صفحه 1:
صفحه 2:
فهرست .
1-تعاریف.مقدمات و آشنايي كلي با نظام 55
2-جايكاه نظام 2 در نهضت تولید ناب
3-معرفي مدلي براي سافتار امرايي و کامهاي طرامي و
استقرار نظام 56
4-آشنايي با ينج : نظام 5 و روشهاي يياده سازي آنها
1-4) كاول :ساماندهي
2-4( 5 دوم: نظم و ترتيب
3-4) : سوم پاکیزه سازي
)4-4 چهارم: استانداردسازي
6-4) : پنجم: انضباط و نگهداري
5-نتايج و مزاياي استقرار نظام SS
صفحه 3:
[-تعاریف.مقدمات و آشنايي
کلی با نظام
015
صفحه 4:
5 چیست؟
* پایه اي ترین و اصولي 025
ابزار ارتقا بهره وري سازماني
است(سوزوکي)
* پایه و اولین گام نظامهاي
جامع بهره وري همچون TPM
JIT 95TQM.TQC
* بسیار فراتر از پاکیزه سازي
ساده است
صفحه 5:
Equivalent Term
with ‘S’
Sort
Systematize
Sweep
Standardize or
Sanitize
Self-Discipline
55
English
Translation
Organization
Tidiness
Purity
Cleanliness
Discipline
Japanese Term
Seiri
Seiton
Seiso
Seiketsu
Shitsuke
صفحه 6:
۳
صفحه 7:
8( در يك نگاه
55
ياكيزه
استانداردسازي
oe
ترتيب
انضباط
سامانده
صفحه 8:
chy)
ساماندهي
SEIRI-SORT
نظم و ترتیب
SEITON-SET IN
ORDEER
پاکیزه سازي
SEISO
SHINE
استاندارد سازي
SEIKETSU
STANDARDIZE
انضباط و نگهداري
SHITSUKE
SUSTAIN
هدف
تشخیص ضروري از غیر ضروري
و دور ريختن اشيا زايد
استقرار اقلام در بهترين مكان
alll ia
رفع آلودكيها و منشا آنها
ياكيزه سازي كامل محيط
ياكيزه نكهداري مميط
بهیود نگهداري اقلام
استاندارد سازي وضعیت
حاصله از اجراي سه 5 قبلي
براي حفظ وضعيت
شکل دهي عادات صهیح و
انضباط فردي و گروهي در
(عایت استانداردها
روش
استفاده از برجسب قرمز
1-استفاده از نقشه کارگاه
2-تعيين اقلام مبتني بر فكر
3-نامكذاري و جايكزاري همه هيز
ياكيزه سازي
بازبيني و رفع عيب
پيشكيي از آلودكي
رنك آميزي
١-تعيين استانداردهاي
اجرايي سه 5 قبلي
CURA NT Sh Bae:
ديداري
تکرار و عادت زايي- فرهنگسازي
آموزش و تکرار آن
مميزي و كنترل
صفحه 9:
Clear : ياك سازى -١
out
: ایجاد نظم - ۲
Configure
: نظافت -۳
Clean
: ایجاد تطابق -۴
Conform
: ما اندافتن و امرا -۵
Custom and Practice
جدسازی
Sort
Straighten resijo
: كردن
Scrub
۴- سیستماتیک کردن :
Systematize
۵- استاندارد کردن :
Standardize
Seiri aly
: سازی
نظمو-۲ Seition
:ترتيب
Seiso re
نظافت :
Seiketsus- 9 ban
نگهدبی
۵- انقجاط :
Shitsuke
صفحه 10:
Seiton
Clearly distinguish
needed items from
unneeded items
and eliminate
the latter
Keep needed
items in the
comect place to
allow for easy
and immediate
retrieval
Keep the
Standardize workplace
the first three S's swept and
clean
Seiketsu ales
صفحه 11:
شایان ذکر است که برخی از شرکتها . با توسعه مفهوم 54 و 95 دو واژه
دیگر را که Bla) j مفهومی تفامت چندانی با آنها ندارند يديد آوردند (75)
که چندان مورد استقبال و پذیرش قرار نگرفت این دو مفهوم عبارتند از :
(سخدة وشئع
9
5111110 (سماجكور كار فويل
صفحه 12:
5S ریخچه ۳
[-در گذشته بمث پاکیزه سازي وجود داشته است ولي فاقد
نظام بوده است. ES
2-اولين بار نظام 55 در سال 1985 در ژآپن طرم شد.(در ایتدا
نیز ممدود به سه 5 اول بود.
3ولین کتاب در سال 1986در ژاپن چاپ شد.(کتاب
سوزوكي:كايزن عملي)
4-اولين كشوري كه يس 1[ اين به نظام 55تومه نمود کشور
سنكايور بود
1-5[ دهه 90, 55 در كشورهاي غربي معرفي و رواج يافت
6در سالهاي اخير نظام 55 در كشورهاي آسيايي رواج سريعى
يافته است
7-از اواسط دهه 1370 شمسي .نظام 55 در ايان معرفي
شده و ييش بيني مي شود مدود 50 سازمان به استقرار آن
مبادرت نموده باشند
صفحه 13:
افزایش تقاضا بعد از جنگ جهانی دوم » ضرورت ارتفاء بهره وری در محیطهای
صنعتی را به بحث روز تبدیل کرد .
بررسیها نشان داد صنایعی که به علت وجود شرایط خاص رعایت نظم » انضباط »
نظافت و فرهنگ کاری را سرلوحه کار خود قرار داده اند » در خصوص ارتقاء
بهره وری نیز بسیار موفق نشان داده اند .از جمله این صنایع مینوان به صنایع
نظامی داروسازی » صنایع غذایی و ... اشاره نمود .
اصول حاکم بر این صنعت در آمریکا تحت عنوان نظام خانه داری صنعتی یا
6 11017518 تدوين و معرفى شد .
زاينى ها بس از آشنابى با مفهوم 151۳1376 11017515 به این نتیجه
رسیدند که برای استفاده از اين نظام در ژلپن باید تغیبراتی در تن بدهند که با
اصول فرهنگی جامعه انطباق داشته باشد از این رو این تغییرات منجر به
طراحی نظام 59 گردید که اجرای آن به همه صنایع تعمیم داده شد .
صفحه 14:
پیش از ابداع این فن بصورت ژاپنی آن . در همه کشورهای صنعتی ۰
این موازین و معیارها همانطوریکه اشاره شد تحت عنوان خانه داری
صنعتی . مورد عمل بوده است. ولی پنج سین به شیوه ژاپنی و بصورت
یک رشته خاص با ادبیات مکتوب از سال ۱۹۸۵ مطرح گردید و در
نه در قالب ينج سین بلکه محدود به سه سین نخستین بود.
نخستین متن در باب پنج سین در سال ۱۹۸۶ نگاشته شد. در اواخر
همین دهه هشتاد آقای سوزوکی کتابی بنام (( دیباچه ای بر رویکرد
جامع 1 نقاء بهره وری بهیوئی عملی )) را تألیف کرده بود که فصل
هشتم از دو فصل کتاب مذکور به پنج؟ کاربردی اختصاص يافته بود .
ولی مهمترین متن در زمینه پنج سین . تحت عنوان پنج سين . ينج
كليد براى نيل به محیط و ........ از کیفیت فراگیر تألیف اوسادا در
سال ۱۹۹۱ منتشر شده است.
صفحه 15:
5S Overview
5 از جمله ریشهلیی لستکه طبقنظر بسسیاییاز صاحبنظرلن
بابه اوليه و سنكبناىسابر سيسمهاىكيفيتيو بهرهو
ملنند 1011 و ... ميباشد. هدفاصلى 55 بهسازوفر آيندها
سانمانو حذفلتلافها میباشد . از لینرو لینسیستم یسکیاز مهمترد
اودکاندستیابیبسه بسهبود مستمر (1>212610) در سرکتها نيزا
میباشد. 55 فضاییمناسب بسهره ور ؛ فعلل نیبا » شاد و لیمن
در محیط کار لیجاد مینماید . علاود بسرلیستسداوم پسیاده ساز
5 موجبشسکلگرفتنتصویروسهتر از سرکندر ذهنمشتریا
شد و فرصتهاوتجایی وزافزونیبرلیمحصولاتآسفرا
صفحه 16:
واژه کایزن کلمه ای است ژابنی که از دو بخش تشکیل شده است :
تغيير = KAI
فرهنگ آکسفورد واژه کایزن را روشی مستمر در بهبود کار» اثربخشی فردی و
نظاير آمن در قالب فرهنگ کار بیان کرده است . در زبان ژاپنی کایزن بعنی
بهبود مستمر از طریق مشارکت کلیه سطوح سازمان . بهبودی که همه افراد اعم
از مدیران و کارکنان باید به آمن توجه کنند و تقریبا کم هزینه باشد . فلسفه
کایزن براین اساس بنا شده که تمامی جنبه های زندگی ما اعم از کاری»
اجتماعسی و خانوادگسی بر تلاش در جهست بهبود مستمر تمر کسز یامد . گرجسه
بهبودهای تحت عنوان کایزن کوچک به نظر میرسند ولی فر آیند کایزن در بلند
مدت نتابج چشمگیر و هیجان آوری خواهد داشت . مفهوم کایزن مانتد چتری
تماصی فعالیتها و سیستمهای مهم مدیریتی مانند تولید به هنگام » بهره وری »
سیستم پيشنهادها و ... را پوشش میدهد . یکی از بهترین راههای دستیابی به
بهبود مستمر بکارگیری 55 میباشد زیرا به کارکنان کمک میکند انضباط فردی
وشح مس . کار کنلنی که انضباط فردی قویتری دارند و هميشه 55 را
iis فعالیت ت دارند و میتوان به ایشان
خوب خير - ZEN
. رعايت كنند og Naame oe اطمینان
صفحه 17:
ارتباط 35 با سایز سيستمهاي سازماني
؟ سیستم انبارداري
* سیستم برنامه ريزي
* سیستم حمل و نقل
* سیستم تحویل کال
* سیستم ارزيابي کارکنان
*؟ سیستم پیشنهادها
9 ۰
صفحه 18:
چرا بهتر است جنبش کایزن با 35 شروع شود؟
* فعاليتهاي +5 براي مبتدیان آسانتر است.
* کارکنان پاکیزه گي را دودست دارند و بیشتر
مشارکت مي کنند
* در مورد اینکه مزاياي Ss منحصر به مدیران
نبوده و به نفع کارکنان نیز هست.کسي تردید
د
* نیاز به هزینه چنداني ندارد
* سریعتر نتیجه مي دهد و صف شکن است.
* نتایج بسیار مشهود و شوق برانگیز است.
* در تغییر پارادایم سازمان از بي تفاوتي و رکود به
تحرك و بهیود طلبي بسیار مجثر است.
صفحه 19:
سيماي سازمانهاي مشکل دار
* کارکنان ظاهري خسته و آشفته دارند.
* کارکتان صميمي نیستند.
* غیبت از کاربالاست.
* کارکنان پيشنهادي براي اصلام و پیشرفت کارها
ارائه نمي نمایند.
* فعاليتي در زمینه ۵06ها به چشم نمي خورد.
* ضایعات.دوباره كاري و بزگشتي بالاست.
* تجهیزات و ممیط کار .«کثیف و آلوده آند.
* ابزار و اقلام بدون نظم و ترتیب پراکنده اند.
* موجودي اتبار و حجم كالاي نیم ساخته بالاست
* تعداد حوادث بالاست
صفحه 20:
آفت ساده نگري به 55
نبايد نظام 55 را به پاکیزه
سازي و رنگ |ميزي محدود
دانست .هرا که این نظام.
همراه با كايزن.تكنيك حل
مسئله و اتلاف Lio gals)
مزاياي بسياري براي سازمان
خواهد بود
صفحه 21:
1605 5یا التاندا[دهالق سری: vos)
با وجودیکه دراستانداردهای جهانی مدیریت ازجمله 50آبه دلیل
جامعیت وعمومی بودن آن مشخصا"ازیک سیستم وروش خاص نام برده
نشده است ولی برخی ازالزامات آن جه گوفه ای می باشدکه بابکارگیری
یک تکنیک وروش خاص بطور کامل واثربخشی محقق می شود.ازجمله
این سسیستمهاوابزارها 5 5میباشد.55به دلیسل گسستردگی مفهوم
ودربرگرفتسن ابعادگوناگونسسی همچون نظسسم» شناسایی و
ردیابیایمنی,پاکیزگی » آموزش »انضباط ,بازیلبی وبهبودتروش مناسبی
جهت دستیابی به بسیاری ازاستانداردهای جهانی مدیریت وازجمله سری
0مسی باشد. اهمیست وجانگاه را میتوان دربندهایسی
ازاستاندارد5609000:2000آبه روشنسی مشاهده نمود. همچنین
میتواندنقسش موثری دردسستیابی بسه استاندارد150
0 (مدیریت زیست محیطی)و 18000 50](مدیریت ایمنی
وبهداشت) داشته باشد.
کح م۱۱
صفحه 22:
ارتباط 55 با نظامهاي تضمین کیفیت
y L * (ديابي محصول:بند8
* انبارش و نگهداري :بند 15
۴ کنترل مدارك:بند 5
16 نکهداري سوابق و مستندات:بند * cD x
11 کالیبراسیون:بند *
بطور كلي انضباط و انسجام سازماني لام
بباي پیاده سازي استانداردها
صفحه 23:
نكاتي در باره استقرار نظام 55
1-هيج ره ميان بري براي اجراي 55 وجود ندارد.
2-نبايستي اقدامات اجرايي با حمالي همراه باشد
3-از عاشني رقابت در استقرار نظام 55 بايستي
بهره جست.
4-کارکنان را بايستي به همفكري و ارائه پیشنهاد
در ایجاد 5 تشویق کرد
5-شاید اجراي :5 ساده بنظر برسد ولي چندان هم
آسان نیست و کمتر سازماني تا نهادینه سازي
کامل نظام پیش رفته است
صفحه 24:
2-آشنايي با بایگاه نظام 55 در نهضت
تولید(قدمات) اب
LEAN PRODUCTION
و نهضت اتلاف زدایی
صفحه 25:
مکتب مديريتي تولید با خومات باب
LEAN POODUCTION
TOYOTA PRODUCTION SYSTEM
* شرکت تویهتا با معرفي مکتب مديريتي
بنام تولید ناب( LEAN
colli] (PRODUCTION سوم در
مدیریت تولید را به دانش مدیریت
معرفي نموده است.
* تولید ناب بر ممور اتلاف ستيزي استوار
است
* در این مکتب .نظامهاي بهره وزي
همچون 11[ 55,0000 و... همه
فلسفه اتلاف زدايي دارند
صفحه 26:
* مودا به مثابه هيولايي
ارزش افزوده سازمان (| مي
بلعد
۴ این هیولا گاها قابل ریت
و در بسياري مواقع غیر
مشهود است و تشخیص
آن نیاز به عينك مودابيني
دارد ۱
٠ توليد ناب بر محور مجدا
ستيزي استوار است
صفحه 27:
صفحه 28:
3-معرفی مدلي تجربي براي سافنار اجرایی و
گامهاي استقرار نظام 55
صفحه 29:
ساختار اجرايي نظام 55
ارت بر تيمهاي امرايي
2-تصمیم گيري در مورد اقلام
غير ضروري مهم تیمها
قتصمیم گیري_در مورد
بهدجه اجرايي 55
4تهیه و تصویب
استاندردهاو دستورالعمل
Gaal
تصمیم گيري در (میله
الگیرش تیمها
کمیته راهبري 55
ae]
تيمهاي اجرايي 55
tates ote |
آمرايي استقرار نظام
:2 بر ميناي کار
دبیر خانه 55
ل
اراي مستمر 36 يس ال
0
استقر
مميايهاي ماهاله( با
(ovata alae
کزارش دمي و اطع رسان
#مديريت
فرملكساني ١ آه
صفحه 30:
فرآیند استقرار نظام 55
مستند سازي از وضعیت موجود
(قبل ازاجراي 55) توسط تیمها
ee و DO De قراس ونم
یرایش و بررسی مستند سازي وآموزش عملياتي پیاده سازي 5 اول
و عملکرد تیمها درا 5 اول وامورش 5 دو
یرایش و بررسی عملکرد تیمها براي 5 دوم و اموزش ٩ سوم|
ویرایش و بررسی تیمها براي 5 سوم و آموزش و اجراي ٩ چهارم
آموزش و اجراي اقدامات 5 بنجم
1
ارائه نهايي و انتخاب تيمهاي برتر
)
توجيه و آموزش
مديران ارشد
تشكيل کمیته راهبزي
و کمیته هاي اجرايي
تعیین محدوده پروژه
انتخاب واحدهاي پایلوت)
آموزش كلي و مقدماتي
نظام 5۵ به اعضا تیمها
صفحه 31:
4-آشنايي با پنج BS pli s 9
روشهاي پیاده سازي آنها
صفحه 32:
رئوس فعاليتهاي گام مستند سازي
1- مرزيندي و تعیین ممدوده فعالیت
تيمها(وامدهاي منتخب براي اجرا)
2-تشكيل و اعلام موجوديت تيمهاي اجرايي و
تعيين نقشهاي تيم بين اعضا
3-ترسيم نقشه ممل فعاليت وامدها
4-ترسيم نمودار فلشي عمليات
م8 از زواياي ثابت(قبل و بعد از امباي
6-فیلمبرداري از وضعیت وامدها لقبل و بعد از
اجراي 58 )
7-ليست ببداري از تمام اقلام و موجوديهاي
واهدها
8-تهیه و نصب تابلوهاي مدیریت ديداري 5
صفحه 33:
2
9
8
001121195912
صفحه 34:
5 اول: ساماندهي
| شناسایی اقلام ضرور از غیرضرور
> طبقه بندی آشیا و دسته
بندى :
> تعیین اولویت نگهدار
ee مناسب
> ذفیره سازی مناسب
برمسب نیاز
> دور ريفتن اقلام زايد
صفحه 35:
مضار وجود اقلام غیر ضروري در محیط
1- کند کردن عملیات
* 2-اشفال فضاي مفید
3-معطلي سرمایه
4-استهلاك اقلام مفيد
5- اتلاف وقت براي جستجوي اقلام
ضروري
]أ 6-ناآراسته و شلوغ کردن محیط کار
7 7-کم شدن اقلام ضروري
8-فزایش حوادث و مشکلات ايمني
صفحه 36:
فرآیند انجام 5 اول
تشکیل جلسه تیم و تقسیم کار براي انجام اقدامات
+
لیست برداري ار تمام اقلام بررسي آنها و شکب =
و مواد اوليه يا 1 0 مطلقا غیر
| | كالاي در جريان اطي واز -بسیار ضروري
boul 2 رده خارج ضروري
-ضروري
0 سس | -نيمه ضروري
ee اعلام به برتامة ريزه -كمتر ضروري
برچسب قرمز بزنید
Ren هت اقدام اصلاحي 1
يه محوطه برچسب
قرمزها ببريد
اعلام به
goal as | خبر
جهت تعبین
غبرصروریها را جدا کنید
فروخته شود
Eli) 3
به تامین کننده برکردانده شود
تعیین تکلیف اقلام غبر ضروري به يكي از حالات +f > به دیگران اهدا شود
دور ریخته شود
_ نگهداري تا تعین تکلیف
جابجا کردن به مکان مناسسب تا تین تکلیفٌ
صفحه 37:
راهنماي تشخیص اقلام ضروري از غیر ضروري
ردیف .| تعدد استفاده در واهد زمان
کمتر از یکساعت.
اول يكبار استفاده شود | بسیار ضروري
نوع
از يكساعت تا يكروز
دوم يكبار استفاده شود ضروري
از یکروز تا یکماه 3 5
۳ | يكبار استفاده شود يمه ضروزي
ازيكماه تا ششماه كمتر ضرورى
مهارم | يكبار استفاده شود
بیش از 6 ماه يكبار
O28 | استناده شود غير ضروري
at مورد استفاده آن مطلقا غير
مشخص نیست ضروري
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
رئوس فعاليتهاي 5 اول:ساماندهي
ساماندهي(جداسازي اقلام ضروري از غیر ضروري):شناسايي اقلام غيرضروري بر
مبناي اولویت نگهداري اشیا و جداسازي ان از اقلام ضروري
* ريشه يابي دلایل انباشته شدن اقلام غيرضروري
١ 1 * استانداردسازي عملیات 5 اول
* مميزي اجراي 5 اول توسط تیمها و تعیین اقدامات
اصلاحي
٠ * انتخاب تيم برتر
8
صفحه 43:
Lz اقلام غير ضروري انباشته مي شوند؟
1- نقص در سیستم برنامه ريزي تولید
2-نقص در سیستم مکانیابی ماشین آلات
3-انتخاب نادرست انباردارها
4-مشکلات كيفي و برگشتي محصولات
5-ضعف در سیستم سفارش مراد
6-تغییرات در طرم تولید یا محصولات
7-عادت غلط تکثیر و نگهداري مازاد مداركث
صفحه 44:
The 5S
۱107-107
صفحه 45:
كدوم نسظم و تسرنیب
#قراردادن اشیا در
مکان مناسب
* تعيين محل صحيح
* تعيين نحوه استقرار در محل
* رعايت مقررات استقرار
#نتایج
* بيدا كردن اشيا به سادكى
(مكان)
+ يافتن اشيا به سرعت (زمان)
صفحه 46:
مبناي تعیین مکان اقلام
۶ تعدد استفاده در واهد زمان
* فيزيك جنس و بهتري حالت قرار گرفتن
(اقلام سنگین,پایین باشند-اقلام هم خانواده
يكجا باشند)
* ايمني
* استانداردهاي نكهداري(دماءنور و ...)
* آراستگي و چشم نوازي
صفحه 47:
اول
دوم
سوم
تعدد استفاده در واهد زمان
کمتر از یکساعت.
یکبار استفاده شود
از یکساعت تا یکروز
یکبار استفاده شود
از یکروز تا یکماه
یکبار استفاده شود
از یکماه تا ششماه
یکبار استفاده شود
بیش از 6 ماه یکبار
استفاده شود
مورد استفاده آن
انوع
بسيار ضروري
ضروري
نیمه فروري
كمتر ضروري
غير ضروري
مطلقا غير
ضروري
در دسترس خود قرار داده یا با
فود حمل كنيد
در محل كار و در نقطه كانوني(ميز
يا تابلو ابزار) قرار دهيد و يس از
استفاده به جايش بركردانيد
در مهل كار و در نقطه كانوني قرار
دهید و پس از استفاده به جایش
برگردانید
دور از دسترس و در انبار
نكهداري كنيد
نگهداري نکنید یا دور از
دسترس و در اثبار نگهداري
نمایید
نگهداري تکنید
صفحه 48:
مزاياي 5 دوم
* سهولت پیدا کردن اقلام
* سرعت پیداکردن اقلام(زیر 30 ثانیه)
* هماهنگي بین کارکنان در نامیدن اقلام
* هماهنگي بین کارکنان در تعیین مکان اقلام
* بهبود ايمني
* بهیود فرآیند
* آراستگي و دلپذیرتر شدن محیط
صفحه 49:
اضل :يك نهتزين است و کاربرد آن در نام 5S
1- يك ساعت جلسه
2-يك صفمه گزارش
3-يك دقیقه مکالمه تلفني
4-يك پرونده براي هر موضوع
5-يك نام براي ناميدن اقلام توسط همه
6-يك مکان براي قرار دادن هرچیز
7يك كپي از هر نامه
8انجام يك کار در هر زمان
ووجود مدارت يك کار روي میز
0 -یکبار بررسي نامه وارده
صفحه 50:
مدیریت ديداري در 5 دوم
عنوان قسمتهاي كاري
عنوان ابزار و ماشین الات
عنوان کارکنان .سمت و وضعیت حضور آنها
لي اوت استقرار ماشین الات و کارکنان در قسمت
خط كشي مسیر رفت و آمد و محدوده کاري
ایستگاهها
دیده شدن ساین بردها و لیبلها از دور
استفاده از بولتنهاي زنده و بزرگ
استفاده از برچسبهاءنمایه گذاري و نشانه گذاري
تعیین میزان میزان مجاز انبارش اقلام
صفحه 51:
رئوس فعاليتهاي 5 دوم:نظم و ترتیب
نظم و ترتیب:تعیین بهترین مکان براي اقلام
[-ملاك تعیین مکان
2-آموزش اتلافها
3-اصل بهترین يك
4-مدیبیت ديداري(نامگذاري,نشانه گذاري,تهیه
شناسامه
وامدهاءتجهیزات و .)
5-مناياي 5 دوم
6-بهره كيري از روش FIFO
7- استانداردسازي عمليات 5 دوم
8-مميزي اجراي 5 دوم توسط تيمها و تعيين
اقدامات اصلامي
وانتضاب تیم By
صفحه 52:
The 5S
4 *
۴
2
ند
0
a
sz
ced)
ام
۳
ae
صفحه 53:
رئوس فعاليتهاي 5 سوم:پاکیزه سازي
پاکیزه سازي:پاکیزه سازي و پاکیزه داري ممیط کار و تمامي اقلام
*مزاياي پاکیزه بودن محیط کار
*پاکیزه داري «تعهد اخلاقي نسبت به ابزار کار
*مبارزه با منشا آلودکیها در پاکیزه سازي
oy آميزي و اصمل آن در 55
پاکیزه سازي پایه 21/1 0 1۳۴
* استانداردسازي عملیات 5 سوم
*مميزي اجراي 5 سوم توسط تیمها و ONG
اقدامات اصلاهي
* انتفاب تیم برتر
صفحه 54:
مزاياي 5 سوم
* تاثیر مثبت بر بهداشت محیط کار
* تاثیر مثبت بر بهداشت رماني محیط کار
* رفع نواقص اجراي دو 5 قبلي
2 ييشكيري (١ خرابي و از کار افتادگي
ماشين آلات
صفحه 55:
ها
۵
پنجر
piso
: كشو
Co ي انها
| كاري
اكيزه يا = iis 0 :
| 7 ان 9 لد
۷ کارکنا
00
3 تي
ee
35°
‘
عمومي
G
نهاي
مكاذ
سازي
ops
356°
9° ۰
صفحه 56:
تاثیر پاکیزه سازي در TPM
د پاکیزه سازي منشا آلودگي رفع مي شود و نه
الودكي
أ * ياكيزه سازي همراه با بازبيني نقاط بحراني
دستگاهها همراه است. (اتصالات,روغن خورها و ...)
* پاکیزه سازي فرآیند تشخیص و تصمیم مشکلات
(قبل از تبدیل شدن به مسئله).
* فهم درون و بیرون هر چیز .از نتایج پاکیزه سازي
صحیم است
صفحه 57:
اصول رنگ آميزي در 5 سوم
۰ استفاده فراگیر از رنک و رنگ آميزي محیط
* استفاده از رنگهاي شاد و روشن
* استفاده از رنگهاي ببري براي هشدارها و خطر
* رنگ آميزي دستگاهها و لوله هاي ماشین آلات
(با رنگهاي متفامت بر مسب نوع محلول)
* استفاده از زمانهاي توقف کار براي تجدید رنک آمیزیها
صفحه 58:
قرمز یا زرد ردشن
صفحه 59:
تعهد نامه پاکیزه گي به روایت اوسادا
من تعهد میکنم:
چيزي یا جايي را حتي الامکان کثیف نکنم.
ريخت و پاش تنمایم
هر چيزي را بلافاصله پس از کثیف شدن
تمیز نمایم
نوشته ها و رنك آميزيهاي کهنه را
بازنويسي و رنك نمايم
از نظر ياكيزه نكهداري .محل كار همجون
خانه خود بدانم
خود ر| مسئول تميزي محیط کار خود بدانم
صفحه 60:
نكاتي در زمینه پاکیزه سازي
تمام کارکنان از هر رده مسئول پاکیزه کي
محيط كاري خويش هستند
ياكيزه كي مي بايستي با ابزار مناسب
انجام شود تا مفرح بوده و مشقت بار
نيروهاي خدماتي بر پاکیزه سازي مكانهاي
عمومي متمرکز گردند
پاکیزه گي فعاليتي مستمر است
در پاکیزه گي اصل بر جلوگيري از آلوده
شدن است
صفحه 61:
تامافة فى
3
2
a
©
=)
a
0
1
9
al
صفحه 62:
رئوس فعاليتهاي S چهارم:استانداردسازي
استانداردسازي:استاندارد نمودن وضعیت ماصله از اجراي سه 5 قبلي
* تعیین چگونگي,زمان و مسئولین انجام دوره اي
اقدامات ew 5 قبلي
*بهره گبري از مدیریت ديداري در استاندارد سازي
owl agi? نامه اجرايي که با ترکیب استانداردهاي قبلي
صفحه 63:
در استانداردها بايستي (مانهاي انجام دوره اي د
ها مشخص باشد
اتجام 5 پنج دقیقه آي روزانه
انجام 5 هفتگي
انجام :5 اساسي دوبار در سال(با مشارکت
همه.تعطيلي کار و بصورت برنامه ريزي شده و جذاب)
صفحه 64:
صفحه 65:
رئوس فعاليتهاي ؟ پنجم:انضباط
انصباط(مینه سازي (آیجاد آگاهي و تعهد) فردي و گروهي براي انجام دقیق,درست
و بموقع استانداردها توسط کارکنان
*آموزش
*فرهنگسازي
*مميزي(خود مميزي و مميزي رسمي)
*ایجاد عادات Axo
صفحه 66:
ساختار اجرايي نظام 55
ارت بر تيمهاي امرايي
2-تصمیم گيري در مورد اقلام
غير ضروري مهم تیمها
قتصمیم گیري_در مورد
بهدجه اجرايي 55
4تهیه و تصویب
استاندردهاو دستورالعمل
Gaal
تصمیم گيري در (میله
الگیرش تیمها
کمیته راهبري 55
ae]
تيمهاي اجرايي 55
tates ote |
آمرايي استقرار نظام
:2 بر ميناي کار
دبیر خانه 55
ل
اراي مستمر 36 يس ال
0
استقر
مميايهاي ماهاله( با
(ovata alae
کزارش دمي و اطع رسان
#مديريت
فرملكساني ١ آه
صفحه 67:
ساختار کمیته های محری 5د
صفحه 68:
تدوین استراتژی های 55
بررسی, تائید و ابلاغ خط مشی آراستگی 55
تعیین مسئولین کمیته ها
ابلاغ هکم مسئولین و اعضای کمیته ها
تعیین اعضای کمیته ممیزی
نظارت کلی بر عملکرد کمیته ها
نظارت بر اجرای 55 در سازمان
بررسى و تصميم كيرى راجع به نتايج ممیزی کمیته ممیزی
تخصيص منابع لازم
صفحه 69:
مدير عامل سازمان
معاون / مدير كيفيت
نماينده مدير عامل در امر 55
ساير معاونين و مديران ارشد (در صورت نياز)
مسئول كميته مميزى
مسئول كميته فرهنكى
مسئول كميته يشتيبانى
مسئول کمیته اجرایی
صفحه 70:
تهیه خط مشی آراستگی (55) در سازمان
هماهنگ نمودن اقدامات کمیته ها
نظارت بر عملکرد کمیته ها
حل اختلاف احتمالى بين كميته ها
تهيه نظامنامه 55
پیشنهاد بازنگری در ساختار . خعالیتها و ...
صفحه 71:
فرآیند استقرار نظام 55
مستند سازي از وضعیت موجود
(قبل ازاجراي 55) توسط تیمها
ee و DO De قراس ونم
یرایش و بررسی مستند سازي وآموزش عملياتي پیاده سازي 5 اول
و عملکرد تیمها درا 5 اول وامورش 5 دو
یرایش و بررسی عملکرد تیمها براي 5 دوم و اموزش ٩ سوم|
ویرایش و بررسی تیمها براي 5 سوم و آموزش و اجراي ٩ چهارم
آموزش و اجراي اقدامات 5 بنجم
1
ارائه نهايي و انتخاب تيمهاي برتر
)
توجيه و آموزش
مديران ارشد
تشكيل کمیته راهبزي
و کمیته هاي اجرايي
تعیین محدوده پروژه
انتخاب واحدهاي پایلوت)
آموزش كلي و مقدماتي
نظام 5۵ به اعضا تیمها
صفحه 72:
نقش مدیریت ارشد در نظام 5
مطالعه و کسب آكاهي از تنوري :5 و شركت در همايشها و بازديدها
تعیین مسئول(فرد يا واحد)مناسب براي استقرار نظام .اعطاي افتيارات مناسب و حمايت ازوي
* الزام مديران مياني به نقش پذيري و تشکیل تيمهاي اجرايي
ا ع ا
جلسات موردي نظام
و كردهمايي كاركنان و حضور در
تامين نيازمندي هزينه أي(آموزشهاءهزينه هاي Lac
مشاور .بودجه انكيزشي)
* آزاد كردن وقت مورد نياز كاركنان براي انجام فعاليتها.
سارت در تصميم كير تکلیف اقلام غير ضروري مهم و سایر پيشنهادهاي دست اندرکاران
5
* بيكيري و دنبال كردن بيشرفت يروثه از مسئولين
* بيوند سيستمي نظام :5 با ساير سيستمهاي مد
* ثبات قدم و اجتناب از تعجيل در نهادينه سازي نظام
.غرید ابزا پاکیزه سازي .بهره گيري از
اززيابي مديران.واهدها و كاركنان و ...
صفحه 73:
5-نگاهی بر نتایج و مزاياي استقرار نظام 55
صفحه 74:
مزاياي نظام 55
اتلاف زدايي زماني
۰ با کاهش زمان
دسترسي به اقلام
صفحه 75:
مزاياي نظام 55
تجهیزات و
بهیود بهره 74
ابزار آلات بد
6 ستفاده صمیح: بت
صمیم,بازگرداندن ie
ی به مکان مقر
جلوكيري از کم شدن
له ot
صفحه 76:
مزاياي نظام 55
بهبود كيفيت محصولات و
9 خدمات
از آنجاییکه ياكيزه كى
محيط كار اولين شرط
كيفيت اسح.
صفحه 77:
8و
مزاياي نظام 55
ل الل
تقويت كار تيمى
he 2 عمليات اجرايى
نظام در قالب فعالیت
تیمها صورت مي پذیرد
صفحه 78:
5S
نظام sll
کنان
د ی
be \y1 oe 2
Aub
و دلج
كار
صفحه 79:
مزاياي نظام 55
افزایش ايمني و پيشگيري از
موادت
بدلیل بازرسيهاي ادواريرنگ
میزیها.هشدارها.ءمشخص کردن
مكانهاي خطر,حساسیت پوشش
كاركنان.حساسيت به حفظ
دستكاهها.حساسيت به رعايت
استانداردها و ...
صفحه 80:
مزاياي نظام 55
نهادینه سازي اتضباط .
of 9 ۰ , نظم و ترتیب و رعایت
if استانداردها در ميان
ue کارکنان
صفحه 81:
مزاياي نظام 55
تاثیر مثبت بر
بازدید کنندگان
صفحه 82:
مزاياي نظام 55
شکستن مال و هواي
(کود و ایجاد پارادایم
بهیود جويي در میان
کارکنان سازمان
صفحه 83:
5S
نظام
مزاياي
oo
گرداني
اش و انبار کر
شمار
الت
gg °
يجا ماندن
براي
نان براي
شتیاق در کارکنا
اشتد
cues : کار
مطلو محيط
C) مهد
اب و در
slay
* ایج
کار
صفحه 84:
نتايج نظام 55
* محيط كار آراسته
* ابزار و اقلام آراسته
٠» همكار آراسته
۶ رفتار آراسته
* پندار آراسته
* فرآيندهاي آراسته
صفحه 85:
