان ایرانی
ازدواج اسکندر با 2 شاهزاده ایرانی
سیهزار کودکلیرلنیزیر دستآنها کار کرهند.
با اين حال ایرانیان فرهنگ غربی یونانی و همچنین شیوه معماری آنها را نپذیرفتند
:که این 2 دلیل عمده داشت
الف) در یونان سنگهای مرغوب و بدون رگه وجود داشت که ارتفاعشان زیاد بود
ولئدر ليرلنجنين- نكهايىوجود ندلشتٍ
ب) خوديستدكى وأستفاده او مسالعبوم آوردوعیم امکان تاني مطالع از دوزدییت.
صفحه 54:
تنها بنایی که به شیوه یونانی در ایران ساخته شده است. معبد خورهه در نزدیکی
شهر محلاسککه لشتباها آنرا آتشکدم میگ ویند:
ستونهاین ی ونیکلستو لحتطلادر دورلنساوکیانساخته شده لست
صفحه 55:
ویژکیهای شیوه پارتی
Ml حداکثر استفاده از مصالح بوم آورد مثل سنگ لاشه. خشت خام يا پخته
8# استفاده بسیار خوب از تکنیک پیشرفته طاق و گنبد
لا تنوع طرح ها
8 شکوه و ارتفاع زیاد در بنا
صفحه 56:
مسعرفیسر ضیاز قنار :
اشکانیان
ساسانیان
7 معبد آناهیتا در کنگاور
Ga کلات نادری خراسان
© تبه هكمتانه همدان
7 کاخ سروستان 7 فارس
© ابیانه
Ga تخت سلیمان
a طاق بستان
9 قلعه فلک الافلاک
4 ایوان مدائن
صفحه 57:
کاخ سروستان - کازرون
ا
بنادر د لحياط مركزىب زرك قرار wb
محل شیمنلتاقیستعربعیب | پوششگ نبدیکه بر حیاط م رکزیلشرلفدارد.
در سمتولس ش شیمرلٍتاقک شیده لوبه نام سفره خانه وجود دارد.
در چیه شا یه و سرویسهدلشتیو لنبر قرار دارد.
بدی و با مصالح و آجر و سقف سفره خانه طاق آ
صفحه 58:
ليننا در عرلقولقعلست
دو ویژگیسرجسته معمارعلٍ پولنیدر لین تا
الف) استفاده از تناسبات طلایی ایرانی ۱
) استفاده از مصالح معمولی یا مصالح خشتی و بوم آورد
صفحه 59:
دور تا دور اين بتا حیاط بزرگی بوده و سه بنای مشابه در جبهه های دیگر اين بنا
موجود بودم لست
نمایآنرا گچ سفید کار کرده بودند که به آن« سپید دژ» میگفتند.
در لحدلخطاق لصلینولع فرمها دیدم میشد و مصالع آنسنگلاشه و آجر لست
همه جزئیات آن نشان دهنده این است که قبل از احداث. همه محاسبات استاتیکی
Cail ead pled
صفحه 60:
ات خورشید - کلات نادری
شهر مرزی کلات در دامنه شمالی رشته کوه هزارمسجد واقع شده است که بعلت
وضعیتدژگونه لیکه دلشتمورد توجه سردارلنو جنگلورانسوده لست
عمارت خورشید 12 اتاق دارد. ارتفاع آن 25 متر بود ولی بعلت خرابی طبقه سوم
أوتقاعة 20 مت شيم لست
مدورى دارد كه تركهايى شبيه نيم ستون (خيارى) دارد و تزئينات كجى و
نسقاشودر آندیده مىشود و نمائآنسنكمرمر لست
ار
صفحه 61:
شیوه خرا سا نی
تساییخ:
در سال 21 هجری سپاه اسلام در نهاوند بر ساسانیان غلبه می کنند و تا سال 132
هق در لیرلنحکوصتمیک نند .
5d. غلفای:عباسی از سال 132 قا فرن 7 مجری دز ایزان عکشران بوده اد
پس از آنها سلسله طاهریان. صفاریان. علویان و سامانیان روی کار آمدند و در سال
آخرینساسله لیرپوید (سامانیر6 منقرضمیشود DOO
صفحه 62:
خراسان به عنوان قطب سیاسی 7 اقتصادی و فرهنگی. بستر پیدایش هنر و معماری
لساهیدر cobb
با الهام از بینش اسلامی, تاکید بیشتری بر پرهیز از بیهودگی» خودبسندگی و اصول
مردم واریمیشود.
نیارش دراین شیوه با شیوه پارتی تفاوت چندانی ندارد ولی ارتفاع کمتری درخراسانی
متتامللست
صفحه 63:
ویژگیهای شیوه خرا سا نی
رعایت مقیاس انسانی (مردم واری)
سادگی و پرهیز از بیهودگی
انتتفاده از مسالج بوم آوزه
بهره گیری از طاقها و قوسهای استوار و متنوع
صفحه 64:
1 8 8 8 8 8
معرفیسر خیاز نار :
مسجد جامع فهرج
مسجد تاریخانه دامفان
مسجد جامع اصفهان
مسجد جامع نائین
مسجد جامع اردستان
مسجد جامع زواره
صفحه 65:
| مسجد جامع فهرع
لیرمسجد با طرح ساده خود اولیزیسجدیلسکه در لیرلنساخته لست
در لپرهسجد کنیکهایساختمانوو تزفیاتی|ستفانم شندم لست
لين
وج نی تسوسط لستك ميزنا ناخ و عرو 1ثل tle جد لست
صفحه 66:
با توجه به طزح,معماری آن» مسلع است کهبا الگوی مساجةعربی ساخته شنده استت.
طرح مسجد ساده و شبستانی با سه دهانه است که دهانه وسطی از دو دهانه مجاور بزرگتر
Cul
پسوشش»سجد نسیم گنبدیستو گچبریهایداسلرودر آندیده میشود.
ape آندر قرن3 یا 4 به نا احاقشده لست
۸ a
صفحه 67:
مسجد تار یخانه دامضان
تاریخ ساخنمسجد اولخر قرن2 و در ٌمانخاشتهارون) ارشید بوهم لست _
بلاق سجن یک محباط مویمی است که هی سس قیله* شمستان ود سه ضرف ان وزاق
قرار دارد. ۰
فسيستان 3 تلقاقة عَرَعَبَئْو :7 تخانه ظوژنازست. aa
صفحه 68:
که پس از خرابی» مناره
جدید در جنب مسجد ساخته شده است که ارتفاع آن 60 متر و دارای 00 پله
.است
صفحه 69:
شیوه رازی
تساییخ:
این شیوه در دوران حکومت آل زیار. آل بویه. غزنویان. سلجوقیان
لتابکانو خوارزمشاهیانمتدایل وده لسن اولیلقرن4 تاقرن7)
صفحه 70:
ویژگیهای شیوه رازی
1# بناهای شبستانی مثل مسجد را با برداشتن ردیفهایی از ستونها به مساجد گنبدی و
ليطزدار -بدیلمیکرهند.
ساخت طاقها و گنبدهای پیشرفته و قوسهای تیزه دار
ساخت گنبدهای دو پوسته و خاگی ( تخم مرغی)
الستفاده إن خفت ای by Seep Sek dy کف موطوب:
گره سازی با آجر و کاشی
استفاده ازانواع گچبری مخصوصا گچبری معرق رنگی
اخداث برخهانی آرامگاهی با مقاطع مریع» 8 ضلمی, دایره و 5 گوتشن
صفحه 71:
1 8 8 8 8 8
مسعرفیسر ضیاز طنار :
گنبد قابوس
قسمتی از مسجد جامع زواره
قسمتی از مسجد جامع اصفهان
قسمتی از مسجد جامع اردستان
كاروانسراى شرف ©
@ (tay ga pla آرامكاة أميراسماغيل
e
صفحه 72:
لیر در قرن4 در گنرگانساخته شده لسنکه آرلمگام ق ابو ساب وشمگیر میباشد.
ارتفاع آن 55 مثر است و حدود 10 شارت در ی
زمیردارد.
پوشش زير گنبد دو پوسته آن از نوی بیضی با خیز
5 7 فظ
بلتدداسث كه بين دوديوسته آن «محفظه اى:مانيت
صننوقجه موجود لست
صفحه 73:
پ لاب نا دلیره لوب ا 10 پشتبند م ثلفواست
لین با جر قرمز ساخته شده که لینکبه پنگقلع و طلادرآمده !
کتیبه لیکه در آنلستبسنارا قصر معرفیکرده لست
در درگاه آنن قشم قرنسدیده میشود که قدیمیترینم قرنساست
صفحه 74:
۱
لینبنا در نزدیکیسرخسلستکه میتولرآنرا موزد جر کاریدلنست
چیدمانآجرها بسه چند دسته زیر تسقسیم میک نند:
ساده - طرح های آجری - طرح های هندسی - کتیبه آجری - آجرهای تراشدار
وک تسوا از ریما هلوس کلب وی شب سب
+پوشش از نوع طاق آهنگ می باشد
صفحه 75:
صفحه 76:
شیوه آذری
تساییخ:
این شیوه در زمان حمله چنگیزخان مغول. زمان حکومت ایلخانان
و تيموريازمتناويوهه لست
صفحه 77:
ویژگیهای شیوه آذری
ساخت بنا با خشت خام و پخته و لاشه سنگ
نماسازی الحاقی و روسازی با آجر یا اندود گچ
کم شدن کاربرد آجر و جایگزین شدن سفال نقشین و کا
انواع گره سازی با آجر و کاشی
گل انداز و رگ چین در نماها
گچبری و نقاشی روی گچ
استفاده از انواع گنبد و طاق
لعایدار
صفحه 78:
18 8 118 8 8 8 8 8 1
معرفیسر خیاز نار :
مجموعه حرم حضرت امام رضا (ع)
مسجد علیشاه تبریز
گنبد سرخ مراغه
رصدخانه مراغه
مجموعه سلطانیه
مستجد كوهرشاد مشهد.
مسجد كبود تبريز
مناره جنبان
پل خواجو @
مسجد کبیر یزد @
مجموعه ربع رشیدی
صفحه 79:
مجموعه حرم حضرت امام رضا (ع)
قسمت اعظم این مجموعه با شیوه های آذری و اصفهانی ساخته شده است که 30 سال
پیش ازسازیک لیشده لست ۱
حرم مطهر بسنایچهار گوشیلستکه هر ضلع آنحدود 10 مترلست
صفحه 80:
:این مجموعه شامل بناهای زیر است
صحن عتیق ( حیاط سقاخانه) )/
حرم مطهر
صحن جدید
مسجد گوهرشاد
مدرسه پریزاد
بالاسر مدرسه
موزه و کتابخانه
آرامگاه شیخ بهایی
دارالسیاده
توحیدخانه
گنبدخانه
مدرسه میرزا جعفر
مويه تفار
...كنيد حاتم خانى و
صفحه 81:
این صحن به شکل مستطیل بوده و دارای 4 ایوان است که مزین به کاشی کاری
گلدسته های طلا كه روی ایوان عباسی و ایوان جنوبی قراردارند ازآثار شاه طهماسب
صفوولست
طلا کاری ایوان جنوبی به فرمان نادرشاه افشار انجام شده به این دلیل به اين ایوان
لین ادریمیگویند.
صفحه 82:
بجدید :
لینسحرور نماف_تحملیخارقاجار طرح ویزیشده لست
گنید pile خانین
داخل آن با سنگ مرمر و کاشی معرق زینت یافته است و
به بانىإزحاتم بيك- ونير شاه عباسامل” شهرتدارد.
متسه وه رهز
در قرن19 توسطقولم | لاینش برازیساخته شده لست
.نقشه آن 4 ایوانه و درنمای آن از گره سازی استفاده شده است
8 لرلن2 مسفد کته ۶ وسط یتا نز اه تست
مسجد گوهرشاد و مسجد کبود تبریز
صفحه 83:
4
مسجد كبود يا عمارت مظفريه- فيروزه اسلام - با همت خاتون جان بيكم: همسر
جهانشاء قرم قويوناو در سل[870 ساخته شدهم لست
شبستانيزركلزبه شكلهربع بالضاخ 16.5 متر بوهم لست
سردر مسجد در زمين مرتفعى قرارگرفته است که در دوکنار آن کاشی های فیروزه ای
متصلسه بسایسه صورتمارپیج بالایفته لست
نید قدیمی در زلزله سال 1193 فرو ریخت و گنبد جدید توسط استاد رضا به صورت
دو پوسته میانتهیساخته شد.
صفحه 84:
شبوه اصفهانی
تساويخ:
المينشيوم از قرن10 تا 13 هجرىمتتداول وهم لست
در لیردوره مدرسه سازیسه اوج خود میرسد.
صفحه 85:
فضاهای تشکیل دهنده مدرسه
cies
حیاطی چهارگوش و سرسبزبا حجره ها وایوانهایی در پیرامون. ساختار کلی مدارس
لیرلنیرا تشکیلمیدهد. مکاندیسو بحندر لینها و پیشخونها بسوده لست
any
ووسسیرسه بوروو فا و3 قط بتکم ویو مجود شه لق olla’
حجره
Jove اسکان طلبه ها که معمولا دارای یک ایوانچه و یک پستو است و قسمت پایین
به صوورتآشپزخانه و طبقه با لاب لعلسترلحتو مطالعه بودملست
صفحه 86:
8 1 8 8 8
معرفیسر خیاز نار :
مدرسه فخریه سبزوار
مدرسه خان شیراز
مدرسه چهارباغ اصفهان
مدرسه آقا بزرگ کاشان
مدرسه ابراهیم خان کرمان
صفحه 87:
=
این مدرسه توسط الله وردیخان ساخته شده که دو طبقه دارد و در آن از اعداد
مخصوص لستفاده شدم لست
مثلاك مديسيه خاطر 5 معصوم و 14 حجره بخاطر 14 معصوم دارد.
صفحه 88:
در زمانشاه سلطانحسینصفویساخته شده لست
سردر اصلی از خیابان چهارباغ عقب نشسته و درب دیگر در سمت شمال و در
مجاور کاروانسرلیمادر شاه قرار دارد .
گنبدخانه آن دارای گنبد خوش فرمی است که با نقوش اسلیمی به رنگهای زرد و
سياه بر رووزمينه فيرويه رنكىة زيي زشدم لست
صفحه 89:
صفحه 90:
در ایران باستان» ابتدا برای پوشش سقفها از چوب و در برخی موارد از سنگ
استفاده می کردند. اما این مصالح مشکلاتی را به همراه داشت؛ چوب درمقابل
پوسیدگی, آئش سوزى و موريانه از بين مى رفت و بيدا كردن جوب های راست
.و هم اندازه مشکل بود
طاقهای سنگی» حجیم و بسیار سنگین بود و جایجایی آنها با مشکلات فراوانی
.همراه بود. به این جهت برای پوشش سطوح چهارگوش, آجراستفاده کردند
صفحه 91:
گوشه سازی در آغاز طرح ابتدایی داشت و با گوشه های مربع و خیزی دلخواه به
دایره نزدیک شد و در نهایت به شکل دایره کامل در می آمد و سپس با استفاده از
قوس های گنبدی» سقف ساخته می شد امااين روش برای دهانه های بزرگ, مشکل
.بوده و احتمال ريزش آن زياد بود
« رسمی سازی « کاربندی
با استفاده از رسمی بندی یا کاربندی یا رسمی سازی» چهارطاقی را به چشمه های ©
تبدیل و سپس پوشش گنبدی سقف را بر آن می ساختند. فضایی را ...۰۰ ۰6 066؛
که بین قوس اها ايجاد مى شود؛. جشمه كويند و روشی را که چپارطاقی را به چشمه
.تبدیل می کند» رسمی سازی می نامند
صفحه 92:
گوشه سازی است که درآن ازیک قالب واحد( شاه قالب)
ار مى كيرد و در نتیجه مربع به 60 ضلعی
رسمی سازی, تكامل ياف
طاقهایی در فواصل چهارطاق اصلی فر
.تبدیل می شود
در دهانه هایی که 6 ضلعی مناسب استقرار پوشش گنبدی نیست» با استفاده از این
,روش چهارطاقی را به چشمه های 0« 09 ا 3
رسمی سازی علاوه بر کم مخاطره
و زیبایی و
بزرگ را پ
صفحه 93:
:ی رسمی سازی ۲ نکته باید رعایت شود
الف) طاق؛ مناسب طراحی باشد ( چه از نظر تبدیل چهارطاقی به چند ضلعی مورد
(نیاز و چه از نظرتبدیل قرار گیری پایه ها در محل مناسب
ب) با انتقال دقیق خطوط تقاطعء آلتهای رسمی بر روی قالب NS دقیق و زیبا طرح.
واجرا شود. رسمی محدود به چند طرح نیست بلکه می توان برای هر مکان طراحی
.مناسب با آنرا داشت
۲تخمیر
تخمیر در اصطلاح معماران سنتی» زمین صاف آماده شده ای است که نقشه 6
به بر روی آن رسم می شود. این زمین تخت» کف زمینی است که رسمی بر
.روی آن بنا می شود
صفحه 94:
هر سمی ۸
الف) مربع را با کمک شعاعهایی با زاویه 809,6) +6 <
به 40 قسمت تقسیم نموده و با رسم خطوط گوشه؛ مربع را به 0 ضلعی
.تبدیل می کنیم
ب) نقاط اتصال آلتهای رسمی» بوسیله عمودهایی بر روی قالب انتقال داده
.و برای سایر بازوهای دیگر هم همین عمل انجام می شود
صفحه 95:
رسمی ۱۲
.الف) مربع را با کمک شعاع هایی با زاویه 8 درجه به 16) ضلعی تبدیل می کنیم
ب) نقاط اتصال آلتهای رسمی )و2 به وسیله عمودهایی بر روی قالب انتقال یافته و
.برای تک تک بازوها همین عمل تكرار مى شود
١
۲
4
صفحه 96:
رسمی 048
.الف) مربع را با شعاعهایی با زاویه 0.00 درجه به 10) ضلعی تبدیل می کنیم
ب) نقاط اتصال و 6 و 9 به وسیله عمودهایی بر روی قالب انتقال يافته و برای
.تک تک بازوها همین عمل تکرار می شود
9 رسمی 48 فیل گوش
همانند رسمی 0 رسم می شود و اضلاع مربع از ) گوشه تا نقطه پاء امتداد می یابد
,تشکیل فیل گوش می دهد. آلت های رسمی نیز در مربع بزرگتر امتداد پیدا مى کند
.نقاط اتصال آلت های رسمی و 6 و 0 بوسیله عمودهایی برروی قالب انتقال می یا
.برای بازوهای دیگر نیز همین عمل انجام می شود
صفحه 97:
صفحه 98:
:« مقرنس , قطاربندی
.مقرنس به احجامی شبیه آویزه های قندیل یا چیزی شبیه به پوزه آهو می گویند
قسمت تخت مقرنس را قطار می گویند كه به فاصله مساوی از دور کار به طرف
بالا قرار می گیرند. بدین ترتیب که قطار( تخته) اول از همه عقب تر ( نزدیک
به دیوار يا ستون ) و قطاربعدی کمی جلوتر و به همین ترئیب تا به قطار آخر که
.شمسه را تشکیل می دهند» می رسند
صفحه 99:
:معرفی آلت های مقرنس بر روی تخمیر
:ترنج 8 0
به طور معمول در زير شمسه یا آخر هر کار و یا زیر .
.آلتهاى تخت و جهار لنكه بكار مى رود 9
ose) ae
2 ; :شاير
آلتی سنه پهلو است که مابین قطارها قزرا ن:صى أكيودبو«عامل اتصسال آلتهای مقرنس
می شود که در طرح های مقرنس از بسیار باز تا بسیار بسته قابل انعطاف بوده و
,نقش کلیدی دارد
صفحه 100:
طاس
آلتى است كه بين دو شابرك يا دو ترنج و كاه بين دو تير قرار مى كيرد و فضاى
.فرورفته مقرنس را به وجود مى آورد
:موش پا 1
آلنی از قتتارر ال که بهجیوان مس قمدر کی بن
.روی دیوار امتداد می یابد
تنها آلت مقرنس است که به شکل افقی قرارمی گیرد که به انواع مختلف درمقرنس
:دیده می شود
صفحه 101:
#تخت منظم : به دو شکل در مقرنس دیده می شود
...الف: به شکل مثلث» مربعء ضلعی» 6 ضلعی و
ب: ستاره های چند پر
#ا تخت غیر منظم: تخت گیوه» تخت طبل» تخت مثلث
a تخت لوزی: شکل لوزی که کمی از حالت افقی خارج شده و بر روی یکی از
.اقطار خود تا مى شود ١ 1
صفحه 102:
َيه
.در وسط هر جشمه مانند عرقجين در يايان كار قرار مى كيرد
تین
هرگاه طاسی به جای ارتفاعی معادل یک قطارء دارای 0 یا 0 ارتفاع شوند و
,طاسی مرتفع را تشکیل دهد به آن مدنی می گویند
:تى
هركاه بين دو طاس شايركى قرار نكيرد ضخامتى برابر دو كاشى به وجود مى آيد
.كه به آن تى مى كويند
:تنوره
صفحه 103:
:انواع مقرنس
الف) مقرنس سه قطاره برای کتیبه
ب) مقرنس سه قطاره مربع برای سرستون مناره ( دایره)
ج) مقرنس چهار قطاره آویزدار مربع برای سرستون مناره
د) مقرنس هشت قطاره برای زیر گنبد
صفحه 104:
ایزدی بندی
حالتی است ما بین رسمی و مقرنس و معمولا در جايى بكار مى رود که رسمی
.نمی گنجد و يا مقرنس گران تمام می شود
صفحه 105:
زگره سازی
.مجموعه ای است از نقوش هندسی که با قواعد مشخص و برای تزئین رسم می شود |
»از اين هنردر سردرهاء كتيبه هاء درو پنجره ها و طاقها با مصالحی مانند آجر» کاشی
eg, آينه و چوب استفاده می شود
گره سازی بسیار پردامنه است و انواع و زمینه های 4
,گوناگون دارد
آلتهای گره سازی منحصر و تماما شناخته شده و
,نامگذاری شده است
صفحه 106:
:دو نکته در گره سازی حانز اهمیت است
call (ll, نامشخص نداشته باشد
»ب) چنانچه طرح گره را در کنار آن تکرار کنیم
آلتهای گره یکدیگر را کامل کنند و زمینه بزرگتری
.را بسازند
گزه ها معمولا GA کنقه گم نذا گزه له کلف و شب گنه اقا وال
.می باشند
.گره کند دارای آلتی به شکل 0 ضلعی منتظم است 29
صفحه 107:
:گره تند
در اين گره راس 6 ضلعی به رئوس مقابل وصل شده و ستاره پنج پر» درست
.می شود که آلت گره تند است
:گره شل
در گره شل از راس 0 ضلعی با زاویه 0) درجه نسبت به اضلاع» خطوطی را
.رسم کرده؛ ستاره ينج يرء اما بازتر درست مى شود که آلت گره شل است
صفحه 108:
:آلتهای گره کند
#شمسه ee هل مهومه دان هنج کند
.زوایای آلتهای گره کند ضریبی از 00 درجه است 0 8 و
:آلتهای گره تند
شش بند هنه بلوط . توبریده aie . #وك جنار
.زوایای آلتهای گره تند ضریبی از 00 درجه است
صفحه 109:
:آلتهای گره شل
© سکرو متسه (ID #همسه 00
۵ موریانه © ثش دراتی »© گیوه هشش شل
.زوایای آلتهای گره شل ضریبی از 90 درجه است
صفحه 110:
معدم موه كدو انرو مون