صفحه 1:
= اک آموزش بیمار ‎Patient Education‏

صفحه 2:
چی شده؟ ‎Ve‏ ولا چه جوری رفع میشه؟

صفحه 3:
Sibel نیالهایلطاهاتی_یمار می‌تولند ف قط /۸۰ با آموزش۲۰/ از لطلاغاتمربوط مسه .بمب هه وفع شود

صفحه 4:
درتنظیم نیازهای آموزشی بیماران ۱۰ عنوان کلی توسط انجمن بیمارستانهای آمریکا پیشنهاد :شده که لازمست مدنظر قرارگیوند عملکردطبیعی‌بدن< داروهای‌تجویز شده < 9 اللي ‎a aa‏ غربا گریت شخیصی وآزمایشات« معیرهایپ یشگیریک ننده ی ارتقلاسطح بهدلشت متابع جامعه « متابع مالا برنامه هاءتیپ زشکب رلیبیمار ‏

صفحه 5:
* نام بیماری»علل»عوارض وپیش آگهی * دلیل انجام تستها وآزمایشات * روش اصلی درمان ودلیل مصرف داروها * چگونگی تناوب وروش مصرف داروها هزینه های تشخیصی ودرمانی * توصیه هایی که به رفع مشکل کمک میکند برنامه ادامه درمان و ماجعه محدد

صفحه 6:
اولویت بندي اهداف آموزشي بهتر است بداند ‎(Better to Know)‏ خوب است بداند (Nice to Know)

صفحه 7:
* اهداف حياتي وضروري اهدافي که دانستن آنها صروری اس ود صورت براورده نشدن حيا ت فرد بخطر مي افتد برا ي مثال * مادر باید کودك را در وضعیت صحيح براي جلوكيري از آسييره قرار دهد. * بيمار بايد علايم ونشانه هاي سكته قلبي راتوضيح دهد * بيمار بايد مقدار صحيحي از انسولين را بكشد.

صفحه 8:
۳۲۲۲ ؟ اهدافی که بهتر است بداند مواردی هستند که برا ی بهبود سلامتی مفید هستند اما میتوان آموزش آنها را به تاخیم انداخت مانند نیازهای مربوط به تغذیه‌تحرک»ارتباطات جنسی» کمکهای روانی اجتماعی

صفحه 9:
* نیازهایی که خوب است بیمار بداند نسبت به بقیه اولویت کمتری دارد واگ بر‌آورده نشود حادثه مهمی رخ نمیدهد. * مثل دانستن مییران کالری هر یک از مواد ‎ert‏

صفحه 10:
. ۰ Ae ۳ nig. ‏:انتخاب روش آموزشی وآماده سازی محتوی‎ ‏وقتی که درفعالیتهای یادگیری .ازحواس مختلف استفاده گرددافراد‎ بامشارکت فعال آمادگی بیشتری برای یادگیری خواهندداشت. سخنوافی *وقتی مناسب است که تعداد شنوندگان وحجم اطلاعات زياد است فقط برای آموزش حقایق .مفاهیم وکلیات است ارائه از طریق وسایل سمعی بصری:مثل نمایش فیلم.استفاده از اسلاید و.... مطالب چاپی:بهترین روش برا ی اراثه حقایق ومفاهیم وکلیات است بحث: برای افراد زیر ده نفر مناسب است مهار تهاننمایش عملی وتمرین.مطالب چاپی خود آموز نگرشها:ارائه مثالهای موردی (قصه گوبی).ایفای نقش.بحثهای گروهی

صفحه 11:
aaa ‏حر‎ هی شنوم وفراموش مى كنم مى بينم وبه خاطر مى سپارص .انجام مى دهم ومى فهمم

صفحه 12:
* توضیح دادن1716018101710 تنهیم مسائل به دیگران است.توضیح دادن چیزی بیش از گنزارش دادن حقایق‌فاش ساختن عللءدلایلءتوجیهات وانگیزه هاست. * کافی بودن توضیحات با سنءاطلاعات قبلی وتوانایی ذهنی طرفین ارتباط مستقیم دارد در طرح ریزی توضیح چهار مولفه باید رعایت شود. مشخص کردن موضوع؛انتخاب عناصر کلیدی:تعیین رابطه موجود بین ‎be gal Lelie‏ دادن توضیحات به مخاطب واطلاعات قبلی او

صفحه 13:
علایم راهنما:راهنمایی در مورد اینکه چه چیز میخواهیم بگوییم. مثلاً در ده دقيقه آتى ميخواهيم دو رويكرد درمانى را ممرور کنیم تم كن :اظهارات تاكيدى به ما کمک میکند تا به موضوعات ضروری ‎mole Any‏ ‎Sen‏ کلمات اولاٌ‌هميشه بايد حتماً بايد فراموش نكنءبه ياد داشته باش نوعى تاكيد ب جمله بعدى دارد

صفحه 14:
بر‌حی اوقات تاکید غیر کلامی است ومیتوان با تغییس صداءژست وحركات بدنی آن را نشان داد

صفحه 15:
9 ریط دادن موضوعات مختلف به هم با استفاده از كلمات ويا جملات مختلف به شفاف بودن توضيح كمك ميكند * همانطور كه كفتيم علل اسهال نونى متعدد است ویک دلیل مهم آن اين است که یی

صفحه 16:
* میران یادگیرری شنوندگان پس از پاننرده دقیقه افت میکند که یکی از موانع گوش دادن است * به قولی محفوظات کم بهتر از ضراموشی های بزرگ استه * يس توضیحات باید مختص ومنید باشد * کوقاه در حدزير پاننرده کلمه در هر جمله * ساده در حد بكار بردن كلمات يك يا دو سيلابى

صفحه 17:
_— وول . Keep ۲ Short and Simple

صفحه 18:
رد * اصولى مانند اه ها - اوم ها جمالات را جویده ناقص وبی هدف میکند وبحن ناراحتی مخاطب چیزی در پی ندارد.علت این اصوات آن است که میخواهیم چند نظر یا حقیقت رادر یک جمله بیان کنیم. ® بر‌ای رفع این نقتص بهت است از چند جمله کوتاه استفاده کنیم ودر بين آنها مكث كنيم.

صفحه 19:
* یکی از پنج ضعف رایج سخدرانان این است که بسرعت مطالب ‎gobs‏ را بیان میکنند مکث پس از جمللات طولانی خوب است.مکث کیردن جهت جمع آوری وسازماندهی فر‌آیندهای فكرى بيش از شروع توضیحات جدید؛سلیس بودن گفتار را اقز‌ایش میدهد * مكث كردن به طرف مقابل اجازه ميدهد توضيحات مارا پیشتردر ک کند. کر وا اد و م۱

صفحه 20:
* بكار بردن اصطلاحات پن‌شکی برای بیمارفقط موجب آشفتگی وخستگی وی میشود. گاه این عمل ناخودآ گاه صورت میگیرد رزیدنت در اورژانس به بیماری میگوید چست ایکس ری گررفته ای بيمار میگوید نه رزیدنت میگوید پس برو بگیر بیمار فقط 4 عکس از سیته گرفته اس

صفحه 21:
© هر قدر تعداد کلمات وجملات مبهم قیدی وابهام انگیز کمتر باشد پیام صراحت وروشنی بیشتری دارد مثلا ‎ee‏ از ‎Agile qos‏ تاءنه الراماریک

صفحه 22:
* مرور دوره ای مطالب در هنگام آموزش با را گیسی وبخاطس ‎on‏ اطلاعات رابطه مستقيم دارد ° پرشکان باید نكات مهم تجوين خود راتكرار كنند * متالها خصوصاً در مورد موضوعات جدید موش است

صفحه 23:
* مهمترین اطلاعات رادرابتدای گفتگوی بیمار بگویید * اطلاعات اختصاصی وم‌بوط به شخص پیمار را بیان کنید * از کلمات کاملا ساده وجملات کوتاه استفاده كنيد * از اصطلاحات پزشکی استفاده نکنید ودر صورت استفاده کاملا توضیح دهید * تن صدا وسرعت صحبت خود را تنظیم نموده ودر مواقع لازم افزايش يا كاهش دهيد

صفحه 24:
مطالب را ساختار بندی کنید ومطابق ساختار به بیمار توضیح دهید مطالب نوشتاری را در کنار گفتگو وصحبت شفاهی به بیمار ارائه دهید از بیمار سوال کنید که مطالب را فهمیده يا نه قبل مصاحبه از نظر فییزیکی وفکری خودراآماده ساخته ومحیط فیزیکی مناسب انتخاب کنید همواره بیماررا تشویق به سوال نمودن كنيد بيمار را به فعالیتهای در حین صحبت تشویق کنید مثلا نوشتن؛لمس گردن:دیدن عکس ها وغیمه.و.....

صفحه 25:
* لازم نيست همه حیطه ای لازم بمرای آموزش بیمار با جزئیات کامل توضیح داده شود توضیحات بیشتررا به همکاران دیگر واگذار نمائید. * بر‌خی موارد فوق را از طریق جزوات کتبی به بیمار بدهید مثل مراقبتهای ویثه وعلایم هشدار دهنده»رژیم غذایی»مینران فعالیتها ومراقبتهای روانی اجتماعی ودر گفتگوی پزشک بیمار صرفا به مهمترين نكات آن اشاره شود.

صفحه 26:
بررسیها نشان میدهد که بیش از ۵۰ از معا ا سفارش شده توسط پزشک از طرف بد ران ظرف مدت كوتاهى ضراموش ميشود

صفحه 27:
* بکار بردن کلماتی یک یا دوسیلابی * استفاده از جمالات کوتاه( خواندن چنیدن جمله کوتاه راحتتر از خواندن یک جمله بلند مركب است ) * عدم استفاده از حروف ریز وغیر معمول * نوشتن متن با خطوط فاصله دار * عدم استفاده از جدول ونمودار(خواندن آنها باعث سرد رگمی ‎Gye‏

صفحه 28:
* استفاده از تصاویر وطرحها در متن ( افرایش محتوی متن وجلوگیری از سرد رگمی) * ساختار دهى به مطلب ونتیجه گیرری از موضوعی به موضوع ‎oS‏ ؟ استفاده از سوال در متن * تكرار نکات اصلی

صفحه 29:
* ارزشیابی بمعنای سنجش ارزش اشیاء.اشخاص وعتاید با معیارهای استاندارد شده میباشد *؟ ارزشیابی به سادگی به ما میگوید که آیا به آن چه میخواهید رسیده اید؟ا گر رسیده اید چطور واگر ذرسیده اید چرا؟

صفحه 30:
يك ویزیت موثرپزشك وبیمار شامل چهار جزء است ‎°S: Subjective‏ ‎*O: Objective‏ 1 هو« ۳:۳0 ۰

صفحه 31:
۰*0 *Therapeutic eFducation *Follow up

صفحه 32:
توضیح در مورد علت وضرورت در خواست تست تشخيصي * توضیح در مورد چگونگي انجام تست وآمادگيهاي لازم توضیح در مورد زمان ومکان مراجعه جهت انجام تست توضیح در مورد هزینه هاي انجام تست * توضیح در مورد علت بيماري * توضیح در مورد عوارض احتمالي بيماري توضیح در مورد سیر پیشرفت بيماري وییش آگهي

صفحه 33:
Therapeutic Plan توضیح در مورد روشهاي اصلي درمان توضیح در مورد ضرورت وهدف تجویز دارو توضیح در مورد روش مصرف توضیح در مورد عوارض احتمالي داروها توضیح در مورد عدم مصرف داروهاي بدون نسخه ومشورت با پزشك دراین مورد

صفحه 34:
برنامه پيگيري Follow-Up Plan * توضیح در مورد زمان مراجعه بعدي جهت ویزیت يا انجام تستهاي تشخيصيدرماني * توضیح د رمورد ضرورت واهمیت ويزيتهاي بعدي وانجام تستهاي تشخيصي-درماني * توضیح در مورد نحوه تماس با پزشك در موارد ضروري

صفحه 35:
برنامه آموزشي Educational Plan * توضیح در موردنکات پيشگيري کننده واحتياطي در مورد بيماري * توضیح در موردعلايم هشداردهنده اي که باید با پزشك تماس بگیرد توضیح در موردرژیم غذايي مناسب * توضیح در موردمیزان فعالیتها در حین وپس ازبیمار ي * توضیح درمورد مراقبتهاي رواني اجتماعي * توضیح در مورد سازمانهاي حامي وخاص وارجاع بیمار

صفحه 36:
تشخیص(علت, عوارض, سیر پیشرفت بيماري,پیش آگهپ) ‎ee ‘‏ تشخيصي(علت انجام,چگونگي,هزینه ها,محل وزمان نجام. ‏* روش انتخابي واصلي درمان,توضیح در مورد داروها(هدف, مقداو,زمانبندي روش وعوارض) ‏* علایم هشداردهنده بيماري ,مراقبتهاي ویژه,میزان فعالیت جسماني ورژیم غذايي ‏* مراقبتهاي رواني اجتماعي ‏* ارجاع به سازمانهاي حامي ‏ضرورت وزمان مراجعه بعدي وانجام تستهاي تشخيصي ‏ودرماني

صفحه 37:
در صورت تمرین وتبحر لازم کل فرآیند مصاحبه در قسمت آموزش بیش از ده دقیق طول نمیکشد.البته این زمان موشرتررین مدت زمان

آموزش بيمار Patient Education بيماران نيازهاي بيماران نيازهاي چي شده؟ چرا شده؟ چه جوري رفع ميشه؟ آخرش چي ميشه؟ آيا مي دانيدكه ن يازهاياطالعاتيب يمار م يت واند ف قط80% ب ا آموزش %20از اطالعاتمربوط ب ه .ب يماريويرفع ش ود درتنظيم نيازهاي آموزشي بيماران 10عنوان كلي توسط انجمن بيمارستانهاي آمريكا پيشنهاد :شده كه الزمست مدنظر قرارگيرند ع ملكردطبيعيب دن× م شكالتمرتبط ب اتشخيصب يماري× داروهايت جويز ش ده × رژيم غ ذايي× ليتي ش ام لف عا ليتجنسي) × م حدوديتهايف عا ( غ ربا لگريت شخيصيوآزمايشات× م عيارهايپ يشگيريك ننده ي اارتقاءس طح ب هداشت× م ناب ع جام عه × م ناب ع ما لي× اي يمار × زشك ر ب ب ب رنام ه هايآت يپ نيازهاي اطالعاتي بيماران • نام بيماري،علل،عوارض وپيش آگهي • دليل انجام تستها وآزمايشات • روش اصلي درمان ودليل مصرف داروها • چگونگي تناوب وروش مصرف داروها • هزينه هاي تشخيصي ودرماني • توصيه هايي كه به رفع مشكل كمك ميكند • برنامه ادامه درمان ومراجعه مجدد اولويت بندي اهداف آموزشي بايدبداند )(Must to Know بهتر است بداند )(Better to Know خوب است بداند )(Nice to Know بايد بداند • اهداف حياتي وضروري اهدافي كه دانستن آنها ضروري است ودر صورت برآورده نشدن حيا ت فرد بخطر مي افتد برا ي مثال • مادر بايد كودك را در وضعيت صحيح براي جلوگيري از آسپيره قرار دهد. • بيمار بايد عاليم ونشانه هاي سكته قلبي راتوضيح دهد • بيمار بايد مقدار صحيحي از انسولين را بكشد. بهتر است بداند • اهدافي كه بهتر است بداند مواردي هستند كه برا ي بهبود سالمتي مفيد هستند اما ميتوان آموزش آنها را به تاخير انداخت مانند نيازهاي مربوط به تغذيه،تحرك،ارتباطات جنسي،كمكهاي رواني اجتماعي خوب است بداند • نيازهايي كه خوب است بيمار بداند نسبت به بقيه اولويت كمتري دارد واگر برآورده نشود حادثه مهمي رخ نميدهد. • مثل دانستن ميزان كالري هر يك از مواد غذايي :انتخاب روش آموزشي وآماده سازي محتوي • • • • • • • وقتي كه درفعاليتهاي يادگيري ،ازحواس مختلف استفاده گرددافراد بامشاركت فعال آمادگي بيشتري براي يادگيري خواهندداشت. سخنراني :وقتي مناسب است كه تعداد شنوندگان وحجم اطالعات زياد است فقط براي آموزش حقايق ،مفاهيم وكليات است ارائه از طريق وسايل سمعي بصري:مثل نمايش فيلم،استفاده از اساليد و.... مطالب چاپي:بهترين روش برا ي ارائه حقايق ومفاهيم وكليات است بحث :براي افراد زير ده نفر مناسب است مهارتها:نمايش عملي وتمرين،مطالب چاپي خودآموز نگرشها:ارائه مثالهاي موردي (قصه گويي)،ايفاي نقش،بحثهاي گروهي ميگه كهميگه هستكه چينيهست المثلچيني ضربالمثل :يكضرب :يك مي شنوم وفراموش مي كنم مي بينم وبه خاطر مي سپارم ، .انجام مي دهم ومي فهمم مهارت توضيح شفاهي • • • • توضيح دادن Explainingتفهيم مسائل به ديگران است.توضيح دادن چيزي بيش از گزارش دادن حقايق،فاش ساختن علل،داليل،توجيهات وانگيزه هاست. كافي بودن توضيحات با سن،اطالعات قبلي وتوانايي ذهني طرفين ارتباط مستقيم دارد در طرح ريزي توضيح چهار مولفه بايد رعايت شود. مشخص كردن موضوع،انتخاب عناصر كليدي،تعيين رابطه موجود بين عناصر كليدي،ربط دادن توضيحات به مخاطب واطالعات قبلي او :اثر بخشي توضيح هر فرد به استفاده مناسب از ريز مهارتهاي زير دارد • • • • عاليم راهنما:راهنمايي در مورد اينكه چه چيز ميخواهيم بگوييم. ال در ده دقيقه آتي ميخواهيم دو رويكرد درماني را مرور كنيم مث ً تمركز:اظهارات تاكيدي به ما كمك ميكند تا به موضوعات ضروري بيشتر بپردازيم ال كلمات اوالً،هميشه بايد،حتم ًا بايد،فراموش مث ً نكن،به ياد داشته باش نوعي تاكيد بر جمله بعدي دارد برخي اوقات تاكيد غير كالمي است وميتوان با تغيير صدا،ژست وحركات بدني آن را نشان داد رابط ها رابط ها • ربط دادن موضوعات مختلف به هم با استفاده از كلمات ويا جمالت مختلف به شفاف بودن توضيح كمك ميكند • همانطور كه گفتيم علل اسهال خوني متعدد است ويك دليل مهم آن اين است كه......... اختصار • ميزان يادگيري شنوندگان پس از پانزده دقيقه افت ميكند كه يكي از موانع گوش دادن است • به قولي محفوظات كم بهتر از فراموشي هاي بزرگ است • پس توضيحات بايد مختصر ومفيد باشد • كوتاه در حدزير پانزده كلمه در هر جمله • ساده در حد بكار بردن كلمات يك يا دو سيالبي KISS Keep It Short and Simple سليس وروان بودن • اصولي مانند اه ها -اوم ها جمالت را جويده ناقص وبي هدف ميكند وبجز ناراحتي مخاطب چيزي در پي ندارد.علت اين اصوات آن است كه ميخواهيم چند نظر يا حقيقت رادر يك جمله بيان كنيم. • براي رفع اين نقص بهتر است از چند جمله كوتاه استفاده كنيم ودر بين آنها مكث كنيم. مكث كردن • يكي از پنج ضعف رايج سخنرانان اين است كه بسرعت مطالب زيادي را بيان ميكنند مكث پس از جمالت طوالني خوب است.مكث كردن جهت جمع آوري وسازماندهي فرآيندهاي فكري پيش از شروع توضيحات جديد،سليس بودن گفتار را افزايش ميدهد • مكث كردن به طرف مقابل اجازه ميدهد توضيحات مارا بيشتردرك كند. • مكث موثر حدوداً 3ثانيه طول ميكشد. زبان مناسب • بكار بردن اصطالحات پزشكي براي بيمارفقط موجب آشفتگي وخستگي وي ميشود.گاه اين عمل ناخودآگاه صورت ميگيرد رزيدنت در اورژانس به بيماري ميگويد چست ايكس ري گرفته اي بيمار ميگويد نه رزيدنت ميگويد پس برو بگير بيمار فقط 4عكس از سينه گرفته است بيمار نميداند چست ايكس ري همان عكس سينه است!!!!! كاهش ابهام • هر قدر تعداد كلمات وجمالت مبهم قيدي وابهام انگيز كمتر باشد پيام صراحت وروشني بيشتري دارد ال برخي از مردم،چيزها،چند تا،نه الزاما،يك • مث ً جورو....... تكرار طرح ريزي شده ومثال زدن • مرور دوره اي مطالب در هنگام آموزش با فراگيري وبخاطر سپردن اطالعات رابطه مستقيم دارد • پزشكان بايد نكات مهم تجويز خود راتكرار كنند • مثالها خصوص ًا در مورد موضوعات جديد موثر است نكات مهم در توضيح شفاهي جهت افزايش تاثير پيام • مهمترين اطالعات رادرابتداي گفتگوي بيمار بگوييد • اطالعات اختصاصي ومربوط به شخص بيمار را بيان كنيد ال ساده وجمالت كوتاه استفاده كنيد • از كلمات كام ً ال • از اصطالحات پزشكي استفاده نكنيد ودر صورت استفاده كام ً توضيح دهيد • تن صدا وسرعت صحبت خود را تنظيم نموده ودر مواقع الزم افزايش يا كاهش دهيد • • • • • • مطالب را ساختار بندي كنيد ومطابق ساختار به بيمار توضيح دهيد مطالب نوشتاري را در كنار گفتگو وصحبت شفاهي به بيمار ارائه دهيد از بيمار سوال كنيد كه مطالب را فهميده يا نه قبل مصاحبه از نظر فيزيكي وفكري خودراآماده ساخته ومحيط فيزيكي مناسب انتخاب كنيد همواره بيماررا تشويق به سوال نمودن كنيد ال نوشتن،لمس بيمار را به فعاليتهاي در حين صحبت تشويق كنيد مث ً كردن،ديدن عكس ها وغيره.و..... • الزم نيست همه حيطه اي الزم براي آموزش بيمار با جزئيات كامل توضيح داده شود توضيحات بيشتررا به همكاران ديگر واگذار نمائيد. • برخي موارد فوق را از طريق جزوات كتبي به بيمار بدهيد مثل مراقبتهاي ويژه وعاليم هشدار دهنده،رژيم غذايي،ميزان فعاليتها ومراقبتهاي رواني اجتماعي ودر گفتگوي پزشك بيمار صرف ًا به مهمترين نكات آن اشاره شود. بررسيها نشان ميدهد كه بيش از %50از مطالب سفارش شده توسط پزشك از طرف بيماران ظرف مدت كوتاهي فراموش ميشود بنابراين ارائه نوشته هاي موثر به بيماران را فراموش نكنيد اصول تهيه نوشتارها براي بيماران • بكار بردن كلماتي يك يا دوسيالبي • استفاده از جمالت كوتاه(خواندن چنيدن جمله كوتاه راحتتر از خواندن يك جمله بلند مركب است) • عدم استفاده از حروف ريز وغير معمول • نوشتن متن با خطوط فاصله دار • عدم استفاده از جدول ونمودار(خواندن آنها باعث سردرگمي ميشود) اصول تهيه نوشتارها براي بيماران • استفاده از تصاوير وطرحها در متن (افزايش محتوي متن وجلوگيري از سردرگمي) • ساختار دهي به مطلب ونتيجه گيري از موضوعي به موضوع ديگر • استفاده از سوال در متن • تكرار نكات اصلي ارزشيابي • ارزشيابي بمعناي سنجش ارزش اشياء،اشخاص وعقايد با معيارهاي استاندارد شده ميباشد • ارزشيابي به سادگي به ما ميگويد كه آيا به آن چه ميخواهيد رسيده ايد؟اگر رسيده ايد چطور واگر نرسيده ايد چرا؟ يك ويزيت موثرپزشك وبيمار شامل چهار جزء است • S: Subjective • O: Objective • A:Assessment • P:Plan SOAP Plan •Diagnostic •Therapeutic •Education •Follow up برنامه تشخيصي ‏Diagnostic Plan • • • • • • • توضيح در مورد علت وضرورت در خواست تست تشخيصي توضيح در مورد چگونگي انجام تست وآمادگيهاي الزم توضيح در مورد زمان ومكان مراجعه جهت انجام تست توضيح در مورد هزينه هاي انجام تست توضيح در مورد علت بيماري توضيح در مورد عوارض احتمالي بيماري توضيح در مورد سير پيشرفت بيماري وپيش آگهي برنامه درماني ‏Therapeutic Plan • توضيح در مورد روشهاي اصلي درمان • توضيح در مورد ضرورت وهدف تجويز دارو • توضيح در مورد روش مصرف • توضيح در مورد عوارض احتمالي داروها • توضيح در مورد عدم مصرف داروهاي بدون نسخه ومشورت با پزشك دراين مورد برنامه پيگيري ‏Follow-Up Plan • توضيح در مورد زمان مراجعه بعدي جهت ويزيت يا انجام تستهاي تشخيصي-درماني • توضيح د رمورد ضرورت واهميت ويزيتهاي بعدي وانجام تستهاي تشخيصي-درماني • توضيح در مورد نحوه تماس با پزشك در موارد ضروري برنامه آموزشي ‏Educational Plan • • • • • • توضيح در موردنكات پيشگيري كننده واحتياطي در مورد بيماري توضيح در موردعاليم هشداردهنده اي كه بايد با پزشك تماس بگيرد توضيح در موردرژيم غذايي مناسب توضيح در موردميزان فعاليتها در حين وپس ازبيمار ي توضيح درمورد مراقبتهاي رواني اجتماعي توضيح در مورد سازمانهاي حامي وخاص وارجاع بيمار • • • • • • • آموزش بيمار در مالقاتهاي كوتاه پزشكي تشخيص(علت،عوارض،سير پيشرفت بيماري،پيش آگهي) تستهاي تشخيصي(علت انجام،چگونگي،هزينه ها،محل وزمان انجام) روش انتخابي واصلي درمان،توضيح در\ مورد داروها(هدف،مقدار\،زمانبندي،روش وعوارض) عاليم هشداردهنده بيماري ،مراقبتهاي و\يژه،ميزان فع\اليت جسماني ورژيم غذايي مراقبتهاي رواني اجتماعي ارجاع به سازمانهاي حامي ضرورت وزمان مراجعه بعدي وانجام تستهاي تشخيصي ودرماني در صورت تمرين وتبحyر الزم كل فرآيند مصاحبه در قسمت آموزش بيش از ده دقيق طول نميكشد.البته اين زمان موثرترين مدت زمان آموزشي براي توضيح شفاهي است

62,000 تومان