علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

آشنایی با پورتال های کتابخانه ای

ashnayi_ba_portalhaye_ketabkhaneyi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با پورتال های کتابخانه ای”

آشنایی با پورتال های کتابخانه ای

اسلاید 1: آشنايي با پورتال‌های کتابخانه‌ای مهندس یاشار حدیقه سرشت

اسلاید 2: شناخت ناكافي از نيازهاي مخاطب براي اطلاع رساني صحيحبرآورده نشدن نيازهاي كاربرانسردرگمي كاربران در زمينه جستجو در پايگاههاي مختلفعدم راهنمايي كاربران و صرف هزينه و زمان زياد براي سرويس‌دهي و اطلاع رساني و خدمات كتابخانه ايارائه اطلاعات غير مفيد به كاربران به دليل عدم شناخت آنهاعدم راهنمايي كاربر در رابطه با اطلاعاتي كه كاربر به آن نياز داردمشکلات موجود

اسلاید 3: عدم وجود ارتباط دو سويه بین کاربران و کتابخانهدشواري برقراري ارتباط كاربران با كتابخانه ها و ثبت و بررسي نقطه نظرات و ديدگاه‌هاي آنهاتوسعه كمي و كيفي كتابخانه ها بدون دريافت اطلاعات دقيق از تمامي كاربران استفاده كنندهمشکلات موجود

اسلاید 4: وجود سرورها و مراكز و پايگاههاي جانبي پراکنده و به تبع آن، نياز به دسترسي جداگانه به هريک از آنها از يك نقطه واحدگسترش سيستم‌هاي نرم‌افزاري پراکنده و ايجاد جزاير گسسته اطلاعاتي و اطلاع‌رسانينياز به آشنايي کاربران با برنامه‌هاي مختلف و متفاوتعدم وجود مرجعي متمركز براي ارائه و استفاده از اطلاعات گردآوري شدهمشکلات موجود

اسلاید 5: عدم دسترسي به خدمات كتابخانه خارج از محدوده کتابخانه هاازدحام درخواست كننده هاي خدمات در كتابخانه هاوجود محدوديت هاي زماني و مكاني برای استفاده از خدمات كتابخانه‌ایمشکلات موجود

اسلاید 6: عدم وجود مكاني متمرکز برای توسعه پايگاه دانشفقدان مكان مناسبي براي تبادل آخرين تحقيقات و مقالاتعدم امكان دريافت نظرات در زمينه دانش افرادصرف هزينه بسيار بالا براي دانشجويان و محققين در زمينه منابع اطلاعاتيتوسعه دانش محققان فارسي زبان در سايتهايي نظير ويكي پدياي فارسيمشکلات موجود

اسلاید 7: پورتال كتابخانه اي

اسلاید 8: پورتال كتابخانه اي چيست ؟پورتال هاي كتابخانه اي مجموعه هايي هستند كه امكانات لازم براي تهيه ، سازماندهي ، دسترسي، جستجو، استخراج ،تفسير ،انتقال و انسجام منابع اطلاعاتي را فراهم آورند به نحوي كه اين منابع به سادگي همراه با وجود سطوح دسترسي براي استفاده در دسترس باشند.

اسلاید 9: اهداف پورتال کتابخانه‌ایمديريت يكپارچه مراكز و پايگاههاي جانبي كه روش استقراري بصورت متمركز، نيمه متمركز و غير متمركز دارند.توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان نقطه مشترك اطلاع‌رساني به كاربران توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزاري براي تقويت سطح كيفي خدمات كتابخانهتوسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزاري براي توسعه ارتباط با كاربران ، با هدف ايجاد محيطي براي جلب نظرات و آراي عمومي در خصوص مسائل مختلفتوسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان بستري براي تجميع ، استفاده بهينه و سريع تمامي كاربران و ذينفعان از كليه داده‌ها، اطلاعات و دانش موجودتوسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزار تصميم‌گيري مديران ارشدتوسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزاري مناسب‌سازي شده با سلايق و نيازهاي كاربران، براي استفاده راحت و آسان آنها از داده‌ها و اطلاعاتتوسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزاري براي دسترسي به دانش كتابخانه

اسلاید 10: بررسي پورتالهاي كتابخانه اي مطرح در دنیا

اسلاید 11: پورتال کنگره آمریکاhttp://www.loc.gov

اسلاید 12: امکانات پورتال کنگرهپرسش از کتابدارمنابع دیجیتالمنابع کتابشناختیجستجواطلاع رسانی گزینشیمقالات منتخباطلاعات عمومی و معرفی سازمانمقالات بر تراخبار و وقایع کتابخانهمنابع کتابخانه‌ای ) شامل SD (ابزارهای اطلاع‌رسانی سریعگالری‌هامعرفی خدمات کتابخانهراهنمامعرفی کتابخانه و پورتال

اسلاید 13: 2پورتال کتابخانه دانشگاه هارواردhttp://lib.harvard.edu/

اسلاید 14: امکانات پورتالنوار ابزارجستجو و ابزارهای جستجواخبار و وقایعگالریسولات رایجمنابع کتابشناختی دانشگاه دیگر منابع کتابشناختیپایگاه منابع الکترونیکابزارهای داده کاویمعرفی کتابخانه

اسلاید 15: 3پورتال کتابخانه دانشگاه کالیفورنیاhttp://www.lib.berkeley.edu/

اسلاید 16: امکانات پورتالجستجو در پایگاه‌ها (SD)جستجو در منابع کتابشناختیراهنمااخبار و وقایعخدمات کتابخانهمعرفی کتابخانهپرسش از کتابدارجستجو

اسلاید 17: 4پورتال کتابخانه‌های استندفورد، کلمبیا و اتحادیه اروپاwww-sul.stanford.edu www.columbia.edu/cu/lweb www.theeuropeanlibrary.org

اسلاید 18:

اسلاید 19: 5پورتال مرکز منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیرازکاری از شرکت پارس آذرخش

اسلاید 20:

اسلاید 21: ويژگيهاي پورتال مركز منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیرازويژگيهاي كتابخانه‌ایويژگيهاي عمومي

اسلاید 22: پروسه عضویتويژگيهاي كتابخانه‌ایخدمات پورتال برای اعضاء کتابخانهدرخواست عضویتوضعیت بررسی درخواستبررسی درخواستگزارش اعضاءعضو معتبرعضو نامعتبر

اسلاید 23: يكي از اصلي ترين مباحث در مورد پورتال كتابخانه‌اي پارس آذرخش قابليت SSO است كه كاربر فقط با يك بار ورود به سيستم مي تواند از تمامي امكانات بر اساس سطح دسترسي خود استفاده نمايدSingle Sign-On (SSO)

اسلاید 24: كتابخانه منخصوصیعمومیيكي از قابليت­هاي پورتال کتابخانه‌ای امكان شخصي­سازي و مديريت فعاليت­هاي شخصي است. در اين قابليت امكان شخصي‌سازي محيط نمايش اطلاعات براي هر كاربر در پورتال (رنگ و چيدمان) قابل انتخاب خواهد بود.علاوه بر اين موضوع هر كاربر فقط با يكبار ورود به سيستم، از كليه امكاناتي كه در اختيار قرار می­گیرد مي­تواند استفاده کند

اسلاید 25: عمومیبلاگ شخصیامکان ارائه مقالات امکان ارائه منابع دیجیتالخصوصیجستجوپیشنهاد خریدکارکرد منتسویه حسابگزارش اعتباردعوتعلاقه مندی‌های منجستجوهای منعضویتانجمن‌های منكتابخانه من

اسلاید 26: علاقمندی هاكاربر بعد از عضويت در كتابخانه مي‌تواند ليستي از موضوعاتي كه به آنها علاقمند است را انتخاب نمايد. ارسال اين موضوعات بر اساس نظام رده بندي تعريف شده اند. اين علاقمندي‌ها بر اساس نيازهاي هر كتابخانه تعريف شده و در هر كتابخانه قابل تغيير است به اين ترتيب كاربر در هر زمان مي‌تواند موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کند تا بر اساس آنها اطلاع رساني انجام گيرد.مديريت علاقمندي‌ها و اطلاع رسانی گزینشی(SDI)

اسلاید 27: اطلاع رسانی گزینشیبعد از انتخاب علاقمندي‌ها از سوي كاربر، سيستم اقدام به ارسال تازه‌هاي نشر در زمينه علاقمندي‌هاي كاربر به صورت ايميل و پيام كوتاه ، مرتب سازي جستجوها بر اساس موارد مورد علاقه شخص و ديگر موارد اطلاع‌رساني مي‌كند. تمامي اين خدمات در راستاي تعامل شخص با كتابخانه است.مديريت علاقمندي‌ها و اطلاع رسانی گزینشی(SDI)

اسلاید 28: جستجوجستجوي سادهجستجوي پيشرفتهابر جستجوجستجوي مواد آرشيويجستجوي تمام متن (Full Text Search)جستجوي اصطلاحنامه‌ايخدمات جستجو

اسلاید 29: تازه هابخش تازه‌هاي امکان مشاهده تازه‌هاي نشر مانند فهرست کتاب‌هاي فارسي و لاتين جديد، منابع چاپي، پايان نامه‌ها، نشريات و همچنين تازه‌هاي منابع ديجيتال و غيره را فراهم مي‌کند.و هر كتابخانه مي‌تواند تعريف خود را از تازه‌ها داشته و در سيستم تعريف نمايد. تا با توجه به آن، تنظيمات اطلاع‌رساني تازه‌هاي نشر انجام گيرد. اطلاعات تازه‌هاي نشر مي‌تواند به صورت RSS تعريف و در اختيار علاقمندان قرار گيرد.تازه هاي نشر و منابع ديجيتال

اسلاید 30: پايگاههاي اطلاعاتيپايگاه‌های مستقلپايگاه‌های موضوعي(Special Discipline)پایگاه‌های اطلاعاتیپایگاه‌های الكترونيك (E-Source Search)

اسلاید 31: پيشنهاداتپيشنهاد خريدبر اساس مدارک موجودبر اساس مدرک جدیدپيشنهاد اصلاح

اسلاید 32: بررسی پیشنهاد اصلاحبررسی پیشنهاد خریدبررسی پيشنهادات

اسلاید 33: خدمات میز امانترزرودرخواست تمديدگزارشات ميز امانت

اسلاید 34: مديريت منابع ديجيتالآرشيو منابع دیجیتالآرشيو هاي بازگالریسطوح دسترسي منابع ديجيتالDigital Watermarkingاعتبارات

اسلاید 35: آرشيو منابع دیجیتالدر این سیستم به هر اطلاعات كتابشناختي تعداد نامحدودي مواد آرشيوي نسبت می دهند اين مواد آرشيوي بر اساس نوع مواد آرشيوي و نوع عام محتوا تفكيك مي‌شوند و هر كدام داراي يك نسخه قابل مشاهده، چند نسخه قابل بارگذاري، يك نسخه معادل نسخه چاپی هستند. به ازاي مشاهده و بارگذاري هر ماده آرشيوي سطح دسترسي تعريف می شودمديريت منابع ديجيتال

اسلاید 36: آرشيو های بازسيستم جزئيات دسترسي مشترك و اشتراك منابع دیجیتال را مشخص و پياده سازي مي‌كند. سيستم قوانين دسترسي و حذف و اضافه، در منابع با دسترسي مشترك را مشخص و معین مي‌كندمديريت منابع ديجيتال

اسلاید 37: گالریمديريت منابع ديجيتالایجاد گالریمشاهده گالری در وبمشاهده منابع یک گالریمشاهده یک ماده دیجیتال

اسلاید 38: نظرات كاربرنظر سنجييادداشت گذاريامتياز دهيپرسش از كتابدار

اسلاید 39: ویکی‌ها به کاربران این اجازه را می‌دهند که بدون دانش برنامه‌نویسی برای وب اقدام به ایجاد صفحات اینترنتی درباره موضوعات مختلف بکنند.هر تغییر در صفحات ثبت می‌شود، و صفحات قابل بازگرداندن به وضعیت قبل از تغییر هستند.قابلیت پیوند خودکار به نوشته تایپ شده وجود دارد، چه آن نوشته موجود باشد چه نباشدپايگاه دانشويكي براي همه، همه براي ويكي

اسلاید 40: مرکز و واحد‌های اقماریواحدهاي اقماری و كتابخانه‌هاي تابعه نشان دهنده ساختار سلسله مراتبي يك كتابخانه مركزي هستند. كتابخانه مركزي نشان دهنده تشكيلات مادر است و هر كدام از واحدهاي اقماري زير پوشش كتابخانه اصلي فعاليت دارند. كتابخانه مركزي دانشگاه علوم پزشكي تهران را مي‌توان مثالي از يك كتابخانه سلسله مراتبي در نظر گرفت كه هر كدام از دانشكده هاي علوم پزشكي به عنوان واحد اقماري آن مشغول فعاليت هستند .ساختار پورتال

اسلاید 41: انجمن‌هايك انجمن به عنوان گروه‌بندي كاربراني با مجموعه‌اي از علائق و مهارت‌ها، تعريف مي­شود.گروه‌های کاربری دسته بندي ساده‌اي از كاربران هستند براي كمك به مدير، تا بجاي تخصيص نقش‌ها و مجوز دستيابي به تك تك كاربران، مجوزها را به يك گروه كاربري تخصيص دهد و يا اينكه بتواند يك دسته از كاربران را به يك گروه اختصاص دهد.ساختار پورتال

اسلاید 42: ويژگيهاي عموميمعرفي سازمانتالار گفتگوبلاگسوالات رایجتقويماخباراعلاناتراهنما...

اسلاید 43: مشخصات معماريمعماري مبتني بر J2eeپياده سازي بر اساس استاندارد JSR 68عدم وابستگي به سيستم عاملعدم وابستگي به پايگاه دادهامنيت(JAAS)سطوح دسترسي مبتني بر نقش(Role Base)امكان تعامل با Mail Server هاي مختلفپشتيباني از تم هاي مختلف

اسلاید 44: مقايسه پورتال‌هاي كتابخانه‌اي

اسلاید 45: معماران اطلاعاتكتابداران و اطلاع رسانانمحققان فنيمديران و طراحان اينترانتمديران و طراحان وب سايتبرنامه نويسانسايرافرادي كه به نوعي درطراحي سيستم‌هاي اطلاعاتي نقش دارند.Information Architectureهنر و علم سازماندهي اطلاعات در وب‌سايت‌ها، اينترانت‌ها، نرم‌افزارها، و واسط‌هاي کاربر است. معماران اطلاعات، چارچوبي براي چيدمان اطلاعات تعريف مي‌کنند تا کاربر به سرعت و سهولت به اطلاعات مورد نظر خود دست يابد.معماري اطلاعات(IA)

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید