صفحه 1:

صفحه 2:
ركشلاب کروا سح من عارفرو ایکون ‎sires‏ هریغ یی 9 OGM aes lope A Arta dk emacs ae ee ‏ابوهمٍن‎ SC ‏نيوكتب‎ ‎1-2 ‏عم 2 رس خ‎ « hae ‏شقن ما ی ولا‎ ie a ‎WIE KBAR‏ وی ‎SPATS “ate 26 a‏ الدنیاومن یک ‎yas ign S Leen i NSB Ege‏ حيو ‏سوره نور آيه ۲ ۳۳ = ‎0 ‎5

صفحه 3:
Barr Stu Ss Cai ‏َو‎ 7 ومنءاییّهءآن ‎Gos‏ ةا ير 2 و صور PEs ‏ومن ءاینیه-آن خلق‎ O= Lag 5S ‏سل سمه ب سد ,اس سر ا سر عدد ءرد ء ير ذا‎ hs Oe oh EAI Wer oe OSX eS 35 @ سورطاروطاليط00001]

صفحه 4:
۱- شناخت دیدگاه اسلام درباره ی غریزه جنسی ا شدن با معیار های صحیح ازدواج ۳- آشنا شدن با فضائل اخلاقی مربوط به غریزه جنسی مثل : عفت .غیرت .حجاب .رعایت نگاه و..

صفحه 5:
اهداف مهارتی | - توانایی نقد دید گاه های افراطی یا تفریطی در امر غریزه جنسی را پیدا کنیم. ۲- سنت های غلط و دست و پاگیر ازداج در جامعه را شناسایی و نقد اهداف رفتاری ۱-با توجه به راه کار های اسلامی . غریزه خود را کنترل نموده و طبق عقل و شرع عمل كنيد. ۲- در امر ازدواج سختكيرى هاى بى مورد را كنار كذاشته و اقدام كنيم. ۳- فضائل اخلاقی عفت .غیرت .حجاب و.... را رعایت کنیم. ۴-با سنت های غلط در امر ازدواج.عملا مقابله کنیم.

صفحه 6:
سوالات اين فصل : ‎-١‏ كسانى كه فعلا امكان ازدواج براى آن ها نيست .جه بايد بكنند؟ ‏طبق دستور قرآن بايد عفاف و پاکدامنی پيشه کنند و با توکل به خدا و عبادت خالصانه از او طلب کمک کنند تا خدا از فضل خودش مشکل آنان را حل فرماید. «روزه داري که يك عبادت خالص است کمّك بزر کي در میار کردن غریزه جنسي است.» ‏۲- غریزه جنسی چیست؟وچگونه باید پاسخ داده شود؟ ‏در ناد انسان یک سری جاذبه ها و طلب هایی وجّود دارد که اصولا به ۲ دسته تقسیم می شوند: ‏الف) گرایش ها و طلب های عالی و معنوی که از روخ انسان سرچشمه می گیرند.مثل:خداطلبی .علم طلبی . گرایش به خوبی ها و ۰.. ‏این نوع گرایشات را فطریات نیز می نامندی. ‎

صفحه 7:
7 ب) گرایش های دانی و مادی که آ نها را غرایز می نامند و از جسم انسان منشامی گیرند.مثل:غذاطلبی .آب طلبی بثروت طلبی و غریزه جنسی هم یکی از همين كرايشهاى جسمانى است. , خداوند : همين غريزه جنسى را يكى از نعمت هاى بزرك در خلقت معرفى مى فرمايند كه صاحبان انديشه عظمت آن را می فهمند. غريزه جنسى از ابتداء جوانى شروع به رشد مى كند و در بلوغ تكليفى هم يكى از علائم بلوغ در خانم ها و آقايان به شمار مى رود.در اوج اين كرايش آقايا علاقه خاصى نسبت به خانمها و بالعكس خانمها علاقمند به آقايان مى شوند. , ياسخ صحيح به اين درخواست ازدواج و تشكيل خانواده است که موجب ‏ آرامش و توليد نسل انسانى است. بر همين اساس قرآن تاكيد بر امر ازدواج دارد وبه بزركتر ها سفارش مى فرمايد كه كمك كنند و وسيله ازدواج جوانان را فراهم نمايند.

صفحه 8:
۳- آیا اخلاق جنسی نسبیت پذیر است؟ خیر . زیرا مربوط به غریزه جنسی است و این غریزه در همه انسان ها . در همه زمان ها و مکان ها وجود دارد.پس همانطور که غریزه نسبی نیست بلکه مطلق انسان ها آن را دارند ,پس اخلاق آن هم مطلق است. ۴- دیدگاه های مختلف درعلاقه و گرایش جنسی را بیان کنید؟ به طور کلی می توان دیدگاه های مختلف در این باره را به ۳ دسته تقسیم"کرد: ١)تفريطى‏ و حبس غريزه ۲)افراطی و آزادی غریزه ۳)اعتدال و استفاده صحیح از غریزه در اینجا به بررسی هر سه دیدگاه و نقد ادله آن ها می پردازیم تا دیدگاه صحیح پیدا شود.

صفحه 9:
۵-دیدگاه تفریطی در غریزه جنسی چیست وطرفداران آن کیانند؟ در طول تاریخ بوده و هستند افراد و گروه هایی که علاقه جنسی را غریزه ای پلید و زشت و شیطانی می دانند و معتقدند عامل اصلی تباهی فرد و جامعه است. به عنوان نمونه : * برهمنان آيين بودا ء معتقدند کسی می تواند به مقامات بالای معنوی دست يابد كه همه تعلقات مربوط به غريزه جنسى را كنار بكذارد .آنان مى كويند حتى علاقه به فرزند نيز با معنويت بيكانه است . * در میان مکاتب اخلاقی یونان باستان , کلبیّان ,پر اين باورند که حکومت.ثروث .ازدواج و تمام لذات حسی در تضاد با معنویت و کمالند . * رهبران مسیحی نیز ازدواج و پاسخگویی به غرایز جنسی را بد می دانند و برای کشیشان و ارباب کلیسا ازدواج را حرام کرده اند .

صفحه 10:
برخى از صوفیان در اسلام . نیز توصیه می کنند که انسان باید برای رسدن به کمال ومعنویت نیاز های چنسی خود را نادیده بگیرد. اینان به اشتباهءچهاد با نفس را نفس کشی و رهانیت گرفته اند. * درزمان پیامبر اسلام و امیرالمومنین نیز افرادی اقدام به این معنا کردند که به شدت موزد نهی قرار گرفته اند. ۶- به تعبیر مرحوم امام خمینی«ره,جهاد با نفس چگونه است؟ آمام خمینی ‎coy»‏ «جهاد با نفس عبارت است از غلبه کردن انسان بر قوای ظاهره خود وآن‌هارا در تحت فرمان/خالق قرارزداان ومملکت را از لوث وجو قوای شیطان و جنود ‎OT‏ خالی نمودن؛ ۷- در نقد دیدگاه تفریطی در غریزه جنسی چه دلیلی وجو دارد؟ " این دیدگاه : الف)خلاف فطرت و خلقت انسان. ب)خلاف عقل و منطق. ج)خلاف سیره ی عملی عقلای جهان. د)خلاف دستورا ت مترقی اسلام است. ) موجب تعطیل شدن و از بین رفتن نسنلاتتتان است

صفحه 11:
۸- دیدگاه افراطی در نظریه ی «فروید»در غریزه جنسی چیست؟ نظریه ی افراطی فروید در مقابل نظریه تفریطی قبل قرار دارد . او می گوید :همه مشکلات روحی و روانی و حتی مشکلات اجتماعی بشر زاییده کنترل و محدود نمودن غریزه جنسی است و چنانچه آنرا از طفولیت آنسان آزاد بگذارند مثل حیوانات که غریزه در آن ها حل شده است برای انسان نیز هیچ مشکلی باقی نخواهد ماند. فروید می گوید:ريشه همه فعالیت های مثبت و منفی بشر غریزه جنسی است و دین هم زاییده ی سرکوبی همین غریزه است چون این غریزه در بشر از همه غرایز شدید تر است. «اين دو نظریه بر ضد یکدیگر و هر یکی ناقض دیگری و هر د وغلط می باشند.»

صفحه 12:
‎-٩‏ ادله ی طرفداران نظریه ی (فروید) چیست؟ ‏دلیل اول ‏می گویند فروید گفته است . ريشه همه بیماری های روحی و اجتماعی بشر در سر کوب و محدود کردن غریزه جنسی است و چون او کارشناس است ؛ حرفش قابل قبول است. جواب : \ ‏اين دليل مردود است زیرا ادعایی بیش نیست در حالی که کارشناسان مخاف او بیشتر اند و عملا هم جوامعی که آزادی بیشتری برای غریزه جنسی قائل شده اند مشکلاتشان بیشتر شیده‌رانه کمتلی ‏دلیل دوم = ‏می گویند انسان بر هر چیزی که ممنوع شود حریص تر می شود. ‏در جواب این دلیل می گوییم این اصل اگر دز مواردی هم صحیح باشد اما کلی نیست و اگر به طور کلی بخواهیم این اصل را در همه جا حاکم کنیم پس باید مقررات ممنوعه مثل راهنمایی و رانندگی هم برداشته شود زيرا ممنوعيت حرص آور خواهد بود نه کنترل کننده.از طرفی در جوامعی که آزاد گذاشته شده حرص و طمع در غریزه جنسی تمام نشده بلکه تنوع طلبی و جنگ و دعوا در مسائل غریزه جنسی بیشتر شده است.

صفحه 13:
۰- فرق انسان با حیونان در غریژه جنسی چگونه است؟ مرحوم استاد مطهری می فرماین3:عرژیزه جنسی در حیوان محدود و فص ‎ca‏ ها در اتسان خززه جنسیریگوح طلی آن مودو؟ جد و مرزی تلجس دررالسان بقل قیفره ی غدا طلبی و آنللبی نیستابیی ۳۳| غریزه قدرت طلبی و ثروت طلبی است که هر چه پیشتر پیدا شود عطش انسان نیز بیشتر می شود. مرحوم امام خمینی«ره» نیز در تایید همین معنا می فرمایند : «قوه ی شهویه در انسان طوری است که اگر زن های یک شهر .به فرض محال,به دست او بیاید باز متوجه زن های شهر دیگر است و ...»»

صفحه 14:
۱-مطلق گرایی جنسی چیست؟ دلبل سوم مطلق گرایی دلیل سوم طرفداران نظریه فروید است که می گویند: خالق انسان غرایز و از جمله غریزه ی جنسی را در انسان آفریده است که از آن بهره برداری کنند.پس محدود کردن و سر کوب کردن آن ‎BUS‏ قانون خلقت است در جواب این استدلال گفته می شود اگر همه درخواست ها و امیال انسان که خدا آفریده مطلقا آزاد باشند باید همه قوانین و مقررات به هم بريزد زيرا اميال افزاد در موارد زيادى يا هم اقض بيدا مى كنند. اكر مقررات نياشد هرج و مرج بوجود مى آيد از طرفى خداوندى كه اين اميال را آفريده است براى تعديل آن نيز قوانين مخصوصى را تشريع كرده است. يس بايد طبق قانون خدا از آن استفاده شود. . تمد

صفحه 15:
نظریه سوم دید گاه اسلام ۲- دیدگاه اسلام در غریزه جنسی چیست؟ غریزه خنسی ازدید گاه اشلام یکی از بزرگترین نعمت های الهی است که تداوم زندگی و بقای نوع انسانی را تضمین می کند و با معنویت و کمالات انسانی هیچ منافاتی ندارد. از نظر اسلام نه رهبانیت و سر کوبی غریزه جنسی درست است,نه غریزه ورزی و شهوت رانی. ما روایات زیادی در"رد هر دو مورد داریم به عنوان نمونه : امام باقر (ع)"به خانمنی که تصمیم گرفته بود مجرد بماند.فرمود: «اگر تجرد فضیلت بود فاطمه زهرا (س) که سرور زنان عالم است .سزاوار تر به این کار بود.» وامیر المومنین (ع)می فرمایند: «اذا ابصرت عین الشهوه عمی القلب عن العاقبه» هنگامی که چشم مظاهر شهوت را ببیند.عقل از مشاهده عاقبت کار باز می ماند. بنابراین از دیدگاه اسلام « تنها راه حل پاسخگویی به غریزه جنسی ازدواج وتشکیل خانواده است که موجب آرامش روحیعروانی و بقاء نوع انسانی می شود.

صفحه 16:
۳- عوامل شهوت رانی و شهوت پرستی چیست؟ الف)ضعف در اعتقادات و ایمان و رعایت نکردن دستورات دینی ب)ضعف در خودشناسی و قدر ناشناختن شخصیت انسانی خود ج)ضعف در شناخت حقایق امور و پیامد های ناگوار دنیوی واخروی شهوت رانی قرآن کریم در مورذ پیامد اعمال انسان ها می فرماید: Zr ee SES ‏ع‎ 22- جد ‎BSA pt J‏ اموت ‎SEG‏ بتهاوبیته مرو و ‎ess a SIG estos ‏وم همم جوم و وم‎ si ‏له نفسته:والله رء وف با ‎BU‏ :© ‏@ ‏== آل عمران آیه ۳۰

صفحه 17:
CAI ‏یوم‎ ‎2000010 ‎be S55 230) 353‏ مِتْعكَال ةرو ضَرَا يرك( ‏زلزال آیه ۶ تا ۸

صفحه 18:
۴- اهمیت ازدواج در اسلام را بیان کنید؟ از نظر اسلام تنها راه ادفاع غریزه جنسی ازدواج است که بصورت دائم و موقت تشریع شده. اژدواج در اسلام به غنوان یک امر مقدس وعبادت کم نظیر و در برخی موارد به عنوان یک واجب شرعی به حساب آمده است.از بين روايات فراوان به دو روایت اکتفا می کنیم. پیامبر اکرم(ص)می فرمایند: «ما یبنا فی الاسلام بنا احب الی الّه عزوجل و اعز من التزويج» در اسلام هيج بنايى نزد خداوند محبوبتر و عزيزتر از ازدواج نيست. امام صادق(ع)مى فرمايند: «من ترك التزويج مخافه العيله فقد اساء الله الظن» کسی که به خاطر ترس از فقر . ازدواج نکند نسبت به خداوند بد گمان است.

صفحه 19:
۵- اجر و مزد واسطه شدن در امر ازدواج چیست؟ حضرت علی (ع) می فرمایند: «برترین واسطه گری ها . واسطه گری در امر ازدواج است.» پیامبر اکرم (ص)می فرمایند:«من عمل فى تزويج بين مومنين حتى يجمعهما .زوجه الله الف امراه من الحورالعين كل امراه فى قصر من در او ياقوت ‏ و کان له بکل خطوه خطاها او بکل کلمه تکلم بها فی ذلک عمل سنه قیام لیلها و صیام نهارها»

صفحه 20:
۶- شرایط یک همسر خوب کذامند؟ شرایط همسر خوب عبارتند از : الف)اصالت خانوادگی پیامبراکرم(ص)فر موذق: از خضراءالدمن بپرهیزید. پر/بیدند خضرالدمن چیست؟ فرمودند: «المره الحسناء‌فی منبت السوء» یعنی خانم زیبایی که در خانواده بدی رشد کرده باشند. ب)تقوا وتدین قرآن کریم می فرماید: بان اکرمکم عنداللله اتقاکم» ۰ امام صادق نیز در اين رایطه می فرمایند: «اذا تزوج الرجل المراه لجمالها او مالها » وكل الى ذلى و اذا تزوج لدینها , رزقه ال الجمال و المال ج)اخلاق نیکو «اخلاق زیبا بهتر است از ظاهر زیبا» شرایط دیگری نیز لازم است که در کتاب ذکر نشده مثل : همفکر بودن . تناسب خانواد گی -تحصیلی - سنی - جسمی و امتال این ها.

صفحه 21:
۷- فضایل اخلاقی مربوط به غریزه جنسی کدامند؟ الف)عفت وپاکدامنی ب)غیرت و جوانمردی ج)حجاب و حفظ خود از نامحرم د)خودداری از ‎IS‏ غریزی و چشم چرانی 2۸ عفت چیست؟ عفت جنسی یعنی کنترل کردن غریزه جنسی ومحدود نمودن آن درچهار چوبه عقل و شرع که همان ازدواج است. در روایات اسلامی عفت از خوردن و شکمبارگی و عفت از غریزه ورزی و شهوت رانی زیاد مطرح شده مثلا امیر المومنین(ع)می فرمایند: «اذا اراد ّه بعبد خیرا . اعف بطنه عن الطعام و فرجه عن الحرام» هنگامی که خداوند خیر وخوبی بنده اش را بخواهد.در برابر غذاهای حرام عفت شکم و در برابر محرمات جنسی عفت جنسی به او عطا می فرماید. در این مورد عفت یوسف و غریزه ورژی برصیصای عابد نمونه های خوبی تمد

صفحه 22:
- غیرت را به طور مختصر تعریف کنید؟ غیرت به معنی دفاع و حفاظت از چیزهایی است که ارزشمند و مورد احترام انسان هستند و در غریزه جنسی به معنی دفاع از ناموس و حفظ اقا نامحرمان اسلت: شخص غیرتمند نه تنها از ناموس خود دفاع میکند بلکه می خواهد جامعه را از بی عفتی حفظ نماید. خداوند غیرت را بیشتر در مردان قرار داده تا از اختلاط نسل ها جلو گیری شود .در برابر به خانم ها حیاء ببشتری داده تا زیبایی های خود را از نامحران حفظ نماید.

صفحه 23:
۰- چرا خداوند حجاب و ترک خود آرایی را در جامعه واجب کرده است؟ قظسقه وجوب حجاب الف)به بهداشت روانی جامعه کمک می کند. ‎Sey‏ خانوادگی را محکم کرده و از فروپاشی نظام خانواده جلو كيرى مى كند. ج)شخصيت و كرامت زن را تامين كرده و او را بازيجه مردان قرار نمى دهد. ‏د)حریم اجتماعی را از بی عفتی و آلودگی های جنسی حفظ می کند.

صفحه 24:
‎Ae | te ne‏ ال وا ‎ans hye As pn ill ise Spel Ns ‎SEN ee ‏مه‎ ee ‏لک ره ری میتفرن )و نوتس ‎her‏ 6 2 و ‎aN ee‏ رهن وحفظن ف وجهنَ ولابررک ‎Bh ee 5‏ ‎Rie Ba OUT‏ خب صوره نود ليه ‎ar‏ ‎ ‎ ‎ST AAA WON ‎ ‎eMedia ‎esse - ‏سس هر م2‎ es ‏ولا یض رن بازجلهن یلم مایت من زیتتهن وتویوا لک ایک ‎QO apie Sen I‏

صفحه 25:
25,234 2 Saou SIL WEIS SEE ‏مت یهن شرف نوی ارت‎ ۵ ae eo له عفورا رحیما ع احزاب آيه 084

صفحه 26:

serna.ir serna.ir سوره نور آيه 32و 33 وآيهرومسوره serna.ir اخالق جنسي -1شناخت ديدگاه اسالم درباره ي غريزه جنسي -2آشنا شدن با معيار هاي صحيح ازدواج -3آشنا شدن با فضائل اخالقي مربوط به غريزه جنسي مثل : و............. عفت ،غيرت ،حجاب ،رعايت نگاه ‏serna.ir اهداف مهارتي -1توانايي نقد ديدگاه هاي افراطي يا تفريطي در امر غريزه جنسي را پيدا كنيم. -2سنت هاي غلط و دست و پاگير ازداج در جامعه را شناسايي و نقد كنيم. اهداف رفتاري -1با توجه به راه كار هاي اسالمي ،غريزه خود را كنترل نمLوده و طبق عقل و شرع عمل كنيد. -2در امر ازدواج سختگيري هاي بي مورد را كنار گذاشته و اقدام كنيم. -3فضائل اخالقي عفت ،غيرت ،حجاب و ....را رعايت كنيم. -4با سنت هاي غلط در امر ازدواجserna.ir عمال مقابله كنيم. سواالت اين فصل : -1كساني كه فعال امكان ازدواج براي آن ها نيست ،چه بايد بكنند؟ طبق دستور قرآن بايد عفاف و پاكدامني پيشه كنند و با توكل به خدا و عبادت خالصانه از او طلب كمك كنند تا خدا از فضل خودش مشكل آنان را حل فرمايد. «روزه داري كه يك عبادت خالص است كمك بزرگي در مهار كردن غريزه جنسي است». -2غريزه جنسي چيست؟وچگونه بايد پاسخ داده شود؟ در نهاد انسان يك سري جاذبه ها و طلب هايي وجود دارد كه اصوال به 2دسته تقسيم مي شوند: الف)گرايش ها و طلب هاي عالي و معنوي كه از روخ انسان سرچشمه مي گيرند.مثل:خداطلبي ،علم طلبي ،گرايش به خوبي ها و . . . اين نوع گرايشات را فطريات نيز مي نامند. ‏serna.ir ب)گرايش هاي داني و مادي كه آ نها را غرايز مي نامند و از جسم انسان منشا مي گيرند.مثل:غذاطلبي ،آب طلبي ،ثروت طلبي و غريزه جنسي هم يكي از همين گرايشهاي جسماني است. خداوند :همين غريزه جنسي را يكي از نعمت هاي بزرگ در خلقت معرفي مي فرمايند كه صاحبان انديشه عظمت آن را مي فهمند. غريزه جنسي از ابتداء جواني شروع به رشد مي كند و در بلوغ تكليفي هم يكي از عالئم بلوغ در خانم ها و آقايان به شمار مي رود.در اوج اين گرايش آقايان عالقه خاصي نسبت به خانمها و بالعكس خانمها عالقمند به آقايان مي شوند. پاسخ صحيح به اين درخواست ازدواج و تشكيل خانواده است كه موجب آرامش و توليد نسل انساني است .بر همين اساس قرآن تاكيد بر امر ازدواج دارد وبه بزرگتر ها سفارش مي فرمايد كه كمك كنند و وسيله ازدواج جوانان را فراهم نمايند. ‏serna.ir -3آيا اخالق جنسي نسبيت پذير است؟ خير ،زيرا مربوط به غريزه جنسي است و اين غريزه در همه انسان ها ، در همه زمان ها و مكان ها وجود دارد.پس همانطور كه غريزه نسبي نيست بلكه مطلق انسان ها آن را دارند ،پس اخالق آن هم مطلق است. -4ديدگاه هاي مختلف درعالقه و گرايش جنسي را بيان كنيد؟ به طور كلي مي توان ديدگاه هاي مختلف در اين باره را به 3دسته تقسيم كرد: )1تفريطي و حبس غريزه )2افراطي و آزادي غريزه )3اعتدال و استفاده صحيح از غريزه در اينجا به بررسي هر سه ديدگاه و نقد ادله آن ها مي پردازيم تا ديدگاه صحيح پيدا شود. ‏serna.ir -5ديدگاه تفريطي در غريزه جنسي چيست وطرفداران آن كيانند؟ در طول تاريخ بوده و هستند افراد و گروه هايي كه عالقه جنسي را غريزه اي پليد و زشت و شيطاني مي دانند و معتقدند عامل اصلي تباهي فرد و جامعه است. به عنوان نمونه : * برهمنان آيين بودا ،معتقدند كسي مي تواند به مقامات باالي معنوي دست يابد كه همه تعلقات مربوط به غريزه جنسي را كنار بگذارد .آنان مي گويند حتي عالقه به فرزند نيز با معنويت بيگانه است . * در ميان مكاتب اخالقي يونان باستان ،كلبيان ،بر اين باورند كه حكومت،ثروث ،ازدواج و تمام لذات حسي در تضاد با معنويت وكمالند . * رهبران مسيحي نيز ازدواج و پاسخگويي به غرايز جنسي را بد مي دانند و ‏serna.irحرام كرده اند . براي كشيشان و ارباب كليسا ازدواج را * برخي از صوفيان در اسالم ،نيز توصيه مي كنند كه انسان بايد براي رسدن به كمال ومعنويت نياز هاي جنسي خود را ناديده بگيرد. اينان به اشتباه ،جهاد با نفس را نفس كشي و رهانيت گرفته اند. * درزمان پيامبر اسالم و اميرالمومنين نيز افرادي اقدام به اين معنا كردند كه به شدت مورد نهي قرار گرفته اند. -6به تعبير مرحوم امام خميني«ره»جهاد با نفس چگونه است؟ امام خميني «ره» «جهاد با نفس عبارت است از غلبه كردن انسان بر قواي ظاهره خود وآن هارا در تحت فرمان خالق قرار دادن ومملكت را از لوث وجو قواي شيطان و جنود آن خالي نمودن» -7در نقد ديدگاه تفريطي در غريزه جنسي چه دليلي وجو دارد؟ اين ديدگاه : الف)خالف فطرت و خلقت انسان. ب)خالف عقل و منطق. ج)خالف سيره ي عملي عقالي جهان. د)خالف دستورا ت مترقي اسالم است. ‏serna.ir انسان است ه) موجب تعطيل شدن و از بين رفتن نسل -8ديدگاه افراطي در نظريه ي «فرويد»در غريزه جنسي چيست؟ نظريه ي افراطي فرويد در مقابل نظريه تفريطي قبل قرار دارد .او مي گويد :همه مشكالت روحي و رواني و حتي مشكالت اجتماعي بشر زاييده كنترل و محدود نمودن غريزه جنسي است و چنانچه آنرا از طفوليت انسان آزاد بگذارند مثل حيوانات كه غريزه در آن ها حل شده است براي انسان نيز هيچ مشكلي باقي نخواهد ماند. فرويد مي گويد:ريشه همه فعاليت هاي مثبت و منفي بشر غريزه جنسي است و دين هم زاييده ي سركوبي همين غريزه است چون اين غريزه در بشر از همه غرايز شديد تر است. «اين دو نظريه بر ضد يكديگر و هر يكي ناقض ديگري و هر د وغلط مي باشند». ‏serna.ir -9ادله ي طرفداران نظريه ي (فرويد) چيست؟ دليل اول مي گويند فرويد گفته است ،ريشه همه بيماري هاي روحي و اجتماعي بشر در سركوب و محدود كردن غريزه جنسي است و چون او كارشناس است ؛ حرفش قابل قبول است. جواب : اين دليل مردود است زيرا ادعايي بيش نيست در حالي كه كارشناسان مخاف او بيشتر اند و عمال هم جوامعي كه آزادي بيشتري براي غريزه جنسي قائل شده اند مشكالتشان بيشتر شده ،نه كمتر . دليل دوم مي گويند انسان بر هر چيزي كه ممنوع شود حريص تر مي شود. در جواب اين دليل مي گوييم اين اصل اگر در مواردي هم صحيح باشد اما كلي نيست و اگر به طور كلي بخواهيم اين اصل را در همه جا حاكم كنيم پس بايد مقررات ممنوعه مثل راهنمايي و رانندگي هم برداشته شود زيرا ممنوعيت حرص آور خواهد بود نه كنترل كننده.از طرفي در جوامعي كه آزاد گذاشته شده حرص و طمع در غريزه جنسي تمام نشده بلكه تنوع طلبي و جنگ و دعوا در مسائل غريزه جنسي بيشتر شده است. ‏serna.ir -10فرق انسان با حيونان در غريزه جنسي چگونه است؟ مرحوم استاد مطهري مي فرمايند:غريزه جنسي در حيوان محدود و فصلي است اما در انسان غريزه جنسي و تنوع طلبي آن محدود به حد و مرزي نسيت. غريزه جنسي در انسان مثل غريزه ي غذا طلبي و آب طلبي نيست بلكه مثل غريزه قدرت طلبي و ثروت طلبي است كه هر چه بيشتر پيدا شود عطش انسان نيز بيشتر مي شود. مرحوم امام خميني«ره» نيز در تاييد همين معنا مي فرمايند : «قوه ي شهويه در انسان طوري است كه اگر زن هاي يك شهر ،به فرض محال،به دست او بيايد باز متوجه زن هاي شهر ديگر است و »...... ‏serna.ir -11مطلق گرايي جنسي چيست؟ دليل سوم مطلق گرايي دليل سوم طرفداران نظريه فرويد است كه مي گويند: خالق انسان غرايز و از جمله غريزه ي جنسي را در انسان آفريده است كه از آن بهره برداري كنند.پس محدود كردن و سركوب كردن آن خالف قانون خلقت است در جواب اين استدالل گفته مي شود اگر همه درخواست ها و اميال انسان كه خدا آفريده مطلقا آزاد باشند بايد همه قوانين و مقررات به هم بريزد زيرا اميال افراد در موارد زيادي با هم تناقض پيدا مي كنند. اگر مقررات نياشد هرج و مرج بوجود مي آيد از طرفي خداوندي كه اين اميال را آفريده است براي تعديل آن نيز قوانين مخصوصي را تشريع كرده است. پس بايد طبق قانون خدا از آن استفاده شود. ‏serna.ir نظريه سوم ديدگاه اسالم -12ديدگاه اسالم در غريزه جنسي چيست؟ غريزه خنسي ازديدگاه اسالم يكي از بزرگترين نعمت هاي الهي است كه تداوم زندگي و بقاي نوع انساني را تضمين مي كند و با معنويت و كماالت انساني هيچ منافاتي ندارد. از نظر اسالم نه رهبانيت و سركوبي غريزه جنسي درست است،نه غريزه ورزي و شهوت راني. ما روايات زيادي در ّرد هر دو مورد داريم به عنوان نمونه :امام باقر (ع) به خانمني كه تصميم گرفته بود مجرد بماند،فرمود« :اگر تجرد فضيلت بود فاطمه زهرا (س) كه سرور زنان عالم است ،سزاوار تر به اين كار بود». وامير المومنين (ع)مي فرمايند« :اذا ابصرت عين الشهوه عمي القلب عن العاقبه» هنگامي كه چشم مظاهر شهوت را ببيند،عقل از مشاهده عاقبت كار باز مي ماند. بنابراين از ديدگاه اسالم ،تنها راه حل پاسخگويي به غريزه جنسي ازدواج وتشكيل رواني و بقاء نوع انساني مي شود. خانواده است كه موجب آرامش روحي و ‏serna.ir -13عوامل شهوت راني و شهوت پرستي چيست؟ الف)ضعف در اعتقادات و ايمان و رعايت نكردن دستورات ديني ب)ضعف در خودشناسي و قدر ناشناختن شخصيت انساني خود ج)ضعف در شناخت حقايق امور و پيامد هاي ناگوار دنيوي واخروي شهوت راني قرآن كريم در مورد پيامد اعمال انسان ها مي فرمايد: ‏serna.ir آل عمران آيه 30 زلزال آيه 6تا 8 ‏serna.ir -14اهميت ازدواج در اسالم را بيان كنيد؟ از نظر اسالم تنها راه ادفاع غريزه جنسي ازدواج است كه بصورت دائم و موقت تشريع شده. ازدواج در اسالم به عنوان يك امر مقدس وعبادت كم نظير و در برخي موارد به عنوان يك واجب شرعي به حساب آمده است.از بين روايات فراوان به دو روايت اكتفا مي كنيم. پيامبر اكرم(ص)مي فرمايند« :ما يبنا في االسالم بنا احب الي اهلل عزوجل و اعز من التزويج» در اسالم هيچ بنايي نزد خداوند محبوبتر و عزيزتر از ازدواج نيست. امام صادق(ع)مي فرمايند« :من ترك التزويج مخافه العيله فقد اساء اهلل الظن» كسي كه به خاطر ترس از فقر ،ازدواج نكند نسبت به خداوند بد گمان است. ‏serna.ir -15اجر و مزد واسطه شدن در امر ازدواج چيست؟ حضرت علي (ع) مي فرمايند: «برترين واسطه گري ها ،واسطه گري در امر ازدواج است». پيامبر اكرم (ص)مي فرمايند« :من عمل في تزويج بين مومنين حتي يجمعهما ،زوجه اهلل الف امراه من الحورالعين كل امراه في قصر من ُد ّر او ياقوت ،وكان له بكل خطوه خطاها او بكل كلمه تكلم بها في ذلك عمل سنه قيام ليلها و صيام نهارها» ‏serna.ir -16شرايط يك همسر خوب كدامند؟ شرايط همسر خوب عبارتند از : الف)اصالت خانوادگي پيامبراكرم(ص)فرمودند :از خضراءالدمن بپرهيزيد.پرسيدند خضرالدمن چيست؟ فرمودند« :المره الحسناءفي منبت السوء» يعني خانم زيبايي كه در خانواده بدي رشد كرده باشند. ب)تقوا وتدين قرآن كريم مي فرمايد« :ان اكرمكم عنداللله اتقاكم» امام صادق نيز در اين رايطه مي فرمايند« :اذا تزوج الرجل المراه لجمالها او مالها ، وكل الي ذلك و اذا تزوج لدينها ،رزقه اهلل الجمال و المال» ج)اخالق نيكو «اخالق زيبا بهتر است از ظاهر زيبا» شرايط ديگري نيز الزم است كه در كتاب ذكر نشده مثل :همفكر بودن ،تناسب ‏serna.ir امثال اين ها. خانوادگي-تحصيلي – سني -جسمي و -17فضايل اخالقي مربوط به غريزه جنسي كدامند؟ الف)عفت وپاكدامني ب)غيرت و جوانمردي ج)حجاب و حفظ خود از نامحرم نگاه غريزي و چشم چراني -18عفت چيست؟ د)خودداري از عفت جنسي يعني كنترل كردن غريزه جنسي ومحدود نمودن آن درچهار چوبه عقل و شرع كه همان ازدواج است. در روايات اسالمي عفت از خوردن و شكمبارگي و عفت از غريزه ورزي و شهوت راني زياد مطرح شده مثال امير المومنين(ع)مي فرمايند: «اذا اراد اهلل بعبد خيرا ،اعف بطنه عن الطعام و فرجه عن الحرام» هنگامي كه خداوند خير وخوبي بنده اش را بخواهد،در برابر غذاهاي حرام عفت شكم و در برابر محرمات جنسي عفت جنسي به او عطا مي فرمايد. در اين مورد عفت يوسف و غريزه ورزي برصيصاي عابد نمونه هاي خوبي ‏serna.ir هستند. -19غيرت را به طور مختصر تعريف كنيد؟ غيرت به معني دفاع و حفاظت از چيزهايي است كه ارزشمند و مورد احترام انسان هستند و در غريزه جنسي به معني دفاع از ناموس و حفظ او از نامحرمان است. شخص غيرتمند نه تنها از ناموس خود دفاع ميكند بلكه مي خواهد جامعه را از بي عفتي حفظ نمايد. خداوند غيرت را بيشتر در مردان قرار داده تا از اختالط نسل ها جلوگيري شود .در برابر به خانم ها حياء بيشتري داده تا زيبايي هاي خود را از نامحران حفظ نمايد. ‏serna.ir -20چرا خداوند حجاب و ترك خود آرايي را در جامعه واجب كرده است؟ فلسفه وجوب حجاب الف)به بهداشت رواني جامعه كمك مي كند. ب)روابط خانوادگي را محكم كرده و از فروپاشي نظام خانواده جلوگيري مي كند. ج)شخصيت و كرامت زن را تامين كرده و او را بازيچه مردان قرار نمي دهد. د)حريم اجتماعي را از بي عفتي و آلودگي هاي جنسي حفظ مي كند. ‏serna.ir سوره نور آيه 30و 31 ‏serna.ir احزاب آيه 59 ‏serna.ir serna.ir

62,000 تومان