صفحه 1:
= اک
آموزش بیمار
Patient Education
صفحه 2:
چی شده؟
Ve ولا
چه جوری رفع میشه؟
صفحه 3:
Sibel
نیالهایلطاهاتی_یمار میتولند ف قط /۸۰
با آموزش۲۰/ از لطلاغاتمربوط مسه
.بمب هه وفع شود
صفحه 4:
درتنظیم نیازهای آموزشی بیماران ۱۰ عنوان کلی توسط انجمن بیمارستانهای آمریکا پیشنهاد
:شده که لازمست مدنظر قرارگیوند
عملکردطبیعیبدن<
داروهایتجویز شده <
9
اللي a aa
غربا گریت شخیصی وآزمایشات«
معیرهایپ یشگیریک ننده ی ارتقلاسطح بهدلشت
متابع جامعه «
متابع مالا
برنامه هاءتیپ زشکب رلیبیمار
صفحه 5:
* نام بیماری»علل»عوارض وپیش آگهی
* دلیل انجام تستها وآزمایشات
* روش اصلی درمان ودلیل مصرف داروها
* چگونگی تناوب وروش مصرف داروها
هزینه های تشخیصی ودرمانی
* توصیه هایی که به رفع مشکل کمک میکند
برنامه ادامه درمان و ماجعه محدد
صفحه 6:
اولویت بندي اهداف آموزشي
بهتر است بداند
(Better to Know)
خوب است بداند
(Nice to Know)
صفحه 7:
* اهداف حياتي وضروري اهدافي که دانستن
آنها صروری اس ود صورت براورده نشدن
حيا ت فرد بخطر مي افتد برا ي مثال
* مادر باید کودك را در وضعیت صحيح براي
جلوكيري از آسييره قرار دهد.
* بيمار بايد علايم ونشانه هاي سكته قلبي
راتوضيح دهد
* بيمار بايد مقدار صحيحي از انسولين را بكشد.
صفحه 8:
۳۲۲۲
؟ اهدافی که بهتر است بداند مواردی هستند که
برا ی بهبود سلامتی مفید هستند اما میتوان
آموزش آنها را به تاخیم انداخت مانند نیازهای
مربوط به تغذیهتحرک»ارتباطات
جنسی» کمکهای روانی اجتماعی
صفحه 9:
* نیازهایی که خوب است بیمار بداند نسبت به
بقیه اولویت کمتری دارد واگ برآورده
نشود حادثه مهمی رخ نمیدهد.
* مثل دانستن مییران کالری هر یک از مواد
ert
صفحه 10:
. ۰ Ae ۳ nig.
:انتخاب روش آموزشی وآماده سازی محتوی
وقتی که درفعالیتهای یادگیری .ازحواس مختلف استفاده گرددافراد
بامشارکت فعال آمادگی بیشتری برای یادگیری خواهندداشت.
سخنوافی *وقتی مناسب است که تعداد شنوندگان وحجم اطلاعات
زياد است فقط برای آموزش حقایق .مفاهیم وکلیات است
ارائه از طریق وسایل سمعی بصری:مثل نمایش فیلم.استفاده از
اسلاید و....
مطالب چاپی:بهترین روش برا ی اراثه حقایق ومفاهیم وکلیات است
بحث: برای افراد زیر ده نفر مناسب است
مهار تهاننمایش عملی وتمرین.مطالب چاپی خود آموز
نگرشها:ارائه مثالهای موردی (قصه گوبی).ایفای نقش.بحثهای گروهی
صفحه 11:
aaa حر
هی شنوم وفراموش مى كنم
مى بينم وبه خاطر مى سپارص
.انجام مى دهم ومى فهمم
صفحه 12:
* توضیح دادن1716018101710 تنهیم مسائل به دیگران است.توضیح دادن
چیزی بیش از گنزارش دادن حقایقفاش ساختن عللءدلایلءتوجیهات
وانگیزه هاست.
* کافی بودن توضیحات با سنءاطلاعات قبلی وتوانایی ذهنی طرفین ارتباط
مستقیم دارد
در طرح ریزی توضیح چهار مولفه باید رعایت شود.
مشخص کردن موضوع؛انتخاب عناصر کلیدی:تعیین رابطه موجود بین
be gal Lelie دادن توضیحات به مخاطب واطلاعات قبلی او
صفحه 13:
علایم راهنما:راهنمایی در مورد اینکه چه چیز میخواهیم بگوییم.
مثلاً در ده دقيقه آتى ميخواهيم دو رويكرد درمانى را ممرور کنیم
تم كن :اظهارات تاكيدى به ما کمک میکند تا به موضوعات ضروری
mole Any
Sen کلمات اولاٌهميشه بايد حتماً بايد فراموش
نكنءبه ياد داشته باش نوعى تاكيد ب جمله بعدى دارد
صفحه 14:
برحی اوقات تاکید غیر کلامی است
ومیتوان با تغییس صداءژست
وحركات بدنی آن را نشان داد
صفحه 15:
9 ریط دادن موضوعات مختلف به هم با استفاده از
كلمات ويا جملات مختلف به شفاف بودن توضيح
كمك ميكند
* همانطور كه كفتيم علل اسهال نونى متعدد است
ویک دلیل مهم آن اين است که یی
صفحه 16:
* میران یادگیرری شنوندگان پس از پاننرده دقیقه افت میکند که
یکی از موانع گوش دادن است
* به قولی محفوظات کم بهتر از ضراموشی های بزرگ استه
* يس توضیحات باید مختص ومنید باشد
* کوقاه در حدزير پاننرده کلمه در هر جمله
* ساده در حد بكار بردن كلمات يك يا دو سيلابى
صفحه 17:
_— وول .
Keep ۲
Short and
Simple
صفحه 18:
رد
* اصولى مانند اه ها - اوم ها جمالات را جویده ناقص
وبی هدف میکند وبحن ناراحتی مخاطب چیزی در
پی ندارد.علت این اصوات آن است که میخواهیم
چند نظر یا حقیقت رادر یک جمله بیان کنیم.
® برای رفع این نقتص بهت است از چند جمله کوتاه
استفاده کنیم ودر بين آنها مكث كنيم.
صفحه 19:
* یکی از پنج ضعف رایج سخدرانان این است که بسرعت مطالب
gobs را بیان میکنند مکث پس از جمللات طولانی خوب
است.مکث کیردن جهت جمع آوری وسازماندهی فرآیندهای
فكرى بيش از شروع توضیحات جدید؛سلیس بودن گفتار را
اقزایش میدهد
* مكث كردن به طرف مقابل اجازه ميدهد توضيحات مارا
پیشتردر ک کند.
کر وا اد و م۱
صفحه 20:
* بكار بردن اصطلاحات پنشکی برای بیمارفقط موجب
آشفتگی وخستگی وی میشود. گاه این عمل ناخودآ گاه صورت میگیرد
رزیدنت در اورژانس به بیماری میگوید چست ایکس ری گررفته ای
بيمار میگوید نه
رزیدنت میگوید پس برو بگیر
بیمار فقط 4 عکس از سیته گرفته اس
صفحه 21:
© هر قدر تعداد کلمات وجملات مبهم قیدی وابهام
انگیز کمتر باشد پیام صراحت وروشنی بیشتری
دارد
مثلا ee از Agile qos تاءنه الراماریک
صفحه 22:
* مرور دوره ای مطالب در هنگام آموزش با
را گیسی وبخاطس on اطلاعات رابطه مستقيم
دارد
° پرشکان باید نكات مهم تجوين خود راتكرار كنند
* متالها خصوصاً در مورد موضوعات جدید موش است
صفحه 23:
* مهمترین اطلاعات رادرابتدای گفتگوی بیمار بگویید
* اطلاعات اختصاصی ومبوط به شخص پیمار را بیان کنید
* از کلمات کاملا ساده وجملات کوتاه استفاده كنيد
* از اصطلاحات پزشکی استفاده نکنید ودر صورت استفاده کاملا
توضیح دهید
* تن صدا وسرعت صحبت خود را تنظیم نموده ودر مواقع لازم
افزايش يا كاهش دهيد
صفحه 24:
مطالب را ساختار بندی کنید ومطابق ساختار به بیمار توضیح دهید
مطالب نوشتاری را در کنار گفتگو وصحبت شفاهی به بیمار ارائه دهید
از بیمار سوال کنید که مطالب را فهمیده يا نه
قبل مصاحبه از نظر فییزیکی وفکری خودراآماده ساخته ومحیط فیزیکی
مناسب انتخاب کنید
همواره بیماررا تشویق به سوال نمودن كنيد
بيمار را به فعالیتهای در حین صحبت تشویق کنید مثلا نوشتن؛لمس
گردن:دیدن عکس ها وغیمه.و.....
صفحه 25:
* لازم نيست همه حیطه ای لازم بمرای آموزش بیمار با جزئیات
کامل توضیح داده شود توضیحات بیشتررا به همکاران دیگر
واگذار نمائید.
* برخی موارد فوق را از طریق جزوات کتبی به بیمار بدهید مثل
مراقبتهای ویثه وعلایم هشدار دهنده»رژیم غذایی»مینران
فعالیتها ومراقبتهای روانی اجتماعی ودر گفتگوی پزشک بیمار
صرفا به مهمترين نكات آن اشاره شود.
صفحه 26:
بررسیها نشان میدهد که بیش از ۵۰ از معا
ا سفارش شده توسط پزشک از طرف بد ران
ظرف مدت كوتاهى ضراموش ميشود
صفحه 27:
* بکار بردن کلماتی یک یا دوسیلابی
* استفاده از جمالات کوتاه( خواندن چنیدن جمله کوتاه راحتتر از
خواندن یک جمله بلند مركب است )
* عدم استفاده از حروف ریز وغیر معمول
* نوشتن متن با خطوط فاصله دار
* عدم استفاده از جدول ونمودار(خواندن آنها باعث سرد رگمی
Gye
صفحه 28:
* استفاده از تصاویر وطرحها در متن ( افرایش محتوی متن
وجلوگیری از سرد رگمی)
* ساختار دهى به مطلب ونتیجه گیرری از موضوعی به موضوع
oS
؟ استفاده از سوال در متن
* تكرار نکات اصلی
صفحه 29:
* ارزشیابی بمعنای سنجش ارزش اشیاء.اشخاص وعتاید با
معیارهای استاندارد شده میباشد
*؟ ارزشیابی به سادگی به ما میگوید که آیا به آن چه میخواهید
رسیده اید؟ا گر رسیده اید چطور واگر ذرسیده اید چرا؟
صفحه 30:
يك ویزیت موثرپزشك وبیمار
شامل چهار جزء است
°S: Subjective
*O: Objective
1 هو«
۳:۳0 ۰
صفحه 31:
۰*0
*Therapeutic
eFducation
*Follow up
صفحه 32:
توضیح در مورد علت وضرورت در خواست تست
تشخيصي
* توضیح در مورد چگونگي انجام تست وآمادگيهاي لازم
توضیح در مورد زمان ومکان مراجعه جهت انجام تست
توضیح در مورد هزینه هاي انجام تست
* توضیح در مورد علت بيماري
* توضیح در مورد عوارض احتمالي بيماري
توضیح در مورد سیر پیشرفت بيماري وییش آگهي
صفحه 33:
Therapeutic Plan
توضیح در مورد روشهاي اصلي درمان
توضیح در مورد ضرورت وهدف تجویز دارو
توضیح در مورد روش مصرف
توضیح در مورد عوارض احتمالي داروها
توضیح در مورد عدم مصرف داروهاي بدون
نسخه ومشورت با پزشك دراین مورد
صفحه 34:
برنامه پيگيري
Follow-Up Plan
* توضیح در مورد زمان مراجعه بعدي جهت
ویزیت يا انجام تستهاي تشخيصيدرماني
* توضیح د رمورد ضرورت واهمیت ويزيتهاي
بعدي وانجام تستهاي تشخيصي-درماني
* توضیح در مورد نحوه تماس با پزشك در
موارد ضروري
صفحه 35:
برنامه آموزشي
Educational Plan
* توضیح در موردنکات پيشگيري کننده واحتياطي در
مورد بيماري
* توضیح در موردعلايم هشداردهنده اي که باید با پزشك
تماس بگیرد
توضیح در موردرژیم غذايي مناسب
* توضیح در موردمیزان فعالیتها در حین وپس ازبیمار ي
* توضیح درمورد مراقبتهاي رواني اجتماعي
* توضیح در مورد سازمانهاي حامي وخاص وارجاع بیمار
صفحه 36:
تشخیص(علت, عوارض, سیر پیشرفت بيماري,پیش آگهپ)
ee ‘ تشخيصي(علت انجام,چگونگي,هزینه ها,محل وزمان
نجام.
* روش انتخابي واصلي درمان,توضیح در مورد
داروها(هدف, مقداو,زمانبندي روش وعوارض)
* علایم هشداردهنده بيماري ,مراقبتهاي ویژه,میزان فعالیت
جسماني ورژیم غذايي
* مراقبتهاي رواني اجتماعي
* ارجاع به سازمانهاي حامي
ضرورت وزمان مراجعه بعدي وانجام تستهاي تشخيصي
ودرماني
صفحه 37:
در صورت تمرین وتبحر لازم کل فرآیند
مصاحبه در قسمت آموزش بیش از ده دقیق طول
نمیکشد.البته این زمان موشرتررین مدت زمان