علوم انسانی و علوم اجتماعیکودک و نوجوانعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

اثربخشی آموزش بر مبنای حواس پنجگانه بر افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی

صفحه 1:
اثربخنسی آموزش بر مبنای حواس پنجگانه بر افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی

صفحه 2:
حواس یک ویزگی فیزیولوژیک برای ادراک است و به فرد کمک می کند تا یا دنیای بیرون ارتباط برقرار کند حواس راهی برای کشف جهان است وبه ما اجازه می دهد تا آنچه که در اطراف ما مى گذرد را درک کنیم از این رو آموزش و تقويت حواس كودكان بسيار حائز اهميت است زيرا فعاليت هابى كه سبب تحريك حواس در کودکان می شوند در توسعه و عملکرد مفز نیز موثر خواهد بود یادگیری از طریق حواس با متولد شدن آغاز مى شود کودک لحظه ای تولد می تواند مادرش را به وسیله صدا و بو از دیگران تشخیص دهد.

صفحه 3:
کودک یا شنیدن دیدن لمس کردن گوش دادن بوییدن می تولند دنیای خارج را بشناسد تقویت حواس در کودکان سبب افزايش اعتماد به نفس می‌شود آموزش حواس پنجگانه به کودکان پیش دبستانی کمک می کند تا درک بهتری از بدن خود داشته باشند و چیزهای هیجان انگیزی را در مورد خودشان را کشف کنند در این مقاله سمی داریم اثربخشی آموزش بر مینای حواس پنجگانه بر افزایش خلافیت کودکان پیش دیستانی صحبت کنیم.

صفحه 4:
< کودکان به وسیله شنوایی اطلاعات را از دنیای پیراموتشان مى گیرند تقویت شنولیی کودکان به آنها کمک می‌کند تا بهتر محیط اطراف را یفهمند و متفکرین بهتری باشتد شنوایی قوی به کودک کمک می‌کند تا در زندگی آینده موفق باشد با استفاده از حس بینایی کودک می تواند کلمات اشکال و اشیا را تشخیص دهد بازی های ساده ای مشل پازل می توا حس بویلیی به کودکان اجازه می دهد تا درک متفاوتی از این حس را در کودک تقویت کرد محیط اطراف خود داشته باشند.

صفحه 5:
نين تقويت حس جشلهى در لقوبت & جشايى به كودك كمك مىكند ا غذاى خوب را ازيد تشخيص دهد حافظه نيز موثر خواهد بود جرا كه كودك از طريق حس جشليى قادر خواهد بود برخى از خاطره هاى مرتبط با اط برقرار كند به غذا رابه ياد بياورد حس لامسه به كودك كمك مىكند تابا بدنش آشنا شود وبا دیگران واسطه همين حس كودك مى تواند بنويسد نقاشى كند بند كفشش را ببندد و كارهاى مهم ديكرى را انجام دهد با همه اين تفاسير چگونگی آموزش حواس پنجگانه به کودکان یکی از موضوعاتی است که در جهت تقويت حواس در كودكان بسيار مورد توجه قرار مى كيرد.

صفحه 6:
شتسد حواس ينت كانة صحبت کردن در مورد حواس مختلف. اولین قدم برای آموزش حواس پنجگانه به کودکان پیش دیستانی است تا بتوانند هر کدام از حس های پنچ گلنه را بشناسند. بهتر است به لین موضوع اشاره کنید که بعضی از افراد به دلایل مختلف از داشتن بعضی از لين حسها محروم هستند و ممكن است قادر به ديدن. شنيدن و يا حتى بوييدن و جشيدن نباشند. براى آموزش حواس بنج كانه به كودكان بيش دبستانى مى توانيد به آنها بياموزيد كه براى درك برخى از فعاليت ها بليد از مجموع حواس ينجكلنه خود استفاده كنند. بكار كرفتن تمامى حواس. يكى از روش هاى ايده آل در يادكيرى ۵00 ۱

صفحه 7:
براى معرفى حواس بنجكنه يه بجه ها آنها را در یک قدمی حواس پیش ببرید. بای لین منظور می توانید تودک رابه فضای آزاد برده و از او بخواهید با استفاده از تمام حواسش محیط اطراف را کشف کند. از کودک بخواهید بگرید چه چیزهلیی را می شنود با در اطرافشن چه حی بسند از لو بیرسید که چه بوهایی را می نواند در هو استشمام کند. به او اجازه دهید علف» درختان و هر چیز دیگری که در مسیرش قرار دارد را لسس کند. اگر در مسیر درختی از میوه وجود دارد به او اجازه دهید تا از آن میوه بخورد و در مورد مزه اش برایتان توضیح دهد. در نهلیت از کودک بخواهید دربارهی بازدیدی که انجام داده یک کتابچه درست کند و درباره ی هر کدام از حواسش حرف بزند.

صفحه 8:
حواس در یکی از روش هلیی که برای آموزش حواس پنچ گلنه به کودکان پیش دیستالی و 7 كن ها بكار كرفته مى شود استفاده از بازی های آسان و سرگرم کننده در خلنه است. بازی حواس بنج كثقه كيدكان براى تحريك حواس ينجكلنة فر كوذكان طراحى شده تمه در ادامه به معرقى برخي از آن ها مى بردازيم: براى آموزش حس لامسه به كودكان بيش دبستانى مى توان از لب يا ماسه کمک گرفت. می توانيد اشياى مختلف را در ماسه ينهان كرده و از كود بواعيد أن عا را بيدا تكند ها بدون نكاء كزين پتونداشابي که درون ملس قرار داد رز بشمارد. درست كردن كارت هابى هم ناه با پرچه های زیر و نرم يكى ديكر از روش های آموزش حس لامسه به كودكان پیش دبستانی است که یه کمک آن می تولند تفاوت سطوح مختلف را بهتر بقهمند. برای کمک به فهم دمای اشیا از طریق حس لامسه می توان کودک قرار دهد. حال از او را تشویق کرد تا لب ولرم را لمس کرده و سپس دست خود را درون ظرفی که از آبی با دمای اتاق پر شده ‏ بخواهید تفاوتی که حس کرده است را توضیح دهد.

صفحه 9:
چشمم بندی برای کمک به تقییت حس بینایی. می تونیم از کودک بخواهیم چشم هایش را ش چگونه است. کودک را تشویق کنید با چشم های ببندد و توضیح دهد دنيا بدون حس بينايى برا بسته در يك محيط امن خانه راه برود و تجربه اش را بيان كند. همجنين مى تونیم از کودک بخواهیم با چشمان بسته صورت یکی از دوستانش را لمس کند و سعی کند حدس بزند که او cag

صفحه 10:
ی نورافکن یکی دیگر از بازی های تقویت حواس بینلیی در کودک است که از او خواسته می شود تا با چراغ فوه ای که در دست دارد اشیای مختلف را در یک اتاق تاریک پیدا کند. جو کودن عطرها: بو کردن عطرها یک بازی حواس پنجگلنه کودکان است که جهت تقویت حس بویابی کودک مورد استفاده قرار می گیرد. در این بازی از کودک خواسته می شود تا عطرهای مختلف را بو کرده و سپس در مورد هر یک از آنها و عطری که دوست داشته صحبت کند. بو کردن گیاهان تازه نیز به تقویت حس بويليى در كودك كمك مى كنتد بتابرلين از او يخواهيد تا نعنا. اسطوخودوس: ريحان يا جعفرى را بو كرده واز طريق بو به تفاوت آن ها بى ببرد.

صفحه 11:
نواختن ساز: برای آموزش حس شنوایی در کودک و تقویت آن می توانید از سازهای مختلف استفاده کنید. شما مى توانید صدای سازهای مختلف را برای کودک پخش کرده و از او بخراهید تا نلم ساز را حدس بزند. همچنین می توان صدای شخصیت های مختلف تلویزیونی را برای کودک گذاشته و از او بخواهید نام شخصیت: را حدمن یزند. مسابقه غذاخوری: یکی از بازی هایی که برای اموزش حس چشایی کودک انجام می شود مسابقه غذاخوری است. در این بازی ابتدا چشمان کودک را می بندیم و سپس از او می خواهیم تا با چشیدن غذاها نام آنها را حدس بزند.

صفحه 12:
برای همه مسلم است که شناسایی و تقویت حواس در کودکان به آتها کمک می‌کند تا دنا را بهتر درک ترده و عملکرد بهتری در برير آن داشته باشند به ین دلیل آموزش حواس پنجگلنه در کودکان پیش دبستانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نباید از آن غافل بود. خلاقیت یک نمونه از تغییر روش برای درک بهتر پدیده ها است یکی از مهمترین زمینه های روانشناسی علوم آزمایشی است کودکان در سنین پایین استعداد خلاقیت شان را در قللب فعالیت های مختلف بروز می دهند.

صفحه 13:
از جمله آواز خواندن نقاشی کشیدن و نقل داستان و .... خلاقیت به معنای آفریدن به وجود آوردن توان ابتکار و توانایی انجام آثار نو تعریف شده است خلاقیت در هر زمینه به سه چیز بستگی دارد: قلمرو مهارت لا مهارتهای کر و تفکر خلاق السا انکیزه درونی کودکان کودکان خه تنها نیاز به احساس موفقیت در انجام کاری دارند بلکه احتیاج دارند احساس کنند که لّن کار انتخاب خودشان بوده است یادگیری و رشد کودکان پیش دبستالی دارای ۶ حوزه هستند: رشد فیزیکی و حرکتی رشد زیان و ارتباطات وننواد skies, رشد شخصیتی اجتماعی عاطفی رشد حسی و دانش و درک جهان پیرامون رشد خلاق

صفحه 14:
قلمرو مهارت ها مربوط به استعداد آموزش و تجربه در یک زمینه خاص می‌شود وبه عنوان مواد اولیه خلاقیت است و به عبارت دیگر رای اینکه یک کودک در لین حوزه خاص بتواند ‎GUE‏ شود بلید مهارت لازم را در آن زمینه داشته باشد تفکر خلاق خود دارای ۴ معرفی اصلی می باشد که اقراد خلاق باید دارای ظرفیت بالایی از هریک از این مولفه ها باشند: سیالی توانایی ذهن در خلق ايده های فراوان برای یک موضوع یا روبرو کردن ذهن با موضوعات یا مسائلی که الزامات دارای پاسخ های خاص نیستند و می توان برای آنها جواب های متعدد پیدا کرد ابتكار و اصالت انعطاف يذيرى ** بسط یا گسترش ۶ ابتکار یا اصالت استعداد فرد در تولید ایده های بدی نام و منحصر به فرد می می‌باشد. @ انعطاف پذیری تونایی ذهن در تولید ایده های متنوع و گوناگون در یک موضوع نوی کت © بسط يا كسترش مهارت در برداختن به يك ايده و تکمیل کردن ان لازمه کسب مهارت بسط دا جزئى نكر و ميكروسكوبى

صفحه 15:
انگیزه درونی میل به انجام کاری به خاطر همان کار وبه خاطر آنکه جللب و رضلیت بخش و نوعی مبازه طلبی شخصى است نثلنه اصلى انكيزه درونى علاقه و نشلنه ديكران شايستكى است و موضوع دیگر استقلال در تصمیم گیری می باشد. وقتی به کودکان فرصت بررسی مواد يدون بيش زمينه اى را مى دهيم آنها كمك مى كنيد تا مهارت هاى شناختى هیجانی خلاانه و زبانی خود را توسعه و گسترش بدهند بازی های حسی بخش ارزشمندی از بنامه آموزشی کودکان است در لین بازی ها برای کودکان مواد حسی مختلف فراهم می شود تا حس لامسه بینایی چشایی و بويليى شنوليى شان تقويت شود بازيهاى حسى نقش مهمى در رشد مغز دارندتثیر موسیقی در رشد خلاقیت كودكان بيش ديستانى باعث تقويت حس شنوليى مى شود و همجنين استفاده از ابزارها يكى از مسائل مهم در برورش خلاقيت كودكان بيش دبستانى دارد.

20,000 تومان