صفحه 1:

صفحه 2:
کتاب مبانی مدیریت دانش هم‌افزا عبانی مدیریت دانش‌هم افزا عنوان: مبانی مدیریت دانش هم‌افزا ‎/38990www.hamafza.ir‏ ‏موّلف: سید رضا فاطمی‌امین ‎www.hamafza.ir/fatemi‏ ناشر: همفزا؛ ۱۳۹۳ شماره کتابشناسی ملی: ۱۳۷۴۰۹۱۴ شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۵۱۶۲۰۸ لين کتاب» مبلنی مدیریت دلنش در پارادلیم ‎Slam‏ را رائه می‌دهد تا فهم کاملی از مفاهیم و کاربردهای مدیریت دلنش حاصل شود. مخاطبان این کتاب جویندگان علم هستند. در سطوح و کسوت‌های مختلف؛ بهویژه: کسانی که می‌خواهند به افزايش کارایی و اثربخشی فعالیت‌های علمی خود و دیگران کمک کنند؛ کسانی که می‌خواهند وقتشان در پیچ‌وتاب البار شلوغ و به‌هم‌ريخته مطالب منتشرشده در رسانه‌ها(از مقالات و کتاب‌ها گرفته تا وب) تلف نشود؛ کسانی که نیازبه یک مرجع یکپارچه» دقیق» بهنگام. صحیح و آشکار بای کسب دانش را احساس کرده‌اند؛ کسانی که می‌خواهند در یک فضای علمی با دیگران در ارتباط باشند و بهنگام بمانند.

صفحه 3:
فهرست مطالب فصل اول بانى هد يريت دانشهمافز. مقاهيم مرتبط با دان تقسیم بندی علوم دانش و ارزش ارزش علم 5 ع 0 : 0

صفحه 4:
مفیهوم دانش حبانی‌مدیریت دانش‌هم فا علم (دانش) انسان «۱ ‎ii‏ ‏أن ذهنی او از جهان خ الكوى ذهنى او از جهان خارج از ذهن» اوست. ذهن از شئون نفس است. «ذهن» استعداد نف اد نفس در اکتساب علم استن دریرشی از برخی از ی معاصر غربی؛ «نفس» مورد شک ‎A‏ ‏فلسفههای معا » «نفس» مورد شک قرار گرفته و «ذهن ‎J‏ و «ذهن» جایگزین آن شده است.

صفحه 5:
قیرزت مفهوم دانش مبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا سه فضا را می توان از یکدیگر تفکیک کرد؛ واقعیت (جهان خارج از ذهن) ذهن, رسانه .دانش در فضای ذهن قیار می گیرد

صفحه 6:
مفیهوم دانش فضای واقعیت دربردارنده :موجودات است شماء درخت‌هاء کشور ایران > سه فضا را میتوان از یکدیگرتفکیک کرد وقعیت (جهان خارج از ذهن). ذهنء رسانه .دانش در فضای ذهن قرار دارد حبانی‌مدیریت دانش‌هم افزا فضای رسانه دربردارنده كتابهاء فيلمهاء صحبت‌ها و

صفحه 7:
۹ مفهوم دانش -مبانى مديريت دانش هم افزا مفهوم علم و تفکیک فضاهای واقعیت ذهن و رسانه نکات مهمی دربردارند که عبارت‌اند از: ۱ _ تفکیک اطلاعات از دانش؛ تفکیک واژه‌ها از مفاهیم رویکرد سامانه‌ای در دانش و اطلاعات تقلیل یافتگی دانش نسبت به موجودات و اطلاعات نسبت به دانش عدم ارتباط مستقیم بين واقعيت و رسانه وابستگی دانش به افراد > es 4H

صفحه 8:
مفهوم دانش مبانی مدیریت دانش‌هم افزا. * برخی از افراد برای واژه‌های «دلنش» و «علم» دو مفهوم متفاوت قلئل هستند؛ دلنش را معادل واژه ۳۵۷۷۱6۵96 و علم را معادل 56160066 قرار می‌دهند. * تمایز مفهوم 5616۳066 از 6۱0۷۷۱6096 در دوره‌ای از تاریخ مغرب زمین برای تفکیک ادعاهای دانشی قابل‌پذیرش از چیزهای بی‌پایه و اساس» شکل گرفته است. * هرچند بلید بین ادعاها به لحاظ کیفیت تملیز قلئل شد؛ اما لین تملیز را نبلید با تملیز بین واژه‌های دلنش و علم ایجاد کرد زيرا واژه علم (و همین‌طور واژه 656161066 بار ارزشی گسترده‌ای دارند که نباید منحصر به بخش کوچکی از دانش شوند. دو واژه «دانش» و «علم» مفهوم یکسانی دارند.

صفحه 9:
قیرزت مفهوم دانش مبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا کار کردهای علم برای بشر عبارتند از: امکان مداخله در جهان؛ تفسیر وقایع و تصمیم گیری * ارضای حس کنجکاوی و کسب لذّت فهمیدن الگوی عّی (علت و معلولی) رابطه بین هست‌ها و بایدها را برقرار می‌کند. علم شامل هست‌ها و بایدها است.

صفحه 10:
مفاهیم مرتبط با دانث إعيم مزتبط با دانشن عبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند» برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: ‎wold‏ اطلاعات» فناوری» سرمایه فکری» ‎«bos‏ تصمیم» جهل, عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» یقین» دین, ایمان. حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غیب» شهود. هیجان, تقوه شعوره نفس» حس, تجربه. صبرء غفلت فطرت الگو پارادايم نظريه و ... ‎

صفحه 11:
مفاهیم مرتبط با دانث اهیم مر تبط با حانشی. حبان‌مدیریت‌دانش‌هم فا داده محتوایی پردازش نشده و بدون زمینه مفاصيمه ‎Sey ee ree‏ رس برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: داده, اطلاعات, فناوری» سرمایه فکری» عمل تصمیم. جهل, عقل (خرد)» دروغ, قلب. فژاده فک درک» فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غيب» شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ...

صفحه 12:
مفاهیم مرتبط با دانث اهیم مر تبط با حانشی. حبان‌مدیریت‌دانش‌هم فا اطلاعات اطلاعات, داده با یک زمینه مشخص مفاعيهم وم سس مرس رس بر خی از آن‌ها عبارت‌اند از: ۹ ‎wold‏ اطلاعات, فناوری» سرمایه فکری» ‎«bos‏ تصمیم» جهل, عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» ‎cn‏ ‏شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ...

صفحه 13:
‎Lite‏ تبط با دانش هيم مرتبط با دانش عا جني يفوج لق ‏فناورى ‏توانايى عمل ‏» برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: ‎ ‏مفاهیم متعددیم م کاتش ارتباط ‎wold‏ اطلاعات» فناوری» سرمایه فکری» ‎«bos‏ تصمیم» جهل, عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» ‎cn‏ ‏شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ... ‎

صفحه 14:
‎Lite‏ تبط با دانش اهیم مرتبط با دانش ‎bc tn dhe‏ هعاق ‏سرمایه فکری ۳۳7 سرمايه 7 ‏ی ‏دانش یکی از مهم ترین مولفه های سرمایه فکری است. ‎coal‏ اطلاعات» فناوری» سرمایه فکری» ‎«foe‏ تصمیم» جهلء عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک ‏فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غيب» شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ... ‎ ‎

صفحه 15:
مفاهیم مرتبط با دانث اهیم مر تبط با حانشی. حبان‌مدیریت‌دانش‌هم فا عقل ای ی وزن رها ‎ll‏ ارت مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارنده برخی ‎POF‏ 7 ‎ol‏ اطلاعات» فناوری» سرمایه فکری» ‎«bos‏ تصمیم» جهل, عقل (خرد)» دروغ» قلب فوّاده فکر درک فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» ‎cn‏ ‏شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ... ‎

صفحه 16:
‎Lite‏ تبط با دانش اهیم مرتبط با دانش ‎bc in She‏ عاق ‏مفاهیم متعددی با مغ اند از: ‏داد اطلاعات فناوری» سرمایه مر ری. عملء تصمیم. جهلء عقل (خرد)» دروغ» قلب. فؤاده فكرء درک ‏فهم. زبان» ذهن. صدر حافظه. هوشء مغزء ظن» يقين» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غيب» شهودء هيجانء تقواء شعورء نفس» حسء تجربهء صبرء غفلت, فطرت. الكوء يارادايم» نظريه و ... ‎

صفحه 17:
‎Lite‏ تبط با دانش اهیم مرتبط با دانش حبایمدیریت دانش‌هم زا ‏تقو ‏مفاهیم م تصمیم برای انجام رفتارهایی که منایر با آن‌ها عبارت‌اند از: خواسته نفس است. ‏دادهء اطلاعات. قر ؛ سرمایه فکری» عمل, تصمیم. جهل, عقل (خرد). دروغ, قلب, فؤاد فكر درك» فهم. زبان» ذهن. صدَرء حافظه. هوشء مغزء ظن» یقین» دين» ایمان» حکمت. فلسفه. هنر» مهارت» غيب» شهوده هیجان» ‎Ug‏ شعوره تفمن» حب» تجربه* صبره فلت فطرزت: (لگوه پارذايچ: نظزیه وب ‎

صفحه 18:
‎eS‏ حبانیمدیریت دانش‌هم از ‏علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از: ‎١‏ با معیارقبلیت بیان: نهفته آشکار ‏با معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری» حصولی ‏با معیا تناظر با اقعیت:انضمامی»انتزاعی ‏با معيار سلسلهمراتب تأثير: هستی‌شناسی: نظریه‌هاء طرح‌ها ‏با معيار موضوع: رشته‌های فیزیک شيمى؛ زیست‌شناسی» جامعه‌شناسی و ... ‎VY bP we ‏مت‎ ‏با معیار پارادایم: پارادایم‌های طب سوزنی» طب سنتی ایرانی و ... ‎

صفحه 19:
تقسیم‌بندی علوم -مبانى مديريت دانش هم افزا علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی كرد. ديخيمان :قبيييماءتيعبادتئليان: VY bP we ‏مت‎ نهفته» آشکار با معيار قابليت ‎tg le‏ أشكار تس » ‎aly‏ رن با معيار تمايز عالم و معلوم: حضورى؛ حصولى ‎١‏ مىشود. با معیرتناظر با وقعیت: انضمامی, انتزاعی 2 * أن بخش از دانش كه با استفاده از زبان ‎hea,‏ . 0 (گفتاری» نوشتارى و ...) قابلتبديل به با معیار سلسله‌مراتب تأثیر: هستی‌شناسی» نظریم اللاعات است؛ ار است. با معیار موضوع: رشته‌های فیزیک» شیمی» زیست‌شناسی» جامعه‌شناسی و .. نیست دلنش نهفته نامیده با معیار پارادایم: پارادایم‌های طب سوزنی» طب سنتی ایرانی و -.

صفحه 20:
تقسیم‌بندی علوم -مبانى مديريت دانشهم افزا. علوم را با معيارهاى متعددى می‌توان تقسیم‌بندی کر« حضوری حصولی ۱ با معيار قابليت بیان: نهفته. آشکار * علم حضوری یعنی علمی که عین واقعیت معلوم پیش عالم با معيار ‎le pla‏ و معلوم: حضوری, سر _ ۰ نفس يا ادراك كثنده ديكرى) حاضر است و عللم شخصيت يه ود ‎te Aah Uh all, ail ١‏ ف بد نك حر بكاوت با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی» انتزاعی ‎ey oles‏ خود. با معیار سلسله‌مراتب تأثیر: هستی‌شناسی, نظر ‏ * علم حصولی یعنی علمی که واقعیت معلوم پیش عللم حاضر 5590058 اه نیست, فقط مفهوم و تصویری از معلوم پیش عللم حاضر است؛ بامعيار موضوع: رشتههاى ‎te Rajah‏ زيا ا ا ىم با معیار پارادایم: پارادایم‌های طب سوزنی» طلم . درخت. انسانهای دیگر VY bP we ‏مت‎ SS =

صفحه 21:
تس ات حبانیمدیریتدانشهم از علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از: ۱ انضمامی, انتزاعی ۱ با معیار قابلیت بیان: نهفته, آشکار ۱ ی 9 ۱ مفاهیمی که شی‌ای متناظر با آن‌ها در فضای واقعیت وجود ندارد. با معیار ‎Bhs‏ عم و ‎te‏ د -020 هفاهيم انتزاعى هستند. اين مفاهيم و كزاردهابى كه بر اساس آن‌ها با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی, انتزاعی ‎JSS‏ می‌گیرنده معلومات انتزاعی هستند. با معیار سلسله‌مراتب تأثیر: هستی‌شناسی. نظره نامسا و اك ب ۱ مثال: مفاهیمی مانند: «درخت, خورشید. امام خمينى (ره» با معیار موضوع: رشته‌های فیزیح» ‎‘iste‏ :۳ انضمامى بوده و مفاهیمی مانند: «سه. آنتروپی» انتزاعی هستند. با معیار پارادایم: پارادایم‌های طب سوزنی» طب هیچکس تاکنون «سه» را ندیده است! VY bP we ‏مت‎

صفحه 22:
علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از: _ با معیار قابلیت بیان: نهفته. آشکار با معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری» حصولی با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی» انتزاعی با معیار سلسله‌مراتب تأثیر: هستي,شناسي ب» نظري با معیار موضوع: رشته‌های ف با معیار پارادایم: پارادایم‌های طب سوزنی: VY bP we ‏مت‎

صفحه 23:
تقسیم‌بندی علوم عبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از: _ با معیار قابلیت بیان: نهفته» آشکار با معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری» حصو! رشته‌ها با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی» انتزاعی جهان بسیار گسترده و پیچیده است و برای فهم و مداخله با معیار سلسله‌مراتب تأثیر: هستی‌شناسی, ‏ باید آن را به قسمت‌های متعددی تقسیم نماییم که هر ‎ae‏ قسمت موضوعی ‎Gly‏ علم خواهد بود. ‏با معیار ‎a‏ با لین رویکرد. رشته‌هلیی مانند فیزیک شیمی, الکترونیک» ‏با معیار پارادایم: پارادایم‌های طب سم هواشناسی» زیست‌شناسی» جامعه‌شناسی» اقتصاد و .. از یکدیگر تفکیک می‌شوند. ‎ ‎VY bP we ‏مت‎ ‎ ‎

صفحه 24:
‎eS‏ حبانیمدیریتدانشهم از ‏علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از: ‏۱ با معیار قابلیت بیان: نهفته, آشکا پارادایم ‏۲._ با معیار تمایز عالم و معلوم: حضد هر پارادايم دارای مفاهیم و گزاره‌های بنیادی است که دیدگاه متمایزی ۳ _ با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی به وآقعیت‌ها پدید می‌آورد. ‏۴ با معیار سسله‌راتب تأثید هستم ری ‏۵ با معیار موضوع: رشته‌هاء + تا یر ‏۳ * تی و تی‌مثبت ‏با معيار بارادايم: ‎erg‏ ‏و \ ‎

صفحه 25:
‎eat aad‏ حبان مد ریت دانش‌هم از ‏علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. برخی از تقسیمات عبارتند از: ‏_ با معیار قابلیت بیان: نهفته» آشکار تقسم بندی چند معیاری ‏با معیار تمایز عالم و معلوم: حضوری» حصولی مود در یک ارف ‎is‏ دبع با معیار تناظر با واقعیت: انضمامی, انتزاعی مبنای سایر معیارها) می‌شوند. ‏با معیار ببلسلمتراتب تأفیره هستی‌شنتابی» تظریدها. ۱ و و ۰ ‎me 00‏ 9 انضمامى أستي ‏با معيار موضوع: رشته‌های فیزیک» شيمى؛ زيستشد ‏با معيار بارادايم: بارادايموهاى طب سوزنى» ‎Se ete cb‏ ‏مت ‎bP we‏ امك ‎

صفحه 26:
‎eine‏ مبانی‌مدیریتدانش‌هم افزا ‏علم و عمل بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند: ‏* اثر علم بر عمل: انجام اعمال اختیاری نیازمند علم است. ‏* اثر عمل بر علم: عمل نه‌تنها محتوای علم را بالفعل می‌کند بلکه به ارتقای علم نیز می‌انجامد. ‎

صفحه 27:
علم و عمل علم و عمل بر یکدیگر تا * اثر علم بر عمل: انج * اثر عمل بر علم: عما -مبانى مديريت دانش هم اف برای تشخیص درست و انجام درست «عمل» آگاهی از وضعیت مولفه‌ها و آثار آن‌ها بر یکدیگر لازم است هرچند کافی نیست.

صفحه 28:
‎dee gle‏ عبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا ‏علم و عمل بر يكديكر تأثب عمل, دانش رابا تجربه پیوند داده و آن را اصلاح یا غنی می‌سازد. ‏برخی از آثار عمل بر علم عبارت‌اند از: ‏* اثر علم بر عمل: اند * در بسیاری از موارد تا عمل انجام نشود اطلاعات به دانش تبدیل ‏نمی‌شود و یا حداقل فهم درستی شکل نمی‌گیرد؛ در بسیاری از ۴ اثر عمل بر علم؛ عما موارده زولیا و نکات نهفته در اطلاعات» با قرار گرفتن در موقعیت حامد. مناسب کشف می‌شوند. در بسیاری از مواقع وزن گزینه‌ها بدون داشتن تجربه» به‌خوبی تشخیص داده نشده و با تعقل ضعیف نتایج نادرستی حاصل می‌شود. ‎«7*۹ rt—“‘“‘“‘“‘“‘“‘i‘i;;COUUUUUC(CLS ‎

صفحه 29:
انش و ارت دانش و ارزس حبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا نسبت‌های بین ارزش و دانش عبارت‌اند از: * ارزش‌ها بخشی از دانش * ارزش‌ها موثر بر دانش اگر پیش‌فرض‌های ارزشی, به‌طور آشکار بیان شوند. کیفیت دانش ارتقا می‌بابد. اما هیچ‌گاه نمی‌توان ارزش‌ها را از دانش جدا کرد.

صفحه 30:
انش و ارت دانش و ارزس حبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا نسبتهاى بين ارزش و دانش عبارت‌اند از دانستن «هست‌ها» برای انجام فعالیت‌های اختیاری کافی نیست و آگاهی از هبایدها» نیز لازم است. 5 | حالت يا حالت‌هایی که ترجیح بالاتری فارنده همان بایدها هستند؛ * ارزش‌ها بخشی از دانش, ‎a aN‏ ل ‎ait‏ ‏4 به‌عبارت‌دیگره ارزش‌هاء بایدها را مشخص می‌کنند. * ارزش‌ها موثر بر دانش 8 اگر پیش‌فرض‌های ارزشی؛ به‌طور آشکار بیان شوند. کیفیت دانش ارتقا ی‌یید ما هیچگاه نمی‌توان ارزش‌ها را از دانش جدا کرد.

صفحه 31:
دانش و ارزل ‎ne‏ حبانیمدیریت دانش‌هم از نسبت‌های بین ارزش و دانش عبارت‌اند از" ارزشها بر همه فعاليتها اثر مىكذارند. ازجمله فعالیت‌های دانشی. محورهای اثرگذاری ارزش‌ها بر ‎ls‏ انتقال و بهرمبرداری از علم عبارت‌اند از: ۰ ارزش‌ها بخشی از دانش ۱ حدس‌هاء ایده‌هاء نام‌گذاری‌ها جهت‌گیری‌ها و اولویت‌ها ۰ ۱ ۳۹۹ ها ۳ دانم ‎ee RPP OY‏ مفروضات ارزشی متفاوت» حدس‌ها و ایده‌های متفاوتی درباره واقعیت / پدید می‌آورند که نتیجه آن صورت‌بندی‌های متفاوتی از واقعیت است؛ این اگر پیش‌فرض‌های ارزشی» به‌طور آش تكثر ممكن است براى تولید دانش در مرزها مفید باشد. اما در هنگام ارزیرعمل باعث سرگردانی با گمراهی می‌شود.

صفحه 32:
اف ارزش علم عبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا علم در زندگی فردی و اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد و باید نسبت به کسب. انتشار» تولید و بهره‌برداری از دانش اهتمام ویژه‌ای داشت. * سخن معروف رسول اکرم (ص): «ز گهواره تا گور دانش بجوی» گناه بودن دروغ (که جهل را به‌جای دانش می‌نشلند)» «بهتر بودن یک ساعت تفکر از هفتادسال عبادت» و ... همه حاکی از ارزش والای علم هستند. * آثار علم محدود به زندگی فردی نیست؛ ارجحیت جامعه دانش‌بنیان» اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان» همان ارجحیت بروز یافته دانش است.

صفحه 33:
اد عبانى مديريتدانشرهمافزل دانش در طول تاريخ همواره يك منبع مهم محسوب شده؛ اما در دوران معاصر اهميت بسيار بيشترى يافته است؛ زيرا رقابتها افزايشيافتهاند؛ اطلاعات بیشتر و پراکنده‌تر شده‌انده حافظهها مخدوش تر و رؤياها برجسته‌تر شده‌انده قدرت نرم مهمتر شده است و ...

صفحه 34:
اك حبانیمدیریتدانشهم از اكر تنها ابعاد اقتصادی تأثیر دانش را در نظر بگيريم» نقش بالا و فزاینده دانش در دارایی‌های یک بنگاه يا یک کشور می‌توان مشاهده کرد. سهم دارایی نامحسوس در کل دارایی در برخی شرکت‌های پیشرو حدود ‎٩۰‏ است؛ یعنی ساختمان‌هاء تجهیزات» مواد اولیه و سایر دارایی‌های محسوس در این شرکت‌ها تنها ده درصد دارایی این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. دانشی که در ذهن کارکنان جای گرفته» در فرایندها ساختارها تعبیه‌شده؛ به محصولاتی رقابتی یا حق امتیازهایی ارزشمند تبدیل‌شده, در تصمیمات اثربخش و عملکردهای کارا بروز یافته؛ سهم بسیار بالایی در تشکیل دارایی‌های نامحسوس و کسب برتری دارد.

صفحه 35:
اد عبانى مديريتدانشرهمافزل سهم دارایی نامحسوس در کشورهای پیشرو (به لحاظ اقتصادی) نیز بسیار بالا است. بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک جهانی برای تعیین ثروت ملل: * دز ۶۶ كشور تزوتمند كه 6/اعرصد ثروت دنيأ راز اختراردازئده به طور متوسط “+8 مرضد ثروت مزبوط به متابع تامحتوين يودة و منابع فیزیکی و طبیعی هریک به ترتیب ۱۶ و ۳ درصد سهم دارند. * اين وضع در ۲۳ کشور کم درآمد كه تنها يك درصد ثروت جهان را در اختيار دارند به كونهاى متفاوت است؛ یعنی سهم منبع تافحسوس :۵ درضد منانع قیژیکی» ۱۴ درضد و عنابع طبیعی, ۲۶ درضد انستد * ترکیب انواع دارایی‌ها در ایران از اين قرار است: طبیعی: ‎4۵٩‏ ساخته شده: 4۱۴ و نامحسوس: 7/۲۷

صفحه 36:
ارزش علم عبانی‌مدیریت‌دانش‌هم افزا سهم دارایی نامحسوس در کشورهای پیشرو (به لحاظ اقتصادی) نیز بسیار بالا است. سهم پایین دارایی‌های نامحسوس, همان مفهومی است که با عنوان بهره‌وری پایین؛ رقابت‌پذیری ضعیف نامناسب بودن محیط کار و به آن اشاره می‌شود؛ همه این‌ها ناشی از نقش پایین دانش در فعالیت‌های اقتصادی دارد. ایران منابع طبیعی سرشاری داشته و از زیرساخت‌های فیزیکی مناسبی برخوردار است. اما در زیرساخت‌های نرم دچار مسائل اساسی است. -- مسائل کشور ما بیشتر از جنس نرم هستند و رفع آن‌ها بیش از آنکه نياز به منابع مالى داشته باشدء نياز به توليدء انتقال و بهرمرداری از دانشی دارد. «نقطه عطف اقتصاد ایران تمرکز بر دانش است» اگر این نکته طلایی به‌خوبی فهمیده شده و به کار گرفته شود با صرف منابع اندکی, شاهد پیشرفتی گسترده و سریع ‎Saisie‏

صفحه 37:
-مبانى مديريت دانش هم افر هنكامى محتوايى به عنوان دانش يذيرفته مى شود كه از كيفيت قابل قبولى برخوردار باشد. البته قلنع شدن از کیفیت بستگی به مخاطب دارد؛ به‌عبارت‌دیگر افراد و جوامعی که ادعاهای دانش را ارزیلبی می‌کننده تعیین کننده علمی یا غیرعلمی بودن یک ادعا هستند؛ البته برلی تشخیص قابلیت اتکا به محتوای عرضه‌شده ممکن است معیارهای مانند ابطال‌پذیری و عملی بودن را به کارگیرند. مثال: ادعای کشف یک داروی جدید با آزمایش‌های متعدد ارزیلبی می‌شود و به لحاظ مخاطرات بالا در مراحل اولیه بای درمان بیماران تجهیز نمی‌شود اما یک اینه ‎tate‏ بزای باژاریلبی پس از تظیل و کسب نظر خبرگان به اجرا گذاشته می‌شود و با سعی و خطا تکامل می‌یابد.

صفحه 38:
-مبانى مديريت دانش هم افر مؤلفههاى كيفيت دانش عبارتاند ‎yl‏ * جامعيت: پوشش دادن همه مواردی که نقش مهمی دارند. * یکپارچگی: ارتباط بین معلومات به‌گونه‌ای که هر جزء بخشی از سامانه بزرگ‌تر محسهب شوند. * صحت: تطابق داشتن گزاره‌ها با واقعیت. * دقت: دربرداشتن مشخصه‌های کافی. * آشکاری: معلوم بودن ارزش‌ها و پیش‌فرض‌ها معمولاً مولفه صحت به‌شدت موردتوجه قرار می‌گیرد و به سایر مولفه‌ها بی‌توجهی می‌شود. دانشی که صحت بالایی داشته اما دقت کافی نداشته باشد؛ کیفیت پایینی دارد و به‌عبارت‌دیگر قابلیت چندانی برای استفاده ندارد.

صفحه 39:
برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: * همافزايى يايبن بين معلومات * عدم توجه و يا ينهان بودن ارزشها * بىتوجهى به مفاهيم * توليد محتواى صورى -مبانى مديريت دانشهمافزا.

صفحه 40:
برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانر * هم‌افزایی پایین بین معلومات ‏ 7 * عدم توجه و یا پنهان بودن ارزش‌ها * بی‌توجهی به مفاهیم * تولید محتوای صوری ۱ حبانی‌مدیریت دانش‌هم افزا

صفحه 41:
حبانی‌مدیریت دانش‌هم افزا برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: * همافزايى يايبن بين معلومات * عدم توجه و يا ينهان بودن ارزشها * بىتوجهى به مفاهيم * توليد محتواى صورى باید موشکافانه به ورود و جهت‌دهی‌های ارزش‌ها توجه داشت. به کارگیری محتواهای ارائهشده. بدون توجه به ارزش‌های نهفته در آن تناقض‌های زیادی پدید می‌آورد. ب-«<۰سسسصصس۳ ۳

صفحه 42:
برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: * همافزايى يايبن بين معلومات * عدم توجه و يا ينهان بودن ارزشها * بىتوجهى به مفاهيم ا حبانی‌مدیریت دانش‌هم افزا * تولید محتوای صوری 7 ۹

صفحه 43:
لل سس حبانی‌مدیریت‌دانش‌هم‌افزل برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: * هم‌افزایی پایین بین معلومات * عدم توجه و یا پنهان بودن ارزش‌ها * بی‌توجهی به مفاهیم * تولید محتوای صوری 4

صفحه 44:
کتاب مبان یت دانش افزا ب مبانی مدیریت دانش هم‌افز بای هدیرب دش هم برای ارتباط با مولف ‎Cow‏ درباره محتوای ‎lS‏ دریافت اسلایدهاء فیلم آموزشی و نرمافزار مؤيرياة:قانتين .و اقزااية اين 'تقنانمراجعه.ثماريذة 3899 0۱۷۷۱۷۷۷۰ ۴ نشر هم‌فزا تلفن: ۴۴۷۴۵۴۸۹ ۰۲۱ ‎www.hamafza.ir/nashrehamafza :—,‏ فروش ایتترنتی: ۳۸۹۹۰ ۳۵۳۳۵۲2۵۰1۲ ۸۷/۸/۷۷

فصل اول: دانش کتاب مبانی مدیریت دانش هم‌افزا عنوان :مبانی مدیریت دانش هم‌افزا مؤلف :سید رضا فاطمی‌امین /38990www.hamafza.ir ‏www.hamafza.ir/fatemi ناشر :هم‌افزا؛ 1393 شماره کتابشناسی ملی۳۷۴۰۹۱۴ : شابک9786009516308 : این کتاب ،مبانی مدیریت دانش در پارادایم هم‌افزا را ارائه می‌دهد تا فهم کاملی از مفاهیم و کاربردهای مدیریت دانش حاص ل ش ود .مخاطبان این کت اب جویندگان علم هستند ،در سطوح و کسوت‌های مختلف؛ به‌ویژه: • کسانی که می‌خواهند به افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌های علمی خود و دیگران کمک کنند؛ • کسانی که می‌خواهند وقتشان در پیچ‌وتاب انبار شلوغ و به‌هم‌ریخته مطالب منتشرشده در رسانه‌ها (از مقاالت و کتاب‌ها گرفته تا وب) تلف نشود؛ • کسانی که نیاز به یک مرجع یکپارچه ،دقیق ،بهنگام ،صحیح و آشکار برای کسب دانش را احساس کرده‌اند؛ • کسانی که می‌خواهند در یک فضای علمی با دیگران در ارتباط باشند و بهنگام بمانند. 2 فهرست مطالب فصل اول مفهوم دانش مفاهیم مرتبط با دانش تقسیم بندی علوم علم و عمل دانش و ارزش ارزش علم کیفیت علم 3 مفهوم دانش علم (دانش) انسان «الگوی ذهنی او از جهان خارج از ذهن» اوست. ذهن از شئون نفس است. «ذهن» استعداد نفس در اکتساب علم است. در برخی از فلسفههای معاصر غربی« ،نفس» مورد شّک قرار گرفته و «ذهن» جایگزین آن شده است. 4 مفهوم دانش سه فضا را می توان از یکدیگر تفکیک کرد :واقعیت (جهان خارج از ذهن) ،ذهن ،رسانه .دانش در فضای ذهن قرار می گیرد 5 مفهوم دانش سه فضا را می توان از یکدیگر تفکیک کرد :واقعیت (جهان خارج از ذهن) ،ذهن ،رسانه .دانش در فضای ذهن قرار دارد فضای واقعیت دربردارنده :موجودات است شما ،درخت‌ها ،کشور ایران ...و فضای رسانه دربردارنده کتاب‌ها ،فیلم‌ها ،صحبت‌ها و ....است 6 مفهوم دانش مفهوم علم و تفکیک فضاهای واقعیت ،ذهن و رسانه نکات مهمی دربردارند که عبارت‌اند از: .1 .2 .3 .4 .5 تفکیک اطالعات از دانش؛ تفکیک واژه‌ها از مفاهیم رویکرد سامانه‌ای در دانش و اطالعات تقلیل یافتگی دانش نسبت به موجودات و اطالعات نسبت به دانش عدم ارتباط مستقیم بین واقعیت و رسانه وابستگی دانش به افراد 7 مفهوم دانش • برخی از افراد برای واژه‌های «دانش» و «علم» دو مفهوم متفاوت قائل هستند؛ دانش را معادل واژه knowledgeو علم را معادل scienceقرار می‌دهند. • تمایز مفه وم scienceاز knowledgeدر دوره‌ای از ت اریخ مغرب زمین ب رای تفکی ک ادعاهای دانش ی قابل‌پذیرش از چیزهای بی‌پایه و اساس ،شکل‌گرفته است. • هرچند باید بین ادعاها به لحاظ کیفیت ،تمایز قائل شد؛ اما این تمایز را نباید با تمایز بین واژه‌های دانش و علم ایجاد کرد، زیرا واژه علم (و همین‌طور واژه )scienceبار ارزشی گسترده‌ای دارند که نبای د منحصر ب ه بخش ک وچکی از دانش شوند. دو واژه «دانش» و «علم» مفهوم یکسانی دارند. مفهوم دانش کارکردهای علم برای بشر عبارتند از: • امکان مداخله در جهان؛ تفسیر وقایع و تصمیم گیری • ارضای حس کنجکاوی و کسب لذت فهمیدن الگوی عّلی (علت و معلولی) رابطه بین هست‌ها و بایدها را برقرار می‌کند. علم شامل هست‌ها و بایدها است. 9 مفاهیم مرتبط با دانش مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند ،برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: داده ،اطالعات ،فناوری ،سرمایه فکری ،عمل ،تصمیم ،جهل ،عقل (خرد) ،دروغ ،قلب ،فؤاد ،فکر ،درک، فهم ،زبان ،ذهن ،صدر ،حافظه ،هوش ،مغز ،ظن ،یقین ،دین ،ایمان ،حکمت ،فلسفه ،هنر ،مهارت ،غیب، شهود ،هیجان ،تقوا ،شعور ،نفس ،حس ،تجربه ،صبر ،غفلت ،فطرت ،الگو ،پارادایم ،نظریه و ... 1 مفاهیم مرتبط با دانش داده محتوایی پردازش نشده و بدون زمینه مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند ،برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: داده ،اطالعات ،فناوری ،سرمایه فکری ،عمل ،تصمیم ،جهل ،عقل (خرد) ،دروغ ،قلب ،فؤاد ،فکر ،درک، فهم ،زبان ،ذهن ،صدر ،حافظه ،هوش ،مغز ،ظن ،یقین ،دین ،ایمان ،حکمت ،فلسفه ،هنر ،مهارت ،غیب، شهود ،هیجان ،تقوا ،شعور ،نفس ،حس ،تجربه ،صبر ،غفلت ،فطرت ،الگو ،پارادایم ،نظریه و ... 1 مفاهیم مرتبط با دانش اطالعات اطالعات ،داده با یک زمینه مشخص مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند ،برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: داده ،اطالعات ،فناوری ،سرمایه فکری ،عمل ،تصمیم ،جهل ،عقل (خرد) ،دروغ ،قلب ،فؤاد ،فکر ،درک، فهم ،زبان ،ذهن ،صدر ،حافظه ،هوش ،مغز ،ظن ،یقین ،دین ،ایمان ،حکمت ،فلسفه ،هنر ،مهارت ،غیب، شهود ،هیجان ،تقوا ،شعور ،نفس ،حس ،تجربه ،صبر ،غفلت ،فطرت ،الگو ،پارادایم ،نظریه و ... 1 مفاهیم مرتبط با دانش فناوری توانایی عمل مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند ،برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: داده ،اطالعات ،فناوری ،سرمایه فکری ،عمل ،تصمیم ،جهل ،عقل (خرد) ،دروغ ،قلب ،فؤاد ،فکر ،درک، فهم ،زبان ،ذهن ،صدر ،حافظه ،هوش ،مغز ،ظن ،یقین ،دین ،ایمان ،حکمت ،فلسفه ،هنر ،مهارت ،غیب، شهود ،هیجان ،تقوا ،شعور ،نفس ،حس ،تجربه ،صبر ،غفلت ،فطرت ،الگو ،پارادایم ،نظریه و ... 1 مفاهیم مرتبط با دانش سرمایه فکری سرمایه فکری دارایی ناملموس، دانش یکی از مهم ترین مولفه های سرمایه فکری است. سرمایه انسانی سرمایه ساختاری سرمایه اجتماعی مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند ،برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: داده ،اطالعات ،فناوری ،سرمایه فکری ،عمل ،تصمیم ،جهل ،عقل (خرد) ،دروغ ،قلب ،فؤاد ،فکر ،درک، فهم ،زبان ،ذهن ،صدر ،حافظه ،هوش ،مغز ،ظن ،یقین ،دین ،ایمان ،حکمت ،فلسفه ،هنر ،مهارت ،غیب، شهود ،هیجان ،تقوا ،شعور ،نفس ،حس ،تجربه ،صبر ،غفلت ،فطرت ،الگو ،پارادایم ،نظریه و ... 1 مفاهیم مرتبط با دانش عقل توانایی تشخیص وزن گزینه‌ها؛ توانایی قضاوت مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند ،برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: داده ،اطالعات ،فناوری ،سرمایه فکری ،عمل ،تصمیم ،جهل ،عقل (خرد) ،دروغ ،قلب ،فؤاد ،فکر ،درک، فهم ،زبان ،ذهن ،صدر ،حافظه ،هوش ،مغز ،ظن ،یقین ،دین ،ایمان ،حکمت ،فلسفه ،هنر ،مهارت ،غیب، شهود ،هیجان ،تقوا ،شعور ،نفس ،حس ،تجربه ،صبر ،غفلت ،فطرت ،الگو ،پارادایم ،نظریه و ... 1 مفاهیم مرتبط با دانش هوش سرعت تحلیل مفاهیم متعددی با مفهوم دانش ارتباط دارند ،برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: داده ،اطالعات ،فناوری ،سرمایه فکری ،عمل ،تصمیم ،جهل ،عقل (خرد) ،دروغ ،قلب ،فؤاد ،فکر ،درک، فهم ،زبان ،ذهن ،صدر ،حافظه ،هوش ،مغز ،ظن ،یقین ،دین ،ایمان ،حکمت ،فلسفه ،هنر ،مهارت ،غیب، شهود ،هیجان ،تقوا ،شعور ،نفس ،حس ،تجربه ،صبر ،غفلت ،فطرت ،الگو ،پارادایم ،نظریه و ... 1 مفاهیم مرتبط با دانش تقوا برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: دارند، دانش ارتباط مفاهیم متعددی با مغایر با رفتارهایی که مفهوم انجام تصمیم برای خواسته نفس است. داده ،اطالعات ،فناوری ،سرمایه فکری ،عمل ،تصمیم ،جهل ،عقل (خرد) ،دروغ ،قلب ،فؤاد ،فکر ،درک، فهم ،زبان ،ذهن ،صدر ،حافظه ،هوش ،مغز ،ظن ،یقین ،دین ،ایمان ،حکمت ،فلسفه ،هنر ،مهارت ،غیب، شهود ،هیجان ،تقوا ،شعور ،نفس ،حس ،تجربه ،صبر ،غفلت ،فطرت ،الگو ،پارادایم ،نظریه و ... 1 تقسیم‌بندی علوم علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد .برخی از تقسیمات عبارتند از: .1 .2 .3 .4 .5 .6 با معیار قابلیت بیان :نهفته ،آشکار با معیار تمایز عالم و معلوم :حضوری ،حصولی با معیار تناظر با واقعیت :انضمامی ،انتزاعی با معیار سلسله‌مراتب تأثیر :هستی‌شناسی ،نظریه‌ها ،طرح‌ها با معیار موضوع :رشته‌های فیزیک ،شیمی ،زیست‌شناسی ،جامعه‌شناسی و ... با معیار پارادایم :پارادایم‌های طب سوزنی ،طب سنتی ایرانی و ... 1 تقسیم‌بندی علوم علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد .برخی از تقسیمات عبارتند از: نهفته ،آشکار با معیار قابلیت بیان :نهفته ،آشکار • دانشی که قابل‌بیان نیست دانش نهفته نامی ده با معیار تمایز عالم و معلوم :حضوری ،حصولی می‌شود. • آن بخش از دانش ک ه با اس تفاده از زبان با معیار تناظر با واقعیت :انضمامی ،انتزاعی (گفت اری ،نوش تاری و )...قابل‌تب دیل ب ه با معیار سلسله‌مراتب تأثیر :هستی‌شناسی ،نظریه‌ها ،طرح‌ها اطالعات است؛ دانش آشکار است. .1 .2 .3 .4 .5با معیار موضوع :رشته‌های فیزیک ،شیمی ،زیست‌شناسی ،جامعه‌شناسی و ... .6با معیار پارادایم :پارادایم‌های طب سوزنی ،طب سنتی ایرانی و ... 1 تقسیم‌بندی علوم علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد .برخی از تقسیمات عبارتند از: حضوری ،حصولی .1 .2 .3 .4 .5 .6 با معیار قابلیت بیان :نهفته ،آشکار • علم حضوری یعنی علمی ک ه عین واقعیت معل وم پیش عالم (نفس یا ادراک کننده دیگری) حاضر اس ت و عالم شخص یت با معیار تمایز عالم و معلوم :حضوری ،حصولی معل وم را می یاب د؛ مانن د علم نفس ب ه ذات خ ود و حاالت با معیار تناظر با واقعیت :انضمامی ،انتزاعی وجدانی و ذهنی خود. با معیار سلسله‌مراتب تأثیر :هستی‌شناسی ،نظریه • حصولی یعنی علمی که واقعیت معل وم پیش عالم حاضر علمح‌ها ‌ها ،طر نیست ،فقط مفهوم و تصویری از معلوم پیش عالم حاضر است؛ با معیار موضوع :رشته‌های فیزیک ،شیمی ،زیست‌شناسی ،جامعه‌شناسی و ... مثل علم نفس به موج ودات خ ارجی از قبی ل زمین ،آس مان، ایرانی و ... انسانهای دیگر با معیار پارادایم :پارادایم‌های طب سوزنی ،طب سنتیدرخت، 2 تقسیم‌بندی علوم علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد .برخی از تقسیمات عبارتند از: .1 .2 .3 .4 .5 .6 انضمامی ،انتزاعی با معیار قابلیت بیان :نهفته ،آشکار مفاهیمی که شی‌ای متناظر با آن‌ها در فضای واقعیت وجود ن دارد، با معیار تمایز عالم و معلوم :حضوری ،حصولی مفاهیم انتزاعی هستند .این مفاهیم و گزاره‌هایی که بر اساس آن‌ها با معیار تناظر با واقعیت :انضمامی ،انتزاعی شکل می‌گیرند ،معلومات انتزاعی هستند. با معیار سلسله‌مراتب تأثیر :هستی‌شناسی ،نظریه‌ها ،طرح‌ها مث ال :مف اهیمی مانن د« :درخت ،خورش ید ،امام خمی نی (ره)» مفاهیمی و ... جامعوه‌شناسی مانند« :سه ،آن تروپی» ان تزاعی هس تند. ‌شناسی ،بوده با معیار موضوع :رشته‌های فیزیک ،شیمی ،زیست انضمامی تاکنون« ...سه» را ندیده است! سنتیچ‌کس با معیار پارادایم :پارادایم‌های طب سوزنی ،طب هی ایرانی و 2 تقسیم‌بندی علوم علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد .برخی از تقسیمات عبارتند از: .1 .2 .3 .4 .5 .6 با معیار قابلیت بیان :نهفته ،آشکار هستی شناسی با معیار تمایز عالم و معلوم :حضوری ،حصولی نظریه ها با معیار تناظر با واقعیت :انضمامی ،انتزاعی با معیار سلسله‌مراتب تأثیر :هستی‌شناسی ،نظریه‌ها ،طرح‌ها طرح های باالدستی با معیار موضوع :رشته‌های فیزیک ،شیمی ،زیست‌شناسی ،جامعه‌شناسی و ... طرح های عملیاتی با معیار پارادایم :پارادایم‌های طب سوزنی ،طب سنتی ایرانی و ... 2 تقسیم‌بندی علوم علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد .برخی از تقسیمات عبارتند از: .1 .2 .3 .4 .5 .6 با معیار قابلیت بیان :نهفته ،آشکار با معیار تمایز عالم و معلوم :حضوری ،حصولی رشته‌ها با معیار تناظر با واقعیت :انضمامی ،انتزاعی جهان بسیار گسترده و پیچیده است و ب رای فهم و مداخل ه قسمت‌های متعددی تقس یم نماییم ک ه هر بایدهآن ‌ها ،راطربهح‌ها با معیار سلسله‌مراتب تأثیر :هستی‌شناسی ،نظری قسمت موضوعی برای علم خواهد بود. ‌شناسی و ... جامعه فیزیک ،شیمی ،الکترونی ک، ‌هایی مانند ‌شناسی،رشته ت رویکرد، زیساین با معیار موضوع :رشته‌های فیزیک ،شیمی ،با ‌شناس ی ،جامعه‌شناس ی ،اقتصاد و ...از سنتیی ،زیس هواشناس ایرانیتو ... با معیار پارادایم :پارادایم‌های طب سوزنی ،طب یکدیگر تفکیک می‌شوند. 2 تقسیم‌بندی علوم علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد .برخی از تقسیمات عبارتند از: .1 .2 .3 .4 .5 .6 پارادایم با معیار قابلیت بیان :نهفته ،آشکار با معیار تمایز عالم و معلوم :حضوری، حصولیدارای مفاهیم و گزاره‌های بنیادی است که دی دگاه متمایزی هر پارادایم انتزاعیت‌ها پدید می‌آورد. با معیار تناظر با واقعیت :انضمامی ،به واقعی ‌شناسی ،نظریه‌ها ،طرح‌ها با معیار سلسله‌مراتب تأثیر :هستی مثال: ‌شناسی و ... ایکس وجامعه ‌شناسی، نظریهزیست با معیار موضوع :رشته‌های فیزیک• ،شیمی، ایگرگ انگیزش طب‌مثبت سوزنی ،و تی با معیار پارادایم :پارادایم‌های طب • تی سنتی ایرانی و ... 2 تقسیم‌بندی علوم علوم را با معیارهای متعددی می‌توان تقسیم‌بندی کرد .برخی از تقسیمات عبارتند از: .1 .2 .3 .4 .5 .6 تقسم بندی چند معیاری با معیار قابلیت بیان :نهفته ،آشکار با معیار تمایز عالم و معلوم :حضوری ،حصولی معموال هر یک از قسمتها شامل چند نوع علم (ب ر با معیار تناظر با واقعیت :انضمامی ،انتزاعی مبنای سایر معیار‌ها) می‌شوند. مثال :علم فیزی ک ،ش امل محتواهای ان تزاعی و با معیار سلسله‌مراتب تأثیر :هستی‌شناسی ،نظریه‌ها ،طرح‌ها انضمامی است. با معیار موضوع :رشته‌های فیزیک ،شیمی ،زیست‌شناسی ،جامعه‌شناسی و ... با معیار پارادایم :پارادایم‌های طب سوزنی ،طب سنتی ایرانی و ... 2 علم و عمل علم و عمل بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند: • اثر علم بر عمل :انجام اعمال اختیاری نیازمند علم است. • اثر عمل بر علم :عمل نه‌تنها محتوای علم را بالفعل می‌کند ،بلکه به ارتقای علم نیز می‌انجامد. 2 علم و عمل علم و عمل بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند: برای تشخیص درست و انجام درست «عمل» آگاهی از وضعیت • علمبراست. یکدیگر نیازمندن‌ها اختیاریو آثار آ اثر علم بر عمل :انجام اعمال مؤلفه‌ها نیست. • اثر عمل بر علم :عمل نه‌تنها الزم ‌کند ،بلکه به ارتقای علم نیز می‌انجامد. کافی می هرچندبالفعل استعلم را محتوای 2 علم و عمل ‌گذارند:دانش را با تجربه پیوند داده و آن را اصالح یا غنی علم و عمل بر یکدیگر تأثیر میعمل، می‌سازد. برخی از آثار عمل بر علم عبارت‌اند از: نیازمندتا علم • اثر علم بر عمل :انجام •اعمال است .نشود اطالعات ب ه دانش تب دیل عمل انجام اختیاریاز موارد در بسیاری نمی‌شود و یا ح داقل فهم درس تی ش کل نمی‌گ یرد؛ در بس یاری از قراربهگرفتن نکاترانهفته • اثر عمل بر علم :عمل نه‌تنهاموارد ،زوایا وقعیتی‌انجامد. در معلم نیز م ارتقای اطالعات ،بابلکه بالفعلدر می‌کند، محتوایوعلم مناسب کشف می‌شوند. • در بسیاری از مواق ع وزن گزینه‌ها ب دون داش تن تجرب ه ،به‌خ وبی تش خیص داده نش ده و با تعق ل ض عیف ،نت ایج نادرس تی حاص ل می‌شود. 2 دانش و ارزش نسبت‌های بین ارزش و دانش عبارت‌اند از: • ارزش‌ها بخشی از دانش • ارزش‌ها مؤثر بر دانش اگر پیش‌فرض‌های ارزشی ،به‌طور آشکار بیان شوند ،کیفیت دانش ارتقا می‌یابد ،اما هیچ‌گاه نمی‌توان ارزش‌ها را از دانش جدا کرد. 2 دانش و ارزش نسبت‌های بین ارزش و دانش عبارت‌اند از: • ارزش‌ها بخشی از دانش دانستن «هست‌ها» برای انجام فعالیت‌های اختیاری کافی نیست و آگ اهی از «بایدها» نیز الزم است. حالت یا حالت‌هایی ک ه ترجیح باالتری دارن د ،همان بای دها هس تند؛ به‌عبارت‌دیگر ،ارزش‌ها ،بایدها را مشخص می‌کنند. • ارزش‌ها مؤثر بر دانش اگر پیش‌فرض‌های ارزشی ،به‌طور آشکار بیان شوند ،کیفیت دانش ارتقا می‌یابد ،اما هیچ‌گاه نمی‌توان ارزش‌ها را از دانش جدا کرد. 3 دانش و ارزش نسبت‌های بین ارزش و دانش عبارت‌اند از :ارزش‌ها بر همه فعالیت‌ها اثر می‌گذارن د ،ازجمل ه فعالیت‌های دانش ی. محورهای اثرگ ذاری ارزش‌ها ب ر تولی د ،انتق ال و بهره‌ب رداری از علم عبارت‌اند از: • حدس‌ها ،ایده‌ها ،نام‌گذاری‌ها • ارزش‌ها بخشی از دانش • جهت‌گیری‌ها و اولویت‌ها • ارزش‌ها مؤثر بر دانش مفروضات ارزشی متفاوت ،ح دس‌ها و ای ده‌های متف اوتی درباره واقعیت پدید می‌آورند که نتیجه آن صورت‌بندی‌های متفاوتی از واقعیت است؛ این هنگ ام ارتقادرمیمرزها دانشدانش برای تولید شوند،است بیانممکن اگر پیش‌فرض‌های ارزشی ،به‌طور آشکارتکثر باش‌گاهد ،نمامایدر‌توان ‌یابد،مفیاما دهیچ کیفیت گمراهی می‌شود. سرگردانی جدا یاکرد. باعثدانش عملرا از ارزش‌ها 3 ارزش علم علم در زندگی فردی و اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد و باید نسبت به کسب ،انتشار ،تولید و بهره‌برداری از دانش اهتمام ویژه‌ای داشت. • سخن معروف رسول اکرم (ص)« :ز گهواره تا گور دانش بجوی» ،گناه بودن دروغ (ک ه جه ل را به‌جای دانش می‌نشاند)« ،بهتر بودن یک ساعت تفکر از هفتادسال عبادت» و ...همه حاکی از ارزش واالی علم هستند. • آثار علم محدود به زندگی فردی نیست؛ ارجحیت جامعه دانش‌بنیان ،اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان ،همان ارجحیت بروز یافته دانش است. 3 ارزش علم دانش در طول تاریخ همواره یک منبع مهم محسوب شده؛ اما در دوران معاصر اهمیت بسیار بیشتری یافته است؛ زیرا رقابت‌ها افزایش‌یافته‌اند؛ اطالعات بیشتر و پراکنده‌تر شده‌اند ،حافظه‌ها مخدوش‌تر و رؤیاها برجسته‌تر شده‌اند ،قدرت نرم مهم‌تر شده است و ... 3 ارزش علم اگر تنها ابعاد اقتصادی تأثیر دانش را در نظر بگیریم ،نقش باال و فزاینده دانش در دارایی‌های یک بنگاه یا یک کشور می‌توان مشاهده کرد. سهم دارایی نامحسوس در کل دارایی در برخی شرکت‌های پیشرو ،حدود %90است؛ یعنی ساختمان‌ها ،تجهیزات ،مواد اولیه و سایر دارایی‌های محسوس در این شرکت‌ها تنها ده درصد دارایی این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. دانشی که در ذهن کارکنان جای گرفته ،در فرایندها ساختارها تعبیه‌شده ،به محصوالتی رقابتی یا حق امتیازهایی ارزشمند تبدیل‌شده ،در تصمیمات اثربخش و عملکردهای کارا بروز یافته؛ سهم بسیار باالیی در تشکیل دارایی‌های نامحسوس و کسب برتری دارد. 3 ارزش علم سهم دارایی نامحسوس در کشورهای پیشرو (به لحاظ اقتصادی) نیز بسیار باال است. بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک جهانی برای تعیین ثروت ملل: • در 66کشور ثروتمند که 78درصد ثروت دنیا را در اختیاردارند ،به‌ طور متوسط 80درصد ثروت مربوط به منابع نامحسوس بوده و منابع فیزیکی و طبیعی هریک به ترتیب 16و 3درصد سهم دارند. • این وضع در 43کشور کم درآمد که تنها یک درصد ثروت جهان را در اختیار دارند به گونه‌ای متفاوت است؛ یعنی سهم منابع نامحسوس 50درصد؛ منابع فیزیکی 14 ،درصد و منابع طبیعی 36 ،درصد است. • ترکیب انواع دارایی‌ها در ایران از این قرار است :طبیعی ،%59 :ساخته شده %14 :و نامحسوس%27 : 3 ارزش علم سهم دارایی نامحسوس در کشورهای پیشرو (به لحاظ اقتصادی) نیز بسیار باال است. سهم پایین دارایی‌های نامحسوس ،همان مفهومی است که با عنوان بهره‌وری پایین ،رقابت‌پذیری ضعیف ،نامناسب بودن بر اساس محاسبات انجام شده توسط بانک جهانی برای تعیین ثروت ملل: محیط کار و ...به آن اشاره می‌شود؛ همه این‌ها ناشی از نقش پایین دانش در فعالیت‌های اقتصادی دارد. • در 66کشور ثروتمند که 78درصد ثروت دنیا را در اختیاردارند ،به‌ طور متوسط 80درصد ثروت مربوط به منابع ایران منابع طبیعی سرشاری داشته و از زیرساخت‌های فیزیکی مناسبی برخوردار است ،اما در نامحسوس بوده و منابع فیزیکی و طبیعی هریک به ترتیب 16و 3درصد سهم دارند. زیرساخت‌های نرم دچار مسائل اساسی است. • این وضع در 43کشور کم درآمد که تنها یک درصد ثروت جهان را در اختیار دارند به گونه‌ای متفاوت است؛ یعنی مسائل کشور ما بیشتر از جنس نرم هستند و رفع آن‌ها بیش از آنکه نیاز به منابع مالی داشته باشد ،نیاز به تولید ،انتقال و طبیعی 36 ،درصد است. درصد ازو منابع دانش دارد. ‌14برداری سهم منابع نامحسوس 50درصد؛ منابع فیزیکی،بهره دانش است» تمرکز بر است:اقتصاد عطف «نقطه نامحسوس%27 : شده %14 :و ایران ساخته طبیعی،%59 : این قرار • ترکیب انواع دارایی‌ها در ایران از اگر این نکته طالیی به‌خوبی فهمیده شده و به کار گرفته شود با صرف منابع اندکی ،شاهد پیشرفتی گسترده و سریع خواهیم بود. 3 کیفیت علم هنگامی محتوایی به عنوان دانش پذیرفته می‌شود که از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. البته قانع شدن از کیفیت ،بستگی به مخاطب دارد؛ به‌عبارت‌دیگر افراد و ج وامعی ک ه ادعاهای دانش را ارزیابی می‌کنند ،تعیین‌کننده علمی یا غیرعلمی بودن یک ادعا هستند؛ البته برای تشخیص قابلیت اتک ا ب ه محتوای عرضه‌شده ممکن است معیارهای مانند ابطال‌پذیری و عملی بودن را به‌کارگیرند. مثال :ادعای کشف یک داروی جدید با آزمایش‌های متعدد ارزیابی می‌شود و ب ه لحاظ مخ اطرات باال در مراحل اولیه برای درمان بیماران تجویز نمی‌شود؛ اما یک ایده جدید برای بازاریابی پس از تحلی ل و کسب نظر خبرگان به اجرا گذاشته می‌شود و با سعی و خطا تکامل می‌یابد. 3 کیفیت علم مؤلفه‌های کیفیت دانش عبارت‌اند از: • جامعیت :پوشش دادن همه مواردی که نقش مهمی دارند. • یکپارچگی :ارتباط بین معلومات به‌گونه‌ای که هر جزء بخشی از سامانه بزرگ‌تر محسوب شوند. • صحت :تطابق داشتن گزاره‌ها با واقعیت. • دقت :دربرداشتن مشخصه‌های کافی. • آشکاری :معلوم بودن ارزش‌ها و پیش‌فرض‌ها معموًال مؤلفه صحت به‌شدت موردتوجه قرار می‌گیرد و به سایر مؤلفه‌ها بی‌توجهی می‌شود .دانشی که صحت باالیی داشته اما دقت کافی نداشته باشد؛ کیفیت پایینی دارد و به‌عبارت‌دیگر قابلیت چندانی برای استفاده ندارد. 3 کیفیت علم برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: • هم‌افزایی پایین بین معلومات • عدم توجه و یا پنهان بودن ارزش‌ها • بی‌توجهی به مفاهیم • تولید محتوای صوری 3 کیفیت علم برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: • هم‌افزایی پایین بین معلومات • عدم توجه و یا پنهان بودن ارزش‌ها • بی‌توجهی به مفاهیم • تولید محتوای صوری 4 کیفیت علم برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: • هم‌افزایی پایین بین معلومات • عدم توجه و یا پنهان بودن ارزش‌ها • بی‌توجهی به مفاهیم باید موشکافانه به ورود و جهت‌دهی‌های ارزش‌ها توجه داشت. به‌کارگیری محتواهای ارائه‌شده ،بدون توجه به ارزش‌های نهفته در آن تناقض‌های زیادی پدید می‌آورد. • تولید محتوای صوری 4 کیفیت علم برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: • هم‌افزایی پایین بین معلومات • عدم توجه و یا پنهان بودن ارزش‌ها • بی‌توجهی به مفاهیم • تولید محتوای صوری 4 کیفیت علم برخی از خطاهای جدی به‌ویژه در علوم انسانی عبارت‌اند از: • هم‌افزایی پایین بین معلومات • عدم توجه و یا پنهان بودن ارزش‌ها • بی‌توجهی به مفاهیم • تولید محتوای صوری 4 کتاب مبانی مدیریت دانش هم‌افزا برای ارتباط با مولف ،بحث درباره محتوای کتاب ،دریافت اسالیدها ،فیلم آموزشی و نرم‌افزار مدیریت دانش هم‌افزا به این نشانی مراجعه نمایید: /38990www. hamafza.ir نشر هم‌افزا تلفن021 44745489 : وبwww.hamafza.ir/nashrehamafza : فروش اينترنتي/www. hamafza.ir 38990: 4

51,000 تومان