صفحه 1:

صفحه 2:
آموزش فن مناظره ۷سفند ۱۳۹۵

صفحه 3:
سیر بحث مقدمات #تمهیدات پیش از مناظره © ملاحظات حين مناظره #روشهاى كلى ارائه مطلب *روشهای کلی پاسخگویی © مغاطات بسیار رایج

صفحه 4:

صفحه 5:
قرآن 6و الذین امتبوا الطّاعُوت أن يَعْبْدُوها و أَنابُوا إِلَى الله لَهُمْ ‎ll‏ *الَّذِينَ تبث يَسْتَمِعُونَ ‎Lost Js‏ حُسَتة أُوليِكَ الّذین قداهُمٌ الله و أوَليِكَ هُمْ أولُوا الألباب (18)زمر

صفحه 6:
اس ماع ۰ 25 م 6 ۴ Ke 3 A #هر کس دوستان ما را در برایر دشمنان تقویت علمي کند و روش پيروزي را به آنان آموزش دهد به طوري که آنان بتوانند حقائق فضیلت ما و بطلان عقائد دشمنان را اثبات کنند. خداوند متعال وي را در بهترین جایگاه بهشت قرار خواهد داد.

صفحه 7:
بايد © رهبر انقلاب: * آری, نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» كريخت و «نقد و انتقاد» را به كالاى قاجاق ويا امرى تشریفاتی, تبدیل کرد؛ چنانچه نباید به جای مناظره, به «جدال و مراء», گرفتار آمد و به جای آزادی, به دام هتاکی و مسئولیت‌گریزی لغزید. آن روز که سهم «آزادی», سهم «اخلاق» و سهم «منطق», همه یک‌جا و در کنار یکدیگر اداء شود, آغاز روند خلافیت علمی و تفکر بالنده‌ی دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم‌افزار علمی و دینی» در کلیه‌ی علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است. * بی‌شک «آزادی تفکر, قلم و بیان» نه یک شعار تلیغنی بلکه از اهداف اصلی انقلاب اسلامی است. »من ‎ae‏ ره ميان مرداب «سکوت و جمود» با گرداب ههرزه‌گوئی و کفرگوئی», طريق سومى نمی‌شناسند و ل میک که يرك ‎Sis JLo‏ أبن ذو يللد ا اراق افتاد. حال آنكه انقلاب اسلامى آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سر جنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادی بی‌مهار و خودخواهانه‌ی غربی» را نقد و اصلاح کند و فضائی بسازد که در آن, «آزادی بيان», مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران» و نه به هیچ‌چیز دیگری, تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریت و تعادل و عقلائیت و انصاف, سکه‌ی رائج شود . * پاسخ رهبر انقلاب به نامه جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه16- 81-1

صفحه 8:
مناظره گفتگوی دو گروه برای اثبات مطلب_خود و ابطال مطلب گروه مقابل برای کشف حقیقت. #طرفین مناظره: گروه موافق و مخالف © موضوع مناظره #هدف مناظره

صفحه 9:
was se ‏قالب مناظره‎ ‏دو تیم: هر تیم از یک سرپرست. دو محقق و دو مناظره کننده تشکیل شده.‎ ‏ساختار مناظره:‎ * ‏شروع مناظره توسط مدير جلسه‎ © ‏#طرح مسئله (مناظره کننده اول): 6 دقیقه‎ ‏#دفاع از مسئله (مناظره کننده دوم): : 3 دقیقه‎ ‏#دفاع از مسئله (مناظره کننده اول): 3 دقیقه‎ ‏#نتیجه گیری و جمعبندی (مناظره کننده دوم): 4 دقیقه‎ ‏©اعلام نتيجه توسط هييت.داروان سه تفرم‎ ‏#نكته: حتها بايذ حداقل جهار سوال از كروة مقايل برشيدة شود.‎ ‏ذأذه لوده‎ loa eagle aro dae © حتما بايد نسبت به ياسخ طرف مقابل رد یا تایید همراه با استدلال منطقی ارائه داد.

صفحه 10:

صفحه 11:
تمهیدات پیش از مناظره مطالعه کافی در موضوع موزه نظر * 2 تقواء اجلاض,: توكل 3 آزاد اندیشی * 4. قدرت گفتن نمیدانم ©5. آماده کردن مستندات و دلایل 66 بیدا کردن اشکالات احتمالی.موضوع و دلایل خود و پیش بیتی جوابهای قاطع و صریح ‎٩‏ مطالعه رژومه گروء مقایل و اطلاع از میزان توانایی و سواد آنان ‏©. اطلاع از هییت داوران و افکار عمومی ‏۶ زمانبندی دقیق

صفحه 12:
ملاحظات حین مناظر ه

صفحه 13:
ملاحظات حین مناظره 19 . خوب گوش بدهیم 6 حفظ آرامش و صلابت و وقار ©3. گشاده رویی 4° ابتدا بر نقاط قوت تاکید کنیم *. از لغات تحقیر آمیز و زشت استفاده نکنیم و برچسب نزنیم. ©6. متقن و کوتاه سخن بگوییم و از مطالب اضافه دوری ‎ous‏ ‎oo el 8‏ ‎٩‏ سعی بر گرفتن اقرار از مخاطب نداشته باشیم. 6 هدف وسیله را توجیه نکند!

صفحه 14:
ارائه مطلب

صفحه 15:
ع روشهای کلی ارائه مطلب *. بیان مسئله به صورت صریح و شفاف .بیان سوال اصلی و یک یا چند سوال فرعی . پاسخ سوالات همراه با استدلال #استدلال: ©- نقلی (قرآن و روایات) ©- عقلى © متخصصين آن رشته #ابار وارفام رنسمی #کتابها و سایتهای رسمی #مقبولات و مشهورات عمومی

صفحه 16:
پاسخگویی

صفحه 17:
ات سس م 2 روشهاى كلى ‎si owl‏ 1. مكانيسم توليد سخن غلط: ©حق (يكى) + باط ل(هزارها) ©حق را جدا كنيم و با همان حق باطل را زمين بزنيم. ‎Gall coats 3 ©‏ عَلَى الباطلٍ قََدمَعُة قإذا مو زاهِقٌ و کم الیل مقّا تصفُون (18)انبيا

صفحه 18:
خب ۱7 روشهای کلی پاسخکوبی 2 ريشه غلط بودن سخن: #نمیداند: دادن اطلاع دقیق و تخصصی از منبع معتبر #ناقص میداند: تایید قسمت صحیح و تکمیل آن #غلط میداند: پذیرش مطلب با فرض صحیح بودن و نشان دادن غلط بودن آن

صفحه 19:
خب ۱7 روشهای کلی پاسخکویی 3. شناسایی مغالطات بکار رفته در سخن طرف مقابل و بیان آن و بیان صحیح و غیر مغالطی مطلب.

صفحه 20:
رایج

صفحه 21:
دسته اول : مغالطه در محتوای استدلال

صفحه 22:
#بعید میدانم که پیامبری از جانب خدا آمده باشد. ©مغالظه تكيه برگمان #استفاده از كلماتى جون به نظیم. كمان ميكنم, فكر ميكنم و... بجاى يقين به نظر من هيج فرقى بين صيغه و زنا وجود ندارد اينها همه توجيه است. © به نظر من هيج فرقى بين ولايت مطالقه فقيه و ديكتاتورى وجود ندارد. روش پاسخگویی: . خواستن دلیل © پاسخ حلی

صفحه 23:
© سامامان معصوم فقط چهارده نفر هستند ©- امام خمينى معصوم نیست. © يس نبايد به ايشان امام كفته شود! مفالطه اشتراک لفظی استفاده از کلماتی که دارای دو یا چند معنا هستند‌بدون وجود قرینه ای دال بر معنای مورد نظر. روش پاسخگویی: معانی مختلف را بازگو کنیم. ‎i‏ #ی یا لین الا تلو اعا و لازنا و اسْمعُوا و للكافرينَ عَذابٌ أَلِيمْ (۱۰۴)بقره

صفحه 24:
خب ۱7 تعداد زیادی از برخی مذهبی ها اکثر اوقات بیشتر نمازهایشان را برای ریا میخوانند! #مغالطه واژهای مبهم استفاده از کلمات مبهمی که قابلیت تفسیرهای متعددی دارند. روش پاسخگویی؟ #خواستن تفسیر این واژها #*آمریکا اعلام می کند که «ما در کشورهای دیگر مداخلة نظامی تمام عیار نمیکنیم #ولی در شرایط خاص, جنگ محدود را می پذيريم.»

صفحه 25:
خب ۱7 #مردم علاقه ای به دين ندارند. #مغالطه جمله بدون سور عدم ذکر سور (همهء برخى, اكثر)كزاره و تلقى آن به عنوان كزاره كلى روش پاسخگویی: خواستن سور

صفحه 26:
خب ۱7 نماز یعنیارتباط باخدا حال چه لزومی دارد به زبان عربی باشد. #مغالطة كنه و وجه © معرفى يك صفت يا يك جنبه خاص پدیده ای به عنوان ذات و اساس آن. روش پاسخگویی: تعریف به کنه با پذیرش ضمنی وجه #جهان چیزی نیست جز انرژی و هم چیزهایی که می بینیم صورت ها و جلوه های مختلف انرژی هستند.

صفحه 27:
خب ۱7 #علت بی حجابی دختران اجباری بودن آن است! © مقالطه علت جعلى # معرفى امرى كه يا علت نيست يا بخش كوجكى از علت است به عنوان علت اصلى. #روش ياسخكويى: #بازكويى علل ديكر و تاکید بر مهم بودن بخشی از آنها 8#ما در دهة اخیر شاهد افت تحصیلی شدیدی در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای #کشور هستیم. واضح است که آموزگاران و دبیران در انجام وظایف خود بسیار #کوتاهی می کنند.

صفحه 28:
۹ از دانشجویان امیدی به آینده ندارند. ©فقط تعداد اندکی از مردم ایران به دلیل استقرار حاکمیت دینی انقلاب کردند. #مغالطه بزركنمايى يا كوج نمايى © جلوه دادن جنبه يا جنبه هاى خاصى از يك واقعيت به صورت بزرگتر و مهمتر یا كوجكتر و بى اهميت تر از آنچه هست. #روش ياسخكويى: © بذيرش اصل مسئله و خواستن منبع و تشكيك در آمار

صفحه 29:
خب ۱7 ایرانی ها در ماه محرم و صفر برای کسی عزاداری میکنند که به کشور آنها حمله و آنها را غارت کرده و زنانشان را به بردگی گرفته اند. © مغالطه دروغ #به دروغ مطلبى را كفتن. روش پاسخگویی: ‎i 5‏ مدعى مأ یبور ورنه ‎anole‏ مقت نیت

صفحه 30:
اص سس دسته اول : مخالطه در محتوای استدلال از سوتى هاى اسلام و مسلمين خداوند :در سال ثواد ييامبر يعنى:عام القيل وقنى:ابرهه ميخواهد بدخانه كعبه حمل كند با ابابيل از آن دفاع كرد در صورتى كه در آن زمان كعبه محل بت بود و ينجاه سال بعد از بت ها باك شد يعن خدلويد أريك ی مفالطه ‎os‏ ناذرست از یک مسئله تفسیری ناقص یا نادرست ارائه کردن و با همان نتیجه مطلوب را گرفتن. روش پاسخگویی: ارائه تفسیر صحیح کربلا درین مذاکره است!

صفحه 31:
دسته اول : مغالطه در محتوای استدلال © قرآن كريم ميفرمايد: لا تقربوا الصلاه : به نماز نزديك نشويد!! © مغالطه نقل قول ناقص © بخشى از كفتار كسى را به عنوان همه سخن او منتشر كردن در صورتى كه قرينه متصل با منفصا ‎BLS‏ فضاى خاضى و براف افراد خاضى بودة ‎ul‏ © متشابه بدون محكم مطلق برون مقید #عام بدون خاص #ناسخ بدون منسوخ © جمله بدون قرینه حالیه یا مقالیه روش پاسخگویی: آوردن نقل قول به صورت کامل

صفحه 32:
دسته اول : مغالطه در محتوای استدلال # از جنگهای پیامبر معلوم است که به دنبال قتل و کشتار بوده است! #خداوند در قرآن مى فرمايد: يَدُ اللّهِ قَوْقَ أَيْدِيهِمْ 10 فتح مغالطه مجکم و متشابه *متشابهات را محکم فرض کرده و نظر نهایی را بدهیم. روش پاسخگویی:

صفحه 33:
#مسلمانان همه داعشی هستند *قذا السلخ اهر لحم قافتلوا الفشرکین حیْث و و No 5a 9 ‏و‎ 3251 5 Abs jis | ‏و‎ Abgi> 5 Absidss 8| ‏قن تاثوا و أقامُوا الصّلاة و نوا الّكاة قَحَلُوا سَبِيلَهُمْ‎ ‏الله عَفُورٌ رَحيمٌ (5)توبه‎ ‏مغالطه مطلق بدون مقيد‎ © »روش پاسخگویی: ©آوردن مقيد ‎lob 5°‏ في سبيل الله الّذينَ يُقاتلُوتكُخ و لا تغتذوا إِنَ ال لا بْحِتٌ الْمُفْتَدِينَ (190)بقره

صفحه 34:
خب ۱7 دسته اول : مغالطه در محتوای استدلال © قرآن کریم فرمودند که به پدر و مادر اف هم نگویید البته من اف نگفتم بلکه کتکشان زدم. ن وظیفه ایجاد حکومت ندارند چون قرآن کریم می فرماید: و ما ناک الا شرا و تذیرآ(۵۶/فرقان © وظيفه بجه فقط درس خواندن است. © مغالطه تاكيد لفظى روش پاسخگویی: © توجه به قياس اولويت و حصر اضافى

صفحه 35:
خب ۱7 دسته اول : مخالطه در محتوای استدلال اکثر جوانها علاقه ای به نماز ندارنه شما بياید بچه های خوابگاه ما را ببینید! © يزالظه هيم نارفا #تعميم ناروا در واقع نوعى از استقراى ناقص است...در اين روش مغالطه ؛ یک فرد » از چند نمونه محدود یا غیرمتعارف» حكمى كلى صادر مى كند. #روش ياسخكويى: © يذيرش مقدار محدود و تشكيك در بقيه موارد و خواستن دليل

صفحه 36:
خب ۱7 دسته اول : مغالطه در محتوای استدلال کشتن انسانها کار بسیار زشتی است ب این حکم اعدام و قصاص بسیار وحشیانه و غیرانسانی است. بنابراین اسلام دین خشن و غیر انسانی است. © مغالطه یکطرفه پنداشتن امور دوطرفه یک امری که بستگی به شرایط دارد بدون شرایط قضاوت کردن #روش پاسخگویی: آوردن مثال نقض و نشان دادن دو طرفه بودن

صفحه 37:
© مردم هیچ شناختی نسبت به امامان معصوم علیهم السلام ندارند و كوركورانه به زیارت ایشان میروند. # پر؟ © چون آنها را نمی شناسند مقالطه:منادره به مطلوب # این مغالطه وقتی رخ می‌دهد که کسی نتیجه استدلال مطلوب را که باید اثبات شودء اثبات‌شده بداند. و مدعا را دوباره تکرار کند. *روش پاسخگویی: تکرار مدعا دلیل نیست.

صفحه 38:
# ما با حکومت دینی پسرفت کرده ایم و غرب با حکومت سکولار پیشرفت کرده است پس حکومت سکولار بهتر است, #مغالطه قياس مع الفارق يعنى مقايسه بين دو جيز كه بين آنها فرق هست.جون در مقايسه بايد همه عوامل را در نظر cas توضیح # در مثال بالا پسرفت ما به دليل دين نبوده بلكه اتفاقا به دين عمل نكرده ايم!! ° غرب هم برخى به دليل عامل مثبت مثل تلاش و برنامه ريزى و برخى به دليل عوامل منقق مثل.استعمانه دزدى ‎Un jhe‏ وب بوده #روش ياسخكويى: #نشان دادن فرق هاء يذيرش اجمالى

صفحه 39:
دسته دوم:مغالطه در صورت استدلال

صفحه 40:
خب ۱7 اگر مردمی با فرهنگ باشند خیابانهای آنها منظم و بدون ترافیک است. خیابنهای روپ منظم و بدون ترافیک است پس آنها مردمی با فرهنگ هستند. © مغالطه وضع تالی در یک قضیه شرطی با فرض تحقق تالی تحقق مقدم را نتيجه گیری کند. #اكر باران ببارد(مقدم) زمين خیس میشود(تالی) زمین خیس است(تحقق تالی) پس باران باریدها(تحقق مقدم) 95 روش پاسخگویی: #مثال بالاء پذیرش اجمالی, مثال نقض مثل جمعه سياه

صفحه 41:
خب ۱7 #با برهان نظم خداوند اثبات ميشود اما داروين با نظریه تکامل اثبات کرده که هر نظمی نیاز به ناظم ندارد و خودبخود در اثر تکامل تدریجی منظم شده است پس خدایی در ‎lle‏ به عنوان ناظم نیست. ‏مفالطه رفع مقدم ‏#در یک قضیه شرطی با رفع مقدم رفع تالی را نتیجه گرفتن. ‏اگر باران ببارد(مقدم) زمین خیس میشودلتالی) باران نباریده(رفع مقدم) پس زمین خیس نیست(رفع تالی) ‏#روش پاسخگویی: ‏رد دلیل رد مدعا نیست.

صفحه 42:
# در اسلام هم رای اکثریت و دموکراسی جاری است پس اشکالاتی که به دموکراسی وارد است بر اسللام هر وارد است. © مغالطه ايهام انعكاس © براى موجبه كلى عكس كلى و براى سالبه جزئى عكس قائل بودن. © موجبه كلى: هر كردويى كرد است. 2 عكس موجبه كلى سالبه جزئى است: برخى گردها گردو هستند © مغالطه وقتى رخ مى دهد كه عكس أن را سالبه كلى بكيريم: هر كردى كردو است © توضيح: © هر نظام دموكراتيكه داراى نظام انتخاباتى است. ©اما هر نظامى كه داراى نظام انتخاباتى است دموكراتيك نيست.!! © روش ياسخكويى: #هر كردى كردو نيست.

صفحه 43:
خب ۱7 دسیه سوم: ‎AbS leo‏ ناشی از یک پیش فرض نادرست

صفحه 44:
ما خود سنتهای ایرانی داشته ایم چرا باید از اعراب تبعیت کنیم. مقالطه ستت گرای هر پدیده ای یا عقیده ی به یادگار مانده از گذشته مقبول و درست است. © توضيح: تست هاى ما همه خوب نبوده! #اسلام هم دين جهانى است نه دين عرب هال #روش پاسخگویی: #نقد سنت كرايى

صفحه 45:
#احکام اسلام برای ۱۴۰۰ سال پیش است. بنابراین دیگر اسلام کارایی ندارد. منالطه سنت گریزی هر پدیده یا عقیده به یادگار مانده از گذشته مردود و نادرست است. #روش پاسخگویی: باق همه و همه جا و از همه کنی حق اسک و گس

صفحه 46:
خب ۱7 دسته سوم: مغالطه ناشی از یک پیش فرض نادرست امام خمینی ره ولایت فقیه را ایجاد کرد و قبل از آن هیچ فقیهی به اين كستردكى أن را بحث نکرده بود یعنی بقیه نفهمیدند و روح الله فهمید!! #مغالطه عدم سابقه هر يديده يا عقيدة كه در كذشته سابقه نداشته باشد مردود و نادرست است. #روش پاسخگویی: © آوردن سابقه. صرف سابقه دلیل بر حقانیت نیست.

صفحه 47:
خب ۱7 دسته سوم: مغالطه ناشی از یک پیش فرض فادرست امروزه در اکتر کشورهای مدرن همجنس بازی» و ازدواج سفید پذیرفته شده و ما نباید از تمدن جدید جا بمانیم! مفالطه تجدد هر پدیده یا عقیده نو و جدید مقبول و درست است. روش پاسخگویی: #جديد بودن به معنى حق بودن نيست.

صفحه 48:
خب ۱7 ‎an ey 5‏ ۳ فى بير 4و ه 5 دسته سوم: مغالطه ناشی از یک پیش فرض نادرست © امروز در همه دنيا بين زن و مرد تفاوتى در حقوق نيست بنابراين بايد ما هم به اين سمت برويم و حقوق زن و مرد را در همه موارد مساوى بكينم! ‏#مغالطه توسل به اكثريت ‏© هر موضوعی که اکثریت مردم نسبت به آن نظر مساعد داشته باشند درست است. #روش پاسخگویی: ‏#اكثريت دليل بر حق بودن نیست. ‎

صفحه 49:
ایرانی ها به اجبار و زور اعراب بعد از حمله آنان در زمان خلیف دوم مسلمان شدند. ابواتن طلا يق اجبار و زور اعردب بع ال أن شر زمان خليف دوم ‎oO‏ ‏© مغالظه علت كمردق افر مقدم يا فقارن #ذر هر دو حادثه متوالى يا مقارن حادثه اول علت حادثه دوم است. #روش پاسخگویی: #آوردن دلایل منطقي

صفحه 50:
اسلام مشروب را حرام و مسیحیت آن را حلال میداند به نظرم مقدار کم آن اشکالی ندارد البته نباید در آن زیاده روی کردا! #مغالطه ميانه روى #در هر بخشى كه با دو نظريه يا طرح مخالف روبرو هستيم همواره بايد نظريه ميانه و بينابين را به عنوان نظريه طرح صحيح انتخاب كنيم. »روش پاسخگویی: © مثال خوب نبودن ميانه روى در همه جيز مثل فحش» دروغ

صفحه 51:
خب ۱7 دسته جهارم: ادعای بدون استدلال

صفحه 52:
من حاضر نیستم به هیچ روحانی اقتدا کنم وقتی به چهره آنها نگاه میکنم میفههمم چه جور آدمهایی هستند! #منالطه بستن زاه استدلال ایجاد زمینه ای که مخاطب.مطالبه دلیل نکند و امکان نقادی مدعای مورد نظر سلب شود. ۳ روش پاسخگویی : #هدایت مسئله به سمت منطقی

صفحه 53:
#انسانها دو دسته هستند یا عاقلند یا ديندار!! مفالطه مسموم کردن چاه #نسبت دادن یک صفت منفی و مذموم به مخالفان آن مدعا یا کسانی که درآن تردید مى قرآن کریم می فرماید‌هنگامی که به آنها گفته می شود مانند دیگران ایمان بیاوریدمی گویند آیا ما هم مانند کودن ها ایمان بیاوریم؟ و إذا قل لَمُمْ آمُوا كما آمَنَ النَاسٌ قالُوا أ نومِنُ كما آمَنَ السْفَهاءُ لا هم شم السفهاء و لا یمن بقره ۱۳ #روش پاسخگویی: تذکر اينکه توهین بخشی از استدلال نیست.

صفحه 54:
خب ۱7 دسته جهارم: ادعای بدون استدلال همه آدمای معتدل و منطقی و تحصیلکرده میدونن نباید در مورد ناموس غیرت داشت ‎٠‏ ‏گر آزاد اندیش هستی نشر بده! #مغالطه تله گذاری #نسبت دادن يك صف مثبت و ممدوح به موافقان آن مدعا يا مخاطبانى كه آن را به راحتى مى يذيرند. روش پاسخگویی: © بركرداندن مسئله به سير منطقى

صفحه 55:
خب ۱7 ۳ دسته جهارم: ادعای بدون استدلال هیچ کس تا حالا از بهشت و جهنم خبر نیاورده تا ما بخواهیم قبولش کنیم! #مغالطه توسل به جهل #مدعای مورد نظر رد نشده و یا ما دلیلی بر خلاف آن نداریم ,پس آن مدعا درست است و یا اینکه مدعای مورد نظر اثبات نشده و ما دلیلی بر تایید آن نداریم پس آن مدعا نادرست است. #روش پاسخگویی: آوردن دلیل منطقی

صفحه 56:
رم. اد استدلال ©اينجا وسط زمين است قبول ندارى متر كن!! #مغالظه ظلت برهان از مخالف #ادعایی مطرح و بجای اثبات آن از طرف مقابل بخواهیم در صورت مخالف بودن دلیل بیاورد. © هيج فقیهی قبل از امام خمینی ره در مورد ولایت فقیه بحث نکرده اگر شما مخالفید خب چند مثال بیاورید!!

صفحه 57:
اکثر مردم ما دچار اسکیزوفرنی سایکوتیکی هستند که در آن هالوسینیشن های ويزوثال و اودیتوری دیده ميشه. © مغالطه فضل فروشى #تظاهر به اين که من با سواد و داراى فضل و كمال هستمءيس سخنم را ببذيريد!

صفحه 58:
پر امریکایی که خود دارای بمب اتمی است و دو بار هم از آن استفاده کرده کشور ما را از داشتن فناوری هسته ای هم محروم کرده و ما را تحریم کرده است؟ © (در جواب) اصلا شما میدانید که آمریکا بزرگترین قدرت دنیاست . #منالطه حق با قدرتمند است #قدرت لزوما حق است.

صفحه 59:
فلان رئیس جمهور گند زد به مملکت رفت!! مفالطه ارزیابی یکطرفه #برای رد چیزی فقط زیان هایش را بیان کردن و بر عکس.

صفحه 60:
طبق آمارهای دقیق تعداد تجاوزهای جنسی در ۸۰ از شهرها بیش از ۸۳۴۵ است که ۸ آنان با رضایت اين كار را ميكنند!! #منالطه کمییت گرایی #استفاده بدون استناد از اعداد و ارقام برای نشان دادن دقت زیاد مدعا.

صفحه 61:
#بيجاره مردم کشور ما که با فلاکت زندگی میکنند و از کمترین آزادی های اجتماعی برخوردار نبوده و در افسردكى زيادى به دنبال كورسوى اميدى براى رهايى از اين شرايط وحشتناك هستند. به اميد آزادى از قفسهاى آهنين!! #مغالطه بیان عاطفی #استفاده از کلماتی با بر رزشی مثبت یا منفی به جای استدلال های موافق یا مخالف یک مدعا که مصادیق آن تهدید .تطمیع.جلب ترحم»آرزو...

صفحه 62:
© كوتز: من همانطور که تو را میبینم» راهم را هم میبینم. خدا نور هدایت به من عنایت کرده است. ناستی: وقتی خدا ساکت است. میتوان هر ادعایی را به او نسبت داد. ژان پل سارتر - نمایشنامه شیطان و خدا هاوکینگ (فیزیک دان ) هم خدا را قبول ندارد! #مغالطه توسل به مشاهير #شخص مغالطه كر تلاش ميكنه درست بودن ادعايى را با نقل قول كردن از شخصى مشهور ثابت کند که البته اون فرد شهیره در مورد موضوع آن ادعا صاحب

صفحه 63:
© آزادى حق همه استء کسی حق گرفتن آزادی مردم رو با امربه معروف و نهى از منكر ندارهء ما همه آزادیم. زنده باد آزادی!! مفالطه هیاهو © بلند كردن صداء تکرار و فرافکنی بجای استدلال.

صفحه 64:
افراد یا ایمان دارند یا ندارندا! مفالطه صفر و یک #در جايى كه طيفى بين دو طرف وجود دارد.

صفحه 65:
تعدد زوجات را خداوند برای مواردی است که تعداد مردان است تشریع فرموده زیرا همه زنان حق تاهل دارند.. ©-ببخشيد آيا خانم خودتون اجازه ميده سرش هو بياريد! #مغالطه يارازيت ©ايجاد وقفه در ارائه يكه سخن يا ايجاد مانع در رسيدن آن به مخاطب .

صفحه 66:
خب ۱7 دسته پنجم: مغالطه در مقام نقد علم قبلی برای خداوند معنا ندارد چون خداوند آفریننده زمان است بنابراین اینکه بگویی چون خدا میدانسته که من چه میکنم پس مجبورم حرف غلطی است. #(مستمع؛)حرف شما خیلی مبهم و نارساست و من قبول ندارم! مفالطه حرف شما مبهم است مبهم و نامفهوم شمردن یک سخن.

صفحه 67:
خب ۱7 دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد اسرائیل به صورت وحشیانه دارد مردم غزه و مخصوصا زنان و کودکان را قتل عام مى کند. #(مستمع:) شما دارید مغالطه بیان عاطفی میکنید! مفالطه «اين یک مغالطه است» # مغالطه آميز معرفى كردن يك سخن البته بدون دليل.

صفحه 68:
خب ۱7 دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد ست افزايش جمعیت "را عده ای ترویج میدهند که خودشان سیر و از طبقه مرفهان بی درد هستند. مغالطه خلط بین انگیزه و انگیخته وب جای نقد انگیخته به نقد انگیزه پرداختن.

صفحه 69:

صفحه 70:
یک مشت آدم بیسواد و بی شناسنامه و دلواپس ... بروید به جهنم!! منالطه توهین ©ناسزا گفتن و نست دادن صفات مذموم به گوینده یک سخن.

صفحه 71:
#در يباده روى امسال اربعين يك مرد که زنش را گم کرده بود در برگشت از این سفر خودکشی کرد من نمیدانم چرا جلوی این حرکت گرفته نمیشود!! مفالطه بهانه رد یک مدعا به دلیل اشکالات جزئی و پیش پا افتاده در مقايسه با اصل مدعا

صفحه 72:
به نظر من نباید حکومت دینی تاسیس کرد چون در این صورت عده اى به نام دين سوء استفاده و دين را بدنام میکنند آیا خدا راضی است! مفالطه اعتیاض مبتذل #دلیل ناموجه آوردن.

صفحه 73:
هر بچه مدرسه ای می داند که تور در کشور هیچ ربطی به دشمنان ندارد. #مغالطة هر بچه مدرسه ای میداند © بديهى جلوه دادن بجای استدلال.

صفحه 74:
خب ۱7 دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد © خدا وجود ندارد چون برهان نظم برای اثبات خداوند مخدوش است چون طبق نظریه داروین نظم اشیاء در طول میلیونها سال و خود بخود با انتخاب اصلح بوجود امده است. #مغالطه رد دليل بجاى رد مدعا ©ازاين كه دليل يك مدعا نادرست است نادرستى خود آن مدعا را نتيجه كرفتن.

صفحه 75:
خب ۱7 دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد این که امر به معروف و نهی از منکر کار غلعلی است واضح است زیرا هیچ کس حق ندارد بیاید در خصوصی ترین مسائل شخصی دیگر دخالت کند! © مغالطه يهلوان ينبه #ترسيم یک مدعای ضعیف و نقد و رد آن به جای نقد مدعای اصلی.

صفحه 76:
دسته پنجم: مغالطه در مقام نقد © تعدد زوجات بر خلاف روحیه انحصار طلبی خانم ها و موجب آشفتگی خانواده ها است البته اگر تعداد دختران آماده به ازدواج در یک جامعه بیشتر از پسران آماده به ازدواج شود برخی خانم ها بدون شوهر خواهند ماند و حق مادری آنان چه خواهد شد در هر ضورت تعدد زوجات امری لازم اما غیر قابل قبول است!! peel fal a رد همه شقوق موجود در یک بحث با اشاره به نقاط ضعف آنها و بدون جواب ماندن مسئلة

صفحه 77:
چرا عده ای به اسم امر بعروف و نهی از منکر روی دختران بیچاره اصفهان اسید ‎Basse,‏ #مغالطه سوال مركب #ادغام چند سؤال در سوال واحد به گونه ای است که بعضی از آنها مبتنی بر پیش فرض هایی باشد که مخاطب قبول ندارد.

صفحه 78:
© به رسمیت نشناختن حقوق همجنس گرایان در ایران از نمونه های بارز نقض حقوق بشر در ایران است چون برخی از این افراد از بیماری رنج میبرند و واقعا نباید حقوق این افراد نادیده گرفته شود!! #مغالطه تخصیص ‎se‏ یک مدعای کلی با اشاره به حالتی خاص و غیر طبیعی که درآن حالت مدعا صادق ‏نیست.

صفحه 79:
دسته ششم:مغالطات در مقام دفاع

صفحه 80:
® استاد: دلیل نیز به وحی نقص ابزار عقل در انسانها می باشد. شاگرد: استاد کشورهای غربی پیشرفت بهتری در تکنولوژی نسبت به کشورهای اسلامی دارئد, مغالطه نکته انحرافی در مقام بحث نکته صحیحی گفته میشود که ربطی به اصل بحث ندارد.

صفحه 81:
© - بايد روابط قبل از ازدواج در چهارچوب خواستگاری رسمی و با اطلاع والدین باشد تا کمترین آسیب را در بر داشته و ©- خب اكر كسى يتيم بود جى!! #مغالطه شوخى بى ربط "در وسط بحث یک عبارتی به شوخى كفته ميشود اما رشته كلام قطع و دلايل ناقص مى ماند.

صفحه 82:
امام حسین علیه السلام هم به مذاکره اعتقاد داشت و با عمیسعد مذاکره کرد و خود یک اصلاح طلب بودل! #مغالطه توسل به معنی تحت الفظی # لفظی که معنای لفظلی آن با معنی اصطلاحی آن متفاوت است را بکار برده و از آن هر کدام را خواستیم اراده کنیم.

صفحه 83:
در مقام توجیه اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا: آمریکا برای مبارزه با تروریست ‎a‏ افنانستان آمده و این هرگز اشغال حساب نمیشود. #مغالطه تغيير تعريف #در مقام توجيه يك سخن جنين ادعا كنند كه از برخى واژه ها معانی خاص دیگری مورد نظر بوده است.

صفحه 84:
#غرب بدون دين بيشرفت كرده و ما با دين عقب مانده ايم! © يكى از راههاى يبشرفت غرب استعمار دنا بوده است و سرقت نفت و طلا و مفزهای متفكر ود ©- اين مسئله اهميتى ندارد #مغالطه استثناء قابل جشم پوشی © بذيرش مثال نقض اما غير مهم و بى تاثير جلوه دادن

صفحه 85:
® حضور و غیاب در کلاسهای دانشگاه مخالف با شان دانشجوست. © استادا خودتونم که حضور و غیاب میکنید! #مغالطه خودت هم #اشاره به اين كه خود منتقد هم مرتكب خطايى شده كه از آن انتقاد مى كند.

صفحه 86:
در مقایسه بین ایران قبل از اسلام و اعراب قبل از اسلام: © - در ايران نظام طبقاتى بوده و در عربستان خير ©- در ايران حكومت پادشاهی بوده و در عربستان حکومت به صورت شورای مشورتى در دارالندوه - در ایران آتش را نماد خدا میدانستند و در عربستان بت را! ‎ang‏ ‏مستمع: من کاری به اين استدلالها ندارم ايران تمدن بزركى داشته و عربها وحشی و جاهل بوده اند. مفالطه رها نکردن پیش فرض بی توجهی به شواهد خلاف و اصرار بر مدعای پیش فرض.

صفحه 87:
© واقعا در آیات قرآن و روایات زن از جایگاه بالایی در اسلام برخوردار است البته ظلم های اسلام به زنان را هم نمیتوان نادیده گرفت!! ©مغالطه البته *اشاره به اشکال و انتقد و پذیرش ظاهری آن و باقی ماندن خطای خود.

صفحه 88:
#غرب به دلیل دوری از خداوند متعال آرامش ندارد و روی به مواد تخدیر کننده آورده است به طور مثال بیشترین آمار مصرف قرص دیاسپام را دارا هستند. قرص دیاسپام برای تب و تشنج هم مصرف دارد. 2 مفالطه مناقشه در مثال رد مثال بجای رد استدلال .

صفحه 89:
الحمدلله رب العالمین از حسن توجه شما ممنونم ‎andishehdini@‏

بسم الله الرحمن الرحیم آموزش فن مناظره 17اسفند 1395 سیر بحث ‏مقدمات ‏تمهیدات پیش از مناظره ‏مالحظات حین مناظره ‏روشهای کلی ارائه مطلب ‏روشهای کلی پاسخگویی ‏مغاطات بسیار رایج مقدمات قرآن ‏و الَّذين اجتنبوا الطَّاغُوت َأن يعبدوها و َأ َ َّ َ م ه ل ه الل ى ل وا ناب َ ْ َُْ ُ َ ْ ََُ ِ ُ ُ َ َ ُ ِإ الْب ُ ْ شرى ‏فَب َ ِّ عباد ِ ()17 ش ْر ِ ل فَيتبعون َأحسنه ُأ َّ ‏ال َّ َ ون ال ْ َ ذين ال ك ول ِئ ست َ ِ ع َ م ُ ذين ي َ ْ َ و َ َ َّ ِ ُ َ ْ َ َ ُ َ ق ْ هَداهُم اللَّه و ُأ ك هُم ُأولُوا اَأْل ْ َ باب ()18زمر ل ول ِئ ْ ُ ِ ُ َ َ :ق َ وسى ْب ُن َج ْعفَرٍ ال ُم َ ‏من َأ َ َ َ ً َ َ ج ر خ ي ى ت ح ه ع ج ش و ه ا َو ق ف ا ن ل و د ع ى ل ع ا ن ل ا ب ح م ن ا ع ْ َ َ َ ِ َّ َ َ َ ُ َ َّ َ ُ َ َ ُ ّ َّ ُ َ َأ ُ ٍّ َ ْ ل عَل َ ال ْ َ ج الْبَاط ِ ُ ُّ ل الَّذِي س ح ب ا ن ل ض ف ى ا د ال ق ح ورتِهِ وَي َ ْ ِ َ خ ُر َ ْ ْ َّ َ َ ِ ُّ ن ُ ص َ ِ َأ يروم به َأ ْ َ َّ َ مةِ فِي عْلَى ا ي ق ال م و ي ى ال ع ت ه الل ه ث ع ب ا... أون د ع ْ ِ َ َ َُ ُ ِ ِ َ َ َ َ َ َ َ َ ُ ُ ْ ان. ل ال ْ ِ َ جن َ ِ منَازِ ِ هر كس دوستان ما را در برابر دشمنان تقويت علمي كند و روش پيروزي را به آنان آموزش دهد به طوري كه آنان بتوانند حقائق فضيلت ما و بطالن عقائد دشمنان را اثبات كنند .خداوند متعال وي را در بهترين جايگاه بهشت قرار خواهد داد. باید رهبر انقالب: آری ،نباید از «آزادی» ترسید و از «mمناظره » گریخت و «نقد و انتقاد» را به کاالی قاچاق و یا امری تشریفاتی ،تبدیل کرد؛ چنانچه نباید به جای مناظره ،به «جدال و مراء» ،گرفتار آمد و به جای آزادی ،به دام هتاکی و مسئولیت‌گریزی لغزید .آن روز که سهم «آزادی» ،mسهم «اخالق» mو سهم «منطق» ،همه یک‌جا و در کنار یکدیگر اداء شود ،آغاز روند خالقیت علمی و تفکر بالنده‌ی دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم‌افزار علمی و دینی» mدر کلیه‌ی علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است. بی‌شک «آزادی تفکر ،قلم و بیان» نه یک شعار تبلیغاتی بلکه از اهداف اصلی انقالب اسالمی است. من عمیقا ً متأسفم که برخی میان مرداب «سکوت و جمود» با گرداب «mهرزه‌گوئی و کفرگوئی»، طریق سومی نمی‌شناسند و گمان می‌کنند که برای پرهیز از هریک از این دو ،باید به دام دیگری افتاد .حال آن‌که انقالب اسالمی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سر جنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادی بی‌مهار و خودخواهانه‌ی غربی» را نقد و اصالح کند و فضائی بسازد که در آن« ،آزادی بیان» ،مقید به «منطق و اخالق و حقوق معنوی و مادی دیگران» و نه به هیچ‌چیز دیگری ،تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریت و تعادل و عقالنیت و انصاف ،سکه‌ی رائج شود . پاسخ رهبر انقالب به نامه جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه-16 81-11 مناظره ‏گفتگوی دو گروه برای اثبات مطلب خود و ابطال مطلب گروه مقابل برای کشف حقیقت. ‏طرفین مناظره :گروه موافق و مخالف ‏موضوع مناظره ‏هدف مناظره قالب مناظره دو تیم :هر تیم از یک سرپرست ،دو محقق و دو مناظره کننده تشکیل شده. ساختار مناظره: شروع مناظره توسط مدیر جلسه طرح مسئله (مناظره کننده اول) 6 :دقیقه دفاع از مسئله (مناظره کننده دوم) 3 : :دقیقه دفاع از مسئله (مناظره کننده اول) 3 :دقیقه نتیجه گیری و جمعبندی (مناظره کننده دوم) 4 :دقیقه اعالم نتیجه توسط هییت داروان سه نفره نکته :حتما باید حداقل چهار سوال از گروه مقابل پرسیده شود. حتما باید به سواالت پرسیده شده پاسخ داده شود. حتما باید نسبت به پاسخ طرف مقابل رد یا تایید همراه با استدالل منطقی ارائه داد. تمهیدات پیش از مناظره تمهیدات پیش از مناظره .1مطالعه کافی در موضوع مورد نظر • .2تقوا ،اخالص ،توکل • .3آزاد اندیشی • .4قدرت گفتن نمیدانم .5آماده کردن مستندات و دالیل .6پیدا کردن اشکاالت احتمالی mموضوع و دالیل خود و پیش بینی جوابهای قاطع و صریح . 7مطالعه رزومه گروه مقابل و اطالع از میزان توانایی mو سواد آنان . 8اطالع از هییت داوران و افکار عمومی .9زمانبندی دقیق مالحظات حین مناظره مالحظات حین مناظره .1خوب گوش بدهیم .2حفظ آرامش و صالبت و وقار .3گشاده رویی .4ابتدا بر نقاط قوت تاکید کنیم . 5از لغات تحقیر آمیز و زشت استفاده نکنیم و برچسب نزنیم. . 6متقن و کوتاه سخن بگوییم و از مطالب اضافه دوری کنیم. .7مطالب را یکی یکی بحث کنیم. . 8سعی بر گرفتن اقرار از مخاطب نداشته باشیم. .9هدف وسیله را توجیه نکند! روشهای کلی ارائه مطلب روشهای کلی ارائه مطلب .1بیان مسئله به صورت صریح و شفاف .2بیان سوال اصلی و یک mیا چند سوال فرعی .3پاسmخ سواالت همراه با استدالل ‏استدالل: -نقلی (قرآن و روایات) -عقلی ‏متخصصین آن رشته ‏آمار و ارقام رسمی ‏کتابها و سایتهای رسمی ‏مقبوالت و مشهورات عمومی روشهای کلی پاسخگویی روشهای کلی پاسخگویی .1مکانیسم تولید سخن غلط: ‏حق (یکی) +باطل(هزارها) حق را جدا کنیم و با همان حق باطل را زمین بزنیم. بَ ْ م ل نَقْذ ِ ُ ف بِال ْ َ ه فَِإذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَك ُ ُ مغُ ُ ل فَيَد ْ َ حقِّ عَلَى الْباط ِ ِ الْوَي ْ ُ ن ()18انبیا ما ت َ ِ ل ِ صفُو َ م َّ روشهای کلی پاسخگویی .2ریشه غلط بودن سخن: ‏نمیداند :دادن اطالع دقیق و تخصصی از منبع معتبر ‏ناقص میداند :تایید قسمت صحیح و تکمیل آن غلط میداند :پذیرش مطلب با فرض صحیح بودن و نشان دادن غلط بودن آن روشهای کلی پاسخگویی . 3شناسایی مغالطات بکار رفته در سخن طرف مقابل و بیان آن و بیان صحیح و غیر مغالطی مطلب. مغالطات بسیار رایج دسته اول :مغالطه در محتوای استدالل بعید میدانم که پیامبری از جانب خدا آمده باشد. ‏مغالطه تکیه برگمان ‏استفاده از کلماتی چون به نظر*م ،گمان میکنم ،فکر میکنم و ...بجای یقین به نظر من هیچ فرقی بین صیغه و زنا وجود ندارد اینها همه توجیه است. به نظر من هیچ فرقی بین والیت مطالقه فقیه و دیکتاتوری وجود ندارد. ‏روش پاسخگویی: .1خواستن دلیل .2پاسخ حلی -امامان معصوم فقط چهارده نفر هستند -امام خمینی معصوم نیست. پس نباید به ایشان امام گفته شود! ‏مغالطه اشتراک لفظی ‏استفاده از كلماتي كه داراي دو يا چند معنا هستند،بدون وجود قرينه اي دال بر معناي مورد نظر. ‏روش پاسخگویی: ‏معانی مختلف را بازگو کنیم. ليم ()104بقره ذين آ َم ُنوا ال تَ ُقولُوا راعِنا َو قُولُوا انْظُ ْرنا َو ْاس َم ُعوا َو لِلْكاف َ ‏يا أَيُّ َها ال َّ َ ِرين َع ٌ ذاب أَ ٌ تعداد زیادی از برخی مذهبی ها اکثر اوقات بیشتر نمازهایشان را برای ریا میخوانند! ‏مغالطه واژهای مبهم ‏استفاده از كلمات مبهمي كه قابليت تفسیرهای متعددي دارند. ‏روش پاسخگویی؟ ‏خواستن تفسیر این واژها ‏آمریکا اعالم می کند که «ما در کشورهای دیگر مداخلۀ نظامی تمام عیار نمیکنیم ‏ولی در شرایط خاص ،جنگ محدود را می پذیریم». مردم ع*القه ای به دین ندارند. ‏مغالطه جمله بدون سور ‏ع*دم ذكر سور (همه ،برخی ،اکثر)گزاره و تلقي آن به ع*نوان گزاره كلي ‏روش پاسخگویی: ‏خواستن سور نماز یعنی ارتباط باخدا حال چه لزومی دارد به زبان عربی باشد. ‏مغالطه کنه و وجه ‏معرفي يك صفت يا يك جنبه خاص پديده اي به عنوان ذات و اساس آن. ‏روش پاسخگویی: ‏تعریف به کنه با پذیرش ضمنی وجه ‏جهان چیزی نیست جز انرژی و همۀ چیزهایی که می بینیم صورت ها و جلوه های مختلف انرژی هستند. علت بی حجابی دختران اجباری بودن آن است! ‏مغالطه علت جعلی ‏معرفي امري كه يا علت نيست يا بخش كوچكي از علت است به عنوان علت اصلي. ‏روش پاسخگویی: ‏بازگویی علل دیگر و تاکید بر مهم بودن بخشی از آنها ‏ما در دهۀ اخیر شاهد افت تحصیلی شدیدی در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای ‏کشور هستیم .واضح است که آموزگاران و دبیران در انجام وظایف خود بسیار ‏کوتاهی می کنند. 99%از دانشجویان امیدی به آینده ندارند. فقط تعداد اندکی از مردم ایران به دلیل استقرار حاکمیت دینی انقالب کردند. ‏مغالطه بزرگنمایی یا کوچک نمایی ‏جلوه دادن جنبه يا جنبه هاي خاصي از يك واقعيت به صورت بزرگتر و مهمتر یا کوچکتر و بی اهمیت تر از آنچه هست. ‏روش پاسخگویی: ‏پذیرش اصل مسئله و خواستن منبع و تشکیک در آمار ایرانی ها در ماه محرم و صفر برای کسی عزاداری میکنند که به کشور آنها حمله و آنها را غارت کرده و زنانشان را به بردگی گرفته اند. ‏مغالطه دروغ ‏به دروغ مطلبی را گفتن. ‏روش پاسخگویی: ‏تبیین اینکه مدعی باید دلیل بیاورد وگرنه ساختن جمله کار سختی نیست! صيبوا َق ْوم ًا ب َِجهالَ ٍة َف ُت ْصب ُِحوا َعلى ما ‏يا أَيُّ َها ال َّ َ ذين آ َم ُنوا إ ِْن جا َءك ُْم فاسِ ٌق ب ِ َن َبإٍ َف َت َبيَّ ُنوا أَ ْن ُت ُ ِمين ()6حجرات َف َعلْ ُت ْم ناد َ دسته اول :مغالطه در محتوای استدالل ‏از سوتی های اسالم و مسلم*ین خداوند در سال تولد پیامبر یعنی عام الفیل وقتی ابرهه میخواهد به خانه کعبه حمل کند با ابابیل از آن دفاع کرد در صورتی که در آن زمان کعبه محل بت بود و پنجاه سال بعد از بت ها پاک شد یعنی خداوند از یک بتخانه محافظت میکند! ‏قضاوت با شما ‏مغالطه تفسیر نادرست ‏از یک مسئله تفسیری ناقص یا نادرست ارائه کردن و با همان نتیجه مطلوب را گرفتن. ‏روش پاسخگویی: ‏ارائه تفسیر صحیح ‏کربال درس مذاکره است! دسته اول :مغالطه در محتوای استدالل قرآن کریم میفرماید :ال تقربوا الص*اله :به نم*از نزدیک نشوی*د!! مغالطه نقل قول ناقص بخشی از گفتار کسی را به* عنوان همه سخن او منتشر کردن در صورتی که* قرینه متصل یا منفص*ل دارد .یا در فض*ای خاصی و برای افراد خاصی بوده است. ‏متشابه* بدون محکم ‏مطلق* برون مقید عام بدون خاص ناسخ بدون منسوخ جمله بدون قرینه حالیه یا مقالیه روش پاسخگویی: آوردن نقل قول به صورت کامل دسته اول :مغالطه در محتوای استدالل کشتار بوده است! 10فتح از جنگهای پیامبر معلوم است که به دنبال قتل و َأ م خداوند در قرآن می فرماید َ:يَد ُ اللَّهِ فَوْقَ يْديهِ ْ مغالطه محکم و متشابه متشابهات را محکم فرض کرده و نظر نهایی mرا بدهیم. ‏روش پاسخگویی:m ارجاع متشابه به محکم. ك الْكتاب منه آيات محكَمات هُن ُأ ‏هُو الَّذي َأ ْ َ َ َ خ ُر ك ال م ي ل ع ل ز ن تاب وَ ُأ َ َ ِ ْ ِ ِ ْ ْ َ ْ َ ُّ ٌ ٌ ُ ُ ِ َّ َ َأ ما ال َّ ه ابْتِغاءَ ه ِ م َزيْغٌ فَيَتَّبِعُو َ من ْ ُ ن ما تَشاب َ َ ذين في mقُلُوبِهِ ْ هات فَ َّ متَشاب ِ ٌ ُ َ ْأ ْأ ْ ْ س ُ الرا ِ ال ْ ِ خو َ ه ِإال َّ الل َّ ُ م ت َ ويل َ ُ فتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ ت َ ويلِهِ وَ ما يَعْل َ ُ ه وَ َّ ن فِي العِلم ِ ُأ َأْل منَّا بِهِ ك ُ ٌّ باب ()7آل ن ِ ل ِ يَقُmولُو َ نآ َ عنْد ِ َربِّنا وَ ما يَذَّك َّ ُر ِإال َّ ولُوا ا ل ْ ِ م ْ عمران مسلمانان همه داعشی هستند َأْل ْ ُ ْ ْ َ ْ ْ سل َ َ ث كين ر ش م ال وا ل ت ق ا ف م ر ح ال ر ه ش خا حي ْ ُ ُ ُ ِ َ َ ُ ُ ُ ‏فَِإذَا ان ْ َ ُ ُ م ك ُ َّ م وَ ُ صد ٍ م وَ ا ْ وَ َ ل َ م وَ اقْعُدُوا لَهُ ْ ص ُروهُ ْ خذُوهُ ْ موهُ ْ جدْت ُ ُ م ْر َ ح ُ فَ ن تابوا و َأ َ ُّ َ ن ه بيل س وا ل خ ف ة كا ز ال ا و آت و ة ال ص ال وا م قا َ َ َ َ م ِإ َّ َّ ِإ ْ ُ َ ُ ْ ُ َّ َ ُ َ م ()5توبه ُور َرحي ٌ الل َّ َ ه غَف ٌ ‏مغالطه مطلق بدون مقید ‏روش پاسخگویی: ‏آوردن مقید ه م وَ ال تَعْتَدُوا ِإ َّ ‏وَ قاتِلُوا في َ ن الل َّ َ ذين يُقاتِلُونَك ُ ْ بيل اللَّهِ ال َّ َ س ِ دين ()190بقره ال ي ُ ِ ح ُّ ب ال ْ ُ معْmت َ َ دسته اول :مغالطه در محتوای استدالل قرآن کریم فرمودند که به پدر و مادر اف هم نگویید ،البته من اف نگفتم بلکه کتکشان زدم. پیامبران وظیفه ایجاد حکومت ندارند چون قرآن کریم می فرمایدَ :و ما أَ ْر َسل َ ْناك إِالَّ ُم َب ِّشرا ً َو نَذيرا ً ()56فرقان ‏وظیفه بچه فقط درس خواندن است. ‏مغالطه تاکید لفظی ‏روش پاسخگویی: ‏توجه به قیاس اولویت و حصر اضافی دسته اول :مغالطه در محتوای استدالل ‏اکثر جوانها عالقه ای به نماز ندارند ،شما بیاید بچه های خوابگاه ما را ببینید! ‏مغالطه تعمیم ناروا ‏تعمیم ناروا در واقع نوعی از استقرای ناقص است...در این روش مغالطه ؛ یک فرد ،از چند نمونه محدود یا غیرمتعارف ،حکمی کلی صادر می‌کند. ‏روش پاسخگویی: ‏پذیرش مقدار محدود و تشکیک در بقیه مو*ارد و خواستن دلیل دسته اول :مغالطه در محتوای استدالل کشتن انسانها کار بسیار زشتی است بنابراین حکم اعدام و قصاص بسیار وحشیانه و غیرانسانی است .بنابراین اسالم دین خشن و غیر انسانی است. ‏مغالطه یکطرفه پنداشتن امور دوطرفه ‏یک امری که بستگی به شرایط دارد بدون شرایط قضاوت کردن ‏روش پاسخگویی: ‏آوردن مثال نقض و نشان دادن دو طرفه بودن مردم هیچ شناختی نسبت به امامان معصوم علیهم السالم ندارند و کورکورانه به زیارت ایشان میروند. چرا؟ چون آنها را نمی شناسند ‏مغالطه مصادره به مطلوب این مغالطه وقتی رخ می‌دهد که کسی نتیجه استدالل مطلوب را که باید اثبات شود، اثبات‌شده بداند .و مدعا را دوباره تکرار کند. ‏روش پاسخگویی: ‏تکرار مدعا دلیل نیست. ما با حکومت دینی پسرفت کرده ایم و غرب با حکومت سکوالر پیشرفت کرده است پس حکومت سکوالر بهتر است. ‏مغالطه قیاس مع الفارق یعنی مقایسه بین دو چیز که بین آنها فرق هست.چون در مقایسه باید همه عوامل را در نظر گرفت. ‏توضیح در مثال باال پسرفت ما به دلیل دین نبوده بلکه اتفاقا به دین عمل نکرده ایم!! ‏و پیشرفت غرب هم برخی به دلی*ل عامل مثبت مثل تالش و برنامه ریزی و برخی به دلیل عوامل منفی مث*ل استعمار ،دزدی مغزها و ...بوده ‏روش پاسخگویی: ‏نشان دادن فرق ها ،پذیرش اجمالی دسته دوم:مغالطه در صورت استدالل اگر مردمی با فرهنگ باشند خیابانهای آنها منظم و بدون ترافیک است .خیابانهای اروپا منظم و بدون ترافیک است پس آنها مردمی با فرهنگ هستند. ‏مغالطه وضع تالی ‏در يك قضيه شرطي با فرض تحقق تالي تحقق مقدم را نتيجه گيري كند. زمین خیس است(تحقق تالی) اگر باران ببارد(مقدم) زمین خیس میشود(تالی) پس باران باریده!(تحقق مقدم) ‏روش پاسخگویی: ‏مثال باال ،پذیرش اجمالی ،مثال نقض مثل جمعه سیاه با برهان نظم خداوند اثبات میشود اما داروین با نظریه تکامل اثبات کرده که هر نظمی نیاز به ناظم ندارد و خودبخود در اثر تکامل تدریجی منظم شده است پس* خدایی در عالم به ع*نوان ناظم نیست. ‏مغالطه رفع مقدم ‏در يك قضيه شرطي با رفع مقدم رفع تالي را نتيجه گرف*تن. باران نباریده(رفع مقدم) پس اگر باران ببارد(مقدم) زمین خیس میشود(تالی) زمین خیس نیست(رفع تالی) ‏روش پاسخگویی: ‏رد دلیل رد مدعا نیست. در اسالم هم رای اکثریت و دموکراسی جاری است پس اشکاالتی که به دموکراسی وارد است بر اسالم هر وارد است. مغالطه ایهام انعکاس براي موجبه كلي عكس كلي و براي سالبه جزئي عكس قائل بودن. عکس موجبه کلی سالبه جزئی است :برخی گردها گردو هستند موجبه کلی :هر گردویی گرد است. مغالطه وقتی رخ می دهد که عکس آن را سالبه کلی بگیریم :هر گردی گردو است توضیح: هر نظام دموکراتیک دارای نظام انتخاباتی است. اما هر نظامی که دارای نظام انتخاباتی است دموکراتیک نیست!!. روش پاسخگویی: هر گردی گردو نیست. دسته سوم :مغالطه ناشي از يك پيش فرض نادرست ما خود سنتهای ایرانی داشته ایم چرا باید از اعراب تبعیت کنیم. ‏مغالطه سنت گرایی ‏هر پديده اي يا عقيده ي به يادگار مانده از گذشته مقبول و درست است. ‏توضیح: ‏سنت های ما همه خوب نبوده! ‏اسالم هم دین جهانی است نه دین ع*رب ها!! ‏روش پاسخگویی: ‏نقد سنت گرایی احکام اسالم برای 1400سال پیش است ،بنابراین دیگر اسالم کارایی ندارد. ‏مغالطه سنت گریزی ‏هر پديده يا عقيده به يادگار مانده از گذشته مردود و نادرست است. ‏روش پاسخگویی: ‏حق همیشه و همه جا و از همه کس حق است و بالعکس دسته سوم :مغالطه ناشي از يك پيش فرض نادرست ‏امام خمینی ره والیت فقیه را ایجاد کرد و ق*بل از آن هیچ فقیهی به این گستردگی آن را بحث نکرده بود یعنی بقیه نفهمیدند و روح اهلل فهمید!! ‏مغالطه عدم سابقه ‏هر پديده يا عقيده كه در گذشته سابقه نداشته باشد مردود و نادرست است. ‏روش پاسخگویی: ‏آوردن سابقه ،صرف سابقه دلیل بر حقانیت نیست. دسته سوم :مغالطه ناشي از يك پيش فرض نادرست امروزه در اکثر کشورهای مدرن همجنس بازی ،و ازدواج سفید پذیرفته شده و ما نباید از تمدن جدید جا بمانیم! ‏مغالطه تجدد ‏هر پديده يا عقيده نو و جديد مقبول و درست است. ‏روش پاسخگویی: ‏جدید بودن به معنی حق بودن نیست. دسته سوم :مغالطه ناشي از يك پيش فرض نادرست امروز در همه دنیا بین زن و مرد تفاوتی در حقوق نیست بنابراین باید ما هم به این سمت برویم و حقوق زن و مرد را در همه موارد مساوی بکینم! ‏مغالطه توسل به اکثریت هر موضوعي كه اكثريت مردم نسبت به آن نظر مساع*د داشته باشند درست است. ‏روش پاسخگویی: ‏اکثریت دلیل بر حق بودن نیست. ایرانی ها به اجبار و زور اعراب بعد از حمله آنان در زمان خلیف دوم مسلمان شدند. ‏مغالطه علت شمردن امر مقدم یا مقارن ‏در هر دو حادثه متوالي یا مقارن حادثه اول علت حادثه دوم است. ‏روش پاسخگویی: ‏آوردن دالیل منطقی اسالم مشروب را حرام و مسیحیت آن را حالل میداند به نظرم مقدار کم آن اشکالی ندارد البته نباید در آن زیاده روی کرد!! ‏مغالطه میانه روی ‏در هر بخشي كه با دو نظريه يا طرح مخالف روبرو هستيم همواره بايد نظريه ميانه و بينابين را به عنوان نظريه طرح صحيح انتخاب كنيم. ‏روش پاسخگویی: مثال خوب نبودن میانه روی در همه چیز مثل فحش ،دروغ دسته چهارم :ادعاي بدون استدالل من حاضر نیستم به هیچ روحانی اقتدا کنم وقتی به چهره آنها نگاه میکنم میفهمم چه جور آدمهایی هستند! ‏مغالطه بستن راه استدالل ‏ايجاد زمينه اي كه مخاطب،مطالبه دليل نكند و امكان نقادي مدعاي مورد نظر سلب شود. ‏روش پاسخگویی: ‏هدایت مسئله به سمت منطقی انسانها دو دسته هستند یا عاقلند یا دیندار!! ‏مغالطه مسموم کردن چاه ‏نسبت دادن يك صفت منفي و مذموم به مخالفان آن مدعا يا كساني كه درآن ترديد مي كنند. قرآن كريم مي فرمايد:هنگامي كه به آنها گفته مي شود مانند ديگران ايمان بياوريد،مي گويند آيا ما هم مانند کودن ها ايمان بياوريم؟ الس َفها ُء َو َ و إِذا قيلَ لَ ُه ْم آ ِم ُنوا كَما آ َم َن النَّ ُ الس َفها ُء أَال إِن َّ ُه ْم ُه ُم ُّ اس قالُوا أَ نُ ْؤم ُِن كَما آ َم َن ُّ ون بقره 13 لك ِْن ال َي ْعل َُم َ ‏روش پاسخگویی: ‏تذکر اینکه توهین بخشی از استدالل نیست. دسته چهارم :ادعاي بدون استدالل همه آدمای معتدل و منطقی و تحصیلکرده میدونن نباید در مورد ناموس غیرت داشت . ‏اگر آزاد اندیش هستی نشر بده! ‏مغالطه تله گذاری ‏نسبت دادن يك صف مثبت و ممدوح به موافقان آن مدعا يا مخاطباني كه آن را به راحتي مي پذيرند. ‏روش پاسخگویی: ‏برگرداندن مسئله به سیر منطقی دسته چهارم :ادعاي بدون استدالل هیچ کس تا حاال از بهشت و جهنم خبر نیاورده تا ما بخواهیم قبولش کنیم! ‏مغالطه توسل به جهل ‏مدعاي مورد نظر رد نشده و يا ما دليلي بر خالف آن نداريم ،پس آن مدعا درست است و يا اينكه مدعاي مورد نظر اثبات نشده و ما دليلي بر تاييد آن نداريم پس آن مدعا نادرست است. ‏روش پاسخگویی: ‏آوردن دلیل منطقی دسته چهارم :ادعاي بدون استدالل ‏اینجا وسط زمین است قبول نداری متر کن!! ‏مغالطه طلب برهان از مخالف ادعایی مطرح و بجای اثبات آن از طرف مقابل بخواهیم در صورت مخالف بودن دلیل بیاورد. هیچ فقیهی قبل از امام خمینی ره در مورد والیت فقیه بحث نکرده اگر شما مخالفید خب چند مثال بیاورید!! اکثر مردم ما دچار اسکیزوفرنی سایکوتیکی هستند که در آن هالوسینیشن های ویژوئال و اودیتوری دیده میشه. ‏مغالطه فضل فروشی ‏تظاهر به اين كه من با سواد و داراي فضل و كمال هستم،پس سخنم را بپذيريد! چرا امریکایی که خود دارای بمب اتمی است و دو بار هم از آن استفاده کرده کشور ما را از داشتن فناوری هسته ای هم محروم کرده و ما را تحریم کرده است؟ (در جواب) اصال شما میدانید که آمریکا بزرگترین قدرت دنیاست . ‏مغالطه حق با قدرتمند است ‏قدرت لزوما حق است. فالن رئیس جمهور گند زد به مملکت رفت!! ‏مغالطه ارزیابی یکطرفه ‏برای رد چیزی ف*قط زیان هایش را بیان کردن و بر عکس. طبق آمارهای دقیق تعداد تجاوزهای جنسی در %80از شهرها بیش* از %45است که %78آنان با رضایت این کار را میکنند!! ‏مغالطه کمییت گرایی ‏استفاده بدون استناد از اعداد و ارقام براي نشان دادن دقت زياد مدعا. بیچاره مردم کشور ما که با ف*الکت زندگی میکنند و از کمترین آزادی های اجتماع*ی برخوردار نبوده و در افسردگی زیادی به دنبال کورسوی امیدی برای رهایی از این شرایط وحشتناک هستند .به امید آزادی از قفسهای آهنین!! ‏مغالطه بیان عاطفی ‏استفاده از كلماتي با بار ارزشي مثبت يا منفي به جاي استدالل هاي موافق يا مخالف يك مدعا كه مصاديق آن تهديد ،تطميع،جلب ترحم،آرزو...، گوتز :من همانطور که تو را میبینم ،راهم را هم میبینم .خدا نور هدایت به من ع*نایت کرده است. ‏ناستی :وقتی خدا ساکت است ،میتوان هر ادعایی را به او نسبت داد. ‏ژان پل سارتر – نمایشنامه شیطان و خدا ‏هاوکینگ (فیزیک دان ) هم خدا را قبول ندارد!! ‏مغالطه توسل به مشاهیر شخص مغالطه گر تالش میکنه درست بودن ادعایی را با نقل قول کردن از شخصی مشهور ثابت کند که البته اون فرد شهیر ،در مورد موضوع آن ادعا صاحب نظر نیست. آزادی حق همه است ،کسی حق گرفتن آزادی مردم رو با امربه معروف و نهی از منکر نداره ،ما همه آزادیم ،زنده باد آزادی!! ‏مغالطه هیاهو ‏بلند کردن صدا ،تکرار و فراف*کنی بجای استدالل. افراد یا ایمان دارند یا ندارند!! ‏مغالطه صفر و یک ‏در جایی که طیفی بین دو طرف وجود دارد. تعدد زوجات را خداوند برای مواردی است که تعداد زنان یک جامعه بیش از تعداد مردان است تشریع فرموده زیرا همه زنان حق تاهل دارند... -ببخشید آیا خانم خودتون اجازه میده سرش هوو بیارید! ‏مغالطه پارازیت ‏ايجاد وقفه در ارائه يك* سخن يا ايجاد مانع در رسيدن آن به مخاطب . دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد علم قبلی برای خداوند معنا ندارد چون خداوند آفریننده زمان است بنابراین اینکه بگویی چون خدا میدانسته که من چه میکنم پس* مجبورم حرف غلطی است. (مستمع):حرف شما خیلی مبهم و نارساست و من قبول ندارم! ‏مغالطه حرف شما مبهم است ‏مبهم و نامفهوم شمردن يك سخن. دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد اسرائیل به صورت وحشیانه دارد مردم غزه و مخصوصا زنان و کودکان را قتل عام می کند. (مستمع ):شما دارید مغالطه بیان عاطفی میکنید! ‏مغالطه «این یک مغالطه است» ‏مغالطه آميز معرفي كردن يك سخن البته بدون دلیل. دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد "سیاست افزایش جمعیت "را عده ای ترویج میدهند که خودشان سیر و از طبقه مرفهان بی درد هستند. ‏مغالطه خلط بین انگیزه و انگیخته ‏به جای نقد انگیخته به نقد انگیزه پرداختن. دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد یک مشت آدم بیسواد و بی شناسنامه و دلواپس ...بروید به جهنم!! ‏مغالطه توهین ‏ناسزا گفتن و نسبت دادن صفات مذموم به گوينده يك* سخن. در پیاده روی امسال اربعین یک مرد که زنش را گم کرده بود در برگشت از این سفر خودکشی کرد من نمیدانم چرا جلوی این حرکت گرفته نمیشود!! ‏مغالطه بهانه ‏رد يك مدعا به دليل اشكاالت جزئي و پيش پا افتاده در مقایسه با اصل مدعا به نظر من نباید حکومت دینی تاسیس کرد چون در این صورت عده ای به نام دین سوء استفاده و دین را بدنام میکنند آیا خدا راضی است!! ‏مغالطه اعتر*اض مبتذل ‏دلیل ناموجه آوردن. هر بچه مدرسه ای می داند که تورم در کشور هیچ ربطی به دشمنان ندارد. ‏مغالطه هر بچه مدرسه ای میداند ‏بدیهی جلوه دادن بجای استدالل. دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد خدا وجود ندارد چون برهان نظم برای اثبات خداوند مخدوش است چون طبق نظریه داروین نظم اشیاء در طول میلیونها سال و خود بخود با انتخاب اصلح بوجود امده است. ‏مغالطه رد دلیل بجای رد مدعا ‏از اين كه دليل يك مدعا نادرست است نادرستي خود آن مدعا را نتيجه گرفتن. دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد این که امر به معروف و نهی از منکر کار غلطی است واضح است زیرا هیچ کس حق ندارد بیاید در خصوصی ترین مسائل شخصی دیگر دخالت کند! ‏مغالطه پهلوان پنبه ‏ترسيم يك مدعاي ضعيف و نقد و رد آن به جاي نقد مدعاي اصلي. دسته پنجم:مغالطه در مقام نقد تعدد زوجات بر خالف روحیه انحصار طلبی خانم ها و موجب آشفتگی خانواده ها است البته اگر تعداد دختران آماده به ازدواج در یک جامعه بیشتر از پسران آماده به ازدواج شود برخی خانم ها بدون شوهر خواهند ماند و حق مادری آنان چه خواهد شد در هر صورت تعدد زوجات امری الزم اما غیر ق*ابل قبول است!! ‏مغالطه کامل نامیسر ‏رد همه شقوق موجود در يك بحث با اشاره به نقاط ضعف آنها و بدون جواب ماندن مسئله چرا عده ای به اسم امر بعروف و نهی از منکر روی دختران بیچاره اصفهان اسید ریختند؟! ‏مغالطه سوال مرکب ‏ادغ*ام چند سؤال در سؤال واحد به گونه اي است كه بعضي از آنها مبتني بر پيش فرض هايي باشد كه مخاطب قبول ندارد. به رسمیت نشناختن حقوق همجنس گرایان در ایران از نمونه های بارز نقض حقوق بشر در ایران است چون برخی از این افراد از بیماری رنج میبرند و واقعا نباید حقوق این افراد نادیده گرفته شود!! ‏مغالطه تخصیص ‏رد يك* مدعاي كلي با اشاره به حالتي خاص و غير طبيعي كه درآن حالت مدع*ا صادق نيست. دسته ششم:مغالطات در مقام دفاع استاد :دلیل نیاز به وحی نقص ابزار عقل در انسانها می باشد. شاگرد :استاد کشورهای غربی پیشرفت بهتری در تکنولوژی نسبت به کشورهای اسالمی دارند. ‏مغالطه نکته انحرافی در مقام بحث نکته صحیحی گفته میشود که ربطی به اصل بحث ندارد. - باید روابط قبل از ازدواج در چهارچوب خواستگاری رسمی و با اطالع والدین باشد تا کمترین آسیب را در بر داشته و... -خب اگر کسی یتیم بود چی!! ‏مغالطه شوخی بی ربط ‏در وسط بحث یک عبارتی به شوخی گفته میشود اما رشته کالم قطع و دالیل ناقص می ماند. امام حسین علیه السالم هم به مذاکره اعتقاد داشت و با عمر*سعد مذاکره کرد و خود یک اصالح طلب بود!! ‏مغالطه توسل به معنی تحت الفظی لفظی که معنای لفظی آن با معنی اصطالحی ان متفاوت است را بکار برده و از آن هر کدام را خواستیم اراده کنیم. در مقام توجیه اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا :آمریکا برای مبارزه با تروریست به افغانستان آمده و این هرگز اشغال حساب نمیشود. ‏مغالطه تغییر تعریف ‏در مقام توجيه يك سخن چنين ادعا كنند كه از برخي واژه ها معاني خاص ديگري مورد نظر بوده است. غرب بدون دین پیشرفت کرده و ما با دین ع*قب مانده ایم! یکی از راههای پیشرفت غرب استعمار دنیا بوده است و سرقت نفت و طال و مغزهای متفکر و... -این مسئله اهمیتی ندارد ‏مغالطه استثناء قابل چشم پوشی ‏پذيرش مثال نقض اما غير مهم و بي تاثير جلوه دادن آن. حضور و غیاب در کالسهای دانشگاه مخالف با شان دانشجوست. استاد! خودتونم که حضور و غ*یاب میکنید! ‏مغالطه خودت هم ‏اشاره به اين كه خود منتقد هم مرتكب خطايي شده كه از آن انتقاد مي كند. در مقایسه بین ایران قبل از اسالم و اعراب قبل از اسالم: -در ایران نظام طبقاتی بوده و در عربستان خیر - در ایران حکومت پادشاهی بوده و در عربستان حکومت به صورت شورای مشورتی در دارالندوه - در ایران آتش را نماد خدا میدانستند و در عربستان بت را! و... مستمع :من کاری به این استداللها ندارم ایران تمدن بزرگی داشته و عربها وحشی و جاهل بوده اند. ‏مغالطه رها نکردن پیش فرض ‏بي توجهي به شواهد خالف و اصرار بر مدعاي پيش فرض. واقعا در آیات قرآن و روایات زن از جایگاه باالیی در اسالم برخوردار است البته ظلم های اسالم به زنان را هم نمیتوان نادیده گرف*ت!! ‏مغالطه البته ‏اشاره به اشكال و انتقاد و پذيرش ظاهري آن و باقي ماندن خطاي خود. غرب به دلیل دوری از خداوند متعال آرامش* ندارد و روی به مواد تخدیر کننده آورده است به طور مثال بیشترین آمار مصرف قرص دیاسپام را دارا هستند. ‏قرص دیاسپام برای تب و تشنج هم مصرف دارد. ‏مغالطه مناقشه در مثال ‏رد مثال بجای رد استدالل . الحمدهلل رب العالمین از حسن توجه شما ممنونم @andishehdini

62,000 تومان