پزشکی و سلامتپرستاری و پیراپزشکی

آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری

صفحه 1:
عنوان دوره آموزشی آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری ارائه: دکتر سعید گیوه چی استادبار ‎HSE‏ و مدیربت بحران دانشگاه تهران

صفحه 2:
مباحت دوره قسمت اول: طرحریزی اضطراری * مقدمه(شواهد تاریخی) * تعاریف * طرحریزی اضطراری انواع وضعیتهای اضطراری کمیته اضطراری آمرکز کنترل اضطراری شبکه واکنش اضطراری دستورالعملهای آمادگی و واکنش اضطراری ااطلاعرسانی در شرایط اضطراری

صفحه 3:
مباهت دوره قسمت دوم: پیادهسازی طرح اضطراری مراحل پیادهسازی فازا. اقدامات قبل از وقوع (طرح پیشگیری) فاز ۲. اقدامات حین وقوع (طرح مقابله) فاز۳. اقدامات پس از وقوع (طرح بازیابی)

صفحه 4:
مباهت دوره قسمت دوم: پیادهسازی طرح فاز ۱ عملیات مقدماتی با اقدامات قبل از وقوع (طرح پیشگیری) ارزیابی ریسک ۳ طرحها و برنامههاى ايمنى 7 تحليل سناريو

صفحه 5:
مباهت دوره قسمت دوم: پیادهسازی طرح فاز ۲ اقدامات حین وقوع (طرح مقابله ۲ اطلاع از حادثه اضطراری ‎GEES), al Seer lal ۳‏ ۲ اعلام وضعیت اضطراری توقف اضطراری نجات و درمان مصدومین و انجام کمکهای اولیه تخلیه اضطراری اقدامات عمومی و اختصاصی مورد نیاز در شرایط اضطراری Ss 34

صفحه 6:
مباحث دوره قسمت دوم: پیادهسازی طرح فاز ۲ عملیات پس از وقوع (طرح بازیابی) * گزارش حادثه اضطراری (بررسی اولیه در محل) پاکسازی محل حادثه تشکیل جلسه کمیته اضطراری v v ‏بررسی آسیبهای روانی ناشی از شرایط اضطراری‎ _ ۳

صفحه 7:
قسمت اول طرمریزی اضطراری

صفحه 8:
شواهد تاریخی هادثه آتش سوزي متان انفجار نیترات آمونیم آتش سوزي گاز طبيعي اتقیار نت کار مات انفجار پرویان آتش سوزي نفت گاز مایع نشت ایژوسیانات متیل آتش سوزي نیترات آمونیم زمان و محل وقوع 4 ميلادي, اوهایو آمریکا 7 ميلادي, تگزاس 3 ميلادي, حومه نیوبورک 2 ميلادي, برزیل 0 ميلادي, اسپانیا 4 ميلادي, مكزيكوسيتي 4 ميلادي. بویال هند 7 ميلادي, فرانسه 37 SL 650 2000 60

صفحه 9:
وضعیت اضطراری * وضعیت اضطراری رویداد برنامهریزی نشدهای است که در لثر آن افراد. تاسیسات و محیط زیست در معرض خطر جدی قرار می گیرند. این وضعیت اغلب نتیجه نقص دستگاه‌ها و با خطاهای انسانی بسه وقوع میپیوندد. البته عوامل خارجی دیگر نظیر رعد و برق, سیل. طوفان. زلزله و جنگ نیز ممکن است سبب بروز آن گردند.

صفحه 10:
تعاریف- بحران شدیدترین حالت بروز وضعیت اضطراری که شامل موارد زیر است: انفجار آتش‌سوزی گسترده عوامل ناخواسته‌ای که منجر به قطع تولید گردد. گازهای سمی در حد وسیع که جان افراد را در معرض تهدید قرار دهد. نقض جدی قوانین عمومی نظیر قوانین ایمنی و زبست‌محیطی و احتمال وارد آمدن صدمه به ساکنین محیط اطراف

صفحه 11:
تعاریف- بحران حادثه‌ای است که‌به صورت طبیعییا بوسيلة بشربه طور ناگهانی و به صورت فزاینده به وجود می‌آید و سختی و مشقتی رابه جامعةٌ انسانی تحمیل می‌نملید كه جهت برطرف نمودن آن نیازبه اقدامات اساسی و فوق‌العاده می‌باشد.

صفحه 12:
تعاریف- مدیریت اضطراری (مدیریت بحران) فرآیندی پویاست است که به وسیلة مشاهدة سیستما تیک بحران‌ها و تجزییه و تحلیل آنها در جستجوی یافتن ابزاری است که بوسیل آنها بتوان از بروز بحران‌ه | پیشگیری نمود و یا در صسورت بروز آسن در خصوص کاهش آثار. آمادگی لازم. امدادرسانی سریع و بهبود. اقدام نمود.

صفحه 13:
تعاریف- مانور شرایط اضطراری چه اجرا درآوردن برنامه مقابله با شرلیط اضطراری در یک حادثه فرضی

صفحه 14:
انواع وضعیت اضطراری * تقسیمبندی به لحاظ وسعت حادثه وضعیت اضطراری مختص مجتمع وضعیت اضطراری محلی(منطقهای) وضعیت اضطراری ملی وضعیت اضطراری بینالمللی

صفحه 15:
انواع وضعیت اضطراری * تقسیمبندی به لحاظ منشاء حادثه بلایای طبیعی زلزله سيل طوفان حوادث انسانساخت آتش سوزی. انفجار یا رها شدن مواد سمی حوادث هسته ای خراب کاری

صفحه 16:
کمیته اضطراری وضعیت های اضطراری معمولابه ندرت رخ می دهند و زمان وقوع آنها مشخص تشکیل نمی باشد. از لین رو لازم است برای مقابله‌با آنها فعالیت های هماهنگ و مناسب انجام شود. لین امر تنهابا کمیته ای امکانپنیر است که توان لازم را برای واکنشی سریع داشته باشد

صفحه 17:
مرکز کنترل اضطراری به منظور رهبری و کنترل فعالیت های طرح اضطراری بهره گیری از یک مرکز کنترل اضطراری لازم است. این مرکز باید خارج از منطقه خطر بوده و تا حد امکان مجهز به تسهیلات مناسب باشد.

صفحه 18:
مرکز کنترل اضطراری اطلاعات مورد نیاز مرکز کنترل اضطراری اطلاعات مربوط به کمیته اضطراری یک نقشه که نشاندهنده وضعیت مجتمع در منطقه باشد. یک نقشه از مجتمع که در آن خروجیها. پناهگاههاء مناطق خطرناک, ایستگاه آتشنشانی. اورژانس و ... مشخص شده باشند. مدارک فنی مجتمع و نمودارهای جریان ف رآیند اطلاعات مربوط به تجهیزات و فر آیندهای واحدهای مختلف برگههای اطلاعات ایمنی مواد اطلاعات مربوط به سیستمهای و تجهیزات پزشکی موجود طرحهای تخلیه اضطراری شماره تلفنهای اضطراری داخل و خارج از مجتمع

صفحه 19:
مرکز کنترل اضطراری "* تجهیزات مورد نیاز مرکز کنترل اضطراری *سیستم های صوتی - تصویری جهت ثبت وقایع *برق اضطراری ( تجهیزات روشنایی اضطراری ) *دستگاه فکس و امکانات استفاده از ) ( اگر مناسب تشخیص داده ده شود) * خطوط تلفن داخل و خارجی, بیسیم. تلکس, فاکس, موبایل و سایر تج ارتباطی * تجهيزات رادیویی و هواشناسی *سیستمهای اعلام عمومی (آژیر) " لوازمالتحریر. فایل. کمد و سایر ملزومات اداری مورد نیاز *تابلوهای مخصوص جهت ثبت و گزارش وقایع. شرایط جوی. وضعیت کارکنان و تماسهای به عمل آمده

صفحه 20:
شبکه واکنش اضطراری شبکه واکنش اضطراری. مجموعهای است غیرمتمرکز و متشکل از کمیتههای واکتش اضطراری که‌یک سطقه جفرافیایی خاص را تحت, پوشش قرار دادم وردر هنگام بروز شرایط اضطراری در صورت نیاز وارد عمل ميشوند. بهرهگیری از شبکه واکنش اضطراری در مناطقی که مجموعهای از صنایع استقرار یافتهاند بسیار مفید و موثر خواهد بود.

صفحه 21:
دستورالعملهای آمادگی و واکنش اضطراری به منظور اثر بخشی یک طرح مدیریت اضطراری لازم است خطرات موجود در تاسیساتشاشایی قمنده آنگاه‌پسی از بزرسی, و طلقه بندی خطرات مخقلف بلید ی منظور مقابله با هر یک از حوادث. روش اجرایی مناسب جهت واکنش در شرایط اضطراری تدوین شود. خود لین دتتور العمل :ها ندر سازماندهی سناسب افراد و امکانات بسیار مفثر خواهد بود.

صفحه 22:
دستورالعملهای آمادگی و واکنش اضطراری این دستور العمل ها را میتوان به دو دسته کلی عمومی و اختصاصی تقسیم کرد دستور العمل های عمومی: به منظور مقابله با وضعیت هایی تدوین می شوند که در صورت وقوع تمام مجتمع را در بر میگیرد . مانند: نشت و آتش سوزی وسیع در مخازن ذخیره سازی دستور العمل های اختصاصی: به منظور مقابله با وضعیت هلیی تدهین می شود که به صورت خاص ممکن است در هر کدام از قسمت های مختلف مجتمع رخ دهد. مانند: نشت جزئی اسید در آزمایشگاه

صفحه 23:
قسمت دوم پیادهسازی طرم مدیریت اضطراری

صفحه 24:
مراحل پیادهسازی طرح اضطراری فاز ۱. عملیات مقدماتی یا اقدامات قبل از وقوع ( طرح پیشگیری ) فاز ۲ . اقدامات حین وقوع ( طرح مقابله ) فاز ۳ . عملیات پس از وقوع(طرح بازیابی)

صفحه 25:
فاز ۱. عملیات مقدماتی با اقدامات قبل از وقوع ( طرح آمادگی و پیشگیری ) بخش عمده یک طرح جامع مدیریت اضطراری. طرح پیشگیری است. در این مرحله ضمن شناخت وضعیت موجود.بابه کار گیری تکنیکهای مهندسی ایمنی. خطرات شناسایی شده و به دنبال آسن منابع موجود برای مقابله با وضعیتهای اضطراری محتمل سازماندهی ميشوند.

صفحه 26:
برنامه های کاهش ریسک فعاليت و برنامه زمانبندي سطع ريسى ری به عمل وهمچنین نگهداری سوابق نیست جزيي کنترل بیشتری نیاژ لیست : باید به راه حل مفرون به صرفه توجه شود و همچنین اطمینان حاصل شود که کنترل ها برقرار هستند . قابل تحمل باید در جهت کاهش ريسك تلاش شود ليكن هزینه های ضرف شده بدقت پررسی و محدود شوند.اندازه کیرق میزان کاهش ریسکا نی تواند در دوره های زفانی مشخص انجام شود سوسطا زمانی که ریسک متوسط در ارتباط با پیامدهای صدمه زای شدید است , بايد احتمال وقوع آن ريسك بدقت ارزيابى شده و براساس آن نيازبه اف زايش و أبهسبود اندازه كيرى هاى كنترلى بررسى شود . تا زمانیکه ریسک کاهش نیافته کار نباید آغاز شود. منابع قابل توجهی باید جهت کاهش میزان ریسک تخصیص داده شوند : قابل توجه تا زمانیکه ریسک کاهش نيافته كار نباید آغاز شود. اگر حتی با استفاده از قابل تعامی منابع : کاهش یسک امكان پذیر نباشد فعالیت کاری باید متوقف شود ‎ae‏ 1

صفحه 27:
مفاهیم عمده در بحث اقدامات کنترلی .حذف ریسک ۲ کاهش ریسک ۳ انتقال ریسک ۴ پذیرش ریسک

صفحه 28:
مستند سازی ارزیابی رسک به طور کلی فرمت استانداردی برای مستند سازی نتایچ ارزیابی ریسک وجود ندارد اما سندی که به این منظور استفاده می شود باید شامل اطلاعاتی از جمله ریسکهای موجود. اطلاعات کمی مربوط به ریسکها جهت تعیین وسعت ریسک و طرح عملیاتی برای مواجهه با ریسک باشد

صفحه 29:
‎plu‏ طرحها و برناممهای ایمنی در فاز پیشگیری ‏تدوین خطمشی 5۳ 1 ‏آموزش ایمنی (تئوری و عملی) ‏طراحی و تدوین مجوز های کاری ‏بازدید هاى دوره اى ايمنى ‏تدوين مقررات ايمنى ‏لیمنی پیمانکاران ‏طراحی و استفاده از برگههای اطلاعات ایمنی مواد 1۷1515 ‏سنجش و پایش مداوم آلایندههای محیط کار ‏تعیین و در دسترس قرار دادن خطوط تلفن لضطراری ‏لستقراره بازرسی و تست تجهیزات ایمنی و آتشنشانی ‏تجزیه و تحلیل حوادث به منظور شناسایی علل ريشه ای آنها و جلوگیری از وقوع حوادث مشابه ‎ ‎SASS << ب‎ - ‏تب تس‎

صفحه 30:
انواع سناریو با نگاهی ساده به موقعیت هایی که یک دولت. شرکت یا سازمان شاید در :آینده با آنها روبرو شود می توان پنج نوع سناریوی متمایز را شناسايى كرد 2 ‏لا تا لا‎ oe سناربوی بدون شگفتی سناریوی خوش بینانه سناریوی بدبینانه سناربوی فاجعه سناریوی معجزه

صفحه 31:
فاز ۲ اقدامات حين وقوع ( طرح مقابله ) در فاز ‎١‏ براى مقابله با شرايط اضطرارى محتمل برنامه ريزى لازم صورت ميكيرد. در اين فاز لازم است برنامهريزىهاى انجام شده شكل اجرايى به خود بكيرد. به اين ترتيب فاز مقابله با شرايط اضطرارى شامل تمامى اقداماتى است كه به منظور حفظ ایمنی افراد. تجهيزات و محيط زيست در موقع بروز حادثه به اجرا در ميآيد و براى رسيدن به هدف مذكور از لحظه آشكار شدن حادثه تا زمانى كه ریسک های تهیه کننده به شرابط قابل قبول کاهش پیدا کند ادامه مییابد.

صفحه 32:
فاز ۲. اقدامات حین وقوع ( طرح مقابله) > اطلاع از حادثه ؟ به کار انداختن تجهیزات ایمنی و آتش نشانی ؟ اعلام وضعیت اضطراری > توقف اضطراری اقدامات امنیتی اقدامات حفاظتی > نجات و درمان مصدومین و انجام کمک های اولیه ۸ ۸ 5 تخلیه اضطراری و تجمع در محلهای امن از پیش تعیین شده

صفحه 33:
گزارش حادثه اضطراری هر فرد موظف است به محض مشاهده حوادث اضطراری از قبیل حریق , انفجار . و سایر شرايط غير عادی مراتب را فورا" به مسئول ‎GUI‏ کنترل آتش نشانی اطلاع دهد . لازم است فرد ضمن حفظ خونسردی موضوع را بوسیله تلفنهای مستقیم آتش (۱/۱6 /1762) و یا سایر سیستمهای ارتباطی داخلی ( بی سیم یا پیجینگ ) و باذکر دقیق محل وقوع و معرفی خود مطرح نموده و سپس با استفاده از وسایل اطفاء حریق و امکانات موجود در محل بمنظور مقابله با حریق تا رسیدن گروه آتش نشانی اقدام نماید .

صفحه 34:
ارسال تجهیزات ایمنی و آتش نشانی مسئول اطاق کنترل موظف است که پس از مشخص شدن محل حادثه کارکنان ایمنی و آتش نشانی را مطلع ساخته تا کلیه امکانات و تجهیزات ایمنی و آتش نشانی مورد نیاز توسط آنها به محل ارسال گردد. همچنین بطور همزمان نیز باید به افسر نوبتکار آتش نشانی موضوع را اطلاع دهد . کلیه وسایل نقلیه آتش نشانی و آمبولانسها بایستی به آژیر مجهز بوده و در زمان نواختن آژیر به آنها حق تقدم عبور داده شود رانندگان دیگر وسایل نقلیه موظفند به محض شنیدن صدای آژیروسیله نقلیه خود را در سمت راست جاده متوقف ساخته و هنگام شب چراغهای جلو را خاموش و چراغهای توقف را روشن نموده و راه را برای عبور کلیه وسایل آتش نشانی و امداد رسانی باز کنند.

صفحه 35:
بررسي اولیه در محل حادثه : درصورتیکه به تشخیص افسر آتش نشاني احتمال کنترل کامل حادثه نباشد . بلافاصله به رئیس ايمني و آتش نشاني و در اوقات ‎se‏ اداري به کشيك ارشد مجتمع اطلاع داده میشود . بعد از حضور رئیس ايمني و آتش نشاني و یا كشيك ارشد مجتمع در محل و انجام بررسي اولیه در صورت شدید بودن حادثه مراتب به کمیته اضطراري گزارش میشود .

صفحه 36:
تشکیل جلسه کمیته اضطر ا افراد کلید کمیته یا نمایندگان آنها بلافاصله پس از آگاهي موظفند در محل تعیین شده توسط رئیس ايمني و آتش نشاني ويا كشيك ارشد تشکیل جلسه داده و با بررسي حادثه در صورت لزوم حالت فوق العاده را اعلام نمایند .

صفحه 37:
| ضعیت اضطر | اعلام وضعيت اضطراري به دستور رئيس كميته و يا رئيس ايمني و آتش نشاني و در وقت غيراداري توسط كشيك ارشد مجتمع انجام مي كيرد . بنا به دستور آنها آزير خطر توسط مسئول اطاق كنترل آتش نشاني به صدا در مي آيد . آزير خطر : آزيرخطر براي اعلام وضعيت اضطراري بصورت ده سوت منقطع (00 ثانيه اي با فاصله زماني (00ثانيه مي باشد . آزير يايان خطر نيز بصورت يك سوت ممند 4 دقیقه اي مي باشد .

صفحه 38:
اطلاع از حادثه هر یک از کارکنان موظفند به هنگام مشاهده حادثه با استفاده از وسایل ار تباطی موجود. بلافاصله مسوول اتاق کنترل را از وقوع حادثه مطلع نمایند.

صفحه 39:
اطلاع از حادثه ۲ لازم است کارکنان با محل استقرار وسایل ارتباطی در محلهای مختلف آشنایی کافی داشته باشند. ۲ بلید یک نقشه از سایت تهیه شود که بر روی آن محل استقرار این تجهیزات مشخص شده باشد.

صفحه 40:
به صدا در آوردن زنک خطر پس از اطلاع رسانی اولیه. در صورت نیاز لازم است که زنگ خطر آتشنشانی به صدا در آید.

صفحه 41:
به کار انداختن تجهیزات ایمنی و آتش نشانی * با به صدا در آمدن آژیر خطر لازم است افراد طبق وظایف محوله تجهیزات ایمنی و آتش نشانی را به کار انداخته و در مهار حادثه شرکت نمایند. * در صورتی که به دلیل وسعت حادثه نیاز به کمک آتش نشانی شهری باشد. آتش نشانی به محض حضور در محل مسوولیت اصلی مقابله را به عهده خواهد گرفت. ایجاد هماهنگی و ارتباط با آنش نشانی در تأسیسات بزرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .

صفحه 42:
اعلام وضعیت اضطراری چنانچه تشخیص داده شود که احتمال کنترل حادفه نیست باید بلافاصله مرلتببه اطلاع رئیسس ایمنی و آتشنشالنی/ رئیس517 ۴1یا نماینده وی برساند. همجنين لازم استه افراد كميته اضطرارى در محل از بيش تعیین شدهای گرد هم آيند وبا بررسى حادثه در صورت لزوم وقوع وضعيت اضطرارى را اعلام نمايند. لازم استه اعلام وضعیت. اضطراری با استفاده از علائم دیداری و شنیداری مصوب و شناخته شده برای کلیه کار کنان انجام شود

صفحه 43:
توقف اضطراری ‎cle‏ جلوگیری از گسترش وضعیت اضطراری لحاظ نمودن تدابیری برای توقف اضطراری ضروری میباشد. به این ترتیب به هنگام وقوع حادثه. ضمن اعلام وضعیت اضطراری با قطع جریان گاز و تخلیه خطوط لوله می توان از شدت اثرات ‏حادثه کاست.

صفحه 44:
توقف اضطراری شرایط توقف اضطراری مسئول توقف اضطراری متصدی توقف اضطراری چگونگی تاثیر توقف اضطراری یک قسمت بر سایر قسمت ها زمان مورد نیاز برای توقف و شروع مجدد آموزش رويه های توقف اضطراری به افراد

صفحه 45:
اقدامات امنیتی (حراست) ** اقدامات امنیتی مورد نیاز در شرایط اضطراری: 8 قرق کردن صحنه ‎Bole‏ ‏حراست از منطقه حادثه و کنترل ورود و خروج 8 ایجاد حصارهای موقت پس از تخلیه ایمن افراد * استفاده از مواد جاذب مناسب در مسیر نشت مواد

صفحه 46:
اقدامات حفاظتی حفاظت دارایی ها برقراری روش های اجرایی برای: اطفاء حربق جمعآوری ریخت و پاش مواد از سرویس خارج کردن تجهیزات حفظ و حراست تجهیزات * انتقال تجهيزات به محلهاى امن

صفحه 47:
اقدامات حفاظتی حفاظت اسناد اسناد مالی و بیمه ای ی طرح ها و نقشه های مهندسی فهرست و مشخصات محصولات بانک اطلاعات کار کنان. مشتریان و تامین کنندگان اسناد محرمانه تجاری

صفحه 48:
نجات و درمان مصدومین و انجام کمکهای اولیه علیرغج تمام تلاشهایی که به عنظور گاهشی مات انسانی هر یک وضعیت اضطراری صورت می گیرد. احتمال اینگوز مات هیچگاه به a) و در شرایط اضطراری معمولاً با صدمات جانی همراه هستند. به این منظور لازم است یک برنامه مدون برای انجام علمیات نجات و درمان مصدومین در تأسیات موجود باشد و افراد نیز آموزش کمکهای اولیه دیده باشند.

صفحه 49:
تخلیه اضطراری و تجمع در محل های امن از پیش تعیین شده در هنگام بروز یک وضعیت اضطراری لازم است که افراد غیر مسوول در محل های اهی از پیش تعیین شده تجمع تمابتد آفرادی کهردرمهارحادثه شرکت می کنند نیز پس از انجام وظایف محوله باید به محل هاى امن يناه ببرند. اين مخل های غی تواند در خارج از تاسیاست‌تیودر نظر گرفعه شود لازم | افراد تا قبل از اعلام وضعیت عادی در این محلها بمانند.

صفحه 50:
طرح تخلیه اضطراری * تعیین وضعیت هایی که نیاز به تخلیه اضطراری دارند. تدوین یک زنجيرة شفاف فرامین * تعیین افرادی که مجاز به صدور فرمان تخلیه می باشند. * تعیین افرادی به منظور هدایت طرح تخلیه و سرشماری و کنترل افراد تدوین روش های اجرایی تخلیه اضطراری تعیین افرادی به منظور ادامه یا توقف عملیات بحرانی

صفحه 51:
طرح تخلیه اضطراری در طرح تخليه اضطرارى بايد موارد ذيل لحاظ شود: ‎٩‏ جه كسى دستور تخليه اضطراري را ضادر هيكتد. ‏* جگوثة تصهیم تحلیه اضطزاری بة اطلاع افراذ سیرسد: ‏* مسيرقاق تخلية کنامند. ‏چه تجهیزاتی برای سهولت در انجام تخلیه مورد نیاز است. ‏* محلهای امن برای تجمع پس از تخلیه اضطراری کدامند. ‏* سرشماری افراد پس از تجمع در محلهای امن چگونه و توسط چه کسی انجام ‏میشود. ‏* وظایف هر یک از | افراد در تخلیه اضطراری چیست. ‎go‏ واقداد ب إذ ‎ABE‏ جكونه متوزت متكيرة: آيا تخليه عمومى منطقه مورد سازماندهى تخليه عمومى جكونه انجام ميشود. ‎ ‎

صفحه 52:
‎bls‏ تجمع ‏تعیین مکان های تجمع افراد پس از تخلیه انجام سرشماری افراد در مکان های تجمع (پس از اتمام تخلیه) ‏جستجوی مفقودین تنها بر عهده گروه های تجسسی می باشد.

صفحه 53:
پناهگاه تعیین پناهگاه ها در مجتمع برقراری روش های اجرایی به منظور انتقال افراد به پناهگاه ها نیازهای اضطراری مانند آب. غذا و دارو در پناهگاه ها تعبین مسئولین پناهگاه ها

صفحه 54:
فاز ۳ . عملیات پس از وقوع(طرح بازیابی) به محض اینکه شرایط امنی بر قرار شد عملیات این فاز انجام شود. لا بررسى اوليه لا ياكسازى محل حادثه لا تشكيل جلسه كميته اضطرارى لآ بررسى آسيبهاى روانى ناشى از شرايط اضطرارى

صفحه 55:
بر 8 سی | وليه oc — ‏کز‎ aad ‏گزارش یک ینکه بسیا‎ ‏ار‎ ‏سن‎ ‎3 ‏وه‎ ‏بيت اذ‎ ‏ضطرا‎ ‎3 ‏اری‎ ‏ى قبل ازا‎ ‏از این‎ ‏اپ‎ ‏ببسم‎ ‏يارى از‎ ‏از واق‎ 2 فرا اهمیت موش شی شیرده نم شود بسيا يار ا بيت دارد.

صفحه 56:
پاکسازی محل حادثه به منظور دستیابی به یک بازیلبی سریع اولین کاری که باید انجام گیرد آن است که فردی به عنوان مسوول عملیات پاکسازی وارد عمل شود. علاوه بر اين لازم است لیستی از افراد به این منظور در دسترس باشد. این لیست تباید شامل آفرادی ناشد که در کمیته اضظراری عضویت دارند.

صفحه 57:
پاکسازی محل حادثه لغ در سرویس بودن سیستمهای حفاظتی در اين مرحله از اهميت خاصی برخوردار است زیر اثرات وضعیت اضطراری محتمل بعدی اغلب شدیدتر از وضعیت اولیه میتواند باشد.

صفحه 58:
تشکیل جلسه کمیته اضطراری پس از پایان وضعیت اضطراری و پاکسازی معل حادثه لازم است کمیته اضطراری تشکیل جلسه دهد وبا استفاده از اطلاعلتی که از گزارش اولیه بدست آمده.به تجزیه و تحلیل حادثه و ریسه یابی علل آسن بپردازد. علاوه بر این لازم است نحوه عملکرد کمیته اضطراری و سایر افراد در وضعیت اضطراری مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت در طرح و اجرا مشخص گردد. علاوه بر لین بررسی مناسب بودن تسهیلات و تجهیزات و نیز نحوه استفاده از پناهگاه ها در بازنگری طرح و روز آور کردن آن مفید خواهد بود.

صفحه 59:
بررسی آسیبهای روانی ناشی از شرابط اضطراری معمولابه هنگام وقوع شرایط اضطراری سخت (وضعیتهای بحرلنی) بسیاری افراد دچار ترس و وحشت ناشی از حادثه میشوند که اين وضعیت در آنها حالت ماندگار به خود گرفته و ممکن است تا مدتها پس از آنن با کمترین تحربکی باعث به وجود آوردن حالتهای روانی در افراد شود. آماده کردن افراد جهت مواجهه با لین حوادث و نیز مراقبتهای پس از حادثه به منظور جلوگیری از آسیبهای روانی جدی به افراد در این حالت از اهمیت خاصی برخوردار است.

صفحه 60:
با تشکر از توجه شما

عنوان دوره آموزشی مباحث دوره قسمت اول :طرحریزی اضطراري • مقدمه(شواهد تاريخي) • تعاريف • طرحريزي اضطراري ‏انواع وضعيتهاي اضطراري ‏کميته اضطراري ‏مرکز کنترل اضطراري ‏شبکه واکنش اضطراري ‏دستورالعملهاي آمادگي و واکنش اضطراري ‏اطالعرسانی در شرايط اضطراري مباحث دوره قسمت دوم :پیادهسازی طرح اضطراري مراحل پيادهسازي فاز .1اقدامات قبل از وقوع (طرح پيشگيري) فاز .2اقدامات حين وقوع (طرح مقابله) فاز .3اقدامات پس از وقوع (طرح بازيابي) مباحث دوره قسمت دوم :پيادهسازي طرح فاز 1عمليات مقدماتي يا اقدامات قبل از وقوع (طرح پيشگيري) ‏ ‏ ‏ ارزيابي ريسک طرحها و برنامههاي ايمني تحليل سناريو مباحث دوره قسمت دوم :پيادهسازي طرح فاز 2اقدامات حين وقوع (طرح مقابله) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اطالع از حادثه اضطراري ارسال تجهيزات ايمني و آتشنشاني اعالم وضعيت اضطراري توقف اضطراري نجات و درمان مصدومين و انجام کمکهاي اوليه تخليه اضطراري اقدامات عمومي و اختصاصي مورد نياز در شرايط اضطراري مباحث دوره قسمت دوم :پيادهسازي طرح فاز 3عمليات پس از وقوع (طرح بازيابي) ‏ ‏ ‏ ‏ گزارش حادثه اضطراري (بررسي اوليه در محل) پاکسازي محل حادثه تشکيل جلسه کميته اضطراري بررسي آسيبهاي رواني ناشي از شرايط اضطراري قسمت اول طرحریزی اضطراري شواهد تاريخي زمان و محل وقوع تعداد کشته حادثه رديف 1 آتش سوزي متان 1944ميالدي ،اوهايو آمريکا 136 2 انفجار نيترات آمونيم 1947ميالدي ،تگزاس 550 3 آتش سوزي گاز طبيعي 1963ميالدي ،حومه نيويورک 45 4 انفجار نفت گاز مايع 1972ميالدي ،برزيل 37 5 انفجار پروپان 1980ميالدي ،اسپانيا 51 6 آتش سوزي نفت گاز مايع 1984ميالدي ،مکزيکوسيتي 7 نشت ايزوسيانات متيل 1984ميالدي ،بوپال هند 8 آتش سوزي نيترات آمونيم 1987ميالدي ،فرانسه 650 2000 60 وضعيت اضطراري وضعيت اضطراري رويداد برنامهريزي نشدهاي اس9ت ك9ه در اث9ر آ9ن افراد ،تاس9يسات و محي9ط زيس9ت در معرض خط9ر جدي قرار م9ي گيرند .اي9ن وضعي9ت اغل9ب نتيج9ه نق9ص دس99تگاه‌ها و ي99ا خطاهاي انس99اني ب99ه وقوع ميپيوندد ،البت9ه عوام9ل خارج9ي ديگ9ر نظي9ر رع9د و برق ،س9يل ،طوفان ،زلزل9ه و جن9گ ني9ز ممكن است سبب بروز آن گردند. تعاریف -بحران شديدترين حالت بروز وضعيت اضطراري که شامل موارد زير است: ‏ انفجار ‏ آتش‌سوزي گسترده ‏ عوامل ناخواسته‌اي که منجر به قطع توليد گردد. ‏ نشت گازهاي سمي در حد وسيع که جان افراد را در معرض تهديد قرار دهد. ‏ نق9ض جدي قواني9ن عموم9ي نظي9ر قواني9ن ايمن9ي و زيس9ت‌محيطي و احتمال وارد آمدن صدمـه به ساکنين محيط اطراف تعاریف -بحران حادثه‌اي اس9ت کهب9ه ص9ورت ط9بيعي ي9ا بوس9يلة بش9رب9ه طور ناگهان9ي و ب9ه ص9ورت فزاينده ب9ه وجود مي‌آي9د و س9ختي و مشقت9ي راب9ه جامع9ة انس9اني تحمي9ل مي‌نماي9د که جه9ت برطرف نمودن آ9ن نياز ب9ه اقدامات اس9اسي و فوق‌العاده مي‌باشد. تعاریف -مدیریت اضطراري (مدیریت بحران) فرآيندي پوياس9ت اس9ت که ب9ه وس9يلة مشاهدة س9يستماتيک بحران‌ه9ا و تجزي9ه و تحلي9ل آنه9ا در جس9تجوي يافت9ن ابزاري اس9ت که بوس9يلة آنه9ا بتوان از بروز بحران‌ه99ا پيشگيري نمود و ي99ا در ص99ورت بروز آ99ن در خص9وص کاه9ش آثار ،آمادگ9ي الزم ،امدادرس9اني س9ريع و بهبود ،اقدام نمود. تعاریف -مانور شرايط اضطراري ب9ه اجرا درآوردن برنام9ه مقابل9ه ب9ا شراي9ط اضطراري در ي9ک حادث9ه فرضي انواع وضعيت اضطراري تقسيمبندي به لحاظ 9وسعت حادثه • وضعيت اضطراري مختص مجتمع • وضعيت اضطراري محلي(منطقهاي) • وضعيت اضطراري ملي • وضعيت اضطراري بينالمللي انواع وضعيت اضطراري تقسيمبندي به لحاظ منشاء حادثه بالياي طبيعي • • • زلزله سيل طوفان حوادث انسانساخت • • • آتش 9سوزي ،انفجار يا رها شدن مواد سمي حوادث هسته اي خراب کاري کميته اضطراري وضعي9ت هاي اضطراري معمو ً الب9ه ندرت رخ م9ي دهن9د و زمان وقوع آنه9ا مشخ9ص تشكي9ل نم9ي باش9د ،از اي9ن رو الزم اس9ت براي مقابل9هب9ا آنه9ا فعالي9ت هاي هماهن9گ و مناس9ب انجام شود .اي9ن ام9ر تنه9ا ب9ا كميت9ه اي امكانپذي9ر اس9ت ك9ه توان الزم را براي واكنشي سريع داشته باشد مرکز کنترل اضطراري ب9ه منظور ره9بري و كنترل فعالي9ت هاي طرح اضطراري ،بهره گيري از يك مركز كنترل اضطراري الزم است. اي9ن مرك9ز باي9د خارج از منطق9ه خط9ر بوده و ت9ا ح9د امكان مجهز به تسهيالت مناسب باشد. مرکز کنترل اضطراري اطالعات مورد نياز مرکز کنترل اضطراري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اطالعات مربوط به کميته اضطراري يک نقشه که نشاندهنده وضعيت مجتمع در منطقه باشد. يک نقشه از مجتمع که در آن خروجيها ،پناهگاهها ،مناطق خطرناک ،ايستگاه آتشنشاني، اورژانس و . . .مشخص شده باشند. مدارک فني مجتمع و نمودارهاي جريان فرآيند اطالعات مربوط به تجهيزات و فرآيندهاي واحدهاي مختلف برگههاي اطالعات ايمني مواد اطالعات مربوط به سيستمهاي و تجهيزات پزشکي موجود طرحهاي تخليه اضطراري شماره تلفنهاي اضطراري داخل و خارج از مجتمع مرکز کنترل اضطراري تجهیزات مورد نياز مرکز کنترل اضطراري ‏سيستم هاي صوتي – تصويري جهت ثبت وقايع برق اضطراري ( تجهيزات روشنايي اضطراري ) ‏دستگاه فكس و امكانات استفاده از ( Emailاگر مناسب تشخيص داده شود) ‏خطوط تلفن داخل و خارجي ،بيسيم ،تلکس ،فاکس ،موبايل و ساير تجهيزات ارتباطي ‏تجهيزات راديويي و هواشناسي ‏سيستمهاي اعالم عمومي (آژير) ‏کامپيوتر ،تجهيزات و نرمافزارهاي جانبي ‏لوازمالتحرير ،فايل ،کمد و ساير ملزومات اداري مورد نياز تابلوهاي مخصوص جهت ثبت و گزارش وقايع ،شرايط جوي، وضعيت کارکنان و تماسهاي به عمل آمده شبکه واکنش اضطراري شبکDه واکنDش اضطراري ،مجموعهاي اسDت غيرمتمرکDز و متشکل از کميتههاي واکنDش اضطراري کDه يDک منطقDه جغرافيايDي خاص را تحDت پوشش قرار داده و در هنگام بروز شرايط اضطراري در صورت نياز وارد عمل ميشوند. بهرهگيري از شبکDه واکنDش اضطراري در مناطقDي کDه مجموعهاي از صDنايع استقرار يافتهاند بسيار مفيد و موثر خواهد بود. دستورالعملهاي آمادگي و واکنش اضطراري بDDه منظور اثDDر بخشDDي يDDك طرح مديريDDت اضطراري الزم اسDDت خطرات موجود در تاسDيسات شناسDايي شونDد ،آنگاه پDس از بررسDي و طبقDه بندي خطرات مختلDف بايDد بDه منظور مقابلDه بDا هDر يDك از حوادث ،روش اجرايDي مناسDب جهDت واكنDش در شرايDط اضطراري تدوين شود. وجود ايDن دسDتور DالعمDل هDا در سDازماندهي مناسDب افراد و امكانات بسDيار مؤثDر خواهDد بود. دستورالعملهاي آمادگي و واکنش اضطراري اين دستور العمل ها را ميتوان به دو دسته كلي عمومی و اختصاصی تقسيم كرد دستور العمل هاي عمومي: به منظور مقابله با وضعيت هايي تدوين مي شوند كه در صورت وقوع تمام مجتمع را در بر ميگيرد . مانند :نشت و آتش سوزي وسيع در مخازن ذخيره سازي دستور العمل هاي اختصاصي: ب9ه منظور مقابل9هب9ا وضعي9ت هاي9ي تدوي9ن م9ي شود ك9هب9ه ص9ورت خاص ممك9ن اس9ت در ه9ر كدام از قس9مت هاي مختلف مجتمع رخ دهد. مانند :نشت جزئي اسيد در آزمايشگاه قسمت دوم پيادهسازي طرح مدیریت اضطراري مراحل پيادهسازي طرح اضطراري فاز . 1عمليات مقدماتي يا اقدامات قبل از وقوع ( طرح پيشگيري ) فاز . 2اقدامات حين وقوع ( طرح مقابله ) فاز . 3عمليات پس از وقوع(طرح بازيابي) فاز .1عمليات مقدماتي يا اقدامات قبل از وقوع ( طرح آمادگی و پيشگيري ) بخ9ش عمده ي9ك طرح جام9ع مديري9ت اضطراري ،طرح پيشگيري اس9ت .در اي9ن مرحل9ه ضم9ن شناخ9ت وضعي9ت موجود،ب9اب9ه كار گيري تكنيكهاي مهندس9ي ايمن9ي، خطرات شناس9ايي شده و ب9ه دنبال آ9ن مناب9ع موجود براي مقابل9ه ب9ا وضعيتهاي اضطراري محتمل سازماندهي ميشوند. برنامه هاي كاهش ريسك فعاليت و برنامه زمانبندي سطح ريسك نيازي به عمل وهمچ9نين نگهداري سوابق نيست جزيي كنترل بيشتري نياز نيست .بايد به راه حل مقرون به صرفه توجه شود و همچن9ين اطمينان حاصل شود كه كنت9رل ها برقرار هست9ند . قابل تحمل بايد در جهت كاهش ريسك تالش شود ليكن هزينه هاي صرف شده بدقت بررسي و محدود شوند .اندازه گيري ميزان كاهش ريسك مي تواند در دوره هاي زماني مشخص انجام شود . زماني كه ريسك متوسط در ارتباط با پيامدهاي صدمه زاي شديد است ،بايد احتمال وقوع آن ريسك بدقت ارزيابي شده و براساس آن نياز به افــــــــزايش و بهــبود اندازه گيري هاي كنترلي بررسي شود . متوسط تا زمانيكه ريسك كاهش نيافته كار نبايد آغاز شود .منابع قابل توجهي بايد جهت كاهش ميزان ريسك تخصيص داده شوند . قابل توجه تا زمانيكه ريسك كاهش نيافته كار نبايد آغاز شود .اگر حتي با استفاده از تمامي منابع ،كاهش ريسك امكان پذير نباشد فعاليت كاري بايد متوقف شود . غير قابل تحمل مفاهيم عمده در بحث اقدامات كنترلي .1حذف ريسك .2كاهش ريسك .3انتقال ريسك .4پذيرش 9ريسك مستند سازي ارزيابي ريسك بDه طور كلDي فرمDت اسDتانداردي براي مسDتند سDازي نتايDج ارزيابي ريسك وجود ندارد امDا سDندي كه بDه ايDن منظور اسDتفاده مDي شود بايDد شامDل اطالعاتDي از جملDه ريسDكهاي موجود ،اطالعات كمDي مربوط بDه ريسDكها جهDت تعييDن وسDعت ريسDك و طرح عملياتDي براي مواجهه با ريسك باشد ساير طرحها و برنامههاي ايمني در فاز پیشگیری تدوين خطمشيHSE آموزش ايمني (تئوري و عملي) طراحي و تدوين مجوز هاي كاري بازديد هاي دوره اي ايمني تدوين مقررات ايمني ارزيابي اDيمني پيمانكاران طراحي و استفاده از برگههاي اطالعات ايمني موادMSDS سنجش و پايش مداوم آاليندههاي محيط کار تعيين و در دسترس قرار دادن خطوط تلفن اDضطراري اDستقرار ،بازرسي و تست تجهيزات ايمني و آتشنشاني تجزيه و تحليل حوادث به منظور شناسايي علل ريشه اي ‏ ...  آنها و جلوگيري از وقوع حوادث مشابه انواع سناريو با نگاهي ساده به موقعيت هايي که يک دولت ،شرکت يا سازمان شايد در :آينده با آنها روبرو شود ،مي توان پنچ نوع سناريوي متمايز را شناسايي کرد ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سناريوي بدون شگفتي سناريوي خوش بينانه سناريوي بدبينانه سناريوي فاجعه سناريوي معجزه فاز .2اقدامات حين وقوع ( طرح مقابله ) در فاز 1براي مقابلDه بDا شرايDط اضطراري محتمDل برنامDه ريزي الزم صDورت ميگيرد. در اين فاز الزم است برنامهريزي‌هاي انجام شده شكل اجرايي به خود بگيرد. بDه ايDن ترتيDب فاز مقابلDه بDا شرايDط اضطراري شامDل تمامDي اقداماتDي اسDت كه بDه منظور حفDظ ايمنDي افراد ،تجهيزات و محيDط زيسDت در موقDع بروز حادثDه بDه اجرا در ميآيDد و براي رسDيدن بDه هدف مذكور از لحظDه آشكار شدن حادثDه تDا زمانDي كه ريسك هاي تهيه كننده به شرايط قابل قبول كاهش پيدا كند ،ادامه مييابد. فاز . 2اقدامات حين وقوع ( طرح مقابله ) اطالع از حادثه به كار انداختن تجهيزات ايمني و آتش نشاني اعالم وضعیت اضطراري توقف اضطراري اقدامات امنيتي اقدامات حفاظتي نجات و درمان مصدومين و انجام كمك هاي اوليه تخليه اضطراري و تجمع در محلهاي امن از پيش تعيين شده گزارش حادثه اضطراري ه'ر فرد موظ'ف اس'ت ب'ه محض مشاهده حوادث اضطراري از قبي'ل حريق ،انفجار ،و س'اير شرايط غي'ر عادي مراتب را فورا“ ب'ه مس'ئول اتاق كنترل آت'ش نشان'ي اطالع ده'د .الزم است فرد ضمن حفظ خونسردي موضوع را بوسيله تلفنهاي مستقيم آتش ( )HOT LINEو يا س'اير س'يستمهاي ارتباط'ي داخل'ي ( بي س'يم يا پيجين'گ ) و باذك'ر دقي'ق مح'ل وقوع و معرفي خود مطرح نموده و س'پس ب'ا اس'تفاده از وس'ايل اطفاء حريق و امكانات موجود در مح'ل بمنظور مقابل'ه ب'ا حريق ت'ا رس'يدن گروه آتش نشاني اقدام نمايد . ارسال تجهيزات ايمني و آتش نشاني مسئول اطاق كنترل موظف است كه پس از مشخص شدن محل حادثه كاركنان ايمني و آتش نشاني را مطلع ساخته تا كليه امكانات و تجهيزات ايمني و آتش نشاني مورد نياز توسط آنها به محل ارسال گردد .همچنين بطور همزمان نيز بايد به افسر نوبتكار آتش نشاني موضوع را اطالع دهد . كليه وسايل نقليه آتش نشاني و آمبوالنسها بايستي به آژير مجهز بوده و در زمان نواختن آژير به آنها حق تقدم عبور داده شود رانندگان ديگر وسايل نقليه موظفند به محض شنيدن صداي آژيروسيله نقليه خود را در سمت راست جاده متوقف ساخته و هنگام شب چراغهاي جلو را خاموش و چراغهاي توقف را روشن نموده و راه را براي عبور كليه وسايل آتش نشاني و امداد رساني باز كنند. بررسي اوليه در محل حادثه : ‏ درصورتيكه به تشخيص افسر آتش نشاني احتمال كنترل كامل حادثه نباشد .بالفاصله به رئيس ايمني و آتش نشاني و در اوقات غير اداري به كشيك ارشد مجتمع اطالع داده ميشود .بعد از حضور رئيس ايمني و آتش نشاني و يا كشيك ارشد مجتمع در محل و انجام بررسي اوليه در صورت شديد بودن حادثه مراتب به كميته اضطراري گزارش ميشود . تشكيل جلسه كميته اضطراري : افراد كلي@د كميت@ه ي@ا نمايندگان آنه@ا بالفاص@له پ@س از آگاه@ي موظفند در مح@ل تعيي@ن شده توس@ط رئي@س ايمن@ي و آت@ش نشان@ي وي@ا كشيك ارش@د تشكي@ل جلس@ه داده و ب@ا بررس@ي حادث@ه در صورت لزوم حالت فوق العاده را اعالم نمايند . اعالم وضعيت اضطراري : ‏ اعالم وضعي@ت اضطراري ب@ه دس@تور رئي@س كميت@ه و يا رئي@س ايمن@ي و آت@ش نشان@ي و در وق@ت غيراداري توس@ط كشيك ارش@د مجتم@ع انجام م@ي گيرد .بن@ا ب@ه دس@تور آنه@ا آژي@ر خط@ر توسط مسئول اطاق كنترل آتش نشاني به صدا در مي آيد . آژير خطر : آژيرخط@ر براي اعالم وضعي@ت اضطراري بص@ورت ده سوت منقط@ع 10ثاني@ه اي ب@ا فاص@له زمان@ي 10ثاني@ه م@ي باش@د .آژير پايان خطر نيز بصورت يك سوت ممتد 1دقيقه اي مي باشد . اطالع از حادثه ه9ر ي9ك از كاركنان موظفن9د ب9ه هنگام مشاهده حادث9ه ب9ا اس9تفاده از وس9ايل ارتباط9ي موجود، بالفاص9له مس9وول اتاق كنترل را از وقوع حادث9ه مطلع نمايند. اطالع از حادثه الزم است كاركنان با محل استقرار وسايل ارتباطي در محلهاي مختلف آشنايي كافي داشته باشند. باید ي9ك نقش9ه از س9ايت تهي9ه شود ك9ه بر روي آن محل استقرار اين تجهيزات مشخص شده باشد. به صدا در آوردن زنگ خطر پ9س از اطالع رس9اني اولي9ه ،در ص9ورت نياز الزم اس9ت ك9ه زن9گ خطر آتشنشاني به صدا در آيد. به كار انداختن تجهيزات ايمني و آتش نشاني با به صدا در آمدن آژير خطر الزم است افراد طبق وظايف محوله تجهيزات ايمني و آتش نشاني را به كار انداخته و در مهار حادثه شركت نمايند. در صورتي كه به دليل وسعت حادثه نياز به كمك آتش نشاني شهري باشد ،آتش 9نشاني به محض حضور در محل مسووليت اصلي مقابله را به عهده خواهد گرفت .ايجاد هماهنگي و ارتباط با آتش9 نشاني در تأسيسات بزرگ از اهميت ويژه‌اي برخوردار است . اعالم وضعیت اضطراري چنانچ9ه تشخ9ي9ص داده شود که احتمال کنترل حادث9ه نيس9ت باي9د بالفاص9له مرات9بب9ه اطالع رئيس 9ايمني و آتشنشان9ي /رئيسHSE9ي9ا نماينده وي برساند. همچني9ن الزم اس9ت 9افراد کميت9ه اضطراري در مح9ل از پي9ش 9تعيي9ن شدهاي گرد ه9م آين9د و ب9ا بررس9ي حادث9ه در ص9ورت لزوم وقوع وضعي9ت اضطراري را اعالم نمايند .الزم اس9ت 9اعالم وضعي9ت 9اضطراري ب9ا اس9تفاده از عالئم ديداري و شنيداري مصو9ب و شناخته شده براي كليه كاركنان انجام شود توقف اضطراري براي جلوگيري از گسDDترش وضعيDDت اضطراري لحاظ نمودن تدابيري براي توقDف اضطراري ضروري ميباشد .بDه ايDن ترتيDب بDه هنگام وقوع حادثDه ،ضمDن اعالم وضعیت اضطراری بDا قطDع جريان گاز و تخليDDه خطوط لولDDه مDDي توان از شدت اثرات حادثه كاست. توقف اضطراري شرايط توقف اضطراري مسئول توقف اضطراري متصدي توقف اضطراري چگونگي تاثير توقف اضطراري يک قسمت بر ساير قسمت ها زمان مورد نياز براي توقف و شروع مجدد آموزش رويه هاي توقف اضطراري به افراد اقدامات امنيتي (حراست) اقدامات امنيتي مورد نياز در شرايط اضطراري: قرق کردن صحنه حادثه حراست از منطقه حادثه و کنترل ورود و خروج ايجاد حصارهاي موقت پس از تخليه ايمن افراد استفاده از مواد جاذب مناسب در مسير نشت مواد اقدامات حفاظتي حفاظت دارايي ها برقراري روش هاي اجرايي براي: اطفاء حريق جمعآوري ريخت و پاش مواد از سرويس خارج کردن تجهيزات حفظ و حراست تجهيزات انتقال تجهيزات به محلهاي امن اقدامات حفاظتي حفاظت اسناد اسناد مالي و بيمه اي طرح ها و نقشه هاي مهندسي فهرست و مشخصات محصوالت بانک اطالعات کارکنان ،مشتريان و تامين کنندگان اسناد محرمانه تجاري نجات و درمان مصدومين و انجام كمكهاي اوليه عليرغDم تمام تالشهايDي كه بDه منظور كاهDش صDدمات انسDاني در يDك وضعيDت اضطراري صDورت مDي گيرد ،احتمال اينگونDه صDدمات هيچگاه بDه صDفر نمDي رسDد و در شرايDط اضطراري معموالً بDا صDدمات جانDي همراه هسDتند ،بDه ايDن منظور الزم اسDت يDك برنامDه مدون براي انجام علميات نجات و درمان مصDدومين در تأسيات موجود باشد و افراد نيز آموزش كمكهاي اوليه ديده باشند. تخليه اضطراري و تجمع در محل هاي امن از پيش تعيين شده در هنگام بروز يDك وضعيDت اضطراري الزم اسDت كه افراد غيDر مسDوول در محDل هاي امDن از پيDش تعييDن شده تجمDع نمايند .افرادي كه در مهار حادثDه شركت مDي كننDد نيDز پDس از انجام وظايDف محولDه بايDد بDه محDل هاي امDن پناه بDبرند .ايDن محDل هاي مDي توانDد در خارج از تاسDياست نيDز در نظDر گرفتDه شود .الزم اسDت افراد تا قبل از اعالم وضعيت عادي در اين محلها بمانند. طرح تخليه اضطراري تعيين وضعيت هايي که نياز به تخليه اضطراري دارند. تدوين يک زنجيرة شفاف فرامين تعيين افرادي که مجاز به صدور فرمان تخليه مي باشند. تعيين افرادي به منظور هدايت طرح تخليه و سرشماري و کنترل افراد تدوين روش هاي اجرايي تخليه اضطراري تعيين افرادي به منظور ادامه يا توقف عمليات بحراني طرح تخليه اضطراري در طرح تخليه اضطراري بايد موارد ذيل لحاظ شود: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ چه كسي دستور تخليه اضطراري را صادر ميكند. چگونه تصميم تخليه اضطراري به اطالع افراد ميرسد. مسيرهاي تخليه كدامند. چه تجهيزاتي براي سهولت در انجام تخليه مورد نياز است. محلهاي امن براي تجمع پس از تخليه اضطراري كدامند. سرشماري افراد پس از تجمع در محلهاي امن چگونه و توسط چه كسي انجام ميشود. وظايف هر يك از ا افراد در تخليه اضطراري چيست. جستجو و امداد پس از تخليه چگونه صورت ميگيرد. آيا تخليه عمومي منطقه مورد نياز است. سازماندهي تخليه عمومي چگونه انجام ميشود. نقاط تجمع تعيين مکان هاي تجمع افراد پس 9از تخليه انجام سرشماري افراد در مکان هاي تجمع (پس از اتمام تخليه) جستجوي مفقودين تنها بر عهده گروه هاي تجسس 9مي باشد. پناهگاه تعيين پناهگاه ها در مجتمع برقراري روش هاي اجرايي به منظور انتقال افراد به پناهگاه ها تعيين نيازهاي اضطراري مانند آب ،غذا و دارو در پناهگاه ها تعيين مسئولين پناهگاه ها فاز . 3عمليات پس از وقوع(طرح بازيابي) به محض اينكه شرايط امني بر قرار شد عمليات اين فاز انجام شود. بررسي اوليه پاكسازي محل حادثه تشكيل جلسه كميته اضطراري بررسي آسيبهاي رواني ناشي از شرايط اضطراري بررسي اوليه تهي9ه گزارش ي9ك وضعي9ت اضطراري قب9ل از اينك9ه بس9ياري از واقعي9ت ب9ه فراموشي سپرده شوند بسيار اهميت دارد. پاكسازي محل حادثه بDه منظور دسDتيابي بDه يDك بازيابDي سDريع اولین كاري كه بايDد انجام گيرد آDن اسDت كه فردي بDه عنوان مسDوول عمليات پاكسDازي وارد عمDل شود .عالوه بر ايDن الزم اسDت ليسDتي از افراد بDه ايDن منظور در دسDترس باشد .ايDن ليسDت نبايد شامل افرادي باشد كه در كميته اضطراري عضويت دارند. پاكسازي محل حادثه ‏ در سDرويس بودن سDيستمهاي حفاظتDي در ايDن مرحلDه از اهميDت خاصDي برخوردار اسDت زيDر اثرات وضعيDت اضطراري محتمDل بعدي اغلDب شديدتر از وضعيت اوليه ميتواند باشد. تشكيل جلسه كميته اضطراري پ9س از پايان وضعي9ت اضطراري و پاكس9ازي مح9ل حادث9ه الزم اس9ت كميت9ه اضطراري تشكي9ل جلس9ه ده9د وب9ا اس9تفاده از اطالعات9ي ك9ه از گزارش اولي9ه بدس9ت آمده،ب9ه تجزي9ه و تحلي9ل حادث9ه و ريس9ه ياب9ي عل9ل آ9ن بپردازد .عالوه بر اي9ن الزم اس9ت نحوه عملكرد كميت9ه اضطراري و س9اير افراد در وضعي9ت اضطراري مورد بررس9ي قرار گرفت9ه و نقاط ضع9ف و قوت در طرح و اجرا مشخ9ص گردد .عالوه بر اي9ن بررس9ي مناس9ب بودن تس9هيالت و تجهيزات و نيز نحوه استفاده از پناهگاه ها در بازنگري طرح و روز آور كردن آن مفيد خواهد بود. بررسي آسيبهاي رواني ناشي از شرايط اضطراري معموالً ب9ه هنگام وقوع شراي9ط اضطراري س9خت (وضعيتهاي بحران9ي) بس9ياري افراد دچار ترس و وحشت ناش9ي از حادث9ه ميشون9د که اين وضعي9ت در آنه9ا حال9ت ماندگار ب9ه خود گرفت9ه و ممکن اس9ت ت9ا مدته9ا پ9س از آ9ن ب9ا کمتري9ن تحريکي باع9ث ب9ه وجود آوردن حالتهاي روان9ي در افراد شود .آماده کردن افراد جه9ت مواجه9ه ب9ا اي9ن حوادث و ني9ز مراقبتهاي پ9س از حادث9ه ب9ه منظور جلوگيري از آس9يبهاي روان9ي جدي ب9ه افراد در اي9ن حال9ت از اهمي9ت خاص9ي برخوردار است. با تشکر از توجه شما

51,000 تومان