علوم مهندسیتکنولوژی

اتومبیل های بادی خورشیدی

صفحه 1:
SS ‏هه‎ الومبیل ‎Gla‏ بادی - خورشیدی تهیه کنندگان : فرنوش احمدی ‏ ميترا ياملائى اذ

صفحه 2:
رچند سال اخیر کمبود سوخت های فسیلی و آینده ی رو به پایان آنها باعث ایجاد طرح های زیادی شده است که در عين حال سعی در از بین بردن آلودگی که یکی از مضرات سوخت های فسیلی بوده است » کرده اند. همه ی طرح های موجود » برای حفظ محیط زیست و هوایی پاکیزه تر می کوشند زیرا که افزایش روز افزون جمعیت بعلاوه ی استفاده ی بیش از حد سوخت های فسیلی و كاه استفاده ی نابجا به وسیله ی وسایل دودزا » باعث خرابی هوا شده است به طوری که تنفس را کم کم برای انسانها غیرممکن می نماید. در حال حاضر گر چه دانشمندان و محفقان در تمام کشورها سعی در استفاده ی بهینه از محیط زیست کرده اند .با این حال اين كار بيش از حد خرج برمی دارد و برای همه امکان پذیر Cia

صفحه 3:
یکی از اين کاررهای پژوهشی » استفاده از انرژی خورشید برای سوخت ماشین هاست. بدین منظور از فتوسل هایی که معمولا از فلز سزیم و دیگر فلزهای کمیاب و گران ساخته می شود » استفاده می کنند ؛ تا انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل و برای انرژی ماحد ماشین های الکتریکی مصرف شود. اما همانطور که در بالا اشاره شد » اين مواد سازنده ی سلولهای خورشیدی بسیار گران بوده و اين مسئله قیمت سرسام آوری را برای ماشینها به ارمغان می آورد. يكيديكر از مشكلات اين ماشينها » ذخیره ی کم آنهاست که باعث می شود زود انرژی از دست دهند (خالی کنند.). دیگری عدم استحکام بدنه در برابر ضربه است.: به دلیل وجود سلولهای خورشیدی اضافی (برای جبران نیرو ) در بدنه بنابراین ما برای کاهش تعداد سلولهای خورشیدی و قیمت» و همچنین ذخیره ی انرژی بیشتر » راه حلی پیشنهاد داده ایم. بدین صورت که با کمک گرفتن از انرژی باد. میزان انرژی را بیشتر کنیم

صفحه 4:
براى كم كردن نیروی اصطکاک نمی توان پره های توربین بادی ( که از چهار چوب فلزی سبک و پارچه در وسط تشکیل شده ) را در هنگام حرکت باز کرد ولی در موقع ایستادن » آنها را باز وحتی سلولهای خورشیدی را آزاد می گذاریم تا هر دو به کمک هم » انرژی ذخیره کنند. پره ها به صورت پره های هلی کوپتر (افقی) موجود است(وحتی در آخرین مرحله از جمع شدن مانند هلی کوپتر است.) و همچنین فلزات آنها (که همچون آسیاب بادی به هم متصلند ونیز جدا شدنی نیز هستند) مانند نردبان آتش نشانی از زیر هم در می آیند و افقی در کنار هم قرار می گیرند و سپس به بالا رانده می شوند تا در یک مسیر باشند. در اینجا ما یا ۶ پره در نظر می گیریم و توربینی کوچک با توان متوسط . بنابراین تعداد سلولها کم می شود و انپژی ثابت و پایدار می ماند.

صفحه 5:
ما مدلی کوچک از ماشین را ساخته ایم (در دست آزمایش است.) تا مستقل حرکت کند. این مدل کنترلی بوده و با باطری شارژی کار می کند.( به اين باطری ما یک باطری ذخیره ی دیگر افزوده ایم.) در مدار آن از ترانزیستورها برای تقویت امواج باد و یک دینام یا توربین بادی و مقداری سلول خورشیدی استفاده شده است. این مدل برای تکمیل و تصحیح ماشین هایی که هم اکنون وجود دارند به کار می رود. مزیت ها : ).استقلال در تامین انرژی در مدتی کم. ضد ضربه در برابر تصادف . تخلیه ی انرژی کم و در مدتی طولانی تر ©6.ارزان تر و بهينه تر در ضمن اين ماشين سبى بوده از فلزات سبى كران ت نشده است.(مدل كوجك ., يلاستيكم است.)

صفحه 6:
سرعت مدل کوچک : 720/01 متر در ثانيه ( 572/0 کیلومتر در ساعت ) میانگین سرعت باد : 9) کیلومتر در ساعت ( برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود 9 کیلومتر در ساعت است . )

صفحه 7:

صفحه 8:
تقسیم کار و زمان بندی : با توجه به اين که ما فقط دو نفر بودیم »تقربا هر کاری را با هم و به طور برابر. انجام دادیم و در جمع آوری اطلاعات و دادن طرح هردو به یک اندازه سهم داشته ایم . ما پروژه خود را از اوایل سال تحصلی شروع کرده و در حال حاضر در حال تکمیل طرح هستیم . 9

صفحه 9:
* کتاب ماشین های الکتریکی

صفحه 10:
با تشکر از خانم شمس نیا (مسئول پروژه) آقای علی حسینی (معلم ‎(Sada‏ ‏و یاسمن رضایی (پروژه فتوسل)

خورشیدی بادی --خورشیدی های بادی اتومبیل های اتومبیل تهیه کنندگان :فرنوش احمدی ،میترا یامالئی معلم راهنما :خانم شمس نیا مدرسه :مرکز آموزشی فرزانگان زینب (س) منطقه :ناحیه دو شهرری درچند سال اخیر کمبود سوخت های فسیلی و آینده ی رو به پایان آنها باعث ایجاد طرح های زیادی شده است که در عین حال سعی در از بین بردن آلودگی که یکی از مضرات سوخت های فسیلی بوده است ،کرده اند. همه ی طرح های موجود ،برای حفظ بیشتر محیط زیست و هوایی پاکیزه تر می کوشند زیرا که افزایش روز افزون جمعیت بعالوه ی استفاده ی بیش از حد سوخت های فسیلی و گاه استفاده ی نابجا به وسیله ی وسایل دودزا ،باعث خرابی هوا شده است به طوری که تنفس را کم کم برای انسانها غیرممکن می نماید. در حال حاضر گر چه دانشمندان و محققان در تمام کشورها سعی در استفاده ی بهینه از محیط زیست کرده اند .با این حال این کار بیش از حد خرج برمی دارد و برای همه امکان پذیر نیست. یکی از این کارهای پژوهشی ،استفاده از انرژی خورشید برای سوخت ماشین هاست .بدین منظور از فتوسل هایی که معموال از فلز سزیم و دیگر فلزهای کمیاب و گران ساخته می شود ،استفاده می کنند ؛ تا انرژی خورشید را به الکتریسیته تبدیل و برای انرژی ماحد ماشین های الکتریکی مصرف شود. اما همانطور که در باال اشاره شد ،این مواد سازنده ی سلولهای خورشیدی بسیار گران بوده و این مسئله قیمت سرسام آوری را برای ماشینها به ارمغان می آورد. یکیدیگر از مشکالت این ماشینها ،ذخیره ی کم آنهاست که باعث می شود زود انرژی از دست دهند (خالی کنند.). دیگری عدم استحکام بدنه در برابر ضربه است :.به دلیل وجود سلولهای خورشیدی اضافی (برای جبران نیرو ) در بدنه بنابراین ما برای کاهش تعداد سلولهای خورشیدی و قیمت ،و همچنین ذخیره ی انرژی بیشتر ،راه حلی پیشنهاد داده ایم .بدین صورت که با کمک گرفتن از انرژی باد ،میزان انرژی را بیشتر کنیم برای کم کردن نیروی اصطکاک نمی توان پره های توربین بادی ( که از چهار چوب فلزی سبک و پارچه در وسط تشکیل شده ) را در هنگام حرکت باز کرد ولی در موقع ایستادن ،آنها را باز وحتی سلولهای خورشیدی را آزاد می گذاریم تا هر دو به کمک هم ،انرژی ذخیره کنند. پره ها به صورت پره های هلی کوپتر (افقی) موجود است(وحتی در آخرین مرحله از جمع شدن مانند هلی کوپتر است ).و همچنین فلزات آنها (که همچون آسیاب بادی به هم متصلند ونیز جدا شدنی نیز هستند) مانند نردبان آتش نشانی از زیر هم در می آیند و افقی در کنار هم قرار می گیرند و سپس به باال رانده می شوند تا در یک مسیر باشند. در اینجا ما 3یا 4پره در نظر می گیریم و توربینی کوچک با توان متوسط .بنابراین تعداد سلولها کم می شود و انرژی ثابت و پایدار می ماند. ما مدلی کوچک از ماشین را ساخته ایم (در دست آزمایش است ).تا مستقل حرکت کند .این مدل کنترلی بوده و با باطری شارژی کار می کند (.به این باطری ما یک باطری ذخیره ی دیگر افزوده ایم ).در مدار آن از ترانزیستورها برای تقویت امواج باد و یک دینام یا توربین بادی و مقداری سلول خورشیدی استفاده شده است. این مدل برای تکمیل و تصحیح ماشین هایی که هم اکنون وجود دارند به کار می رود. مزیت ها .1 :استقالل در تامین انرژی در مدتی کم. .2ضد ضربه در برابر تصادف .3تخلیه ی انرژی کم و در مدتی طوالنی تر .4ارزان تر و بهینه تر در ضمن این ماشین سبک بوده از فلزات سبک گران تهیه نشده است(.مدل کوچک ،پالستیکی است). سرعت مدل کوچک 77/1 :متر در ثانیه ( 37/6 کیلومتر در ساعت ) میانگین سرعت باد 16 :کیلومتر در ساعت ( برای به صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود 23کیلومتر در ساعت است ) . تقسیم کار و زمان بندی : با توجه به این که ما فقط دو نفر بودیم ،تقربا هر کاری را با هم و به طور برابر انجام دادیم و در جمع آوری اطالعات و دادن طرح هردو به یک اندازه سهم داشته ایم .ما پروژه خود را از اوایل سال تحصلی شروع کرده و در حال حاضر در حال تکمیل طرح هستیم . منابع و مآخذ : • کتاب ماشین های الکتریکی با تشکر از خانم شمس نیا (مسئول پروژه) آقای علی حسینی (معلم فیزیک) و یاسمن رضایی (پروژه فتوسل)

51,000 تومان