صفحه 1:
خداوند مقام افرا باایمان ‎Lain S‏ را بدرجات بالا مییرها - فته 00د 6

صفحه 2:
اخلاق در پزشکی دكتر ماشاا... محمدي شت محيط مديريت امور يزشكي و بهد ات سر ازي رازي سسه تحقیقات واکسن و سرم سازي مور

صفحه 3:
[رزشهاى إخلاقى در بياك بزركان a SE ReO Ren Carn ‏ا‎ e fcvey ty i ۱ gece RIB eC ‏سعدي در قرن هفتم‎ ال و دور انديشي و خويشتنداري و حسن تشخیص خود را از | ابن خلدون قرن هشتم

صفحه 4:
معورهاى مهم مباعث إثخلاق يزشكى a ۰ فلسفه اخلاق پزشکي ۶ جایگاه و منزلت حرفه پزشکي از نگاه شرع و جامعه ‎i) secs‏ ل ‎(Gitex‏ .۰ او ي منابع مالسي بعداشتسي درماني در زمينيباي مختلف يزشكي از ديد كاه اخلاق يزشكي مسئوليت يزشك در برابر درمان ‎babs 1‏ ادريز ‎a‏ رشكي * اشتغال يزشك به حرفه غيريزشكي PO ‏ااا‎ آداب و رفتار

صفحه 5:
PES) Rony a مسائل اردو گاهياي آلمانیا در سال 1943 - 1945 (واکسن تبغوس و مرگ 1000 نفر) ‎Soca‏ ال ا 0 انتقال پشيهاي آنوفل از مردابیا به اردوگاهبا براي آزمایش بيماري مالاربا ٩ ۹ Peete SB) SES ere SIC Cree its rma sey تلاش آمریکاییها براي کشف واکسن یکلا و استفاده از آن در افراد عقب افتاده 0 SB pM Ea eS) بررسي تاسکجي (115168066]) بر روي سیاهپوستان در مورد سیر سیئلیس (مسئله 0

صفحه 6:
‎pene}‏ و ‎ ‏بررسى ميزان رعايت معيارهاى اخلاق بزشكى در ‎0١‏ باباننامه تحقيقاتى كار آزمابى ۶ ‏بالينى انجام شده از سال "1/ قا 12 در بيمارستانهاى دانشكاه علوم بزشكى تهران ‏اشكالات ‏ا ل را ل كت پژوهش دخالت داشتهاند مطلع بودهاند. ‏2 0 شده است . 1 3 ‏ا ب ‎eee Meet Se‏ رت ‏: شده بود که بیمار در صورت نیز تماس كيرد. ‎

صفحه 7:
تمقيق در وضعيت رعايت (صول إخلاق يزشكى در (يرات a 4 در 13 مورد (9632) دارونما مصرف شده است که میزان آگاهي شرکت کنندگان 965 بوده است. در 3 مورد خطري متوجه بیمار ‎Teen ences eee EST CLI Sten‏ 011000 بوده و 5 مورد نیز با تعویق درمان بوده است. ا ا ا ا اه است 6. تنیا دو مورد (969/3) حمایت درماني به عنوان خدمات ارائه شده در ازاي شركت در تحقيق مشهود بود. 7 در 8 مورد (7/15 درصد) مطالعه براي اولین بار در ایران انجام ا ال | ایران بوده است .

صفحه 8:
بیانییهای جهانی در (فلاق پزشکی a FeSO ec ‏ا ال‎ ‏زر‎ ‏م‎ em Reser t tiias (World Medical Association) )1975( )2( ‏بیانیه هلسينكي‎ * 1 0 (Council for Int. Organization Med. Scie)

صفحه 9:
۱ eres Per re ‏ا‎ arene ike ey eV SC gn CO pers cP ne ‏آزمایشات بیومدیکال خصوصاً در جنگ‎ Bers yee Comer) Fear Kee Ie Ree) CCE esting opener a ‏پزشکان و دانشمندلني که آزما‎ 0 00 ‏اما ا‎ ol MRCSRS PY] cet Fry / ‏با عنوان اساسنامه نورمبرگ تیه شد. بعدها لین اساسنامه‎ سالم بودن آزمایشات تحقيقلتي بر روي انسان وضع شده بود , قرار ‎Rees:‏ لين اساسنامه شامل قوانين عمومي و اختصاصي مي باشد كه محققان و 2-92 ش52

صفحه 10:
سه اصل اولیه اخلاقي NE ass ۱ Jes

صفحه 11:
مرزيين تتقيق و عمل a رت ا ات كاك روشهاي قابل قبول درماني از طرف ديكر افتراق دهیم , براي اینکه بدانیم چه فعالیت هایي باید جبت محافظت از فرد مورد آزمايش انجام كيرد . تمايز بين تحقيق و عمل ‎Fre ee ele UE eR are‏ ‎mes) Oy C@ her Peat es‏ 0 ‎Beech oes eaten)‏ ‎eS See eerie a Pere ker pene Cell‏ 1 1 0 SS)

صفحه 12:
تمقيق در بيشتر قسمت ها كلمه عمل در واقع بر ميكردد به تداخلي كه براي ‎eens‏ ا ا ا مرت وجود دارد . هدف از اعمال طبي يا اعمال رفتاري در جيت تشخيص ويا ييشكيري ويا در بعضي موارد درمان فردي مي باشد و در مقلبل کلمه ‏ 06 50 يك پیش فرض مي باشد و در واقع هدف تن اکتساب يك نتیجه مي باشد و در نبليت موجب بدست آمدن.يك معلومات كامل قر خواهد ‎acannon)‏ ل ‎tee See Re‏ ‎Rte ore toe toa ney‏ م ا ا ‎ee‏ ‏شده است ا ا ا اك ‎Cec er reE Ry Rey‏ ۳ که تجربي بوده و تستي رویشان انجام نشده است خود بخود در یت ۱ براي رسیدن به كن هدف ‎ealeetacen woul‏ رم مس ‎anny‏ شده رابه شکل طرح پيشتيادي و قانوني ارائه داده و روي آن پافشاري نمایند .

صفحه 13:
مرز بين تمقيق و عمل a ا ا ما بودن درمان طراحی شده است , کار تحقيقاتي و طبابت همراه همدیگر می باشد . 00 eel eee oe Ree ‏داشته باشد بلید تحت پوشش بازنگري از نظر‎ . ‏حمایت فرد مورد آزمایش قرار گیرد‎

صفحه 14:
رل( احترام به افراد حداقل از دو بخش اخلاقي تشکیل شده است - يكي آنکه , افراد باید به عنوان فرد مستقل درمان شوند ‎NE‏ ۱ ۱ مي طلبد که فرد مورد آزمایش بطور ارادي و با اطلاعات کافي وارد تحقیق ‎er BRET ed‏ 1 ‎BNO MUSICS OM IPC Foleo CRU IReS)‏ 1۱0 ۱ ‎Rae PS EUCLA re Ceo te BU tpr rhe se ote |‏ که از زندانیان فرصت داوطلب شدن در كارهاي تحقيقاتي گرفته نشود و از طرف دیگر تحت شرایط موجود براي شر کت در فعالیت هاي تحقيقاتي بطور زیر کانه و غیر واضح وادار شوند پا تحت تاثیر زیاد قرار همین دلیل احترام به افراد ایجاب مي نماید تا از زندانیان محافظت بعمل آيد. ان ‎mee Ste Res ye RES)‏ ۳ ‎gece BF cy‏ لام اا ا ‎eC‏

صفحه 15:
رات ات 1 SKEET pe iT nse نیک وكاري مي باشد . کلمه نیک و كاري اغلب اینطور درك مي ا ا سا م1 1 ببس عنوان تکمیل کننده اصل نيكوكاري بیان شده است با این ‎trees‏ Rests is RS TURC MON CRCG UE Etomite gUuRe ppt Keath) ‏هاي ممكنه‎

صفحه 16:
تیکوکاری و سودمندی 0/۹۳ ‏ا اما‎ oa] TOO DE Rune eC pene Ree ‏ا‎ eT RULE) ‏مناسب و موثر در درمان بيماريباي دوران کودکي و ایجاد راهباي مناسب براي‎ ‏رشد و نمو سالم در كودكان . نكات مفيدي مي باشند كدبه ما حق مي دهند كه‎ ‏بر روي کودکان درگیر تحقیق انجام دهیم حتي زملني که در تحقیقات , فرد مورد‎ Co eee Lene ee cE Greco ‏آزملیش شخصاً ذینفع نباشد.‎ ‏نمائیم . ملاً ممکن است در گذشته درمان طبي مورد قبول به طور روتین انجام‎ ‏در‎ 8 i 39 es 1۱ RET RURC SKE Caeen MeCN RMA eC Une Mtoe) NEN Cn Ie ERE NEC Sune RCTnen ptr ater es Ca Kee aR ree Caen Pe ey eee Lane Renee RC LIE FE CEN) eR ‏ا ال‎ aCe NT SRST Ot} Renter Me Kerr Reser Agee Canes Ape) rosy er | ner Or emer eer mer hCneii ewer cn Cpe she ee ene merry ۱۳ wen een nC Cr Leer e ra nme ‏ا‎ ‏تحقیقات براي کودکان خواهند داشت کنار گذاشت . در اینجا دوباره , همانطور‎ 1 ee nor bike ce one l renere Mat ager cee tle) . ‏را در آن ایجاد نماید که انتخاب هاي سختي را در پیش روي فرد قرار مي دهد‎

صفحه 17:
عد(لت و (زصاف جه كسي ‎cc)‏ ا 000 7 ‎kee tee rte tere‏ ۱ ا ام ا ‎PN Ree Cae‏ ‎fe hr eR etme ran me Roce nee con)‏ ۱ ا مد تفسیر نیاز دارد . اينکه چه کساني افراد هم تراز هستند ؟ و چه كساني غیر ۱ ا اا ا 7[ شايستكي و توانايي افراد تمايز دهند . ۱ برخورد شود . برنامه هاي گسترده اي از راهباي صحیح و عادلانه براي توزیع بار مسئوليت و بدست آوردن نتايج مثبت وجود دارد اين برنامه ها عبارتند ا 20000 2- براي هر فرد بر طبق نياز شخصي ‎fee NE Ten BES ee TCE‏ ‎hate ee eee‏ ‎Meee Se be Tete}‏ 1

صفحه 18:
رضايت رت a Ree CBee inv wee were beer bed ‏اش , فرصت انتخاب داشته باشد اين فرصت زماني كه‎ 0 itp nee ent se RD IRC Ci) ‏اك‎ nerent nti ‏بدست مي آيد‎ رضایت همراه با آگاهي مي تواند به سه جزء تقسیم شود كه شامل اطلاعات , فراكيري و جامعيت آن و داوطلب يل

صفحه 19:
Ere Peer ce Mal St perp ee Cue aE Lee Rene Sten) ‏كه به دقت نظم داده شده باشد نياز دارد و در بعضي از‎ ۱ ‏لین ارزیابی باید در مرحله فرصت دادن در انتخاب و‎ Orns ‏مسئولیت پذيري آنها هم تسب‎ 0 ‏سيستماتيك درباره طرح نبادي جمع‎ ارزيلبي لين معني را براي محقق دارد كه ليا تحقيق ييشنياد ۱ فردي كه در ۱ لس رس سل ۱ ارزيابي كمك مي كند كه او تصميم بكيرد كه آيا در آزمايش شرکت کند پا نه ؟

صفحه 20:
Ey eat a هماهنگونه که اصل احترام به افراد بر ‎py iver Ii pe rere 7 pyr ern‏ 1۱9 ‎ee eee her eRe eee‏ نسبت خطرات به منافع مي باشد 6 ‎Res‏ الزامات اخلاقي , به انتخاب صحيح افرادي كه تحت مطالعه قرار مى كيرند مى يردازد .

صفحه 21:
(۱۳۳ عدالت مربوط به انتخاب اشخاص به ۷ سطح مختلف تقسیم می گردد که عبارتند از عدالت انفرادی : 4 تحقیقات سودمند و کم خطر به افراد مورد علاقه خود و انتخاب افرادی که به آنبا ‎Efe eed Penne ener perce Renee ener Se ECC pee Ren Che‏ ترا ‎ac Rens‏ ا ‎Bee eee Rene nee‏ ‎Rt 009‏ 1 قرار گیرند ویا اینکه تحمل انجام مطالعات بيشتر را دایند. معلوم نملید . بنابراین ‎Ce ee ee Ree ke eS ed‏ مختلف جامعه بليد به جه شكل باشد ( مثلاً بايستى افراد بزركسال جامعه قبل از کود کان به عنوان گروههای مطالعه در نظر کرفته شوند ) از نظر عدالت ‎Ree]‏ ا ا ل 1 | ا يي 0

صفحه 22:
را حتی اگر افراد به صورت عادللنه ای توسط محققین انتخاب شده باشد و رفتار لین محقفین با آنها منصفانه و درست باشد بازهم ‎Rene eerer sory‏ ا ما 0 ‎Bre nee Eee ne Meee tans nocd‏ ‎Ce aE ose me ee Dee Te ee)‏ حتی اگر محققین با افراد مورد مطالعه به صورت منصفانه و ا ا ‎nE NN Waerp‏ 0( افراد انتخاب شده به نحوه صحيحى بركزيده شده اند . اما ‎eter tere‏ ا ‎eS aCe‏ ‎PRES neste re ence Ren nC eee eee)‏ ‎De RN BISA ats‏ ‎fod‏ ا ا ‎POC‏ ‎Beer Pere pea Ie Ses keener ICE Rea CRC ey‏

صفحه 23:
را ۱ ‎Fare soe ees Huy ODI Corea bre Pngray OT yen etree ra Oe SST‏ مجبور به تحمل بار مطالعات گردیده آند هنگامی که یک تحقیق جنبه درمانی زر و ‎TIT (0 gl aces as,‏ 0 ‎ey‏ 7۳ ‎PCB pcre nor Bey Canes NUE APRS mucay LG pea CSeyey‏ كروه مطالعه بايستى صورت يذيرد . اكر جه اهداف سرمايه كذاران عمومى ‎ye ned ering‏ ا 00 عمومی 000 ‎FONE Pa rap rope (perenne CE vgn UNS Heeape ty UW Pa kw Nr RO‏ تحقیق شامل گروهای ‎ES)‏ ,تنیا گروهی که وابستة به مرا ‎Pa Cnty Spry ON arwE PRY‏ 7 ۳ عنوان يك مخزن براى انجام مطالعات و تحقيقات در نظر كرفته شوند . یکی از نمونه های بی عدالتی درگیر نمودن افراد آسیب پذیر در تحقیقات اام ااا ا ا ‎BNE‏ ‏ااا 2200 شدهبه علت آینکه به راحتی در دسترس می از آنها خواستة مى شود که در انجام تحقیقات شرکت نمایند انجام لین کار می دهند از اين 1 0 rental oe pert paca p ren Pc pen Uy . ‏حمايت واقع شوند‎

صفحه 24:
(قدامات ضرورى در [ينده در زمينه إثلاق يزشكى a medical research ethics .alb ® PR SRCRCN CURD ONCOL Ce SB ELE TTLA RTH) Dee te Fe gh eR BLY By IT Eee ESOS EC ad Reeser eRe) " طراحى روشن از كدهاى اخلاق يزشكى در زمينه اخلاق در پژوهش(طرح تحقیقاتی در سال ۱۳۷۸-۷۹ در وزارت ببداشت) ‎ee ho. al‏ ا اي ا ل لين ‎Ce PEI ee CLECs Piece TSS PETC‏ ‎(ESS renee ۰۰‏

صفحه 25:
رد سس ۱ rer Oe * جه كسى مسئوليت طراحى كميتههباى اخلاق يزشكى را دارد؟ اااي ا ا ۱ * جكونكى بررسى يرويوزالباى ت ۳ * کمیتیهای اخلاق پزشکی در تحقیقات چه چیزی را باید از تحقیق بدانند؟ ت از بیماران - محققین ومراکز تحقیقاتی OB ES Reacts pees rer ie

صفحه 26:
عالم هر علمی, از ارز ,بای | , جدا نیست و علم او مرتبط با ‎nt S5))‏ 9[ Aer Ss Ley serene Sy Re ser er ey ۱ ‏اا ل‎ 0 00 Sepa ‏حرفه پزشکی باید در مسیر خود ارزش آثرین باشد.‎ OP Rene RDS) epee hoes ee te ee hae) Beers e NICS) Sb eee Renee STG Seer Cee Oo Sheer mos ly Lee SS ieee eek Coleg Boren) pep peney Rey

صفحه 27:
... و هو(لعلیم 00 بشکست | كفتم ميان عالم و عابد جه فرق بود تا 000 کفت آن کلیم فویش بدر 000 وین بهد کند که بگیرد غریق رز با تشكر ر توجه شما عزيزان

يرفع اهلل الذين آمنوا والذين اوتو العلم و درجات خداوند مقام افراد باايمان و دانشمند را بدرجات باال ميبرد © 2002 ATGCI اخالق در پزشكي دكتر ماشاا ...محمدي مديريت امور پزشكي و بهداشت محيط موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي © 2002 ATGCI ارزشهاي اخالقي در بيان بزرگان معص%يت از ه%ر ك%ه ظاه%ر شود ناپس%نديده اس%ت و از علماء ناخوبتر كه علم سالح به دست شيطان است سعدي در قرن هفتم ‏ ‌ نفعت، دانشمندان ب%ه انگيزة شهوت و كس%ب قدرت و م دور انديش%ي و خويشتنداري و حس%ن تشخي%ص خود را از دست ميدهند. ابن خلدون قرن هشتم محورهاي مهم مباحث اخالق پزشكي • فلسفه اخالق پزشكي • جايگاه و منزلت حرفه پزشكي از نگاه شرع و جامعه • آداب و رفتار پزشك (شخصيت پزشك رابطه با بيمار و يا همكار) • اولويتبندي مناب%%ع مال%ي بهداشت%%ي درمان%ي در زمينههاي مختل%%ف پزشكي از ديدگاه اخالق پزشكي • مسئوليت پزشك در برابر درمان • تبليغات در پزشكي • اشتغال پزشك به حرفه غيرپزشكي • قصور و تقصير و مسئله ضمان در پزشكي • پيوند اعضا و مرگ مغزي از ديدگاه اخالق پزشكي تاريخچه برخي از مسائل اخالقي در تحقيقات قرن حاضر مسائل اردوگاههاي آلمانها در سال ( 1945 – 1943واكسن تيفوس و مرگ 1000نفر) ‏ ت%زريق خون آلوده در مؤسسه روبرت كخ به 40نفر ‏ انتقال پشههاي آنوفل از مردابها به اردوگاهها براي آزمايش بيماري ماالريا ‏ وارد كردن سنگ و شيشه به زخمها و جراحات ايجاد شده براي بررسي اثر سولفاميد ‏ مرگ بسياري از دوقلوها براي بررسي اثرات ژنتيك ‏ تالش آمريكاييها براي كشف واكسن شيگال و استفاده از آن در افراد عقب افتاده ‏ مرگ 700نفر از ژاپنيها براي تالش پژوهشگران ژاپني در مورد بيماري طاعون ‏ بررسي تاسكجي ( )tuskageeبر روي سياهپوستان در مورد سير سيفليس (مسئله فريب ،نژادپرستانه بودن ،عدم درمان با وجود درمان ) تحقيق در وضعيت رعايت اصول اخالق پزشكي در ايران بررسي ميزان رعايت معيارهاي اخالق پزشكي در 51پاياننامه تحقيقاتي كارآزمايي 1اه علوم پزشكي تهران باليني انجام شده از سال 73تا 76در بيمارستانهاي دانشگ ‏ .1 .2 .3 اشكاالت تنها در شش مورد شركت كنندگان از اينكه در يك پژوهش دخالت داشتهاند مطلع بودهاند. تنها در يك نمونه به موافقت كتبي يا شفاهي اشاره شده است . تنها در يك مورد ،مركزي براي پرسشهاي احتمالي بيماران پيشبيني شده بود كه بيمار در صورت نياز ميتوانست با تلفن تماس گيرد. تحقيق در وضعيت رعايت اصول اخالق پزشكي در ايران .4 در 13مورد ( )%32دارو%نما مصرف شده است كه ميزان آگاهي شركت كنندگان %5بوده است .در 3مورد خطري متوجه بيمار نميكرده 5 ,مورد با احتمال تشديد عاليم و تعويق درمان همراه بوده و 5مورد نيز با تعويق درمان بوده است. .5 هزينههاي درمان در 80درصد موارد توسط بيمار هزينه شده است .6 تنها دو مورد ( )%9/3حمايت درماني به عنوان خدمات ارائه شده در ازاي شركت در تحقيق مشهود بود. .7 در 8مورد ( 7/15درصد) مطالعه براي اولين بار در ايران انجام شده بود و در 27مورد ( )9/52نمونه آن در مطالعات غير از ايران بوده است . بيانيههاي جهاني در اخالق پزشكي قوانين نورمبرگ ( )1947همزمان با محاكمه پزشكان نازي بيانيه بلمونت بيانيه هلسينكي ( )1964( )1توسط انجمن بينالمللي پزشكي ()World Medical Association بيانيه هلسينكي ()1975( )2 برنامه اجرايي بيانيه هلسينكي ( )1981توسط سازمان جهاني بهداشت و CIMOS ().Council for Int. Organization Med. Scie بيانيه بلمونت تحقيقات علم%ي اگرچ%ه مناف%ع اجتماع%ي قاب%ل توجه%ي را براي جامعه ايجاد م%ي نماي%د ام%ا در كنار آ%ن س%ئواالت و مشكالت اخالقي زيادي را مطرح م%ي كن%د گزارشات ارس%ال شده از اس%تفاده نابج%ا از انس%ان ها در آزمايشات بيومديكال خص%وص ًا در جن%گ جهان%ي دوم افكار عموم%ي را به س%مت اي%ن س%ئواالت كشاني%د .در ط%ي دادگاه جنايات جنگ%ي نورمبرگ براي قضاوت در مورد پزشكان و دانشمندان%ي كه آزمايشات بيومديكال بر روي زندانيان در ي%ك كم%پ انجام م%ي دادن%د ي%ك اس%اسنامه استاندارد ب%ا عنوان اس%اسنامه نورم%برگ تهي%ه شد .بعده%ا اي%ن اس%اسنامه ( بيانيه بلمون%ت) پي%ش نوي%س %اس%اسنامه هاي بعدي ك%ه براي نظارت اخالقي بر س%الم بودن آزمايشات تحقيقات%ي بر روي انس%ان وضع شده بود ,قرار گرفت . اي%ن اس%اسنامه شام%ل قواني%ن عموم%ي و اختص%اصي م%ي باش%د كه محققان و منتقدان تحقيق را در كارشان راهنمايي مي نمايد . مباحث مطرح در اين بيانيه تمايز بين تحقيق و عمل احترام به افراد سه اصل اوليه اخالقي درخواست و تقاضاي استفاده نيكوكاري و سودمندي عدالت و انصاف رضايت و آگاهي ارزيابي خطرات و منافع انتخاب افراد مرز بين تحقيق و عمل بايد بين تحقيقات بيومديكال از يك طرف و روشهاي قابل قبول درماني از طرف ديگر افتراق دهيم ,براي اينكه بدانيم چه فعاليت هايي بايد جهت محافظت از فرد مورد آزمايش انجام گيرد .تمايز بين تحقيق و عمل نامشخص است به دليل اينكه اغلب ايندو با هم اتفاق مي افتند ( خصوصًا %زماني كه تحقيق در زمينه بررسي يك نوع درمان باشد ) و ديگر آنكه تعريف دقيقي از كلمات تجربي و تحقيق وجود ندارد . مرز بين تحقيق و عمل در بيشت%ر قس%مت ه%ا كلم%ه عم%ل در واق%ع بر ميگردد ب%ه تداخل%ي كه براي بهبودي بيماران طراح%ي شده اس%ت و ي%ك انتظار قاب%ل قبول در موفقيت آ%ن وجود دارد .هدف از اعمال ط%بي ي%ا اعمال رفتاري در جهت تشخي%ص و ي%ا پيشگيري و ي%ا در بعض%ي موارد درمان فردي م%ي باشد و در مقاب%ل كلم%ه تحقي%ق در واق%ع مناس%بتي اس%ت ك%ه در جه%ت آزمايش ي%ك پي%ش فرض م%ي باش%د و در واق%ع هدف آ%ن اكتس%اب ي%ك نتيج%ه مي باش%د و در نهاي%ت موج%ب بدس%ت آمدن ي%ك معلومات كام%ل ت%ر خواهد ش%د .تحقي%ق در ي%ك پروتك%ل رس%مي تعري%ف گرديده اس%ت ك%ه ب%ا يك هدف ي%ا موضوع و ي%ك س%ري اعمال براي رس%يدن ب%ه آ%ن هدف ,طراحي شده است . زمان%ي ك%ه ي%ك پزش%ك از مس%ير خاص%ي در ي%ك درمان قاب%ل قبول و استاندارد جداشود ,تحقيق%ي شك%ل نگرفت%ه اس%ت ,در واق%ع ي%ك سري از مطالعات ك%ه تجرب%ي بوده و تس%تي رويشان انجام نشده است خود بخود در جايگاه تحقي%ق قرار نم%ي گيرن%د .براس%اس روش جدي%د در اي%ن تعريف باي%د هدف تحقي%ق در مراح%ل اولي%ه مشخ%ص شود و بررس%ي شود ك%ه آيا براي رس%يدنب%ه آ%ن هدف آزمايشات س%الم ,ب%ي خط%ر و موثر هستند يا ن%ه ؟ بنابراي%ن اي%ن مس%ئوليت كميت%ه پزشك%ي م%ي باش%د ك%ه تغييرات مهم و هماهن%گ شده را ب%ه شك%ل طرح پيشنهادي و قانون%ي ارائه داده و روي آن پافشاري نمايند . مرز بين تحقيق و عمل زمان%ي ك%ه كار تحقيقات%ي براي بررس%ي ب%ي خط%ر و موثر بودن درمان طراح%ي شده اس%ت ,كار تحقيقاتي و طبابت همراه همديگر مي باشد . قانون كل%ي اي%ن اس%ت ك%ه ه%ر فعاليت%ي ك%ه نام تحقيق را داشت%ه باش%د باي%د تح%ت پوش%ش بازنگري از نظر حمايت فرد مورد آزمايش قرار گيرد . احترام به افراد احترام به افراد حداقل از دو بخش اخالقي تشكيل شده است : يكي آنكه ,افراد بايد به عنوان فرد مستقل درمان شوند و دوم آنكه افراد داراي استقالل كمتر ,حق دارند حمايت شوند.در بيشتر موارد تحقيقاتي كه بر روي انسان ها انجام مي شود احترام به افراد مي طلبد كه فرد مورد آزمايش بطور ارادي و با اطالعات كافي وارد تحقيق شود .در بعضي از شرايط نحوه اعمال اصول معلوم نيست .درگيري زندانيان به عنوان افراد مورد آزمايش در تحقيق ,يك مثال واضح مي باشد . از يك طرف اينطور بنظر مي رسد كه بنا به اصل احترام به افراد الزم است كه از زندانيان فرصت داوطلب شدن در كارهاي تحقيقاتي گرفته نشود و از طرف ديگر تحت شرايط موجود براي شركت در فعاليت هاي تحقيقاتي بطور زيركانه و غير واضح وادار شوند يا تحت تاثير زياد قرار گيرند .به همين دليل احترام به افراد ايجاب مي نمايد تا از زندانيان محافظت بعمل آيد .اينكه اجازه دهيم زندانيان داوطلب شوند و يا از آنها محافظت نموده و مانع از شركت آنها در كار تحقيقاتي شويم مسئله دشواري است . نيكوكاري و سودمندي افراد طبق يك روش اخالقي درمان مي شوند كه آن نه فقط با احترام گذاشتن به خواست افراد و حمايت آنها در مقابل عوامل خطر بلكه با تالش براي حفظ سالمتي آنان همراه مي باشد ,چ%نين روش درماني زير نظر اصل سودمندي و نيكوكاري مي باشد .كلمه نيكوكاري اغلب اينطور درك مي شود كه نوعي مهرباني مي باشد كه فراتر از اجبار محض است .در اين مبحث اصل نيكوكاري و سودمندي به عنوان يك حس قوي و يك اجبار درك مي گردد .دو قانون عمومي به عنوان تكميل كننده اصل نيكوكاري بيان شده است با اين محتوي كه : -1زيان نزند -2به حداكثر رساندن منافع ممكنه و به حداقل رساندن زيان هاي ممكنه نيكوكاري و سودمندي اصل نيكوكاري و س%ودمندي اغل%ب يك نقش حقيقي و مشخ%ص شده دارد .يك مثال واضح آن كودكان درگير شده در كار تحقيقاتي مي باشند براي رسيدن به راههاي مناس%ب و موث%ر در درمان بيماريهاي دوران كودك%ي و ايجاد راههاي مناسب براي رش%د و نم%و س%الم در كودكان .نكات مفيدي م%ي باشن%د ك%ه ب%ه م%ا ح%ق م%ي دهن%د كه بر روي كودكان درگي%ر تحقي%ق انجام دهي%م حت%ي زمان%ي كه در تحقيقات ,فرد مورد آزماي%ش شخص ًا ذينفع نباشد .همچنين تحقيقات كم%ك مي كن%د تا از خطرات دوري ال ممك%ن اس%ت در گذشت%ه درمان ط%بي مورد قبول ب%ه طور روتين انجام نمائي%م .مث ً در و اس%%%%%%%%%ت شده م%%%%%%%%%ي بررس%ي هاي اخي%ر نشان داده شده اس%ت ك%ه درمان مذكور م%ي تواند خطرناك باشد لذا با قط%ع آ%ن جلوي خطرات بعدي گرفت%ه مي شود .يك%ي از مشكالت مسايل اخالقي كه باقي مانده است ,براي مثال ,در باره تحقيقاتي است كه از ريسك كمي برخوردار نبوده و نتاي%ج مس%تقيم حاص%ل از آنه%ا بالفاص%له قاب%ل مشاهده نيست بعض%ي ه%ا اينطور عنوان م%ي نماين%د ك%ه اي%ن چني%ن تحقيقات ناپس%نديده و نامناسب هس%تند و در حاليك%ه ديگ%ر افراد توجيه%ي ب%ه آ%ن ندارن%د و م%ي گوين%د ك%ه اين محدودي%ت را باي%د ب%ا توج%ه ب%ه مناف%ع فراوان و امي%د بخش%ي ك%ه در آينده اين تحقيقات براي كودكان خواهن%د داش%ت كنار گذاش%ت .در اينجا دوباره ,همانطور مانن%د تمام كي%س هاي س%خت ,بيانات مختل%ف از اي%ن اص%ل ممك%ن اس%ت تناقص هايي را در آن ايجاد نمايد كه انتخاب هاي سختي را در پيش روي فرد قرار مي دهد . عدالت و انصاف چ%ه كس%ي باي%د اثرات مفي%د تحقيقات را درياف%ت كرده و بار مس%ئوليت آ%ن را تحمل كن%د ؟ اي%ن يكي از سئواالت اص%ل عدال%ت م%ي باش%د .باي%د دي%د ك%ه چ%ه كاري شايسته است و چگونه مي توان عدالت در توزيع را انجام داد ؟ يك بي عدالتي زماني ايجاد ميشود ك%ه مناف%ع افراد بدون دلي%ل واض%ح انكار گردد ي%ا زمان%ي ك%ه ب%ي دليل بار مسئوليت به فرد تحميل شود .طريقه ديگر درك اين اصل اين جمله مي باشد كه ب%ا افراد ه%م تراز بايس%تي بگون%ه اي يكس%ان برخورد نمود .البت%ه ,اي%ن جمل%ه توضيح و تفس%ير نياز دارد .اينك%ه چ%ه كس%اني افراد ه%م تراز هس%تند ؟ و چ%ه كس%اني غير همتراز ؟ چ%ه مالحظات%ي انحراف از ي%ك توزي%ع مشاب%ه و يكس%ان را توجي%ه م%ي كند ؟ تقريبًا هم%ه مفس%ران پذيرفت%ه ان%د ك%ه براس%اس تجرب%ه ,س%ن ,محروميت , شايستگي و توانايي افراد تمايز دهند . اي%ن ضرورت اس%ت ك%ه توضي%ح داده شود ك%ه چگون%ه باي%د ب%ا احترام و بطور يكس%ان با مردم برخورد شود .برنام%ه هاي گس%ترده اي از راههاي ص%حيح و عادالن%ه براي توزيع بار مسئوليت و بدست آوردن نتايج مثبت وجود دارد اين برنامه ها عبارتند از : -1شركت دادن افراد به نسبت مساوي -2براي هر فرد بر طبق نياز شخصي -3براي هر فرد بر طبق سعي و تالش شخصي -4براي هر فرد بر طبق توزيع اجتماعي -5براي هر فرد براساس شايستگي و لياقت رضايت آگاهانه احترام به افراد ايجاب مي كند كه هر فرد به اندازه توانايي اش ,فرصت انتخاب داشته باشد اين فرصت زماني كه استانداردهاي مناسب براي ايجاد رضايت موجود باشد , بدست مي آيد .توافق گسترده اي وجود دارد كه ايجاد رضايت همراه با آگاهي مي تواند به سه جزء تقسيم شود كه شامل اطالعات ,فراگيري و جامعيت آن و داوطلب شدن مي باشد . ارزيابي خطرات و منافع آنها ارزياب%ي خطرات و مناف%ع آ%ن ب%ه ي%ك س%ري اطالعات مناسب ك%ه ب%ه دق%ت نظ%م داده شده باش%د نياز دارد و در بعضي از كي%س ه%ا از راههاي جايگزين%ي مختل%ف ه%م اس%تفاده مي شود . اي%ن ارزياب%ي باي%د در مرحل%ه فرصت دادن در انتخاب و مس%ئوليت پذيري آنه%ا ه%م انجام گردد ت%ا اطالعات جامع و س%يستماتيك درباره طرح پيشنهادي جمع آوري گردد . ارزياب%ي اي%ن معن%ي را براي محق%ق دارد ك%ه آي%ا تحقيق پيشنهاد شده درس%ت و مناس%ب طراح%ي شده اس%ت ي%ا نه ؟ و براي فردي ك%ه در آينده مورد آزماي%ش قرار خواهن%د گرف%ت اين ارزياب%ي كم%ك م%ي كن%د ك%ه او تص%ميم بگيرد ك%ه آيا در آزمايش شركت كند يا نه ؟ انتخاب افراد هماهنگون%ه ك%ه اص%ل احترام به افراد بر پاي%ه رضاي%ت افراد اس%توار اس%ت و اصل فايده رس%اني بر پاي%ه بررس%ي و ارزشيابي نس%بت خطرات ب%ه مناف%ع م%ي باش%د ,اصل عدال%ت ني%ز ب%ا توج%ه ب%ه الزامات اخالقي , ب%ه انتخاب ص%حيح افرادي ك%ه تحت مطالعه قرار مي گيرند مي پردازد . انتخاب افراد عدالت مربوط به انتخاب اشخاص به 2سطح مختلف تقسيم مي گردد كه عبارتند از : عدالت انفرادي : ك.ه درانتخاب افراد نيازمن.د آ.ن اس.ت ك.ه محققي.ن داراي انص.اف بوده و از ارائه تحقيقات سودمند و كم خطر به افراد مورد عالقه خود و انتخاب افرادي كه به آنها عالقه ندارند براي قرار گرفتن در تحقيقات شركت نمايند .عدالت اجتماعي : ك.ه نيازمن.د آ.ن اس.ت ك.ه بي.ن گروههاي مختل.ف جامع.ه ك.ه باي.د ي.ا نبايد در نوع خاص.ي از تحقيقات شرك.ت نماين.د براس.اس تواناي.ي افراد آ.ن گروه در تحمل بار ناش.ي از تحقي.ق ,افتراق ده.د و گروههاي.ي را ك.ه م.ي توانن.د تح.ت ي.ك مطالعه خاص قرار گيرن.د و ي.ا اينك.ه تحم.ل انجام مطالعات بيشت.ر را دارن.د معلوم نماي.د .بنابراين از الزامات عدال.ت اجتماع.ي اي.ن اس.ت ك.ه معلوم شود ترتيب انتخاب گروههاي مختل.ف جامع.ه باي.د ب.ه چ.ه شك.ل باش.د ( مث ً ال بايس.تي افراد بزرگس.ال جامع.ه قبل از كودكان ب.ه عنوان گروههاي مطالع.ه در نظ.ر گرفت.ه شون.د ) همچني.ن از نظ.ر عدالت اجتماعي افرادي كه تحت شرايط خاصي مي باشند ( مث ً ال بيماران عقب مانده ذهني ك.ه در بيمارس.تان بس.تري م.ي باشن.د و ي.ا زندانيان ) نباي.د تح.ت هي.چ آزموني قرار گيرند مگر تنها موارد مشخص و معدودي . انتخاب افراد حت.ي اگ.ر افراد ب.ه ص.ورت عادالن.ه اي توس.ط محققين انتخاب شده باش.د و رفتار اي.ن محققي.ن ب.ا آنه.ا منص.فانه و درس.ت باش.د بازهم ممك.ن اس.ت ب.ي عدالت.ي در مورد انتخاب اي.ن افراد ص.ورت پذيرفته باش.د .بنابراي.ن ب.ي عدالت.ي م.ي توان.د ريش.ه در تعص.بات اجتماعي , نژادي ,جنسي و فرهنگ.ي مرسوم در ج.امعه داشته باشد .د رنتيجه حت.ي اگ.ر محققي.ن ب.ا افراد مورد مطالع.ه ب.ه ص.ورت منصفانه و حتت.ي اگ.ر هيئ.ت نظارت مطمئ.ن باش.د كه عادالن.ه رفتار نماين.د و ح افراد انتخاب شده ب.ه نحوه ص.حيحي برگزيده شده ان.د .اما الگوهاي اجتماع.ي مرس.وم در ج.امع.ه م.ي توان.د بر روي توزي.ع كلي مناف.ع و باز مس.ئوليتهاي ناش.ي از تحقي.ق ,تأثي.ر س.وئي بگذارد .اگر چ.ه محققي.ن ب.ه تنهاي.ي نم.ي توانن.د اي.ن مشكالت شايع موجود در جامع.ه را از بي.ن ببرن.د ام.ا ب.ا انتخاب عادالن.ه و منص.فانه افراد مي توانند تا حدودي اين بي عدالتي هاي را ج.بران نمايند . انتخاب افراد تاكنون برخ.ي از جمعيتهاي جامع.ه ,خص.وص ًا افراد تح.ت بس.تري ,ب.ه گونه هاي متفاوت.ي ب.ه عل.ت ناتواناي.ي هايشان و ي.ا محيط.ي ك.ه در آ.ن زندگ.ي م.ي كنند , مجبور به تحمل بار مطالعات گرديده اند .هنگام.ي ك.ه يك تحقيق جنبه درماني نداشت.ه و خطرات زيادي را ب.ه همراه دارد گروههاي.ي از افراد ك.ه كمتر مجبور ب.ه تحم.ل بار ناش.ي از تحقيقات گرديده ان.د بايس.تي اولي.ن كس.اني باشن.د كه خط.ر انجام اي.ن پژوه.ش ه.ا را قبول م.ي نماين.د مگ.ر آنك.ه اي.ن تحقي.ق مستقيم ًا مربوط ب.ه شراي.ط خاص ي.ك گروه مشخ.ص باش.د ك.ه در اي.ن صورت در همان گروه مطالع.ه بايس.تي ص.ورت پذيرد .اگ.ر چ.ه اهداف س.رمايه گذاران عمومي جامع.ه ممك.ن اس.ت همس.و ب.ا اهداف س.رمايه گذاران عمومي مراقبتهاي بهداشت.ي باش.د ام.ا ب.ه نظ.ر م.ي رس.د منص.فانه نيس.ت اگ.ر مناف.ع ناش.ي از يك تحقي.ق شام.ل گروههاي زيادي م.ي شود ,تنه.ا گروه.ي ك.ه وابس.ته به مراقبتهاي درمان.ي عموم.ي هس.تند ب.ه عل.ت وابس.تگي و نيازي ك.ه ب.ه اي.ن مراقبته.ا دارن.د به عنوان يك مخزن براي انجام مطالعات و تحقيقات در نظر گرفته شوند . يك.ي از نمون.ه هاي ب.ي عدالت.ي درگي.ر نمودن افراد آس.يب پذير در تحقيقات اس.ت .برخ.ي از گروهه.ا مانن.د اقليتهاي نژادي افرادي ك.ه از نظ.ر اقتصادي در شراي.ط نامطلوب.ي هس.تند ,بيماران.ي ك.ه امراض شدي.د دارن.د و افراد بستري شده ب.ه عل.ت اينك.ه ب.ه راحت.ي در دس.ترس م.ي باشن.د از آنه.ا خواس.ته مي شود ك.ه در انجام تحقيقات شرك.ت نماين.د .اي.ن افراد ني.ز ب.ا توج.ه ب.ه شراي.ط خاصي ك.ه دارن.د و وابس.تگيهايشان ب.ه راحت.ي رضاي.ت ب.ه انجام اي.ن كار م.ي دهن.د از اين افراد باي.د حماي.ت نمود ت.ا ص.رف ًا ب.ه عل.ت در دس.ترس بودن ,بيماري و يا مشكالت اقتص.ادي در انجام تحقيقات همكاري نكنن.د و در اي.ن زمينه بايد مورد حمايت واقع شوند . اقدامات ضروري در آينده در زمينه اخالق پزشكي ‏ ‏ ‏ ‏ طراحي medical research ethics committeesدر زمينه اجراي موازين اخالق پزشكي فعال كردن كميتههاي M.Eدر سطوح مختلف در واحدهاي پزشكي طراحي روشن از كدهاي اخالق پزشكي در زمينه اخالق در پژوهش(طرح تحقيقاتي در سال 1378-79در وزارت بهداشت) تعيين وظايف مشخص براي كميتههاي بررسي كننده اخالق در پژوهش ( بررسي نقاط حساس در زمينه گرفتن رضايتنامه معتبر ،دارونما ،عدم آسيب جسمي و روحي) وظيفه حمايت از بيماران – محققين ومراكز تحقيقاتي مسائل مهم: چه كسي تعيين .ميكند كه چه تحقيقي ميتواند انجام شود؟ چه كسي مسئوليت طراحي كميتههاي اخالق پزشكي را دارد؟ چ.ه كساني در عضويت اين كميتهها باشند و وظايف مسئولين اين كميتهها چيست؟ چگونگي بررسي پروپوزالهاي تحقيقاتي و فورمت استاندارد از اين نظر كدام است؟ كميتههاي اخالق پزشكي در تحقيقات چه چ.يزي را بايد از تحقيق بدانند؟ درنهايت ..... عالم هر علمي ،از ارزشهاي اخالقي جدا نيست و علم او مرتبط با ارزشهاي مختلف است. ‏ جامعه پزشكي ارزشمند ما ‌،عليرغم همه ارزشهاي دروني واالي خود – در جهت كمال جويي بايد حركت كند. ‏ علم پزشكي نميتواند از ارزشهاي واالي انساني مجزا باشد. ‏ حرفه پزشكي بايد در مسير خود ارزش آفرين باشد. ‏ هر تالشي كه در جهت استقرار ارزشهاي واالي الهي از قبيل گسترش رعايت اصول اخالقي و شرعي در رفتارهاي اجتماعي‌،در جامعه پزشكي ارزشمند ما صورت گيرد ،در ج.هت تعالي به خداوند بزرگ است. ...و هوالعليم صاحبدلي به مدرسه آمد زخانقاه بشكست عهد صحبت اهل طريق را گفتم ميان عالم و عابد چه فرق بود تا اختيار كردي از آن اين فريق را گفت آن گليم خويش بدر ميبرد زموج وين جهد كند كه بگيرد غريق را با تشكر از توجه شما عزيزان

51,000 تومان