کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

آشنایی با پورتال های کتابخانه ای

صفحه 1:

صفحه 2:
یچ شاب تيك بيس دح دبای اس تخستبل همابت تخصص کتابخانه دبحبتال Pa IS ascites sh Digilib Suite آشنایی با پورتال‌های کتابخانه‌ای مهندس پاشار حدیقه سرشت

صفحه 3:
مشگلات موجود شناخت ناكافى از نيازهاى مخاطب براى اطلاع رسانى صحيح ‎bis‏ 0 ا مت ۵ eet eae SRO SE Ree See eR ‏ا‎ ‎ren caer rena Meets © ارائه اطلاعات غير مفيد به كاربران به دليل عدم شناخت آنها © عدم راهنمايى كاربر در رابطه با اطلاعاتى كه كاربر به آن نياز دارد

صفحه 4:
مشگلات يك عدم وجود ارتباط دو سويه بين كاربران و كتابخانه ۱ 0 © توسعه كمى و كيفى كتابخانه ها بدون دريافت اطلاعات دقيق از تمامى کاربران استفاده کننده

صفحه 5:
مشگلات موجود ۱ ‏از‎ eerie ats ele care LST Sener eo) ‏به هریک از آنها از یک نقطه واحد‎ © كسترش سيستمهاى نرمافزارى يراكنده و ايجاد جزاير كسسته اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی © نياز به آشنايى كاربران با برنامهدهاى مختلف و متفاوت ۵ [۳ abs PE Cnt he grcne earner a شده

صفحه 6:
مشگلات يك ‎ne neg‏ ل اي ا ل ل ‏. ازدحام ‎ony‏ ل ا ا ‎CUE‏ ‏© وجود محدوديت هاى زمانى و مكانى براى استفاده از خدمات کتابخانه‌ای ‎

صفحه 7:
مشگلات موجود 0 Bec relceny one Fea | a eal eeepc Uae ‏ا‎ Rte ‏عدم امكان دريافت نظرات در زمينه دانش افراد‎ © ۱ ‏ا ا م ا‎ ke oe iad ‏اطلاعاتی‎ 0 eee eee Eel See) Rel ae ne Cnr iid 8 3

صفحه 8:
بورتال كتابخانه اى

صفحه 9:
پورتال کتابخانه ای چیست ؟ پورتال های کتابخانه ای مجموعه هایی هستند که امکانات لازم برای تهیه . سازماندهی . دسترسی. جستجو الل ا ا لت ل 0 ا همراه با وجود سطوح ‎pe er pern)‏ 1

صفحه 10:
| ۱ متم ركز و غير متم ركز دارند. 1 ‏ا ا‎ area eer ۱ ‏ا ا‎ 1۱ ‏ا ااال‎ ante ee ‏ا ا ا ات‎ aed توسعه پورتال کتابخانه ای به عنوان بستری برای تجمیع . استفاده بهینه و سریع تمامی ‎RO ReX PN OE OR Pca he eric‏ 0[ Evo ie peat peers Reena ce an Seen or TSE RS ex trent ie mary ee orien Perea rene 0 CUES ‏ل ا‎ aCe Ome Sante

صفحه 11:
بررسی پورتالهای کتابخانه ای مطرح در دنیا

صفحه 12:
پورتال کنگره آمرپکا http://www.loc.gov

صفحه 13:
09 EON Ca) ‏پرسش از کتابدار‎ ws from the Library ۱ مقالات بر تر اخبار و وقايع كتابخاته )| 1[ منابع كتابخانداى ) شامل 51 ( ‎Perel ores‏ گالری‌ها معرفی خدمات کتابخانه راهنما 3111010131112

صفحه 14:
http://lib.harvard.edu/

صفحه 15:
امکانات پورتال توار ابزار جستجو و ابزارهاى 0 بايكاه منابع الكترونيك 5202250-5-507 معرفی کتابخانه

صفحه 16:
1 ‎OTC 0p‏ انا ‎

صفحه 17:
li tea ‏ی‎ Ir 00 Fred teed ‏راهنما‎ ‏اخبار و وقایع‎ ‏خدمات كتابخانه‎ ‏معرفى كتابخانه‎ ‏يرسش از كتابدار‎ Questions? ل

صفحه 18:
پورتال کتابخانههای استندفورد. کلمبیا و اتحادیه اروپ www-sul.stanford.edu ‏ان يو‎ ) www.theeuropeanlibrary.org

صفحه 19:
The European Library

صفحه 20:
‎Pol BY‏ سب ی ل ‏کاری از شرکت پارس آذرخش ‎

صفحه 21:

صفحه 22:
ویژکیهای پورتال مرکز منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیراز * ویژگیهای کتابخانه‌ای ؟ ویژگیهای عمومی

صفحه 23:

صفحه 24:
Single Sign-On (SSO) eo Cc Me Srey reed See ae a ne) ‏است كه كاربر فقط با يك بار ورود به‎ SSO ۳ [0 e Cs nee cre 0 Rye

صفحه 25:
كتابخانه من ۹ ى يورتال كتابخانهاى امكان شخصيسازى و ۱۳ 0( 03 7 ie sl ‏ال ا‎ Reece cad | | کلیه امکاناتی که در اختیار قرار میگیرد میتواند استفاده کند

صفحه 26:
كتابخانه من , عمومی خصوصى 0 0000 5200 Com) ‏او‎ ‎0 U ne a ‏تسویه حساب‎ ٩ ا 0 ere 9 علاقه مندی‌های من © جستجوهاى من © عضويت ۵ a 2 ‏انجمنهاى من‎

صفحه 27:
علاقمندی ها كاربر بعد از عضويت در كتابخانه مىتواند ا 110 ا ‎Pet‏ ‏ا 0 تعريف شده اند. اين علاقمندىها بر اساس نیازهای هر کتابخانه تعریف شده و ‎trom perenrcerees agree‏ 0[ ترتيب كاربر در هر زمان مىتواند موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب كند با بر اساس آنها اطلاع رسانى انجام

صفحه 28:
20 بعد از انتخاب علاقمندی‌ها از سوی ‎mney ca‏ ل رك تازههاى نشر در زمينه ‎aya CMTS CANT YERCICS eo‏ ‎ee eee‏ ‎ren pen ryeeanes‏ 000 علاقه شخص و ديكر موارد ‎ee ec ae eer‏ ‎Peony eon pure Paes‏ ۱۳۳۹[

صفحه 29:
خدمات جستجو ی 00000 أبر جستجو جستجوى مواد آرشيوى (Full Text Search) .,i0 ‏جستجوی تمام‎ 0000

صفحه 30:
۳2 Sener Se ME APS ae ‏مانند فهرست کتاب‌های فارسی و لاتینْ‎ Sk ys Tada OLY gle gale ate Corre eee ORCS Mere) aCe) 21117 00 ‏تأزمها داشته ودر سيستم تغريف تمايد.‎ 2 vemrcl ew eoca naa SET 25 pls! 8s Glaojb ‏نا‎ pe Oe re peat TSI ‏تعريف و در اختيار علاقمندان قرار‎ ۳1

صفحه 31:
2 ‎ewer et‏ تا ‎ ‎

صفحه 32:
بيشنمادات © ييشنهاد خريد * بر اساس مدارک موجود | Bal ا

صفحه 33:
0

صفحه 34:
(۳ ۳ ‎٩‏ گزارشات میز امانت

صفحه 35:
مدیریت منابع دیحیتال ‎٩‏ آرشیو منابع دیجیتال ‎penta ees) ‏© كالرى ‏© سطوح دسترسى منابع ديجيتال ‎Digital Watermarking ¢ ‏اعتبارات‎ © ‎

صفحه 36:
۱ در اين سيستم به هر اطلاعات كتابشناختى تعداد نامحدودي مواد آرشیوی نسبت می دهند این مواد آرشیوی بر اساس نوع مواد آرشيوى و نوع عام محتوا تفكيك 1 مشاهده چند نسخه قایل بارگذاری: یک نسخه معادل نسخه چاپی هستند. به ازای ل ا ل سطح دسترسی تعریف می شود

صفحه 37:
مدیرفت منايم دیجیتال ۹ ۳ ee Re ene url Sea rere : PRESEN ‏ا‎ ‏پیاده سازی می‌کند. سیستم قوانین‎ 5110 دسترسی مشترک را مشخص و معین مى كند

صفحه 38:

صفحه 39:
نظرات کاربر ۰ 5 ۳ ٠ ‏0ت‎ ee) Cas ‏؟ امتیاز دهی‎

صفحه 40:
ويكى ‎sly‏ همه؛ همه براى ‎ws‏ 00 es ROC pes ar Ua ICP) ‏لكت‎ nel Re eae [0 rar ru] ren caer cesar ewe} ا ‎ee Rae‏ ل كت 000000 ل ا ‎Parca‏ yee eet RUC eS TCT aed ‏باشد چه نباشد‎

صفحه 41:
Ay Bi مرکز و واحدهای اقماری نا ۱۳ ا ا ‎See Cr anne NES‏ د ‎ee Rel Mgrs renee emt St Bie pase enor lc)‏ فعالیت دارند. کتابخانه مر کزی دانشگاه علوم پزشکی تهران را می‌توان ‎nee z)‏ ا ااا ات ب ل ا ا ا ا ا كت 95

صفحه 42:
ساختار پورتال ‎oe‏ 0 انجمن‌ها ‏دسته بندی ساده‌ای از کاربران هستند یک انجمن به عنوان گروه‌بندی کاربرانی ‎KS sly‏ ل 1[ با مجموعه‌ای از علائق و مهارت‌ها: ‎Te Ege gH Oe‏ 0[ تعریف ميشود. تک تک کاربران. مجوزها را به یک ‎ee eee Ree Eee‏ اينكه بتواند يك دسته از كاربران را ‎wns yolarsl og F Ks ay‏ ‎

صفحه 43:
وی گیهای عمومی

صفحه 44:
مشخصات معمارى © معمارى مبتنى بر © ©2[ © بياده سازى بر اساس استاندارد 68 515ل ‎penn np con Ca‏ 000 © عدم وابستگی به ۳ داده ۱۵ © © سطوح دسترسى مبتنى بر نقش(©835 ©80[1) ۶ امکان تعامل با 56۳۷۵۲ ۵11 های مختلف © يشتيبانى از تم های مختلف

صفحه 45:
ا ل ا الي ل x) 24 24 4 xy x x] 4 4 4 & 8 & 8 8 ۳1 ۳۹ 4 3 ‎EXE‏ ل ا ۳ ‎TLEXES‏ ۳ ‎REX SS SELES EEX ELS | 34 45 453 4 4 5313 4 6 6 4 4 5353 6 453 ‎

صفحه 46:
معماری اطلاعات(۱۸) درو را ارت هنر و علم سازماندهی اطلاعات در وب‌سایت‌هاء اینترانت‌ها. نرم‌افزارهاء و ‎eo)‏ 0 ات اك ‎perme pC kele need‏ ان کاربر به سرعت و سهولت به ‎et ROR ea ary yan 1)‏ 000 محققان فنى مديران و طراحان اينترانت ‎orl eT Rv Cape RUE)‏ برنامه نوبسان سايرافرادى كه به نوعى درطراحى سیستم‌های اطلاعاتی نقش دارند.

برآورده نشدن نيازهاي كاربران سردرگمي كاربران در زمينه جستجو در پايگاههاي مختلف سرويسدهي ‌ عدم راهنمايي كاربران و صرف هزينه و زمان زياد براي و اطالع رساني و خدمات كتابخانه اي ارائه اطالعات غير مفيد به كاربران به دليل عدم شناخت آنها عدم راهنمايي كاربر در رابطه با اطالعاتي كه كاربر به آن نياز دارد دشواري برقراري ارتباط كاربران با كتابخانه ها و ثبت و بررسي نقطه نظرات و ديدگاه‌هاي آنها توسعه كمي و كيفي كتابخانه ها بدون دريافت اطالعات دقيق از تمامي كاربران استفاده كننده وجود سرورها و مراكز و پايگاههاي جانبي پراکنده و به تبع آن ،نياز به دسترسي جداگانه به هريک از آنها از يك نقطه واحد گسترش سيستم‌هاي نرم‌افزاري پراکنده و ايجاد جزاير گسسته اطالعاتي و اطالع‌رساني نياز به آشنايي کاربران با برنامه‌هاي مختلف و متفاوت عدم وجود مرجعي متمركز براي ارائه و استفاده از اطالعات گردآوري شده عدم دسترسي به خدمات كتابخانه خارج از محدوده کتابخانه ها ازدحام درخواست كننده هاي خدمات در كتابخانه ها وجود محدوديت هاي زماني و مكاني برای استفاده از خدمات كتابخانه‌ای عدم وجود مكاني متمرکز برای توسعه پايگاه دانش فقدان مكان مناسبي براي تبادل آخرين تحقيقات و مقاالت عدم امكان دريافت نظرات در زمينه دانش افراد صرف هزينه بسيار باال براي دانشجويان و محققين در زمينه منابع اطالعاتي توسعه دانش محققان فارسي زبان در سايتهايي نظير ويكي پدياي فارسي پورتال هاي كتابخانه اي مجموعه هايي هستند كه امكانات الزم براي تهيه ،سازماندهOي ،دسترسي ،جستجو، استخراج ،تفسير ،انتقال و انسجام منابع اطالعاتي را فراهم آورند به نحوي كه اين منابع به سادگي همراه با وجود سطوح دسترسي براي استفاده در دسترس باشند. مديريت يكپارچه مراكز و پايگاههاي جانبي كه روش استقراري بصورت متمركز ،نيمه متمركز و غير متمركز دارند. توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان نقطه مشترك اطالع‌رساني به كاربران توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزاري براي تقويت سطح كيفي خدمات كتابخانه توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزاري براي توسعه ارتباط با كاربران ،با هدف ايجاد محيطي براي جلب نظرات و آراي عمومي در خصوص مسائل مختلف توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان بستري براي تجميع ،استفاده بهينه و سريع تمامي كاربران و ذينفعان از كليه داده‌ها ،اطالعات و دانش موجود توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزار تصميم‌گيري مديران ارشد توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزاري مناسب‌سازي شده با ساليق و نيازهاي كاربران ،براي استفاده راحت و آسان آنها از داده‌ها و اطالعات توسعه پورتال كتابخانه اي به عنوان ابزاري براي دسترسي به دانش كتابخانه http://www.loc.gov امکانات پورتال کنگره پرسش از کتابدار منابع دیجیتال منابع کتابشناختی جستجو اطالع رسانی گزینشی مقاالت منتخب اطالعات عمومی و معرفی سازمان مقاالت بر تر اخبار و وقایع کتابخانه منابع کتابخانه‌ای ) شامل ( SD ابزارهای اطالع‌رسانی سریع گالری‌ها معرفی خدمات کتابخانه راهنما معرفی کتابخانه و پورتال http://lib.harvard.edu/ امکانات پورتال نوار ابزار جستجو و ابزارهای جستجو اخبار و وقایع گالری سوالت رایج منابع کتابشناختی دانشگاه دیگر منابع کتابشناختی پایگاه منابع الکترونیک ابزارهای داده کاوی معرفی کتابخانه http://www.lib.berkeley.edu/ امکانات پورتال جستجو در پایگاه‌ها ()SD جستجو در منابع کتابشناختی راهنما اخبار و وقایع خدمات کتابخانه معرفی کتابخانه پرسش از کتابدار جستجو www-sul.stanford.edu www.columbia.edu/cu/lweb www.theeuropeanlibrary.org کاری از شرکت پارس آذرخش ويژگيهاي كتابخانه‌ای ويژگيهاي عمومي اعضاء کتابخانه درخواست برای عضویت درخواست بررسی پورتال اعضاء نامعتبر معتبر درخواست خدمات گزارش وضعیت بررسی عضو يكي از اصلي ترين مباحث در مورد پورتال كتابخانه‌اي پارس آذرخش قابليت SSOاست كه كاربر فقط با يك بار ورود به سيستم مي تواند از تمامي امكانات بر اساس سطح دسترسي خود استفاده نمايد خصوصیت­هاي پورتال کتابخانه‌ای امكان شخصي­سازي و يكي از قابلي مديريت فعاليت­هاي شخصي است .در اين قابليت امكان عمومی ‌سازي محيط نمايش اطالعات براي هر كاربر در پورتال شخصي (رنگ و چيدمان) قابل انتخاب خواهد بود. عالوه بر اين موضوع هر كاربر فقط با يكبار ورود به سيستم ،از كليه امكاناتي كه در اختيار قرار می­گیرد مي­تواند استفاده کند جستجو پیشنهاد خرید کارکرد من تسویه حساب گزارش اعتبار دعوت عالقه مندی‌های من جستجوهای من عضویت انجمن‌های من بالگ شخصی امکان ارائه مقاالت امکان ارائه منابع دیجیتال عالقمندی ها كاربر بعOد از عضويOت در كتابخانOه مي‌تواند ليسOتي از موضوعاتOي كOه بOه آنهOا عالقمند اسOOت را انتخاب نمايد .ارسOOال اين موضوعات بر اساس نظام رده بندي تعريOف شده اند .ايOن عالقمندي‌ها بر اساس نيازهاي هر كتابخانه تعريف شده و در هOر كتابخانOه قابOل تغييOر اسOت بOه اين ترتيOب كاربر در هOر زمان مي‌تواند موضوعات مورد عالقه خود را انتخاب کنOد تOا بر اسOاس آنهOا اطالع رساني انجام گيرد. اطالع رسLانی گزینشی بعOد از انتخاب عالقمندي‌هOا از سوي كاربر ،سOيستم اقدام بOه ارسال تازه‌هاي نشOOOر در زمينه عالقمندي‌هاي كاربر بOه صورت ايميOل و پيام كوتاه ،مرتOب سازي جسOتجوها بر اساس موارد مورد عالقOOه شخOOص و ديگر موارد اطالع‌رسOاني مي‌كند .تمامOي اين خدمات در راسOتاي تعامOل شخص با كتابخانه است. جستجو جستجوي ساده جستجوي پيشرفته ابر جستجو جستجوي مواد آرشيوي جستجوي تمام متن ()Full Text Search جستجوي اصطالحنامه‌اي تازه ها بخOش تازه‌هاي امکان مشاهده تازه‌هاي نشر ماننOد فهرسOت کتاب‌هاي فارسOي و التين جديOد ،منابOع چاپOي ،پايان نامه‌ها ،نشريات و همچنيOن تازه‌هاي منابع ديجيتال و غيره را فراهم مي‌کند. و هOر كتابخانOه مي‌توانOد تعريف خود را از تازه‌هOا داشتOه و در سOيستم تعريف نمايد. تOا بOا توجOه بOه آOن ،تنظيمات اطالع‌رساني تازه‌هاي نشر انجام گيرد .اطالعات تازه‌هاي نشOر مي‌توانOد بOه صورت RSS تعريف و در اختيار عالقمندان قرار گيرد. ))E-Source ‏Special Discipline الكترونيك (Search مستقل موضوعي( ‌هایهای گاهههای‌ پايگاه گا‌ پيشنهاد خريد بر اساس مدارک موجود بر اساس مدرک جدید پيشنهاد اصالح بررسی پیشنهاد خرید بررسی پیشنهاد اصالح رزرو درخواست تمديد گزارشات ميز امانت آرشيو منابع دیجیتال آرشيو هاي باز گالری سطوح دسترسي منابع ديجيتال ‏Digital Watermarking اعتبارات آرشيو منابع دیجیتال در این سیستم به هر اطالعات كتابشناختي تعداد نامحدودي مواد آرشيوي نسبت می دهند اين مواد آرشيوي بر اساس نوع مواد آرشيوي و نوع عام محتوا تفكيك مي‌شوند و هر كدام داراي يك نسخه قابل مشاهده ،چند نسخه قابل بارگذاري ،يك نسخه معادل نسخه چاپی هستند .به ازاي مشاهده و بارگذاري هر ماده آرشيوي سطح دسترسي تعريف می شود آرشيو های باز سيستم جزئيات دسترسي مشترك و اشتراك منابع دیجیتال را مشخص و ميكند .سيستم قوانين پياده سازي ‌ دسترسي و حذف و اضافه ،در منابع با دسترسي مشترك را مشخص و معین ميكند ‌ گالری دیجیتال گالری در وب یک ماده گالری منابع گالری مشاهده یک ایجاد نظر سنجي يادداشت گذاري امتياز دهي پرسش از كتابدار ویکی‌ها به کاربران این اجازه را می‌دهند که بدون دانش برنامه‌نویسی برای وب اقدام به ایجاد صفحات اینترنتی درباره موضوعات مختلف بکنند. هر تغییر در صفحات ثبت می‌شود ،و صفحات قابل بازگرداندن به وضعیت قبل از تغییر هستند. قابلیت پیوند خودکار به نوشته تایپ شده وجود دارد ،چه آن نوشته موجود باشد چه نباشد مرکز و واحد‌های اقماری واحدهاي اقماری و كتابخانه‌هاي تابعOه نشان دهنده سOاختار سOلسله مراتOبي يOك كتابخانOه مركزي هسOتند .كتابخانOه مركزي نشان دهنده تشكيالت مادر اسOت و هOر كدام از واحدهاي اقماري زيOر پوشOش كتابخانOه اصOلي ميتوان فعاليOت دارند .كتابخانOه مركزي دانشگاه علوم پزشكOي تهران را ‌ مثالOي از يOك كتابخانOه سOلسله مراتOبي در نظOر گرفOت كOه هOر كدام از دانشكده هاي علوم پزشكOي بOه عنوان واحOد اقماري آOن مشغول فعاليOت هستند . سOادهاي از كاربران هسOتند ‌ دسOته بندي براي كمOOك بOOه مديOOر ،تOOا بجاي نقشهOا و مجوز دسOتيابي بOه تخصOيص ‌ تOك تOك كاربران ،مجوزهOا را بOه يOك گروه كاربري تخصOOيص دهOOد و يOOا اينكOه بتوانOد يOك دسOته از كاربران را به يك گروه اختصاص دهد. يك انجمن به عنوان گروه‌بندي كاربراني با مجموعه‌اي از عالئق و مهارت‌ها، تعريف مي­شود. معرفي سازمان تاالر گفتگو بالگ سواالت رایج تقويم اخبار اعالنات راهنما ... معماري مبتني بر J2ee پياده سازي بر اساس استاندارد JSR 68 عدم وابستگي به سيستم عامل عدم وابستگي به پايگاه داده امنيت()JAAS سطوح دسترسي مبتني بر نقش()Role Base امكان تعامل با Mail Serverهاي مختلف پشتيباني از تم هاي مختلف هنر و علم سازماندهي اطالعات در وب‌سايت‌ها ،اينترانت‌ها ،نرم‌افزارها ،و واسط‌هاي کاربر است. معماران اطالعات ،چارچوبي براي چيدمان اطالعات تعريف مي‌کنند تا کاربر به سرعت و سهولت به اطالعات مورد نظر خود دست يابد. كتابداران و اطالع رسانان محققان فني مديران و طراحان اينترانت مديران و طراحان وب سايت برنامه نويسان سايرافرادي كه به نوعي درطراحي سيستمهاي اطالعاتي نقش دارند. ‌

51,000 تومان