صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
یونان باستان
یونان باستان به تمدنی
دورهای از تاریخ یونان
است که از دوره
پاستانی هشتم تا
صفحه 6:
معماری یونان دارای فراز و
نشیب های فراوانی در طول
تاريهريودورإسيرى ی هندسی
به آثار هنری پیش از دوره ى
Salsph اطلاق می گردد که در
آن بر روی سطوح ظروف
سفالى از طرح های منظم
هن سبي | نیت فیره شین tye
اج) هنر و معماری دوره ی کلا
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
0 معماری اغازین:
در اين زمان عصر هنر
شروع به احيا شدن مينمايد
یک نوع بنای ويزه به
عنوان عنصرى غالب
صفحه 10:
FN
در آغاز معبد, فرمی از یک اتاق یا کلبه
| منفرد داشت که با خشت خام دیوار
چینی شده بود .در بخش بیرونی؛یک و:.
۲ . مجراب يا قربانگاه قرار داشت
4 تدریج ستون ها در بخش ها
صفحه 11:
يونانيان ies eR >
گرا در جني ها مرهون حدايان, من ”
Sh و همین تست ۳۱ هن و
معماری سرزمین ۳ 1 3
تأنیبهخلاصه ای از
sie غرب" جردن نويسنده | 4 00
ae eS 5
يونانيان مذهبى بودندو 6
معماريشان معبد بود. 0
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
نهر بط
مغند اپولو دردلفی
پونانی ها دلفی را مرکز زمین
در اين معبد آپولو به
واسطه یک فرشته با
مردم سخن می گفت و
#شکلات ]نها را بخ مت
داد و آن ها را حل فصل
Go| کرد. اینک در خرابه
های دلفی آثاری از
بگاهی که آپولو
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
معماری یونان تا اوایل قرن پنجم پیش از میلا ۲۳
00 إسعه دراساختمقابد و بيشرفت در شد ۳۱۳ 3
معماری معابد می پردازدتا انجا که:
silos ونان دز میانه قرن پنجم پیش از میلاد
Tol 9 خود میرسد که از آن به
صفحه 20:
,و دوره كلاسيك, دوران ثبات واشكر ا 90 و
و هنر پونان است. قرن پنجم و چهارم را با 3
بهترين ايام تحول و تكامل 0
مار آورد. اين دوره با عظمت يس از
2 0 آغاز, و با اقدامابة
ار ا 0
yi pad | در شهر vil وا 1
اوددو ات كلاسيى معمارى | ۰«
بضانفتية معماری سنگی 8 0 ۰
fe ۲ 0
2 6
eye, >
صفحه 21:
> ساختمان های رسمی در j
۴ و ساز پیشرفت نمود و
۹ این دوره شهر سازی سر
5 بناها عمومى مانند: تالارهاى
۳ ل شکل آمفی تناتر -گذرگاه eee
ستون های یادبود ور 3
fi مج و ها و باشگاه
Me mse ام میدان ae 3 7
در [ 1 Sylow اسب
لی
صفحه 22:
توصیف بلندی ساختمان
پونانی از پی به بالا با
اصطلاحات :
ستون
سکو
روبنا -پیشانی
بیان می شود؛ ترکیب و
صفحه 23:
نظریه پردازان معماری پنج شیوه کلاسیک
به را re سميت شناختهاند. اين شیوه هااز یونان
باستان ريشه میگیرند و بعدها توسط رو بان
مورد تغییر و استفاده قرار گرفتند. هر سب؟
سرستون مناسب خود را دارد ۰
صفحه 24:
5 :اين شيودها به ترتيب ميزان
1 جزئيات حکاکیها
5 توسكانى a دوريسى-ايونى-
قرنة -مركب
S كورنتى
ی
معماری وجود دارند (دوریسی, ابیز j
نتى) كه Lae این 8
صفحه 25:
IN 8
سون ۱
ستون ها که بر یک سکو یا پایه ی پله دار
4 نهاده شده اند. بر حسب نوع هر شیوه از
" دویا سه جزء تشکیل ۱
nog شوند: بدنه ی ستون که
قپیارهایی عمودی (قاشقی ها) Jug,
‘
صفحه 26:
5 شَيُوه ى دوريك يا دوريسى كه نام
خود رااز سرزمين مركزى يونان كرفته
است, اصلى ترين شيوه ی معماری
ونان شعلبه.شيوه ى دوريىك ظاهرى
تناورانه دارند و ستون هايشان
ee ۳۰ ۳
شده اند.
صفحه 27:
5 شَيُوه ى دوريك يا دوريسى كه نام
خود رااز سرزمين مركزى يونان كرفته
است, اصلى ترين شيوه ی معماری
ونان شعلبه.شيوه ى دوريىك ظاهرى
تناورانه دارند و ستون هايشان
ee ۳۰ ۳
شده اند.
صفحه 28:
ظریفی در | po
nny OO as —
یدید می کرزرر
ايد
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
hey it
در شیوه ی
کورنتی بر
ارتفاعش ب |
افزوده مى 1
.2
وهمچون یک
ناقوس وارونه
ر گذاشته مى
صفحه 33:
ten tnt
بخش بالايي که در
همه ي شيوة هأ ديطة
هی شود. منّی خیم
و چمارشُوش (لوحه ی
چمارشُوش) امه خه ۲*۰
مستقیماً در زیر in i
pee —
صفحه 34:
اش مج
كه در شووى | هت
دوریک به دو بخش سه ا اسم
ترکی ها و چهار گوش
۳۳0 تزیینی تقسیم می ch
شود.
صفحه 35:
شير يرنبك
بيشانى از سه بخش
تشكيل مى شود:
حاشيه ى حمال يا
تکیه كاه
فشارگیر اصلی که
تقیما بر روی
سرستون ها گذاشته
می شود؛
کتیبه و طره, يا لبه ی
برجسته و افقی بام سم
که با دو طره ی
شیب دار دیگر مثلثی =
يديد مى أورد كه
سنتوری را در خود
0
—=
— ee
صفحه 36:
ستون متصل مى
شود
5 چیه سون
je |
بل زا سای سس
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
hag thin tant
= در دوریک
همه بخش هاى بنا از مسي 1 مسي
نگ هایی تراشیده
شده که بدون Slo سس
بر روی هم قرار . سس
فته اآند.
Sig) bier |
oO. 1
poy (2
ys |
بل زا om مس
Fah
صفحه 40:
صفحه 41:
کتیبه در شیوه ی
يونيك رو باز مى
ilo ند تا زمينه ى
یکپارچه ای برای
نقش Slo برجسته
گردد.
صفحه 42:
کتیبه در شیوه ی
یونیک رو باز می
ند تا زمینه ی
یکپارچه ای برای
نقش Slo برجسته
گردد.
صفحه 43:
و ی کورنتی (قرنتی)
شیوه کورنتی تا سده ی پنجم
پیش از میلاد به وجود نیامده
بود و در اواخر سده پنجم
ق_م به عنوان شکلی طبیعی
که در تاربکی درون معبد رشد
یافته باشد توسط معماری بنام
“ele انداع منم کار 9
2
صفحه 44:
بدنة ی ستون گورنقی هه از بدنه _
ي ستون حدوریه باربضه تر و
بلندقر اسیم. ولي قطر آن. مانزد
بدنه ی ستون ایونیشه. از روي پایه
ي ستونی ay بضه میزان بالا كي
صفحه 45:
ابداع شیوه ی کورنتی که
سر ستون تزئینی آن از
تمام جوانب دید یکسان
داشت موجب گردید تا
یونانیان در رسیدن به
کمال مطلوب مورد
صفحه 46:
بهترین نمونه ی معبدی که
به شیوه کورنتی
ساخته شده معبدزئوس
در شهر آتن است. سر
ستون کورنتی با ظرافت
بسیار تزئینی اش بیشتر به
عنوان یک المان تزئینی
مورد يوه بوده و دفقت 4
صفحه 47:
برای نخستین بار از ستون
کورنتی در داخل معابد 1
استفاده گردید, شیوه ی
کورنتی تا روزگار اقتدار
Whos, رواج نيافته بود.
صفحه 48:
مقايسة اي تحلیل
گرایانه در سه شیوه ی
صفحه 49:
ae ek ats
١ 5
See “Ss cis lai eels aul
3 موجود بين اين سه شيوه
در سرستون هايشان
است. سرستون دوریک
ساده و بی تزیین است و
سرستون هاي یونیک و
نهاى دوريك و پونیک 8
| عفن شيوه هاى مذكر
یکدد
صفحه 50:
ee 00 ۰ دوریک فقط پیکره (مجسی) esi
| 018 رنگ های شاد.و فرمز و آبي با ريزه كارت
سبزء» . زردء سياه و احتمالا طلایی, رنگ آمیزی فى
شد و در بخش هایی از ساختمان به کار گرفته.:
شد که کارکرد یا وظیفه ی ساختمانی نداشتند
us a مورد مصرف ساختمانی بوده اند. labo
ی
صفحه 51:
معماران به دنبال رابطه ای oes
دري وج SO 1 1
> Pai Fie, aes
1 ستون و سرستون مى كُشتند.
از آن به بعد, شکل ها پیوسته WS
پالوده تر شدند, بدنه ی ستون a
ها باریک تر, تحدب شیارها
ظریف تر, سرستون ها کویک 3 ۶
تر و اسپر سبک تر شدند.
نسبت های نهایی کلاسیک. Fy
نسبت هایی کمال مطلوب ۶ ۳
Bes 2 ۱
صلاج | 0
اشتهتهی شدند
صفحه 52:
: DH) Shinn
. سه كوش بالای درگاه جلوخان را
در معمارى سَنتوری میگویند. از
سنتوریها بیشتر در معماری
یونانی و رومی استفاده 3
میشده است. به بخش سوق
صفحه 53:
صفحه 54:
برویی > ۳۳
رویی, Siw sl aad را میگویند که
روی بقیه صفههای بخش پی در
نیایشگاههای یونان باستان قرار
3 تین لایه 3 روپی و ز
بن يى نام دارد.
صفحه 55:
Ro IN B
227777 رم رويى: كه كف نيايشكاه
:
تشکیل میدهد جایی است:
که Ries بر روی آن
صفحه 56:
صفحه 57:
دورستوتی ۳
نوعی نیایشگاه یونانی است که در آن
دورتادور بخش اصلی ساختمان تیایشگاه کاملا
با یک ردیف ستون احاطه شدهباشد. 1
پرستشگاههای دورستونی شکل سادهتر
صفحه 58:
7 ۶ ۷ 8
لله
۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰
صفحه 59:
.دورج tea :
نوعی elas يونانى است كه در ان
دورتادور بخش اصلی ساختمان نیایشگاه
کاملاً با دو ردیف ستون احاطه
شدهباشد.
پرستشگاههای دورج ستونى شكل 2
نتردهتر پرستشگاههای دور 1
تند که در آنها 1
یک ردیف ستون گرداگرد
اسلاخته#میشند.
تسج اين كوتة ثبا
صفحه 60:
۰ ه ه ه ه ه ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۵ ۰ 9 1 1
واي
a
om: ee
*° 6 i
صفحه 61:
معابد دارای پلان سه بخشی بود.که 7
Sof laut
بر ۱- رواق ورودی (بیشخان)
۲- تالار 1
(اتاق)قرار كاه بيكره ى ١
۳- پستو برای نگهداری
صفحه 62:
#درونخانه
a به اتاق درونی و میانی نیایشگاهها در معماری ر
Sane روم و پونان درونخانه یا ققصوره با
صفحه 63:
صفحه 64:
" کي از مجموعه بناهای باشکوه یونان دز ۰ ۳
aw VS اكرويليس در شهر اتن است. اين ۶
مجموعه به رهبری «پریکلس» در اواخر قرن
پنجم ق . م یعنی هنگامی که آتن به دوره قدرت
رسيده بود احيا كرديد. بزرك ترين كارى بود که
در تاريخ معمارى يونان يديد امد و موجب Ol ش۱۳۶9
عالى ترين يادكارى از دوران هنر بر جاىق و ۲ م
صفحه 65:
اکرویولیس آتن
به معنای شهر مرتفع یا
صخره ی مقدس است که در
یونان و تمام دنیا معروف
است. بهترین دژ طبیعی
دنیای باستان به حساب می
آمد.
صفحه 66:
اين مجموعة شافل بناهای ۰ ۳۳
معبد پارتنون,دروازه ع
«پروپالایا». معبد ارختئوم, ۹ 3
معبد ارتميس, معبد الهه
پیروزی «نیکه», نگارخانه
صفحه 67:
مجموعه ى تاریخی
اکروپولیس برای مردم
یونان یک نماد ملی
هر شهر ie باستان
صفحه 68:
مهم ترين بنایی که در
آكرويوليس ساخته شدء
بارتنون نخستين و بزرك ترين
بنا بود که درعصر کلاسیک و
برای الهه ی آتنا (خدای
پیروزی) که به افتخار او
"آتن" هم از او نام گرفته
شده, ساخته شده است. بنا
بر روى سکوی باشکوه
صفحه 69:
در اين بنا دو شیوه ی دوریک
als Sa Laeaal و
در ایجاد نقوش برجسته در
چهار گوشی های تزئینی و
سنتوری های معبد نهایت دقت
را به کار برده اند .
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
معبد آتنا (الهه ی پیروزی) .
معبد کوچک و زیبای آتنا
الهه ی پیروزی در کنار سر
در ورودی قرار دارد. اين
پرستشگاه نخستین و کهن
ترین نمونه از شیوه ی
معماری تماما ایونیک
است که توسط یونانی
%
صفحه 73:
معبد | رختتوم
از دیگز ای بونیی در قل آکروپولنشس م۳
ارختئوم است که در پایان برنامه ی
ساختمانی پریکلس برپا داشته شد. نقشه
Wars sl دارد و از نظر پلان با تمامی معا:
پوناز متفاوت است. ارختئوم به نظر بسیاوی ۳
تم
صفحه 74:
Is
akropol
صفحه 75:
۶ ۷ 5
akropolis
صفحه 76:
روم باستان
صفحه 77:
4N BD
وم باستان |
به اعتقاد بسیاری دیگر
هنر رومى از هنر
يونانيان متولد
گردیده,هنر رومی به
واقع انتشار دهنده
ميراث هنر يونانيان
| بوده است.
:
صفحه 78:
رومیان به منظور بر
پایی بناهای خود از
روشها و فنون خاصی
بهره می گرفتند که
عبارتند از:
صفحه 79:
اوپوس و آ-درانوه :
مه عبارته اسب از سنصُمای چمار
وش تراش ه معمولا منظم اند و
al تراش كاهل .كه بة صورته
أفقي خنار يكُديكر قرار حاده مي
شدند حُه غلاوة بر كازايي فلي
خُموارهاي به خار
في رقتة أست.
صفحه 80:
اويوس سيلى كثوم 3
ارت اسنت مج 3 شکل ۲
13 انا لان ارد هاى جور وا حور اننا ١.
شده است.
عبازت است vas از لاشه سرا
1 و گاه خردی که به وسیله ملات به ب
ند و شکلی کم وبیش
ال ویک بای من
اوپوس لاتری نوم
كه روش به كار بودن خشت 8
صفحه 81:
رومی ها علاقه به
ساختمان های بزرگ
ot oe tHe
مصالخ سنگین pk
بادوام , , خشن 5
صفحه 82:
بیشترین و یا نوترین
ابداع ساختمانی رومیان
را در بنای قوسها و ۱
ظاقها ی منحنی شكل 1
aS pul wo تناسب و
اندازه هایی هستند ۱3
همزمان پاسخگو به رل
یازهای کنب د کام ۳
,و زیباشناختی
ی
صفحه 83:
رومی ها ابتدا طاقهای نیم
دایره ای (طاق آهنگ) که از
نظر سازه ای ایستایی زیادی
ندارند را پدید آورند , سپس
با روش مبتکرانه ای به طاق,
رکب با متقاظطع که کبارت
كر يكراشت دست زدند:
صفحه 84:
نیروها a در چهار گوشه ی گنبد
متمر زد
امكان حذف ديوارهايى كه مستقيماً
باربر نيستند
امکان ایجاد پنجره های بزرگ در
زیر طاقهای گنبد
صفحه 85:
طاق مركب (متقاطع)
صفحه 86:
صفحه 87:
کولوسئوم 60۱0556۱۲۲
صفحه 88:
واژه کولوسئوم به معنی «جایگاه " یه
غولپیکر»_ است
بزرگترین آمفی تئاتر در روم
کولوستوم " نام دارد .
بخش بزر کی از os تخریب شده
ولى ا 8 مانده برای تجنسم 2
صفحه 89:
سازه Sow sl از جنس پارچه که
به آن ولاريوم يفلد , هنگام
ظهر برای پیشگیری از تاش
آفتاب A فراز کلوستوم برافراشته
pS 8 متر ارتفاع دارد و
A از چهار طبقه است ۳
Be ae ۳
3 :
oar
صفحه 90:
صفحه 91:
3 ناهای _
toga
به صورت كروى و ای
ol ela aon 1
ا
4 متر
صفحه 92:
صفحه 93:
سطح زیرین گنبد به صوزت مربع
هاي منظم شکل بندی شده تا از ٠ 3
سنگینی سازه آن بکاهد و بر زیبایی 1
سقف بيفزايد . Ye
در مرکز اين گنبد بزرگ , روزنه ای به ,۲
شعاع بیش از 9 متر نور طبیعی را :
درون هدایت میکز
انها و کف پانتئون از سنگ
سفید نازک بوشش يافته تا ۳
pal) به زاختی" کانالیژه شودا
صفحه 94:
صفحه 95:
باسیلیکاها =
از مهم ترین ساختمان های ویژه
معماری رومی , باسیلیکاها بودند .
تاسکاها ساختعانی انست ۱
گیرنده یک سالن ستون دار مسقف
با پلان مستطیلی شکل که با بیرون 4
زدگی دایره وار در یک یا دو طرف
betel است.ردیفهایی از ستويهلا
ی ز (صکن
صفحه 96:
صفحه 97:
هلال ها و طاق هاي قوسي
و نیز استعمال ساروج
مخلوط با خرده سنگ
به رومیان اجازه دادکه
براي لكشيل بار در تاريخ
صفحه 98:
پلی رومی در ایتالیاست که
بر روى رود 7 کشیده
شده است: اين يل از 60
قوس تیمدایره اي شکل (: به قطر
شده
پل تیبریوس امروزه نیز مور
| استفادة عابران يياده و وسايكق
نقلیه قرار دارد و ها سا
a سنكين اجازه عبور از ۱۳
ن, را ندارند.
صفحه 99:
صفحه 100:
ستون ترازان
ستونی رومی واقع در شهر
رم ور انتالیا انشت
این ستون دارای نقشینهای
مارييج است که تا بالای ستون
ادامه دارد. :
صفحه 101:
ستون تراژان
صفحه 102:
در پایان سده ی سوم
میلادی امپراتوری ig ie
دچار تزلزل گردید .
طرف » “تورش 0
از سوی دیگر آشوپهای
بربر ها ناامنی امپراتوری
صفحه 103:
سرزمین پهناور روم به دو . . _
امپراتوری غربی و شرقی تقسیم
صفحه 104:
بخش غربی امپراتوری در ۰
ياره ياره شدن ان دولت
هاى امروزى ارويا شكل
رنسانس دوام اورد و در
سال 1453 ميلادى به
صفحه 105:
صفحه 106: