معماری و عمرانعلوم مهندسی

آشنایی با معماری روم و یونان باستان

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
یونان باستان یونان باستان به تمدنی دوره‌ای از تاریخ یونان است که از دوره پاستانی هشتم تا

صفحه 6:
معماری یونان دارای فراز و نشیب های فراوانی در طول تاريهريودورإسيرى ی هندسی به آثار هنری پیش از دوره ى ‎Salsph‏ اطلاق می گردد که در آن بر روی سطوح ظروف سفالى از طرح های منظم هن سبي | نیت فیره شین ‎tye‏ اج) هنر و معماری دوره ی کلا

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
0 معماری اغازین: در اين زمان عصر هنر شروع به احيا شدن مينمايد یک نوع بنای ويزه به عنوان عنصرى غالب

صفحه 10:
FN ‏در آغاز معبد, فرمی از یک اتاق یا کلبه‎ | ‏منفرد داشت که با خشت خام دیوار‎ ‏چینی شده بود .در بخش بیرونی؛یک و:.‎ ۲ . ‏مجراب يا قربانگاه قرار داشت‎ 4 ‏تدریج ستون ها در بخش ها‎

صفحه 11:
يونانيان ‎ies eR‏ > گرا در جني ها مرهون حدايان, من ” ‎Sh‏ و همین تست ۳۱ هن و معماری سرزمین ۳ 1 3 تأنیبهخلاصه ای از ‎sie‏ غرب" جردن نويسنده | 4 00 ‎ae eS‏ 5 يونانيان مذهبى بودندو 6 معماريشان معبد بود. 0

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
نهر بط مغند اپولو دردلفی پونانی ها دلفی را مرکز زمین در اين معبد آپولو به واسطه یک فرشته با مردم سخن می گفت و #شکلات ]نها را بخ مت داد و آن ها را حل فصل ‎Go|‏ کرد. اینک در خرابه های دلفی آثاری از بگاهی که آپولو

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
معماری یونان تا اوایل قرن پنجم پیش از میلا ۲۳ 00 إسعه دراساختمقابد و بيشرفت در شد ۳۱۳ 3 معماری معابد می پردازدتا انجا که: ‎silos‏ ونان دز میانه قرن پنجم پیش از میلاد ‎Tol 9‏ خود میرسد که از آن به ‎

صفحه 20:
,و دوره كلاسيك, دوران ثبات واشكر ا 90 و و هنر پونان است. قرن پنجم و چهارم را با 3 بهترين ايام تحول و تكامل 0 مار آورد. اين دوره با عظمت يس از 2 0 آغاز, و با اقدامابة ار ا 0 ‎yi pad |‏ در شهر ‎vil‏ وا 1 اوددو ات كلاسيى معمارى | ۰« بضانف‌تية معماری سنگی 8 0 ۰ ‎fe‏ ۲ 0 2 6 eye, >

صفحه 21:
> ‏ساختمان های رسمی در‎ j ۴ ‏و ساز پیشرفت نمود و‎ ۹ ‏این دوره شهر سازی سر‎ 5 ‏بناها عمومى مانند: تالارهاى‎ ۳ ‏ل شکل آمفی تناتر -گذرگاه‎ eee ‏ستون های یادبود ور‎ 3 fi ‏مج و ها و باشگاه‎ Me mse ‏ام میدان‎ ae 3 7 ‏در‎ [ 1 Sylow ‏اسب‎ ‏لی‎

صفحه 22:
توصیف بلندی ساختمان پونانی از پی به بالا با اصطلاحات : ستون سکو روبنا -پیشانی بیان می شود؛ ترکیب و

صفحه 23:
نظریه پردازان معماری پنج شیوه کلاسیک به را ‎re‏ سميت شناختهاند. اين شیوه هااز یونان باستان ريشه می‌گیرند و بعدها توسط رو بان مورد تغییر و استفاده قرار گرفتند. هر سب؟ سرستون مناسب خود را دارد ۰

صفحه 24:
5 :اين شيودها به ترتيب ميزان 1 جزئيات حکاکی‌ها 5 توسكانى ‎a‏ دوريسى-ايونى- قرنة -مركب ‎S‏ كورنتى ی معماری وجود دارند (دوریسی, ابیز ‎j‏ ‏نتى) كه ‎Lae‏ این 8

صفحه 25:
IN 8 سون ۱ ستون ها که بر یک سکو یا پایه ی پله دار 4 نهاده شده اند. بر حسب نوع هر شیوه از " دویا سه جزء تشکیل ۱ ‎nog‏ شوند: بدنه ی ستون که قپیارهایی عمودی (قاشقی ها) ‎Jug,‏ ‘

صفحه 26:
5 شَيُوه ى دوريك يا دوريسى كه نام خود رااز سرزمين مركزى يونان كرفته است, اصلى ترين شيوه ی معماری ونان شعلبه.شيوه ى دوريىك ظاهرى تناورانه دارند و ستون هايشان ‎ee‏ ۳۰ ۳ شده اند.

صفحه 27:
5 شَيُوه ى دوريك يا دوريسى كه نام خود رااز سرزمين مركزى يونان كرفته است, اصلى ترين شيوه ی معماری ونان شعلبه.شيوه ى دوريىك ظاهرى تناورانه دارند و ستون هايشان ‎ee‏ ۳۰ ۳ شده اند.

صفحه 28:
ظریفی در | ‎po‏ ‎nny OO as‏ — یدید می ‏ کرزرر ايد

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:
hey it در شیوه ی کورنتی بر ارتفاعش ‏ ب | افزوده مى 1 .2 وهمچون یک ناقوس وارونه ر گذاشته مى

صفحه 33:
ten tnt بخش بالايي که در همه ي شيوة هأ ديطة هی شود. منّی خیم و چمارشُوش (لوحه ی چمارشُوش) امه خه ‏ ۲*۰ مستقیماً در زیر ‎in i‏ ‎pee‏ —

صفحه 34:
اش مج كه در شووى | هت دوریک به دو بخش سه ا اسم ترکی ها و چهار گوش ۳۳0 ‏تزیینی تقسیم می‎ ch شود.

صفحه 35:
شير يرنبك بيشانى از سه بخش تشكيل مى شود: حاشيه ى حمال يا تکیه كاه فشارگیر اصلی که تقیما بر روی سرستون ها گذاشته می شود؛ کتیبه و طره, يا لبه ی برجسته و افقی بام سم که با دو طره ی شیب دار دیگر مثلثی = يديد مى أورد كه سنتوری را در خود 0 —= — ee

صفحه 36:
ستون متصل مى شود 5 چیه سون ‎je |‏ بل زا سای سس

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
hag thin tant = ‏در دوریک‎ ‏همه بخش هاى بنا از مسي 1 مسي‎ نگ هایی تراشیده شده که بدون ‎Slo‏ سس بر روی هم قرار . سس فته اآند. ‎Sig) bier |‏ ‎oO. 1‏ ‎poy (2‏ ‎ys |‏ بل زا ‎om‏ مس ‎Fah‏

صفحه 40:

صفحه 41:
کتیبه در شیوه ی يونيك رو باز مى ‎ilo‏ ند تا زمينه ى یکپارچه ای برای نقش ‎Slo‏ برجسته گردد.

صفحه 42:
کتیبه در شیوه ی یونیک رو باز می ند تا زمینه ی یکپارچه ای برای نقش ‎Slo‏ برجسته گردد.

صفحه 43:
و ی کورنتی (قرنتی) شیوه کورنتی تا سده ی پنجم پیش از میلاد به وجود نیامده بود و در اواخر سده پنجم ق_م به عنوان شکلی طبیعی که در تاربکی درون معبد رشد یافته باشد توسط معماری بنام ‎“ele‏ انداع منم کار 9 2

صفحه 44:
بدنة ی ستون گورنقی هه از بدنه _ ي ستون حدوریه باربضه تر و بلندقر اسیم. ولي قطر آن. مانزد بدنه ی ستون ایونیشه. از روي پایه ي ستونی ‎ay‏ بضه میزان بالا كي

صفحه 45:
ابداع شیوه ی کورنتی که سر ستون تزئینی آن از تمام جوانب دید یکسان داشت موجب گردید تا یونانیان در رسیدن به کمال مطلوب مورد

صفحه 46:
بهترین نمونه ی معبدی که به شیوه کورنتی ساخته شده معبدزئوس در شهر آتن است. سر ستون کورنتی با ظرافت بسیار تزئینی اش بیشتر به عنوان یک المان تزئینی مورد يوه بوده و دفقت 4

صفحه 47:
برای نخستین بار از ستون کورنتی در داخل معابد 1 استفاده گردید, شیوه ی کورنتی تا روزگار اقتدار ‎Whos,‏ رواج نيافته بود.

صفحه 48:
مقايسة اي تحلیل گرایانه در سه شیوه ی

صفحه 49:
ae ek ats ١ 5 See “Ss cis lai eels aul 3 ‏موجود بين اين سه شيوه‎ ‏در سرستون هايشان‎ ‏است. سرستون دوریک‎ ‏ساده و بی تزیین است و‎ ‏سرستون هاي یونیک و‎ نهاى دوريك و پونیک 8 | عفن شيوه هاى مذكر یکدد

صفحه 50:
ee 00 ۰ ‏دوریک فقط پیکره (مجسی)‎ esi | 018 ‏رنگ های شاد.و فرمز و آبي با ريزه كارت‎ سبزء» . زردء سياه و احتمالا طلایی, رنگ آمیزی فى شد و در بخش هایی از ساختمان به کار گرفته.: شد که کارکرد یا وظیفه ی ساختمانی نداشتند us a ‏مورد مصرف ساختمانی بوده اند.‎ labo ی

صفحه 51:
معماران به دنبال رابطه ای ‎oes‏ ‏دري وج ‎SO‏ 1 1 > Pai Fie, aes 1 ‏ستون و سرستون مى كُشتند.‎ از آن به بعد, شکل ها پیوسته ‎WS‏ ‏پالوده تر شدند, بدنه ی ستون ‎a‏ ‏ها باریک تر, تحدب شیارها ظریف تر, سرستون ها کویک ‏ 3 ۶ تر و اسپر سبک تر شدند. نسبت های نهایی کلاسیک. ‎Fy‏ ‏نسبت هایی کمال مطلوب ۶ ۳ ‎Bes 2 ۱‏ صلاج | 0 اشته‌تهی شدند

صفحه 52:
: DH) Shinn . ‏سه كوش بالای درگاه جلوخان را‎ ‏در معمارى سَنتوری می‌گویند. از‎ ‏سنتوری‌ها بیشتر در معماری‎ یونانی و رومی استفاده 3 می‌شده است. به بخش سوق

صفحه 53:

صفحه 54:
برویی > ۳۳ رویی, ‎Siw sl aad‏ را می‌گویند که روی بقیه صفه‌های بخش پی در نیایشگاه‌های یونان باستان قرار 3 تین لایه 3 روپی و ز بن يى نام دارد.

صفحه 55:
Ro IN B 227777 ‏رم رويى: كه كف نيايشكاه‎ : تشکیل می‌دهد جایی است: که ‎Ries‏ بر روی آن

صفحه 56:

صفحه 57:
دورستوتی ۳ نوعی نیایشگاه یونانی است که در آن دورتادور بخش اصلی ساختمان تیایشگاه کاملا با یک ردیف ستون احاطه شده‌باشد. 1 پرستشگاه‌های دورستونی شکل ساده‌تر

صفحه 58:
7 ۶ ۷ 8 لله ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰

صفحه 59:
.دورج ‎tea‏ : نوعی ‎elas‏ يونانى است كه در ان دورتادور بخش اصلی ساختمان نیایشگاه کاملاً با دو ردیف ستون احاطه شده‌باشد. پرستشگاه‌های دورج ستونى شكل 2 نترده‌تر پرستشگاه‌های دور 1 تند که در آن‌ها 1 یک ردیف ستون گرداگرد اسلاخته#می‌شند. تسج اين كوتة ثبا

صفحه 60:
۰ ه ه ه ه ه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۰ 9 1 1 واي ‎a‏ om: ee *° 6 i

صفحه 61:
معابد دارای پلان سه بخشی بود.که 7 ‎Sof laut‏ بر ۱- رواق ورودی (بیشخان) ۲- تالار 1 (اتاق)قرار كاه بيكره ى ‎١‏ ۳- پستو برای نگهداری

صفحه 62:
#درونخانه ‎a‏ به اتاق درونی و میانی نیایشگاه‌ها در معماری ر ‎Sane‏ روم و پونان درون‌خانه یا ققصوره با

صفحه 63:

صفحه 64:
" کي از مجموعه بناهای باشکوه یونان دز ۰ ۳ ‎aw VS‏ اكرويليس در شهر اتن است. اين ۶ مجموعه به رهبری «پریکلس» در اواخر قرن پنجم ق . م یعنی هنگامی که آتن به دوره قدرت رسيده بود احيا كرديد. بزرك ترين كارى بود که در تاريخ معمارى يونان يديد امد و موجب ‎Ol‏ ش۱۳۶9 عالى ترين يادكارى از دوران هنر بر جاىق و ۲ م

صفحه 65:
اکرویولیس آتن به معنای شهر مرتفع یا صخره ی مقدس است که در یونان و تمام دنیا معروف است. بهترین دژ طبیعی دنیای باستان به حساب می آمد.

صفحه 66:
اين مجموعة شافل بناهای ۰ ۳۳ معبد پارتنون,دروازه ع «پروپالایا». معبد ارختئوم, ۹ 3 معبد ارتميس, معبد الهه پیروزی «نیکه», نگارخانه

صفحه 67:
مجموعه ى تاریخی اکروپولیس برای مردم یونان یک نماد ملی هر شهر ‎ie‏ باستان

صفحه 68:
مهم ترين بنایی که در آكرويوليس ساخته شدء بارتنون نخستين و بزرك ترين بنا بود که درعصر کلاسیک و برای الهه ی آتنا (خدای پیروزی) که به افتخار او "آتن" هم از او نام گرفته شده, ساخته شده است. بنا بر روى سکوی باشکوه

صفحه 69:
در اين بنا دو شیوه ی دوریک ‎als Sa Laeaal‏ و در ایجاد نقوش برجسته در چهار گوشی های تزئینی و سنتوری های معبد نهایت دقت را به کار برده اند .

صفحه 70:

صفحه 71:

صفحه 72:
معبد آتنا (الهه ی پیروزی) . معبد کوچک و زیبای آتنا الهه ی پیروزی در کنار سر در ورودی قرار دارد. اين پرستشگاه نخستین و کهن ترین نمونه از شیوه ی معماری تماما ایونیک است که توسط یونانی %

صفحه 73:
معبد | رختتوم از دیگز ای بونیی در قل آکروپولنشس م۳ ارختئوم است که در پایان برنامه ی ساختمانی پریکلس برپا داشته شد. نقشه ‎Wars sl‏ دارد و از نظر پلان با تمامی معا: پوناز متفاوت است. ارختئوم به نظر بسیاوی ۳ تم

صفحه 74:
Is akropol

صفحه 75:
۶ ۷ 5 akropolis

صفحه 76:
روم باستان

صفحه 77:
4N BD وم باستان | به اعتقاد بسیاری دیگر هنر رومى از هنر يونانيان متولد گردیده,هنر رومی به واقع انتشار دهنده ميراث هنر يونانيان | بوده است. :

صفحه 78:
رومیان به منظور بر پایی بناهای خود از روشها و فنون خاصی بهره می گرفتند که عبارتند از:

صفحه 79:
اوپوس و آ-درانوه : مه عبارته اسب از سنصُمای چمار وش تراش ه معمولا منظم اند و ‎al‏ تراش كاهل .كه بة صورته أفقي خنار يكُديكر قرار حاده مي شدند حُه غلاوة بر كازايي فلي خُموارهاي به خار في رقتة أست.

صفحه 80:
اويوس سيلى كثوم 3 ارت اسنت مج 3 شکل ۲ 13 انا لان ارد هاى جور وا حور اننا ‎١.‏ شده است. عبازت است ‎vas‏ از لاشه سرا 1 و گاه خردی که به وسیله ملات به ب ند و شکلی کم وبیش ال ویک بای من اوپوس لاتری نوم كه روش به كار بودن خشت 8

صفحه 81:
رومی ها علاقه به ساختمان های بزرگ ‎ot oe tHe‏ مصالخ سنگین ‎pk‏ بادوام , , خشن 5

صفحه 82:
بیشترین و یا نوترین ابداع ساختمانی رومیان را در بنای قوسها و ۱ ظاقها ی منحنی شكل 1 ‎aS pul wo‏ تناسب و اندازه هایی هستند ۱3 همزمان پاسخگو به رل یازهای کنب د کام ۳ ,و زیباشناختی ‏ی ‎ ‎ ‎

صفحه 83:
رومی ها ابتدا طاقهای نیم دایره ای (طاق آهنگ) که از نظر سازه ای ایستایی زیادی ندارند را پدید آورند , سپس با روش مبتکرانه ای به طاق, رکب با متقاظطع که کبارت كر يكراشت دست زدند:

صفحه 84:
نیروها ‎a‏ در چهار گوشه ی گنبد متمر زد امكان حذف ديوارهايى كه مستقيماً باربر نيستند امکان ایجاد پنجره های بزرگ در زیر طاقهای گنبد

صفحه 85:
طاق مركب (متقاطع) ‏

صفحه 86:

صفحه 87:
کولوسئوم 60۱0556۱۲۲

صفحه 88:
واژه کولوسئوم به معنی «جایگاه " یه غول‌پیکر»_ است بزرگترین آمفی تئاتر در روم کولوستوم " نام دارد . بخش بزر کی از ‎os‏ تخریب شده ولى ا 8 مانده برای تجنسم 2

صفحه 89:
سازه ‎Sow sl‏ از جنس پارچه که به آن ولاريوم يفلد , هنگام ظهر برای پیشگیری از تاش آفتاب ‎A‏ فراز کلوستوم برافراشته ‎pS‏ 8 متر ارتفاع دارد و ‎A‏ از چهار طبقه است ۳ ‎Be ae‏ ۳ 3 : ‎oar ‎

صفحه 90:

صفحه 91:
3 ناهای _ ‎toga‏ ‏به صورت كروى و ای ‎ol ela aon 1‏ ا 4 متر

صفحه 92:

صفحه 93:
سطح زیرین گنبد به صوزت مربع هاي منظم شکل بندی شده تا از ‎٠‏ 3 سنگینی سازه آن بکاهد و بر زیبایی 1 سقف بيفزايد . ‎Ye‏ ‏در مرکز اين گنبد بزرگ , روزنه ای به ,۲ شعاع بیش از 9 متر نور طبیعی را : درون هدایت میکز انها و کف پانتئون از سنگ سفید نازک بوشش يافته تا ۳ ‎pal)‏ به زاختی" کانالیژه شودا

صفحه 94:

صفحه 95:
باسیلیکاها = از مهم ترین ساختمان های ویژه معماری رومی , باسیلیکاها بودند . تاسکاها ساختعانی انست ۱ گیرنده یک سالن ستون دار مسقف با پلان مستطیلی شکل که با بیرون 4 زدگی دایره وار در یک یا دو طرف ‎betel‏ است.ردیفهایی از ستويهلا ی ز (صکن

صفحه 96:

صفحه 97:
هلال ها و طاق هاي قوسي و نیز استعمال ساروج مخلوط با خرده سنگ به رومیان اجازه دادکه براي لكشيل بار در تاريخ

صفحه 98:
پلی رومی در ایتالیاست که بر روى رود 7 کشیده شده است: اين يل از 60 قوس تیم‌دایره اي شکل (: به قطر شده پل تیبریوس امروزه نیز مور | استفادة عابران يياده و وسايكق نقلیه قرار دارد و ها سا ‎a‏ سنكين اجازه عبور از ۱۳ ن, را ندارند.

صفحه 99:

صفحه 100:
ستون ترازان ستونی رومی واقع در شهر رم ور انتالیا انشت این ستون دارای نقشینه‌ای مارييج است که تا بالای ستون ادامه دارد. :

صفحه 101:
ستون تراژان

صفحه 102:
در پایان سده ی سوم میلادی امپراتوری ‎ig ie‏ دچار تزلزل گردید . طرف » “تورش 0 از سوی دیگر آشوپهای بربر ها ناامنی امپراتوری

صفحه 103:
سرزمین پهناور روم به دو . . _ امپراتوری غربی و شرقی تقسیم

صفحه 104:
بخش غربی امپراتوری در ۰ ياره ياره شدن ان دولت هاى امروزى ارويا شكل رنسانس دوام اورد و در سال 1453 ميلادى به

صفحه 105:

صفحه 106:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان