صفحه 1:
آیین نامه و مقررات حفاظتی ساختمان کارگاه‌ها ماده 1: به استناد ماده ۴۸ قانون کار مصوب سال ۱۳۳۸ مجلسین شورای ملی و سنا شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی که بخواهند کارگاه جدیدی احداث نمایند و با کارگاههای موجود خود را توسعه دهند مکلف اند قبل از شروع بکار برنمه و نقشه‌های ساختمانی و طرحهای مورد نظر ربا توجه بهمقررات این آیبن‌نامهتهبه و برای تصویب په وزارت کار آرسال درند شروع ساختمان محل‌های مورد نظر و همچنین بهره برداری از كاركادهاى مزبور منوط به اجازه كتبى وزارت کار خواهد بود

صفحه 2:
آیین نامه و مقررات حفاظتی ساختمان کار گاه‌ها

صفحه 3:
فصل اول - كار كادهاى صنعتى ساختمان و محل کار

صفحه 4:
فصل اول - كاركادهاى صنعتى ساختمان و محل كار بخش اول - عوامل اطمينان ماده ۲کلیه ساختمان‌های دائمی و موقتی و موسساتی که مشمول مقررات قانون کار می‌باشند پایسد از تقطه نظ ساختمانی واجد استحکام کامل بوده و در محاسبه پآیه و سقف و کفهارعایت كات زيد يشوف الف - تحمل فشار ناشى از حداكثر بارها و اشياء ثابت و متحرى. ب - تحمل فشار ناشى از ريزش برف - باران - يخبندان - باد و طوفان. ج - تحمل فشار ناشى از بارهاى معلق. برای رسیدگی باین منظور بایستی خلاصه محاسبات فنی ضمیمه نقشه‌ها تسلیمی باشد. ‎cole‏ اطاق‌ها و محل کار دائم بلید لااقل ۳ متر از کف‌تا سقف ارتفاع داشته و فضای آن بلید برای حداکثر اشخاصی که درآن محل کار می‌کنند برای هرتفر ۲امترمکعب کمتر تباشد. ۱ ‏تبصره ۱- در محاسبه متر مکعب فضا حجم اشتال شده بابت تئیه و ماشین آلات و مواد و وازم چیزی کسر نمی گردد ‏تبصره ۲- در ساختمان‌هایی که ارتفاع هر طبقه از فضای کار از ۴ متر متجاوز باشد برای محاسبه حجم لازم فقط تا آرتفاع ۴ متر منظور و محاسبه می‌گردد: ‏ماده ؟: در فضاى كاركاه نصب ماشين آلات و يا قرار دادن اشیاء و محصولات تباید مزاحمتی برای عبور و مرور وا کار كاركران ايجاد تمايد. ‏بر اطراف هر یک از دستگاههای ماشین يا واحدهاى كار بايد فضاى كافى منظور داشت قا كاركران بتوانند به راحتی براي انجام كارهاى عادى رفت و أمسد نموده و در صورت لزوم اصسلاحات و تعميرات و نقل وانتقال ‎Sige‏ ‏مصوقى يا توليدى را انجام ‎"Sas‏ ‎ ‏ماده ‎ ‎

صفحه 5:
فصل اول - كاركادهاى صنعتى ساختمان و محل كار بخش دوم - کف سازی ماده ۶ : کف اتاق‌ها و قسمت‌هایی که محل عبور کارگران بوده و با براى حمل و نقل مواد تخصيص داده شده بايستى صاف و هموار بوده و عارى از حفره و سوراخ. تراشههاى جوب. برأمدكى ناشى از پوشش بی تناسب مجاری. میخ و بيج و مهره و لوله. دريجه يا برآمدكى و برجستكى و هر كونه موانعى باشد كه ممكن است موجب كير كردن ويا .لغزيدن اشخاص كردد ماده : کف اتاق‌ها و راهروها و يياده روها نبليد در شرايط عادى هيج كونه لغزندگی داشته ویا از مصالحی ساخته ویا از موادى اندود شده باشد كه در نتيجه رفت و لمد إيجاد تاراحتى و كردخا و ساییدگی و در نتیجه لفزیدگی ایجاد .شود ماده ۸ : در محل کار و مکانهایی که دستگاه‌های متعددی قرار دارد بایستی به‌وسیله خط کشی با رنگ مشخص در دو طرف راه اصسلی و راه‌های فرعی را مشخص- نموده و حتی محل قرار دادن مواد خام و مواد تولیدی به‌وسیله این خطوط معین گردد شا محل‌های رفت و آمد. حمل‌ونقل مواد همچنین جهت‌حرکت اصلی با علامت‌گداری روی زمین .معلوم و روشن باشد ماده ‎٩‏ : کف کارگاه‌ها بایستی قابل شستشو بوده و در مواردی که نوع کار موجب ريخته شدن آب در کف گردد بایستی .شيب کافی داشته باشد که آبها را به سمت مجاری فاضلاب هدايث نمايد

صفحه 6:
فصل اول - كاركادهاى صنعتى ساختمان و محل كار بخش سوم- نرده‌ها لفزندگی آنها موجب مخاطرات بیشتری نسبت مشابه کهآسانسور و نقاط ورود و خروج ماده.۱: پلکن‌ها و اطراف معل .به ساير جاها خواهد بود بايد از مصالح غير لغزنده ساخته شود ماده ‎1١‏ : در نقاطى که از نردیان استفاده می‌شود انتهای فوقانی آن در هر قسمت که قرار كيرد بايد بدوسيله نرددهاى .متحرک حفاظت شود ماده ۱۲: در هر طبقه از ساختمان پرتگاه های راهپله‌ها در هر طرفي که غیر مسدود باشد به استشناي قسمت ورود به پلکان باید به‌وسیله ترده‌های دائمی کاملا محفوظ گردد. مدخل پلکائهایی که کمتر مورد نظر رفت و آمد هستندا باید به وسیله نرده‌های متحرک مسدود شوند .وسایل زیرمحفوظ شوندماده۱۳: دریچه‌ها و مدخلهایی که درکف کارگاه بازمی‌شوند باید بو الف - نردههای متحرک که فقط دو طرف آن آستانه داشته باشد .ب - نرده‌های دائمی که تعام اطراف باز آن دارای آستانهباشد .پ - دریچه‌های لولادار یه همان کیفیت که در مورد مدخل پلکان‌های فرعی در ماده ۱۳ 3 ‎aa‏ ماده ۱۴ : مدخلهای فردی (مانند حوضچه‌ها و آدم روها)بایستی به‌وسیله دریچه‌های بدون لولا که استحکام کافی دایند .پوشش شده, دستگیره آنهابدون برآمدگی باشد ماده ۱۵ : در مواقعی که پوشش‌های مندرج در ماده ۱۳ بر حسب ضرورت برای مدت کوتاهی در جای خود قرار نگرفته باشد بایستی کلیه این مدخلها به‌وسیله آشخاص تحت مراقبت قرار كرفته ويا لين كه به‌وسیله نرده‌های قابل حمل .یا دستی و در شب به‌وسیله نصب چراغ خطر که موفتاً در اطراف حوضچه خرار خواهند گرفت محفوظ شونة ماده ۶: حفره‌هایی که در کف قرار دایند وبه واسطه وجود ماشین آلات ثابت یا تجهپزات یا دپوار احتمال قدم گذاردن تفاقی و ناگهانی آشخاصي بانهانمی‌رودبایستی به‌وسیله پوشش‌هایی که فقط اطراف آنها از ۵/۲ سانتى متر بيشتر .درز نداشته باشد حفاظت شود

صفحه 7:
فصل اول - كاركادهاى صنعتى ساختمان و محل كار بخش سوم- نرده‌ها ماده 17: كليه دهانههاى قائم به بلندى كمتر از يك متسر از سطح محل كار كه ارتفاع آنها حداقل8/اسانتى متسر و عرضشان 8 #سانتي مدر بوده و يرتكاد آنها بيش از؟متر عمق داشته باشد بايستي به طور مظمئن به‌وسیله ترده‌های ثابت یا متحرک يا دریچه مسدود و محافظت شوند ماده 14: اقسام مختلف دهانههاى قائم به هر عرض كه باشد و دو متر يا بيشتر از طرف خارج يرتكاه داشته باشد بايد بدوسيله نردههاى آستانه دار يا شبكه فلزى كه چشمه‌های آن از ۵/۲ سانتى متر بيشتر نبوده وقا ‎0٠‏ كيلوكرم فشار .افقى رأ تحمل نماید محفوظ شوند .ماده 15: كليه نردهها بايستى از جوب. لوله آهنهاى يروفيل يا مصالح ديكرى كه استحكام كافى داشته باشد ساخته شود .ماده ۲۰:ارتفاع نرده‌ها باید لاقل ‎٩۰‏ سانتی متر از کف باشد ماده ۲۱:نرده‌هاباید در فواصل حداکشر ۲ مشر دارایپایه و کلانهای عمودی و افقی بوده و پس- از تکمیل میله فوقانی آن تحمل لاآقل ۱۰۰ کیلوگرم فشار را در هر جهت داشته باشد ماده ۲۳ : برای لین که نرده‌های مورد بحث از نقطه نظر ساختمانی واجد شرایط مذکور در ماده فوق باشند بليسبا خصوصيات .ذیل مطابقت کتند الف - نردههای چوبی - لیه‌های فوقانی و بایه‌ها به ضخامت حداقل ۷:۵ سانتی متر و کلافهاي فاصل وسطی به ایعاد ۵:۵ سانتی متریبا ۵1۲-3۰ سانتی متر کلیه قطعات متشکله نردهبلید عموماً صاف و هموار و عاری از گره‌های بزرگ و تراشه .و شکستگی و ترگ یا میخ و امثال آن باشد .ب - نوده‌های لوله‌ای - لیه‌های فوقانی و پایهها از لوله فلزی شماره ۴و لوله‌های فاصل با وسطی حداقل شماره ۵۱۲ باشند. بای فاصل از نیشی ۳۰۰۲۰۰۲ میلیمترهای فبشى لاقل به ناه ۴۰ ميلى مشر و كلافج - فودههاى بروفيله - قسمة .ماده ۲۳ : نرده‌ها باید عموماً از مصالح سالم و بدون عيب ساخته شده و قسمتهاى تيز و برنده در آنها وجود نداشته باشد ماده ۲۴: آستانهکلیه نرد‌های پلکان‌ها بلید لاقل ۵/۱ سانتی متر ارتفاع و ۵/۲ سانتی متر ضخامت داشته و از آهن, فولاد. یا مصالح ساختمانی با دوام دیگر ساخته شوند .ماده ۲۵: آستانه را باید به طور مستحکم در جای خود به فاصله‌ای در حدود ۵ میلی متر از کف استوار ساخت

صفحه 8:
فصل اول - کار گاه‌های صنعتی ساختمان و محل کار بخش چهارم- پلکان‌ها ماده ۲۶: کلیه پلکان‌ها. سکوها (پلانفورم) و پاگردها بلید استحکام کافي داشته و تحمل فشار و سنگینی بارهای عادی مرا داشته باشد (خلاصه محاسبات فنی باید ضمیمه نقشه جات تسلیمی باشد) ماده ۲۷: پلکان‌ها و سکوهایی که از مصالح مشیک ساخته شده‌لند ابعاد چشمه‌های آن نباید از ۲۵ میلی منر تجاوز .نماید تا اشیاء متفرقه امکان سقوط از آن را نداشته باشد .ماده ۲۸: عرض پلکان‌ها به استثنای پلکان‌های سرویس و یا امدادی نباید در هیچ مورد از ‎٩۰‏ سانتی متر کمتر باشد ماده ۲۹: اختلاف سطح بین دو پاگرد نباید هیچ گاه از ۷۰/۳ متر تجاوز کند. ماده ۳۰: پاگردهایی که در فواصل پلکان‌ها قرار دارند باید وسعتی در حدود ۱۰/۱ متر در جهت پلکان یا بیشتر به تناسب .عرض پلکان داشته باشند ماده ۳۱: در تمام طول پلکان‌ها یک فاصله عمودی آزاد در حدود قد انسان بلید منظور شود این فاصله آزاد نبلید کمتر از ۲۰/۲ متر از سطح هر پله به موازات دیوار پله باشد ماده ۳۲ : غیر از پلکانهای سرویس ویا امدادی عرض هر پله بدون محاسبه حاشیه یا برآمدگی آن نبلید از ۳۳ سانتی .متر كمتر باشد و ارتفاع يله بين 16 نا ۲۰سالتی متر خواهد بود .ماده ۳۳: پله‌های یک پلکان باید دارای عرض مساوى و ارتفاع مساوى باشئد ,حفاظت شوندپلکانمخصوصیرتگاه به‌وسیله نرده‌هایماده ۳۴ : کلیه پلکان‌ها بایستی از طرف ماده ۳۵: پلکان‌های محصور با عرض کمتر از ۱۰/۱ متر باید به‌وسیله یک نرده دستی که پایه‌های آن در دیوار کار .گذاشته شده باشد در سمت راست از پایین به بلا مجهز شوند ماده ۳۶ : پلکان‌های‌با عرض بیش از ۱۰/۱ متر بليد در سمت پرتگامبا یک نرده و در سمت بسته هم به‌وسیله نرده دستی .طبق ماده ۳۵ مجهز گردند

صفحه 9:
فصل اول - کار گاه‌های صنعتی ساختمان و محل کار بخش چهارم- پلکان‌ها ماده ۳۷: پلکان‌هایی که بیش از ۲۵/۲ متر عرض دارند بایستی علاوه بر نرده‌های کناری با یک نرده دستی میانه نیز مجهز باشند ماده ۳۸: کلیه نرده‌های پلکان‌ها بایستی از مصالح ساختمانی محکم و بادوامی مانند چوب, لوله یا مصالح بنایی ساخته .شود ماده 4 : ارتفاع نردههاى يلكان از لبه هر بله نبايستى از 8 سانتى متر كمتر باشد و در صورتى كه از اين نردهها به عنوان نرده‌های دستی استفاده شود بلندی آن تباید از ۸۵ سائتی متر تجاوز کند ماده ۴۰ :ترده‌های دستی که پایه‌های آن به دیوار نصب می‌شود بلید طوری ساخته شود که دست آزادانه بدون برخوردبا مواتعی اعم از رو كاربيا كنار نرده حركت کند حداکثر فاصله پایه‌ها از یکدیگر ۲ متر و بين نرده دستی و دیوار بلید .لاقل ۴ سانتی متر باز باشد ماده ۴۱ : حداقل عرض پلکان سرویس و یا امدادی مانند پلکان‌های اتاق ماشین خانه یا دیگ بخار یا پلکان‌هایی که به وهاى سرویس اطراف ماشین آلات منتهی می‌شوند ۵۵ سانتی متر خواهد بود .ماده ۳۲: شیب پلکان‌های سرویس تباید بیش از ۶۰ درجه باشد و عرض هر پله تباید کمتر از ۱۵ سانتی متر با .ماده ۴۳: پلکان‌های سرویس نبایدبه شکل مارپیج با پیج و خم دار ساخته شوند ماده ۴۴: مدخل پنجره‌هایی که در پاگردهای پلکان باز می‌شود در صورتی که پهنای آنها بیش از ۰ ۲۰ سانتی مترو .فاصله با سطح پاگرد کمتر از 5۰ سانتی متر باشد بایستی به وسیله نرده حفاظت شوند ماده ۴۵ : حداکشر شیب مجاز برای (راهروهای شیب دار) رامپ مورد استفاده افراد ۱۰ درجه است. این رامپ‌ها باید با کلیه شرائطی که در مورد پلکان‌ها منظور می‌شود از حیت ساختمان و عرض و نرده و غیره مطابقت داشته باشدا

صفحه 10:
فصل اول - کار گاه‌های صنعتی ساختمان و محل کار بخش ۵ - نردبان‌های ثابت - راهروهای هوایی - سکوها .ماده ۴۶: کلیه اجزاء و قسمت‌های فلزی نردبان‌ه بايد از فولاد. آهن و چدن. آهن ورق با مواد متشابه ساخته شود :عاده ۴۷: تردیان‌های ثابت باید به قسمتی تصب شود که نزدیکترین جسم ثابت تباید از ۷۵ سانتی متر کمتر باشدالف- فاصله از سمت جلو تردبان به .ب - فاصله از سمت عقب نردبان ب‌نزدیک‌ترین جسم ثابت اقا -1سانتی متر باشد اج - از طرفین نردبان فضای آزادی لاقل ۴۰ سانتی عتر از محور تردبان در هر دو طرف وجود داشته باشد .ماده ۴۸ : در صورتی که از نردبان‌های ثابت برای صعود به ارتفاع بیش از ‎٩‏ متر استفاده شود نکات زیر بايد رعايت گردد .الف - ایجاد پاگردهایی حداکثر در فاصله هر ‎٩‏ متر یا کمتر از آن .ب - هر قطعه از نرديان حد فاصل بين دو ياكرد بايد به نحوى قرار كيرد كه در امتداد قطعه قبلى نباشد عاده 54 : کلیه راهروها. معابر و سکوهای کار با سطح اطاق‌ها و طبقاتی که اطرافشان باز است (و بیش از ۲ مر بالای سطح اطاق يا زمين) قرار كرفتهاند بايستى در سعت پرتگاهبه‌وسیله ترده‌های استانداره طبق مقررات مواد ‎٩‏ الی ۲۵ .این آیین‌نلمه محافظت و محصور شوتد تبصره ۱- سکوهایی که برای بارگیری یا تخلیه بار اختصاص داده شده یا سکوهای کوچک که به موتورها و تجهیزات شابه اختصاص داشته و در آنها فضایی برای ایستادن اشخاص. پیش‌بینی نشده باشد از عقررات این ماده ‎“Near‏ در غورد یاهروهانی که بای پسر کزدن مان و روغن کار اعتضاض دارد نرده یک طرقا راعمکن است ذر .صورت لزوم حذف کرد مشروط به این که عرض راهرو کمتر از ۵۵ سانتی متر تباشد ‏عاده ۵۰: کلیه معابر و راهروها و سکوهایی که روی ماشین آلات و نوارهای متحرک قرار دارند باید از دو طرف به‌وسیله .نردههاى استاندارد محافظت شوند ‎

صفحه 11:
فصل اول - کار گاه‌های صنعتی ساختمان و محل کار بخش ۶- آسانسورهای داخلی و خارجی کلیات ماه ۵1: آسانسورها بايد متطبق با اصول زیر باشد الف ) محاسبه فنى و مكانيكى صحيح و استفاده از مصالح مرغوب در ساختمان آن .ب) فرسودهنبودن هیچیک از قسمت‌ها بلبدن مصالح و افراد ماد ۵۲: قشسه آسانسورها اد در سراسر ارفا بسته بوده وراء ديكرى به استثناء درها و يتجرهها و منافة تور نداشته باشد ساختمان قرازدارد و درتمام بالاسمتى كه روبه ارتفاعبه ماده 87 : قفسه آسانسورهايى كه در خارج ساختمانها قرار داردتا ارتفاع سه متر از هر طرف واز لين باشد بايد بسته ارتفاع. ماده ۵۴: دیوره قشسه آسانسور بای از يك تيفه سراسرى ويا يك شبكه فلزى (تورى يها ميلداى) ويا ترده جوبى ساخته شده باشد. به طورى عادى اتدازه روزتههاى شبكه فلزىيا نرده جوبى تبليد از ذ ساتتى متر در بعد كوجى غود بيششر باشد. در جاهايى كه امكان ايجاد خطر از تنک‌ها و وزنه‌هایتادل ,درهای کشوبی هست و روزههای امبرده بای از ؟1 ميلى مر تجاوز كند ماده 3ق : لبدها. تختدهاى كف اطلقک, تعل درگاه و چوب‌هایی که در كنار سطح تخليه قفسه آساتسور قرار دارد و برجستگی آنها از ۵/۲ سانتی متربیشتو است اد دارای سطح ساف و لبههای بخ باشد مادة ۵۶: در قفسه آسانسورها ید هیچگونه سیم طتاب ويا لوله عبور داده شود مكر سيمها و كابلهابى كه براى به كار انداختن آسانسور لازم است استباشد. بديهيكابل مسلحماده ۵۷ كليه سيمهاى برق بجز سبمهاى مخصوص برق اتاقك آساتسور بابد در لولدهاى فلزى قرار داده شود مكر لين كه از نوم دستكادهاى برقى واقع در قفسه آسانسور يا در اناق بايد به منظور جلو كيرى از خطر اتصال بسته و محفوظ باشد كيه ‎wale,‏ قواصل بين جدار اق يا قفسه آسانسور و همجنين فاصله بين اتاقك و وزته تعادل نبايد از 18 ميلى متر كمتر باشد. ‏اده 08: فاصله بين اتاقك و سكوى تخليه براى آساتسورهابى كه داراى زيل راغتما میباشدتبلید از ۲۰ میلی مترکمشر و در هر صورت از۴۰ میلی متر پیشتر باشد ‏ماد ۶۰:فاصلهپیین اتاقك هتكامى كه روى ضربه كيرها قرار دارد تا كف قفسه آسانسور ناد از ۶۰ سانتی متر کمت باشد ‏.ماده (2: در طبقه آخر فاصله بالاى اتاقك با سقف قفسه أساتسور تبايد در هیچ صورت کمتر از ۶ سانتی مت باشد ‏.ماده ؟2: قفسه آساتسور بايد داراى سقف محكم ‎At‏ ‏ماده۶۲: هر ۳۰ ساتی مر مربعفر هر قسمت از کف تاک آسانسور لد تاب تحمل ۲۵۰ کیلوگم با مترگز را داشته يففقد زاین معاسبه تلد در آن واه بای سطح تعام کف استفاده مود

صفحه 12:
فصل اول - کار گاه‌های صنعتی ساختمان و محل کار بخش ۶- آسانسورهای داخلی و خارجی کلیات درهای ققسه آسانسور ماده ۶۴: درهای ققسه آسانسور جز در مواقع استفاده از آسانسور بایدققل باشد ماده ۶۵ درهای ققسه آسانسور بلیددارای ققل ضامن دار باشد بهنحوی که اطاقک پر از طی حداکتر ۵/۷ سانتیمتر از کف پاگردی که هم سطح آن قرارداشته بطور خودکار در را بسته نگاهدارد و همچنین تا موقعی كه در با است نبلیدبرایاطاقک آسانسور امکان .حركت وجود داشته باشد درهای قفسه آسانسور در موقع نبودن اطاقك نبايد جز با كليد مخصوص امدادى باز شود ماده ۶۶: در هر طبقه يا باكردى كه اطاقك مىايستد محفظه آسانسور يايد داراى درهاى معمولى يا كشوبى يا تركيبى از این دو باشد .ماده 287 برل قفسه آسانسورهاى باركش بايد درهاى كشوبى افقى يا قائم يا درهاى كشوي و لولايى و يا تركيبى از آنها تعبيه شود .مى كرد دممنوع استاتجاماظاقكشدن آنها باحر كتماده8 8 بکاربردن درهایی که بز و بسته ماده ‎:۶٩‏ در صورتی که درهاى قفسه آساتسور جشمه دار باشد نبايد عرض اين جشعدها از 6 سانتيمتر تجاوز كند ماده ۷۰: درهای قفسه آسانسورهای بارکش که با تیرهی دست كاز مىكند بايد داراى قغلهاى مكانيكى باشد كه توسط اطاقك بكار انداخته شود ماده۷۱؛ درهای ققسه آسانسور در مواقعی که بسته است باید سراسر دهنه ققسه را از کف تا سقف بپوشاند اطاقکهای آسانسور مده 15: الاق آنساتسورهاى برقى بإيسد از همه طرف به اسستشناء دهان هاى ضرورى جيهت ورود و شروج و باركيرى و بار ندز پسته ماده ۷۳ بدنه اطاقک تا حداقل ارتفاع ۲۰/۱ متر از کف و همچنین سقف آن بايد از مصالح محكم اعم از جوب يا فلز ساخته شود ماده ۷۴ ممکن اسست که برای دیورههایاطاقک از ارتفاع ‎1/١‏ مترى به بالااز قطعات مشبك اسستفاده كرد مشروط بر ابنكه عرض .روزنهها از ۵/۲ سانتیمترتجاوز نکند ماده ۷۵: سقف اطاقک‌های کاملاً بسته بايد مجهز به دریچه خروجی امدادی بوده و از دو طرف با لاقل از طرف داخل قابلباز شدن باشد

صفحه 13:
فصل اول - كار كادهاى صنعتى ساختمان و محل كار بخش ۶- آسانسورهای داخلی و خارجی کلیات .ماده /: اطاقك آسانسورهايى كه با نبروى دست كار مى كنند بايد از همه طرف به استثناء طرف خروجی و هواکش آن بسته باشد .ماده ۷۷ هر يكدهم متر مربع از هر قسمت سقف اطاقكها بايد تحمل صد كيلوكرم بار متمركز را داشته باشد 8 اطاقك آسانسورهاى برقى بليد در داشته باإشد. حذف در اطاقك در صورتى ممكن است كه سطح داخلى قفسه آسانسور در مجاورت در اطاقك كاملاً صاف و بدون منفذ يوده و از طرفى سرعت آسانسور از ‎2/١‏ مثر در ثانیه تجاوز نکند .ماده ‎۷٩‏ اطاقک کلیه آسانسورهای برقیبایددرایکلید برقی مخصوصی باشد تا از حرکت اطاقک مادامی که در بسته نبست جلوگبری شود ماده ۸۰:اطاقک آسانسورهایی كه با برق كار نمىكند بايد داراى وسايل حفاظتى مشابه آنجه در موارد قبل ذكر كرديده باشد :ماده 41: درهای کشویی اطاقک آسانسورهای برقی ممکن است به طرز زیر ساخته شود .الف - توبر و از تختههاى محكم و با شيشه و يا تختدهاى مشبك و غير مشبى - از شبكه و يا ميلدهابى که فواصل آن کمتر از ۱۲ میلیمتر باشد ج - به صورت تاشو مشروط بر اينكه بعد منافة أن از ۶۵ میلیمتر جاوز نکن ماد ۸۸۲ در اطاقک آسانسورها موقعی که بسته می‌شودباید تعام دهانه خروجی را پوشاند ماده ۸۳ اطاقک آسانسورها باید دارای دستگاه اطمینانی که معمولا به بدنه اطاقك تصب مىكردد باشد ابن دستكاه اطمينان بايد قدرت .متوقف كردن و تكهداشتن اطاقك را با تمام ظرفيت آن در موارد سرعت غير عادى و سقوط آزاد و با رها شدن كابلها را داشته باشد .ماده ؟4: دستكاه اطمينان اطاقك بايد توسط تنظيم کننده‌های سرعت بكار اقتد 7 تبصزه - گیره با دنده را نمئتوان بد عنوان دسنتكاه اطميثان تلقى تعود. ماده ۸۵ اطافک آسانسورهای دستی بلیدبه ترمزهای دستی که در جهت حركت كار مىكند مجهز باشد موقعى كه ترمز مورد استفاده قراز .مى كيرد تا هنكامى كه رها نشده بايد در وضع (قفل) باقى ‎‘ile‏ ماده ۸۶: موقعی که آسانسور در ارتفاع بيش از ده متر كار مىكند براى كنترل سرعت اطاقك در موقع بابين آعدن بايد دستكاه تنظيم سرعت. ‎aes.‏ ماده ۸۷: اطاقک آسانسورهای با کش که ضمتاً اراد را نیز حمل می‌کند و سا یک نفر متصدی در داخل آن بكار مشغول است باید طبق ۲ ۱ .مشخصات آسانسورهای مخصوص حمل افرد ساخته شود 8 آسانسورهاى مخصوص حمل افراد به استئناء آنهابى كه بدوسيله كنترل خودكار بكار مىافتد بليد بدوسيله يك متصدى آزموده بكار انداخته شوند ما

صفحه 14:
فصل اول - كار كادهاى صنعتى ساختمان و محل كار بخش ۶- آسانسورهای داخلی و خارجی کلیات عاده 48: اطاقك آساتسورهابى كه براى حمل افردبکاربره می‌شود و سرعتشان از ۴۵ متسر در دقیقه پیشتسر اسست (به استتناه .آسانسورهاى اتوماتيكى) بايد داراى فرمان برقى باشد ماده ۹۰: فرمان آسانسورهای بارکش می‌تولند توسط کنترل‌های خودکار یا دو دگمه‌ای وبا کلیدهای الکتریکی ویا کابل‌های دستی انجام “كيرد ماده ‎:٩۱‏ دسته فرمانباید طوری باشد که پس از برداشتن دست متصدی قرمان بطور خودکار به خالت بسته برگردد ماده 4: فرمان جرخدار بايد داراى علامت جيهت حركت اطاقك ويا تابلوبى باشد كه در آن ما كلمات ويا علايم به سمت بالا - به سمت إيين و يا بى حركت بطور واضح نشان داده شود نعاده 87 در آساتسور با فرمان دستى بايد كابل فرمان داراى ساجمههايى باشد كه حدود حركت اطاقك را در هر طبقه معلوم کند ماده ‎:٩۴‏ کال فرمان دستی بايد داراى ضامنى باشد كه حركت دادن اطاقك را از طبقه ديكرى غير ممكن تمايد ماده ۵ آسانسورهاى موتورى بايند داراى كليدهايئ در بالاترين و بايينترين نقاط قفسه آسانسور باشد نا اطاقك وقتى به اولين ويا آخرين طبله م رسد بخودى خود متوقف شود. إبن كليدها بيد مستقل بوده و ارتباطى به دستكاه حركت وبا فرمان الاك نداشته ماده ۹۶ داخل اطاقك آسانسورهاى برقى بليد براى مواقع خطر كليد قطع برق در نظر كرفته شود اين كليد بليد از دستگاه قرمان بکلی مجزا ولی در كنار آن قرار داشته باشد آسانسورهای برقی و یا در کنار موتور آسانسورهای موتوری در نظر گرفته ود. اين قبيل كليدها بايد در محل قابل دید قرار داده شوند ماده ۹۸: حد متوسط سرعت آسانسورهای موتوری بارکش که دارای متصدی نیست تباید از ۵1۳۷ متر در دقیقه تجاوز کند مگر در مود آسانسهیهای خودکار وبا آسانسورهایی که تحت نظر یک متصدی دائمی کار می‌کند ماده٩‏ حد متوسط سرعت آسانسورهای برقی بارکش نبایداز۴۵ متر در دقیقه تجاوزکند ماده ۹۷: کلید قطع کننده دستی باید در موتورخانه دستگاه سرعت متوسط آسانسورهای بارکش تسمه‌ای یا زنجیری نباید از 1۸ متر در دقیقه تجاوز کند

صفحه 15:
فصل اول - کار گاه‌های صنعتی ساختمان و محل کار بخش ۶- آسانسورهای داخلی و خارجی کلیات ماده۱۰۱:آسانسورهای بارکش دستی نباید در جایی که پیش از ۱۸متر و یا ۴ طبقه ارقاع درد مورد استفاده قرر کیرد .ماده ۰۲:اطاقک آسانسورها بايد هنكام كار به اندازه كافى روشن باشد ماده ‎:1١1‏ ريلهاى راهئما - ضربه كبر و وزنه تعاذل اطاقك آسانسورهاى موتورى كه براى ارتفاع بيش از ‎7٠‏ متر وجا سرعت سى متر در دقيقة در نظر كرفته شده است بليد از فولاد.يا مصالح مشابه ديكر ساخته شود. در مورد كارخانجات سازنده مواد شيميايى بها مواد منفجرهيا نظلير آنها در صورتى كه وجود ريل هاى راهنماى فولادى احتمالاًتوليد خطر نمليد بدون توجه به سرعت و ارتفاع ريلهاى .راهنا را مى توان با شرايط مناسب و با رعايت احتياطات لازم از جوب ساخت ماده ۱۰۴: در داخل نودال قضسه آسانسورهای برقی بایسد ضربه گیرهایی در نظر گرفت که بتواند ضربه اطاقکی را که با ظرفیت کامل .مىافتد تحمل و دفع کند ماده ۱۰۵ رای آسانسورهای مخصوص حمل افراد که سرعت آنها از ۶۰ متر در دقیقه کمتر است می‌توان ضربه گیرهای روغنی يا فثری و .يا هوابى بكار برد ولی اگر سرعت از ۶۰ متر در دقيقه تجاوز نعايد بايد ضربه كيرها فقط از نوع روغنی باشد ماده ۱.۶ در مورد آسانسورهای باری که سرعت آنها از 1۵ متر در دقيقه كعتر است مىشود از ضربه كيرهاى تهبر استفاده کرد ما چنانچه .گیرهای ارتجاعی هوایی و با روغنی درنظر گرفته شودسرعت از ۱۵ متر در دقیقهتجاوز کندباید حتاً ضریه ماده ۱۰۷: ضریهگیرها بلید طوری نصب شود كه در بايين ترين ايستكاه (سطح تخلية) موقعى كه ضربه كيرها كاملاً فشرده و متراكم شدة .حداقل ‎8٠‏ سانتيمتر بين يابينترين نقطه اطاقك و ته كودال فاصله باشدا ماده ‎:1١8‏ براى وزندهاى تعادل نيز بلید ضربهگیرهایی مشابهآنچه که برای اطاقک‌ها مقرر گردیدهتعبیه شود وزندهاى تعادل اطاقك بليد .روی ریل و راهنما وا داخل محفظه محکمی که عاری از برجستگی باشد حرکت کند ماده ‎:۱۰٩‏ محل حرکت وزنه‌های تعادل تیز بلید در قفسه آسانسور قرار داده شود و در صورتی که کناره‌های قفسه باز باشد بلید حداقل تا ارتفاع ۱۵/۲ متر از کف گودال اطراف ققسه آسانسور محصور و محفوظ باشد .ماده ۱۱: در صورتی که محل حرکت اطاقک و وزنه‌های تعادل قفسه نداشته باشد بايد آنرا محفوظ کرد

صفحه 16:
فصل اول - كاركادهاى صنعتى ساختمان و محل كار بخش ۶- آسانسورهای داخلی و خارجی کلیات ماده 11: در مورد آسانسورهاى مخصوص حمل افراديا باركش بليد لاقل دو كابل براى وزتههاي تعادل و دو كابل براى بالا بردن اطاقك در نظر .كرفته شود .ماده 2117 حداقل قطر هر نوع كابل 1 ميليمتر است ‎ale‏ اتصال كابلها بليد بسيار محکم باشد برای این منظوربهشر است بست‌هایی در داغل قرقرهها پیش‌بینی شود موقمي که اطاقک یا وزنه‌های تعادل حدکثر طول را پمودبیدحداقل دو دور از کابلهای الا رنه و تعادل هنوز دور قرقردها باقيمائده باشد ‏ماده ۱۱۴ تعام کالها ای دارای دستگاهتعدل باشد آسانسورهایی كه داراي قرقره نيست بايد به دستگاهمتعدل کننده مجهز کرده ‏موتورخانه ‏ماده 11۵ ب استناء آسانسورهای بارکش دستی اتصالیهای بای آسانسوربلید روی تیرهای حمال وا سقفی که محکم ساخته شده باشد (بطوری که در ماده ۱-۸ این نامه مقرر شده)قراردده شود ‏ماده ۱۱۶: هیچیک از قسمث‌های موبوط به دستگاه حرکت دهنده نباید روی سقف قفسه آسانسور قرار داده شود ‏.ماده ۱1۷: هیچیک از قسمت‌های مختلف آسانسور به استثناء ضربه گیرها نباید در کف قفسه آسانسور قرار داده شود ‏ماده ۱۸:تعام قسمت‌های موتورخانه بايد با رعايت آيين نامه حفالتی ماشین آلات ساخته شده باشد ‏ماده۱۱:قرقره‌ها و ریلهای راهنمابلید از جدن با فولاد باشد. اين قرقرهها بليد داراى كلوبى صيقلى شدمبا مقطع نیم دایهباشد بطوری که بازی بینکابل و کلوگهمزبور از ۶ میلیمتر تجاوز نکند ‏.ماده 17: قطر قرقره نبايد از ۴۰ بربرقطرکابل کمتر باشد ‎ATV sole,‏ در آسانسورهای مخصوص حمل اقراد تبايد براى اتصال قرقرهها به فرمان اصلى آسانسور كلاج بكار برده شود. ‏ماده ۱۲۲: آسانسورهاي حمل افراد یا بارکش بلید مجهز به ترمزهایی باشد که بطور خودکار هنگامی که دستگاه فرمان در وضع "توقف انست* عمل کند ‎PY ale‏ سیم‌های قرمانباید در کلیه مسیر از كابلها وسيم تلفن و برق اطاقك بطورى كه در ماده ۱۵ این آیننمهذکر شده مجزا باشد ‏ماده ۲۴: در کلیهماین‌ها و دسگاههایالکتریکی آسانسور ید یک اتصال زمین نیز پیشبینی شده باشد ‏ماده 1۲۵: در صورتی که بخواهشد در آسانسورهای حمل افرد و بازکش دستی تفييراتى داده و آنرا موتورى نمايند بايد طبق مقررات این .أبينامه عمل گردد ‎ ‎

صفحه 17:
فصل اول - كار كادهاى صنعتى ساختمان و محل كار بخش ۶- آسانسورهای داخلی و خارجی کلیات ماده ۱۲۶: تمام قسمت‌های مختلف آسانسور بلید بدوسيله موسساتى كه صلاحيت آنها مورد تاييد وزارت کار باشد در .فواصل کوتاه که بیشتر از سه ماه نباشد مورد بررسی دقیق قرار كيرد تبصره - جریان بازدید قسمت‌های مختلف آسانسوربا ذکر تاریخ و اقداماتی که برای رفع نقائص به عمل می‌آید بلید در .دفتر چه مخصوص ثبت گرده .ماده ۲۷ اطاقک آسانسورهای حمل افراد باید زنگ امدادی و تلفن داشته باشد تابلو ماده ۱۲۸: درون اطاقک آسانسورها عموماًباید تابلوهایی نصب گردد که حداکشر بار مجاز آسانسور را بطور واضح .مشخص کند ماده ۱۲۹: در کنار مدخل و همچنین داخل اطاقک آسانسورهای موتوری که استثنائاً براى حمل افراد بكار مىرود وبا مشخصات مربوطه به آسانسورهای مخصوص حمل افراد مطابقت دارد بلید به‌وسیله تابلویی تصریح گردد که بکار انداختن آن جز وسیله متصدی مربوطه ممنوع است

صفحه 18:
فصل اول - کار گه‌های صنعتی ساختمان و محل کار بخش هفتم- محوطه کارخانه صحن کارگاه عاده ۱۳۰: بای کارگرانی که در خارج از سالن‌ها در محوطه کارخانه و اطراف ساختمان‌ها (در فضای آزاد) مشغول كار .هستند می‌بایستی حفاظ و سایبان پیش‌بینی شود ماده ۱۳۱: قسمت‌های روباز داخل و اطراف کارخانه که عنوان حیاط دارد باید هميشه طوری ساخته شود که آب در کف آن نعانده و گل نشود و همیشه اوقات نظیف و تمیز باشد-تا رفت و آمد به ساختمان‌های کار خانه و حمل و تقل مواد .و تجهیزات مختلف از ميان أنها به سهولت صورت كيرد .ماده 107: صحن كارخاندها بايد عموماً داراى مجارى فاضلاب باشد ‎cole‏ ۱۳۳: چنانچه در صحن کار خانه گودال‌هایی مانند جاله. حفره و جاه و نهر و غيره وجود داشته باشد بليد روى دهانه _آها با وسايل محکم و آطمینان بخش مستور گردیده با اطراف آنها نرده محکمی نصب شود ‏عبور افراد و وسایل نقلیه ‏ماده ۱۳۴: معابر و پیاده روها و خط آهن‌های مخصوص کارخانه باید به قسمی احداث شده باشد که از هر گونه تقاطع ,خطرناک جلوگیری شود ‏ماده ۱۳۵:کارگههایی که محصور نیستند بید درهای مخصوص براى وسائط نقليه و خط آهن و عبور افراد داشته باشند ‏ماده 17: بين بيادهروها و راه عبور وسائط نقليه و راه آهن بليد فاصله كافى در نظر كرفته شود و ضمناً عرض بياده روها .به اندازداى باشد كه در ساعت تراكم رفت و أمد براى كاركران ايجاد زحمت نشود ‏ماده ۱۳۷ برای رفت و آمد افرا باید بياده روهاين بين نقاط:مهخ در كوتادترين فاصله: ساخته شود این قبیل معابر را ثباید در زیر اودن‌هااحداث نمود که بر آثر ریزش آب در سطح آنها لفزندگی پیدا شود ‏ماه ۱۳۸: در محل تقاطع بياده روها با خطوط آهن و راههاى عبور وسان یه بایستی معب‌هی هوایی با یرزمینی .احداث كردد. مكر أنكه وزارت كار إيجاد آثرا لازم ندائد

صفحه 19:
فصل دوم - روشنایی کلیات ماده 174: در قاطی كه اشخاص بكار اشتفال دارند يا از آنها عبور مىنمليد يليد در ساعات کار روشنایی کافی طبیعی یا مصنوعی تامین شده باشد اين روشنابى بايد در هر حال متناسب با نوع كار بوده و حتى المکان از روشنایی و نور طبيعى استفاده كردد.

صفحه 20:
فصل دوم - روشنايى بخش اول - فور طبیعی ماده ۱۴۰: ينجرههاى سقفى و ينجردهاى معمولى بايد به قسمى و به فواصلى نصب شود كه تور بطور يكنواخت به محل .كار يتايد ماده!؟1: در موارد ضرورى براى جلوكيرى از شدت تابش نور و پنجره‌های سقفی و پنجره‌های معمولی را بايد باوسايل .نعود مجهزمناسبى مانندكركره و برده متحرك ونظائر آذ ‎sale,‏ ۱۴۲: پنجره‌های سقفی و معمولیباید مرتباً تعیزگردند

صفحه 21:
فصل دوم - روشنایی بخش دوم- تور مصنوعی ماده ۱۴۳: در محل‌هایی که نور طبیعی وجود ندارد و یا در نقاطی كه نور طبیعی به قدر کافی ایجاد روشنایی تمی‌کند ‎jlo‏ تور مصتوعی استفاده شود ماده ۱۴۴: روشنایی باید بطور کلی یکنواخت بوده و از جهات مختلف بتابد تا از ایجاد سایه‌های تسد جلوگیری شده و ءضمناًباعث خیره شدن چشم نگردد ماده ۱۴۵: در محل‌هایی که بطور موضعی احتياج به نور شديدى باشسد علاوه بر نورکلی کارگاه تور اضافی در محل مورد .نیاز طبق مفاد این آیین‌نامه تامین شود ماده 1۴۶: بای جلوگیری از خیره کردن چشم نور اشافی مذکور در مادهقبل بایسد به نخوی پوشيدة شود که فقط معل «مورد نظر را روشن نماید

صفحه 22:
فصل دوم - روشنایی بخش سوم- شدت نور ماده ۱۴۷ حداقل شدت نور در معابر خارجی اطراف كاركاه و همچنین در داخل محوطه ۰ لوکسس است (لوکسس واحد شدت نور و مساویست با شدث روشنایی یک شمع در قاصله یک متر) ماده ۱۴۸ در موارد زیر حداقل شدت تور بايستى ‎8٠‏ لوكس باشد .الف - در محل‌هایی که تشخیص جزییات در آن ضرورت ندارد از قبیل جابجا کردن ذغال سنگ و سنگ آهک و اشیاء مشابه آن .ب - راهروها - بلكانها - انبارهاى كالا -نبرهای مخصوص اشیاء زمخت و حجیم ده ۴۹ در موارد زير حداقل شدت نور بايستى ‎٠١‏ لوکس باشد الف - هنگامی که تشخیعر. جزییات تا حدی ضروری باشد مانند محل تولید محصولات نیمه تعام آهنى و فولادى - آسيا كردن غلات - .آماده ساختن لیاف پنبه و سایرععلیات مقدماتى امور صنختی ب -در اطاق‌های ماشین و دیگ بخار- داخل اطاقک آسانسور برای حمل افراد و بر در قسمت‌های بسته بندی - در نبرهای اشیاء کم حم وتلويف. در سالك ها توالت و تست در ششكن او شيرة ماده 3۵۰ در مواردی که تشخیعي جزییات بطور متوسط ضرورت داشته باشد مانند سوار کردن اجزای مععیلی ماشین و کارهای مربوط به بندی گوشت -های نساجی و چرمی‌با الوان روشن - تهبه کنسرو و بستهههای عملیات مربوطجه فرآوردهبازرسی و معاینهفرآورده تاش چوب و الور و متال آن بایستی حداثل ۲۰۰ لوکس باشد ماده (۵: چننچه تشخیص- دقیق جزیبات ضرورت داشته باشسد مانشد کارهای ماشینی بازرسي و معاينه فدص یمه و ارچههای روش مش امور ری ‎eS SEC eS sats Gt‏ ‎Shy Lyre ab gp oad ahs,‏ ماده 181: در صورتى كه تشخيص بسيار دقيق جزبيات الزام آور باشد از قبيل سوار كردن و اتصال اجزاى ظريف ماشين. امور دقیق ماشينى. بازرسى كابلهاء تراش و صيفل شيشه و بلور. كارهاى جوبى ظريف. بافندكي بأرجدهاى تيره رئك پشمی آمور محاسباتیء .دقت داري و لخريرات تندنویسی, ماشين لويس ونفشه كشى وسأير أمور محتد ادارى بأيستى حداقل شدت نور ‎3٠١‏ لوكس بلقلل عاده 157 در مواردى كه تشخيس. جزبيات بطور دفيقشوازآنجه در فوق دشت ضرورت داشته باشد مانند سوار كردن و باؤرسي دقيق أدوات و اسبابهاى بسيار نظريف جواهر سازى. ساعت سازى. درجه بندى محصولات توتون. مقابله كردن اوراق جابى در جايخانة. رخ کردن پارچ‌های ره رنگ و نظثر آن حدافل شدت اور بايستى ‎1.٠٠‏ لوكس باشلا تبصره - حداقل شدت‌های نوری که در مورد فوق تعبین شده در مواقعی است که چرافها ودستگاههای نور دهنده تحت شرایط عادی کار کنه (نه در مواقعى كه دستكاءهاى مزيور تازه نصب شده است أز اين رو لازمست که شدت تور در آغاز کار در صورت مساعد .بودن شرايط ‎١8‏ درصد و شرابط نامناسب (مواردى كه نوع كار جراغها را كثيف مى كند) ‎8٠‏ درصد بيشتر در نظر كرفته شود

صفحه 23:
فصل دوم - روشنایی بخش چهارم- نور امدادی ماده ۱۵۴: در ساختمان‌هایی که ۲۵۰ نفر یا بیشتر بکار اشتغال داشته و فعالیت آنها تمام یا قسمتی از اوقات بعد از غروب تا قبل از طلوع آفتاب را فرا كيرد. كليه معابر مهم. بلكانها. نقاط خروجى ساختمان. معابری که به آنها منتهی می‌شود بای د از سیستم‌های روشنایی امدادی که هميشه در مدت شب آماده بکاربوده و در صورت قطع ,روشنایی اصلی می‌توان از آن استفاده نمود مجهز باشند سيستم روشنايى امدادى بليد حداقل ظرفيت توليد يك ساعت نيروبا شدت ينج لوكس را داشته و دارای منبع تولید نیرو و سیم کشی مستقل از شبکه عمومی باشد

صفحه 24:
فصل سوم - تهويه ماده 1۵۵ در کلیه کارگاه‌ها بلید پیوسته شرایط مساعدی از نظر تهویه (طبیعی ییا مصنوعی) فراهم باشد هواى كافى و سالم با درجه حرارت و رطوبت مناسب برای افرد موجودبوده و نیز از تغییرات ناگهانی درجه حرارت جلوگیری شود ماده ۱۵۶ هر نوع كرد و غبار. دود و كاز و بخارهاى حاصله در كاركادها بليد از همان وهله تولید تا جایی که امکان دارد .به وسايل طبيعى والا به وسايل مصنوعى از محيط كار دور ساخت تا از آلودكى هواى كاركاه جلوكيرى شود ماده 181: دستكادهاى مولد خرارت كه ذر محلهاى كار قرار مىكيرد بايد داراى هواكش مناسب باشد به نحوى که گازهای حاصله از احتراق .با هواى داخل کارگاه مخلوط نگردد. استفاده از اجاقها و بخاريهاى بدون دودكش و امثال .آن بكلى ممنوع است ماده ‎OA‏ در سالن‌ها و اطاق‌های كاركادها بايد هميشه حرارت و رطوبتى متناسب با نوع كار وجود داشته باشد و اين حرارت بای قابل افزایش و کاهش باشد تا بتوان درجه رطوبت و حرارث رأ به تناسب كار و حرارت و يا رطوبت خارج .تفییر داد ماده ۱۵۹ در نقاطی که اختلاف درجه حرارت فصلی زیاد است بليد سقف و بدندهاى محل کار و در صورت اقتضا درها و پنجره‌هابه وسایل مقتضی مانند عایق بندی حرارتی ستف‌ها. دیوارها و در صورت آمکان کف‌ها و درها و پنجره‌های .محل کار در مقابل حرارت يا برودت خارج مجهز شود ماده ۱۶۰: در كاركادها بایستی به وسایل مقتضی از قبیل نصب حایل‌های ثابت یا متحرک یا عایق کردن لوله‌های نافل .بخار يا آب داغ از تشعشعات شدید حرارتی جلوگیری شود .تیصره ۱- این عاي‌ها باید حتی الامکان از مواد نسوز ساخته شود ماده 1۶۱ در مواردی که از حرارت مرکزی استفاده می‌شود رادیاتورها و لوله‌های آب گرم باید به قسمی نصب شود که .كار كران در نتیجه تشعشع حرارت يا جربان هوای گرم ناراحت نشوند

صفحه 25:
فصل چهارم - پیشگیری حفاظت در برابر آتش سوزی

صفحه 26:
فصل چهارم - پیشگیری حفاظت در برابر آتش سوزی تعاریف ال - منظور از ساختمان تندسوز(ااسکلت چوبی) ساختمانی است که دیوارها کف و سقف آن بر روی استخوان بندی چوبیبناشده باشد اب - منظور از ساختمان کندسوز ساختمانی انست که دیواره‌هایآن‌ب مضالحبثیی ساخته شنه و در داغل بن الوارها و چویهای سنگین بکار برده شده باشدا ج - منظور از ساختمان مقاوم در بار آتش سوزى ساختماتى است كه در آن كلية ديوارهاء تيغدهاء كفهاء بلدها. سقفها. يتجرفها و ساير قطعات داخلی بنا از مصالح مقاوم در برابرآتش سوزی ساخته شده باش 3 - منظور از مکنه کم خطر محل‌هایی است که برای نار کردن با استفاده از اشیاء و موادی بکارمی‌رود که معمولً به سرعت یاب دود زیاد نمی‌سوزد و در صورت آتش گرفتن آشیاء بزودی دود و گازهای سمی یا نفجار خطرات فوری ناشی از مواد انار شدهبه وجود نمیآورد ه- منظور از امکه با خظر عادی محل‌هایی است که برای ابر کردن یا استفاده از اشیاء و مودی بکارم‌رود که با سرعت زیادمی‌سوزد دلیکن حین سوختن بزودی کازهای سمی ایجادنمیکند و - منظور از امکنه خطرناک محل‌هایی اسست که برایبکار بردن و نار کردن سا استفادهاشیء و موادی بکارمیرود که بسسیار زود آتش .میگیرد و این اشپاه دز حین سوختن بزودی کازهای نمی و تفجار توليد متمايد. 5 - منظور از طبقه یک طبقهوقعی نیست بلکهاتفاع پنج متر از کف زمین طبقهاصلی و هر چهارمتر روی آن یک طبقه محسوب می‌کردد بان ترتیب ساختمان بدون طبقه‌ای که ۲۵ عدر ارتفاع دارد معادل بنابى محسوب م شود كه طبقه هم سطح زمین آن پنج مترو بنج طبقه فوقانی آن هر یک ۴ متر ارتفا دار ح - منظور از گذر فضای آزد بین ماشین آلات تاسیسات یا انبوه مواد است وكلعه *آزاد“ بدان معنى است كه در كذر مواتعى ازقبيل ستون: .دستكاه ترالسميسيون قرقرمها ويا انبوه مواد و نظیر نها وجود تدارد ط - منظور از راهعبورفضای آزادی است که بای عبور و مرور داخل کارگه با توجه به تفسیری که در شد (ح) از کلمهآزاد شده است بکار ‎Sane‏ .ى - منظور از “راهرو" فضا آزادى است كه براى عبور و مرور خارج از محل كار با توجه به تعبير كلمه آزاد به كار مى رود. .ك - منظور از «خروجى» دهانماى است كه براى خروج از يك قسمت محل كار به قسمت ديكر آن به كار رود .ل - منظور از "خروجی اتتهایی " دهانه‌ای در بناست که بتوان به سهولت و بدون خطر از آن طربق به قضای آزاد راه یافت م - متظور از "گذرگاه" هر راهی است كه براى عبور و مرور افراد به كار مى رود

صفحه 27:
فصل چهارم - پیشگیری حفاظت در برابر آتش سوزی بخش اول- ارتفاع و تفکیک ابنیه ارتفاع ماده ۱۶۲ ارتفاع بنای کارگاههایی که پس از اجرای این آیین‌نامه ساخته ویا تجدید بنا می‌شوند بسته به نوع ساختمان یا خطرات ناشی از آتش سوزی باید با جدول زیر مطابقت داشته باشد به استثنای بناهای چوبی (تندسوزی) که الم فقط در یک طبقه ساخته می‌شود ماده ۱۶۳: چنانچه بناهای موجود کارخانه‌ها در کلیه طبقات‌با دستگاه‌های خودکار ضد آتش‌سوزی مجهز باشند حداکثر .می‌توان اجازه داد که طبقات آنها از آنچه در جدول بالا تصریح شده یک طبقه بیشتر باشد تفکیک ماده ۱۶۴: کلیه اعمالی که متضمن پروز تفجارها و خطرات ناشی از جرقه و شعله می‌شود بایسد در بناهایی جدا از بنای .اصلی کارگاه انجام شود

صفحه 28:
فصل جهارم - بيشكيرى حفاظت در برابر آتش سوزی بخش دوم - كذ ركادها .ماده ۱۶۵: حداقل عرض كذرهاى بين ماشين آلات و تاسيسات و يا انبوه مواد در كاركادها ‎8٠‏ سائتيمتر است ماده ۱۶۶: در صورت احتمال بروز مخاطرات از جانب ماشين آلات و همجنين در مواردى كه اندازه و ابعاد قطعاتى كه ساخته مىشود .ويا مقدار ضايعات و يا تاسيسات و يا انبوه مواد و اشياء يجاب نمايد بايستى براى كذرهاى داخلى عرض بيشترى منظور شود ماده ۱۶۷: چنانچه امکان دسترسی فوری به خروجی‌ها نباشسد در کارگهبایسستی راهروهای مشخص- و همواری بدون بریدگی و برجستگی با حداقل ۲۰/۱ متر عرش وجود داشتهباشد که مستقیمبه خروجی‌هامربوط می‌شود راه لها ماده 1۶۸ در ابنیه مقاوم در برابر آتش سوزی که دو طبقه وبا بیشتر ارتفاع دارد بایستی کلیه پله‌ها و پاگردها (اصلی و فرعی) از .مصالح مقاوم در برابر آنش سوزی ساخته شود ماده 124: بجز در موارد خاصى كه استفاده از يلههاى روباز مجاز شناخته شده كليه راه بلدها و باكردهاى اصلى با قسمتهايى از طبقات كه مورد استفاده افراد براى رفت و آمد أز راه بلههاى داخلى قرار مى كيرد بايستى با مصالح مقاوم در بربر آتش سوزی .ساخته و حفاظت شود ماده ۱۷۰ راه يلدهاى خارجى بايد در برابر آنش سوزى و دود و باد محافظت و اطراف آن با مصالح مقاوم در برابر آتش سوزى -بوشيده شود و حتفا راهى هم بد بالكونهاى خارجى بنا و راهروهای آن داشته باشد ماده 111: در ابنيداى كه در ساختمان آنها مصالح غير مقاوم در برابر آنش سوزى بكار رفته و بيش از دو طبقه ارتفاع دارد و شيب .بام آنها كمتر از يك بر جهار اسث حتعاً بايستى يك راه يله براى ارتباط به بام در نظر گرفته شود ماذة 177: كليه راه بلدها بليد مستقيماً يا از طريق يك حياط خلوت .يا راهروى مقاوم در برابر آتش سوزى به فضاى خارج يا خيابان را داشته باشد عرض اين راهروها با توجه به مواد 1978 و 1717 بايد دست كم به اندازه مجموع حداقل مجاز عرض كلية .خروجىهابى كه به آنها مربوط مى شود باشد ماده ۱۷۳: بر روی بالکان‌هایی که به منظور خروجی مورد استفاده قرار مى كيرد بايد بطور وضوح جهت خروج به طرف فضای آزاد معشخص شود

صفحه 29:
فصل چهارم - پیشگیری حفاظت در برابر آتش سوزی بخش دوم- گذرگاه‌ها خروجی‌ها و خروجی‌های انتهایی ماده ۱۷۴: تعداد و وضع درهای خروجی بلید طوری باشد که کلیه افراد بتوانند در موقع خطر محل کار را بلافاصله وبا .اطمینان کامل ترک کنند. حداقل عرض درهای خروجی ۲۰/۱ متر است ماده ۱۷۵: فاصله بین محل کار تا در خروجی انتهایی یا تا راه پله مقاوم در برایر آتش سوزی مصون از دود یا تا .درهایی که به راهروهای امن ارتباط دارد نباید از اندازه‌های زیر تجاوز کند الف - در مورد بناهای خطرناک ۱۵۰ متر .ب - در مورد بناهای کم خطر یا عادی ۳۰۰ متر ماده ‎VF‏ فواصل بالا را در کارگاهی که با آب پاش خودکار مجهز باشند و یا خطرات ناشی از آتش گرفتن احتمالی اشیاء باشد می‌توان زیادتر و یا کمتر نمود ماده ۱۷۷: برای جلوگیری از ازدحام در کارگاه‌هایی که تعداد افراد آن از ۵۰ نفر پیشتر باشد باید نسبت به تعداد اضافی افراد درب خروجی انتهایی عریض‌تر یا درب خروجی اضافی تعبیه گردد.با توجه به اینکه خروج افراد به صورت پشت سرهم (ستون) هميشه رجحان دار بنابراین اضافه عرض گذرگاه بايستى مضربی از ۶۰ سانتیمتر .باشد. عرض هر کدام از گذرگاه‌ها بایدطوری درنظر گرفته‌شود که عبور افراد بدون اشکال ممکن باشد تبصره - اضافه عرض هر درب خروجی انتهایی با ضریب ۶۰ سانتیمتر باید محاسبه شود گذرگاه‌های افقی .باشدماده ۸ ۱۷: درگذرگاه‌های افقی نبایدهیچگونه پله یا اختلاف سطح اگهانی وجود داشته ماده ۱۷۹ در صورت وجود اختلاف ارتفاع این دو گذرگاه بایستی برای اتصال آنها حتماً از سطح شیب دار (رامپ) .استفاده شود و در محل شروع رامپ مخصوصا نقطه مرتفع آن علامت مخصوص نصب شود

صفحه 30:
فصل چهارم - پیشگیری حفاظت در برابر آتش سوزی بخش سوم- درها درهای مقاوم در برایر آتش سوزی ار باكرد راه يلدها و ديوارههاى داخلى كذركاءهابى كه براى خروج دی موقع آتش‌سوزی اختصاص داردباید .درهاى مقاوم در برابر آنش سوزى كه به فنرهاى كميرسى مجهز اسث نصب شود عاده ۱۸۱: درهای خروجی انتهایی مقاوم در برابر آتش سوزی بلید دارای لولای دو طرفه باشد چنانچه استفاده از لولای دو .طرفه عملاً مناسب نباشد ممکن است اجازه داده شود که از دیهای کشویی افقی استفاده گردد ماده 141: در مورد درهاى مقاوم در يرابر آنشن سوزى امستفاده از درهاى كشوبى قائم و درهاى كركرماى و درهاى كردان .مجاز نيست ترتیب قرار گرقتن درها عاده ۱۸۳: جهت باز شدن کلیه درهایی که به راهروها و سرسراهاارتباط دارتد باید به سمت خروج از ساختمان بوده و .واجد علامت باشد عاده ۱۸۴ درهایی که از اطاق به راهرو و سرسرا باز می‌شود بلید طوری در نظر گرفته باشد که برای حرکت جمعیت مانعی .ایجاد ننماید .ماده ۱۸۵: پشت درهایی که به راهپلهها با می‌شود نباید بلافاصله پله وجود داشته باشد قرار گرفتن پاگردی که عرض آن لاقل به اندازه عرض در باشد در چشت اینگونه دیها الزامی است .ماده 182: عرض درهای خروجی انتهایی راهپلهها تباید لد عرض پله‌ها کمتر باشد عاده ۱۸۷ فاصله درهای خروجی طبانه هم سطح زعین تباید بیشتر از ۴۵ متر و عرض آنها تباید از ۲۰/۱ متر کمتر باشد ماده ۱۸۸: هر یک از درهای خروجی باید مشخص و قابل دید باشد عاده ‎:۱۸٩‏ درهایی که برای ارتباط به داخل یا خارج بنای کار خانجات یا طبقات آنها در نظر گرفته شده در ساعات کار به .هیچ وجه نباید با قفل با کشو و غیره بسته شود عاده 1۸۰

صفحه 31:
فصل چهارم - پیشگیری حفاظت در برابر آتش سوزی بخش چهارم- آسانسورها و بالابرها ماده ۱۹۰: با اینکه آسانسورها بطور کلی نباید به عنوان خروجی به حساب آید معذالک قفسه کلیه آسانسورهای .مخصوص حمل افراد باید سراسر با مصالح مقاوم در برابر آتش‌سوزی ساخته شود ماده 141: قفسه آسانسورها تبليدبا قفسه يلدها توام باشد مگر آنکه دیواره‌های آن‌با مصالح مقاوم در برابر آتش سوزی .ساخته شده باشد

صفحه 32:
فصل چهارم - پیشگیری حفاظت در برابر آتش سوزی بخش پنجم- علایم خروجی ‎sale‏ 1۹۲: درهای خروجی و گذرگاه‌ها باید بطور ساده و با علایم واصح که راه خروج را نشان دهنده مشخص شود. در کارگاه‌هایی که تعداد کارگران آن ۲۵۰ تفر بیشتر است و ساعت کار در طول شب ادامه داشته باشد علایم فوق بلید الکتریکی و به جریان برق فوق‌لعاده (همانطور که در ماده ۱۵۴ تشریح گردید) مرتبط باشد تا در صورت قطع .جریان عمومی برق استفاده از آنهاامکان پذیر باشد ‏این آیین‌نامه مشتمل بر چهار فصل و 1۹۲ ماده و ۸ تبصره به استناد ماده ۴۷ قانون کار تدوین و در چهل و هقتعین ,جلسه شورایعالی حفاظت فنی مورخ ۲۴/۸/۱۳۴۰ به تصویب نهایی رسیده و قابل اجراست ‏ماده ۴۷ قانونکار ساب وه لستاد مصوبه جلسة مورخ ۱۲/۵/۸۳ شورلیعا جفاظف نیسه مادد ۸۵ قانورکار . ‏مصوبآبانماه ۱۳۶۹ غییر افته لست

صفحه 33:
فصل اول - تعاريف : فصل اول - تعاریف منظور از دستكادهاى بالابر در اين قسمت ماشین‌هایی است که مى تواند بار را در امتداد قائم يا امتداد افقى حركت دهد (به :استثناى آسانسور حمل افراد وبار) وانواع آن به شرح ‎١‏ زيراست .بالابرى است كه بتوائد بارى را در حال آويزان در امتداد قائم و افقى جابجا كند د00 الف - جرثقيل کندحرکت‌جرفقیلی است که درروی یک یا چند ریا (عحبه ومطامه؟1/)متحركب- جرثقيل جرثقیل متحرکی است که در امتداد مناسبی زیر سقف. (عجه پجصه۲۲ لعج جج0) ج - جرثتیل با پل متحرک .کارخانه روی ریل حرکت کرد و بتواند بر را در متداد طول و عرض و ارتفاع کار جایجا تماید جرثقیل متحرکی است که بر روی دو پایه خرپایی شکل سوار بوده و مجهز (0۳۳) /04)) د - جرثقیل با دروازه متحرک به چند بالابرنده عمودی باشد و بتواند بر ر با خود از نقطداى به نقطه ديكر در روى ريل و در مسير خود حمل کند جرتقیل متحرکی است که دستگاه بالابر و اطاقک فرمان آن (در صورت وجود) (صجم0 هج9©) ه- جرثقيل يك ریلی .در حال آویز توسط چرخ‌هایی كه روی یک ریل فوقانی حرکت می‌کند جابجا گردد .نوعى جرفقیل است که بر روی وسیله نقليه موتورى سوار شده است (00 مهد و - جرئقیل متحرک موتوری نوعی جرثقیل ثابت یا گردان است که دارای بازویی اققی یا مایل بوده و کابل نگهدارنده (ع0 عل) ز - جرثقیل بازویی بر به‌وسیله بازوی مزبور نگهداری می‌شود. در این دستگاه موقعیت قلاب بار نسبت به محور دوران جرثقیل توسط طول و شیب بازو تعیین می‌گردد و در بعضی موارد که بازوی جرثقیل افقی است ممکن است بار توسط اطافک متحرکی .جابجا شود ‎(roken)‏

صفحه 34:
قصل اول - تعاريف نوعی جرثقیل است که روی چرخ سوار 0998 9 )55 ‎(Porte Por Wott) ome}‏ © جر ثقيل متحرك زمینی دحرکت می‌کند نوعی جرثقیل است که دارای سکوی مخصوص جهت قرار گرفتن (1۳۳" پج) ط - جرئقیل سکودار (چرخ چاه) .بار وحمل آن به قسمتها و انبار كردن بار در ارتفاعات و جاهای مختلف باشد جرثقیل ثابتی است که زنجیر یا كابل بالابر در روى (كاسمب 4+ جط0۳) ی - جرثقیل ساختمانی (چرخ چ استوانه‌ای پیچیده شده و پایه دستگاه به‌وسیله پیچ‌های فونداسیون يا وسیله دیگری به زمین محکم شده باشد جرثقیل ثابت یا متحوکی است که استوانه حامل كابل يا زنجير توسط ‎beset)‏ -ط) الکتریکیک - جرنقیا جالایر ممکن است مستقلا کارکرده یا به عنوان بالابرحرکت در آید و بر را بالاوپایین بیرد.اینموتورالکتریکی به .فرعی برای دستگاه بالابر دیگر مورد استفاده قرار گیرد جرثقیلی است شبیه بالا برضد(ک) که ثیروی محرک آن هوای فشرده (ص فحص حد©) ل - جرثقيل بادى دمی‌باشد جرثقیل ثابت یا متحرکی است که‌با دست به کار می‌افتد و شامل یک یا چند 1۳0" 0!۵0) م - جرثقیل زنجیری .جرخ زنجيرى مى باشد بالابر ثابت یا متحرکی است که با دست کار کرده و شامل یک یا چند (ط/ اجب )ان - جرثقیل قرقره ای .ها و قلاب بار منتفل می‌گرددقرقره بوده و نیروی محرک توسط کابل به قرقره شامل طناب کابل فولادی زنجیر و ادوات اتصال آنها به یکدیگر از (ام۷۳9۵۹) س - لوازم بستن و بلند کردن بار .قبیل (حلقه. قلاب. بست کایل و غیره) می‌باشد

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان