آن چه باید درباره استخدام موثر نیروی انسانی بدانید
اسلاید 1: آن چه باید درباره استخدام موثر نیروی انسانی بدانیدمصطفی جهانگیر (PhD)www.mjahangir.irmjahangirf@gmail.comhttps://t.me/management_poبه نام خداآژانس کسب و کار آرنادوره جامع مدیر حرفه ای
اسلاید 2: مهم ترین چیزی که باید در سازمان تان مدیریت کنید چیست؟2
اسلاید 3: مهم ترین چالش های شما در سازمان تان چیست؟3
اسلاید 4: این است مهم ترین موضوع و چالش سازمانینیروهای انسانی:مهم ترین داراییمهم ترین مزیت رقابتیکمیاب ترین منبعچرا؟ چون نیروهای انسانی با کیفیت:محصولات و خدمات متمایز و با کیفیت ارائه می دهند.خط مقدم تعامل سازمان شما با مشتری هستند.اگر خلاق باشند سازمان شما را خلاق می کنند و اگر بی انگیزه باشند سازمان شما را خسته و راکد می کنند.4
اسلاید 5: یا به قول پیتر دراکر5
اسلاید 6: شما این طوری نباشید تا کارکنان تان سازمان تان را ترک نکنند این اواخر در زندگی و کار به یکنواختی رسیده بودم و همه چیز برایم روتین بود. احساس می کردم از تمام ظرفیت و پتانسیل من استفاده نمی شود. تمایل داشتم در محیط کم استرس تری کار کنم. احساس می کردم در حال درجا زدن هستم.6
اسلاید 7: شما این طوری نباشید تا کارکنان تان سازمان تان را ترک نکنندساعت کاری زیاد و نوع کار کارمندی اجازه نمی دهد که به برنامه شخصی خودم برسم. من شرکت را دوست داشتم اما زندگی خرج دارد. مشخص ترین دلیل خروجم درآمد است و بعد فشار کاری مدیر به آدم ها به چشم ابزار نگاه می کند.7
اسلاید 8: شما این طوری نباشید تا کارکنان تان سازمان تان را ترک نکنند احساسم این بود که بیش از انتظار سازمان کار می کردم اما دیده نمی شدم. کیفیت کار و تلاش ما در پاداش دیده نمی شود. این اواخر احساس تنهایی می کردم، انتظار درک و حمایت و ارتقا داشتم. نیاز به دلخوشی و تشویق داشتم که تامین نشد.8
اسلاید 9: شما این طوری نباشید تا کارکنان تان سازمان تان را ترک نکنندیک سری پست ها قفل شده و فقط در اختیار افراد خاص است. انتظار داشتم پیشنهادهای فنی که می دادم مورد پذیرش و اجرا قرار گیرد؛ اما دلایل قانع کننده ای نمی شنیدم و ایده هایم در نطفه خفه میشد.9
اسلاید 10: مدیریت منابع انسانی اینقدر مهم است که ...در شرکت WebpageFX «جایگاهی با عنوان «مدیر شادی» وجود دارد. متصدی این شغل باید کارمندان شرکت را خوشحال نگه دارد. 10
اسلاید 11: در مدیریت منابع انسانی چه کار باید انجام بدهیم؟اول ساختار سازمانی طراحی می کنید و پست های سازمانی را مشخص می کنید.بعد نیروهایی که لازم دارید را استخدام می کنید.مسیر شغلی برایشان طراحی می کنید.در صورت لزوم از سازمان خارجشان می کنید.عملکردشان را ارزیابی می کنید.توانمندشان می کنید.حقوق و پاداش شان را تعیین می کنید.رفتار سازمانی شان را مدیریت می کنید.11
اسلاید 12: چطور یک فرایند استخدام موثری را اجرا کنیم؟12
اسلاید 13: اول به این سوال جواب بدهید...چرا لازم است که یک فرایند استخدام موثر و خوب داشته باشید؟خروج کمتر نیروهای انسانیجلوگیری از پشیمانی به خاطر استخدام یک نیروی نامناسباز دست نرفتن سرمایه گذاری مالی و زمانی، آموزشی انجام شده روی نیروهای انسانیجلوگیری از بی انگیزگی و نا امیدی بقیه نیروهای انسانی13
اسلاید 14: جک ولش در اهمیت استخدام خوب می گوید: 14
اسلاید 15: برای یک استخدام خوب مراحل زیر را طی کنید15
اسلاید 16: مرحله 1: مواردی را قبل از استخدام آماده کنید16
اسلاید 17: 1.1. بر روی برند کارفرمایی خود کار کنید.شما اگر کارمند بودید دوست داشتید کجا کار کنید؟برند کارفرمایی چیست؟ویژگیها و جایگاه سازمان شما در ذهن کارکنان داخلی و متقاضیان کار چقدر کارکنان فعلی و متقاضیان کار سازمان شما را به عنوان محیطی مناسب برای کار کردن می دانند.17
اسلاید 18: 1.1. بر روی برند کارفرمایی خود کار کنید.چرا باید روی برند کارفرمایی تان کار کنید؟ چون:شما را از رقبایتان متمایز میکند و کمک می کند نیروهای ماهرتر و با استعدادتری را جذب کنید.هزینه های کارمندیابی تان را کمتر می کند.باعث نگهداشت بیشتر کارکنان تان می شود.18
اسلاید 19: 1.1. بر روی برند کارفرمایی خود کار کنید.برای بهبود برند کارفرمایی سازمان تان چه کار کنید؟صفحه اختصاصی در سایت تان برای استخدام ایجاد کنید و آن را جذاب کنید.علت جذاب بودن سازمان تان به عنوان محلی مناسب برای کار را در سایت تان و آگهی های استخدامی بیان کنید.ببینید کارکنان تان در مورد سازمان شما چگونه فکر می کنند. آیا آن ها سفیر برند شما هستند؟محیط فیزیکی سازمان تان، نحوه برخورد افراد درگیر در فرایند استخدام و ... روی تصویر برند کارفرمایی شما تاثیر می گذارند.در رسانه های اجتماعی و سایت تان تصویر خوبی از محیط کار خود نشان دهید.از همان ابتدای استخدام خود را پیشرفته و قوی نشان دهید. استفاده از IT، زبان انگلیسی و ...19
اسلاید 20: 1.2. بررسی کنید که آیا استخدام تنها راه است؟بر اساس Task های واقعی نیرو استخدام کنید. جایگزین های استخداماضافه کاریبرون سپاریتامین از داخل20
اسلاید 21: 1.3. شرح وظایف را تعیین کنیدشغلی ایدهآل است که اگر ۵ سال آنرا انجام دهید، شما را انسان جدیدی کند!اطلاعات لازم برای تعیین شرح وظایف را از کجا جمع آوری کنیم؟مصاحبه با مدیران و افراد شاغل در آن شغلطوفان فکری شرح وظایف تعیین شده در سازمان های مشابهالگوبرداری از ONET21
اسلاید 22: 1.4. شایستگی های شغل مورد نظر را مشخص کنیدبر اساس چه معیارهایی نیروی انسانی مناسب خود را استخدام کنیم؟زمانی جنسیت معیار مهمی بود زمان دیگری سن به عنوان یک عامل پررنگ دیده میشد. زمانی تحصیلات معیار مهمی بود. زمانی ویژگیهای شخصیتی پررنگ شد. اما در حال حاضر شایستگی های شغلی (Competency) معیار استخدام موثر شده است.22
اسلاید 23: 1.4. شایستگی های شغل مورد نظر را مشخص کنیدشایستگی شغلی چه چیزی است؟ویژگی های یک فرد که کمک میکند او اثربخشتر بوده یا عملکرد بهتری داشته باشد.پیش از استخدام می بایست مدلی از شایستگیها در شغل ترسیم نمایید.چه نوع شایستگی های شغلی داریم؟شایستگی های فنیTechnical Competency شایستگی های رفتاری Behavioral Competency.23
اسلاید 24: 1.4. شایستگی های شغل مورد نظر را مشخص کنید24
اسلاید 25: 1.4. شایستگی های شغل مورد نظر را مشخص کنیدشایستگی های شغلی شامل چه چیزهایی است؟دانشها، مهارتها و تحصیلات تخصصیمهارت ها و توانمندی های عمومیخصوصیات شخصیتی و علایقتجربیات کاری25
اسلاید 26: 1.4. شایستگی های شغل مورد نظر را مشخص کنیداطلاعات لازم برای طراحی شایستگی های شغلی را از مجا جمع آوری کنیم؟مصاحبه با مدیران ارشد سازمان و مدیران موفق صنعتمطالعه شرح شغلهاطوفان فکری الگوبرداری از سازمان های مشابه و موفقالگوبرداری از ONET26
اسلاید 27: 1.4. شایستگی های شغل مورد نظر را مشخص کنیدچند نمونه از شایستگی های شغلیبتوانند تیمی کار کنندشخصی را استخدام کنید که انعطافپذیری، همکاری متقابل و اشتراکگذاری تجارب داشته باشد تا بتواند با سایر اعضای تیم روابط مؤثر برقرار کند. در شرکت CJ Pony Parts که در زمینهی خردهفروشی قطعات خودرو فعالیت دارد، حتی متخصصترین متقاضیان نیز در صورت دارا نبودن قابلیتهای کار تیمی از شانس استخدام محروم خواهند شد.27
اسلاید 28: 1.4. شایستگی های شغل مورد نظر را مشخص کنیدچند نمونه از شایستگی های شغلیشخصیت خوبی داشته باشندمهارت آموختنی و تجربه کسبکردنی است.اما شخصیت کارمندتان را نمیتوانید عوض کنید. در برخورد با چنین متقاضیانی خودتان را با این رویکرد که بعدا شخصیتشان را تغییر خواهید داد، گول نزنید.چابکیتفکر منطقیتفکر انتقادی28
اسلاید 29: 1.4. شایستگی های شغل مورد نظر را مشخص کنید29
اسلاید 30: جک ولش می گوید: 30
اسلاید 31: مرحله 2: آگهی شغلی جذابی ایجاد کنید.31
اسلاید 32: چند مورد برای آگهی شغلی خوبمی توانید بنویسید: «ما به دنبال کارمند نیستیم. به دنبال همتیمیهایی هستیم که برای رشد خودشان، سایر اعضای تیم و کل مجموعه وقت میگذارند».کارجوها را به صورت مستقیم، مورد خطاب قرار دهید. این کار موجب میشود تا آگهی استخدام شما شخصیتر به نظر برسد.مسئولیتهای شغلی مورد نظر را بیاورید.مهارت های ضروری و ترجیحی شغل را به صورت جداگانه مشخص کنید.32
اسلاید 33: نمونه متن آگهی شغلی جالبدر شرکت ABC، ما از متخصصان بازاریابی برند، برای کمک به شرکتها در سراسر ایالات متحده استفاده میکنیم تا بتوانند برند خود را ایجاد کرده و ترویج نمایند. وقتی از ساختمانهای اداریِ پرجنبوجوش ما در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن دیدن میکنید، با تیمی پرتحرک، کارآمد و تحلیلگر مواجه میشوید که به دنبال راهحلهایی راهبردی برای مشتریان ما هستند.اعضای تیم ما برای رشد، نوآوری و همکاری، بسیار مشتاقند. ما به طور مداوم برای بهبود و بهتر کردن خود تلاش میکنیم تا بتوانیم خدمات بهتری را به مشتریانمان ارائه دهیم. اگر شما نیز به دنبال رشد و ترقی هستید و در شرایطی پرفشار پیشرفت میکنید، احتمالا گزینه بسیار مناسبی برای تیم ما خواهید بود.33
اسلاید 34: نمونه متن آگهی شغلی مناسب و نامناسبنادرست: متصدی این شغل، تمام وظایف پذیرش، شاملِ خوشامدگویی به مشتریان را انجام خواهد داد.درست: شما نخستین تصویری خواهید بود که مراجعان به دفاتر اداریمان، از ما خواهند داشت.نادرست: فرد پذیرفته شده در این موقعیت شغلی، مسئولِ نهایی کردن فروش و ارائهی خدمات به مشتریان است.درست: شما به طور فعال، مسئول نهاییسازیِ فروش بوده، خدماتی استثنائی را به مشتریان ارائه کرده و به جزء پیچیدهای از محیط تیمیِ مترقی ما تبدیل خواهید شد. 34
اسلاید 35: نمونه متن آگهی شغلی مناسب و نامناسبنادرست: وظایف، شامل پشتیبانی از مدیریت سطح معاون رئیس و بالاتر، انجام ترتیبات سفر، مدیریت تقویم کاری، برنامهریزی، تدارکات، یادداشتبرداری از جلسات، کمک به تهیهی ارائههای پاورپوینت، بایگانی، تایپ کردن، برپایی جلسات شامل انجام ترتیبات برای تهیهی غذا و غیره است.درست:مدیریت و هماهنگی برنامهها برای مدیریت اجراییرزرو کردن پرواز و اقامت هتلانجام مسئولیتهای اجرایی، از جمله یادداشتبرداری در طول جلسات، آمادهسازی مکاتبات و مدیریت فایلهاکمک کردن به تهیه فایل پاورپوینت ارائهی فروشکمک کردن در پروژههای خاصی که برای شما تعیین میشود.35
اسلاید 36: نمونه متن آگهی شغلی مناسب و نامناسبنادرست: متصدی این شغل، باید از تجربهی کار با نرمافزارهای ورد، اِکسل، پاورپوینت، اَکسس، و همچنین توانایی تایپ کردن، بایگانی، نگهداری فایلهای سیستم، وارد کردن دادهها، یادداشتبرداری در جلسات و انجام وظایف اداری کلیِ محول شده، برخوردار باشد.درست: برای آنکه فرد مناسبی جهت احراز این موقعیت شغلی باشید، باید از تجربهی قبلیِ ارائهی پشتیبانی اداری برای دفتری شلوغ و کار کردن با نرمافزارهای مایکروسافت آفیس برخوردار باشید.36
اسلاید 37: نمونه متن آگهی شغلی مناسب و نامناسبنادرست: مدرک کارشناسی در حوزهای مناسب برای حوزهی شغلی مربوطه، و پنج (۵) سال تجربهی اجرایی مرتبط، شامل سه (۳) سال تجربهی سرپرستی و نظارت؛ یا نه (۹) سال تجربهی اجرایی مرتبط، شامل سه (۳) سال تجربهی سرپرستی و نظارت؛ یا ترکیب معادلی از تحصیلات و/یا تجربه، که شامل دانش، مهارتها و تواناییهای برابر و قابل مقایسهای با موارد بالا باشد.درست:مدرک کارشناسی مرتبط، یا ترکیب معادلی از تحصیلات و تجربه۵ سال تجربهی اجرائی مرتبط۳ سال تجربهی سرپرستی و نظارتتواناییِ سازگاری با محیطِ در حال تغییر و رسیدگی به اولویتهای متعددنگارش و مهارتهای تحلیلیِ عالیتجربهی کار با Hubspot و گوگل آنالتیکز، امتیاز محسوب میشود.37
اسلاید 38: چند منبع برای انتشار آگهی شغلی38
اسلاید 39: چند منبع برای انتشار آگهی شغلی39
اسلاید 40: چند منبع برای انتشار آگهی شغلی40
اسلاید 41: چند منبع برای انتشار آگهی شغلی41
اسلاید 42: مرحله 3: روزمه ها و فرم های درخواست کار را بررسی کنید.42
اسلاید 43: در بررسی رزومه ها به چه جیزهایی توجه کنید؟مرتب و شکیل بودن رزومه تطابق رزومه با شغل مربوطهنداشتن اشکالات تایپیارسال در قالب فایل PDFداشتن Cover Letter43
اسلاید 44: در بررسی رزومه ها به چه جیزهایی توجه کنید؟چرا باید کسی را که حال ندارد چند خط از خودش بگوید، استخدام کنیم؟ آیا این شخص کلاً حال کار کردن خواهد داشت؟44
اسلاید 45: مرحله 4: تست های لازم را بگیرید.45
اسلاید 46: چه تست هایی بگیرید؟تست علایق شغلی هالندتست استعدادیابی گالوپمشاهده رفتار فرد در تست هاشبیهسازی کارآزمونهای دانشی و مهارتی46
اسلاید 47: تست استعدادیابی گالوپ47
اسلاید 48: مرحله 5: مصاحبه شغلی خوبی ترتیب دهید.48
اسلاید 49: به این نکات در مصاحبه شغلی توجه کنیدمصاحبه را با خوشامدگویی گرم به متقاضیان و معرفی خود شروع کنید.سعیدی هستم مدیر منابع انسانی سازمان، امروز شما قرار است دو ساعت از وقت خود را با ما بگذرانید که ساعت اول آن با من خواهد بود، شغل من به عنوان مدیر منابع انسانی ایجاب میکند تا پرسشهای کلیتری را درباره مهارتهای عمومی شما مطرح کنم بعد از این که کار من تمام شد همکار من آقای مرادی که مدیر توسعه کسب و کار شرکت است، اداره مصاحبه را بر عهده خواهد گرفت و تعدادی پرسشهای مشخص و فنی تر از شما درباره این شغل خواهد کرد، اگر شما موفق به گرفتن این پست شوید مستقیم با ایشان کار میکنید.49
اسلاید 50: به این نکات در مصاحبه شغلی توجه کنیدنام متقاضیان را درست تلفظ کنید.به منظور ایجاد رابطه دوستانه با متقاضی بهتر است چند دقیقه را صرف گفتگوی دوستانه و خودمانی با او کنید در مورد:مسافرت متقاضینظر او در مورد دفتر و ساختمان شما متوجه شدم شما ویلون میزنید من هم زمانی که مدرسه میرفتم ویولون میزدم آیا هنوزم به این کار میپردازید؟دانشگاه تهران درس خوندید؟ منم فوق لیسانس دانشگاه تهران بودم.50
اسلاید 51: استفاده از تکنیکSTAR در مصاحبه شایستگیمحور51
اسلاید 52: استفاده از تکنیکSTAR در مصاحبه شایستگیمحورمثال: فرض کنید که می خواهید شایستگی برنامه ریزی و سازماندهی را با کمک تکنیک STAR مورد پرسش قرار دهید:Situation موقعیتی را بیان کنید که یک پروژه دشوار را برنامه ریزی و سازماندهی کردهاید؟Task دقیقا سعی میکردید به چه چیزی دست یابید؟/ نقش شما چه بود؟Action برای انجام این کار چه اقداماتی انجام دادید؟/مساله را چگونه حل و فصل کردید؟(مسائل بعدی را چگونه؟)Results نتیجه همه این اقدامات چه بود؟52
اسلاید 53: نمونه سوالات مصاحبههای شغلی چرا شغل قبلیتان را ترک کردید؟ کارفرمای قبلیتان بزرگترین نقطهی قوت شما را چه میداند؟همکاران سابقتان معمولا شما را با چه ویژگیهای مثبت و یا منفیای توصیف میکنند؟فکر میکنید چرا باید شما را استخدام کنیم؟ آیا خودتان را فرد موفقی میدانید؟ دوست دارید کدام یک از ویژگیهای رفتاری خود را تقویت کنید؟ آیا موارد دیگری هم وجود دارد که دوست دارید در آنها پیشرفت کنید؟53
اسلاید 54: نمونه سوالات مصاحبههای شغلی معمولا زمانی که دچار استرس میشوید و یا در کارتان گرهای میافتد، چه واکنشی از خود نشان میدهید؟ در این شرایط چه کاری انجام میدهید؟آخرین بار کِی شکست خوردید؟ شرایط را توصیف کنید و واکنش خود را در مواجهه با آن توضیح دهید و بگویید که از این شکست چه درسی گرفتهاید.به نظر شما کارکردن با چه افرادی مشکل است؟ و اگر مجبور به همکاری با چنین فردی باشید، چکار میکنید؟ چگونه شرایط را مدیریت میکنید؟54
اسلاید 55: نمونه سوالات مصاحبههای شغلی چرا برای چنین مدت طولانیای بیکار بودید؟دیدگاه و فلسفه شما دربارهی کار چیست؟در یک کار تیمی ترجیح میدهید چه مسئولیتی داشته باشید؟تصمیم دارید کمتجربگیتان را چطور جبران کنید؟چه عاملی به شما انگیزه میدهد که بهترین عملکرد را در شغلتان داشته باشید؟دوست دارید رئیستان چه ویژگیهایی داشته باشد؟انتظار دارید ۵ سال دیگر در چه موقعیتی باشید؟55
اسلاید 56: اگر لازم باشد کسی را برای این شغل گزینش کنید به دنبال چه ویژگیهایی در این فرد خواهید بود؟برخوردتان با انتقاد چطور است؟راجع به زمینهی فعالیت شرکت ما چه میدانید؟چه چیزی تو را از سایر متقاضیان این شغل متمایز میکند؟آیا سؤالی از من دارید؟56
اسلاید 57: مرحله 6: استعلام بگیرید57
اسلاید 58: استعلام بگیریداستعلام از کارفرمایان قبلیاستعلام در مورد سوء پیشینهاستعلام در مورد سلامت جسمی و روانی58
اسلاید 59: مرحله 7: نیروی جدید را برای کار در سازمان تان آماده کنید (جامعه پذیری)59
اسلاید 60: کارهای بعد از استخدامبرگزاری جلسه معارفهبرنامههای آموزش توجیهی بدو استخدام جمع آوری و تدوین تجربیات قبلیدوره آموزشی و دوره آزمایشیارزیابی عملکرد دقیق نیروی جدید60
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.