تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 22 اسلاید آناتومی گوش انسان به صورت کامل و همراه با تصاویر،انواع تست های شنوایی و شنوایی سنجی،انواع ناشنوایی و علل آنها

Mojtaba

صفحه 1:

صفحه 2:
* گوش از قسمث های مختلقی تشکیل شده است. امواج صوتی مراحل مختلفی را درون گوش طی می کنند تا به اعصاب شنوایی تبدیل شوند. هر کدام از اجزای گوش درونی روی این امواج تاثیر گذاشته ( تقویت, جمع آورى ‎٠‏ تغيير فرکانس . انتقال و...) و به اعصاب شنوایی می رسند. ساختمان گوش از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است. External Auditory Meatus Tympanic Membrane Y ۳۱ ‏عبط‎ ‎rice and External Auditory Meats}

صفحه 3:
گوش خا * گوش خارجی امواج صوتی را جمع آوری و متمرکز میسازد و از دو قسمت تشکیل شده است. * لاله گوش * مجرای گوش خارجی

صفحه 4:
كوش خارجى »© لاله كوش لاله گوش در غالب حیوانات متحرک است. و براى جمع كردن و هدايت امواج صوتى و تشخيص جهت صدا بكار مى رودء ممكن است به طرف منبع صوت متوجه شود. در انسان لاله كوش بى حركت است ولى تا اندازه اى جهت صوت را مى تواند تشخيص دهد. * مجراى كوش خارجى مجرای کوش عارجی لوله ایست که تقریبا ۲ تا ۳ ,شانعیمتر طول دارد و در خدود یک سانتیمتر مکفب, حجم دارد و به پرده صماخ ختم می شود. ارتعاشات صوتی تا قسمت انتهایی این لوله بوسیله هوا منتقل شده» پس از آن بوسیله محیط های جامد و مایع به گوش میاثی انتکار می یابد.

صفحه 5:
* گوش میانی امواج را تقویت و منتقل م يكند. كوش ميانى در حفره استخوانی موسوم به صندوق تمپان (0215561061357222212) قرار دارد و بوسيله شييور استاش «عطمعاع1 1۳۵۳۵۵۵۳0) به حلق می رسد. ارتعاشات هوا که از گوش خارچی به پرده صماخ.می رسد پوسیله چهار استخوان کوچک که یکی پس از دیگری متکی بهم مفصل شده است. به گوش داخلی منتقل می گردد. این چهار استخوان بر حسب شکلی که دارند شامل چکشی . سندانی . عدسی و رکابی است. وظیفه آنها کم کردن دامنه ارتعاشات و در نتيجه افزایش تغییرات فشار است.

صفحه 6:
* کوش داخلی امواج منتقل شده از گوش میانی را دریافت و آن را بهامواج شنوایی تبدیل ميكند. گوش داخلی اصلی ترین قسمت گوش است و از چندین قسمت تشکیل شده است. مجاری نیم حلقوی : در ساختمان گوش سه مجرای نیم حلقوی واقع شده است که برای حفظ تعادل بدن در فضا بكار مى رود و در امر شنیدن تاثیر ندارد. کیسه اوتریکول و ساکول: مجاری نیم حلقوی بالای کیس های بنام اوتریکول قرار گرفته اند وصل (680012[6) که به وسیله مجرایی به یک کیسه کوچکتر موسوم به ساکول ‎er UtTICUIE)‏ شود.

صفحه 7:
گوش داخلء يتجره بيشي استخوان جكشى به برده صماخ و استخوان ركابى به بنجره بيضى (©01316) ختم مى شود كه سطح آن 15 مرتبه از يرده صماخ کوچکتر است. چون سطح صماخ ۱۴ مرتبه از سطح بيضى بزركتر است لذا فشار در ينجره بيضى ؟١‏ مرتبه زياد مى كردد. اين بهترين وسيله اى است كه مى توان انرژی ارتعاشی یک محیط با وزن مخصوص کم را (هوا) به محیطی با وزن مخصوص زیاد منتقل نمود. پنجره گرد در گوش میانی ۰ پنجره دیگری وجود دارد که به پنجره گرد ([13011806) موسوم است. پنجره گرد و پنجره بیضی حد فاصل بین گوش داخلی و میانی است. پنجره بیضی ارتعاشاتی را که به پرده صماخ می رسد از طریق استخوانهای گوش میانی به گوش داخلی منتقل می کند و پنجره گرد سبب می شود مایع گوش داخلی که در محفظه غیر قابل ارتعاشی قرار دارده بتواند مرتعش شود

صفحه 8:
در زیر مجاری نیم حلقوی . حلزون ‎LIMACON)‏ قرار گرفته که حفره ای پیچیده به شکل حلزون است و به وسیاه دریچه بیشی به کوش ‎lls‏ مربوط مى شود. تعداه حلقه هاى ‎VA eal cil‏ طولش ۳۸ میلیمتر و قطر قاعده آن در حدود ۲.۲ میلیمتر است. حلزون از مایعی پر شده و بوسیله دو پنجره بوسیله غشای مسدود به صندوق تمپان ارتباط دارد. یکی پنجره بیضی که ارتعاشات را دریافت میکند و دیگری پنجره گرد بوده و عمل آن این است که به مایعی که در حلزون قرار دارد. امکان ارتماش می دهد. مجرای حلزونی: در وسط حلزون مجرای حلزونی قرار دارد که به ساکول معروف است. * غشا بازيلر: حفره حلزون بوسيله جدار طولی به نام غشا با بك دو قسمت سیم می شود

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
شنواى سنجى شاحه اى ار غلم شنوابى شتاسي ابت كه بد بررسى و ارزيابى آستانه هاى شروابى در کوش می پردازمستجش شنوایی از جمله وطایف مهم یک شتوابى شناس مى باشد كلينيق شنوایی شنجی در واقع با انجام چندین آزمون و تست. وضعیت شنوایی فرد را ارزیابی و بعد از آن به توانبخشی شنوایی می پردازد.

صفحه 12:
* اولین ازمون در راستای سنجش شنوایی که در کلینیک های شنوایی سنجی انجام می گیرد ازمون ادیومتری یا نوار کوش مى باشد. نوار گوش اسم عامیانه ازمون ادیومتری می باشد. در این ازمون میزان استانه های شنوایی فرد بدست می اید. اگر از میزان نرمال بالاتر باشد فرد اسیب دیده شنوایی می باشد. در اين ازمون ابتدا یک هدفون بر روی گوش قرار می گرد و از بیمار خوامنته می شود که در صورت شنیدن ضدا: دست خود را بالا بياورد يا دكمه شاسى مانتد را فشار دهدداین ازمون به بررسی وضعیت شنیداری در شش فرکانس ۰۲۵۰ ۰۵۰۰ ‎de‏ ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ می پردازد. ‏صداااز دو طریق به گوش ما می رسد: ۱- زاه هوایی ۲- راه استخوانی: برای ستچیدن راه استخوانی انتقال صدا یک.ین: ویبراتور بر روی ماستویید در پشت گوش قرار می دهند و از بیمار خواسته می شود تا دوباره در صورت شنيدن صداء دست خود را بلا بیاورد با دکمه را فشار دهدبعد از به دست آوردن استانه های راه هوایی و راه استخوانی؛ به بررسی سنجش شنوایی فرد می پردازندستجش شنوایی در کلینیک های شنوایی سنجی محدود ‎dy‏ آدیومتری نیست. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 13:
برای ارزیابی گوش خارجی و میانی از ازمون تمپانومتری استفاده می شود. این ازمون با استفاده از فشارصوتی اعمال شده به پرده گوش, به بررسی وضعیت گذر دهی پرده گوش می پردازد.اختلال های گوش میانی و خارجی ممکن است بر روی نتایج این ازمون تاثیر بگذارند. از این ازمون برای تاييد يا رد نتيجه ازمون ادیومتری استفاده می شود.

صفحه 14:
اراي ‎cement‏ موی موتوان از جدلهاقامات دیگری لستت که در کلینک هام شنوای سستمي صورت نی گنرد نان درب *_تولد بای از نظر شنویی موردارزیابیقرارگیرد برای این منظور از ازمون0/[۳) استفاده می شود. ‎sg‏ این ازمون به بررسی سلول های عصبی خارجی در حلزون گوش می پردازد. در صورتی که کودک در ازمون 04813 رد شود تر قرار گیرد. ارزیابی شنوایی فراد متمارض در کلینیک های شنوایی سنچی صورت می کرد. بايد مورد ارزيابى هاى دق * كاها افرادى براى كرفتن غرامت يا به نيت هاى مختلف ٩.سمی‏ برا ان دارند که استانه هاي ‎by ass ale‏ يدتز يا يهتر نشان دهند: مجموعه ازمون های شنوایی ننتجی می تواند در تعیین

صفحه 15:
* آزمون های الکتروفیزیولوژیک از جمله ازمون هایی است که در:راستای بررسی وضعیت سیستم شنوایی در کلینیک شنوایی انجام می ‎Z|‏ ‏* گیرد. یکی از ازمون های مرسوم الکتروفیزیولوژی ازمون۸8۳ می باشد. اين ازمون به ببرسى وضعيت عصب شنوايى يا همان عصب * هشتم مى يردازد. برون ده +481 همانند اديومترى يى نمودار مى باشد كه شنوایی سنج با تجربه و علم خود, * به برسی پاتولوژی های موجود در مسیر عصب شنوایی می پردازد.

صفحه 16:
کودکان استننایی کسانی هستند که نیازمند تعلیم وتربیت ویژه و خدمات وایسته اند تا از کل استهداد انسانیشان بتوانند استفاده کنند. نوخ تملیم و تربیت ویژه و خدمات.ارانه شده بستگی یه درجه ی خصوصیاتی دارد که کودک را از کودکان معمولی متفاوت می سازد)الگوهای برتر تدریس در آموزش و پرورش استثنایی ص ۵۵و۵۶ ناشنوایان نیز طبقه ای از کو: شنوایی یک توانمندی حیاتی است.یک کودک عادی قادر است از طریق حس شنوایی زبان و مهارتهای گفتاری مورد نیاز در تعاملات اجتماعی و نیز مهارتهای اموزشگاهی را یاد گرفته و ان را به کار بنده‌بنایراین بخش عمده ی ارتباطات ما از طریق شنوایی و گویاییی حاصل می شود(آموزش وپرورش کودکان استثتایی ص ۱۴۸. آسیب شنوایی موضوعی خانوادگی است و می تواند يويايى خانواده و نتظارات و راههایی که اعضای خانواده با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند را تغییر دهد(مجله تعلیم وتربیت استخنایی شماره ۷ص ۲۷). آن استتایی می پاش

صفحه 17:
از سال ۹۷۵ اقانون تعلیم و تربیت برای تمام کودکان معلول به تصویب رسید که به موجب آن تمام کودکان با هر ناتوانی حق دارند از تعليم و تربيت همكانى مناسب و رایگان در مدرسه یا حداقل محدودیت متداسب با نیزهای آموزشی خود برخوردار شوند(وپ کودکان استثنایی ص ‎OF‏ نخستین تلاش ثبت شده برای آموزش یک فرد ناشنوابه سال ۱٩۶میلادی‏ برمی گردد .چند سال بعد نيز در ايتاليا شخصی به نام «پیتر کاسترو4به تعلیم کودک ناشنوایی آقدام کرد: در ایزان به دو نام آشنا به نام های ذبیح پهروز و جبار باغچه بان برمی خوریم‌نخستین کالج تربیت معلم ناشنوایان در شهر لکسینگتن به وسیله ی شخصی به نام هوراس من در آمریکا تأسیس شد و دانشکده ی گالادت در آمریکا نیز نخستین دانشکده ای بود که به پذیرش دانشجویان ناشنوا اقدام کرد(همان ص ۷۰-۷۱).هدف غایی تربیت ناشنوایان افزایش توان استفاده موفقیت آمیز کودک ناشنوا و سخت شنوا از علائم صوتی برای یادگیری زبان.برقراری ارتباطی کارآمدو کسب مهارتهای آموزشگاهی باشد(تربیت شنوایی پیشگفتار)

صفحه 18:
يعاق شتوابى فى توانن طیقی کسترده از ناشنوایی کامل تا درجات خة يدي كوش رار بر كيرد بتابراين تعاريقى متعدد از تاشدوانى شكه انست ناشنوا کسی اسث .که به سبب فقدان یا تقص شنوایی نتواند از طریّق گفتار .با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کند. از نظر نظام آموزشی تاشنوا کسی است كه نتوائد از برنامه ها و کلابهای, درسی عادی بهره گیرد و نیاز ‎ay‏ تعلیم با روش خامن داشته باشد. -ناشنوا به فردی اطلاق.می شود که مقدار بافی(مانیه ی شنوایی اوزبرای فراگیری:ژبان از ظریق شنوایی ؛ تکلم طبیعی و فراگیری مطالب از ‎al,‏ گوش کافی نباشد؛لذابرای یادگیری . نياز به روشهاى خاص و برنامه ریزی ویژه داشته باشددآشنایی با ویژگیها و مسائل کودکان استثنایی ص ۶۷

صفحه 19:
برطبق برخ از نظريه ها ناشنوايان را با توجه به ميزان باقيمانده ی شنوايى به ۴ گروهتفسیم می کنند اف‌ناشوایانمطلق که بیش از ۸۵ تا 3 :دلي بل از شنویی شود ر از دست داده اد ‎sting‏ اد که حدوه ۷۸ ۸۴ دتبی پل از شوایی فد از دنست رفته نت ج؛ ناشنوایی ملایم که حدود ۵۵ تا ‎۶٩‏ دسی بل از شنوابی فرد از دست رفته است. د: ناشنوابی خفیف که در آن حدود ۲۵ نا ۵۴ دسی بل از شنوایی فرد از دست رفته است(همان ص ۶۸). چنانچه ملاک ما در تقسیم بندی ناشنوایی میزان نواییباشد می توانیم نها رابه ۳ گرو: تفسیم کنیم؛نشنوایی کلمل »نیمه شنویی» سخت شنریی .با اكر ملاك . علت شناسى ناشنوابى باشد تاشنواين ها را در دو دسته تقسيم بندى مى تماييمفاشنوايى زنتيكى . ناشنوايى غير زنتيكى و جنانجه عملكرد سیستم شنوايى مد نظر كرفته شود مى تون ناشنوابيها را به دو دسته ى كلى طبقه بندى كرد: ناشنوابى انتقالى . اشنوابى ادراكى يا عصبى(همان ص 006. ناشنوايى انتقالى به انتقال مكانيكى امواج صوتى از راه كوش خارجى و ميان مربوط مى شود : در حاليكه ناشنوايى عصبى به كوش درنى مربوط است(همان ‎Oe‏

صفحه 20:
شنوابی و طبقه بندی أن یی بر رشد زبان تأثیری منفی دارد و نیز از آنجا كه بالندكى اجتماعى كود به یادگیری چگونگی تعامل با دیگران وابسته است و بخشى از اين تعامل از طریق کلام صورت می گیرد کودکان دارای آسیبهای شنوایی معمولا با نوعی تأخیر در بلندگی های اجتماعی روبه رو هستند(همان ص ‎AVF‏ ‏برخی دیگر از ویژگی های آنان : کمتر قبول مسئولیت می کنند و به انجام فعالیتهایی تمایل دارند که عمدتً تکانه ای هستند. در تعامل عاطفی که جزیی مهم از تعامل های اجتماعی است ناموفق هستند و همین امر موجب درکی ناصحیح از اعمال دیگران است. از خود محوری بالاتری برخوردارند. استانه ی تحمل آنان کمتر از همگنان طبیعی شان می باشد.

صفحه 21:
با دیگران سازگاری مطلوبی ندارند -در توانایبهای شناختی با همگنان متفاوتند خزانه ی لغات کمتری دارند و خزانه ی ‎SW‏ آنان بیش از ان که در بر گیرنده ی وازه های انتزاعی و صوری باشد شامل واژه های عینی و ملموس است -در محاوررت عادی خود از جملاتی استفاده می کنند که طول کوتاهتر و پیچیدگی کمتری دارند و اغلب زمانها .ملكيتها و جمعها را حذف می کنند. حدر انيشه ورزى دچار ضعف شده و قادر به ارائه ی عملکردهای انتزاعی سطح بالا نیستند -عدم توانایی آنان در استفاده ی کامل از قدرت برقراری ارتباط به وسیله ی نوشتار بدبینی؛ درونگرایی ۰ توقعبیش از حد از حالات عاطفی کودکان ناشنواست)همان ص ۷۷-۷۸(

صفحه 22:
ناشنوایبها یا ژنتیکی هستند يا غیر ژنتیکی .ناشنوایی زنتیکی در اثر ناهنجاریهای کروموزومی ایجاد می شود. ناشنوایی غیر اشنواییمادرزادی غیر ارثی شامل سرخچه ی داخل رحمی عدم رسش ‎٠‏ عفونت ويروسي, نيتو مكالو ويروس داخل رحمى «كميود اكسيزن ببيلى رويين بالا و توكسويلاسموز دومان تشده اس ناشنوایی اکتسایی که در اثر آشیب.مفز یا دستگاه شنوایی و زمانی پس از تولد رخ می دهد که عبارتشد ابت پاکتریایی » ضربه ی مغزی . استفاده از داروهای مفزی برای گوش و سرطان خون که خوشبختانه جز منننژیت باکتریایی بقیه ی موارد به ندرت رخ می دهند (مجله تعلیم وتربیت استثنایی ش ۷۵ ص ۷۴-۷۵-۷۶). فرد ناشنوا به علت محرومیت از این توانمندی زیانهایی متحمل می گردد به عبارتی عدم امکان استفاده از حس شنوایی فرد بر تمام جنیه های هوش. پیشرفت عقلی ۰ سازگاری اجتماعی و رشد زبان و گفتار فرد تأثير مى كذارد(آوب كودكان |. ۵۹

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان