صفحه 1:
0
وزارت تعاون کارو رفاه اجتماعی
آموزش و تعاون
دفتر ترویج و آموزش تعاونی ها
بهار ۱۳٩۱
صفحه 2:
dy 4 نام آنکه
صفحه 3:
»پیش از سخن
با توجه به سهم ۲۰ درصدی تعاینی ها در اقتصاد جهانی و همچنین جایگاه ۲۵
درصدی سهم بخش تعاون در اقتصاد کشوز و از طرفی یا توجه يه اگی
مخاطبان لین بخش با ۱۵ میلیون نفر عضو (مستقیم) از جمعیت ۷۴ میلیون نفری در
تعاهنی ها که با واگذاری سهام عدللت مسئولیت بیش از ۴۰ میلیون نفر را نیز عهده
دار شده است. بی گمان آموزش تعاون می تواند نقش آفرین باشد.
مخاطبان آموزش تعاون شامل مدیران , اعضاء بازرسان و کارکنان شرکت های و
اتحادیه های تعاونی و نیز کلیه علاقمندان به مباحث تعاون در سطح کشور می باشند
و از آنجاییکه همگی مخاطبان آموزش تعاون در رده سنی بزرگسالی قرار دارند لذا در
تدوین برنامه های آموزشی باید به گونه ای عمل نمود که کلیه فراگیران مورد اشاره
بتوانند از محتوای آموزشی مناسب بهره گیرند .
صفحه 4:
* شرح وظایف دفتر ترویج و آموزش تعاون
الف ) آموزش
۱- نیاز سنجی آموزشی
۲- برنامه ریزی و تدوین برنامه سالانه آموزشی
۳- طراحی و تدوین دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت
۴- توجه و تاکید بر توسعه منابع انسانى بخش تعاون با استفاده از سازکارهای
موجود
۵- نظارت و ارزیابی فعالیت های آموزشی
۶- تولید محصولات آموزشی اعم از کتاب و لوح فشرده
۷- همکاری های بین المللی در زمینه آموزش تعاون
۸- توسعه آموزش تعاون با بهره گیری از شیوه های نوین آموزشی از جمله
آموزش الکترونیکی
4- سياستكذ ارى جهت اجراى بهينه فعاليت هاى أموزشى در حوزه هاى 4
عملیاتی wy
صفحه 5:
ب ) ترویج
۱- تولید و انتشار محصولات ترویجی تعاون شامل پوستر و بروشور .لوح فشرده
و کتابچه ترویجی
۲- کمک به برگزاری گردهم آیی هاء همایش ها و جلسات ترویجی در حوزه
های عملیاتی
۳- بهره گیری از رسانه های شنیداری دیداری و مکتوب در امر ترویج تعاون
۴- برگزاری جشنواره های ترویجی از جمله جشنواره تعاونی ها برتر و جشنواره
عکس تعاون
۵- ترویج تعاون از طریق بازدید علاقمندان از تعاونی های نمونه و برتر
۶- ایجاد واحد های مشاوره و راهنمایی و همچینین واحد های کارآفرینی و
تعاون در دانشگاهها و مراکز دیگر حسب مورد
۷- کمک به برگزاری نمایشگاه های ترویجی با هدف معرفی توانمندی های
بخش تعاون کشور ۱
۸- برگزاری کنفرانس های داخلی و بین المللی با موضوع آموزش و ترویج
تعاون
صفحه 6:
* مخاطبان آموزش تعاون
فراگیران اصلی آموزش تعاون شامل :
اعضا
< اعضای هیات مدیره
< مدیران عامل»
<بازرسان وکارکنان شرکتها ی تعاونی و اتحادیهها
> سایر علاقمندان به مباحث تعاون در کشور
صفحه 7:
* روش های اجرای آموزش تعاون
۱-آموزش حضوری:
در این شیوه پودمان های آموزشی تعاون با حضور فراگیران و مدرس در مکانی
مشخص (کلاس کارگاه یا سالن) در مدت تعیین شده برای هر پودمان تشکیل
میگردد و حضور فراگیران در مکان مذکور الزامی است. و فراگیران اين دوره
بايد حداقل دارای سواد خواندن و نوشتن باشند
۲-آموزش غیر حضوری :
در اين شیوه فراگیران آموزش تعاون ملزم به حضور در مکان مشخص به مدت
تعیین شده در مشخصات هر پودمان نمیباشند و صرفا در جلسات توجیهی و
رفع اشکال حضور مییابند و بعد از کسب آمادگی لازم در آزمون مربوط شرکت
میکنند. شرکت کنندگان در دوره غیرحضوری باید حداقل دارای مدرک
4
0
صفحه 8:
5
3 الكترونيكى Sigel
در لين شيوه أموزشى از يورتال آموزش تعاون كه بدين منظور طراحى
كرديده و مديريت أن به طور متمركز در دفتر آموزش و ترویج قراردارد»
برخى از دوره هاى آموزشى مورد نياز مخاطبان آموزش تعاون طراحى و
در يورتال باركذارى مى كردد . علاقمندان به آموزش تعاون مى توانند با
مراجعه به اين يورتال از آموزشهاى مورد نياز بهره مند گردند.لازم به
ذكر است از سال 185 اين شيوه آموزشى مورد اجرا قرار كرفته و
تعدادى از فراكيران از اين شيوه أموزشى استفاده نموده اند . ( كزارش
تكميلى در اسلايدهاى بعدى قابل مشاهده است)
۰
صفحه 9:
۲- آموزش از طريق رسانه هاى ملى (صداو سيما) .
به منظوور تعميم و كسترش أموزش تعاون در سطح كشور از شيوه أموزش از
طريق رسانه ملى استفاده كرديده است » به نحوى كه طى سالهاى آخير برنامه
آموزش تعاون در قللب برنامه های رادیویی و تلویزیهنی تحت عناوین "مدرسه
رادیویی* و "مدرسه تلویزیونی" تعاون تولید و اجرا گردیده است .
۵- آموزش از طریق تلفن گویا
یکی از پرویه های در دست اجرا در دفتر آموزش و ترویج تعاون» پروژه اجرای
آموزش تعاون از طریق تلفن گویا است . هدف از اجرای لین پرویُه تسهیل در
کسب دانش و اطلاعات مورد نیاز مخاطبان تعاونی می باشد.
صفحه 10:
| اعدف .نل ۳ 4 >
|* طراحی دوره های آموزش بلند مدت x
یکی از اقداماتی که به منظور توسعه منلبع انسانی بخش تعاون صورت BS
طراحی و اجرای دوره های آموزشی بلند مدت در مقاطع کاردلنی - کارشناسی و
کارشناسی ارشد می باشد. تا کنون در لین خصوص ۲ دوره "کاردان امور تعاون" و
"کارشناسی مدیریت تعاون" به شکل ناپیوسته» در قللب علمی - کاربردی طراحی
شده که در بللغ بر ۲۰ مرکز آموزش علمی - کاربردی تعاونی و غیر تعاونی اجرا
می گردد .
در نظر است فارغ التحصیلان این رشته ها در ارکان شرکت های تعاونی جای
گرفته و به اداره بهینه امور تعاونی ها کمک نمایند. همچنین در این راستا هماهنگی
لازم با دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته تا دوره کارشناسی ارشد رشته مديريت
تعاونی ها طراحی و اجرا شود .
صفحه 11:
* نشریات آموزش و ترویج تعاون | x |
به منظور تامین منلبع آموزشی و ترویجی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در
سطح جامعه» طی چند سال گذشته اقدامات مفیدی در راستای تولید و انتشار
محصولات آموزشی و ترویجی متناسب با سن و ویژگی های فراگیران بخش تعاون
صورت گرفته است به نحوی که بللغ بر ۴۰ عنوان کتاب با محتوی صرفا آموزشی
تالیف» چاپ و منتشرگردیده و بین فراگیران آموزش تعاون توزیع شده است.
همچنین ۱۵ عنوان بروشور ترویجی در لین راستا تولید و منتشرشده است. علاوه بر
این به منظور نشر فرهنگ تعاون در جامعه تعدادی کتب علمی و آموزشی نیز در
گروه ۱۱۰ تولید و منتشر گردیده است .با توجه به اختصاص ۵ درصد برنامه آموزشی
سال ۰٩به آموزش الکترونیکی در نظر است تولید و اتتشار نشریات الکترونیکی در
قالب مولتی مدیا نیز مورد توجه و تاکید قرار گیرد.
صفحه 12:
۳۹
* عناوین کتاب های آموزشی
ate
باذاريابى در شرکتهای [| 7
تعاونی
صفحه 13:
و
نياز سجى yy J
براى برنامه ريزى أموزشى ابتدا لازم است خطمشى كيفى و كمى
أموزش سازمانء الزامات مديريت كيفيتء مديريت منابع انسانى و
طراحی فرآیند مناسب به عنوان یک درونداد مورد توجه قرار گیرد تا
اطمینان حاصل شود که آموزشهای پیش بینی شده در راستای تأمین
نیازهای آموزشی مخاطبان سازمان می باشد.
از این رو برای تدوین برنامه آموزش تعاون ابتدا بايد از طريق
نیازسنجی آموزشی» نیاز واقمی مخاطبین آموزش تعاون اعم از
عمومی و تخصصی را مشخص و بر لین اساس نسبت به تدوین
برنامه آموزشی سالانه اقدام نمود .لازم به ذکر است همه ساله با
استفاده از یکی از روش های معتبر نیازسنجی در این خصوص به شرح
زیر اقدام می شود.
صفحه 14:
*مراحل اجرای طرح نیاز سنجی | vy
9
*مكاتبه با دفاتر تخصصى وزارت جهت اعلام نيازهاى آموزشى
تعاونی های تحت پوشش
مکاتبه با اتحادیه های سراسری جهت اعلام نیاز اتحادیه ها و
تعاونی های عضو
دریافت اطلاعات در خصوص دوره های پیشنهادی دفلتر تخصصی
و اتحادیه های سراسری و انعکاس اطلاعات به ادارات کل تعاون
استان ها
ارسال فرم نیازسنجی جهت تعیین نیازهای آموزشی و تدوین برنامه
های پیشنهادی ادارات کل
تعدیل و نهایی سازی برنامه آموزشی هر استان
صفحه 15:
در اجرای طرح نیاز سنجی به منظور ارتقا سطح دلنش و مهارت
موسسان مدیران و بازرسان تعاونیها درباره اصول . ارزشها و
مقررات بخش تعاون » اداره تعاونی» مقررات بانکی و نحوه تهيه
طرحهاى كسب و كار ء گذراندن برخی پودمان های آموزشی
همزمان با انجام تشريفات ادارى مريوط به ثبت و تاسيس
تعامنى ها و همجنين مديران جديد الانتخاب كه به دليل اعمال
تغييرات ثبتنى انتخاب مى كردند» ييش بينى و درقالب دوره
هاى الزامى اجرا كردند. فهرست لين يودمان ها هر سال از سوى
معاونت پژوهش .آموزش وکارآفرینی تعاونی ها تعیین و اعلام
میشود.
صفحه 16:
*انواع پودمان های آموزشی | “VE
الف ) پودمان های عمومی
۱- مهارت قانون و مقررات تعاونی
۲- مهارت مدیریت تعاونی
۳- مهارت مالی
۴- مهارت بازرگانی
۵- مهارت کاربرد کامپیوتر
ب) پودمان های تخصصی تولید
۱- صنعتی
۲- کشاورزی
۳- معدنی
۴- فرش و صنایع دستی
۳ ۹۳۰
ج) پودمان های تخصصی توزیعی
۱- اعتبار
۲- عمران و مسکن
۳ - مصرف
۴ - حمل و نقل
د) پودمان های تعاونی های نوع
جدید
صفحه 17:
* ارزشیابی برنامه های آموزشی | |
الف )ارزشیابی دوره های آموزشی
ارزشیابی دوره های آموزشی به دو صورت انجام می شود:
۱- ارزشیابی بایان دوره از طریق برگزاری آزمون
بعد از برگزاری هر دوره آموزشی برابر ضولبط و مقررات لازم است آزمون پایان
دوره از فراگیران اخذ شده و بر اساس امتیاز»گواهینامه پایان دوره آنان صادر شود.
۲- ارزشیابی از طریق نظر سنجی از فراگیران
در پایان و يا طی برگزاری دوره آموزشی برگه ارزشیابی دوره در اختیار فراگیران
قرار مى كيرد تا از طریق دریافت نظرات فراگیران بتوان در مورد مولفه های مهم
دوره آموزشی از جمله استاد» فضای آموزشی» تجهيزت آموزشی و منابع و محتوی
آموزشی اطلاعات لازم را کسب نموده و بر لین اساس نسبت به رفع مشکلات و
نارسایی ها به منظور توسعه کیفی آموزش اقدام نمود .
صفحه 18:
۲ 1
۳- نظارت و ارزیابی فعالیت های آموزشی ادارات کل
به منظور کیفی سازی فعالیت های آموزشی» ادارات کل تعاون استان ها از طریق
اعزام همکاران ستادی به ادارات کل تعاون» نسبت به نظارت و ارزیلبی فعالیت های
آموزشی اقدام می گردد .
6- نظارت بر نحوه هزینه کرد اعتبارات آموزشی
پس از اجرای فعالیت های آموزشی و ترویجی اسناد هزینه ها ی مربوط به این
فعاليت ها که از محل اعتبارات ۴ درصد حق آموزش و تعاون؛ تامین می گردد؛
جهت بررسی به دفتر ارسال گردیده و توسط کارشناسان مربوطه بررسی های لازم
جهت انطباتق اسناد هزینه با ضولبط و مقررات انجام می گیرد و سپس مدارک جهت
اقدام بعدی به بانک توسعه تعاون ارسال می شود .
صفحه 19:
۷"
ه - نظارت بر فعالیست مراکز آموزش عالسی
(علمی - کاربردی )
به منظور بهبود فعالیتهای مراکز آموزش علمی - کاربردی تحت پوشش
بخش تعاون در قالب ماموریت های نظارتی این مراکزء در مقاطع مختلف
زمانی مورد بازدید قرار می گيرند.
صفحه 20:
«تامین و تجهیز فضا یآموزشی 1
Vv
با عنلیت به نقش موثر فضای آموزشی در ایجادآرامش . تمرکز حواس
و افزايش ضريب یادگیری مطالب ۰ کلاسهای آموزشی و سالن های
اجتماعات با شرلیط و امکانات تعیین شده از سوی دفتر آموزش و ترویج
در ادارات كل تعاون استانها و شهرستانهای واجد شرلیط ایجاد و تجهیز
گردیده است.
صفحه 21:
* تامین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی ”
به منظور تجهیز فضایهای آموزشی اختصاص ats, به
فعالیت های آموزشی ؛تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به
اندازه نیاز هر فضا تامین شده است.اين تجهیزات شامل میز
کنفرانس؛صندلی فراگیران» ویدئو پروژکتور» تخته وایت
بورد» کامپیوتر» ترییون و صندلی استاد و سایر تجهیزات
مورد نیاز مى باشد. کلیه کلاسهای آموزشی و سالنهای
اجتماعات اداراتکل و ادارات تابعه تعاون سطح کشور»
مجهز به این تجیهزات و امکانات هستند .
صفحه 22:
* شیوه نظارت و بررسی تجهیزات آموزشی وکم کآموزشی 3
وی
تییه شناسنامه تجهیزات آموزشی بر اساس
دستورالعمل مربوطء از وظایف روسا و مسئولان ادارات آموزش
و ترویج ادارات کل تعاون استانها می باشد.
پس از تجهیز یک کلاس- آموزشی درمحل ادارات؛
نمایندگیها»ءجهت دریافت کد اعتبارسنجی آموزشی
لازمست فرم مربوطه تکمیل و به دفتر آموزش و ترویج ارسال
گردد.
صفحه 23:
* اعتبار سنجی مراکز آموزشی ۳
منظور از اعتبار سنجی مراکز آموزشی فرایند بررسی کیفیت وتوان تخصصی
مراکز آموزشی متقاضی اجرای آموزشهای موردنیاز تعاونیها در سطح کشور
می باشد.
بر اساس شاخصهایی که شامل شرایط ,ویژگی های کمی وکیفی وهمچنین
دانش فنی وتوانایی اجرایی مراکز آموزشی متقاضی می باشد؛ مراکز مورد
سنجش قرار گرفته وپس از تایید صلاحیت آنها توسط واحد آموزش ادارات
کل تعاون استانها و در صورت تایید. گواهینامه مربوطه برای مدت يك سال
صادر می گردد.
صفحه 24:
مرا کز آموزشی متقاضی آموزش تعاون
به آن دسته از مراکزرموسسات و شرکتهای آموزشی که
متقاضی اجرای بخشی ازدوره های آموزشی موردنیاز
تعاهنی ها در حیطه های آموزشی مشخص وتدوین شده
در تقویم آموزشی وزارت تعاون هستند » مراکز آموزشی
متقاضی اطلاق می شود .
صفحه 25:
* مراحل عملیاتی اعتبار سنجی ۳۳
۱- مراکز آموزشی متقاضی اعتبار سنجی درخواست خود را "
به انضمام کاربرگ های اعتبار سنجی تکمیل شده؛ به ادارات
كل تعاون استانها ارائه مى نمايند.
۷- ادارات کل تعاون استانها مدارك مربوط به مراكز متقاضى
را بررسى نموده و از فضاى ادارى و أموزشى أنها بازديد مى
نمايد.
۴- در صورت تایید مرکز متقاضی؛ مدارك جهت بررسى
نهایی به دفتر ترویج و آموزش تعاون ارسال می گردد
صفحه 26:
۲
۴- در پایان پس از بررسی مدارک و تایید ستاد. مجور فعالیت
برای یک سال صادر می شود. درصورت نیاز به تمدید برای
سال هاى آتى لازم است مراحل قید شده دوباره اجرا شود .
صفحه 27:
|* مدرسان تعاون
با توجه به نقش مدرسین در توسعه کیفی و لثر بخشی آموزش تعاون» تاییك
صلاحیت مدرسین آموزش تعاون از جهت سطح تحصیلات و ارتباط رشته
تحصیلی با دوره های آموزشی» یکی از برنامه های مورد تاکید دفتر آموزش
و ترویج می باشد. از این رو کمیتهای در ادارات کل تعاون استانها تحت
عنوان "کمیته تعیین صلاحیت مدرسین" » تشکیل گردیده که وظیفه اصلی
ol بررسی صلاحیت متقاضیان تدریس در آموزش تعاون و اختصاص کد به
مدرسان تایید صلاحیت شده است .
ضمنا بانک اطلاعات مدرسان آموزش تعاون» که تعداد آنها بالغ بر ۱۵۰۰
نفر می باشد» به منظور دسترسی به مشخصات مدرسان تایید شده تهیه
گردیده است .
(جدول تعداد مدرسان دوره های آموزش تعاون به تفکیک استان )
صفحه 28:
* مراکز آموزشی اعتبارسنجی شده
تاکنون ۲۷۳ مرکز متقاضی اجرای دوره های آموزش
تعاون در۳۰ استان موفق به دریافت کد اعتبار سنجی و
گواهینامه تایید صلاحیت شدهلند و با ادارات کل تعاون
استانها همکاری مینمایند که تعداد آنها به تفکیک
استان در جدول پیوست مندرج است .
(جدول تعداد مراکز آموزشی اعتبار سنجی شده تا سال ۵۰)
صفحه 29:
|* مراکز آموزش علمی کاربردی بخش تعاون kd
به منظور توسعه منلبع انسانی بخش تعاون از طریق آموزش های بلند مدت تعداد
۱ مرکز آموزش علمی - کاربردی در بخش تعاون فعالیست
مىنمايند. از اين تعداد ۷ مرکز در قللب تعاونی شکل گرفته لند و ۴ مرکز دیگر
دولتی بوده و زیر مجموعه بخش تعاون می باشند. لین مراکز در استانهای مازندران
( ۲ مرکز تعاونی )* چهار محال و بختیاری (۱ مرکز تعاینی )» لرستان ( ۱ مرکز
تعاونی ) تهران (۲ مرکز تعاونی )* گیلان (۱ مرکز تعاونی ) و همچنینن در
استانهای همدان» خراسان رضوی؛ اردیبل و آذربایجان شرقی هر کدام ۱ مرکز
آموزش علمی کاربردی بخش تعاون شکل گرفته و فعالیت می نماید. وضعیت هر
یک از این مراکز در اسلاید های بعدی مشخص شده است
(آمار وضعیت موجود مراکز علمی کاربردی بخش تعاون )
صفحه 30:
* مرکز آموزش عالی تعاون تهران
لین مرکز زیر مجموعه معاونت پژوهش .آموزش و کارآفرینی تعاینی
می باشد و مستقیما زیر نظر معاون وزیر انجام وظیفه می نماید .
وظایف مرکز :
۱- پذیرش دانشجو و انجام امور مرتبط
۲- طرح سربازان تعاون یار و انجام دوره های آموزشی تخصصی
مشمولین طرح مذکور
وضعیت موجود: این مرکز در حال حاضر پذیرش دانشجو ندارد و
فعالیت اصلی آن برگزاری دوره آموزشی تخصصی برای سربازان تعاون
یار ( مشمولین مقاطع تحصیلی کاردلنی»کارشناسی و کارشناسی ارشد
امریه وزارت تعاون) و همچینن تامین امکانات جهت برگزاری بعضی
دوره ها و کارگاههای آموزشی وزارتخانه می نماید . (جدول ۱ و ¥(
صفحه 31:
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاون همدان
این مرکز نیز به سال ۱۳۷۴ با ۲ رشته حسابداری و مدیریت بازرگانی راهاندازی و نخستین گروه
از دانشجویان خود را تحت آموزش قرار داد. اما در سال ۱۳۷۷ در پی سیاستهای وزارت تعاون
پذیرش دانشجو در رشته مدیریت بازرگلنی را حذف وتا سال ۱۳۸۰ تنها در رشته حسابداری
اقدام به جذب دانشجو نمود. پس از آن علاوه بر جذب دانشجو در رشته حسابداری از طریق
آزمون سراسری و علمی- کاربردی, نسبت به جذب دانشجو برای رشته نرم افزار کامپیوتر از
طریق آزمون علمی- کاربردی اقدام نمود که تا کنون ۶۹۷ نفر دانشجو در سیستم سراسری و
۰ دانشجو در سیستم علمی- کاربردی مجوز تحصیل در لین دانشگاه را کسب کردهاند و
تاکنون ۴۱۸ نفر از دانشجویان اين مرکز که از طریق آزمون سراسری پذیرفته شدهاند و
همچنین٩۶ نفر از انشجویان پذیرفته شده در سیستم علمی - کاربردی فارغ التحصیل
شدهاند و در حدود ۵۰ درصد از لین فارغ التحصیلان لین مرکز در حال ادامه تحصیل در مقطع
کارشناسی میباشند. لین مرکز سالانه ظرفیت پذیرش ۱۰۰ دانشچو در سیستم سراسری و۸۰
دانشجو در سیستم علمی - کاربردی را دارد.
این مرکز علاوه بر ارائه خدمات آموزش علی. در زمینه اجرای دورههای کوتاهمدت برای
مدیران و کارکنان تعاونیها نیز فعال میباشد
صفحه 32:
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاون اردبیل ی
این مرکز با هدف برگزاری دوره های آموزشی بلند مدت برای
تربیت نیروی انسانی کشور و بخش تعاون در سال ۱۳۷۹ راه
اندازی شد. در حال حاضر با ظرفیت پذیرش ۸۰۰ دانشجو در
سال اقدام به برگزاری دوره های آموزشی پودمانی و ترمی
) کاردلنی ناپیوسته ( در رشتههای حسابداری دولتی» حسابداری
صنعتی. حسابداری مالیاتی» مدیریت بازرگلنی و اقتصاد و بهره
وری نموده است.
صفحه 33:
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاون آذربایجان شرقی 1
این مرکز علمی کاربردی یکی از مراکز تحت پوشش وزارت تعاون بوده
که زیر نظر اداره کل تعاون آذربایجان شرقی فعالیت می نماید و
رشتههای های زیر در این مرکز دایر می باشد :
۱. آمور تعاون.
۲بازاریابی
۲.حسابداری (گرایش حسابرسی )
۴مدیریت کسب و کار
۵.مدیریت تعاون
در حال حاضر این مرکز ۳۳۹ نفر دانشجو دارد که ۱۵۶ نفر آنها زن و
۳ نفر مرد هستند و تا پایان سال ۸٩ تعداد ۱۱۶ نفر از لین مرکز فارغ
التحصیل شده اند .
صفحه 34:
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاونی مهستان سبز شمال
این مرکز آموزش علمی کاربردی در قللب تشکل تعاونی فعالیت می نماید و در
شهرستان تنکلبن استان مازندران مستقر می باشد . در حاضر رشته های زیر در اين
مرکز دایر می باشد :
۱- ارتباط و فن آوری اطلاعات ۲- امور تعاون
۳-بازاریابی ۴-تعمیرات سخت افزار کامپیوتر
۵-حسایداری گرایش lle ۶سحقوق قضایی (گرایش علوم ثبتنی )
۷-خدمات مشاوره ای حقوقی صنوف ۸- مدیریت کسب و کار
٩-معماری فرع آفراز کامیفتر اس
تعداد دانشجویان این مرکز تا پایان سال ۸٩ تعداد ۶۷۵ نفر شامل ۳۰۲ نفر مرد و
۳ فر زن اعلام شده است و تا کنون ۱۲۹۴ نفر از لین مرکز فارغ التحصیل شده
اند . قابل ذکر است این مرکز ۱۵۷۵ نفر ظرفیت پذیرش دانشجو دارد .
صفحه 35:
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاونی تولید کنندگان بروجرد
مرکز آموزش علمی - کاربردی تولید کنندگان بروجرد در استان لرستان و تحت
پوشش اداره کل تعاون آن استان فعالیت می نماید . برای پذیرش دانشجو به تعداد
۱۳۰۰ نفر ظرفیت دارد و تا کنون ۱۸۰۰ نفر از این مرکز فارغ التحصیل شده اند . رشته
های تحصیلی دایر در این مرکز عبارتند از :
١.الكتروتكنيك ( كرايش برق صنعتى )
.ساخت و توليد (كرايش ماشبين افزار)
۳مکانیک خودرو
۴.تربیت مربی کشتی
همکانیک صنایع ( گرایش تاسیسات عمومی صنایع )
Slag طراحی
۷امور زراعی و باغی ( گرایش تنکنولوژی تولیدات باغی )
۸گوشت و فرآورده های گوشتی
مهندسی طراحی و نقشه کشی صنعتی و .
صفحه 36:
5
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاون خراسان رضوی
این مرکز نیز همچون سایر مراکز علمی - کاربردی تعاون با هدف انجام
فعالیتهای آموزشی و ترییت نیروی انسانی مورد نیاز کشور و بخش تعاون با
توجه به فعالیت گسترده تعاونیها در استان خراسان رضوی در شهرستان مشهد
تأسیس گردیده است. در حال حاضر تعداد ۱۸۶ دانشجو شامل ۱۵۳ دانشجودر
سیستم ترمی و ۲۳ دانشجو در سیستم پودملنی در رشتههای حسابداری با گرایش
دولتی و مدیریت بازرگانی در مقطع کاردانی در اين مرکز اشتغال به تحصیل دارند.
فضای آموزشی این مرکز ۴۱۵ متر مربع و فضای اداری آن ۲۱۰ مترمربع است
که با توجه به افزایش دانشجویان این مرکزء برنامه توسعهای در دست اجراء
میباشد. لازم به ذکر است در راستای توسعه آموزشی در سال جارى لين مركز
متقاضی اجرای دورههای آموزشی حسابداری و بیمه در مقطع کارشناسی ناپیوسته
و دورههای امور اداری» حسابداری با گرایش مالیاتی و حقوق قضایی - علوم ثبتی
میباشد
صفحه 37:
* مرکز آموزش cole کاربردی تعاونی قارج صدفی تنکابن با
A
مرکز آموزش قارج صدفی تنکاین در شهرستان تنکابن استان مازندران
است . این مرکز در حاضر دارای ۵۴۵ نفر دانشجو شامل ۲۰۰ دانشجوی
زن و ۳۴۵ دانشجوی مرد است و تا پایان سال ۱۳۸۹ ۷۵۹ نفر از این مرکز
فارغ التحصیل شده اند . برخی رشته های تحصیلی دایر در این مرکز
عبارتند از :
۱.تولید و بهره برداری گیاهان داروبی (کارشناسی)
۲.تولید و بهره برداری گل و گیاهان (کارشناسی)
۴ تکنولوژی صنایع کمپوت و کنسور سازی
> تولید و بهره برداری گیاهان دارویی (کاردانی)
۵ گل و گیاهان زینتی
1.فناوری زیستی مواد غذایی(کاردانی)
۷.تکنولوژی گیاه پزشکی
صفحه 38:
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاونی پیام شهر کرد
مرکز آموزش علمی - کاربردی تعاونی پیامشهر کرد در شهرستان شهر کرد مرکز استان
چهار محال و بختیاری واقع است . اين مرکز در حاضر دارای ۱۳۹۲ نفر دانشجو شامل ۶۴۲
دانشجوی زن و۸۵۰ دانشجوی مرد است و تا پایان سال ۱۳۸۹ ۵۵۶ نفر از این مرکز فارغ
التحصیل شده اند . برخی رشته های تحصیلی دایر در این مرکز عبارتند زد
۱.اطلاعات و فن آوری اطلاعات (104)
۲.حقوق قضایی
۳علوم ثبتی حقوق قضایی
>.شورای حل اختلاف خدمات قضایی فن آوری اطلاعات و ارتباطات(۲۳)
۵.مدیریت کسب و کار
۲ نقشه برداری
۷اجرای ساختمانهای بتونی
۸شهرسازی
٩عمران - اموپیمانها(کاردانی)
۰حمل و نقل و ترافیک شهری
۱عمران - پیش ساخته
صفحه 39:
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاونی دانه های روغنی ( فردا)
مرکز آموزش علمی - کاربردی تعاونی دانه های روغنی در شهرستان تهران و به
منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز کارخانجات فرآوری روغن و دانه های روغنی
تاسیس شده است. برخی رشته های تحصیلی دایر در اين مرکز عبارتند ازن
١.امور تعاون
۲.ایمنی و بهداشت در واحد های صنعتی
۴بازاریابی
۴.حسابداری در گرایش صنعتی و حسابرسی
هشیمی آزمایشگاهی
صنایع غذایی روغن
/.مديريت كسب و كار
صفحه 40:
* مرکز آموزش علمی کاربردی تعاونی پ
آن آیین زندگی
مرکز آموزش علمی - کاربردی تعاونی پیشتازان آیین زندگی در شهرستان تهران فعالیت می نماید .
این مرکز در حاضر دارای ۱۶۰۱ نفر دانشجو شامل ۱۱۵۸ دانشجوی زن و ۴۴۳ دانشجوی مرد است
و بالغ بر ۲۱۰۰ نفر ظرفیت برای پذیرش دانشجو دارد که تا پایان سال ۱۳۸۹ تعداد ۵۰۱ نفر از این
مرکز فارغ التحصیل شده اند. لازم به ذکر است این مرکز یکی از مراکز آموزشی مهم در زمینه تربیت
نیروی انسانی مورد نیاز مراکز پیش دبستانی و مراکز 7 لولان ذهنی - جسمی کشور می By
برخی رشته های تحصیلی دایر در این مرکز عبارتند از :
۱.کاردانی معلولین ذهنی ۸ کاردانی خانه کودک و نوجوان
۲.کاردانی کودکان استتنایی .٩ کاردانی تکنولوژی آموزشی
۴.کاردانی مددکاری اجتماعی ۰ کاردانی خدمات مشاوره حقوقی
۴.کاردانی اصلاح و تربیت .١١ کاردانی راهنمای آموزشی
۵کاردانی امور تعاون ۲ کاردانی امور تعاون
۶اردانی تربیت مربی مراکز پیش از دبستان
۷کارشناسی مدیریت تعاون
صفحه 41:
* پورتا لآموزش از راه دور كذ
پورتال اموزش تعاون درطی مراحل اجرای آزمایشی مورد
استقبال فراگیران قرار گرفت و به همین دلیل تلاش شد از
لین شیوه آموزشی در سطح گسترده تری بهره گیری شود و از
لین رو مقرر شد در سالجاری ۵ درصد از سهم آموزش تعاون
در سراسر کشور به لین شیوه اختصاص یبد . تلاش می شود
با اطلاع رسانی به هنگام و جلب همکاری مدیران استانی
شیوه آموزش الکترونیکی را توسعه یابد.
صفحه 42:
رسالت
۱- تامین نیاز آموزشی فراگیران تعاون در کوتاه ترین زمان و
بدون محدودیت مکانی برای فراگیران که توان استفاده از
کامپیوتر و اینترنت را دارند
۲- کاهش هزینه های آموزش تعاون
۳- توسعه آموزش تعاون از طریق شیوه های نوین آموزشی
اهداف
طراحی و ارلئه دوره های آموزشی در فواصل زمانی معین و
مستمر
آدرس مومسم
پست الکترونیکی:
تلفن: 166۹۲۸۱۵
صفحه 43:
*صفحات پورتا لآموزش تعاون 2
صفحه 44:
٠كروه ها و دوره هاى آموزشى در يورتال تعاون 0
| 5 1
9 عنوان در wall)
١-اضنابى يا اصول و اندیشه های تعاون
۳
35
| تعاور ۲ ۳ آشنایی با وظایف بازرسان در تعاونی | ۹ |
>-آلچه هیات موسس باید بداند
ee ای ار تعاویی ظ
| مل ير يس ١-مديريت تعارضر تعاونىم | q |
+ مه ۳ مدیری ت منابع انسانی در تعاوونی ها
مدرسان آشنایی با فنون و روش تدریس | Jo |
صفحه 45:
* مشسخصا تآماری فراگیران پورتال
زذ
۳۸
Yes
16
0۷
مرد
be
۱۹۲
۱۰۳
۳۳۲
56
۱۳۲
تعداد کل
tt
۳۳۰
۱۳۰۳
۳۸۷
vo
YAS
۲
صفحه 46:
£8 |
\
وزارت تون در راستای تقویت و گسترش فرهنگ تعاون قدام به امضای یاداشت ۳۳
تفاهم همکاری با سایر نهادها نموده است که در اين جا به اهم موارد مطرح در
یادداشت تفاهم های همکاری در زمینه آموزشی و ترویجی با سازمان های مطرح
می شود. قابل ذکر این که در کلیه تفاهم نامه های منعقده به آموزش تعاون به
ن یکی از وظایف مهم وزارت تعاون اشاره شده است.
5 علوم +تحقیقات و فن آوری
<آموزش و پرورش
<صدا و سيماى ج.ا.ايران
#سازمان نظام مهندسى كشاورزى و منابع طبيعى
<سازمان حفاظت محیط زیست
<سازمان دهیاری ها و شهرداری ها
"وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
<دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه جامع علمی - کاربردی
* انعقاد تفاهم نامه های همکاری
صفحه 47:
* تفاهم نامه همکاری وزارت علوم .تحقیقات و فن آوری £0
بر اساس فصل دوم تفاهم نامه همکاری های مشترک» وزارت علوم
مكلف به تعهدات ذیل بوده است :
۱- همکاری و اقدام لازم به منظور تشکیل پژوهشکده تعاون و
ایجاد دوره های تحصیلی تکمیلی در رشته های مورد نیاز بخش
تعاون از جمله اقتصاد تعاون.مدیریت تعاون و حقوق تعاون
۲-مشارکت فعال در تشکیل. گسترش و تقویت تعاونی های
دانشگاهی و دانشجویی
۳- همکاری در مطالعه و تهیه طرح تشکیل تعاونی های
کارآفرینی و اشتعالزایی 0
و
صفحه 48:
۴- ابلاغ دستورالعمل های لازم به منظور واگذاری دیا
خدماتی و تخصصی قابل واگذاری موجود دانشگاهها و مراکز
آموزش عالی به تعاونی ها
۵-رلته واحد درسی مرتبط با موضوع تعاون به منظور ترویح و
توسعه فرهنگ تعاون حسب نیاز ضرورت در تمامی رشته های
دانشگاهی
۶-تشکیل واحدهای مشاوره ای تخصصی تعاون (دفاتر توسعه
تعاون و کارآفرینی دانشگاهی )
۷- همکاری در اجرای دوره های آموزشی مورد نیاز بخش تعاون
۸جرای طرح های تحقیقاتی .مطالعاتی و آموزشی مورد نیاز
بخش تعاون
صفحه 49:
۳
4
32
٩-رلثه مشاوره علمی.حقوقی فنی و مللی مسسعده. یوخ التعللی,
دارایی های فکری بخش تعاون
۰-همکاری در برگزاری نشست ها .همایش های
علمی و تخصصی در زمینه مسایل مرتبط بخش تعاون
١-تامين محل استقرار تعاونى ee
دانشجويى »دانشكاهى در تمام دانشكاههاى تحت
يوشش به مدت” سال
۲- بهره گیری از توانمندی های دانشجویان شاغل به
تحصیل در خارج از کشور
صفحه 50:
*تفاهم نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورزش |
VY
بر اساس موضوعات و حوزه های همکاری مشترک مقرر شد
ضمن تلاش طرفین در زمینه گسترش فرهنگ روحیه تعاون در
سطح مدارس. وزارت آموزش و پرورش نیز موظف شد :
تجهیزات و فضای آموزشی نوبت دوم واحدهای آموزشی
(آموزشکده ها .هنرستان ها و .... آخود را با هماهنگی وزارت
تعاون در اختیار تعاهنی ها ی فرهنگیان قرار داده تا از فضای آنها
جهت اجرای آموزش های تعاونی بهره برداری گردد.
4
۳
صفحه 51:
|* تفاهم نامه همکاری باصداو سيما 0
y
وزارت تعاون به منظور توسعه ترویج فرهنگ تعاون و شناساندن مزیتهای
بخش تعاون با هدف تبین نقش تعاون در رشد اقتصادی و سرمایه گذاری
از طزیق .زسانه بملی با صدا و سیمای ج: 1 ایران :یادداشت"تفاهمی :زا امشنا
نموده است که اهم نکات آن به شرح زیر می باشد :
مشارکت در ساخت برنامه های رادیویی و تلویزیینی وزارت تعاون توسط
مراکز استانها : هر استان حداکتر مجاز به ساخت ۵۲ برنامه رادیویی
(۳۰ دقيقه ای) و حداکثر ۵۲ برنامه تلویزیونی (۱۵ دقیقه ای )
صفحه 52:
2
* تفاهم نامه همكارى با سازمان نظام مهندسى كشاورزى و منابع طبیعی يدا
به منظور گسترش همکاری ءتقویت مشارکت با هدف استفاده
بهینه از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی و گسترش فرهنگ
کارآفرینی طرفین اقدام به انعقاد یادداشت تفاهم همکاری
نمودند که اهم نکات آن در زمینه آموزش به شرح زیر می باشد:
صفحه 53:
oe
۳ <ارائه آموزش های لازم به مدیران و اعضای تعاونی ها
تفاهم نامه
<تشکیل و توسعه شرکتهای تعاونی آموزشی در جهت ارتقا سطح
بهره وری کشاورزی
<تشکیل تعاونی های پژوهشی .مطالعاتی فناوری در امر
کشاورزی و منابع طبیعی جهت بهبود تولید
از تشکیل تعاونی های دلنش بنیان دانش آموختگان Calon”
کشاورزی عضو سازمان مهندسی
واگذاری اجرای دوره های آموزشی تخصصی کشاورزی به
اعضای دارای رتبه سازمان (حقیقی و حقوقی)
<همکاری در برگزاری دوره های آموزشی تخصصی
کشاورزی .مدیریتی .کارآفرینی
صفحه 54:
ز آموزشی کار آفرینی
همکاری جهت ایجاد مراکز آموزشی کار
۳ ری >
صفحه 55:
|‘ واحد توسعه تعاون و کارآفرینی دانشگاهی دانشگاه شریف
واحد کلرآفرینی و تعاون دانشگاهی دانشگاه صنعتی
شریف در سلل ۱۳۸۶ به عنوان اولین واحد توسعه
تعاون و کارآفرینی دانشگاهی آغاز بکار نمود. در اين
مدت ۱۰ طرح پژوهشی توسط دانشجویان به اين
واحد ارسال گردیده که پس از بررسی و اعلام نظر
واحد, ۵ طرح تعاونی برای دریافت تسهیلات به
وزارت تعاون معرفی شده | ند.
صفحه 56:
* واحد توسعه تعاون و کارآفرینی دانشگاهی دانشگاه تهران ی
93۳2
صفحه 57:
در حال حاضر ٩ طرح تعاونی توسط دانشگاه تهران برای دریاذ
تسپهیلات به وزارت تعاون معرفی شده است که عبار تند از :
١-تهيه و توزيع سوغات و صنايع دستى وميم سيديس
۲-قطعه بندی و بسته بندی مرغ آرینا پروتئین
۲۳-مشاوره روانشناسی مسیر شغلی
۴-توسعه و کارآفرینی روستایی ۲۵/۴
۵-راه اندازی و تولید کیت ۸۴۳۱۴ 0120۱۸۵
۶-تولید محصولات خارج از گلخانه
۷-خدمات و مشاوره مهندسی و مدیریت در زمینه آموزشهای مجازی و
شبیه سازی آموزشی
آکادمی کارآفرینی سلامت
۸-تولید دستگاه -لام)برش پلاستوم(فوم سقفی)
صفحه 58:
* واحد توسعه کارآفرینی و تعاون دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسکان
۱- مشاوره و راهنمایی در راستای ایجاد ایده های نوآور و کارآفرین
۲- معرفی و برقراری ارتباط بین افراد کارآفرین و نخبه با مرکز رشد واحدهای
فناوری و راهنمایی جهت
۳- به ثبت رساندن ایده ها و اختراعات دانشجویان
۴- برگزاری دوره های آشنایی با مدیریت کارآفرینی و تعاون دانشگاهی
برگزاری دوره مدیریت کارآفرینی وییه روسا و معاونین منطقه چهار دانشگاه
آزاد اسلامی
۵- ایجاد زمینه جهت اجرایی نمودن ایده های کارآفرین
۶- پیگیری جهت تشکیل چندین تعاونی دانش
۷- شرکت در نمایشگاههای مختلف استانی
۲ طرح معرفی نمودند و موفق به اخذ تسهیلات نگردیدند.
صفحه 59:
1 واحد توسعه کارآفرینی و تعاون دانشگاهی دانشگاه الزهرا ys
صفحه 60:
ارائه مشاوره به دانشجویان مستعد و متقاضی تشکیل تعاونی 1
تهيه خبرنامه الكترونيكى
فعال نمودن Cole دانشگاه الزهرا جهت معرفی واحد کارآفرینی و
تعاون دانشگاهی به دانشجویان
همچنین این دانشگاه در نظر دارد ترم آینده با همکاری استاد
درس دو واحدی کارآفرینی طرحهای کسب و کار توجیه پذیر را
به اداره تعاون معرفی نماید.
درخواست برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با تعاون را نموده
اند.
صفحه 61:
* واحد توسعه کارآفرینی و تعاون دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران جنوب
لین واحد در تاریخ ۹/۱۲/۸۸ حضور جمعی از مسئولین وزارت رفاه و تعاون و روسا
و معاونین» دانشجویان و اساتید دانشکده مدیریت و حسابداری افتتاح گردد.
لین واحد توسعه تعاون و کار آفرینی با هدف ارتباط مستمر و کارساز بین دانشگاه و
وزارت تعاون » کشف استعدادهای خلاتی دانشجویان و پشتیبانی آنها در به ثمر
رسیدن ایده های نو و کار آفرینانه , همچنین آشنایی و معرفی هرچه بیشتر
دانشجویان کارشناسی ارشد با محیط های کاری و تحصیل در استخدام آنها و
کاهش دوران انتظار فارغ التحصیلان برای شغل مناسب» تشکیل تعاونی دانشگاهی
دانش بنیان تشکیل گردید.
- دوره های آموزشی کسب و کار و آشنایی با تعاون و کارآفرینی توسط دفتر ترویج
برای آن ها برگزار شد.
صفحه 62:
أ همایش کنفرانس و جشنوارها
همایش »کنفرانس و جشنواره های که در سال ٩۰ بركزار شد ءبه شرح
زير می باشد:
*کنفرانس بین المللی ظرفیت های بخش تعاون کشور
*نتخستین جشنواره عکس تعاون
*جشنواره تعاونی ها برتر سال ٩۰
ها
صفحه 63:
با آرزوی موفقیت
5
سربلندی شما عزیزان
تببيه كننده : طاهره اكبرى كارشسئاس مسئول آموزش