گزارش‌های دولتیسایر

آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاههای اجرایی

صفحه 1:
BD ee Bere trent) ‏با رشوه در دستگاههای‎ eA

صفحه 2:
د لا ‎Ene)‏ ا ا ‎crie re Ecy‏ ا ا 60 مال نمایند یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را فراهم نمایند » با توجه به بند (07) ماده (6) قانون رسیدگی به تخلفات اداری - مصوب ‎Same y lets 43 Gil oat, 5 COPS‏ 43 ‎Parr Bren rene;‏ 1 .خواهد شد

صفحه 3:
الف- كرفتن وجوهى به غير از انجه در قوانين و ل ‎Pe Cee ne ae‏ از ‎peo Ca‏ ل ا ‎PO EP‏ مقدار فاحش كمتر از قيمت. ‏ج - فروش مالى به مقدار فاحش كرانتر از قيمت به طور مستقيم يا غير مستقيم به ارباب رجوع بدون رعايت مقررات مربوط. ‏د- فراهم نمودن موجبات ارتشاء از قبيل مذاكره جلب موافقت يا وصول و ايصال وجه يه مال يا سند يرداخت .وجه از ارباب رجوع

صفحه 4:
‎agli Ly day Gdla py aks b dls by das Und b Ad! -»‏ مال از ارباب رجوع به طور مستقيم يا غير مستقيم براى انجام دادن يا انجام ندادن امرى كه مربوط به دستكاه اجرايئامى,باشد. ‏و- اخذ هر كونه مال ديكرى كه در عرف رشوه خوارى تلقى مى شود » از جمله هر گونه ابراء با اعطاء وام بدون رعايت ضوابط يا يذيرفتن تعهد يا مسئوليتى كه من غير حق صورت كرفته باشد و همجنين كرفتن ياداش و قائل شدن تخفيف و مزيت ادل اسلار + خدمات به (شخاص و اعمال هر کرده موافقت يا حمايتى از ضوابط كه موجب بخشودكى يا .تخفيف كردد

صفحه 5:
ا ا ل ماده 2- کلیه دستگاههای موضوع ماده (19) اين آیین نامه برای تحقق اهداف این آیین نامه نسبت به انجام موارد ذیل می باید اقدام ‎“ame‏ sere Coe BY > Va eAPRTer ec ABOVE Meret eer ۱ Vere e Ste) ERO EW ‏اك‎ De) ‏توسعه فناورى ادارى » انجام نظر سنجى از مردم‎ PRS eres) ‏ا ل لت‎ Tero) an ‏م ا ا‎ TT es SEO) ‏ريضايت ارباب رجوع در نظام ادارى و مصوبات مربوط به اصلاح‎ ‏م‎ Toe re) ۱2 ‏رز و‎ SCTE Eres We DE reo ‏.نامه به طور كامل مظلع شده باشند‎

صفحه 6:
ج- انتخاب بازرس يابازرسان از طرف وزراء و روسای سازمانها » استانداران » مديران عامل شركتها » ‎ORR CB ene CED)‏ را قت ‎eye Ce el Spit) =e Tes‏ 1 رسن ‎Tee‏ و د- تشويق اشخاصى كه تخلفات موضوع ماده (0) اين آيين نامه را كزارش نموده و كزارش آنان منجر به صدور حکم قطعی بر اساس آیین نامه شده باشد 0 مطابق آیین نامه ای که به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیئت وزیران می .رسد

صفحه 7:
7 ‏ل ال‎ ene ‏ا لكر‎ nn ‏دستكاه طرف قرارداد مرتكب يكى از اعمال‎ ‏ل ا نامه شود‎ re ooo)

صفحه 8:
eS eee Tien ‏ل‎ ماده0- کلیه کارکنان دستگاههای موضوع آیین نامه مکلفند در صورت اطلاع از وقوع اقدامات مندرج در ماده (0) نسبت به خود يا ديكر كاركنان مراتب را با ذكر مشخصات فرد يا افراد بيشنهاد كننده به هيئتهائ رسيدكى به تخلفات ادارى و ‎ees‏ ا ا ا ل 0 20 ‏ا ل ا‎ Yc SEEN ‏اجرايى ان وى تقاضاى رشوه شده و يا رشوه اخذ شده باشد يا‎ ‏تلاش براى كرفتن ريشوه از وى شده باشد در اولين فرصت به‎ ‏مسئولان يا بازنرسان موضوع بند (ج) ماده (2) اين آيين نامه‎ ‏ا ل لل‎ nas DES ‏اين رشوه را تقاضا نموده يا براى به دست آوردن آن تلاش‎ ‏کف اك‎

صفحه 9:
۱ گیرندگان و مجازاتهای اداری an ‏و‎ ‎۱ ۱ PREC PeOn eb Coys SIT) الف- مقامات مندرج در ماده ‎PRPC WTC) (GE)‏ ‎ee RTC De eee res Neen ce)‏ ۱ وقوع تخلفات موضوع ماده (0) اين آيين نامه توسط هر يك از كاركنان يا مديران و مسولان مربوط اطلاع حاصل نمایند مکلفند حسب اهمیت موضوع نسبت به اعمال یکی از مجازاتهای بندهای (الف) و (ب) و (ج) ‎ew‏ قانون رسيدذكى به ‎Pen Ey‏ زار ال نمايند

صفحه 10:
ب- در صورت تکرار تخلف با گزارش و تایید بازرسان یا مدیران ذی ربط » هینتهای رسیدگی به تخلفات ادارى مكلفند با توجه به ميزان تخلفاو حساسيت آن كارمندان متخلف را به يكى از مجازاتهاى مقرر در ماده (©) قانون ياد شسده ( به استثناى 00000 ج- در صورت تكرار تخلف موضوع ماده (0) اين ا ار ۱ مندرج در ماده (©) قانون رسيدكى به تخلفات ادارى به يكى مجازاتهاى بازخريد خدمت » اخراج يا انفصال دایم از خدمات دولتی توسط هیئت رسیدگی به تخلفات .اداری محکوم خواهد شد

صفحه 11:
تبصره )- مراحل مذکور در اين ماده مانع از اعمال اختيارات هيئت هاى رسيدكى به تخلفات ادارى در ماده (©) بدون طى مراحل فوق الذکر نمی باشد و هیئت ها می توانند حسب درجه اهمیت تخلف موضوع مجازاتهای بند (ج) را برای بار اول یا دوم ۳۳۱۰۱۵ ا ‎(aS) POP‏ قانون ‎Ep CAO)‏ ۱ آنان به هیتتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع می شود ۳ Creek EBS KEG تبصره2- دستگاههای اجرایی که مشمول قانون رسیدگی به تخلفات ادارى نمى باشند مكلفند بر اساس قوانين و مقررات مربوط به خود با تخلفات مندرج در اين مقررات برخورد .نمايند

صفحه 12:
تبصره6۴- در صورتی که بازرسان موضوعدبند 3 ماده )©( اين آيين نامه مرتكب تخلفات بندهای ماده()) شوند با تقاضای اعمال اشد مجازاتهاى مذكور در قانون رسيدكى به تخلفات Ee Te See ‏ا ا ا‎ جنانجه تخلف ارتكابى بازرس عنوان يكى از جرايم مندرج در قوانين جزايى را نيز داشته باشد پرونده آنان به ترتیب مقرر در ماده (19) قانون ‎DETER Re OCS pte‏ 1

صفحه 13:
ماده‌- در مورد تخلفات موضوع بندهای ماده(1)) اين ايين نامه كه واجد جنبه جزايى است» ‎(eee eres‏ 000 هیئت رسیدگی به تخلفات ادارى مكلف است با رعایت ماده (49) قانون رسیدگی به تخلفات ادارى مراتب را جهت رسيدكى به مراجع قضايى .صالح نیز منعکس نماید

صفحه 14:
ماده۳»- در صورتی که اشخاص حقیقی و یا حقوقی طریف ‎I PP eR CRON UIT OY COMM EN KI IBY‏ 2000 ماده (0) آیین نامه شوند دستگاه دی ربط مجاز به عقد قرارداد جديد با اشخاص حقيقى و حقوقى درج كريدد. ل ا 52-07 دا 0 برنامه ریزی کشور. نیز. اعلام دارد. ‎Se Ore we ear]‏ لت ‎BIND Vs eS RCS TCC Ya eT erate gece ey)‏ ‏ل ا ل ل ا دستگاههای اجرايى خوددارى از انجام 9 ا ا ۱

صفحه 15:
ماده‌0- شرایط انتخاب بازرسان موضوع بند (ج) ماده (©) اين آبين نامه به شرح زير مى باشد: الف- بازرسان بايد از بين افراد امين » مطلع با حسن سابقه انتخاب شوند. ب- صلاحیت ل ‎eC er eRe Ree‏ ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات هر ,دستگاه يا واحدهای مشایه برسد

صفحه 16:
ج- هماهنگی » آموزش و نظارت بر کار بازرسان به عهده دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاه است. د- بازرسان موظفند سوكند نامه مخصوص را كه براى همين منظور ‎S OP er)‏ مما ل ا ا ا ا ا ل كت محوله و خدمات برجسته ای که توسط بازرسان اتجام می گردد با استناد ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تا میزان ِا ل ل ا لت ‎FE TC)‏ ا 0 000 ال نمی باشد و تا زمانی که مستخدم به عنوان بازرس انجام وظیفه می نمايد و-كزارش هاى بازرسى آن واصل مى كردد با نظر دستكاه ذى .ربط قابل پرداخت است.

صفحه 17:
و- دستگاهها می توانند حداکثر به جچهل درصد ( 6:0 96) از بازرسانی که خدمات برجسته ای برای پیگیری و کشف موارد تخلف انجام می دهند تا یک ماه حقوق و مزایا علاوه بر پاداش پرداخت نمایند. ز- بازرسان با پیشنهاد واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات موضوع بخشنامه شمار 0 مورخ 6۵/۵/1606 ۰ و با تایید مقامات مسئول منصوب می شوند. ‎By vane‏ ا ا ا ‎NEE‏ تغيير عنوان بستهاى سازمانى به يست بازرس براى انجام وظايف بازرسى استفاده نمايد. در هر حالت بازرسان از فوق العاده های ویژه بازرسی بهره مند .خواهند شد

صفحه 18:
ح- در واحدهای استانی بازرسان با پیشنهاد روسای ‎ves wine Cw‏ را 0 ارزيابى عملكرد و ياسخكويى به شكايات در مركز ‎cee‏ كك ط بازرسان منصوب از طرف استانداران علاوه بر اجرای ‎ae ey‏ نامه در استانداريها » عهده دار بازرسی و انجام این وظایف در سایر واحدهای استانی نیز می باشند. ی- تعداد بازرسان هر دستگاه نباید از نیم درصد (906/0) کل کارکتان تجاوز نماید. برای موارد خاص با تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزى كشور .اين درصد قابل لفزايش است

صفحه 19:
ماده ©- در صورتى كه هر يك از كاركنان واحدهاى تحت سريرستى مديران » روسا و ‎wap ew)‏ ا ا ل 'مرتكب يكى از تخلفات مندرج در ماده (0) اين ‎ey Tee) EUR ee L he rere)‏ بار اول تذکر داده خواهد شد و برای بار دوم ل ره ار ار محجروم و برای بار سوم تا دو سال از انتصاب ,به پستهای مزبور ممنوع خواهند شد

صفحه 20:
BYTES DoCS el Tec Bri (Orne مکلف است بر اساس روشهای نظر سنجی از مردم و ارباب رجوع ‎٠‏ كزارشات بازرسان و ساير منابع » هر ساله دستكاههاى مشمول اين آيين نامه را از نظر درجه سلامت ادارى و ميزان شيوع رشوه » طبقه بندى » تجزیه و تحلیل و سطح بندی نماید و نتایج را همراه با ‎Bee BY eee Le eI SelB)‏ منعكس نمايد. كليه دستكاههاى مشمول اين آيين نامه برا ی انجام مطلوب اين ماده مكلف به همكارى با ‎i CO ccn‏ ال ا له

صفحه 21:
یا ‎BE‏ ‏موظف است اقدامات لازم را برای توجیه و بيكيرى اجراى اين آيين نامه به عمل آورد. ماده 2)- دستكاههاى اجرايى موظفند براى ‎rater ress.)‏ ل ل 0 ‎coe eee ELAS EL ss)‏ پرداخت رشوه می باشند اولویت بندی نمایند و نقاط آسيب يذير را با جديت و اوليت اصلاح 5

صفحه 22:
‎en one)‏ رل موظفند طی حکمی یکی از معاونان دستگاه را که مسئول اجراى طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع » موضوع تصويب تصويب نامه شماره 0 ۳ ل ل سرك نامه نمايند و اام ‎BEST Cys wep yee)‏ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه دهند. سازمان یادشده پس از جمع بندی » گزارش دستگاههای اجرایی زا تهیه و به رییس جمهور و شورایعالی اداری .تقديم لو كند

صفحه 23:
تبصره 0- به منظور ايجاد هماهنكى بين واحدهاى ذى ربط ‎Gal yal Bir ye 52‏ ا ا 0 دریافت ‎RARBG‏ و پیگیری مستمر اجرایی این آیین نامه » كاركروهى با مسئوليت معاون دستكاه اجرايى موضوع ماده (09) اين آيين نامه و با عضويت مسئول واحد ارزيابى عملكريد و ياسخكويى به شكايات ( دبير كار كروه ) مسئول واحد بهبود سيستمها و روشهاى ادارى ( در صورت تشكيل هيئت ) و يكى ان بازرسان تشكيل مى كردد. تبصريه ©- واحدهاى حراست موظفند كه نتايج بازرسيها و اقدامات قانونی خود را در خصوص این تصویب نامه به کار ,گروه یاد شده ارایه نمایند

صفحه 24:

آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاههای اجرایی فصل اول – مصادیق رشوه ماده -1کارکنان و مسئوالن دستگاههای اجرایی که مطابق بندهای ذیل مبادرت به اخذ وجه و یا مال نمایند یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را فراهم نمایند ،با توجه به بند ( )17ماده ()8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری – مصوب -1372پرونده آنان به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری برای اعمال مجازات مناسب ارجاع .خواهد شد الف -گرفتن وجوهی به غیر از انچه در قوانین و مقررات تعیین شده است. ب -اخذ مالی بالعوض یا به مقدار فاحش ارزانتر از قیمت معمولی یا ظاهراً به قیمت معمولی و واقعا ً به مقدار فاحش کمتر از قیمت. ج – فروش مالی به مقدار فاحش گرانتر از قیمت به طور مستقیم یا غیر مستقیم به ارباب رجوع بدون رعایت مقررات مربوط. د -فراهم نمودن موجبات ارتشاء از قبیل مذاکره جلب موافقت یا وصول و ایصال وجه یه مال یا سند پرداخت .وجه از ارباب رجوع ه -اخذ یا قبول وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مال از ارباب رجوع به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای انجام دادن یا انجام ندادن امری که مربوط به دستگاه اجرایی می باشد. و -اخذ هر گونه مال دیگری که در عرف رشوه خواری تلقی می شود ،از جمله هر گونه ابراء یا اعطاء وام بدون رعایت ضوابط یا پذیرفتن تعهد یا مسئولیتی که من غیر حق صورت گرفته باشد و همچنین گرفتن پاداش و قائل شدن تخفیف و مزیت خاص برای ارایه خدمات به اشخاص و اعمال هر گونه موافقت یا حمایتی از ضوابط که موجب بخشودگی یا .تخفیف گردد فصل دوم – تکالیف Hو وظایف Hدستگاههای اجرایی ماده -2کلیه دستگاههای موضوع ماده ( )16این آیین نامه برای تحقق اهداف این آیین نامه نسبت به انجام موارد ذیل می باید اقدام نمایند: الف -شفاف سازی مراحل انجام خدمات اطالع رسانی مناسب به مردم ،اصالح و کوتاه نمودن روشهای انجام خدماتی که به مردم ارایه می گرHدد ،توسعه فناوری اداری ،انجام نظر سنجی از مردم و مراجعان بر اساس دستورالعملهایی که از طرف سازمان مدیریت و برنامه رHیزی کشور صادر می گردد(طرح تکریم مردم و جلب رHضایت ارباب رجوع در نظام اداری و مصوبات مربوط به اصالح سیستمها و رHوشهای اداری ب -آموزش کارHکنان به نحوی که کارHکنان دی رHبط از Hمفاد این ایین .نامه به طور کامل مطلع شده باشند ج -انتخاب بازرس یابازرسان از طرف وزراء و روسای سازمانها ،استانداران ،مدیران عامل شرکتها ، روسای سازمانها ،مدیران کل واحدهای استانی برای انجام نظارتهای الزم به طرق مقتضی و تهیه و ارایه گزارش در حیطه وظایف و ماموریت های محوله. د -تشویق اشخاصی که تخلفات موضوع ماده ( )1این آیین نامه را گزارش نموده و گزارش آنان منجر به صدور حکم قطعی بر اساس آیین نامه شده باشد ، مطابق آیین نامه ای که به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیئت وزیران می .رسد ه -پیش بینی حق فسخ برای دستگاه اجرایی در قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور اعمال حق مذکور در مواردی که به تشخیص دستگاه طرف قرارداد مرتکب یکی از اعمال .بندهای ماده ( )1این آیین نامه شود فصل سوم – تکالیف و وظایف کارکنان ماده -3کلیه کارکنان دستگاههای موضوع آیین نامه مکلفند در HصورHت اطالع از وقوع اقدامات مندرHج در ماده ( )1نسبت به خود یا دیگر کارکنان مراتب را با ذکر مشخصات فرد یا افرHاد پیشنهاد کننده به هیئتهای رسیدگی به تخلفات ادارHی و مقامات مافوق اطالع دهند تا مطابق قانون پیگیرHی شود. ماده -4هر شخصی که در ارHتباط با وظایف دستگاههای اجرایی از Hوی تقاضای رشوه شده و یا رشوه اخذ شده باشد یا تالش برای گرفتن رHشوه از وی شده باشد در اولین فرصت به مسئوالن یا بازHرسان موضوع بند (ج) ماده ( )2این آیین نامه گزارش کامل موضوع و مشخصات شخص یا اشخاصی را که این رHشوه را تقاضا نموده یا برای به دست آوردن آن تالش .کرده اند به مسئوالن مربوط ارایه دهد فصل چهارم – نحوه رسیدگی به تخلفات رشوه گیرندگان و مجازاتهای اداری ماده -5دستگاههای مشمول این ۀیین نامه به ترتیب زیر برای پیگیری و رسیدگی به تخلفات موضوع ماده ( )1و اعمال مجازات اقدام خواهند نمود. الف -مقامات مندرج در ماده ( )12قانون رسیدگی به تخلفات ادازی چنانچه از طریق بازرسان انتصابی به وقوع تخلفات موضوع ماده ( )1این آیین نامه توسط هر یک از کارکنان یا مدیران و مسوالن مربوط اطالع حاصل نمایند مکلفند حسب اهمیت موضوع نسبت به اعمال یکی از مجازاتهای بندهای (الف) و (ب) و (ج) .ماده قانون رسیدگی به تخلفات اداری اقدام نمایند ب -در صورت تکرار تخلف با گزارش و تایید بازرسان یا مدیران ذی ربط ،هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری مکلفند با توجه به میزان تخلف و حساسیت آن کارمندان متخلف را به یکی از مجازاتهای مقرر در ماده ( )9قانون یاد شسده ( به استثنای متخلف در بند فوق ) محکوم نمایند. ج -در صورت تکرار تخلف موضوع ماده ( )1این آیین نامه متخلف با تقاضای اعمال اشد مجازاتهای مندرج در ماده ( )9قانون رسیدگی به تخلفات اداری به یکی مجازاتهای بازخرید خدمت ،اخراج یا انفصال دایم از خدمات دولتی توسط هیئت رسیدگی به تخلفات .اداری محکوم خواهد شد تبصرHه -1مراحل مذکور Hدر Hاین ماده مانع از اعمال اختیارات هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری در ماده ( )9بدون طی مراحل فوق الذکر نمی باشد و هیئت ها می توانند حسب درجه اهمیت تخلف موضوع مجازاتهای بند (ج) را برای بار Hاول یا دوم اعمال نمایند. تبصرHه – مقامات دی ربط با توجه به ماده ( )13قانون رسیدگی به تخلفات اداری می توانند کارکنانی رHا که پرونده آنان به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارHجاع می شود حداکثر به مدت سه ماده آماده به خدمت نمایند. تبصره -3دستگاههای اجرایی که مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری نمی باشند مکلفند بر اساس قوانین و مقررات مربوط به خود با تخلفات مندرج در این مقرHرات برخورد .نمایند تبصره -4در صورتی که بازرسان موضوعدبند (ج) ماده ( )2این آیین نامه مرتکب تخلفات بندهای ماده( )1شوند با تقاضای اعمال اشد مجازاتهای مذکور در قانون رسیدگی به تخلفات اداری به هیئتهای مزبور معرفی خواهند شد. چنانچه تخلف ارتکابی بازرس عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد پرونده آنان به ترتیب مقرر در ماده ( )19قانون رسیدگی به تخلفات اداری به مراجع قضایی .صالح ارجاع خواهد شد ماده -6در مورد تخلفات موضوع بندهای ماده( )1این ایین نامه که واجد جنبه جزایی است، خصوصا ً بندهای (ب) (،ج) ( ،د) ( ،ه) این ماده هیئت رسیدگی به تخلفات اداری مکلف است با رعایت ماده ( )19قانون رسیدگی به تخلفات اداری مراتب را جهت رسیدگی به مراجع قضایی .صالح نیز منعکس نماید ماده -7در صورتی که اشخاص حقیقی و یا حقوقی طرHف قرارداد با دستگاههای اجرایی مرتگب یکی از اعمال بندهای ماده ( )1آیین نامه شوند دستگاه دی ربط مجاز به عقد قرارداد جدید با اشخاص حقیقی و حقوقی درHج گرHدد. تبصرHه -1دستگاه اجرHایی مربوط موظف است مشخصات اشخاص حقیقی یا حقوقی این ماده را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور Hنیز Hاعالم دارد. تبصرHه -2در صورHتی که اشخاص یادشده حداقل دوبار مرتکب تخلف مندرج در این ماده گرHدند سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور Hموظف Hاست ضمن اعالم نام آنها به کلیه دستگاههای اجرایی خودداری از انجام معامله با اشخاص .مزبور Hرا جزHء شرایط عمومی پیمان لحاظ نماید ماده -8شرایط انتخاب بازرسان موضوع بند (ج) ماده ( )2این آیین نامه به شرح زیر می باشد: الف -بازرسان باید از بین افراد امین ،مطلع با حسن سابقه انتخاب شوند. ب -صالحیت بازرسان می باید با تایید واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات هر .دستگاه یا واحدهای مشابه برسد ج -هماهنگی ،آموزش و نظارت بر کار بازرسان به عهده دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاه است. د -بازرسان موظفند سوگند نامه مخصوص را که برای همین منظور توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه می گردد ،امضاء نمایند. ه -دستگاهها می توانند حسب توانمندیها و کارایی و حجم مسئولیت محوله و خدمات برجسته ای که توسط بازرسان انجام می گردد با استناد ماده ( )6قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تا میزان سی درصد ( )%30مجموع حقوق و فوق العاده های مربوط به عنوان فوق العاده ویژه بازرسی پرداخت نمایند. فوق العاده یاد شده غیر مستمر است و مشمول کسر کسور بازنشستگی نمی باشد و تا زمانی که مستخدم به عنوان بازرس انجام وظیفه می نماید و گزارش های بازرسی آن واصل می گردد با نظر دستگاه ذی .ربط قابل پرداخت است و -دستگاهها می توانند حداکثر به جچهل درصد ( )% 40از بازرسانی که خدمات برجسته ای برای پیگیری و کشف موارد تخلف انجام می دهند تا یک ماه حقوق و مزایا عالوه بر پاداش پرداخت نمایند. ز -بازرسان با پیشنهاد واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات موضوع بخشنامه شماره 35665/1801مورخ ، 4/3/1382و با تایید مقامات مسئول منصوب می شوند .دفتر مذکور می تواند با حفظ پست و مسئولیت های مربوط و یا با تغییر عنوان پستهای سازمانی به پست بازرس برای انجام وظایف بازرسی استفاده نماید .در هر حالت بازرسان از فوق العاده های ویژه بازرسی بهره مند .خواهند شد ح -در واحدهای استانی بازرسان با پیشنهاد روسای سازمانهای استانی یا مدیران کل استان و تایید واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در مرکز منصوب می شوند. ط -بازرسان منصوب از طرف استانداران عالوه بر اجرای مفاد این آیین نامه در استانداریها ،عهده دار بازرسی و انجام این وظایف در سایر واحدهای استانی نیز می باشند. ی -تعداد بازرسان هر دستگاه نباید از نیم درصد ( )%5/0کل کارکنان تجاوز نماید .برای موارد خاص با تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .این درصد قابل لفزایش است ماده -9در صورتی که هر یک از کارکنان واحدهای تحت سرپرستی مدیران ،روسا و مسئوالن سازمانهای موضوع این آیین نامه مرتکب یکی از تخلفات مندرج در ماده ( )1این ایین نامه شوند به مدیران و مسوالن مربوط برای بار اول تذکر داده خواهد شد و برای بار دوم مدت شش ماه از انتصاب به سمتهای یادشده محجروم و برای بار سوم تا دو سال از انتصاب .به پستهای مزبور ممنوع خواهند شد ماده -10سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است بر اساس روشهای نظر سنجی از مردم و ارباب رجوع ،گزارشات بازرسان و سایر منابع ،هر ساله دستگاههای مشمول این آیین نامه را از نظر درجه سالمت اداری و میزان شیوع رشوه ،طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل و سطح بندی نماید و نتایج را همراه با راهکارهای اجرایی به رییس جمهور و دیگر مسئوالن منعکس نماید .کلیه دستگاههای مشمول این آیین نامه برا ی انجام مطلوب این ماده مکلف به همکاری با .سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشند ماده -11سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اقدامات الزم را برای توجیه و پیگیری اجرای این آیین نامه به عمل آورد. ماده -12دستگاههای اجرایی موظفند برای اجرای دقیق این ایین نامه واحدها و گروههایی از کارکنان خود را که بیشتر در معرض دریافت و پرداخت رشوه می باشند اولویت بندی نمایند و نقاط آسیب پذیر را با جدیت و اولیت اصالح .نمایند ماده -13هر کدام از دستگاههای مشمول این آیین نامه موظفند طی حکمی یکی از معاونان دستگاه را که مسئول اجرای طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع ،موضوع تصویب تصویب نامه شماره /21619ت 26394ه مورخه 1/6/1381 می باشد مسشئول پیگیری ،نظارت و اجرای این آیین نامه نمایند و گزارشهای مربوط را هر شش ماه یکبار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه دهند. سازمان یادشده پس از جمع بندی ،گزارش دستگاههای اجرایی زا تهیه و به رییس جمهور و شورایعالی اداری .تقدیم می کند تبصرHه -1به منظور ایجاد هماهنگی بین واحدهای ذی ربط در هردستگاه اجرایی ،رHفع موانع و مشکالت اجرایی ، درHیافت گزارشات و پیگیری مستمر Hاجرایی این آیین نامه ، کارگروهی با مسئولیت معاون دستگاه اجرایی موضوع ماده ( )13این آیین نامه و با عضویت مسئول واحد ارزیابی عملکرHد و پاسخگویی به شکایات ( دبیر کار Hگروه ) مسئول واحد بهبود سیستمها و روشهای اداری ( در صورت تشکیل هیئت ) و یکی از Hبازرسان تشکیل می گردد. تبصرHه -2واحدهای حراست موظفند که نتایج بازرسیها و اقدامات قانونی خود رHا در Hخصوص این تصویب نامه به کار .گروه یاد شده ارHایه نمایند

51,000 تومان