صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
۴۳ on‘ ee <<
اهداف: برقراری ارتباط میتربنه تنها جزو مهمترین نیازهای ببمار است. بلکه اساس کار پرستاری نیز محسوب ميشود. در لین مطالعه
ناثبر آموزش فنون ارتباطی را ه حل مدار بر مها تها ارتباطى يرستاران بخشهاى داخلی و جراحى مورد ارزيابى قرار كرفت.
روش ها: در ابن مطالعه نبمه تجربى از نوع يك گروهی پیش و پس آزمون. عداد ۱ نفر از برستاران مرد و زن بخشهاى داخلى جراحى
یک بیمارستان در تهران شرکت کردند. فلون ارتباطی را ه حل مدار درییک کارگاهمیک روزه ( ۸ ساعت) آموزش داده شد. مهارت های
آزمون مپس آزمون (۲ ماه بعد از مداخله) با پرسشنامه ۲۶ سوالی محق ساخته ارزیلبی شد که با
)پالیی درونی ن تابید شد. برای هریک از شرکت کنندگان. سه پرسشنامه (توسط خود فرده سرپرستار و
همكار) تكميل شد. ذاده ها ا استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی آتلیز شد.
پاقته ها: بین میانگین کل نمرات مهار تهای ارتباطي پرستاران قبل و بعد از آموزشبه تفکیک اقراد ارزیب از نظر آماری اختلاف
معناداری مشاهده شد. 200/00606 سا [
7 6۲ |
همچنین بين مياكين تمره حيطه هاى جهاركانه مهارتهاى ارتباطى برستاران قبل و بعد از مداخله نبز تفاوت معتادار آماري مشاهده شد
م۱
صفحه 5:
dodo
برقراری ارتباط کلید ایفای نقش در حرفه پرستاری است و در واقع اساس کار پرستاران در مراقبت از
بیماران محسوب می شود . ارتباط مناسب علاوه بر اينکه از نیازهای مهم بیمار است» جنبه بسیار مهمی
از مراقبت های پرستاری است که علاوه بر اطلاع رسانی درباره بیماری و نوع درمان ن به بیمار؛ به
درک نگرانی های بیمار منجر شده و باعث درک و همدلی بهتر» حمایت روحی و روانی؛ بهبود پیامدهای
جسمی روانی و رفتاری و فراهم شدن آسایش بیمار می شود [۲۳] و در مقابل» عدم برقراری ارتباط
مناسب از مهمترین دلایل عدم شناسايى نيازهاى روحی- روانی و اجتماعی بیماران است [۴-۶ از همین
رو امروزه آموزش مهارتهای ارتباط بین فردی به پرستاران جزو اصلی ترین راههای ارتقاء کیفیت
مراقبتها شناخته مى شود زیرا باعث تغییر رفتار و نگرش آنان نسبت به مقید بودن اين مهارتهاء ارتقاء
رضایت شغلی آنان و همچنین شناسایی نیازهاه ایجاد تغیبر مثبت در وضعیت بالینی و کسب رضایت
بيماران مى شود [۱۱-/].
صفحه 6:
با اين حال» پژوهش ها بیانگر اين است که این آموزش ها به تنهایی قادر به ایجاد روابط
رضایت بخش نیستند و در واقع برقراری ارتباط درمانی چیزی فراتر از به کارگیری اصول و
فنون و روش های معمول ارتباطی لست به همین دلیل است که هنوز هم پرستاران برای اجتتاب
از استرسهای لحتمالی مخرب و ناراحت کننده» از برقراری تماس نزدیک و ارتباط عاطفی با
بیماران خودداری می کنند [۲ ۱] در پژوهش های اخیر ایران نیز همانند مطالعه مرادی
(۰)۱۳۸۶ آگاهی پرستاران در زمینه ارتباط با بیمار فقط ۲۲ درصد در سطح خوبی قرار دارد و.
تنها ۴۳درصد پرستاران معتقدند که به درخواست های بیمار در ساعات پرحجم کاری ۰ باید
پاسخ مناسب و سریع داده شود [۱۳]. اين در حالی است که امروزه به توجه و صرف زمان
بیشتر در مقوله لرتباط جهت افزایش کیفیت مراقبت ها تاکید شده است .
گرچه از دیدگاه بیماران و پرستاران اين کمبود می تواند از مهمترین موانع برقراری ارتباط
باشد [۱۶۰۱۷۲ [در مطالعه جولایی (۰)۱۳۸۹ خرده مقیاس آموزش پرستاران که به نوعی مربوط
به ارتباط پرستار با بیمار می شود ۰ کمترین سطح رضایت بیماران را به خود اختصاص داده
است [18].
صفحه 7:
ا 1
کامل داشته اند ]۱٩[ در مطالعه حاجی زاد (۱۳۹۰) نیز» خرده مقیاس ارتباط و گرایش ۳
این رفتارهای مراقبتی» از نظر بیماران کمتر مشاهده می شود [۲۰] در همین راستا پژوهش های
er ل اا Te SARS" ۱
Serre See ene RC OCU CON aa ka ened
Tene TENTS Pe ES TCww RnR EIS COpET Fwy)
000 bre SCS Rn IR BOOP Ces ES ec ORE ABE CEC ROALD PISS
2000 RE COD OMS as NS* Dor ani ا مام الا ا
ای از پیش فرض های ارتباطی است که بر اساس آن می توان فرد را به بهترین نحو برای تغییر
صفحه 8:
errors. Ses Sse Us reese one bee
Scere ener rece Tere ory wep eee
اين است
که بجای تمرکز بر مشکل » نقص با آسیب » بر اهمیت دادن به دیدگاههای بیمار و
ee Ee See eee CSS eee Nees SaaS
Pee rs Ce ECT Petre Bre ee)
ee STO S ee Ye SDC 0) ee ee ne ee Skene eo)
0 ie SS CnC Tee eee)
rele Te SS Sete Eee tenho reese Sha Te s5)
آزمون است كه در لن تأثير متغير مستقل آموزش فنون ارتباطى رادخل مدار بر
SSS ISS ل ل ال ال ا ل ا eee
نفر شاغل در بخش هاى ١[ ارزيابى قرار كرفتء كروه يرستاران مرد و ترانه
داخلى جراحى يكى از بيمارستان هاى نظامى تهران جامعه مورد مطالعه را
ree eee We rca here COCR PON enn ed
صفحه 9:
1 ۲ |
در واقع اين دیدگاه روابط و اتحاد درمانی را از فرایند کنونی شکایت محور به سمت رابطه ای
بيمار محور سوق مى دهد و تفاوت أن با ساير سبك های ارتباطی اين است که بجای تمرکز بر
مشکل » نقص با آسیب » بر اهمیت دادن به دیدگاههای بیمار و درک نگرانی هایش و مشارکت
دادن فعالاته وی در تصمیم گیری و پیگیری برنامه های مراقبتی و منافع مورد انتظار بیمار از
سیستم درمانی تاکید دارد [۳۵] در رویکرد راه حل مدار پرستار از طریق برقراری رابطه
باورانه و عاطفی» گوش دادن» مشغولیت عاطفی یا "همدلی" و کمک های اثربخش که اساس
گفتگوی راه حل مدار را تشکیل می دهده بیمار را ارزیابی نموده و بر اساس درک مطلوب
بيمار» توانايى ها و ظرفيت هاى وى را در بيدا كردن راه حل مناسب تقويت مى نمايد و بدينكونه
برای بهبودی؛ تغییر و رشد بیمار تلاش می کند. بنابراین اين رويكرد علاوه بر مهارت هاى
كلامى؛ مستلزم نوعى مشغولیت درمانی؛ رفتار محترمانه و تسهیل انتخاب هدف و ایجاد ظرفیت
تغییر است. در واقع تمایل به گوش دادن با دقت به بیمار» جلب اعتماد و حمایت کردن جزو
عناصر حیاتی در ارتقاء خوش بینی درمانی و ایجاد تغییر بر اساس این رویکرد است [1۶-۲۸).
اح شد م .
ص5
ب 0 شي
صفحه 10:
صفحه 11:
۱ ewe Se
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع یک گروهی پیش و پس آزمون است
که در آن تأثیر متغیر مستقل آموزش فنون ارتباطی رادخل مدار بر متغیر وابسته
وهی ور مر و ریک ره تور ارریای 1
= گرفت. گروه پرستاران مرد و ترانه [۷۱ نفر شاغل در بخش های داخلی جراحی یکی
از بیمارستان های نظامی تهران جامعه موژد مطالمه را تشکیل دادند که بصوزت
۷ هدفمند بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. تکمیل رضایت نامه ورود به مطالعه و
همکاری قا پایان طرح؛ شاغل بودن در بخش های داخلی یا جرلحی» نداشتن بیماری ۳
روحی و روانی که از طریق پرسش نامه خود گزارشی مشخص می شد و عدم شرکت
در کرگاه مها تهای ازتاطی اهر ۶اماه گتشه مهمترین معیارهای ورودا یم AU
OT —————————
‘DS. Te ۳
ه١ اش NY
صفحه 12:
۱ لكسا _ «١ كر ١
نوع مداخله شامل آموزش اصول و فنون ارتباطی درمان راه حل مدار بود که در قالب یک
کارگاه یک روزه به مدت ۸ ساعت توسط یک مشاور راه علی مدار (ئویسنده چهارم) به
روش سخنرانی و بحث گروهی انجام شد. مطالب ارایه شده شامل فنون ذیل بود. فتون
ارتباطی راه حل مدار نظیر ساختار زدایی» تنظیم اهداف» جستجوی استتناءهاء سزال های
معجزهای مقیاس سازی. تکالیف سازنده و فن بازخورد دادن به بیمار [۲۳] جهت تسهیل
2 حضور همه افراد این کارگاه در دو روز برگزار گردید. مهارتهای ارتباطی پرستاران
بوسیله پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی شد. حاوی دو بخش مشخصات جمعیت شناختی و
۶ سوال که هر فرد بر اساس میزان توانایی و مهارت خود مقیاس دیداری ۰ تا ۱۰ مقابل
آن را علامت مبزان با مطالعه مقالات داخلی و خارجی کتب» مجلات و تحقیقات گذشته و
بهره گیری از اینترنت و نظرات اساتید راهنما و مشاوره این پرسشنامه تهیه شد و اعتبار
علمی یا روایی آن از طریق تعیین اعتبار صوری و محتوا توسط (1) نفر از اساتید و
اعضای Gla علمی دانشگاه تایید شد.
صفحه 13:
با توجه به اينکه ثبت شده لست. میانگین نمره مهارتهای ارتباطی پرستاران قبل و بعد برای هر
یک از پرستاران پرسشنامه توسط سه نفر (خود فرد» سرپرستار از مداخله با توجه به آزمون تی
زوجی انجام شده از نظر آماری اختلاف و همکار تکمیل شده با ضریب همبستگی ۸٩[ درصد <
«] پایایی درونی و معناداری داشته است (1)-. .-<) این اختلاف به تفکیک لفرادی که ن تأیید شد.
با استفاده از تحلیل عاملی( عنسرلم() جسه)) و لز مهارت ها را ارزیابی نموده اند نیز از
لحاظ آماری معنادار است. این اختلاف طریق آزمون بارتلت و - MO ( Kaiser - Meyer
Dest) 7 ' ) اجب ال ۰ ساختار پرسشنامه با ۴ خرده مقیاس مشخص شد: خیطه اول
"جنبه عمومی ارتباط" ۰ حیطه دوم "حمایت روحی" حیطه سوم " ارتباط درمانی " » و حیطه
چهارم "ارتباط غیر کلامی". حیطه اول و دوم در هر پرسشنامه هر کدام ٩ سوال؛ حیطه سوم ۶
سوال و حیطه چهارم ۳ سوالی را در بر می گرفت. برای هر تفر از شرکت کنندگان در مرحله
قبل از مداخه شه پزسشنامه ترسط خود فرد سرپرمتار وریکی از همکاراناقکمیل شدر مجموع
امتیازات هر پرسشنامه از : تا ۲۶۰ و با توجه به تکمیل شدن شه پرسش نامه برای هر فرد
ع امتیازات نهایی هر فرد ۷۲۰ بوده است.
صفحه 14:
امتیاز هر حيطه شامل مجموع امتیازاتی است که در هر سه پرسش نامه به آن
حیطه داده شد. بعد از کارگاه نیز جزوه آموزشی مطالب ارائه شده در کارگاه از
طریق سوپروایزر آموزشی در اختبار بخشها قرار گرفت و با نظارت نیم تحقیق
و سرپرستاران» پرسنل آن را مطالعه نمودند. ۵ ماه بعد از کارگاه» همانند
مرحله پیش آزمون» سه پرسش نامه پس آزمون ]توسط خود فرد. سرپرستار و
همکار مرحله پیش آزمون[ برای هر فرد تکمیل شد] 0 [. داده های
گردآوری شده ابتدا در نرم افزار 46 90۳)909ثبت شده و با استفاده از آزمو
نهای آماری تی
و تی زوجی و آنالیز کواریانس یک متغیره برای مقایسه میانگین نمرات مهار
تهای ارتباطی پرستاران قبل و بعد از مداخله» تجزیه و تحلیل آماری شد.
صفحه 15:
از بين برستاران واجد شرایط بیمارستان» تعداد ۷۱ نفر ٩۱( درصد) در کارگاه آموزش فنون
ارتباطی درمان راه حل مدار شرکت کردند. بر اساس یافته های پژوهش میانگین سنی شرکت
کنندگان ۲۴سال و اغلب آنها را پرستاران خانم تشکیل می دادند (۵ ۶ درصد). بین میانگین
= نمرات پیش آزمون مهارتهای ارتباطی پرستاران و متغیرهای جمعیت شناختی از جمله سن»
شیفت کاری؛ وضعیت تاهل و سابقه کاری و نوع بخش درمانی پرستاران همبستگی معناداری
۷ مشاهده نشد (جدول )) بجز متغیر جنسیت که لين همبستگی از نظر آماری معنادار بوده است(
0 ۶.) در تحلیل واریانس تاثیر متغیر جنسیت بر میانگین نمرات مهارتهای
ارتباطی پرستاران بعد از مداخله معنادار نبوده است.(060/)0) <<)] جدول ۲[ . بعد از
مداخله نیز بجز متغیر بخش درمانی و و سن؛ بین سایر متغیرهای جمعیت شناختی و ثمرات
مهارت های ارتباطی پرستاران همبستگی معناداری مشاهده نشده در مقایسه بین بخشها بعد از
7 مداخله ميانكين نمرات تفاوت معناداری داشته است .(0000/0-م ). ۳
4 =
صفحه 16:
بدین صورت که در میانگین نمرات پرسئل بخشهای داخلی تغیبرات بیشتری رخ داده است و در
واقع مهارتهاى ارتباطى يرستاران بخش داخلى افزايش بيشترى را نشان ميدهد. ميانكين نمرات
ل ا ا ل 0
(000/0-م ).اين تاثير بكونه اى بوده است كه يرستاران كروه سنى بالاتر از 600 سال
بيشترين نمره مهار تهاى ارتباطى را كسب كرده است.
ميانكين و انحراف استاندارد مجموع نمرات مهار تهاى ارتباطى برستاران در جدول © به
e Rese ل ا الل 0
010111110002
صفحه 17:
میانگین نمره مهار تهای ارتباطی پرستاران قبل و بعد از مداخله با توجه به
آزمون تی زوجی انجام شده از نظر آماری اختلاف معناداری داشته است .
(0-۰۰۱/۰ ). این اختلاف به تفکیک افرادی که مهار تها را ارزیابی نموده اند
نیز از لحاظ آماری معنادار است. این اختلاف به نحوی است که نشان دهنده
افزایش نمره مهارتهای ارتباطی بعد از مداخله است. بین نمرات حیطه های
چهارگانه پرسش نامه قبل و بعد از مداخله نیز با توجه به آزمون تی زوجی
<١ SS. aa f لسا
:
=
5
انجام شده تفاوت معنادار آماری مشاهده شد .(0-۰۰۱/۰ ) که این اختلاف به
تفکیک در هر حیطه نیز از لحاظ آماری معنادار بوده است و نمرات حیطه
های چهار گانه مهارت ها بعد از مداخله افزایش یافته است.
صفحه 18:
۱ ean Se 2S),
از آنجا که پرستاران نسبت به سیر اعضای تیم درمان زمان بیشتری را با بیمار در
تعامل هستند. آموزش آنها برای دستیابی به روابط مثبت با | بیماران و در نتیجه
افزایش کیفیت مراقبت ها از اهمیت بسزایی برخوردار است [۴] در این مطالعه
آثربخشی آموزش اصول و فنون ارتباطی درمان کوتاه راه حل مدار (96۳60/۳) به
پرستاران بر میزان مهارتهای ارتباطی آنان مورد ارزیابی قرار گرفت. در
نظرسنجی اولیه که بصورت پیش و پس زمون در روز کارگاه انجام گرفت تقریبا
۷ درصد شرکت کنندگان در حدود ۷۰ درصد سوالات مربوط به آگاهی و دانش
أنسبت به اصول راه جل مدار را پاسخ صحیح دادند و در هسمت نظرات؛ بیان داشته
اند که آموزش این رویکرد باعث شده تا نسبت به بیمار و شرلیط وی دیدگاه مناسب
تری را در پیش بگیرند .
۱ 6... We,
صفحه 19:
ene SS “=
براساس نتایج بدست آمده از این مطالعه. اگرچه قبل از مداخله نیز شمره مهارتهای
ارتباطی پرستاران در سطح بالایی بوده است آموزش فتون ارتباطى راه حل مدار تاثير
مثبتی بر روابط پرستاران با بیماران داشته و باعث تقویت مهارتهای ارتباطی آنان شده
است. تغییرلت ایجاد شده در رفتارهای پرستاران از سوی هر یک از ارزیابان (خود فرد»
سرپرستار و یکی از همکاران) نیز مثبت ارزیابی شده است که از اين نظر
آمده با نتایج مطالعه با واتر (۲۰۰۱) همسو به نظر می رسد مطالعه آنها نشان داد که
۳[ ار کم
مهارتهای لرتباط راه حل مدار می تواند برای پرستاران در هر بخش و گروهی مفید باشد و
در تمایل پرستاران برای تعامل با بیمارلن تغییر معناداری مشاهده شده است ) SOOM
م ) كه در اين تعامل يرستاران احساس ناخوشایندی را تجربه نکردند و اظهار داشته اند که
ارتباط راحل صدار» چارچوب قابل استفاده ای برای ارتقاء مهارتهای ارتباطی است [۳۳]
صفحه 20:
"جنبه عمومی ارتباط"» "حمایت روحی * "جنبه درمانی ارتباط" و ارتباط غیر کلامی" چهار
حیطه پرسشنامه استفاده شده در اين مطالعه بودند که تغییرات متی نیز در هر یک از آنها
مشاهده شد که هریک به نوبه خود تاثیر قابل توجهی بر کیفیت روابط بین فردی پرستاران
دارند [۲۴] در حیطه اول مولفه هایی همچون نحوه شروع لرتباط جلب اعتماد بیماران؛ توجه
به خولسته های آنان؛ رفتار مواضعانه و صادقانه با بیماران و اعتماد به نفس در برقراری
ارتباط با بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت در حیطه دوم مواردی همچون احترام به بيمارء
صبر و حوصله تاکید بر توانایی های بیمار» گوش دادن فعال به نگرانی هاء تقویت مثبت
اندیشی بیمار و تمایل در برقراری ارتباط با بیمار ارزیابی شد. در حیطه سوم توجه به
وضعیت جسمانی و عاطفی بیمار» شرح دادن اقدامات پرستاری» گوش دادن به صحبت های
بیمار و تسکین نگرانی هایش و دادن اطلاعات درمانی و در حیطه چهارم نیز استفاده از
حالات چهره و بدن در برفراری ارتباط همدلانه و قطع نکردن سخنان بیمار بررسی شد.
صفحه 21:
در اين مطالعه يرستاران بعد از مداخله آموزشى ميزان تمايل خود در برقرارى
ارتباط درمانی و روابط دوستانه نزدیک با بیماران را بیشتر تخمین زده اند که از
این حیث با نتایج مطالعه اسمیت (۲۰۱۰) همسویی دارد. آنها در مطالعه خود به
اين نكته اشاره كرده اند كه بدنبال آموزش درمان راه حل مدار» برستاران براى
برقراری ارتباط با بیمار» حس مثبت و اعتماد بيشترى داشتند [؟]. مهارتهايى
مثل شروع یک ارتباط موثر و گوش دادن فعال به صحبت های بیماران در حیطه
ارتباط درمانى در اين مطالعه نيز تقويت شده است كه نشان دهنده توانايى بيشت
پرستاران در برقراری روابط بین فردی به ویژه روابط درمانی با بیماران است.
در مطالعه ادواردز )3٠١7( و حاجى نزاد )١1510( نيز نقش موثر و انكارنايذير
اين جنبه مهارتهاى ارتباطى بر تعاملات درمانى بين يرستار و بيمار مورد تاكيد
قرار كرفته است [9©.٠٠١[
صفحه 22:
1 ۲ |
در برخی پژوهش های اخیر در ایران همدانی با بیماران که شامل رفتار دوستانه و مددکارانه و برخورد
مناسب بوده است بعنوان عامل مهمی در جلب رضایت بیمار شناخته شده است كه در حال حاضر بیشتر
بیماران در اين زمینه ناراضی بوده اند و ایجاد اطمینان ۰ جلب اعتماد بیماران و تواضع کارکنان جزو
مسائل چالش برانگیز مراکز درمانی در اين زمینه بوده است [۳۶]. در مطالعه نیوسون (۲۰۰۷) نیز به
أن اشاره شده است که حمایت روحی و روانی بیماران از جنبه های مهم مراقبت پرستاری است و اغلب
پرستاران در اين زمینه از توانایی کافی برخوردار نیستند و خواهان آموزش لازم در اين زمینه هستند.
در پژوهش حاضر سطح توانایی پرستاران در حمایت روحی و روانی از بیماران در حد قابل قبولی
افزایش یافته است و با مطالعه نیوسون تقریبا همو می باشد [۲۵].
صفحه 23:
COIN Ie a کل IOS ده نو یه(۱(۵۹) ز هایس در( تیحین ار ییازان ره
مورد توجه به قلمرو روحی و روانی شان توسط پرستاران در سطح پایین بوده است [۳۷].
در همین زمینه مک آلیستر (۲۰۰۳) بیان می دارد که برخلاف دیدگاه پزشکی روز که بر
مشکل بیمار به جای خودش تمرکز مي کند» تمرکز عمده پرستاری بر روابط انسانی"و توانایی
افراد استوار. است که:اين ارتباط بصورت ایجاد یک رابطه عاطفی خسته یا مشقولیت عاطفی
است و آسایس گفتگوی راه خل مدار زا نیز تشکیل می ذهد. پربتاز از طریق آشنایی با ارتباط
راه حل مدار می تواند به راجتی استرس ناشی از ارتباط را مدیریت کرده و تمایل بیشتری
برای برفراری ارتباط موثر و عاطفی با بیماران داشته باشد [۳۸] با توجه به اینکه در این
مطالعه از هر دو جن نان و مرد شرکت کردنده برای بررسی تأثیر جنسیت بر میزان مهارتها
آز آزمون همبستگی استفاده شد که بین میانگین نمرآت میار های ارتباطی و جنسیت قبل از
مذاخله همبستگی معناداری مشاهده شد» بدینصنورت که میانگین نمرات پرستاران تن بیشتز لژ
میانگین نمرات پرستاران مورد بوده است.
صفحه 24:
۱ enw Se =),
ارتباطی بعد از مداخله متغير جن بر ميانكين نمرات يس آزمون از لحاظ آمارى تاثير معنادارى /
نداشته است ( ۰۶۸/۰ eC از اين لحاظ؛ نتيجه اين مطالعه با مطالعات کریم زاده (۲۰۰۹) و
بپرهایم (۲۰۰۷) همسو به نظر می رسد همانگونه که در این مطالعات اشاره شده است در زمینه
مهارتهای ارتباط بین فردی؛ زنان معمولا نمرات بالاتری کسب کرده اند [۴۰ر۳۶ در مجموع؛
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آشنایی با فنون ارتباطی راه حل مدار باعث تقویت
مهارت ارتباطی پرستاران می شود. یکی از دلایل اين تاثیر مثبت» می تواند نگرش های
متفاوت این زویکرد نسبت به بیمار باشد.
۱ با این وجود. در تحليل كواريانس يكك متغيره براى ارزيابى ميزان تأثير جنسيت بر مهارتهای 4
~
صفحه 25:
بعنوان مثال در آموزش آن تاکید می شود که از نظر دید گاه راه حل مدار این بیمار است
كه تصميم مى كيرد جه جيزى به او کمکث کند تا بهترین کیفیت زندگی ممکن را داشته
باشد. لذا ارتباط راه حل مدار به نوعی باعث حفظ احترام و شان و مقام بیمار می شود و
برستاران نيز در می یابند که با استفاده از فنون ارتباطی رادخل مدار می توانند بصورت
موثر تری بیماران را در هر مرخه ای اثر پیماری حمایت کند و قادر باشند با وجود کمبود
رایج وقت و منابع در محیطهای درمانی؛ سلیم معتادار تری در سلامتی بیماران داشنه باشند
[۴۱] از دلایل دیگر آن می تواند این نکته باشد که این رویکرد بر سلامتی: امیدواری و
مثبت اندیشی تاکید دارد و بنابر این با فلسفه و فعالیت. پرستاری منطبق است و در
موقعیتهای مختلف از جمله در مراقبت های بالینی رونین قابل استفاده است [ ۲۷
صفحه 26:
با مروری بر نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان اینگونه نتیجه گرفت که آموزش
اصول و فنون ارتباطی درمان راه حل مدار می تواند بر مهارتهای ارتباطی عمومی و
2 درمانی پرستاران بخش های داخلی و جراحی و در واقع بر نوع نگرش پرستاران به مقوله
ارتباط با بیمار تاثیر مثبتی داشته باشد. بنابراین به نظر می رسد آشنایی و اجرای فنون
۷ ارتباطی راهحل مدار می تواند چهار چوبه و الگوی مشخص و روشنی اتر دانش مهارتهای
ارتباطی درمانی را برای پرستار فراهم کند تا بتواند مهارتهای ارتباطی کنونی خود را
تکمیل و آنها را تقویت نماید. اين الگو می تولند به عنوان سرفصلی برای آموزش SES
مدت مهارتهای ارتباطی برای پرستاران نیز مد نظر قرار گیرد.
صفحه 27:
|
بايان 1
. |
و با تشكر از توجه شما «
۹ ا" ه8908 د" يسم
|
ag
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30: