اختلال اتیسم
اسلاید 1: AUTISM
اسلاید 2: اتیسم نخستین بار در سال 1943 توسط دانشمندی به نام لئو کانر معرفی شد و به همین علت به نشانگان کانر نیز شهرت دارد. واژه اوتیسم: از دو بخش تشکیل شدهاست: اوتوس یعنی خود و ایسم یعنی گرایش. اوتیسم یعنی خودگرایی و عدم توجه به محیط اطراف.يــک گــروه 11نفــري از کــودکان را مــورد مطالعــه قــرار داد کــه داراي ويژگیهايــی چــون تنهايــي، درخودماندگــي، ناتوانــي در ارائــة ژســتهای بدنــي خــاص و قابــل انتظــار، تأخیــرات تحولــي، تكــرار يــا پــژواك کلام، وارونگــي ضمیــر، يكنواختـي صـدا و کلام، حافظـة طوطـی وار و عالـي، رفتارهای کلیشـه ای، اصـرار بـر يكنواختـي محیـط و ممانعـت از تغییـردر آن، تمـاس چشـمي ضعیـف، رابطـة غیرطبیعـي بـا ديگران،تصاويـر و اشـیاء بی جـان بودنـد.
اسلاید 3: نوعی اختلال عصبی –رشدی است که با رفتارهای ارتباطی-کلامی ،غیرطبیعی مشخص میشود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز میکند علّت اصلی آن ناشناختهاست.-در پسران شایعتر از دختران -وضعیت اقتصادی ،اجتماعی و سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین -این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی تأثیر میگذارد. -دشواری در ارتباط با دیگران -رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری -حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) -پاسخهای غیرمعمول به افراد- دلبستگی به اشیا - مقاومت در مقابل تغییر-حساسیتهای غیر معمول حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی)اتیسم به صورت خلاصه
اسلاید 4: قبل از DSM 5اختلال های فراگیر رشدیاتیسم:ارتباط ، تعامل اجتماعی و بازی تخیلی به طور مشخص آسیب دیده است. علائق ، فعالیت ها و رفتارهای تكراری دیده می شود . اختلال در سه سال اول زندگی شروع می شود.سندرم آسپرگر:با آسیب در تعاملات اجتماعی و وجود فعالیت ها و علائق محدود مشخص می گردد . علائم بالینی كلی كه نشان دهنده تأخیر در زبان باشد وجود ندارد یعنی در حقیقت مبتلایان مشكلات تكلمی كمتری دارند. هوش طبیعی و یا بالاتر از طبیعی است. اختلال رت: اختلال پیش رونده ای است كه فقط در دختران دیده می شود. ابتدا مراحل رشد طبیعی است ولی بعد از مدتی مهارت های به دست آمده قبلی و استفاده هدف دار از دست ها را از دست می دهند و به جای آن حركات تكرار شونده دست ایجاد می شود كه بین سنین1-4 سالگی شروع می شوداختلال از هم پاشیدگی دوران کودکی:رشد حداقل در دو سال اول زندگی طبیعی است . از دست دادن جدی مهارت هایی كه قبلاً داشته است مشاهده می شود. اختلال فراگیر رشدی نامشخص :به تنهایی علائم مشخص هیچ یك از اختلالات بالا را ندارد و نمی توان آنرا جزو یكی از طبقه بندی های فوق الذكر جای داد.
اسلاید 5: اختلالات عصبی-رشدیاختلال یادگیریاختلال رشد عقلیاختلال طیف اوتیسماختلال بیش فعالی و کم توجهیاختلال ارتباطینیازمند حمایتنیازمند حمایت زیادنیازمند حمایت بسیار زیادDSM-5
اسلاید 6: در تفکیک اختلال اوتیسم، سندرم اسپرگر ، اختلال رت . اختلال تجزیه کودکی از یکدیگر مشکلاتی وجود داشت.در بعضی موارد روانشناسان و روانپزشکان در صورت دسترسی به سابقه افراد آسان تر می توانستند این اختلالات را از هم تفکیک کنند ،اما دسترسی یافتن به گذشته و سوابق افراد می توانست دشوار باشد مخصوصا در مورد بزرگسالان به دلیل این مشکلات DSM-5 به طور کلی اختلالات طیف اوتیسم (یعنی اختلال اوتیستیک ، اوتیسم کودکی ،اوتیسم کانر ،اوتیسم های فانکشنینگ ،سندرم اسپرگر و اختلال تجزیه کودکی ) را حذف کرده و کل ان ها تحت لوای اختلال طیف اوتیسم در اورده است. برای مثال بسیاری از افرادی که قبلا مبتلا به اختلال آسپرگر تشخیص داده می شدند.اکنون این تشخیص را دریافت خواهند کرد: اختلال طیف اوتیسم بدون نقص کلامی یا معلولیت ذهنی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.